gemiddelde maximumsnelheid

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Plaats reactie
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Was net aan het denken.. Telenet heeft het altijd over de snelste te zijn enz maar hoe lang kan je snel zijn?

10 GB = 10240 MB

10240 MB/30 d = 341.3 MBpd
/24 u = 14 MBpu
/60 m = 243 KBpm
/60 s = 4 KBps

Bij telenet is je gemiddelde maximumsnelheid 4 KBps (net als elk ander abbo met limiet). Om maar een voorbeeld te noemen is dit bij Versatel Always more 1 MBps vermits er geen limiet je snelheid beperkt.

Computers zouden geen succes hebben moest iedereen zijn 3,5GHz pc maar een minuut per dag aan 3,5GHz kunnen werken en verder voortpruttelen aan 5MHz of zelfs af moet laten staan.

Als we nu eens voortaan niet meer naar de maximumsnelheid kijken maar naar de gemiddelde maximumsnelheid en zo de verschillende isp's met elkaar vergelijken?

Om maar duidelijk aan te tonen, als je (met 10 GB) een halve maand continue aan 8KBps download moet je de rest van de maand van internet blijven. Breng dit naar een meer reele situatie waar enkele 100en MB tegelijk gedownload worden en je bent al gauw verplicht om meer zonder dan met internet te zitten. We merken hier weinig van omdat we overdag niet thuis zitten. Nooit meer met vakantie gaan dus en niet ziek worden! :)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Je hebt inderdaad een punt
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Met andere woorden, je zit na 2,27556 uur op smallband als je de 10Mbit/10GB van telenet neemt. Lang leve breedband :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

vind ik inderdaad geen slecht idee ;-)
Gebruikersavatar
Slekken
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 30 nov 2003, 15:55
Locatie: Jabbeke

Daar kan ik me ook wel in vinden.
Gezien de verbindingen steeds sneller worden, maar de limieten op zelfde hoogte blijven, kunnen we in de toekomst beter kijken wie z'n limiet het snelst heeft opgevuld :-D

Greetz
Gebruikersavatar
Braincel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 15 jun 2005, 12:19

Vind dit ook goed bekeken.
Waar halen ze het in hun hoofd zo een datalimiet aan zo een snelheid .
Belgen en hun limieten ...en wil je extra er nog voor betalen.
Uitzondering is RealDSL en die gaan erop vooruit.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Ik ben even in excel gaan prutsen en in de attachment vind je een sheet om alles uit te rekenen.

Laat maar weten als je denkt dat er iets niet klopt.
Bijlagen
GemiddeldMaximum.xls
(25.5 KiB) 244 keer gedownload
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Ik heb er ook eentje gemaakt die ook rekening houd met de tijd die je doorbrengt in smallband (inculief weergave aantal uren in breed- en smallband en totale aantal GB download mogelijk). Dit klopt wel enkel als je constant aan volle snelheid zou kunnen downloaden.
Bijlagen
GemiddeldeSnelheid.xls
(20 KiB) 245 keer gedownload
Generic Human
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:15

Veel realistischer

Hier dus reeel gezien 107 kB/s snelheid en dit 24/7
:P
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BungaMan schreef:Als we nu eens voortaan niet meer naar de maximumsnelheid kijken maar naar de gemiddelde maximumsnelheid en zo de verschillende isp's met elkaar vergelijken?


Waar jij het over hebt heeft NIETS met gemiddelde snelheid te maken... maar alles met volume. Zolang ik namelijk binnen mijn volume blijf heb ik namelijk constant de maximumsnelheid... dus mijn gemiddelde snelheid is exact hetzelfde als de maximumsnelheid.

Als ik op hjet einde van de week naar m'n boordcomputer kijk heb ik een gemiddelde snelheid van ongeveer 45 km/u (rij dagelijks naar Brussel)... dus m'n Ferrari is volgens jou dan maar even goed als een Lada ?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
BungaMan schreef:Als we nu eens voortaan niet meer naar de maximumsnelheid kijken maar naar de gemiddelde maximumsnelheid en zo de verschillende isp's met elkaar vergelijken?


Waar jij het over hebt heeft NIETS met gemiddelde snelheid te maken... maar alles met volume. Zolang ik namelijk binnen mijn volume blijf heb ik namelijk constant de maximumsnelheid... dus mijn gemiddelde snelheid is exact hetzelfde als de maximumsnelheid.

Als ik op hjet einde van de week naar m'n boordcomputer kijk heb ik een gemiddelde snelheid van ongeveer 45 km/u (rij dagelijks naar Brussel)... dus m'n Ferrari is volgens jou dan maar even goed als een Lada ?



Pfff ja r2504 je hebt wel een punt, maar de idee is gewoon dat het belachelijk is dat je bij telenet 20Mpbs kan downloaden en dat dit (jaja) als commercieel argument gebruikt word. Terwijl als je het langer dan 1,5 uur echt wil benutten dan zit je al op smallband.

Om in zulke gevalle een mooi vergelijk te kunnen hebben een gem. snelheid mer maand.

Jou voorbeel van je ferari is niet correct, het zou correct zijn als:

Je naar brussel moet met 1 liter benzine en dan heb je de keuze tussen een ferari en een lada. (het gaat namelijk over limiet (benzine) en download snelheid (km/h)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

prodata schreef:
Jou voorbeel van je ferari is niet correct, het zou correct zijn als:

Je naar brussel moet met 1 liter benzine en dan heb je de keuze tussen een ferari en een lada. (het gaat namelijk over limiet (benzine) en download snelheid (km/h)


feRRari
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

prodata schreef:Je naar brussel moet met 1 liter benzine en dan heb je de keuze tussen een ferari en een lada. (het gaat namelijk over limiet (benzine) en download snelheid (km/h)


Ik heb genoeg benzine om mijn normale behoeften te dekken... en kan dus met mijn Ferrari steeds aan maximumsnelheid rijden. Het probleem is dat jullie uitgaan van "abnormale" behoefte en graag dag en nacht zouden rondrijden.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

r2504 schreef:
prodata schreef:Je naar brussel moet met 1 liter benzine en dan heb je de keuze tussen een ferari en een lada. (het gaat namelijk over limiet (benzine) en download snelheid (km/h)


Ik heb genoeg benzine om mijn normale behoeften te dekken... en kan dus met mijn Ferrari steeds aan maximumsnelheid rijden.


Zonder geflitst te worden ? ;)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Telenet: Ferrari met 1 liter benzine
Belgacom: Volkswagen met 1 liter benzine
EDPnet: Audi met 6-10 liter benzine.
RealDSL: Volkswagen met zoveel bezine als je wil (maar voorlopig met platte banden)

Met welke van deze 4 rij je het langste rond aan een deftige snelheid?
Laatst gewijzigd door MRC101 op 04 mar 2006, 23:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

ZMD schreef:Met welke van deze 4 rij je het langste rond aan een deftige snelheid?
Duidelijk :-D

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

r2504 schreef:
BungaMan schreef:Als we nu eens voortaan niet meer naar de maximumsnelheid kijken maar naar de gemiddelde maximumsnelheid en zo de verschillende isp's met elkaar vergelijken?


Waar jij het over hebt heeft NIETS met gemiddelde snelheid te maken... blaatblaat

er wordt geadverteerd met 24/7, daar gaat het om. altijd geconnecteerd, ALTIJD van internet kunnen gebruik maken.
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

ik vind de gemiddelde snelheid een mooi idee, dat maakt het vergelijken van providers ook makkelijker
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BungaMan schreef:er wordt geadverteerd met 24/7, daar gaat het om. altijd geconnecteerd, ALTIJD van internet kunnen gebruik maken.


Da's nonsens... niemand leeft 24u/24u... laat staan dat hij z'n internet al die tijd gebruikt. Als je meer wil dan de standaard behoefte wees dan eerlijk en betaal ervoor... maar maak je niet belachelijk met allerhande constructies uit te vinden die het dan misschien toch in jou voordeel doen omslaan.

Als ik jullie moet geloven dan is surfen gewoon dom want dan lees je om de paar seconden maar enkele KB's in... nee, om een grote jongen te zijn om je 24u per dag alles downloaden van één of andere newsserver.
Generic Human
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:15

PC staat 24/7 op, downloaden 24/7 doe ik niet, zoveel interessants is er niet te halen in mijn ogen

1 Mbps is snel genoeg om te surfen, en als ik eens een groot bestand wil binnentrekken heb ik snelheid genoeg om nog comfortabel te surfen, het zal wel niet zo belangrijk zijn dat ik het binnen het uur moet hebben.

De volledige terreindata van flightgear heb ik nog binnengetrokken met Always abbo ( 12GB), en dit bleek toch wat te traag om nog genoeg bandbreedte te hebben om te surfen daarmee de overstap.

Ga dit nog een paar maanden volhouden en dan eens kijken wat het gemiddelde is, misschien overstappen naar EDPNet, iets sneller en voldoende capaciteit met 20GB
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

r2504 schreef:... niemand leeft 24u/24u... laat staan dat hij z'n internet al die tijd gebruikt.

das correct
r2504 schreef:Als je meer wil dan de standaard behoefte ...

zoals je al meermaals hebt laten blijken wil jij bepalen wat de 'standaard' behoefte is. niet iedereen is gelijk aan r2504, zet dat voor eens en altijd uit je hoofd.
r2504 schreef:betaal ervoor...

dubbel betalen bedoel je. een keer om je limiet te verhogen en een keer om dan legaal een filmpje te downloaden.
r2504 schreef:maar maak je niet belachelijk met allerhande constructies uit te vinden die het dan misschien toch in jou voordeel doen omslaan.

en jij moet wat minder geirriteerd zijn omdat jouw goddelijk telenet hier slechter uitkomt.

leer er mee leven. razendsnel internet 24/7 bestaat niet bij telenet. hoogstens iets dat met smalband vergelijkbaar is. en vul in de sheet dan maar 12 gig in als limiet want je gaat er ongetwijfeld mee akkoord dat men slaapt tussen 12 en 7. dat is de standaard behoefte aan slaap. na die 12 gig is jouw internet opgebruikt. kom je daar op een maand mee toe dan heb je geen probleem en moet je ook niet zo druk doen. kom je daar niet mee toe dan kan je zien wat je gemiddeld maar mag downloaden om niet op smalband te geraken want die gemiddelde snelheid is niet alleen een snelheid maar ook een verbruik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BungaMan schreef:zoals je al meermaals hebt laten blijken wil jij bepalen wat de 'standaard' behoefte is. niet iedereen is gelijk aan r2504, zet dat voor eens en altijd uit je hoofd.


Fout... ik bepaal de standaard niet... dat doet de meerderheid, en tot jou grote frustratie is dat nu éénmaal niet wat jij wenst aan volume. Zolang meer dan 1.500.000 internetters in Belgie geen echt probleem zien in de volumes zullen deze nog lang zo blijven.

BungaMan schreef:dubbel betalen bedoel je. een keer om je limiet te verhogen en een keer om dan legaal een filmpje te downloaden.


Als je met je auto naar de videotheek moet, moet je ook brandstof betalen... dan betaal je ook dubbel of wat ? Laat me trouwens niet lachen met dat legaal filmpje (of wil je zwart-wit op papier zetten dat je niets illegaals doet ?)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Mmm, ik heb visioenen van een wizardje hier op userbase waar een gebruiker gewoon een paar dingen moet invullen, waardoor via die gegevens elke provider een score kan krijgen naargelang hoe goed die voldoet aan de eisen van de invuller.
Dat vraagt natuurlijk een up2date providertabel en wat onderzoek, maar moet best mogelijk zijn.
NuKeM
Gebruikersavatar
UniCorn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 feb 2008, 13:55
Bedankt: 2 keer

Was eventjes het suggesties forum aan het nalezen en vond deze oude topic.
Vind het spijtig dat deze feature na 2 jaar toch nog altijd niet word toegepast hier.

Het is inderdaad zo belachelijk dat bepaalde providers reklame maken ivm een hoge snelheid,
maar dat ze een bijzonder lage limiet hebben waarbij je dus na een paar uurtjes al op smallband zou komen en enorm veel bijbetaald om verder te surfen op hoge snelheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hoe zit het trouwens met alle charts hier op Userbase.be... deze blijken allemaal niet meer te werken ?
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”