Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
bollegijs schreef: 01 okt 2022, 13:14
Logisch, maar toch goed dat we nog kunnen rekenen op labiele Erdo.
Hij heeft het momenteel waarschijnlijk zelf te druk met Griekenland, notabene een fellow NATO-land, af te dreigen.
De ene labiele potentaat moet niet onderdoen voor de andere.
Vraag me af als Erdogan het werkelijk in zijn hoofd haalt om Grieks grondgebied in te lijven wie we dan uit sympathie moeten gaan helpen verdedigen? Of is het dan ook gewoon de richtlijnen vanuit Arlington opvolgen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Als ze zich overgeven zullen ze ook Lyman verlaten omdat krijgsgevangenen toch een bepaalde afstand achter de frontlijn moeten geplaatst worden. http://hrlibrary.umn.edu/instree/y3gctpw.htm (ben aan het kokkerellen dus geen tijd om de precieze afstand op te zoeken)
Het kan trouwens in het voordeel van Oekraine zijn om die troepen een vrije aftocht te geven.
Zoniet moeten ze de stad in en krijgen we huis aan huis gevechten met grote verliezen aan beide kanten.
Dus hen de keuze geven van overgave of aftocht zou een groot voordeel kunnen opleveren.
Bedenk ook de goeie PR dat je hiermee krijgt dankzij sociale media, en het word elke nacht een beetje kouder.
Zeer zeker voor de Russen die misschien al een tijdje niet meer betaald werden en misschien zelfs nog rondlopen in zomeruniform.
Ik dacht trouwens dat het goed getrainde Russen zouden zijn die nog in Lyman zitten en hun aantal zou zo'n 5000 a 5500 eenheden bedragen.
Update: blijkbaar hebben de Russen dan toch de opdracht gekregen om Lyman te verlaten.
De eerste Russische wraakactie is trouwens al een feit.
Opnieuw werd een kolonne burgervoertuigen aangevallen met vele vrouwen en kinderen onder de dodelijke slachtoffers.
Gerucht gaat dat deze van kortbij werden afgeslacht.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Toegevoegd na 44 minuten 16 seconden:
Wat de Amerikanen er overigens niet gaan bijvertellen is het volgende:
vaak wordt gedaan alsof Japan zich overgaf omwille van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki.
In werkelijkheid stonden de Russen, wiens leger toentertijd wel sterk was, klaar om een nieuw front te openen tegen Japan.
Dat feit was minstens even belangrijk als die atoombommen.
Dit is aan bod gekomen in een van die "Greatest Fibs" series van de charmante historica Lucy Worsley.
Toegevoegd na 14 uren 48 minuten 27 seconden:
Oekraïne was vandaag weer in uitstekende doen.
30km heroverd in de Cherson oblast, en nog wat terrein in het noordoosten.
Veel kans dat er weer een omsingeling volgt, deze keer in het zuiden.
Vraag is wat er straks voor Rusland nog overblijft van de geannexeerde gebieden.
Het lijkt er ook op dat de grote zwakte van de Russen hun domme tactiek is, waarbij ze alleen mogen doen wat van hogerhand naar beneden doorsijpelt, terwijl de Oekraïners een zekere speelruimte hebben om opportuniteiten op het slagveld te benutten.
Wil men bijvoorbeeld een stad aanvallen, maar blijkt dat men elders dan verwacht op een zwakke plek stoot, dan gaan ze die zwakke plek onmiddellijk benutten.
De Russen daarentegen zouden troepen inzetten op plaatsen waar het strategisch totaal niet interessant is, alleen maar omdat de idioot in het Kremlin daarop heeft aangedrongen.
Dat hij militair geen groot strateeg is wordt iedere dag bewezen.
Het zijn generaals die hij onlangs nog gedecoreerd heeft die falen, en bovendien pakt hij heel vaak zelf het commando in handen, en zoals ik voorspelde is dat dezelfde stommiteit als Hitler beging.
Toen Hitler Rusland aanviel wilde hij op veel plaatsen tegelijk doorstoten, zijn generaals waarschuwden dat als hij zijn troepen zo verdunde dat zeer riskant zou zijn, maar Hitler was een gokker, en hij gokte verkeerd.
Net zoals Poetin kon hij ook geen slecht nieuws verdragen, en logen zijn generaals tegen hem, om toch maar het slechte nieuws niet te hoeven brengen.
Kan het zijn dat er een kleine doorbraak is ten Noorden van Cherson?? opletten maar met die informatie ,ik wil dit wel posten maar ik moet erbij zeggen het is onder voorbehoud.
Nuclear submarine of the Russian Federation with nuclear torpedoes "disappeared" from the base, - La Repubblica with reference to NATO.
The alliance sent intelligence information to the allies, as it fears that the Russian Federation may test the Poseidon in the Kara Sea area.
On the ship K-329 "Belgorod" - up to 6 torpedoes "Poseidon" equipped with nuclear warheads and causing a "jet tsunami". They do not emit the heat wave that NATO sensors are tuned to.
Bestaat er ook een opvolging van Poetin zijn hersenen
Want dit zou wel eens het begin kunnen zijn.
Ondanks dat er meer en meer tegenstand in Ruslang zelf komt, wordt die nog steeds goed de kop in gedrukt.
Thoh, als we naar eerdere voorbeelden kijken... (Kijk naar de toekomst met de kennis van het verleden)
De VS is Vietnam beginnen bombarderen in 1964, waartegen al intern protest was. In 1969 vonden de grootste protesten plaats. Er was zelfs een oproepingsloterij die ervoor zorgde dat jonge mannen richting Canada vluchtten om aan de dienstplicht te ontsnappen. De VS heeft zich terug getrokken in 1973 + er is toen ook niets veranderd aan het politiek systeem in de VS.
Dus we hebben nog wel een paar jaartjes van interne Russische protesten te gaan voor er iets zal veranderen
svermassen schreef: 03 okt 2022, 12:01
Bestaat er ook een opvolging van Poetin zijn hersenen
Want dit zou wel eens het begin kunnen zijn.
Ondanks dat er meer en meer tegenstand in Ruslang zelf komt, wordt die nog steeds goed de kop in gedrukt.
ik vrees dat Poetin zijn opvolger minstens even erg zal zijn, kijk naar Medvedev.
fluppie schreef: 03 okt 2022, 09:28
Kan het zijn dat er een kleine doorbraak is ten Noorden van Cherson?? opletten maar met die informatie ,ik wil dit wel posten maar ik moet erbij zeggen het is onder voorbehoud.
Niet zo klein, 30 km, dat stond al in het bericht dat ik postte vlak voor het jouwe.
Toegevoegd na 2 minuten 10 seconden:
woutervh schreef: 03 okt 2022, 12:19
Thoh, als we naar eerdere voorbeelden kijken... (Kijk naar de toekomst met de kennis van het verleden)
De VS is Vietnam beginnen bombarderen in 1964, waartegen al intern protest was. In 1969 vonden de grootste protesten plaats. Er was zelfs een oproepingsloterij die ervoor zorgde dat jonge mannen richting Canada vluchtten om aan de dienstplicht te ontsnappen. De VS heeft zich terug getrokken in 1973 + er is toen ook niets veranderd aan het politiek systeem in de VS.
Dus we hebben nog wel een paar jaartjes van interne Russische protesten te gaan voor er iets zal veranderen
Was er toen een (gedeeltelijke) mobilisatie in de VS?
Vluchtten de volwassen mannen toen naar Canada?
Het is nogal simplistisch om andere tijdsperiodes, andere landen, dictaturen en democratieën zomaar met elkaar te vergelijken.
Ik denk niet dat Poetin nog 4 jaar lang zijn gang kan gaan.
Toegevoegd na 36 seconden:
sky schreef: 03 okt 2022, 12:32
ik vrees dat Poetin zijn opvolger minstens even erg zal zijn, kijk naar Medvedev.
Medvedev was dan ook niets anders dan Poetins marionet.
woutervh schreef: 03 okt 2022, 12:19
Was er toen een (gedeeltelijke) mobilisatie in de VS?
Het is nogal simplistisch om andere tijdsperiodes, andere landen, dictaturen en democratieën zomaar met elkaar te vergelijken.
Ik denk niet dat Poetin nog 4 jaar lang zijn gang kan gaan.
125,000 Americans left for Canada to avoid the Vietnam draft,[363] and approximately 50,000 American servicemen deserted
Ja en ja dus
't is raar dat het altijd simplistisch is als er een vergelijking gemaakt wordt...
Nu, ik denk ook niet dat Poetin nog 4 jaar lang zijn gang kan gaan. De tijden zijn anders, en Rusland is bijlange zo sterk niet als de VS toen en zeker nu.
Maar je moet u eens afvragen wie zich precies verkeken heeft op de kracht van het Russisch leger? Dat wij ze als plebs veel krachtiger ingeschat hadden klopt waarschijnlijk. Maar waar zitten al die inlichtingendiensten en spionnen nu? Of zou het toch zo zijn dat ons een supermachtige vijand wordt voorgehouden zodat ons eigen legeruitgaven gerechtvaardigd worden?
boulder schreef: 03 okt 2022, 12:44Was er toen een (gedeeltelijke) mobilisatie in de VS?
Ja dat klopt, heb het toevallig vanochtend nog gehoord in de nieuwste podcast van Bjorn Soenens.
Jimmy Carter heeft hen destijds gratie verleende zodat al die Amerikanen weer naar huis konden.
Trouwens een hele interessante aflevering over Jimmy Carter, ik was destijds beetje jong om me al in politiek te interesseren.
Maar ik kan me toch vele zaken van toen nog herinneren, de Sjah van Iran, de gijzeling van de Amerikanen in hun ambassade, de mislukte
bevrijdingspoging met verschillende dode militairen.
Maar wat een visionair is die 39é President decennia later gebleken.
fluppie schreef: 03 okt 2022, 09:28
De Oekrainers houden belangrijke strategische informatie altijd een tijdje achter want de Russen kijken en lezen mee natuurlijk.
Als er nu word gesproken over '30km terreinwinst' dan kan je er bijna donder op zeggen dat het ondertussen al heel wat meer zal zijn.
Eindelijk iemand die klare en duidelijke taal in de mond durft nemen, had al veel langer moeten gebeuren.
Met soft geneuzel geraakt je bij Putin nergens.
Ik zag net een interview met senator Marco Rubio en ik geloof die mens z'n uitleg dat er best wel eens
een aanval op een navo luchthaven kan komen zoals bv in Polen waar veel materiaal samen komt voor het naar Oekraine gaat.
Mocht dat gebeuren dan is de kans niet onbestaande dat er een reactie zal komen als de impact van die Russische aanval bv voor veel slachtoffers zou zorgen.
Dan zie ik Putin naar chemische of nucleaire wapens grijpen omdat hij dan werkelijk kan zeggen dat hij door de navo word aangevallen.
Toegevoegd na 5 minuten 56 seconden:
woutervh schreef: 03 okt 2022, 13:37Maar je moet u eens afvragen wie zich precies verkeken heeft op de kracht van het Russisch leger? Dat wij ze als plebs veel krachtiger ingeschat hadden klopt waarschijnlijk. Maar waar zitten al die inlichtingendiensten en spionnen nu? Of zou het toch zo zijn dat ons een supermachtige vijand wordt voorgehouden zodat ons eigen legeruitgaven gerechtvaardigd worden?
De inlichtingendiensten zullen wel op de hoogte zijn van de vele dikke en grote raketten die de Russen hebben. (maar dat komen ze niet aan onze neus hangen)
Maar om nu te weten hoeveel uniformen en lichte wapens er in de magazijnen liggen is al veel moeilijker, laat staan in welke toestand.
En last but not least... je weet pas hoe het gesteld is met de moraal van het leger eenmaal de gevechten gaan beginnen, dat is amper in te schatten met inlichtingendiensten vrees ik.
Rusland pakt al vele jaren uit met spectaculaire wapens tijdens hun parades, maar als die daadwerkelijk ingezet moeten worden blijkt
dat ze niet werken of dat ze er maar enkele van hebben gebouwd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder schreef: 03 okt 2022, 00:36
Het lijkt er ook op dat de grote zwakte van de Russen hun domme tactiek is, waarbij ze alleen mogen doen wat van hogerhand naar beneden doorsijpelt, terwijl de Oekraïners een zekere speelruimte hebben om opportuniteiten op het slagveld te benutten.
Wil men bijvoorbeeld een stad aanvallen, maar blijkt dat men elders dan verwacht op een zwakke plek stoot, dan gaan ze die zwakke plek onmiddellijk benutten.
Ik denk dat we hier de invloed van de Amerikanen niet in mogen onderschatten. De nazi's/Wehrmacht gaven eenheden ook meer speelruimte op het slagveld en lieten hen toe om naar eigen inzicht te handelen, en dat heeft hen (voor het allemaal keerde, gelukkig voor ons) serieuze successen opgeleverd. Daar hebben de Amerikanen ook van geleerd. Ik ben er zeker van dat die modernere manier van oorlogvoeren ook door de Amerikanen aan de Oekraïeners meegegeven is, want de schaduw van de Sovjets is ook in Oekraïne nog manifest aanwezig.
Petrikske schreef: 03 okt 2022, 14:28
Dan zie ik Putin naar chemische of nucleaire wapens grijpen omdat hij dan werkelijk kan zeggen dat hij door de navo word aangevallen.
Ik heb toch nog steeds de indruk dat Putin beseft dat het dan wel heel snel game over zal zijn voor hem, ergo de reden waarom het al maanden bij dreigementen blijft.
Maar er is natuurlijk geen enkele garantie naar de toekomst.
CCatalyst schreef: 03 okt 2022, 15:02Ik heb toch nog steeds de indruk dat Putin beseft dat het dan wel heel snel game over zal zijn voor hem, ergo de reden waarom het al maanden bij dreigementen blijft.
"going out with a big bang" vrees ik.
Ik denk niet dat Putin de geschiedenis in wil gaan als degene die aan het verliezen was om dan ten lange leste maar gebruik te maken van massavernietigingswapens.
Ik denk dat hij voor zijn mindset aangevallen moet worden in z'n eigen land.
Daarom ook schat nu iedereen de dreiging met nucleaire wapens veel hoger in dan voor de annexatie omdat er nu daadwerkelijk word gevochten in Rusland.
Wij weten allemaal dat die stelling dikke zever is maar voor Putin is dit waarschijnlijk zo klaar als pompwater.
Verder heb ik het gevoel dat hij al een hele tijd de navo aan het uitdagen is zodat hij een reden zal hebben om toe te slaan.
Als hij immers nog een beetje helder is in z'n hoofd dan moet hij toch weten dat hij z'n 'speciale militaire operatie' niet meer kan winnen.
Ik ken Rusland niet genoeg om te weten wat the powers that be daar precies willen. Als het - zoals dikwijls - puur over hun eigen inkomsten/macht gaat, dan zal Putin wel ongelukkig door een raam vallen wanneer hij het zou menen met WMD.
Als men echt een soort van nieuwe geopolitieke wereldorde wil bereiken (waar Rusland toch geen leiding in zal krijgen), of als men meent flinke garen te spinnen bij een nieuwe WO tussen oost en west, of als men denkt dat het moment aangebroken is om te proberen de VS haar positie in de wereld te ontnemen, dan is het een ander verhaal. Maar dat zijn allemaal stuk voor stuk serieuze gokken die heel slecht kunnen uitdraaien.
Een interview gezien met Gen. Petreus (Op Rust nu) De navo en Rusland hebben nu een permanete lijn met elkaar,het is Putin zeer duidelijk gemaakt dat bij gebruik v/e Nuke andere krachten in actie gaan komen,Navo zou dan alle troepen in Oekraine dwingen tot overgave,of doden ook de Zwarte Zee vloot(of wat er nog van over is) zou volledig worden uitgeschakeld met conventionele wapens,er zal dus niet gereageerd worden met een Nuke. Ook zal men de jacht op het Putin regime dan openen,(Ik weet niet goed wat men daar eigenlijk mee bedoeld) .
Het uitschakelen van de volledige vloot in de Zwarte Zee,samen met alle Russische troepen in oekraine zou gebeuren in een tijdsspanne van 100 uren aldus Gen. Petreus. F 22 en F34 zouden klaarstaan alsook die heel speciale bommenwerpers die men niet kan zien op radar.(Ik denk de B-2 Spirit)
fluppie schreef: 03 okt 2022, 15:58
Navo zou dan alle troepen in Oekraine dwingen tot overgave,of doden ook de Zwarte Zee vloot(of wat er nog van over is) zou volledig worden uitgeschakeld met conventionele wapens,er zal dus niet gereageerd worden met een Nuke.
En dat allemaal zonder burgerslachtoffers? Of het land dat ze willen bevrijden van de Russische bezetter eigenlijk plat te gooien? We hebben gezien in Afganistan/Libië/Irak/Yugoslavië/Vietnam/WO2 hoe vlotjes en precies dat gaat.
Waar ik van kom staat er monument van de bombardementen door de ge allieerden in WO II, met veel burgerslachtoffers. Was er ook geen fabriek gebombardeerd door ge allieerden met veel burgerdoden in wo II? Herinner me nog zo schandaal.
We hebben de Amerikanen toch bedankt he... Terecht.
Cinema Rex, Mortel en een fabriek (Erla o.i.d) niet ver van het Vlinderpaleis. In Antwerpen.
Bij dat laatste heeft mijn grootvader mee de lichamen moeten bergen.
woutervh schreef: 03 okt 2022, 16:22
En dat allemaal zonder burgerslachtoffers? Of het land dat ze willen bevrijden van de Russische bezetter eigenlijk plat te gooien? We hebben gezien in Afganistan/Libië/Irak/Yugoslavië/Vietnam/WO2 hoe vlotjes en precies dat gaat.
Zijn we weer kritisch voor het Westen...
En dat terwijl Russen DOELBEWUST burgerkonvooien aanvallen, martelen en verkrachten...
Toegevoegd na 2 minuten 29 seconden:
woutervh schreef: 03 okt 2022, 13:37
Ja en ja dus
't is raar dat het altijd simplistisch is als er een vergelijking gemaakt wordt...
Hier was ik niet van op de hoogte, ik was nog niet geboren ten tijde van de Vietnam oorlog.
Nu, ik denk ook niet dat Poetin nog 4 jaar lang zijn gang kan gaan. De tijden zijn anders, en Rusland is bijlange zo sterk niet als de VS toen en zeker nu.
Inderdaad, of het nu gaat over het afleveren van een pakketje of een berichtje (email) of het vechten van een oorlog, de tijd dat mensen eventjes jaren wilden wachten op het eindresultaat is al lang voorbij.
Het moet allemaal snel vooruit gaan.
Maar je moet u eens afvragen wie zich precies verkeken heeft op de kracht van het Russisch leger? Dat wij ze als plebs veel krachtiger ingeschat hadden klopt waarschijnlijk. Maar waar zitten al die inlichtingendiensten en spionnen nu? Of zou het toch zo zijn dat ons een supermachtige vijand wordt voorgehouden zodat ons eigen legeruitgaven gerechtvaardigd worden?
En zo is 't altijd slecht bij ons, hee.
Terwijl de Russen gewoon er niets van bakken.
CCatalyst schreef: 03 okt 2022, 15:54
Ik ken Rusland niet genoeg om te weten wat the powers that be daar precies willen. Als het - zoals dikwijls - puur over hun eigen inkomsten/macht gaat, dan zal Putin wel ongelukkig door een raam vallen wanneer hij het zou menen met WMD.
Misschien zal het er maar net aan liggen hoeveel medestanders hij nog heeft in de FSB?
In WOIIwaren de bombardementen natuurlijk niet zo accuraat dan nu. De V1 en V2 raketten maakten ook veel slachtoffers.
Wat we in Oekraïne al gezien hebben, het beschieten van appartementengebouwen, burgers in een wachtrij e.d. is toch van een andere orde.
fluppie schreef: 03 okt 2022, 15:58F 22 en F34 zouden klaarstaan alsook die heel speciale bommenwerpers die men niet kan zien op radar.(Ik denk de B-2 Spirit)
Misschien dan ook iets voor de AC-130 Gunship?
Heb die ook es bediend in COD, echt gek wat zo 1 vliegtuig kan aanrichten.
Kerel die mag meevliegen verteld ook dat het net hetzelfde lijkt als in Call of Duty.
Check al de high tech in dat vliegtuig, heel wat anders dan de Garmin wandel GPS etc... in die Russische Migs.
Die kerel mag tijdens de vlucht ook de Howitzer 105mm. laden, die shells wegen ongeveer 22,5kg.
Howitzer 155mm. shells wegen ongeveer 43kg.
Borromini schreef: 03 okt 2022, 14:56
Ik denk dat we hier de invloed van de Amerikanen niet in mogen onderschatten. De nazi's/Wehrmacht gaven eenheden ook meer speelruimte op het slagveld en lieten hen toe om naar eigen inzicht te handelen, en dat heeft hen (voor het allemaal keerde, gelukkig voor ons) serieuze successen opgeleverd.
Dat is totaal het omgekeerde van wat ik op een BBC Four documentaire zag.
Hitler luisterde niet naar zijn generaals en was een slechte gokker.
Zijn generaals zeiden hem dat het niet verstandig was om op vele fronten tegelijk Rusland aan te vallen.
Hij luisterde niet, zijn wil was wet.
Zijn troepen werden gedecimeerd.
Je kan onmogelijk verschillende tijdstippen in 1 en hetzelfde conflict met elkaar vergelijken.
Dat kon niet tijdens WWII en ook tijdens het Oekraine conflict komt dit euvel opnieuw ten berde en kan het opnieuw echt niet.
Kijk.. bij aanvang van een conflict hoop je als aanvaller steeds dat het mogelijk moet zijn om de klus snel te klaren maw niet teveel slachtoffers om het gezanik hierover tot een minimum te beperken..
Je tracht er dus voor te zorgen dat het tactische plaatje klopt en dat je troepen zo goed mogelijk voorbereid en voorzien zijn.
Je gaat dus geen boeren die je vers van het veld hebt geplukt inzetten maar wel troepen die gehard en goed getraind zijn.
Dit alles indachtig kunnen we gerust stellen dat Rusland hier heel zwaar heeft gefaald, en naar mijn gevoel valt dit echt niet meer recht te breien.
Ik verwacht dus dat velen hun paraplu stilaan meer en meer gaan open trekken en de verantwoordelijkheid gaat dus vermoedelijk op 1 persoon zijn schouders neerdalen.
Hoe sterk deze persoon (Putin) nog in het zadel zit is af te wachten, maar des te hoger het gemorrel begint te gaan des te sneller is het einde in zicht.
En naar ik heb vernomen is de staats TV ondertussen ook reeds bezig aan een rondje 'blaming'.
Vooral doorgaan zou ik zeggen.
Voila... 'nobody likes them noobs'
"Ze eten ons eten, drinken ons water, verspillen onze munitie en geven onze positie weg aan de vijand en een wapen fatsoenlijk hanteren kunnen ze niet."
Ik heb er echt mijn deugd in hoe Poetin keer op keer op zijn lelijke bek gaat.
Ruzies en protesten in Rusland, hardliners die steeds kwader worden.
Het grondgebied dat Oekraïne herovert stijgt dag na dag, en niet met kleine hapjes, zoals toen de Russen nog het initiatief hadden.
Dat mensen daar plezier in scheppen achter hun toetsenbord... Ik hoop eerder dat het snel voorbij is en het verstand zegeviert want elke dode is er één te veel aan beide kanten van het verhaal.
Wat is wel opmerk is dat velen er profijt proberen uit te halen en dat 'trouwe' vriendschappen niets voorstellen. Saudi Arabia bijvoorbeeld. Ze kunnen niet zonder de USA maar nu blijkt het toch niet zo'n 'goede' vriend te zijn want ze kiezen liever voor dure olieprijzen en schieten daarmee het westen in de voet.
Ik denk dat op termijn we toch nog meer zullen moeten terugplooien op ons zelf om stevig in onze schoenen te staan ipv al onze eieren telkens in andere 'bevriende' naties hun mandjes te leggen. Niet enkel op vlak van grondstoffen maar ook van productie.
Putin zou kunnen reageren met een atoom wapen,maar op zich is dat niet zo simpel,zeker als het de bedoeling is om het land in te lijven.Waar dat wapen ontploft is kan men vele km in de ronde alleen betreden (dat gaat vele jaren duren) in speciale pakken,men denkt zelfs dat rusland er weinig of geen heeft, zo een kernwapen is m.a.w niet intresant als men een grens deeld,maar wel als het land 10 000 km verder gelegen is.
N-Korea erkend het referendum.. wat een verrassing
Ondertussen weten de russen niet eens waar de grens van hun geannexeerd gebied ligt omdat ze steeds meer stukken opnieuw moeten prijsgeven.
Ik vraag mij af hoe ze eigenlijk een lokaal bestuur willen opzetten in die volledig kapotgeschoten gebieden en hoe ze denken alles te herstellen om het er opnieuw leefbaar te maken. Waarschijnlijk zijn er toch enkele slimmeriken die inzien dat, wat ze ook proberen te organiseren, het gebied vroeger of later weer onder Oekraïens bestuur komt.
Waar blijft de erkenning van Mali en Burkina Faso? DE partners van Putin. Cuba idem. Die 2 andere vreemde landen Venezuela en Nicaragua zouden dan Vladimir's oorlog niet ondersteunen?
SPR schreef: 04 okt 2022, 09:36
Dat mensen daar plezier in scheppen achter hun toetsenbord...
Het plezier zit erin die rattenkop op zijn bek te zien gaan, niet in de mensenlevens die verloren gaan.
Maar dan nog, liever dode Russische soldaten dan dode Oekraïense burgers.
Wat is wel opmerk is dat velen er profijt proberen uit te halen en dat 'trouwe' vriendschappen niets voorstellen. Saudi Arabia bijvoorbeeld. Ze kunnen niet zonder de USA maar nu blijkt het toch niet zo'n 'goede' vriend te zijn want ze kiezen liever voor dure olieprijzen en schieten daarmee het westen in de voet.
Ik denk dat je je vergist in "vriendschappen".
Als je zelf geen of weinig grondstoffen hebt ben je afhankelijk van anderen, dat is heel wat anders dan vriendschap.
Ik denk dat op termijn we toch nog meer zullen moeten terugplooien op ons zelf om stevig in onze schoenen te staan ipv al onze eieren telkens in andere 'bevriende' naties hun mandjes te leggen. Niet enkel op vlak van grondstoffen maar ook van productie.
Grondstoffen kun je niet maken.
Productie kun je wel weer naar hier halen, dat gebeurt ook in het Westen, er zijn Duitse bedrijven die opnieuw in Duitsland produceren nadat ze eerst alles in China en andere landen gaan produceren waren.
Doordat de transportkosten zo gestegen waren bleek het economisch interessanter om weer dichter bij huis te produceren.
Voedselvoorziening is echter een voorbeeld van wat we beter niet laten verloren gaan, ook al moeten we dan de boeren subsidiëren.
fluppie schreef: 04 okt 2022, 09:54
...Waar dat wapen ontploft is kan men vele km in de ronde alleen betreden (dat gaat vele jaren duren) in speciale pakken,men denkt zelfs dat rusland er weinig of geen heeft, zo een kernwapen is m.a.w niet intresant als men een grens deeld,maar wel als het land 10 000 km verder gelegen is.
Het is niet verstandig om daar onbeschermd (lang)rond te lopen, maar het is zeker niet zo dat iedereen dan onmiddelijk doodvalt als ze er gaan wonen.
In oa. Donetsk heeft de toenmalige Sovietunie zelfs een kernproef gehouden in een mijn. Mijnwerkers kregen hiervoor één dag verlof. Nadien mochten ze terug aan het werk.
Los daarvan denk ik niet dat Putin echt wakkerligt dat een deel van zijn bevolking na langere tijd stralingsziekten kan ontwikkelen, hun troepen hebben immers ook loopgraven gegraven in Chernobyl.
boulder schreef: 04 okt 2022, 07:41
Ruzies en protesten in Rusland, hardliners die steeds kwader worden.
Mooi. Hoe meer onvrede en onrust, hoe dichter Putin bij z'n open raam staat. Maar tegelijk denk ik dat we in onze media ook (en nog steeds) een vrij eenzijdig beeld krijgen van de situatie in Rusland dat niet 100% met de realiteit overeenstemt.
Ze kunnen niet zonder de USA maar nu blijkt het toch niet zo'n 'goede' vriend te zijn want ze kiezen liever voor dure olieprijzen en schieten daarmee het westen in de voet.
Slechts 5% van de Amerikaanse import komt van SA. OPEC in totaal 11%. Andere importeurs, die niet zelf produceren, betalen het gelag. We moeten niet ver zoeken.
Putin zou kunnen reageren met een atoom wapen
Dan verliest Putin zijn oorlog, zijn presidentschap, een deel van zijn land en een deel van zijn vrijheid, en is Rusland bovendien voor jaren de pariah van de wereld; de vraag is ook wat hun pragmatische bondgenoten China en Indië daar van zullen denken. Ik zie niet in wat hij denkt daar bij te kunnen winnen.
Voorlaatste filmpje van Paul USA Combad Veteran toont de gevangenneming van enkele hoger officieren die totaal van hun melk zijn,(ze waren ook een eind achter het front) toch in de handen gevallen van Oekrainsche strijders. Zijn weggevoerd met een wit busje,waar ze volgens Paul eerst nog mee wilden vluchten.
Ik ben nu ook die landkaart van het oorlogsgedoe af en toe eens zelf aan het bekijken, in plaats van alleen op de filmpjes af te gaan.
We gaan weer goed nieuws krijgen vandaag, zo te zien.
De gebieden in het noordoosten worden groter en de 2 aparte inhammen worden één grote inham.
In het Zuiden (Cherson) zie je dat op één dag er weer een groot stuk grond voor Oekraïne is bijgekomen.
De dag is nog niet gedaan, dus het kan nog wat evolueren, maar het gaat toch echt heel snel de laatste tijd.
Putin zou kunnen reageren met een atoom wapen
Dan verliest Putin zijn oorlog, zijn presidentschap, een deel van zijn land en een deel van zijn vrijheid, en is Rusland bovendien voor jaren de pariah van de wereld; de vraag is ook wat hun pragmatische bondgenoten China en Indië daar van zullen denken. Ik zie niet in wat hij denkt daar bij te kunnen winnen.
Ondertussen is hij ook al heel wat verloren en op zich lijkt hij zich daar ook niet echt aan te storen.
fluppie schreef: 04 okt 2022, 18:16
Voorlaatste filmpje van Paul USA Combad Veteran toont de gevangenneming van enkele hoger officieren die totaal van hun melk zijn,(ze waren ook een eind achter het front) toch in de handen gevallen van Oekrainsche strijders. Zijn weggevoerd met een wit busje,waar ze volgens Paul eerst nog mee wilden vluchten.
Begrijp niet goed dat hij daar nu nog mee afkomt, die 'capture' dateerd al van een hele tijd geleden.
Gaat hier naar alle waarschijnlijkheid over Andrei Sychevoi die zich probeerde voor te doen als een lagere officier terwijl de Oekrainers in weze een hele dikke vette vis hadden gevangen, namelijk een 'Lieutenant General'.
Krijg je al meer een idee hoe het komt dat de Oekrainers zoveel leiders van de Azovstal fabriek in Mariupol kunnen vrij krijgen bij een gevangenenruil.
Toegevoegd na 5 minuten 8 seconden:
DarkV schreef: 04 okt 2022, 18:55Ondertussen is hij ook al heel wat verloren en op zich lijkt hij zich daar ook niet echt aan te storen.
En laat ik me daar nu net wel aan 'storen', als zo'n mafketel als Putin totaal geen krimp zou geven als z'n conscripts vallen als vliegen dan zou dit kunnen duiden op een morbide playbook dat al lang klaar ligt.
Toegevoegd na 3 minuten 46 seconden:
boulder schreef: 04 okt 2022, 18:36Ik ben nu ook die landkaart van het oorlogsgedoe af en toe eens zelf aan het bekijken...
Niet vergeten dat de kaarten tot enkele dagen kunnen achter lopen.
Maar alle vooruitgang is goed, al ben ik een beetje bevreesd voor wanneer de Russen zich plots massaal moesten gaan terug trekken.
Dit zou dan kunnen duiden dat er iets in de lucht hangt.
Maar Putin kan natuurlijk ook onbewogen blijven bij een paar extra duizenden 'collateral damage'.
°Uitgebreid interview (20min.) met David Petraeus door CNBC enkele uren geleden.
Poetin drijft nucleaire dreiging op: “Het Westen is aan het koorddansen, we móeten dit ernstig nemen”
Russisch president Poetin lijkt zijn dreiging met kernwapens een versnelling hoger te schakelen door een nucleaire trein richting Oekraïne te sturen en een test met de nucleaire duikboot Belgorod voor te bereiden. “Het Witte Huis en de CIA nemen de dreiging ernstig. We moeten voorzichtig zijn met wapenleveringen aan Oekraïne, want we zijn aan het koorddansen”, meent professor internationale politiek en kernwapenexpert Tom Sauer (UAntwerpen).
Luc Beernaert 04-10-22, 18:49 Laatste update: 19:54
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro