Het duurder wordend leven

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 19 okt 2022, 14:09 ik heb respect voor ouders die iets niet kunnen betalen, zichzelf iets ontzeggen, en dan hun kind iets gunnen.
dus bv een ouder die een aantal maaltijden overslaat om wat geld op te sparen om dan een paar dagen naar een vakantiepark te kunnen gaan,
zodanig dat hun kind een zorgeloos dagje heeft.
Dat heb ik ook hoor, alleen ga je er niet geraken met wat maaltijden over te slaan, dat was precies mijn punt.
Maar goed, we zeggen hetzelfde ongeveer.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

cadsite schreef: 19 okt 2022, 14:15 Dat heb ik ook hoor, alleen ga je er niet geraken met wat maaltijden over te slaan, dat was precies mijn punt.
Maar goed, we zeggen hetzelfde ongeveer.
stel dat je door als ouder maaltijden te skippen een 5tal euro / week kan besparen, dan heb je 240 euro op een jaar.
als je dan nu een lastminute zou boeken bij centerparcs voor 2 personen (ouder + kind - we gaan uit van alleenstaande ouders met 1 kind hier),
dan kan je voor 299 terecht in vielsalm (21 tot 23 okt)

het klopt natuurlijk dat door enkel maaltijden te skippen, je niet veel meer gaat kunnen doen - maar het is maar 1 van de opofferingen die ik weet van sommige mensen,
om hun kind toch net iets meer te gunnen dan "eigenlijk kan" door hun situatie.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

En dat in een land met torenhoge staatsschuld EN belastingen, dit lijkt veeleer op een laat-middeleeuwse baronie!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Alsof dat je dat uitstapje bekostigd krijgt met een jaartje vasten.

Iedereen moet zijn eigen rekening maar maken
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

jutuiz schreef: 18 okt 2022, 21:44 Ik ben m'n eigen baas, dus ik moet met niemand babbelen. Ik moet wel straks 10% meer lonen uitbetalen. En die 10% kan ik in mijn geval niet doorrekenen aan de klant.
Ook mijn electriciteit en gas worden duur. Straks komt de overheid met een hogere bedrijfsbelasting, en nog even later met minder aftrekposten.
Dus ik ben vijfdubbel gejost. Het is wat het is. Elk zijn miserie. Elk kiest zijn pad.
Uiteindelijk ga je die kost niet langer kunnen blijven internaliseren. Als ik zo indiscreet mag zijn, ben je van plan om je prijzen op te trekken en zo ja wanneer?
jutuiz schreef: 18 okt 2022, 21:44 In het echte leven wandel je de zaterdag op het Zuid in Antwerpen, en dan merk je dat een paar duizend man op een terras van z'n bier zit te genieten. Of iets duurders. Even aperitieven om 's avonds eens lekker te gaan eten. Wil ik hier in onze stad één van de vele restaurants boeken, ik moet maar beter een week op voorhand reserveren...
Ze zeggen wel eens dat je minstens 6x je maandinkomen op je bankrekening moet hebben staan, gewoon just in case. Ik denk dat je verrast zult zijn hoeveel mensen op die terrassen niet verder dan 2 maand zouden geraken wanneer het ongeluk toeslaat. Ik ken een paar YOLO'ers, met een redelijke goede job, die dan ook nog eens huren en niet eens over een koopwoonst beschikken en als ik hen dan pols over hun spaarvoorraad blijkt dat die bijna niks op hun rekening hebben.

dragonflo schreef: 19 okt 2022, 05:18 Ik blijf elke maand een stuk van mijn loon in aandelen steken. Ik overweeg om terug groot bij te kopen omdat de beurs zo gezakt is. Ik heb dat ook gedaan bij de corona beurscrash.
Met aandelen zou ik toch altijd voorzichtig zijn. Ik gun u uw hogere marges van harte (0% bankintrest tov 10% geldontwaarding is klote I know) maar ik heb het toch al vaak zien misgaan met aandelen. In 2007/2008 collega's bezig gehoord van "ik ga nog wa Fortis-aandelen bijkopen want nu staan ze laag" en enkele weken later werden deze geschorst. (Helaas had Karel De Gucht hén niet op de hoogte gebracht ;-)) Met Arco was er iets gelijkaardigs en toen liet Griekenland verstek gaan op een aantal Dexia-leningen. Boodschap is steeds: diversifieer.

SPR schreef: 19 okt 2022, 12:03 Ik vind het grappig als mensen zeggen dat ze niet door hebben dat de prijzen in de supermarkt omhoog gegaan zijn. Kijken jullie dan gewoon niet naar de prijzen? Mij valt dat wel heel hard op.

Enkele voorbeelden die me meteen te binnen schieten. Witte magere yoghurt: 0,99 euro naar 1,29 euro in den Aldi. Dat is +29% in de Delhaize echter is hun merkloos product wel nog steeds 99c en in de Lidl is dit verhoogd naar 1,09 euro.
Ik moet toegeven dat ik oplet naar de prijzen wanneer ik iets in de winkelkar leg maar nog niet echt heb gekeken hoe zwaar de prijs is gestegen tov begin dit jaar. Maar de eindafrekening ligt wel beduidend hoger dan toen zelfs al ben ik voorzichtiger geworden en koop ik ook minder.

ivob schreef: 19 okt 2022, 12:13 @Splitter Het kan veel eenvoudiger hoor.
Schaf voor iedereen het kindergeld af. Dan kan dit geld door de ouders zelf al niet meer ge(mis)bruikt worden voor minder prioritaire doelstellingen (zoals in de herfst op vakantie gaan terwijl er andere noden zijn).
En zet dat budget rechtstreeks in waar het alle kinderen rechtstreeks ten goede komt (voldoende kinderopvang, echt gratis onderwijs tot 18 jaar,...).
En dit voor iedereen ongeacht het inkomen. De opvoeding en scholing van kinderen georganiseerd door de overheid moet niet afhankelijk zijn van het inkomen van de individuele ouders.
Ik kan uw redenering van kindergeldafschaffing gecombineerd met een soort van volledig gratis opvoeding volgen maar in de praktijk zou dat vrees ik na enkele jaren al snel uitmonden in ondermaatse en ondergefinancierde publieke voorzieningen betaald door de overheid en elitaire dure private voorzieningen die door de rijke ouders worden betaald. Zoals het scholensysteem in de VS dus.

iamborg schreef: 19 okt 2022, 12:34
heist_175 schreef: 19 okt 2022, 09:56 Ik wil gerust geloven dat het leven duurder wordt, maar er zijn toch ook bedrijven die hun winstmarges gewoon aan het oppompen zijn onder het voorwendsel "energieprijzen", "loonkosten" of "corona".
Straffe uitspraak! De zelfstandige kleinhandel wordt even zwaar, wellicht zelfs zwaarder getroffen dan de modale werknemer.
In mijn geval zijn de aankoopprijzen de afgelopen maanden met gemiddeld 30% gestegen. We rekenen de gestegen aankoopprijs maar gedeeltelijk door aan de klant.
Loonkosten swingen de pan uit. In vergelijking met vorig jaar betaal ik voor iedere 10 man personeel in dienst, 11.5 man.
Begin maar eens een winkelpand (ik heb er 4: 1000m², 920m², 800m² en 600m²) te verwarmen.
Huurindexatie: voor 1 van de panden die ik huur zijn we van 5500/maand naar 6200/maand gegaan.
De transportsector rekent 'brandstofsupplementen' aan.
Marges vertonen een dalende trend, aantal klanten en bijgevolg zakencijfer zakt ook. Dit is een logisch gevolg van de verminderde koopkracht van de klant.

Dus gaan zeggen dat bedrijven de marges oppompen is totaal van de pot gerukt.

P.
.
Ik zie zulke dingen vaker en vaker passeren. Deze situatie is niet houdbaar. Als ik mag vragen, heb jij al prijsstijgingen doorgevoerd of ben je van plan deze in januari te doen? Ik ken een aantal freelance-zelfstandigen die met jaarcontracten werken en die gaan hun prijs stevig optrekken in januari. Hun accountants hadden dat midden dit jaar al gedaan.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

gumibear schreef: 19 okt 2022, 15:50 Ze zeggen wel eens dat je minstens 6x je maandinkomen op je bankrekening moet hebben staan, gewoon just in case. Ik denk dat je verrast zult zijn hoeveel mensen op die terrassen niet verder dan 2 maand zouden geraken wanneer het ongeluk toeslaat.
Ik had altijd van 3 maand gehoord. Als je zonder werk valt, val je in BE ook niet onmiddellijk terug op enkel je spaargeld.

Ik had het hierover tijdens de lunch van mijn flexi. Je moest ze daar zien kijken. Spaargeld was voor velen iets waar ze enkel maar van gehoord hadden. Ik vraag me af wat ze dan gaan doen als ze een afrekening van stroom/gas gaan krijgen van pakweg €1.500. Die zitten dan onmiddellijk in de shit. :|
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

CCatalyst schreef: 19 okt 2022, 13:14 Omdat men niet voldoet aan de erg strenge naturalisatievereisten vermoed ik (en dat houdt je wel tegen). Slechts 1.6% van de Zwitserse migranten krijgt uiteindelijk de nationaliteit. Voor wie vermogend is, is de Zwitserse nationaliteit fiscaal bijzonder interessant.
Nee, omdat ze de Zwitserse lokale mentaliteit alles behalve leuk vinden om continue in te vertoeven. Alleen geld telt er en hoeveel je verdient. De echt rijken hebben het er inderdaad redelijk goed en worden er in de watten gelegd. De rest betaalt zich blauw voor de meest elementaire zaken.
Ik denk nu ook niet dat een expat van het hogere kader van AB Inbev tot de lagere klasse behoort die er niet welkom zou zijn.
Dat wil niet zeggen dat we ons dan maar moeten berusten in ons lot. Opnieuw: er is enorm veel ruimte voor een betere besteding van ons belastingsgeld, als we aan het heilige huisje van dotaties en postjes mogen raken. We betalen nu veel te veel voor te weinig, iets wat in tijden van inflatie bijzonder frustrerend is.
Volledig mee eens met het eerste.
Ik heb dan ook nooit "berust in mijn lot". Waarschijnlijk een van de redenen dat ik, ook in dit land, geen enkele reden tot klagen heb.
Was dat wel het geval dan ging ik gewoon in het land wonen waar ik zeker van was dat - alles in acht genomen - het veel beter was dan hier.
Het mag, aard van het beestje, altijd wat meer krijgen zijn ipv geven maar dat is iets anders. :-D
Of een ander wel of niet berust in zijn lot heb ik geen vat op.
Dat in tijden van voorthollende inflatie we in vergelijking met andere landen mensen nog altijd vinden dat ze te weinig terugkrijgen vind ik dan weer vreemd. Er wordt letterlijk met geld gesmeten.
Wat de omstandigheden ook zijn, mensen vinden van hun eigen meestal altijd dat ze te veel betalen en te weinig krijgen in vergelijking met een "ander". Meestal komt het er op neer dat de voorrechten waar men zelf niet van kan genieten best zo vlug mogelijk afgeschaft worden en waar men zelf van geniet niet aan mag geraakt worden.
Noren klagen wel degelijk het minst op alle vlakken.
Ja en? Misschien gaan ze er van nature gewoon niet altijd van uit dat het gras bij de buren altijd groener is dan het hunne en zijn ze gewoon tevreden met wat ze hebben?
Aan de andere kant vindt een doorsnee Vlaming altijd wel iets waar over te klagen en zagen is maar vraag hun niet er zelf iets aan te doen want dat is weer de taak van "een ander". Zijn de immigratievoorwaarden in Noorwegen ook zo streng?
Laatst gewijzigd door ivob 19 okt 2022, 16:12, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

gumibear schreef: 19 okt 2022, 15:50
Uiteindelijk ga je die kost niet langer kunnen blijven internaliseren. Als ik zo indiscreet mag zijn, ben je van plan om je prijzen op te trekken en zo ja wanneer?
Als ik discreet wil blijven moet ik gewoon zeggen dat ik een businessmodel zit waar op een zeer beperkt deel van m'n omzet een indexering zit. En voor de rest is er geen mogelijkheid om prijzen op te trekken. Met andere woorden... we gaan wel zien hoe lang we het rekken en hoe het allemaal evolueert, maar het wordt ofwel bepaalde business niet meer aanbieden, ofwel bijkomend diensten te factureren, of echt costcutten. Ik blijf er rustig onder. Ik heb tenminste geen baas boven mij die begint te freaken en te stressen omdat zijn boel niet genoeg rendeert om z'n Porsche af te betalen. :?
gumibear schreef: 19 okt 2022, 15:50
Ze zeggen wel eens dat je minstens 6x je maandinkomen op je bankrekening moet hebben staan, gewoon just in case. Ik denk dat je verrast zult zijn hoeveel mensen op die terrassen niet verder dan 2 maand zouden geraken wanneer het ongeluk toeslaat. Ik ken een paar YOLO'ers, met een redelijke goede job, die dan ook nog eens huren en niet eens over een koopwoonst beschikken en als ik hen dan pols over hun spaarvoorraad blijkt dat die bijna niks op hun rekening hebben.
Gezien ik in de financiële sector werk schrik ik daar totaal niet van. Uiterlijke schijn komt zeer vaak niet overeen met de achterliggende rijkdom. Dus ik denk dat op die terassen een doorsnee van de maatschappij zit. Mensen die er niet horen, en er toch zitten. En mensen voor wie het geen fluit uitmaakt of ze 1.000 euro meer of minder uitgeven op een dag of niet.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Media (Bild, der Spiegel) lieten meer dan eens mensen aan het woord die stellen dat de helft van de duitsers geen 1.000€ aan reserves bezit tegen noodgevallen!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

gumibear schreef: 19 okt 2022, 15:50 Ze zeggen wel eens dat je minstens 6x je maandinkomen op je bankrekening moet hebben staan, gewoon just in case. Ik denk dat je verrast zult zijn hoeveel mensen op die terrassen niet verder dan 2 maand zouden geraken wanneer het ongeluk toeslaat. Ik ken een paar YOLO'ers, met een redelijke goede job, die dan ook nog eens huren en niet eens over een koopwoonst beschikken en als ik hen dan pols over hun spaarvoorraad blijkt dat die bijna niks op hun rekening hebben.
Tja ze zeggen zoveel. :-D
Dat moeten die "YOLO's" dan toch weten. Het is hun levenswijze en de gevolgen die daaraan verbonden zijn.
Maar dat zegt totaal niets over een ander.
Dat van die 6x in verhouding tot je maandinkomen vind ik trouwens grote onzin. Je moet een reserve aanleggen in verhouding tot je maandkost. Niet tot je maaninkomen.
Met aandelen zou ik toch altijd voorzichtig zijn. Ik gun u uw hogere marges van harte (0% bankintrest tov 10% geldontwaarding is klote I know) maar ik heb het toch al vaak zien misgaan met aandelen. In 2007/2008 collega's bezig gehoord van "ik ga nog wa Fortis-aandelen bijkopen want nu staan ze laag" en enkele weken later werden deze geschorst. (Helaas had Karel De Gucht hén niet op de hoogte gebracht ;-)) Met Arco was er iets gelijkaardigs en toen liet Griekenland verstek gaan op een aantal Dexia-leningen. Boodschap is steeds: diversifieer.
Als je niets van aandelen kent (zoals de 2 voorbeelden die je geeft) moet je er idd beter van wegblijven.
Je steekt alleen geld in aandelen dat je kan missen, je steekt het niet in één aandeel maar spreidt je beleggingen zoveel mogelijk, je volgt het beter zelf op dan het door een ander te laten doen en zeker niet je bank en vooral, je moet geduld hebben.
Als je dat al in acht neemt heb ik het op termijn nog niet vaak mis zien gaan met beleggingen.
Je spaargeld toevertrouwen aan een algemene bank en :roll: aan een spaarrekening is een bijna zekerheid dat het op termijn mis zal gaan. Voor de klant, uiteraard niet voor de bank.

Ik kan uw redenering van kindergeldafschaffing gecombineerd met een soort van volledig gratis opvoeding volgen maar in de praktijk zou dat vrees ik na enkele jaren al snel uitmonden in ondermaatse en ondergefinancierde publieke voorzieningen betaald door de overheid en elitaire dure private voorzieningen die door de rijke ouders worden betaald. Zoals het scholensysteem in de VS dus.
Wie denk je dat ons onderwijs nu financiert?
Splitter schreef: 19 okt 2022, 14:09 de middenklasse is meestal zwaarder getroffen (daarom dat ik zeg dat die binnenkort niet meer zal bestaan, enkel nog rijk of arm),
maar degene die onder arm vallen krijgen enerzijds wel "redelijk wat extra" - maar anderzijds staan ze meestal al tot hun kin onder water.
bv het sociale tarief: voor wie dat vorig jaar al niet kon betalen... ondertussen is het sociaal tarief even hoog als dat het normale tarief vorig jaar was.
al geef ik je gelijk dat er misschien ook eens moet worden gekeken naar wie wat krijgt, waarom, en in welke mate dat nodig is.
Kan je een concrete termijn plakken op dat "binnenkort"? Dan weet ik wat en wanneer me dat te wachten staat. :-D

Just my 2 cents: als je leeft in een land waar je kan leven op basis van een deeltijdse job (dan nog deels gesponsord door de overheid) daar bovenop een een sociaal tarief krijgt en andere sociale voordelen en men zich dan nog een poetsvrouw kan veroorloven omdat je poetsen niet leuk vindt (ik kan me niet indenken waarom iemand met een deeltijdse job onvoldoende tijd zou hebben om zelf een klein flatje te poetsen) zal het in de praktijk allemaal wel meevallen zeker met die kin onder water?
Er zijn er zeker die hun rekeningen niet kunnen betalen waar ze zelf geen schuld aan hebben maar het is ook niet zo dat je in dit land "binnenkort" alleen nog maar heel rijken en heel armen zal hebben. Als politicus kan je met zo'n ongenuanceerde uitspraken waarschijnlijk een paar stemmen ronselen en als media wat clickbaits maar dat je daar als nuchter mens in meegaat blijft me verbazen.
wied schreef: 19 okt 2022, 16:11 Media (Bild, der Spiegel) lieten meer dan eens mensen aan het woord die stellen dat de helft van de duitsers geen 1.000€ aan reserves bezit tegen noodgevallen!
Tja, media laten hier ook alleen maar mensen aan het woord die torenhoge voorschotfacturen krijgen.
De context hoe het zo ver is kunnen komen daar hebben we het raden naar.
Media laten ook geen mensen aan het woord die geen reden tot klagen hebben want dat verkoopt niet.

En iedereen denkt er het zijne van maar mensen die hun prioriteiten stellen op basis van uiterlijk vertoon of in het openbaar niet willen onderdoen voor een ander daar kan ik echt geen medelijden mee hebben. Die zoeken "hun lot" gewoon zelf.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Neoliberale marktwerking natuurlijk, daardoor is half europa een sociale puinhoop geworden...
In Nederland noemt men dat "fantoomgroei"!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Mijn inziens heeft levensstijl inderdaad een veel grotere impact als inkomen.

Ik zie collega's waarvan ik weet dat het gezinsinkomen beperkt is heel gemakkelijk rondkomen. Ik zie andere collega's met een veel groter gezinsinkomen die iedere maand moeten krabben om rond te komen.

De collega's die niet rondkomen zijn de mensen die een nieuwbouw hebben laten neerpoten en een veel te dure duitse wagen op de oprit willen hebben staan (want die is volgens hen heus zijn geld waard). Zij willen ook constant de nieuwste gsm (en geen modelletje van maar 300€ ofzo) en kopen hem nog voor ze het geld hebben kunnen opzijzetten ervoor. De Yolo's dus en die klagen nu dat het leven te duur wordt.

De collega's die goed rondkomen, hebben zelf een huis gerenoveerd, gaan niet elke week minstens 1 keer op resto, hebben een bescheiden gezinswagen, een gsm uit de middenklasse die al enkele jaren meegaat, , ... Die hoor je ook niet klagen, want die categorie denkt meestal vooruit en heeft een appeltje voor de dorst opzijstaan. Die zitten nog steeds niet aan hun spaargeld maar kunnen enkel minder sparen.

En die Yolo's durven mij dan verwijten 'dat ik gemakkelijk te spreken heb' omdat ik meer verdien dan hen. Ja, is misschien waar, maar ik spaar wel veel meer als wat ik meer dan hen verdien dus er zit nog een verschil ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Met die eerste zin is niet alles maar wel het voornaamste gezegd. :thumbs:
Al zal niet iedereen dat graag horen want het is toch zoveel gemakkelijker de eigen tekortkomingen toe te wijzen aan een ander.

Vandaar dat je ook totaal niets hebt aan al die mediaverhalen zonder enige context om het probleem te kunnen kaderen.
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

cadsite schreef: 19 okt 2022, 10:03 Buiten de schoolvakanties? Dan gaan mijn kinderen naar 't school...
Onder de 3 jaar heeft een kind toch niets aan zo'n park, dus ik versta die opmerking niet goed.
Met buiten de schoolvakanties bedoelde ik dus inderdaad voor nog niet leerplichtige kinderen. Bepaalde vakantieparken (zoals Center Parcs Erperheide) richten zich op gezinnen met jonge kinderen. Toen ik nog met mijn gezin ging was dat 's morgens in de Baluba (grote binnenspeeltuin met een rustig deel voor de peuters), 's namiddags in de AquaMundo (subtropisch zwembad) en 's avonds in hun bed want tegen dan waren ze moegespeeld.
Nu zouden we zo'n park eventueel nog doen als ze op een maandag doorheen het schooljaar een lesvrije dag hebben.
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 19 okt 2022, 16:41 Kan je een concrete termijn plakken op dat "binnenkort"? Dan weet ik wat en wanneer me dat te wachten staat. :-D
helaas niet helderziend, anders had ik de euromillions wel gewonnen.
ivob schreef: 19 okt 2022, 16:41 Just my 2 cents: als je leeft in een land waar je kan leven op basis van een deeltijdse job (dan nog deels gesponsord door de overheid) daar bovenop een een sociaal tarief krijgt en andere sociale voordelen en men zich dan nog een poetsvrouw kan veroorloven omdat je poetsen niet leuk vindt (ik kan me niet indenken waarom iemand met een deeltijdse job onvoldoende tijd zou hebben om zelf een klein flatje te poetsen) zal het in de praktijk allemaal wel meevallen zeker met die kin onder water?
ik ken er genoeg die niet kunnen leven van een deeltijdse job (2 zelfs die dubbele jobs hebben gehad na een scheiding omdat ze helemaal niets meer hadden),
en (buiten de uitzonderlijke omstandigheden nu) ook genoeg die geen sociaal tarief krijgen omdat ze net een paar euros teveel hebben per jaar (of omdat hun loon -zoals bij weduwepensioenen- in de verkeerde kader in de belastingsbrief terechtkomt)
... en van die mensen ken ik er niet 1 die een poetvrouw laat komen.

natuurlijk zijn er die wel net "te weinig" verdienen en al die voordelen krijgen, en ze dan niet correct gebruiken - je gaat altijd mensen hebben die geld niet kunnen beheren,
want het is nog steeds geen vereist vak op school (thans een pak nuttiger dan pakweg godsdienst/zedenleer)
ivob schreef: 19 okt 2022, 16:41 En iedereen denkt er het zijne van maar mensen die hun prioriteiten stellen op basis van uiterlijk vertoon of in het openbaar niet willen onderdoen voor een ander daar kan ik echt geen medelijden mee hebben. Die zoeken "hun lot" gewoon zelf.
dat is dan weer wel een feit (je moet geen dikke bak voor de deur willen als je geen warme maaltijd op tafel kan zetten natuurlijk)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Veel succes met die operatie kijken naar wie wat krijgt en of dat nodig is in het land van de wereldwijd ongeziene subsidiëring van wagens :)

We geven subsidies aan mensen die perfect zelf een wagen kunnen veroorloven maar ondertussen worden wagens voor de groep die het amper kan veroorloven onhaalbaar. Gelukkig is het OV perfect uitgebouwd en klaar voor de toekomst :)

Er is geld genoeg in België, vandaar ook de grote groep die ondanks de crisis hun leven gewoon verder kan zetten. Belgen zijn redelijk goede spaarders en hebben dus vaak nog een reserve en ze zijn minder vies van zwart geld van van zwarte mensen.

Waar wij enorm veel geld EN efficiëntie kunnen winnen is onze ongeziene politieke mikmak afbreken en doen zoals al de rest van de wereld. 1 land, 1 regering, 1 parlement en al de rest afgeschaft. Voor taal en cultuur kan je nog een paar instellingen behouden maar als de rest kan veel beter federaal. Met het gewonnen geld kan je dan één beleid voeren dat mekaar niet tegenwerkt. Laat ons een referendum houden en dan verder zonder al dat duur tijdverlies waar enkel politici van profiteren en burgers tegen elkaar worden opgezet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 19 okt 2022, 19:33 helaas niet helderziend, anders had ik de euromillions wel gewonnen.
M.a.w. dat "binnenkort slaat ook nergens op en is gewoon een fantasietje.
... en van die mensen ken ik er niet 1 die een poetvrouw laat komen.
Toegegeven, echt kennen doe ik ze ook niet. Ze zijn wel lid van o.a. dit forum.
Kan dus eveneens uit de duim gezogen zijn. Dat moeten ze zelf dan maar rechtzetten. :-D

Dat je iemand niet persoonlijk kent wil uiteraard, in de twee richtingen, niet veel zeggen.
Het is niet omdat je toevallig een paar mensen kent die niet rondkomen dat dit een algemeen feit is.
Ik ga er ook niet van uit dat omdat ik niemand ken met een energierekening van 10.000 € dat er nergens zo'n feitelijk geval zal zijn dat het
zo ver heeft laten komen. Maar uitzonderingen bepalen de regel niet. Maar die uitzonderlijke gevallen halen blijkbaar wel altijd de media waardoor de indruk ontstaat dat het een algemeen gegeven is.
Ik vraag me ook altijd af waar ze die mensen altijd vinden. Of komen die zichzelf aanbieden bij de media?

België heeft een armlastige overheid maar redelijk welvarende burgers. Ik zie het toch liever zo dan omgekeerd.
In dit kleine land staat bijna 300 miljard spaargeld te niksen en niets op te brengen. Je gaat mij niet vertellen dat het "de rijken" zijn die hun spaargeld op nutteloze spaarrekeningen laten wegkwijnen. Die krijgen doorgaans beter advies dan dat.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Dizzy schreef: 19 okt 2022, 19:51 We geven subsidies aan mensen die perfect zelf een wagen kunnen veroorloven maar ondertussen worden wagens voor de groep die het amper kan veroorloven onhaalbaar.
Kunnen die niet beter wat wachten op wind en een zeil gebruiken?
Af en toe waait het wel een beetje in België.
En wind: dat is gratis hé. :lol:

Iedereen heeft toch wel ergens een goedkoop zeil?
Desnoods eentje van den Aldi voor een paar euro.

Strak plan. Toch?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik ben voor het vereenvoudigen van ons bestuur. Maar er plakt 1 nadeel aan, de overschot aan politici, ga jij ze aannemen voor 'echt werk' ? of misschien laten we ze beter bijspringen bij de staat, of de gemeente, werkvolk tekort daar bij de groendienst bvb. :)

Ik zie mensen in mijn omgeving waar het gene vetpot is, waar oa. de stijgende energiefacturen pijn doen, maar zoals iedereen hebben ook die mensen het moeilijk met het aanpassen van hun gewoonten, van hun levenstandaard. En dan komen de uitspraken als "een mens moet toch ook nog leven" en "ge moogt toch iets hebben" en 'ik vind dat we dat verdiend hebben" wat rationeel gezien gewoon bullsh*t is, maar menselijk gezien is dat heel goed te begrijpen.

En hoe je het ook draait of keert, als uw voorschotfactuur verdrievoudigt, daar moet iedereen van slikken. En bij de ene houdt het daarmee op maar bij de andere is dat echt een probleem.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dat is totaal geen probleem want velen verkondigen dat ze in de privé meer zouden kunnen verdienen :)

Ineens krijg ik een nummer van Splitsing niet meer uit mijn kop: wind en zeilen :)

Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”