Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Ik blijf het toch dubbel vinden, ook omdat andere kanalen van getroffen personen ook demonitised worden.
Zo heeft Denys ook een luchtvaartkanaal met veel vakantievideo's en die zijn ook demonitised.
Het blijven trouwens informatieve 'Ukraine' video's veelal met beelden die voor iedereen beschikbaar zijn.
Youtube heeft trouwens stricte 'blood 'n' gore' regels om sensatiezoekers geen platform te geven.
Maar we gaan zien hoe het nu verder moet, maar ik vrees dat Youtube zichzelf een beetje in de voet gaat schieten met deze nieuwe restricties.
Risico is immers ook dat je die nieuwe regels kan gaan doortrekken naar andere soorten videoblogs.
Zo heeft Denys ook een luchtvaartkanaal met veel vakantievideo's en die zijn ook demonitised.
Het blijven trouwens informatieve 'Ukraine' video's veelal met beelden die voor iedereen beschikbaar zijn.
Youtube heeft trouwens stricte 'blood 'n' gore' regels om sensatiezoekers geen platform te geven.
Maar we gaan zien hoe het nu verder moet, maar ik vrees dat Youtube zichzelf een beetje in de voet gaat schieten met deze nieuwe restricties.
Risico is immers ook dat je die nieuwe regels kan gaan doortrekken naar andere soorten videoblogs.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Ja, ze mogen nog voor niets werken, dat klopt.woutervh schreef: 09 okt 2022, 03:16 Ze mogen toch blijven informeren?
Ze mogen er gewoon geen geld meer aan verdienen.
Want draai het en keer het zoveel je wilt, als je iedere dag een video moet plaatsen en daar alleen maar kosten aan hebt, en niets van inkomsten, dan is dat niet echt iets dat je gaat blijven volhouden, zeker in het geval van Dennys, die piloot was vóór de oorlog, en daarna zonder inkomen zat.
Maar misschien geloof je ook dat de kwaliteit van het brood omhoog zal gaan als de bakkers voor niets moeten werken, en de ziekenzorg beter zal zijn als de dokters gratis werken...
Ik ben daar helemaal niet van overtuigd, ik wil wel eens zien of die fake news filmpjes nu gaan verdwijnen.woutervh schreef: 09 okt 2022, 03:16 Het lijkt me eigenlijk net de drijfveren en waarachtigheid ten goede te komen, nee? Zo vallen de charlatans die enkel willen verdienen en zo dus propaganda/spectakelfilmpjes maken er vanzelf van tussen.
Die regels zijn soms wel belachelijk, en ontmoedigend.woutervh schreef: 09 okt 2022, 03:16 Een jaar terug had ik bijvoorbeeld ook een app gemaakt met verhaaltjes ivm Corona, helemaal gratis zelfs. Maar deze geraakte ook niet goedgekeurd op Google play omdat enkel gouvernementele organisaties dingen ivm corona mocht publiceren
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Waarom denk je dat veel kanalen tegenwoordig aan merchandising doen? Om er nog iets aan te verdienen. Inkomsten dalen want je moet meer views halen voor hetzelfde geld, dus beginnen ze inderdaad met Patreon en maken ze T-shirts en petten en badges.... Er zijn al alternatieven maar die komen alsnog niet uit de startblokken en dan stoppen die mensen ook met alles dubbel te plaatsen.
Nu in het geval van Oekraïne zag ik laatst een video op Youtube waar alles werd geblurd en uiteraard heb ik daar gene probleem mee, ik zoek de nieuwswaarde, niet de afgerukte ledematen maar dan klikte ik ergens op een nieuwssite op een artikel er over, werd datzelfde filmpje eveneens instant afgespeeld met enkel de gezichten wazig gemaakt maar de afgerukte ledematen waren wel duidelijk zichtbaar. Dus Youtube is vaak heiliger dan de paus, maar Facebook is dat uiteraard ook, eigenlijk elk groot bedrijf op dat vlak en zelfs al zou er een 'waardig' alternatief gevonden worden, na verloop van tijd gebeurt er precies hetzelfde of zijn er geen inkomsten of...
Nu in het geval van Oekraïne zag ik laatst een video op Youtube waar alles werd geblurd en uiteraard heb ik daar gene probleem mee, ik zoek de nieuwswaarde, niet de afgerukte ledematen maar dan klikte ik ergens op een nieuwssite op een artikel er over, werd datzelfde filmpje eveneens instant afgespeeld met enkel de gezichten wazig gemaakt maar de afgerukte ledematen waren wel duidelijk zichtbaar. Dus Youtube is vaak heiliger dan de paus, maar Facebook is dat uiteraard ook, eigenlijk elk groot bedrijf op dat vlak en zelfs al zou er een 'waardig' alternatief gevonden worden, na verloop van tijd gebeurt er precies hetzelfde of zijn er geen inkomsten of...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Over de beschadigde Cremea brug,wie heeft het gedaan?? die kamion kwam duidelijk uit Rusland,en zou de dagen en weken ervoor ook gewoon hebben rondgereden in Rusland.De vraag is waren het de haviken die absoluut een atoom bom willen zien ontploffen(denk dan aan Kadyrof)?? of waren het meer gematigde krachten die eigenlijk willen dat Putin aftreed en plaats maakt voor een veel meer rustige figuur?? de geheime dienst van Oekraine?? of toch een of andere verzetsgroep uit Rusland,die Putin en zijn volledige entourage kwijt wil?? Men kan zich daarover buigen maar genoeg tegenstanders langs alle kanten vind ik.
Laatst gewijzigd door fluppie 09 okt 2022, 10:39, in totaal 1 gewijzigd.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik denk eigenlijk dat die vrachtwagen er niets mee te maken had.
Er lijken mij 2 ontploffingen te zijn geweest.
Op de bewakingscamera vanuit het bureau zie je net voor de ontploffing rechts onderaan de voorsteven van een boot verschijnen, wie weet is die ook ontploft.
Er lijken mij 2 ontploffingen te zijn geweest.
Op de bewakingscamera vanuit het bureau zie je net voor de ontploffing rechts onderaan de voorsteven van een boot verschijnen, wie weet is die ook ontploft.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Kan zijn,in ieder geval Paul (Combad US Army veteran) is er ook sterk van overtuigd dat er twee ontploffingen waren,wel zou het zo zijn dat dit niet de beste manier is om een brug uit te schakelen,maar er is in ieder geval schade,en er kunnen geen zware vrachtwagens erover en ik denk ook dat trein verkeer onmogelijk is,dat is het gedeelte die het meest zal beschadigd zijn door de brand van die olie tanks.
- Petrikske
- Elite Poster
Tussen de rijstroken die ingestort zijn en de spoorwegbrug, liggen dus rijstroken die nog volledig intact en bruikbaar zijn en daarom toch het vermoeden van een dubbele ontploffing.
De spoorweg zal normaal gezien niet meer gebruikt kunnen worden omdat al het staal heet is geweest door de felle brand.
De spoorweg zal normaal gezien niet meer gebruikt kunnen worden omdat al het staal heet is geweest door de felle brand.
-
- Elite Poster
Behalve die brug zie ik op het front geen of nauwelijks vooruitgang meer de laatste dagen.Petrikske schreef: 09 okt 2022, 10:51 Tussen de rijstroken die ingestort zijn en de spoorwegbrug, liggen dus rijstroken die nog volledig intact en bruikbaar zijn en daarom toch het vermoeden van een dubbele ontploffing.
Zouden de Russen dan toch een verdedigingslinie hebben kunnen optrekken, of zouden de Oekraïners eerst proberen de nieuw veroverde gebieden te beveiligen, of gaat het om een adempauze na een lange periode van snelle opmars?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Is dat niet gewoon het gevolg van die enorme vuurbal ? Dan is het perfect mogelijk dat iets 50m verderop in brand vliegt terwijl wat er tussen zit weinig schade heeft.Petrikske schreef: 09 okt 2022, 10:51 Tussen de rijstroken die ingestort zijn en de spoorwegbrug, liggen dus rijstroken die nog volledig intact en bruikbaar zijn en daarom toch het vermoeden van een dubbele ontploffing.
Ivm die vrachtwagen vind ik de uitleg toch ook raar. Die vrachtwagen rijdt nog wanneer de explosie plaasvindt. Dus dan is het ofwel een zelfmoordaanslag, ofwel moet de bestuurder er een stuk voor uitgestapt/gesprongen zijn, maar dat zou dan toch op beveiligingscamera's te zien moeten zijn ?
-
- Elite Poster
Ja, die bedenking heb ik mij ook gemaakt.Tomby schreef: 09 okt 2022, 11:12Is dat niet gewoon het gevolg van die enorme vuurbal ? Dan is het perfect mogelijk dat iets 50m verderop in brand vliegt terwijl wat er tussen zit weinig schade heeft.Petrikske schreef: 09 okt 2022, 10:51 Tussen de rijstroken die ingestort zijn en de spoorwegbrug, liggen dus rijstroken die nog volledig intact en bruikbaar zijn en daarom toch het vermoeden van een dubbele ontploffing.
Ivm die vrachtwagen vind ik de uitleg toch ook raar. Die vrachtwagen rijdt nog wanneer de explosie plaasvindt. Dus dan is het ofwel een zelfmoordaanslag, ofwel moet de bestuurder er een stuk voor uitgestapt/gesprongen zijn, maar dat zou dan toch op beveiligingscamera's te zien moeten zijn ?
Een zelfmoordaanslag, lijkt mij zo meer iets voor mensen met een religie die hen wijsmaakt dat ze nadien in het paradijs terecht zullen komen, dat past niet echt bij Oekraïne wat voornamelijk christelijk is, hoewel er ook wel bepaalde Tsjetjenen meevechten aan de kant van Oekraïne.
Nu, ik vind het wel sneu voor de burgers die gedood zijn, die toevallig op die brug reden.
- Petrikske
- Elite Poster
https://www.deepstatemap.live/en#7.25/47.903/35.984boulder schreef: 09 okt 2022, 11:00Behalve die brug zie ik op het front geen of nauwelijks vooruitgang meer de laatste dagen.
Zouden de Russen dan toch een verdedigingslinie hebben kunnen optrekken, of zouden de Oekraïners eerst proberen de nieuw veroverde gebieden te beveiligen, of gaat het om een adempauze na een lange periode van snelle opmars?
Ik denk dat het om een adempauze zal gaan en ook de logistiek de gelegenheid geven om mee aan te sluiten zodat ze niet zonder munitie/voedsel/water zullen vallen.
Een goede week geleden werd er immers heel wat progressie gemaakt zowel in het noorden als in het zuiden.
Al zaten er daar misschien nog wat stukken bij met open velden, die gaan verdedigen is amper doenbaar hé.
Bedenk ook dat hoe kleiner het gebied dat de Russen nog in handen hebben des temeer Russen krijg je samen getroept in dat gebied terwijl de Oekrainers inderdaad meer en meer terrein veroveren maar dus ook de nodige eenheden zullen moeten posteren ter verdediging.
Zeker in het noorden is dat moeilijk omdat de Russen altijd extra troepen over de grens kunnen sturen.
De Russen die al een hele tijd pogen op te rukken richting Bakhmut zouden vooral soldaten van de Wagner group zijn en die worden blijkbaar deels betaald per kilometer dat ze veroveren dus die zouden wel eens feller weerstand kunnen bieden.
In het zuiden zullen de Russen zich wel goed ingegraven hebben in Kherson dus dat zal ook niet makkelijk worden.
Zal toch een zware winter worde nvoor beide partijen denk ik, heel belangrijk lijkt me om zoveel mogelijk de aanvoer van de Russen lam te leggen.
Oh ja... moesten er zich massaal veel Russen overgeven zal het ook een hele opdracht worden om die op te vangen en die te voeden.
Toegevoegd na 8 minuten 29 seconden:
Twijfel, twijfel... die vuurbal van rechts die is er eigenlijk vanaf de ontploffing, je zou een hele korte delay verwachten.Tomby schreef: 09 okt 2022, 11:12Is dat niet gewoon het gevolg van die enorme vuurbal ? Dan is het perfect mogelijk dat iets 50m verderop in brand vliegt terwijl wat er tussen zit weinig schade heeft.Petrikske schreef: 09 okt 2022, 10:51 Tussen de rijstroken die ingestort zijn en de spoorwegbrug, liggen dus rijstroken die nog volledig intact en bruikbaar zijn en daarom toch het vermoeden van een dubbele ontploffing.
En die wagons met brandstof dat zijn toch ook geen dunnen soepblikken zou je denken.
Zouden die een drukverplaatsing en een kortstondige vuurbal niet kunnen weerstaan?
De Russen hebben de info gegeven dat er 3 lichamen uit het water zijn gehaald, de bestuurder van de vrachtwagen. (naam en woonplaats is ook bekend)
En het koppel dat in de auto zat en de vrachtwagen aan het passeren was op het moment van de ontploffing.
Ook niet vergeten dat alle vrachtwagens gescand worden op explosieven voor ze toegang krijgen tot de brug.
Het is in ieder geval net zoals bij de 4 gaslekken op de zeebodem weer een heel raar iets waar je geen enkele zekerheid hebt over de dader(s).
Laatst gewijzigd door Petrikske 09 okt 2022, 16:26, in totaal 2 gewijzigd.
- Petrikske
- Elite Poster
ik heb weet van 2 gevallen van Oekrainers die zichzelf opbliezen.boulder schreef: 09 okt 2022, 11:38Een zelfmoordaanslag, lijkt mij zo meer iets voor mensen met een religie die hen wijsmaakt dat ze nadien in het paradijs terecht zullen komen, dat past niet echt bij Oekraïne wat voornamelijk christelijk is, hoewel er ook wel bepaalde Tsjetjenen meevechten aan de kant van Oekraïne.
1 was een soldaat ergens in het begin vh conflict die zich opblies onder een brug zodat de Russen die niet meer konden gebruiken.
Ander geval was een jager waarvan de Russen onmiddelijk z'n 2 Duitse herders dood schoten, toen ze daarop z'n papieren wilden nakijken gaf hij niet alleen z'n paspoort maar ook een.. handgranaat.
Artikel van die marinier. https://www.hln.be/buitenland/oekraiens ... ~a399caa1/
Van die jager kan ik zo onmiddelijk niet vinden.
Toegevoegd na 23 minuten 53 seconden:
Elke dode is er 1 teveel, maar in deze overheersen de gruwelijkheden van de Russische bezetter.boulder schreef: 09 okt 2022, 11:38Nu, ik vind het wel sneu voor de burgers die gedood zijn, die toevallig op die brug reden.
Niet alleen zijn er de vele martelingen en executies op de meest gruwelijke wijze, er zouden zelfs mensen gewoon levend begraven geweest zijn.
Oorlog mag dan het slechtste in de mens naar boven brengen, ik zie deze dingen niet bij soldaten van Oekraine,
al zullen die hier en daar ook wel dingen hebben uitgehaald die niet door de beugel kunnen.
- Petrikske
- Elite Poster
Blijkbaar hadden ze nog een sadist in het magazijn liggen en die mag nu een poging gaan wagen om het tij te gaan keren.
Die kerel moet zo erg zijn dat ooit 1 van z'n eigen kolonels zich op zijn bureau door het hoofd heeft geschoten.
Maar ja.. kijk naar die kerel z'n gezicht en je weet genoeg.
Een CV van wansmakelijkheden.. https://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Surovikin
Ik ben trouwens niet de enige die denkt dat de ontploffing van de brug, onder het wegdek plaats vond ipv erboven zoals de Russen beweren.
Artur heeft dezelfde mening, wel gniffelen die laatste video van hem.
Youtube 'monetising' probleem lijkt trouwens opgelost, zouden ze geplooid hebben vanwege de massale protesten?
Die kerel moet zo erg zijn dat ooit 1 van z'n eigen kolonels zich op zijn bureau door het hoofd heeft geschoten.
Maar ja.. kijk naar die kerel z'n gezicht en je weet genoeg.
Een CV van wansmakelijkheden.. https://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Surovikin
Ik ben trouwens niet de enige die denkt dat de ontploffing van de brug, onder het wegdek plaats vond ipv erboven zoals de Russen beweren.
Youtube 'monetising' probleem lijkt trouwens opgelost, zouden ze geplooid hebben vanwege de massale protesten?
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Vrachtwagen? my ass!
Ik zou dan eerder een gat in de weg verwachten. Er zijn twee stukken weg weg... en dan nog mooi recht "afgebroken". Van wat ik mij herinner van het opblazen van bruggen is dat er me "snijladingen" kon gewerkt worden. Het effect was als met een mes doorgesneden stalen steunbalken. Op de beelden lijkt er ook vooral onder het wegdek een ontploffing te zijn.
Ik denk dat de Russen zo snel mogelijk de rest van de brug boven, onder en opzij gecontroleerd hebben om zeker te zijn dat er geen explosieven meer geplaatst zijn.
Nu goed, de verbinding tussen Oekraïne en Rusland leek mij al lang een strategisch doel en gezien ze nog (deels) intact is zal er later nog wel eens iets mee gebeuren.
Ook vandaag werden weer enkele dorpen heroverd op de Russen en gaat de opmars naar Cherson verder.
Ik zou dan eerder een gat in de weg verwachten. Er zijn twee stukken weg weg... en dan nog mooi recht "afgebroken". Van wat ik mij herinner van het opblazen van bruggen is dat er me "snijladingen" kon gewerkt worden. Het effect was als met een mes doorgesneden stalen steunbalken. Op de beelden lijkt er ook vooral onder het wegdek een ontploffing te zijn.
Ik denk dat de Russen zo snel mogelijk de rest van de brug boven, onder en opzij gecontroleerd hebben om zeker te zijn dat er geen explosieven meer geplaatst zijn.
Nu goed, de verbinding tussen Oekraïne en Rusland leek mij al lang een strategisch doel en gezien ze nog (deels) intact is zal er later nog wel eens iets mee gebeuren.
Ook vandaag werden weer enkele dorpen heroverd op de Russen en gaat de opmars naar Cherson verder.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Na de video van Artur is het duidelijk: het was een false flag operatie uitgevoerd door De Dolfijntjes, nu alleen nog Wim Opbrouck ondervragen.Petrikske schreef: 09 okt 2022, 18:48 Ik ben trouwens niet de enige die denkt dat de ontploffing van de brug, onder het wegdek plaats vond ipv erboven zoals de Russen beweren.

- Petrikske
- Elite Poster
Allemaal burgerdoelwitten, was te verwachten natuurlijk van terrorist Putler. 
-
- Elite Poster
Iemand die gisteren naar de zevende dag(VRT) gekeken heeft?? daar was een hooggeplaatste(op pensioen denk ik) van het Belgisch leger en die zei dat Putin heel goed bezig was,en hij de kansen op een overwinning nog steeds gaaf had gehouden,dit was de eerste keer dat ik zoiets hoorde.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Yup, die generaal heeft het nogal voor de Russen, hij is al verschillende keren op de afspraak en ter zake geweest.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Vraag mij af wat hij daar mee wilt bereiken. Rusland gaat daar voor de komende generaties gewoon gehaat worden...Petrikske schreef: 10 okt 2022, 09:24 Allemaal burgerdoelwitten, was te verwachten natuurlijk van terrorist Putler.![]()
- Petrikske
- Elite Poster
We kunnen jammer genoeg niet in z'n ziek hoofd kijken, maar ik denk dat de haat tegen Rusland groot zal worden vanuit de hele wereld.
De recente aanvallen op burgers gaan er opnieuw voor zorgen dat er meer wapens richting Oekraine zullen gaan.
"“I am deeply shocked by Russian attacks on civilians in Kyiv and other Ukrainian cities. Such actions have no place in the 21st century. Additional military support from the EU is expected,” EU High Representative Josep Borrell said."
De recente aanvallen op burgers gaan er opnieuw voor zorgen dat er meer wapens richting Oekraine zullen gaan.
"“I am deeply shocked by Russian attacks on civilians in Kyiv and other Ukrainian cities. Such actions have no place in the 21st century. Additional military support from the EU is expected,” EU High Representative Josep Borrell said."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
De EU (en zijn inwoners) denken graag dat ze de navel van het heelal zijn maar je zou toch raar opkijken als je eens een stap buiten je eigen wereldje zet hoe er bv. over ons westerlingen gedacht wordt in de rest van de wereld.Petrikske schreef: 10 okt 2022, 12:25 We kunnen jammer genoeg niet in z'n ziek hoofd kijken, maar ik denk dat de haat tegen Rusland groot zal worden vanuit de hele wereld.
En dan nog, generatielange haat is in het licht van het geopolitieke wereldgebeuren en de geschiedenis iets heel realtief en mensen vergeten vlug. Wat de Russen nu uitspoken is gezien door hedendaagse westerse ogen blijkbaar nogal schrikbarend. Maar dat is in oorlogsomstandigheden van alle tijden en niet uitzonderlijk.
Zouden de Duitsers, Japanners, Duitsers, Fransen, Interahamwe, Impuzamugambi, ... nog altijd vanuit de hele wereld gehaat worden?
De meeste jongeren weten, als ze zelfs nog weten over wie het gaat, nauwelijks nog aan welke oorlogsmisdaden o.a. deze nationaliteiten zich vergrepen hebben.
En ondertussen laat Belarus zich ook mee in het bad trekken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het klopt dat men elders soms een ander beeld heeft van ons, net zoals wij vaak een verkeerd beeld hebben van ginder.
Het westen heeft één manier om de maatschappij te beheren, er zijn er andere. Op elke manier zijn opmerkingen mogelijk en praktijken van elders kunnen vaak ook een voorbeeld zijn. Dat gezegd zijnde moet ik toch besluiten dat als ik puur persoonlijk zou moeten kiezen ik wel degelijk voor de westerse wijze zou kiezen omdat je er toch nog het meeste vrijheid krijgt en je ook een deel van de koek kan bekomen als je genoeg talent hebt en heel veel geluk.
En vergis je niet wat betreft het geheugen van de mens. Ja, sommige zaken worden snel vergeten maar er zijn ook zaken die men niet vergeet omdat men ze niet kan vergeten. Dierbaren die je verliest (oa door verraad) zal je niet rap vergeten en die haat dat dat veroorzaakt slijt maar langzaam, vaak zijn er meerdere generaties nodig. Het beste voorbeeld is de haat tegen de Duitsers. Ik ben ermee opgegroeid omdat mijn ouders de WO2 hebben meegemaakt. De verhalen over de oorlog waren dagelijkse kost en als kind neem je dat mee. Dat maakt dat niet alleen voor mijn ouders en alle inwoners die niet collaboreerden maar hard leden onder de bezetting er een zekere haat tegen den Duits blijft bestaan. Ook zelf betrap ik me er nog soms op. Bij iets onschuldigs als sport wens ik altijd keihard dat de Duitsers op hun bek gaan.
Anderzijds is één van mijn beste vrienden half Duits. Zijn moeder is Duitse en getrouwd met een Belgisch militair. Hij heeft niets met die oorlog te maken maar werd toch lang "den Duits" genoemd, zijn moeder kreeg nog veel meer te horen ook al was ze altijd vriendelijk en beleefd en deed haar man dienst in het Belgisch leger. Ik heb hen altijd verdedigd maar ik heb ook hem moeten uitleggen vanwaar die haat vandaan kwam door hem de verhalen te vertellen die de oorsprong vormen. Mensen die gedeporteerd werden en halfdood of niet meer weerkeerden, gefolterden in Breendonk,...
Dus ja, bepaalde acties hebben bepaalde gevolgen en die kunnen best lang aanslepen. Poetin zijn oorspronkelijk idee om de volkeren van Rusland te verenigen is nooit verderaf geweest dan nu want effectief er zal een zeer grote haat zijn tegenover alles wat Russisch is. Dat is ook de reden waarom Rusland nooit kan winnen, de Oekraïners vechten voor iets, de Russen vechten tegen iets, hun zogenaamde eigen volk.
Het westen heeft één manier om de maatschappij te beheren, er zijn er andere. Op elke manier zijn opmerkingen mogelijk en praktijken van elders kunnen vaak ook een voorbeeld zijn. Dat gezegd zijnde moet ik toch besluiten dat als ik puur persoonlijk zou moeten kiezen ik wel degelijk voor de westerse wijze zou kiezen omdat je er toch nog het meeste vrijheid krijgt en je ook een deel van de koek kan bekomen als je genoeg talent hebt en heel veel geluk.
En vergis je niet wat betreft het geheugen van de mens. Ja, sommige zaken worden snel vergeten maar er zijn ook zaken die men niet vergeet omdat men ze niet kan vergeten. Dierbaren die je verliest (oa door verraad) zal je niet rap vergeten en die haat dat dat veroorzaakt slijt maar langzaam, vaak zijn er meerdere generaties nodig. Het beste voorbeeld is de haat tegen de Duitsers. Ik ben ermee opgegroeid omdat mijn ouders de WO2 hebben meegemaakt. De verhalen over de oorlog waren dagelijkse kost en als kind neem je dat mee. Dat maakt dat niet alleen voor mijn ouders en alle inwoners die niet collaboreerden maar hard leden onder de bezetting er een zekere haat tegen den Duits blijft bestaan. Ook zelf betrap ik me er nog soms op. Bij iets onschuldigs als sport wens ik altijd keihard dat de Duitsers op hun bek gaan.
Anderzijds is één van mijn beste vrienden half Duits. Zijn moeder is Duitse en getrouwd met een Belgisch militair. Hij heeft niets met die oorlog te maken maar werd toch lang "den Duits" genoemd, zijn moeder kreeg nog veel meer te horen ook al was ze altijd vriendelijk en beleefd en deed haar man dienst in het Belgisch leger. Ik heb hen altijd verdedigd maar ik heb ook hem moeten uitleggen vanwaar die haat vandaan kwam door hem de verhalen te vertellen die de oorsprong vormen. Mensen die gedeporteerd werden en halfdood of niet meer weerkeerden, gefolterden in Breendonk,...
Dus ja, bepaalde acties hebben bepaalde gevolgen en die kunnen best lang aanslepen. Poetin zijn oorspronkelijk idee om de volkeren van Rusland te verenigen is nooit verderaf geweest dan nu want effectief er zal een zeer grote haat zijn tegenover alles wat Russisch is. Dat is ook de reden waarom Rusland nooit kan winnen, de Oekraïners vechten voor iets, de Russen vechten tegen iets, hun zogenaamde eigen volk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik ben toch content dat ik ook hier in Europa ben geboren en getogen.
Ik denk ook dat wij nergens zomaar gaan binnen vallen en kinderen voor de ogen van hun moeder gaan verkrachten, vermoorden, martelen, castreren, levend begraven... (moet ik nog verder gaan?)
Allemaal feiten die reeds bewezen zijn trouwens.
700.000 Russen die hun land reeds hebben verlaten is geen teken aan de wand?
Ik denk ook dat wij nergens zomaar gaan binnen vallen en kinderen voor de ogen van hun moeder gaan verkrachten, vermoorden, martelen, castreren, levend begraven... (moet ik nog verder gaan?)
Allemaal feiten die reeds bewezen zijn trouwens.
700.000 Russen die hun land reeds hebben verlaten is geen teken aan de wand?
- Dizzy
- Elite Poster
Congo al vergeten?
Dat veel Russen vluchten is een teken aan de wand maar ik denk niet dat ze even makkelijk opvang zullen vinden als de Oekraïners.
Dat veel Russen vluchten is een teken aan de wand maar ik denk niet dat ze even makkelijk opvang zullen vinden als de Oekraïners.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Nee moet niet, een mooi bewijs dat het geheugen kort en selectief is.Petrikske schreef: 10 okt 2022, 15:12 Ik ben toch content dat ik ook hier in Europa ben geboren en getogen.
Alles wat je beschrijft hebben meerdere Westerse mogendheden met een leger van betekenis ook al ergens eens uitgevreten.
Of kleinere lokale legers/bevolkingsgroepen onderling. En daarvoor worden ze niet door de hele wereld gehaat.
Als je met "wij" de Belgen bedoelt hebben we daar gewoon de slagkracht niet voor. Het is dus eerder van niet kunnen dan van niet te willen.

Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Ik weet dat wij Belgen destijds in Congo ook vanalles hebben uitgevreten dat klopt.
Inderdaad een kort en selectief geheugen, ik pleit schuldig.
Misschien omdat ik toen nog niet was geboren, al zou ik dat niet mogen gebruiken.
Feit is wel dat elke misstap van nu word uitgesmeerd op het internet wat het toch een bepaalde dimensie geeft.
Beeld, audio... het spat als het ware van je scherm en uit je speakers.
Maar ik blijf er bij dat anno 2022 op een boogscheut hier vandaan zulke dingen gebeuren,
ik ben daar toch niet goed van..
Misschien omdat ik toen nog niet was geboren, al zou ik dat niet mogen gebruiken.
Feit is wel dat elke misstap van nu word uitgesmeerd op het internet wat het toch een bepaalde dimensie geeft.
Maar ik blijf er bij dat anno 2022 op een boogscheut hier vandaan zulke dingen gebeuren,
-
- Elite Poster
Ik vertrouw die voor geen haar.fluppie schreef: 10 okt 2022, 10:54 Iemand die gisteren naar de zevende dag(VRT) gekeken heeft?? daar was een hooggeplaatste(op pensioen denk ik) van het Belgisch leger en die zei dat Putin heel goed bezig was,en hij de kansen op een overwinning nog steeds gaaf had gehouden,dit was de eerste keer dat ik zoiets hoorde.
Dat is diezelfde die toen er een raket van de Russen op een treinstation vol burgers stortte, zei dat dat kwam omdat de Russen geen precieze wapens meer hadden.
Toen ze dan weer op een paar 100 meter van de kerncentrale neerkwamen, beweerde hij plots dat ze het erom gedaan hadden om er net naast te mikken.
Toegevoegd na 23 minuten 23 seconden:
Dat zijn dan vaak landen die de Russische propaganda tonen, en zwijgen over de oorlogsmisdaden van de Russen, zoals de bombardementen op burgerdoelwitten vandaag.ivob schreef: 10 okt 2022, 13:04De EU (en zijn inwoners) denken graag dat ze de navel van het heelal zijn maar je zou toch raar opkijken als je eens een stap buiten je eigen wereldje zet hoe er bv. over ons westerlingen gedacht wordt in de rest van de wereld.Petrikske schreef: 10 okt 2022, 12:25 We kunnen jammer genoeg niet in z'n ziek hoofd kijken, maar ik denk dat de haat tegen Rusland groot zal worden vanuit de hele wereld.
Als de mensen gedesinformeerd worden, wat zouden ze dan weten wat klopt en niet klopt?
Kijk bijv. maar eens hoe de Cubanen, zowat de trouwste bondgenoten van de Russen, berichten.
Je vindt dus op dit moment op hun site wel informatie over de explosie op de Kerch brug, maar ze reppen met geen woord over de burgerdoeleinden die Rusland viseert.
En bij die explosie laten ze alleen Russische vertegenwoordigers aan het woord.
Wat wil je dat de mensen dan een juist beeld hebben?
Vergeet niet dat de Russen het bestaan van Oekraïne en dus ook het Oekraïens als taal ontkennen.ivob schreef: 10 okt 2022, 13:04En dan nog, generatielange haat is in het licht van het geopolitieke wereldgebeuren en de geschiedenis iets heel realtief en mensen vergeten vlug.
Stel je maar eens voor hoe je zou overeenkomen met een Franse buur die beweert dat het Nederlands gewoon niet bestaat...
Je wist die geschiedenis niet zomaar uit, zelfs mocht Rusland toch die oorlog winnen, gaan de mensen niet plots hun eigen taal vergeten.
Toch enorm hypocriet.ivob schreef: 10 okt 2022, 13:04Wat de Russen nu uitspoken is gezien door hedendaagse westerse ogen blijkbaar nogal schrikbarend.
Als boulder eens een aanval van Oekraïne aanmoedigt, dan wordt hij direct verweten van niet met die arme mensen (Russen) in te zitten.
Maar kijk, vuren ze eventjes 40 raketten op burgerdoelwitten af dan is het blijkbaar schrikbarend.
Wat dus totaal onwaar is.ivob schreef: 10 okt 2022, 13:04Maar dat is in oorlogsomstandigheden van alle tijden en niet uitzonderlijk.
Een leger heeft niet als opdracht zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken, maar om militaire doelwitten aan te vallen.
Toegevoegd na 3 minuten 53 seconden:
Het is ook fout om zaken van 1800 en zoveel, of 1900 en zoveel of uit de Middeleeuwen met nu te vergelijken.Petrikske schreef: 10 okt 2022, 18:58 Maar ik blijf er bij dat anno 2022 op een boogscheut hier vandaan zulke dingen gebeuren,
Je kunt altijd lang genoeg in de geschiedenis teruggaan om wreedheden te vinden, maar we evolueren wel.
Er was ook ooit een tijd dat de wet eruit bestond van "oog om oog, tand om tand" toe te passen.
We willen ook niet terug naar die tijd.
Oorlogen waarbij men massaal burgers aanvalt worden niet meer geapprecieerd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Burgerdoelwitten en misdaden van de VS in Irak of Vietnam vergeten? Er bestaan nochtans ook beelden van. Noch de goeie noch de slechte hebben alleenrecht op oorlogsmisdaden...
Waarmee ik niet wil zeggen dat burgerdoelwitten ook maar enigszins te rechtvaardigen zijn. Maar het is hypocriet van enkel de burgerdoelwitten door de slechten te veroordelen en deze van de goeien als colateral damage te bestempelen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat burgerdoelwitten ook maar enigszins te rechtvaardigen zijn. Maar het is hypocriet van enkel de burgerdoelwitten door de slechten te veroordelen en deze van de goeien als colateral damage te bestempelen.
-
- Elite Poster
Ik heb toch niet geweten dat de Amerikanen als strategie hadden om burgers te bombarderen, om vrouwen (en mannen, en kinderen...) te verkrachten.woutervh schreef: 10 okt 2022, 19:39 Burgerdoelwitten en misdaden van de VS in Irak of Vietnam vergeten? Er bestaan nochtans ook beelden van. Noch de goeie noch de slechte hebben alleenrecht op oorlogsmisdaden...
Dat soort smeerlapperijen zie ik bij de Russen, en daar wordt het van bovenaf als strategie gebruikt, het is niet de gewone soldaat die zijn boekje te buiten gaat.
- Dizzy
- Elite Poster
De mens heeft het kwaad in zich, dat is gewoon de realiteit. Sommigen gieten daar een religieuze saus over maar het is gewoon de aard van het beestje. Geef mensen macht en gegarandeerd krijg je na verloop machtsmisbruik. De mens is verdorven door gebreken als haat, jalousie, angst, kneuterigheid, ijdelheid,...
De meeste menen het wel goed maar het vlees is zwak en het gezonde verstand is ook al eeuwen ziek, vaak omgekeerd evenredig met het ego.
Neen, dat neemt ook niet af, integendeel we worden er alsmaar "beter" in. We staan momenteel zelfs dichtbij onszelf uit te roeien door onze eigen dwaasheden en kortetermijnbelangen die we boven alles en iedereen plaatsen. We handelen alsof we goden zijn die over al de rest mag beslissen, in wezen zijn we vervelende parasieten die niemand zal missen die geen mens is. Laat ons eerlijk zijn, zou de wereld er niet beter van zijn als we ons uiteindelijk effecteif uitroeien en de rest van de fauna en flora weer hun ding kunnen doen? Laat maar vallen, het komt er toch wel van, het heeft geen zin dat je rent.
De meeste menen het wel goed maar het vlees is zwak en het gezonde verstand is ook al eeuwen ziek, vaak omgekeerd evenredig met het ego.
Neen, dat neemt ook niet af, integendeel we worden er alsmaar "beter" in. We staan momenteel zelfs dichtbij onszelf uit te roeien door onze eigen dwaasheden en kortetermijnbelangen die we boven alles en iedereen plaatsen. We handelen alsof we goden zijn die over al de rest mag beslissen, in wezen zijn we vervelende parasieten die niemand zal missen die geen mens is. Laat ons eerlijk zijn, zou de wereld er niet beter van zijn als we ons uiteindelijk effecteif uitroeien en de rest van de fauna en flora weer hun ding kunnen doen? Laat maar vallen, het komt er toch wel van, het heeft geen zin dat je rent.
-
- Elite Poster
Agent orange, napalm, Hiroshima, Nagasaki, Abu Ghraib, ... moet ik doorgaan?boulder schreef: 10 okt 2022, 19:47 Ik heb toch niet geweten dat de Amerikanen als strategie hadden om burgers te bombarderen, om vrouwen (en mannen, en kinderen...) te verkrachten.
Dat soort smeerlapperijen zie ik bij de Russen, en daar wordt het van bovenaf als strategie gebruikt, het is niet de gewone soldaat die zijn boekje te buiten gaat.
En alle perongelukjes die bij de tegenstander uiteraard worden uitvergroot als moedwillig.
Het is gewoon zoals Dizzy zegt, het maakt niet uit wie het doet. Op een bepaald moment wordt de vijand gediaboliseerd (wat hier ook gebeurt met de Russen, cfr jullie zelf), en kan die niet meer genoeg afzien. En uiteindelijk vinden genocides plaats. (Joden, Rwanda, Armenen, Joegoslavië)
-
- Elite Poster
Was je in 1995 ook nog niet geboren?Petrikske schreef: 10 okt 2022, 18:58 Ik weet dat wij Belgen destijds in Congo ook vanalles hebben uitgevreten dat klopt.
Van "boogscheuten" gesproken dan, Srebrenica ligt niet verder van Brussel dan Kiev. Zelfs gemiddeld vier uur minder rijden. What's new?
En je moet ook helemaal niet terug naar de tijd van Congo om mistoestanden binnen het eigen Belgisch leger vast te stellen.
Oorlog, ook op kleine schaal, brengt altijd het slechtste van de mensen, van welke kant ook, naar boven.
Een paar voorbeelden van de "goeden":
https://www.senate.be/www/?MIval=consul ... R=&LANG=nl
Het is niet omdat een individu iets niet wil horen en zien en blijkbaar alleen selectief zwart/wit kan denken dat feiten zich niet hebben voorgedaan en de wereld alleen bestaat uit witte goeden en zwarte slechterikken.boulder schreef: 10 okt 2022, 19:47 Ik heb toch niet geweten dat de Amerikanen als strategie hadden om burgers te bombarderen, om vrouwen (en mannen, en kinderen...) te verkrachten.
Laatst gewijzigd door ivob 10 okt 2022, 20:43, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
De Indianen hebben blijkbaar zichzelf om zeep geholpen, they were all wounded...
Mensen doen wrede dingen en die actie leidt tot reactie, vaak nog wreder. Er zijn inderdaad geen onschuldige kampen in de oorlog maar dat wil daarom niet zeggen dat sommigen niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de miserie. De verantwoordelijkheid van Rusland is in deze, ondanks alle bedenkingen terzijde, verpletterend.
Mensen doen wrede dingen en die actie leidt tot reactie, vaak nog wreder. Er zijn inderdaad geen onschuldige kampen in de oorlog maar dat wil daarom niet zeggen dat sommigen niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de miserie. De verantwoordelijkheid van Rusland is in deze, ondanks alle bedenkingen terzijde, verpletterend.
-
- Elite Poster
Dat klopt niet, en het argument wordt vooral gebruikt door mensen die nu Rusland willen goedpraten.Dizzy schreef: 10 okt 2022, 19:55 Neen, dat neemt ook niet af, integendeel we worden er alsmaar "beter" in.
Ik heb daar een tijdje geleden een documentaire over gezien, de aantallen slachtoffers die tegenwoordig vallen bij conflicten zijn in verhouding minder dan die van in bijv. de Oudheid.
We leefden tot voor kort in de meest vredevolle periode aller tijden.
niet toegelaten link.com/opinionator ... ng-better/
Dat is wel een zeer negatieve manier om naar de eigen soort te kijken.Dizzy schreef: 10 okt 2022, 19:55 Laat ons eerlijk zijn, zou de wereld er niet beter van zijn als we ons uiteindelijk effecteif uitroeien en de rest van de fauna en flora weer hun ding kunnen doen? Laat maar vallen, het komt er toch wel van, het heeft geen zin dat je rent.
Het is niet dat andere dieren in peis en vrede samenleven, en ook bij de planten is het een strijd, waarbij de ene plant de andere overwoekert.
Toegevoegd na 5 minuten 25 seconden:
Het ging toch over Irak, enkel bij Abu Ghraib is er een link met Irak.woutervh schreef: 10 okt 2022, 20:18 Agent orange, napalm, Hiroshima, Nagasaki, Abu Ghraib, ... moet ik doorgaan?
Maar dan nog klopt het voor geen meter.
We zien Russen die speelpleintjes bombarderen, en fietsersbruggen.
Dat is wel wat anders dan hardhandige ondevragingsmethodes, niet dat dat dan OK is, maar het is van een compleet andere orde.
Ja, want dat speelpleintje lag naast een kruitfabriek, zeker?woutervh schreef: 10 okt 2022, 20:18 En alle perongelukjes die bij de tegenstander uiteraard worden uitvergroot als moedwillig.
En die vrouwen die stelselmatig verkracht worden, dat gebeurt ook per ongeluk zeker?
En dan maar beweren dat je niet pro-Russisch bent...
Toegevoegd na 4 minuten 45 seconden:
En door wie werden de Serviërs gesteund die daar een bloedbad aanrichtten?ivob schreef: 10 okt 2022, 20:31 Was je in 1995 ook nog niet geboren?
Van "boogscheuten" gesproken dan, Srebrenica ligt niet verder van Brussel dan Kiev.
Inderdaad, de Russen...
Vreemd dat dat nu plots een 'tegenvoorbeeld' moet voorstellen.
Ik wacht nog op het moment dat de Russische Doema zijn eigen soldaten aanklaagt...
Uw vergelijkingen slaan dus echt nergens op.
Het gaat niet over pikzwart tegenover stralend wit.ivob schreef: 10 okt 2022, 20:31Het is niet omdat een individu iets niet wil horen en zien en blijkbaar alleen selectief zwart/wit kan denken dat feiten zich niet hebben voorgedaan en de wereld alleen bestaat uit witte goeden en zwarte slechterikken.
Maar je vergelijkingen zijn te gek voor woorden.
Toegevoegd na 1 minuut 27 seconden:
Dat is de truc van de Poetin trollen: als we allemaal schuldig zijn, dan moeten wij het maar normaal vinden dat de Russen speelpleintjes bombarderen, parken, fietsersbruggen, enz.Dizzy schreef: 10 okt 2022, 20:39 De Indianen hebben blijkbaar zichzelf om zeep geholpen, they were all wounded...
Maar 'we' zijn niet allemaal schuldig.
-
- Elite Poster
Dus jij gelooft werkelijk zelf dat Rusland in dit geval moedwillig speelpleintjes bombardeert? Dat het zijn raketten richt op een speelpleintje midden Kiev?boulder schreef: 10 okt 2022, 21:15 Het ging toch over Irak, enkel bij Abu Ghraib is er een link met Irak.
Maar dan nog klopt het voor geen meter.
We zien Russen die speelpleintjes bombarderen, en fietsersbruggen.
Dat is wel wat anders dan hardhandige ondevragingsmethodes, niet dat dat dan OK is, maar het is van een compleet andere orde.
Ik heb zelfs Rusland niet vernoemd nu... Ik heb het over conflicten in het algemeen.boulder schreef: 10 okt 2022, 21:15Ja, want dat speelpleintje lag naast een kruitfabriek, zeker?woutervh schreef: 10 okt 2022, 20:18 En alle perongelukjes die bij de tegenstander uiteraard worden uitvergroot als moedwillig.
En die vrouwen die stelselmatig verkracht worden, dat gebeurt ook per ongeluk zeker?
En dan maar beweren dat je niet pro-Russisch bent...
Maar ik begrijp ook dat jij te ver heen bent om zelfs maar iets van argumenten te proberen begrijpen