Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ja maar dat klopt ook. De enigste die hier beter uitkomen zijn de Chinezen en de inwoners van India. Dat denk ik erover.

Wat wel opvalt is dat het altijd Europa is die het mikpunt is van oorlog.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Oekraïne kan helemaal geen lid worden van de NAVO. Daarvoor moet het vrij zijn van conflicten...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Hetzelfde geldt voor EU lidmaatschap.
Het is enkel te doen om het "signaal" naar Putin dat de EU en de NAVO Oekraïne blijven steunen. Het probleem blijft dat Putin en zijn aanhang zich heeft vastgereden met zijn retoriek en dat behalve een totale overwinning op Oekraïne er geen uitweg zonder gezichtsverlies voor de Russen is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

boonpwnz schreef: 30 sep 2022, 18:00 Wat wel opvalt is dat het altijd Europa is die het mikpunt is van oorlog.
Blijkbaar de laatste decennia niet meer buiten Europa geweest?
In dat geval ben ik er bijna zeker van dat je in je hele leven nog geen gewapend conflict, laat staan een oorlog, meegemaakt hebt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

woutervh schreef: 30 sep 2022, 18:07 Oekraïne kan helemaal geen lid worden van de NAVO. Daarvoor moet het vrij zijn van conflicten...
En om gebieden te annexeren moet je ze volledig onder controle hebben.
Maar de regels gelden niet voor de Russen, zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Putin moet es stoppen met de Calimero uit te hangen.
Zelfs een versnelde toetredingsprocedure kan jaren aanslepen.
Had hij maar geen soeverein land moeten binnen vallen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

boonpwnz schreef: 30 sep 2022, 18:00

Wat wel opvalt is dat het altijd Europa is die het mikpunt is van oorlog.
Ik krijg en heb al langer het buikgevoel dat wij de dupe zullen zijn op lange termijn. Als de oorlog escaleert dan zal het grote slagveld Europa zijn. De VS zitten lekker safe aan de andere kant. En hoe meer oorlog, des te beter voor de oorlogsindustrie die nu aan het opwarmen is. Als alles in puin ligt kan alles weer opgebouwd worden en doen we weer lekker verder....
Geld moet rollen.... het zullen eerst koppen zijn voor we weer munten zien rollen in overvloed.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Niemand weet hoe het verder zal verlopen,maar Putin moet toch al weten dat hij geen partij is voor Navo?? alleen zijn volledige luchtmacht zou op twee dagen totaal zijn uitgeteld,hij baseerd zich uitsluitend op zijn kernwapens,maar weet toch ook dat er van Rusland zelf niets meer zou overschieten??
Ik begrijp er niets meer van, Putin kan ons messchien allen 10X doden,de Navo kan alle Russen zeker 4X doden wat is het verschil??
Ik heb bij de uitspraken van Putin ook geen lachende gezichten gezien,van zijn medestanders (eerder heel erg erg bezorgd) .
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Gewoon een gevalletje stoer doen, bluffen en onrust stoken. Gaat niet lang meer duren voordat hij een 'ongeluk' krijgt...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik geloof nooit dat hij alleen al die militaire beslissingen neemt,het is het volledig regime van Rusland die er schuld aan heeft,en ik vond een deel van zijn uitspraken ook meer gericht naar de Russische godsdienst een bewijs dat hij zelf ook denkt dat dit nog helemaal niet op zijn eind loopt (Nog een mobilisatie ??)

Het is ook niet de eerste keer dat ik zie dat er ook vrouwen in het Oekrainsche Leger zijn,(Ik zie ze nu ook bij gevechtseenheden??)ik heb altijd gedacht dat dit niet het geval was. Maar ik ben wel de eerste om toe te geven dat een kogel altijd dodelijk kan zijn,gelijk wie hem afvuurt.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

fluppie schreef: 30 sep 2022, 22:45 Niemand weet hoe het verder zal verlopen,maar Putin moet toch al weten dat hij geen partij is voor Navo?? alleen zijn volledige luchtmacht zou op twee dagen totaal zijn uitgeteld,hij baseerd zich uitsluitend op zijn kernwapens,maar weet toch ook dat er van Rusland zelf niets meer zou overschieten??
Je onderschat hoeveel rookschermen er in Poetin zijn entourage zelf opgetrokken worden. Er is een Russisch spreekwoord, en dat gaat zo: 'Breng de tsaar alleen maar goed nieuws'. De tsaar is al een tijdje verdwenen, maar de cultuur (en zijn plaatsvervanger) niet... Een groot deel van wat Poetin bevolen heeft te doen tijdens deze campagne is gebaseerd op waanideeën (ideologie en de mensen waarmee hij zich omringt), maar nog meer op onbetrouwbare info - zowel vanop het terrrein als van zijn generale staf. Want hij krijgt - zoals het een tsaar betaamt - alleen maar te horen wat hij wil horen. Dus ja, alles gaat goed, de strijdkrachten zijn in topvorm, die MiGs piekfijn onderhouden, die T-72's die jagen de NAVO nog steeds de stuipen op het lijf, en die 'speciale operatie', welja, die loopt op wieltjes.. Tot de realiteit niet meer te ontkennen valt. :banana:

Poetin dacht hier ongetwijfeld beter uit te komen maar de ironie is dat hij zich hiermee finaal ondergeschikt aan de Chinezen maakt, en zo de verwachte verschuiving van de verhoudingen (met een assertiever/agressiever China dat meer de confrontatie aangaat met de VS om mondiale hegemonie) versnelt. Dat zullen die Russische nationalisten niet graag horen... Maar het is wel het resultaat van hun wensdenken.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fluppie schreef: 30 sep 2022, 23:16 Ik geloof nooit dat hij alleen al die militaire beslissingen neemt
Ik wel, enkel een debiel pakt heel de tijd verkeerde beslissingen.
Kijk hoe ze zich hebben laten omsingelen in Lyman, dat kon je anderhalve week op voorhand zien aankomen.
fluppie schreef: 30 sep 2022, 23:16 ,het is het volledig regime van Rusland die er schuld aan heeft,en ik vond een deel van zijn uitspraken ook meer gericht naar de Russische godsdienst een bewijs dat hij zelf ook denkt dat dit nog helemaal niet op zijn eind loopt (Nog een mobilisatie ??)
Hij probeert gewoon elke mogelijke drogreden te benutten voor zijn waanzinnige oorlog.
Lukt het niet met zijn verhaaltje over heel het Westen dat Rusland wil vernietigen, begint hij de religie in te zetten om zijn dwaze oorlog te justifiëren (denk aan "Gott mit Uns" van de nazi's...)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Tjonge, kijk naar die gezichten in de zaal tijdens de toespraak van Putin.
Daar zitten heel veel mensen die reeds weten dat het voorbij is of dat er iets veel erger gaat gebeuren.

Wat een verschil met de mannen vol vuur en overgave in volgende video.
Een hele jonge tankcommander die dmv een drone z'n tanks bevelen geeft net of hij in een RTS zit.
En oudere soldaten gaan er gewoon in mee en hebben dankzij hun gebundelde inzet succes op het slagveld.

Een interessant gegeven hoorde ik daarnet in de laatste videoblog van combat veteran Paul.
De nieuwe conscripts die zonder de minste training naar het front werden gestuurd die gaan de meer getrainde eenheden die ze moeten vervoegen eerder verzwakken dan versterken.
En dit vanwege het feit dat ze het weinige aanwezige water, voedsel, munitie etc mee gaan consumeren.
Vele van die soldaten weten amper hoe ze een wapen moeten vasthouden laat staan hoe ermee om te gaan.
En als ze al tot schieten kunnen komen is het maar de vraag of ze ooit iets zullen raken.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

De grootste uitdaging voor die ongetrainde troepen gaat volgens mij gewoon "het leven in de wildernis" zijn.

Smijt mij zonder training in een bos waar het snachts -5 wordt en ik overleef geen 3 dagen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 01 okt 2022, 00:08 Een interessant gegeven hoorde ik daarnet in de laatste videoblog van combat veteran Paul.
De nieuwe conscripts die zonder de minste training naar het front werden gestuurd die gaan de meer getrainde eenheden die ze moeten vervoegen eerder verzwakken dan versterken.
En dit vanwege het feit dat ze het weinige aanwezige water, voedsel, munitie etc mee gaan consumeren.
Vele van die soldaten weten amper hoe ze een wapen moeten vasthouden laat staan hoe ermee om te gaan.
En als ze al tot schieten kunnen komen is het maar de vraag of ze ooit iets zullen raken.
Ja, ik had die eerder vandaag al gezien.
Het is inderdaad een slimme observatie.
Herinner u ook hoe in het begin van de oorlog heel wat ongetrainde vrijwilligers wilden meevechten met de Oekraïeners, na een paar zware aanvallen hebben de Oekraïeners toen ook beslist dat ze enkel nog hulp van ervaren soldaten waren, anders was het eerder een last dan een hulp.
Domme Poetin ziet die fouten, en in de plaats van ervan te leren gaat hij ze ook nog eens begaan.

Ondertussen zit er weer een paar 1000 soldaten in een omsingeling in Lyman.
Iedereen zag dit aankomen, Poetin niet.

Het lijkt erop dat enkel nog met de meest vuile methodes hij kan winnen, en dan nog.
Poetin is dubbel en dik gebuisd als strateeg.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer

Poetin is precies een jihadist aan het worden, wtf was dat voor merkwaardige speech. Ziet er niet goed uit...

... Voor hem.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bollegijs schreef: 01 okt 2022, 01:16 Poetin is precies een jihadist aan het worden, wtf was dat voor merkwaardige speech. Ziet er niet goed uit...

... Voor hem.
Laat ons hopen, ik zie het leger zich nog tegen hem keren.
Die zullen ook razend zijn over het verlies van al hun manschappen en hun prestige.
Een staatsgreep lijkt mij dus zeker een mogelijkheid, evenals een ineens uit elkaar vallen val Rusland.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

bollegijs schreef: 01 okt 2022, 01:16 Poetin is precies een jihadist aan het worden, wtf was dat voor merkwaardige speech. Ziet er niet goed uit...

... Voor hem.
"De VS is het enige land in de wereld dat nucleaire wapens heeft gebruikt. Het heeft twee Japanse steden, Hiroshima en Nagasaki, vernietigd. Dat is een precedent"

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/30 ... ak-poetin/

Dus heeft hij een excuus om ze zelf eens in te zetten. In dat artikel zijn experts bezig die altijd gehamerd hebben op het feit dat ze niet weten at er zich allemaal afspeelt in het Kremlin, hoe de machtsverhoudingen liggen bv tegenover het begin van de oorlog.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bij mij toch ook de vrees dat we opnieuw een stap dichter zijn bij het gebruik van kernwapens.
En ik denk dat Brussel weer in het vizier kan komen na de anti Westerse toespraak van Putin.
Z'n eigen land zie ik hem immers niet aanvallen. 😫
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Petrikske schreef: 01 okt 2022, 07:19 Bij mij toch ook de vrees dat we opnieuw een stap dichter zijn bij het gebruik van kernwapens.
En ik denk dat Brussel weer in het vizier kan komen na de anti Westerse toespraak van Putin.
Bekijk het positief, dan zijn we er als eerste aan en moeten we de miserie van WO3 niet meer meemaken :beerchug:
Namelijk geen zin om in een post-apocalyptische wereld te leven...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Denkt men dat onze Westerse analisten, experten en beleidslieden:
  • die "het niet hebben zien aankomen"
  • die er niet in geslaagd zijn de gemoederen te bedaren
  • die er niet in geslaagd zijn dit conflict te ontmijnen
  • die er niet in geslaagd zijn dit conflict te voorkomen
Nu plots wel het "het licht" zouden zien? :lol: :lol:

Vladimir Poetin is geen Michail Gorbatsjov.
Ook dat hebben ze allicht niet zien aankomen...

Afin, we zitten nu met de gebakken peren.
Beetje aangebrande peren intussen...
Med
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

fluppie schreef: 30 sep 2022, 23:16 Het is ook niet de eerste keer dat ik zie dat er ook vrouwen in het Oekrainsche Leger zijn,(Ik zie ze nu ook bij gevechtseenheden??)ik heb altijd gedacht dat dit niet het geval was. Maar ik ben wel de eerste om toe te geven dat een kogel altijd dodelijk kan zijn,gelijk wie hem afvuurt.
Er hebben altijd vrouwen (sinds 1993) in het UA leger gediend. Meesten in logistiek of als medisch personeel. Ondertussen (voor 24feb.?) meer dan 50000.
Sinds 2018 zijn zij ook inzetbaar in gevechtseenheden. En zouden zij al bijna 1000 vrouwelijke officieren hebben in gevechtseenheden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 01 okt 2022, 07:19 Bij mij toch ook de vrees dat we opnieuw een stap dichter zijn bij het gebruik van kernwapens.
Als hij daarop uit is, vindt hij altijd wel een drogreden om het te doen.
Herinner u hoe men dacht een oorlog in Oekraïne te vermijden door proberen grensconflicten te vermijden.
Uiteindelijk viel hij gewoon binnen, de verantwoording vindt hij achteraf wel uit.

Ik vind dat wij hier een goede strategie volgen, we kunnen niet plooien voor chantage.
In een van de filmpjes heb ik gezien dat de US gedreigd heeft om als er kernwapens gebruikt worden, Rusland met conventionele wapens aan te vallen.
We weten ondertussen dat het Russische leger geen partij is voor de NAVO, zeker niet qua materiaal, en al zeker niet nadat ze in Oekraïne al hun beste kruit verschoten hebben.

Ik ben eens benieuwd hoe het daar zal eindigen in Lyman, dat nu omsingeld is door Oekraïense troepen, en heel wat Russen vastzitten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

De topman van het Belgische leger, Michel Hofman, gaat alvast op zoek naar kanonnenvlees.

Topman Belgisch leger wil dienstplicht weer invoeren: “Kan nodig zijn om grondgebied Europa te verdedigen”
“De afschaffing van de dienstplicht in 1992 was een gevolg van verschillende factoren”, zegt admiraal Hofman. “De val van de Berlijnse Muur, het einde van de Koude Oorlog, technologische ontwikkelingen die de opleiding ingewikkelder en langer maakten, de motivatie binnen de samenleving, maar ook budgettaire overwegingen.”

Maar volgens Hofman is het tijd om na te denken over een herinvoering, zeker gezien de gespannen globale geopolitieke situatie. “Omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat we het grondgebied van de NAVO of het grondgebied van Europa moeten verdedigen. Dat zou de nood om die mensen onder de wapens te roepen kunnen rechtvaardigen. Dat zou logisch zijn.
Bron: Het Nieuwsblad

Er zullen vast wel enkele vrijwilligers zijn voor het "Userbase bataljon". 8)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ordon schreef: 01 okt 2022, 10:37 Er zullen vast wel enkele vrijwilligers zijn voor het "Userbase bataljon". 8)
Ik denk niet dat wij in Navo landen kanonnenvlees zouden zijn.
Voor dienstplicht ben ik ietsje te oud, en die heb ik overigens ook al gedaan, maar als het grondgebied moet verdedigd worden, zal ik wel mijn steentje bijdragen.
Niet dat oorlog leuk is, maar wat is het alternatief?
Je grondgebied laten inpikken?
Dat zijn ook mensen die hun huis verliezen en weggejaagd worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bij mijn weten is de dienstplicht in België in 1992 niet afgeschaft maar in 1994 gewoon voor onbepaalde tijd opgeschort.
De afschaffing werd aan het parlement pas voorgelegd in 2004.
Laatst gewijzigd door ivob 01 okt 2022, 10:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Indien men morgen een wet maakt "dat alle mannen onder de 65 opgeroepen worden om te gaan vechten".
Dan is dat zo hé.

Sinds #MeToo kunnen ze het aantal "dienstplichtigen" in één klap verdubbelen. :wink:

Afin, misschien is dat wel een groot strategisch voordeel indien er zo'n heel bataljon topless ten strijde trekt. :lol:
Dat moeten ze misschien wel eens proberen.
Hun geweerke schiet in kramp.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 01 okt 2022, 10:47 Ik denk niet dat wij in Navo landen kanonnenvlees zouden zijn.
Waarom denk je dat?
Beschikt de NATO dan over superkrachten zodat de frontstrijders onkwetsbaar zijn?
Hangt alleen af van de functie en de locatie in het strijdgewoel dat je krijgt toebedeeld.
De US, toch de leidinggevende macht binnen de NATO, heeft er nochtans ook een handje van weg om de gevaarlijkste posities (in se ook niets anders dan kanonnenvlees) uit te delen aan hun minder bevoorrechte klassen.

En wanneer de proxi-oorlog (waar velen zo'n voorstander van zijn omdat ze er nog geen directe gevolgen van ondervinden) zich werkelijk zou verplaatsen tot West-Europees grondgebied kan je maar beter sommige militaire functies bekleden dan een weerloze burger te zijn.

ps. Overigens nooit mijn legerdienst gedaan. Zoals dat in België georganiseerd werd een totaal nutteloze verspilling van tijd en middelen.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 01 okt 2022, 11:01
boulder schreef: 01 okt 2022, 10:47 Ik denk niet dat wij in Navo landen kanonnenvlees zouden zijn.
Waarom denk je dat?
Beschikt de NATO dan over superkrachten zodat de frontstrijders onkwetsbaar zijn?
Neen, maar een situatie zoals in Rusland waarbij de nieuwe rekruten op de grond mogen slapen, dat ze zelf mogen tourniquets kopen, dat ze materiaal gebruiken uit de EERSTE wereldoorlog, enz., dat zie ik toch niet gebeuren.
Ik denk ook niet dat ze hier zo stom zouden zijn om mensen naar het front te sturen die er totaal niet klaar voor zijn, zodat de ervaren soldaten hen als een last ervaren.
ivob schreef: 01 okt 2022, 11:01 En wanneer de proxi-oorlog (waar velen zo'n voorstander van zijn omdat ze er nog geen directe gevolgen van ondervinden) zich werkelijk zou verplaatsen tot West-Europees grondgebied kan je maar beter sommige militaire functies bekleden dan een weerloze burger te zijn.
Als het op West-Europees grondgebied is, kun je niet meer spreken van een proxi-oorlog, dan zijn we gewoon ons (Europees) grondgebied aan het verdedigen.
Maar ik ben daar niet bang voor.
De Russen slagen er nog niet eens in van Kiev te veroveren, hun volk komt in opstand, en stemt met zijn voeten.
De mobilisatie stuurt meer mensen naar het buitenland dan naar het front.
Er is helemaal geen hoerastemming over de annexatie, dat kan het toneeltje met de betaalde jaknikkers op het Rode Plein niet verhullen.

En de Oekraïners rukken iedere dag verder op, hun frontlijn moet altijd maar verder achteruit trekken, wat gaan die Russen dan heel Europa aanvallen?
Rusland was van voor de oorlog al een land waar de verhouding M/V serieus in het voordeel van de vrouwen was, dat zal na zo'n oorlog nog een pak onevenwichtiger zijn.

De kans dat Rusland uit elkaar valt, lijkt mij veel groter dan dat ze op korte termijn nog eens een ander land binnenvallen.
Een kernwapen gebruiken kan technisch gezien, maar dan gaan ze daar zelf serieus de gevolgen van dragen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hoe en waar worden wij dan bedreigd? Ik denk dat we de eventueel beschikbare budgetten voor het leger beter investeren in voorzieningen voor energieopwekking
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 01 okt 2022, 11:21 Hoe en waar worden wij dan bedreigd? Ik denk dat we de eventueel beschikbare budgetten voor het leger beter investeren in voorzieningen voor energieopwekking
Tiens, de ene keer probeer je ons bang te maken met het dreigen van kernwapens door de Russen.
Twee zinnen verder vraag je dan weer waar we bedreigd worden.
Een beetje standvastigheid zou toch geloofwaardiger overkomen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 01 okt 2022, 11:17 Neen, maar een situatie zoals in Rusland waarbij de nieuwe rekruten op de grond mogen slapen, dat ze zelf mogen tourniquets kopen, dat ze materiaal gebruiken uit de EERSTE wereldoorlog, enz., dat zie ik toch niet gebeuren.
Ik denk ook niet dat ze hier zo stom zouden zijn om mensen naar het front te sturen die er totaal niet klaar voor zijn, zodat de ervaren soldaten hen als een last ervaren.
Het ging over het feit als het echt tot een clash tussen oost en west komt. Niet over een voortzetting van een proxi-oorlog.
In het eerste geval, wie ga je dan sturen nadat de paar duizend Belgen met militaire beroepservaring en inzetbaar aan het front op hun tandvlees zitten? Blijven hopen dat de anderen het kunnen oplossen?
Wanneer men hier uit noodzaak zou moeten overgaan tot het daadwerkelijk herinvoeren van de dienstplicht zouden de opgeroepenen er ook niet veel beter voorstaan hoor. Er is gewoon geen materiaal genoeg om hen terdege uit te rusten en hen onder te brengen.
Vergeet niet dat dit het land is waar men niet eens tijdig aan voldoende mondmaskers kon geraken bij een aangekondigde viruscrisis
en waar men, om maar één vb. aan te halen, niet eens een fregat kan bemannen om de eigen infra te beschermen tijdens een crisis die al bijna een jaar duurt. :bang:
Als het op West-Europees grondgebied is, kun je niet meer spreken van een proxi-oorlog, dan zijn we gewoon ons (Europees) grondgebied aan het verdedigen.
Inderdaad, zie voorgaande.
Maar ik ben daar niet bang voor.
De Russen slagen er nog niet eens in van Kiev te veroveren, hun volk komt in opstand, en stemt met zijn voeten.
De mobilisatie stuurt meer mensen naar het buitenland dan naar het front.
Er is helemaal geen hoerastemming over de annexatie, dat kan het toneeltje met de betaalde jaknikkers op het Rode Plein niet verhullen.
Je kan maar beter op het onverwachte voorbereid zijn dan gewoon "niet bang te zijn" omdat je aan de "goede" kant staat.
Hopelijk deelt de NATO-top jouw optimisme niet en zijn ze wel degelijk goed voorbereid op het onverwachte.
En de Oekraïners rukken iedere dag verder op, hun frontlijn moet altijd maar verder achteruit trekken, wat gaan die Russen dan heel Europa aanvallen?
Rusland was van voor de oorlog al een land waar de verhouding M/V serieus in het voordeel van de vrouwen was, dat zal na zo'n oorlog nog een pak onevenwichtiger zijn.
In tegenstelling tot jezelf heb ik geen idee wat er echt in het hoofd van de Russen en hun leiders omgaat.
Wat ik wel weet is dat hun mentaliteit iets anders in elkaar zit dan de onze.
De Oekraïners rukken alleen maar verder op omdat ze de uitvoerders van de proxi-oorlog zijn. En Zelensky giet heel gewillig nog wat olie op het vuur door zijn "eis" tot NATO-toetredingsverklaring.
De kans dat Rusland uit elkaar valt, lijkt mij veel groter dan dat ze op korte termijn nog eens een ander land binnenvallen.
Een kernwapen gebruiken kan technisch gezien, maar dan gaan ze daar zelf serieus de gevolgen van dragen.
Klopt.
Maar bij het gebruik van kernwapens zullen niet alleen de Russen daar de gevolgen van dragen. Dat is nu net het punt.
Laatst gewijzigd door ivob 01 okt 2022, 11:50, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 01 okt 2022, 11:38Het ging over het feit als het echt tot een clash tussen oost en west komt. Niet over een voortzetting van een proxi-oorlog.
Je gebruikte nochtans het woord proxi-oorlog, voor iets dat niet meer tot dat type behoort.
ivob schreef: 01 okt 2022, 11:38In het eerste geval, wie ga je dan sturen nadat de paar duizend Belgen met beroepservaring en inzetbaar aan het front op hun tandvlees zitten? Blijven hopen dat de anderen het kunnen oplossen?
Je antwoordt niet op de vraag: als Rusland nog niet eens Kiev kan innemen, wat denk je dat ze dan Polen gaan binnenvallen?
Als ze graag aan collectieve zelfmoord doen, moeten ze dat zeker doen.
ivob schreef: 01 okt 2022, 11:38Je kan maar beter op het onverwachte voorbereid zijn dan gewoon "niet bang te zijn" omdat je aan de "goede" kant staat.
Hopelijk deelt de NATO-top jouw optimisme niet en zijn ze wel degelijk goed voorbereid op het onverwachte.
Tot nu toe doen ze het voortreffelijk.
Het Russische leger is nog een schim van zichzelf.
De gemobiliseerden zijn zo mobiel dat ze massaal richting grens vluchten.
ivob schreef: 01 okt 2022, 11:38In tegenstelling tot jezelf heb ik geen idee wat er echt in het hoofd van de Russen en hun leiders omgaat.
Ow, dat doet mij denken aan die Russische TV uitzending, waarin ook iemand deed alsof het allemaal één groot plan was, dat maanden geleden beraamd werd, en stap voor stap uitgevoerd wordt.
Alsof het hun plan was om na korte tijd weer weg te trekken uit Kiev.
Alsof het hun plan was om zoveel Russische generaals en officieren te zien sneuvelen.
Alsof het hun plan was om van de Mosqva een duikboot te maken.
Poetin is gewoon een gevaarlijke gek.
ivob schreef: 01 okt 2022, 11:38De Oekraïners rukken alleen maar verder op omdat ze de uitvoerders van de proxi-oorlog zijn.
Alsof de Oekraïners eigenlijk liever gewoon hun land afstaan aan de Russen.
Jij gelooft die Russiche propaganda echt wel, hee?
ivob schreef: 01 okt 2022, 11:38Maar bij het gebruik van kernwapens zullen niet alleen de Russen daar de gevolgen van dragen. Dat is nu net het punt.
Kan zijn, maar plooien voor een afperser heeft geen zin.
Morgen heeft hij nog altijd kernwapens, volgend jaar ook nog.
Als je hem zijn zin geeft, omwille van het dreigement, kan hij blijven eisen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef: 01 okt 2022, 11:37 Tiens, de ene keer probeer je ons bang te maken met het dreigen van kernwapens door de Russen.
Twee zinnen verder vraag je dan weer waar we bedreigd worden.
Een beetje standvastigheid zou toch geloofwaardiger overkomen.
Kernwapens? Ik? Denk dat je dat op de verkeerde hebt. Ik ben helemaal niet bang voor het gebruik van kernwapens en al helemaal niet als 'dreigingsmiddel'. Dat is nu echt eens iets waar een evenwicht en consensus over bestaat.
Ik denk dat ik mijn standpunt over gans die zaak nu wel al een paar keer heb duidelijk gemaakt... Het resultaat ligt vast, of je het nu wil/leuk vindt of niet. Aan 'ons' om te beslissen hoeveel bloed er nog vloeit en hoever we alles verder doen escaleren. Je kunt natuurlijk ook hopen dat Poetin uit het raam valt, en dat het daarna beter wordt en intussen alles verder in de soep laten draaien.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 01 okt 2022, 11:47 Je gebruikte nochtans het woord proxi-oorlog, voor iets dat niet meer tot dat type behoort.
Voor de US is dat dan nog steeds een proxi-oorlog hoor.
Voor ons inderdaad niet meer.
Je antwoordt niet op de vraag: als Rusland nog niet eens Kiev kan innemen, wat denk je dat ze dan Polen gaan binnenvallen?
Als ze graag aan collectieve zelfmoord doen, moeten ze dat zeker doen.
Euh, moesten we niet onverwijld Zelenski militair steunen omdat de Russen anders niet zouden stoppen tot ze Lissabon veroverd hadden? En nu geraken ze zelfs niet meer tot in Polen? :-D
Om van een conventionele oorlog over te schakelen naar een nucleaire moet je nergens met manschappen binnenvallen.
Het Russische leger is nog een schim van zichzelf.
Het Russische leger heeft nog altijd hun sterkste wapens niet ingezet.
Is in een proxi-oorlog ook helemaal geen vereiste.
Poetin is gewoon een gevaarlijke gek.
Tja, wat zijn de leiders van de EU dan als ze al jaren lang de grillen van een gevaarlijke gek ondergaan zonder daar iets significant aan te kunnen doen? Ze hebben voor een groot deel van hun energiebevoorrading zichzelf er ook nog eens afhankelijk van gemaakt.
Alsof de Oekraïners eigenlijk liever gewoon hun land afstaan aan de Russen.
Jij gelooft die Russiche propaganda echt wel, hee?
Nee, de Russische noch de westerse propaganda.
En ik geloof, blijkbaar in tegenstelling tot jezelf, ook niet in het ongenuanceerde "de goeden tegen de slechten" noch dat de vijand van mijn vijand per definitie mijn vriend moet zijn. Een "fout" die het westen niet voor de eerste keer maakt.
Voor mij is Zelenski en zijn corrupte achterban geen haar beter dan Putin en zijn entourage.
Als voormalig acteur (uiteraard met de juiste soufleurs) speelt hij alleen beter in op het sentiment van de westerse propaganda en is hij een uitermate geschikte pion in de handen van wie werkelijk aan de touwtjes van deze oorlog trekken.
Kan zijn, maar plooien voor een afperser heeft geen zin.
Morgen heeft hij nog altijd kernwapens, volgend jaar ook nog.
Als je hem zijn zin geeft, omwille van het dreigement, kan hij blijven eisen.
We doen nochtans in Europa niet anders.
We plooien o.a. voor de schaliegasboeren uit de US, de Qatarese gasleveranciers uit het oosten, de sweatshops uit de derde wereld, de elektronica uit China,....
Zelfs een "bevriende macht" als Noorwegen laten we uit energiehonger met ons voeten spelen.
De EU heeft bijna geen eigen grondstoffen, geen eigen leiding, geen eigen leger. Maar wel een buitensporige levensstijl.
We zullen dus altijd voor iemand moeten plooien om dat te kunnen handhaven.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Onlangs met een oude Noor gesproken, hij vindt helemaal niet dat Noorwegen van de oorlog profiteert. Hij vindt gewoon dat Europa dom is geweest om nog geen energietransitie door te voeren zoals in Noorwegen. Misschien dat we het nu leren...

Ik wist niet wat ik hoorde, als rijkste burger van de wereld is het gemakkelijk praten natuurlijk... Zo ver de vriendschap met Noorwegen gok ik :D

En ik besef heel goed dat Europa Rusland uitdaagde, maar nooit is de Westerse macht met zo marginale klap naar buiten gekomen zoals Poetin gisteren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vrolijk gas verkopen aan de rest van de wereld om dan in eigen land de energietransitie te verkondigen? :-D :-D :-D
Hij heeft natuurlijk alle redenen om te lachen met de rest van Europa.
Als het er op aankomt blijft maar één regel overeind => follow the money.
Al de rest is windowdressing en voer voor goedgelovige zielen. "God" staat ook altijd aan de kant van de goeden. Maar Hij is blijkbaar ook een bijzonder goede politicus en econoom gezien hij altijd vol inzet op beide zijden. :-D
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08
boulder schreef: 01 okt 2022, 11:47 Je gebruikte nochtans het woord proxi-oorlog, voor iets dat niet meer tot dat type behoort.
Voor de US is dat dan nog steeds een proxi-oorlog hoor.
Voor ons inderdaad niet meer.
Kronkel, kronkel.
Zijn we nu plots aan het schrijven vanuit het standpunt van de VS.
We leven nog altijd in België, ik toch...
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 Euh, moesten we niet onverwijld Zelenski militair steunen omdat de Russen anders niet zouden stoppen tot ze Lissabon veroverd hadden?
Dat was wel hoe het eruit zag aan het begin van die oorlog.
Toen leefden we nog met het beeld van een supersterk Russisch leger dat op geen tijd Oekraïne zou pletwalsen.
Herinner u Willy Claes die kwam vertellen in Terzake hoe die arme Oekraïners geen partij zouden zijn voor de Russen.
Het is anders uitgedraaid.
Het Russische leger is een schim van wat het geweest is.
Vertel mij eens hoe ze Polen gaan binnenvallen, als ze nu al troepen moesten terugtrekken uit Syrië, Azerbeidjan (Nagorno-Karabach) en andere regio's waar ze actief waren?
Zelfs luchtdefensie rond Moskou hebben ze teruggetrokken om in te zetten in Oekraïne.
Maar ho, ze gaan nog eens een extra land binnenvallen.
Yeah, right.
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 En nu geraken ze zelfs niet meer tot in Polen? :-D
Kijk naar de werkelijkheid op het terrein.
Ze worden iedere dag verder teruggedrongen.
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 Om van een conventionele oorlog over te schakelen naar een nucleaire moet je nergens met manschappen binnenvallen.
Het Russische leger heeft nog altijd hun sterkste wapens niet ingezet.
Dat is dan het voordeel als je een zwak leger hebt, maar hun leger blijft zwak, ook als ze daar ergens een kernwapen liggen hebben.
Maar die hebben we in het Westen ook.
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 Tja, wat zijn de leiders van de EU dan als ze al jaren lang de grillen van een gevaarlijke gek ondergaan zonder daar iets significant aan te kunnen doen? Ze hebben voor een groot deel van hun energiebevoorrading zichzelf er ook nog eens afhankelijk van gemaakt.
De EU heeft bijna geen eigen grondstoffen, geen eigen leiding, geen eigen leger. Maar wel een buitensporige levensstijl.
Je spreekt jezelf hier tegen (ik heb die zinnen van jou eventjes na elkaar gezet, zodat iedereen het kan zien).
Je zegt zelf dat Europa weinig eigen grondstoffen heeft, dan kan het ook niet anders dan dat ze afhankelijk zullen zijn van derden, en toeval of niet, maar die landen met veel grondstoffen blijken er nogal vaak dubieuze gewoontes qua mensenrechten op na te houden (Qatar, Rusland bijv.).
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 En ik geloof, blijkbaar in tegenstelling tot jezelf, ook niet in het ongenuanceerde "de goeden tegen de slechten" noch dat de vijand van mijn vijand per definitie mijn vriend moet zijn. Een "fout" die het westen niet voor de eerste keer maakt.
Wat moeten ze dan doen volgens jou?
Gewoon de Russen hun zin geven?
Waarom zou dat een betere optie zijn?
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 Voor mij is Zelenski en zijn corrupte achterban geen haar beter dan Putin en zijn entourage.
Dan ben je stekeblind.
In Oekraïne worden mensen niet vermoord omdat ze tegen Poetin zijn, worden journalisten niet in het gevang gegooid omdat ze de waarheid schrijven, worden betogers met een wit blad niet opgepakt en krijgen celstraffen.
Rusland onder Poetin is een facistische dictatuur, dat kun je van Oekraïne onder Zelensky niet zeggen.
ivob schreef: 01 okt 2022, 12:08 We plooien o.a. voor de schaliegasboeren uit de US, de Qatarese gasleveranciers uit het oosten, de sweatshops uit de derde wereld, de elektronica uit China,....
Dat Rusland nu toevallig door de geografie zelf olie en gas heeft, is niet iets dat hen tot eer strekt, het is gewoon toeval.
Rusland plooit ook voor de sweatshops uit de derde wereld, koopt ook electronica uit China, ze moeten zelfs hun drones uit Iran halen, want zelf kunnen ze niets van waarde produceren.
Laatst gewijzigd door boulder 01 okt 2022, 13:11, in totaal 1 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Er staan filmpjes op You Tube van een gevangene (Rus) die beweerd dat hij tien dagen geleden nog burger was,in Rusland,wat voor opleiding heeft die dan gehad?? als zoiets meer gaat voorkomen dan moet de nood voor Putin echt zeer groot zijn.
In Belgie heeft de legerleiding gezegd dat een militaire dienstplicht te overwegen zou moeten zijn.In Scandinavie is dat al in enkele gevallen zo,en daar is het zowel voor meisjes als jongens.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Turkije verwerpt de recente inlijving van vier Oekraïense gebieden door Rusland, zo meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken in Istanboel. Daarbij brengt het ministerie in herinnering dat Turkije eerder de annexatie van de Krim weigerde te erkennen. Erdogan, die goede betrekkingen onderhoudt met zowel Rusland als Oekraïne, lijkt zo wat meer afstand te nemen van Poetin.
Logisch, maar toch goed dat we nog kunnen rekenen op labiele Erdo.
The UN resolution, co-sponsored by the US and Albania, called for the condemnation of the “illegal” referendums held in Russian-occupied parts of Ukraine and for all states to not recognise any changes to Ukraine’s borders.

The resolution also called on Russia to withdraw troops immediately from Ukraine, ending an invasion that was launched on February 24.

Ten nations voted in favour of the resolution, while China, Gabon, India and Brazil abstained.

“Not a single country voted with Russia. Not one,” Thomas-Greenfield told reporters after the meeting, adding that the abstentions “clearly were not a defence of Russia”.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”