gumibear schreef: 19 okt 2022, 15:50
Ze zeggen wel eens dat je minstens 6x je maandinkomen op je bankrekening moet hebben staan, gewoon just in case. Ik denk dat je verrast zult zijn hoeveel mensen op die terrassen niet verder dan 2 maand zouden geraken wanneer het ongeluk toeslaat. Ik ken een paar YOLO'ers, met een redelijke goede job, die dan ook nog eens huren en niet eens over een koopwoonst beschikken en als ik hen dan pols over hun spaarvoorraad blijkt dat die bijna niks op hun rekening hebben.
Tja ze zeggen zoveel.
Dat moeten die "YOLO's" dan toch weten. Het is hun levenswijze en de gevolgen die daaraan verbonden zijn.
Maar dat zegt totaal niets over een ander.
Dat van die 6x in verhouding tot je maandinkomen vind ik trouwens grote onzin. Je moet een reserve aanleggen in verhouding tot je maandkost. Niet tot je maaninkomen.
Met aandelen zou ik toch altijd voorzichtig zijn. Ik gun u uw hogere marges van harte (0% bankintrest tov 10% geldontwaarding is klote I know) maar ik heb het toch al vaak zien misgaan met aandelen. In 2007/2008 collega's bezig gehoord van "ik ga nog wa Fortis-aandelen bijkopen want nu staan ze laag" en enkele weken later werden deze geschorst. (Helaas had Karel De Gucht hén niet op de hoogte gebracht

) Met Arco was er iets gelijkaardigs en toen liet Griekenland verstek gaan op een aantal Dexia-leningen. Boodschap is steeds: diversifieer.
Als je niets van aandelen kent (zoals de 2 voorbeelden die je geeft) moet je er idd beter van wegblijven.
Je steekt alleen geld in aandelen dat je kan missen, je steekt het niet in één aandeel maar spreidt je beleggingen zoveel mogelijk, je volgt het beter zelf op dan het door een ander te laten doen en zeker niet je bank en vooral, je moet geduld hebben.
Als je dat al in acht neemt heb ik het op termijn nog niet vaak mis zien gaan met beleggingen.
Je spaargeld toevertrouwen aan een algemene bank en

aan een spaarrekening is een bijna zekerheid dat het op termijn mis zal gaan. Voor de klant, uiteraard niet voor de bank.
Ik kan uw redenering van kindergeldafschaffing gecombineerd met een soort van volledig gratis opvoeding volgen maar in de praktijk zou dat vrees ik na enkele jaren al snel uitmonden in ondermaatse en ondergefinancierde publieke voorzieningen betaald door de overheid en elitaire dure private voorzieningen die door de rijke ouders worden betaald. Zoals het scholensysteem in de VS dus.
Wie denk je dat ons onderwijs nu financiert?
Splitter schreef: 19 okt 2022, 14:09
de middenklasse is meestal zwaarder getroffen (daarom dat ik zeg dat die binnenkort niet meer zal bestaan, enkel nog rijk of arm),
maar degene die onder arm vallen krijgen enerzijds wel "redelijk wat extra" - maar anderzijds staan ze meestal al tot hun kin onder water.
bv het sociale tarief: voor wie dat vorig jaar al niet kon betalen... ondertussen is het sociaal tarief even hoog als dat het normale tarief vorig jaar was.
al geef ik je gelijk dat er misschien ook eens moet worden gekeken naar wie wat krijgt, waarom, en in welke mate dat nodig is.
Kan je een concrete termijn plakken op dat "binnenkort"? Dan weet ik wat en wanneer me dat te wachten staat.
Just my 2 cents: als je leeft in een land waar je kan leven op basis van een deeltijdse job (dan nog deels gesponsord door de overheid) daar bovenop een een sociaal tarief krijgt en andere sociale voordelen en men zich dan nog een poetsvrouw kan veroorloven omdat je poetsen niet leuk vindt (ik kan me niet indenken waarom iemand met een deeltijdse job onvoldoende tijd zou hebben om zelf een klein flatje te poetsen) zal het in de praktijk allemaal wel meevallen zeker met die kin onder water?
Er zijn er zeker die hun rekeningen niet kunnen betalen waar ze zelf geen schuld aan hebben maar het is ook niet zo dat je in dit land "binnenkort" alleen nog maar heel rijken en heel armen zal hebben. Als politicus kan je met zo'n ongenuanceerde uitspraken waarschijnlijk een paar stemmen ronselen en als media wat clickbaits maar dat je daar als nuchter mens in meegaat blijft me verbazen.
wied schreef: 19 okt 2022, 16:11
Media (Bild, der Spiegel) lieten meer dan eens mensen aan het woord die stellen dat de helft van de duitsers geen 1.000€ aan reserves bezit tegen noodgevallen!
Tja, media laten hier ook alleen maar mensen aan het woord die torenhoge voorschotfacturen krijgen.
De context hoe het zo ver is kunnen komen daar hebben we het raden naar.
Media laten ook geen mensen aan het woord die geen reden tot klagen hebben want dat verkoopt niet.
En iedereen denkt er het zijne van maar mensen die hun prioriteiten stellen op basis van uiterlijk vertoon of in het openbaar niet willen onderdoen voor een ander daar kan ik echt geen medelijden mee hebben. Die zoeken "hun lot" gewoon zelf.