Gezien de gasprijzen de pan uitswingen was ik aan het kijken voor een warmtepompboiler. Kreeg net mijn eerste offerte binnen, zo'n 4000 euro voor een Vaillant. Is dat nu niet erg veel geld voor zo'n ding?
Iemand die zo'n boiler staan heeft? Tevreden van het toestel, verbruik ook zoals aangegeven?
Ik weet niet helemaal goed of het voor mij de overstap waard is gezien ik ook al zeer hard bespaar op leidingwater. Dacht eerder zoiets te vinden in de buurt van 2500 euro, want ik woon maar alleen en heb eigenlijk geen vat van meer dan 100 liter nodig maar die zijn blijkbaar zeer dun gezaaid. Bij Vaillant en Viessmann zijn de boilers minimum 150 liter.
Pas een recente gasketel staan voor warm water en verwarming. Zucht, had ik geweten dat enkele maanden er na de gasprijs de pan zou uitswingen had ik deze direct gezet. Kan ook mijn ruimte verwarmen met de airco natuurlijk. Nu zou ik 4500 voor de gasketel en 4000 voor de boiler betalen. Voor die prijs had ik een warmtepomp gezet als totaalplaatje.
Warmtepompboiler
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ik heb er ook voor gekeken, uiteindelijk niet gedaan (daar is ook een topic over).
Maar toen vertelden de Vaillant dealers mij dat ze dat kleinste model liever niet installeerden, er was een begrijpelijke reden voor maar ik weet het niet meer.
Je moet er ook rekening mee houden dat je lucht aan- en afvoer moet hebben. Waar je de aanvoer haalt gaat het kouder worden, de afvoer is koude lucht.
Mijn idee was toen, maar ik weet niet of dat een goed idee is, om de koude afvoer de koele berging in te blazen, kwestie van de koelte te gebruiken.
Ik kwam er ook achter dat er redelijk wat schaarste is/was op die markt.
Maar ik denk dat 4000 incl. installatie nogal veel is op een toestel dat minder dan de helft van dat bedrag kost (en dat is dan zelfs partikulierprijs, geen inkoop).
J.
Maar toen vertelden de Vaillant dealers mij dat ze dat kleinste model liever niet installeerden, er was een begrijpelijke reden voor maar ik weet het niet meer.
Je moet er ook rekening mee houden dat je lucht aan- en afvoer moet hebben. Waar je de aanvoer haalt gaat het kouder worden, de afvoer is koude lucht.
Mijn idee was toen, maar ik weet niet of dat een goed idee is, om de koude afvoer de koele berging in te blazen, kwestie van de koelte te gebruiken.
Ik kwam er ook achter dat er redelijk wat schaarste is/was op die markt.
Maar ik denk dat 4000 incl. installatie nogal veel is op een toestel dat minder dan de helft van dat bedrag kost (en dat is dan zelfs partikulierprijs, geen inkoop).
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Kijk dan eerder naar de Ariston nuos reeks 80l/110l maar dan wel naar de modellen met actieve anode bescherming (leidingwater)
Hou ook rekening met de lange opwarmtijd maar als single zal dat geen probleem zijn
Hou ook rekening met de lange opwarmtijd maar als single zal dat geen probleem zijn
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Hier sinds eind vorig jaar een Ariston Nuos 250l wifi staan.
Kosten:
WPB zelf: +/-1900€
koppelstukken en ander sanitair materiaal: 100€
esthetische dakdoorvoeren voor een pannendak en nog wat ventilatieleiding: 500€
Volledig zelf geïnstalleerd.
Ik log al jaren met een verbruiksmeter op de boiler dus heb gedetailleerde info beschikbaar:
oude elektrische boiler van 200 liter op 65° (ariston vertuo van ongeveer 12 jaar oud):
Wintermaanden: 240 à 260 kWh per maand.
Zomermaanden: 180 à 200kWh per maand
Nu de warmtepompboiler:
Wintermaanden: 80 à 90 kWh per maand
Zomermaanden: 55 à 60kWh per maand.
WPB staat op 62° ingesteld wat energetisch niet interessant is, maar wel interessanter als op een lagere temperatuur en het risico met warm water niet toe te komen of bij te moeten verwarmen als de zonnepanelen geen stroom geven (slimme meter). Werkt in de zomer enkel tussen 12u en 18u.
In de winter (als er zeker geen stroom van de zonnepanelen komt) staat hij ingesteld op 52° en continue bedrijf (dus ook buiten de 'zonne-uren')
Verbruik is voor een gezin van 5 en is eigenlijk door de jaren niet echt gewijzigd dus representatieve vergelijking.
Kosten:
WPB zelf: +/-1900€
koppelstukken en ander sanitair materiaal: 100€
esthetische dakdoorvoeren voor een pannendak en nog wat ventilatieleiding: 500€
Volledig zelf geïnstalleerd.
Ik log al jaren met een verbruiksmeter op de boiler dus heb gedetailleerde info beschikbaar:
oude elektrische boiler van 200 liter op 65° (ariston vertuo van ongeveer 12 jaar oud):
Wintermaanden: 240 à 260 kWh per maand.
Zomermaanden: 180 à 200kWh per maand
Nu de warmtepompboiler:
Wintermaanden: 80 à 90 kWh per maand
Zomermaanden: 55 à 60kWh per maand.
WPB staat op 62° ingesteld wat energetisch niet interessant is, maar wel interessanter als op een lagere temperatuur en het risico met warm water niet toe te komen of bij te moeten verwarmen als de zonnepanelen geen stroom geven (slimme meter). Werkt in de zomer enkel tussen 12u en 18u.
In de winter (als er zeker geen stroom van de zonnepanelen komt) staat hij ingesteld op 52° en continue bedrijf (dus ook buiten de 'zonne-uren')
Verbruik is voor een gezin van 5 en is eigenlijk door de jaren niet echt gewijzigd dus representatieve vergelijking.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik had die Ariston al gezien, echter, met dat bedrijf wil ik nooit meer zaken doen. Ik had een CV ketel van hen, ramp oh ramp. Klantvriendelijkheid 0. 75 euro als technieker nog maar langs komt ook al kon die niets doen. 2e keer dat deze moest komen zijn kat gestuurd, dag verlof verloren. Super onvriendelijke klantendienst, voornamelijk nog in het Frans te doen ook. Nogmaals terugkomen, weer 75 euro. Weer niet opgelost. Daar zie ik liever vanaf.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Misschien is het interessant om zonnecollectoren te leggen?
Zou dit zo ook geen ondergewaardeerde technologie/investering zijn de dag van vandaag?
Zou dit zo ook geen ondergewaardeerde technologie/investering zijn de dag van vandaag?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Eens mijn terugdraaiende meter in 2025 wordt omgezet naar een digitale zou ik eerder opteren aan de andere kant om nog een extra pv installatie te installeren. Dan heb ik zowel in de vm als namiddag en avond energie van de zon. 
Zonnecollectoren zie je niet veel meer geplaatst worden heb ik de indruk. Zal wanneer de installateur van de week eens komt kijken voor een finale offerte of dat dit ook nog een mogelijkheid is. Dat zou ik zo ook al kunnen leggen uiteraard.
Ik heb alleen geen idee wat het rendement is van een pv installatie vs de zonnecollectoren. Alleen gelezen dat de terugverdientijd iets is tussen 8 a 20 jaar. Ja, zo kan ik ook wel wat rekenwerk verzinnen.

Zonnecollectoren zie je niet veel meer geplaatst worden heb ik de indruk. Zal wanneer de installateur van de week eens komt kijken voor een finale offerte of dat dit ook nog een mogelijkheid is. Dat zou ik zo ook al kunnen leggen uiteraard.
Ik heb alleen geen idee wat het rendement is van een pv installatie vs de zonnecollectoren. Alleen gelezen dat de terugverdientijd iets is tussen 8 a 20 jaar. Ja, zo kan ik ook wel wat rekenwerk verzinnen.

- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
Ik ga even dit topic kapen om vraag te stellen.
Blijven de koperen buizen beter bloot of kan/mag je hier van die isolatiebuizen rond doen?
Reden dat ik dit vraag, onze berging waar de installatie staat warmt snel op zodra die bezig is met het vat op te warmen.
Blijven de koperen buizen beter bloot of kan/mag je hier van die isolatiebuizen rond doen?
Reden dat ik dit vraag, onze berging waar de installatie staat warmt snel op zodra die bezig is met het vat op te warmen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Zoals vaker gebeurt op dit forum zal het wel weer aan mij liggen. Maar hoe kun je al "jaren loggen op de boiler" terwijl hij er sinds eind vorig jaar staat??? Dus niet eens een volledig jaar!!pfuhu schreef: 26 aug 2022, 13:38 Hier sinds eind vorig jaar een Ariston Nuos 250l wifi staan.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 15 okt 2022, 17:26, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Het is niet toegestaan om warmwaterleidingen te isoleren gezien het risico op legionellabacteriën. Warmwaterleidingen moeten snel af kunnen koelen om dat risico te vermijden. Door het aanbrengen van isolatie kan die snelle afkoeling niet meer plaatsvinden. Isolatie is dan ook niet toegestaan.TheCeet schreef: 15 okt 2022, 15:54 Ik ga even dit topic kapen om vraag te stellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Bron van de wetgeving die dat verbod oplegt?silencer schreef: 16 okt 2022, 14:56 Het is niet toegestaan om warmwaterleidingen te isoleren gezien het risico op legionellabacteriën.
En wat doe je dan met de SWW-leidingen die ingebed in de vloer/muur liggen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat vraag ik me ook af ???
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Op youtube vind je zelfs instructievideo's van Engie hoe je dit moet doen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Die paar mm mousse zal een beetje isoleren en uw leiding nu ook geen dagen warm houden om legionella te vormen.
Zou me toch ook sterk lijken.
Zou me toch ook sterk lijken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ondertussen wat gegoogled, en het is inderdaad zo dat er meer kans is op legionella maar zolang de leidingen dagelijks gebruikt worden is er kwasi geen kans.
Het is pas na langere stilstand op de juiste temperatuur dat er problemen ontstaan.
J.
Het is pas na langere stilstand op de juiste temperatuur dat er problemen ontstaan.
J.
-
- Elite Poster
Het punt is en was niet de kans op legionellavorming in een SWW installatie in een huishoudelijke omgeving maar de uitspraak dat er een verbod zou zijn om leidingen te isoleren van een SWW installatie in een woonhuis.
Bij mijn weten is er in Vlaanderen geen verplichting tot welke maatregel dan ook inzake legionella in een huishoudelijke omgeving*. Alleen vrijblijvende adviezen.
Als dat dus een recente wijziging is of een maatregel die ik niet ken hoor ik graag van wie die bindende maatregel komt. Je kan er maar van bijleren.
* De kans op legionella, overigens een bacterie die de luchtwegen aantast, dus je handen wassen er er zelfs van drinken veroorzaakt geen legionella, in een huishoudelijke omgeving is uiterst miniem. Als je alle kansen op ongelukken in een huishoudelijke omgeving wil uitsluiten zijn er in Vlaamse huizen doorgaans wel andere dringende maatregelen te nemen. Ook wat betreft het navolgen van wel opgelegde regelgeving (zoals de verplichte (periodieke) keuring van elektrische installaties).
Bij mijn weten is er in Vlaanderen geen verplichting tot welke maatregel dan ook inzake legionella in een huishoudelijke omgeving*. Alleen vrijblijvende adviezen.
Als dat dus een recente wijziging is of een maatregel die ik niet ken hoor ik graag van wie die bindende maatregel komt. Je kan er maar van bijleren.
* De kans op legionella, overigens een bacterie die de luchtwegen aantast, dus je handen wassen er er zelfs van drinken veroorzaakt geen legionella, in een huishoudelijke omgeving is uiterst miniem. Als je alle kansen op ongelukken in een huishoudelijke omgeving wil uitsluiten zijn er in Vlaamse huizen doorgaans wel andere dringende maatregelen te nemen. Ook wat betreft het navolgen van wel opgelegde regelgeving (zoals de verplichte (periodieke) keuring van elektrische installaties).
Sol Invictus!
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik join misschien zeer laat in dit topic.
Maar heb sinds kort warmtepomp (WP) met vloerverwarming (VVW) & boiler 200l.
WP aangesloten op een bodem bron of geothermisch.
Betreft wel een nieuwe woning met E13 EPC & 22kwh verlies.
WP & boiler is van Viallant flexoTHERM exclusive .
Ik heb tot op heden nog niet moeten verwarmen, want het is binnen nog altijd 23 graden of warmer zonder enige verwarming.
Ik moet eerder koelen dan verwarmen momenteel, door middel van vloer koeling.
Mijn boiler staat op 50graden en door middel van slimme sturing met mijn zonnenpanelen flucteert dit enorm.
Als het zonnige dagen zijn, dan zal deze boiler hoger gaan in temperatuur en veel sneller opwarmen. (teveel zonne energie efficient gebruiken en minder van het net nemen).
Bij een grijze dag zoals vandaag durft die wel zaken naar 45 graden om zo min mogelijk energie te verbuiken.
Ik had net toen ik verhuisd was de boiler 60graden gezet. Toen kwamen de mensen van Viallant de WP bekijken of alles correct is ingesteld & geinstalleerd.
Deze heeft de boiler terug verlaagd naar 50graden omdat anders de efficientie kwijt bent van de WP. (hogere COP).
Bij Viallant is er wel een legionella bescherming actief, dus om de zoveel tijd gaat hij tot 65graden om alles te doden.
Maar je gebruikt zo vaak warm water dat er constant vers water erin komt & amper stilstaand water is.
Merk ik iets van die lagere temparatuur, nee niet in de douche nog bij afwas...
Verbruik: zie dat hij iedere morgend kortstondig 2500W verbruikt gedurende 10min.
Ervoor iets van 1200W. Dus je ziet een klein piekje.
Mijn elektriciteitfactuur valt super goed mee als ik dit vergelijk met andere.
Persoonlijke visie van WP. Is dit de heilig graal waarbij je goedkoper afbent t.o.v. gas etc...
Ik denk niet dat dit voor iedereen het geval is. Als u woning zeer goed is geisoleerd dat een lage temperatuur u huis kan verwarmen, dan ja.
Indien je huis tussen de twee geisoleerd is, dan zal je duurder af zijn met een WP van verbruik, hoe warmer je u VVW of radiatoren moeten zijn hoe slechter u COP.
Korte samenvatting: investeert eerst in isolatie zodat u gas/mazout verbruik al daalt & dan pas overschakelen naar andere bron.
Maar heb sinds kort warmtepomp (WP) met vloerverwarming (VVW) & boiler 200l.
WP aangesloten op een bodem bron of geothermisch.
Betreft wel een nieuwe woning met E13 EPC & 22kwh verlies.
WP & boiler is van Viallant flexoTHERM exclusive .
Ik heb tot op heden nog niet moeten verwarmen, want het is binnen nog altijd 23 graden of warmer zonder enige verwarming.
Ik moet eerder koelen dan verwarmen momenteel, door middel van vloer koeling.
Mijn boiler staat op 50graden en door middel van slimme sturing met mijn zonnenpanelen flucteert dit enorm.
Als het zonnige dagen zijn, dan zal deze boiler hoger gaan in temperatuur en veel sneller opwarmen. (teveel zonne energie efficient gebruiken en minder van het net nemen).
Bij een grijze dag zoals vandaag durft die wel zaken naar 45 graden om zo min mogelijk energie te verbuiken.
Ik had net toen ik verhuisd was de boiler 60graden gezet. Toen kwamen de mensen van Viallant de WP bekijken of alles correct is ingesteld & geinstalleerd.
Deze heeft de boiler terug verlaagd naar 50graden omdat anders de efficientie kwijt bent van de WP. (hogere COP).
Bij Viallant is er wel een legionella bescherming actief, dus om de zoveel tijd gaat hij tot 65graden om alles te doden.
Maar je gebruikt zo vaak warm water dat er constant vers water erin komt & amper stilstaand water is.
Merk ik iets van die lagere temparatuur, nee niet in de douche nog bij afwas...
Verbruik: zie dat hij iedere morgend kortstondig 2500W verbruikt gedurende 10min.
Ervoor iets van 1200W. Dus je ziet een klein piekje.
Mijn elektriciteitfactuur valt super goed mee als ik dit vergelijk met andere.
Persoonlijke visie van WP. Is dit de heilig graal waarbij je goedkoper afbent t.o.v. gas etc...
Ik denk niet dat dit voor iedereen het geval is. Als u woning zeer goed is geisoleerd dat een lage temperatuur u huis kan verwarmen, dan ja.
Indien je huis tussen de twee geisoleerd is, dan zal je duurder af zijn met een WP van verbruik, hoe warmer je u VVW of radiatoren moeten zijn hoe slechter u COP.
Korte samenvatting: investeert eerst in isolatie zodat u gas/mazout verbruik al daalt & dan pas overschakelen naar andere bron.
-
- Elite Poster
Ander systeem (L/W WP in een non optimaal geïsoleerde woning) maar zelfde ervaring inzake SWW.
Afhankelijk van beschikbare PV wordt SWW verwarmd tot 40-50°C.
Afhankelijk van delta tussen aanvoer en gevraagde boilertemperatuur en buitentemp. tussen de 1 en 2,5 kWh voor 150 liter.
Een warmtepompboiler (of opwarmen SWW via WP) is wel niet afhankelijk van de graad van isolatie van een woning.
Tot op heden staat voor 2022 het verbruik van het SWW via de WP hier gelogd op 144,8 kWh. Of 6,2% van het totale energieverbruik/10% van het energieverbruik excl. mobiliteit.
(2 personen, uiteraard is iedere situatie anders,wij doen bv. al geen legionellarun waardoor weerstand nooit gebruikt wordt).
Afhankelijk van beschikbare PV wordt SWW verwarmd tot 40-50°C.
Afhankelijk van delta tussen aanvoer en gevraagde boilertemperatuur en buitentemp. tussen de 1 en 2,5 kWh voor 150 liter.
Een warmtepompboiler (of opwarmen SWW via WP) is wel niet afhankelijk van de graad van isolatie van een woning.
Tot op heden staat voor 2022 het verbruik van het SWW via de WP hier gelogd op 144,8 kWh. Of 6,2% van het totale energieverbruik/10% van het energieverbruik excl. mobiliteit.
(2 personen, uiteraard is iedere situatie anders,wij doen bv. al geen legionellarun waardoor weerstand nooit gebruikt wordt).
Sol Invictus!
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
WP die u boiler verwarmt is voor iedereen gelijk. (van uitgaande dat u vat goed is geisoleerd natuurlijk).ivob schreef: 17 okt 2022, 14:22 Ander systeem (L/W) maar zelfde ervaring inzake SWW.
Afhankelijk van beschikbare PV xordt SWW verwarmd tot 40-50°C.
Tot op heden staat voor 2022 het verbruik van het SWW via de WP hier gelogd op 144,8 kWh. Of 6,2% van het totale energieverbruik.
Maar u WP u woning laten verwarmen is voor iedereen verschillend, dat is het punt die ik wil maken.
Indien bvb een u radiatoren of VVW van 30graden u huis niet kan verwarmen maar je tot 40graden ofzo moet gaan dan verlies je u rendement.
Dus daarmee dat ik zeg eerst isoleren om warmtevraag van u woning zo laag mogelijk te houden.
Maar om nu WP te plaatsen, voor enkel warm water, weet persoonlijk niet of dit sap op de kolen waard is.
Geen idee wat topic starter zijn huis is (hoef ik ook niet te weten).
Maar misschien dat je met dat budget ergens kunt isoleren, waardoor u gas verbruik daalt en ook u kosten.
En je zo naar een WP te begeven.
Want u huis verwarmen is degene die het meeste gas verbruikt.
-
- Elite Poster
Natuurlijk is de WP die het SWW verwarmt niet voor iedereen gelijk.
Het totale energieverbruik hangt af van de specifieke SCOP van de gebruikte WP (die niet voor iedere WP idem is) , de gevraagde opwarming van de hoeveelheid water, de delta tussen de aanvoer en de doeltemperatuur en bij een L/W WP de buiten temperatuur.
Uiteraard moet je je woning eerst goed isoleren maar dit topic gaat specifiek over de warmtepompboiler vandaar dat dit deel er weinig mee te maken heeft.
Je kan je SWW ook via een warmtepompboiler verwarmen maar je (niet optimaal geïsoleerde woning) op een andere manier verwarmen. De twee moeten niet noodzakelijk samen gaan (zie praktijkvoorbeelden in dit topic).
Of het voordeliger is om een woning te verwarmen met een WP (kan bv. ook L/L WP voor woning zijn en WPB voor SWW) ipv op gas hangt gewoon af van de kostprijs per kWh (de woning vraagt nl. onafhankelijk van het type verwarming evenveel kWh) van gas/elektriciteit en de COP van de WP voor CV tijdens het stookseizoen. De COP van de WP moet dan de duurdere e-prijs compenseren.
Eventueel nog aangevuld met de PV-uren waarop je een WP voor CV en/of SWW kan laten draaien.
Het optimale rendement en de keuze die daarop gebaseerd is hangt van veel individuele factoren af.
Maar eerst zoveel mogelijk optimaal isoleren is altijd een basisvereiste voor ieder type verwarming.
Welke energiebron je ook gebruikt de goedkoopste kWh is diegene die je NIET nodig hebt. Inzake verwarming gevolgd door kWh uit kernfusie en kWh die je lokaal zelf kan opwekken en eventueel opslaan.
Een goed geïsoleerde woning gaat ook minder gas verbruiken. En dan kom je weer uit bij de verhouding SCOP WP/kWh prijs van de gebruikte energiebron.
Het totale energieverbruik hangt af van de specifieke SCOP van de gebruikte WP (die niet voor iedere WP idem is) , de gevraagde opwarming van de hoeveelheid water, de delta tussen de aanvoer en de doeltemperatuur en bij een L/W WP de buiten temperatuur.
Uiteraard moet je je woning eerst goed isoleren maar dit topic gaat specifiek over de warmtepompboiler vandaar dat dit deel er weinig mee te maken heeft.
Je kan je SWW ook via een warmtepompboiler verwarmen maar je (niet optimaal geïsoleerde woning) op een andere manier verwarmen. De twee moeten niet noodzakelijk samen gaan (zie praktijkvoorbeelden in dit topic).
Of het voordeliger is om een woning te verwarmen met een WP (kan bv. ook L/L WP voor woning zijn en WPB voor SWW) ipv op gas hangt gewoon af van de kostprijs per kWh (de woning vraagt nl. onafhankelijk van het type verwarming evenveel kWh) van gas/elektriciteit en de COP van de WP voor CV tijdens het stookseizoen. De COP van de WP moet dan de duurdere e-prijs compenseren.
Eventueel nog aangevuld met de PV-uren waarop je een WP voor CV en/of SWW kan laten draaien.
Het optimale rendement en de keuze die daarop gebaseerd is hangt van veel individuele factoren af.
Maar eerst zoveel mogelijk optimaal isoleren is altijd een basisvereiste voor ieder type verwarming.
Welke energiebron je ook gebruikt de goedkoopste kWh is diegene die je NIET nodig hebt. Inzake verwarming gevolgd door kWh uit kernfusie en kWh die je lokaal zelf kan opwekken en eventueel opslaan.
Een goed geïsoleerde woning gaat ook minder gas verbruiken. En dan kom je weer uit bij de verhouding SCOP WP/kWh prijs van de gebruikte energiebron.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Hangt idd 100% af van het gebruik. Bij mij bedraagt het verbruik YTD met warmtepompboiler 740 kWh. Ik zie Ivob schrijven dat het bij hem over 140kWh gaat.
In mijn geval bespaar ik met overgang van gewone boiler naar wpboiler een goeie 1700kWh per jaar. Dan is de investering van 2500€ in mijn geval snel terugverdiend. Bij iemand met amper warmwaterverbruik (neem bvb ivob opnieuw als voorbeeld) zal dat allicht serieus langer zijn of mss zelfs nooit terugverdiend worden.
Net zoals mensen mij jaren probeerden te overhalen om mijn oude mazoutketel te vervangen (door een efficientere/andere technologie). Volgens sommigen op enkele jaren terugbetaald aan besparing aan verbruik. Maar ik verstook helemaal niet veel. Hoe kan ik dan veel besparen en ooit de grote installatiekost terugverdienen?
In mijn geval bespaar ik met overgang van gewone boiler naar wpboiler een goeie 1700kWh per jaar. Dan is de investering van 2500€ in mijn geval snel terugverdiend. Bij iemand met amper warmwaterverbruik (neem bvb ivob opnieuw als voorbeeld) zal dat allicht serieus langer zijn of mss zelfs nooit terugverdiend worden.
Net zoals mensen mij jaren probeerden te overhalen om mijn oude mazoutketel te vervangen (door een efficientere/andere technologie). Volgens sommigen op enkele jaren terugbetaald aan besparing aan verbruik. Maar ik verstook helemaal niet veel. Hoe kan ik dan veel besparen en ooit de grote installatiekost terugverdienen?
-
- Elite Poster
Tot op heden.pfuhu schreef: 17 okt 2022, 17:35 Hangt idd 100% af van het gebruik. Bij mij bedraagt het verbruik YTD met warmtepompboiler 740 kWh. Ik zie Ivob schrijven dat het bij hem over 140kWh gaat.
De meest ongunstige maanden voor een WP moeten nog komen. De echte afrekening volgt dus pas op 01/01/23 om 00:00 uur.
Ook geen WPB maar een L/W WP met buitenunit en een afzonderlijke SWW boiler.
De WP moet zijn (terugverdientijd) dus niet alleen van SWW hebben (maar voornamelijk van SWW + CV via PV).
Is inmiddels negen jaar oud en dus al lang "terugverdiend" (betaal al 11 jaar netto geen energierekeningen meer).
Vorig jaar, met dank aan de DM, zelfs nog een gulle premie voor gekregen voor iets dat al lang afgescheven was. Only in Flanders.

En inderdaad, grootste energiebesparing komt niet door het type toestel maar hoe de gebruikers ermee omgaan. Hier dus al veel minder stilstandsverliezen in het boilervat omdat het doorgaans alleen wordt opgewarmd tot een 40-45°C (hoger alleen bij veel overproductie PV) en vlak voor verbruik en niet continue op temperatuur gehouden wordt. Bij deze buitentemperaturen vraagt dat dan een 1,3 kWh energie per week.
Sol Invictus!