Meer info:
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... enschappen
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... an-burgers
https://www.vreg.be/nl/energiegemeenschappen
Is zoiets mogelijk voor Userbase als VZW.
Zou dit interessant kunnen zijn en onder welke voorwaarden?
Vraagt dit veel administratie?
Userbase energiegemeenschap van burgers een goed idee?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Ik vraag mij af of deze regeling überhaupt wel interessant kan zijn. Het is, zoals ik het begrepen had, niet mogelijk om een combinatie van een injectievergoeding te krijgen bij een leverancier en tezelfdertijd ook iemand anders aan te duiden.
Je zou kunnen zeggen: dat is logisch, je kan niet van 2 walletjes eten. Op zich ben ik het daarmee akkoord, maar weet wel dat de persoon aan wie je je stroom geeft of verkoopt dit in hetzelfde kwartier moet doen dan dat jij het opwekt. Los daarvan moet je beiden een digitale meter hebben (dat zal wel meer en meer zijn intrede doen).
Dus mijn mening op dit ogenblik is dat het niet waard is om in dit systeem te stappen.
Je zou kunnen zeggen: dat is logisch, je kan niet van 2 walletjes eten. Op zich ben ik het daarmee akkoord, maar weet wel dat de persoon aan wie je je stroom geeft of verkoopt dit in hetzelfde kwartier moet doen dan dat jij het opwekt. Los daarvan moet je beiden een digitale meter hebben (dat zal wel meer en meer zijn intrede doen).
Dus mijn mening op dit ogenblik is dat het niet waard is om in dit systeem te stappen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Ik vraag me af of dit geen constructie is om bvb zaakvoerders of ... te kunnen voorzien van gratis stroom vanuit een vennootschap ? Of zie ik het verkeerd dat dit zo misbruikt kan worden ? (e.g. burgervereniging waarbij de vennootschap stroom 'verkoopt' aan zijn zaakvoerder(s) )?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Uiteraard kan dat anders zou het systeem gewoon onmogelijk zijn.Vaganzza schreef: 07 sep 2022, 10:13 Ik vraag mij af of deze regeling überhaupt wel interessant kan zijn. Het is, zoals ik het begrepen had, niet mogelijk om een combinatie van een injectievergoeding te krijgen bij een leverancier en tezelfdertijd ook iemand anders aan te duiden.
De elektriciteit die de ontvanger niet van de producent afneemt blijft bij de producent en gaat tegen netvergoeding het net op.
Je verwarring komt waarschijnlijk door het feit dat bepaalde energieleveranciers niet mee willen stappen in het systeem zonder bijkomende voorwaarden. Ecopower doet daar bv. niet aan mee omdat ze ervan uitgaan dat hun klanten al deel uitmaken van deelgemeenschap waar energie tussen de klanten wordt gedeeld. Je kan wel delen met iemand buiten de Ecopower gemeenschap maar dan zetten ze je op een dynamisch tarief en met de huidige prijzen gaat een externe afnemer je die prijzen niet willen betalen.
Het praktische probleem is dat zowel ontvangers en producenten nog dezelfde energieleverancier moeten hebben al zal dat in de toekomst veranderen.
Het grootste praktische probleem is dat je de geproduceerde en ontvangen elektriciteit binnen hetzelfde klokkwartier moet uitwisselen.
En de ontvanger moet uiteraard nog steeds alle netkosten - ong. 15 c€/kwh - blijven betalen bovenop de afgesproken prijs met de producent.
Het is ook aan producent en ontvanger om een prijs af te spreken - de netbeheerder faliciteert alleen de technische opvolging - en op te volgen of deze overeenkomst iedere maand nageleefd wordt. Je kan ook maar mer maand uit het systeem stappen.
Als ik het goed begrepen heb is dat delen ook éénrichtingsverkeer. Je hebt een aangeduide ontvanger en je hebt een aangeduide gever, voorlopig binnen één en dezelfde energieleverancier die meestapt in het verhaal.
Onderling uitwisselen in 2 richtingen is (nog) niet mogelijk.
Uitwisseling tussen gever en ontvanger van verschillende leveranciers is de volgende stap (volgend jaar dacht ik, termijnen zijn hier al ergens op UB in een ander topic aangehaald).
Mee eens.Dus mijn mening op dit ogenblik is dat het niet waard is om in dit systeem te stappen.
Toegevoegd na 2 minuten 28 seconden:
Neen.
De technische kant van de zaak regel je gewoon online op het portaal van Mijn Fluvius.
De prijsafspraken (contract) tussen leverancier en ontvanger zijn echter een burgerlijke zaak en overeenkomst tussen twee contractanten.
Dat moet je zelf regelen en op toezien dat het wordt nageleefd. Zoals elke overeenkomst tussen twee privé personen.
Toegevoegd na 2 minuten 28 seconden:
Dat kan zelfs privé.Sasuke schreef: 07 sep 2022, 11:30 Ik vraag me af of dit geen constructie is om bvb zaakvoerders of ... te kunnen voorzien van gratis stroom vanuit een vennootschap ? Of zie ik het verkeerd dat dit zo misbruikt kan worden ? (e.g. burgervereniging waarbij de vennootschap stroom 'verkoopt' aan zijn zaakvoerder(s) )?
Je kan bv. jouw overproductie "schenken" aan een ander adres van jou, bv. je vakantieverblijf.
Gratis zal het evenwel niet zijn.
Je verliest zelf de injectievergoeding (systeem werkt uiteraard alleen met een DM en niet met een terugdraaiende teller) en de ontvanger betaalt op de "gratis" ontvangen stroom de volle pot aan netvergoedingen, accijnzen en BTW.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
of omgekeerd om centen te onttrekken aan de vennootschap...Sasuke schreef: 07 sep 2022, 11:30 Ik vraag me af of dit geen constructie is om bvb zaakvoerders of ... te kunnen voorzien van gratis stroom vanuit een vennootschap ? Of zie ik het verkeerd dat dit zo misbruikt kan worden ? (e.g. burgervereniging waarbij de vennootschap stroom 'verkoopt' aan zijn zaakvoerder(s) )?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Electriciteit betaald door de vennootschap wordt forfaitair belast als een voordeel alle aard.Sasuke schreef: 07 sep 2022, 11:30 Ik vraag me af of dit geen constructie is om bvb zaakvoerders of ... te kunnen voorzien van gratis stroom vanuit een vennootschap ? Of zie ik het verkeerd dat dit zo misbruikt kan worden ? (e.g. burgervereniging waarbij de vennootschap stroom 'verkoopt' aan zijn zaakvoerder(s) )?
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
@Ivob
...
Het grootste praktische probleem is dat je de geproduceerde en ontvangen elektriciteit binnen hetzelfde klokkwartier moet uitwisselen.
...
Dat dacht ik dus ook. Gek genoeg is dit niet aangehaald tijdens het journaal laat (niet door de woordvoerder en niet door test aankoop), terwijl dit toch het grootste struikelblok is?
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/vrt-nws-la ... d20220906/
...
...
Dat dacht ik dus ook. Gek genoeg is dit niet aangehaald tijdens het journaal laat (niet door de woordvoerder en niet door test aankoop), terwijl dit toch het grootste struikelblok is?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Zeer interessant topic!
- Luminus rekent €50 per jaar aan voor wie wil energie delen (Bron)
- Luminus laat ook weten dat dit enkel werkt voor mensen met een variabel contract (geen idee waarom) - (Bron)
- Tof blog artikel waar ze stap voor stap proberen om een energiegemeenschap op te zetten, maar faalt momenteel nog: LINK
- Is het echt bevestigd dat je geen verdere injectievergoeding meer krijgt als je deelt met een andere particulier? Best wel een show-stopper...
- Luminus rekent €50 per jaar aan voor wie wil energie delen (Bron)
- Luminus laat ook weten dat dit enkel werkt voor mensen met een variabel contract (geen idee waarom) - (Bron)
- Tof blog artikel waar ze stap voor stap proberen om een energiegemeenschap op te zetten, maar faalt momenteel nog: LINK
- Is het echt bevestigd dat je geen verdere injectievergoeding meer krijgt als je deelt met een andere particulier? Best wel een show-stopper...

- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Dat weet ik ... maar als je via een energiegemeenschap (andere rechtspersoon !!) de stroom van de vennootschap verkoopt aan de zaakvoerder, dan is dat toch een ander paar mouwen ? E.g. woning eigendom van de vennootschap, energie opgewekt door de vennootschap (e.g. zonnepanelen 100% eigendom van de vennootschap) ... dan zou dat VAA toch niet meer tellen want de bewoner betaalt zelf het volledige gebruik op dat moment (alleen aan iemand anders ...) ?seagull schreef: 07 sep 2022, 13:57 Electriciteit betaald door de vennootschap wordt forfaitair belast als een voordeel alle aard.
-
- Elite Poster
Ik schreef al eerder dat wat je in de media leest en hoort voor een groot deel bestaat uit sensatie (de pieken en de dalen eruit kiezen) en maar voor een klein deel uit een technische analyse. Het geven van een volledige context ontbreekt meestal al helemaal want daarvoor ontbreekt de spanningsboog van het kijkpubliek.Block schreef: 07 sep 2022, 15:36 @Ivob
...
...
Ik heb de rijd nog meegemaakt dat het "nieuws" nog een aaneenschakeling van feiten was voorgelezen van A tot Z.
Nu is het precies een soap. Dat begint met een opsomming van beeldfragmenten wat er later in het nieuws zal volgen, gevolgd door het nieuwsoverzicht om af te sluiten met wat er enkele minuten voordien allemaal getoond werd. Nogal wiedes als je binnen één journaal drie keer hetzelfde toont dat er dan weinig tijd overblijft voor diepere duiding want de dagelijkse soap moet op tijd beginnen.
Met een beetje geluk volgen er dan in de "duidingsprogramma's" nog eens dezelfde beeldfragmenten maar iets langer en met wat duiding bij. Bv. door de energie expert van de VRT die zichzelf heeft laten rollen door de VEL.

Het is voor mij een praktische struikelblok. Misschien voor een ander niet.
Ik heb in de winter trouwens mijn eigen geproduceerde energie nodig en niets op overschot om te delen.
En in de zomer krijg ik er op een ander meer voor dan een gewone klant ervoor wil geven. Die zit nl. nog altijd met de extra netkosten.
Maar iedereen zit in een andere situatie.
Ook niet uit het oog verliezen dat je energiedelen hebt (gratis weggeven) en energieverkoop (peer-to-peer handelen).
Toegevoegd na 1 minuut 24 seconden:
Wie zegt dat en waar staat dat dan?-etienne- schreef: 07 sep 2022, 16:09 - Is het echt bevestigd dat je geen verdere injectievergoeding meer krijgt als je deelt met een andere particulier? Best wel een show-stopper...![]()
Fluvius, die het toch zou moeten weten schrijft het anders.
Fluvius schreef: Bij de energiedeler zullen de energiekosten wel stijgen. Hij deelt zijn energie namelijk gratis met de ontvanger en krijgt voor die energie geen terugleververgoeding.
Zowel energiedelen als persoon-aan-persoonverkoop hebben geen impact op je netkosten, heffingen en taksen op je elektriciteitsfactuur. Fluvius rekent met andere woorden geen extra kosten aan om aan een energiegemeenschap (het geheel van partijen die onderling energie uitwisselen) deel te nemen.
De injectie wordt verdeeld op basis van 4 principes:
Het delen of verkopen van energie aan andere actieve afnemers gebeurt per kwartier.
Als ontvanger kan je nooit méér ontvangen dan wat je in dat kwartier van het net afnam.
De resterende injectie stroomt terug naar de injecterende deelnemer.
Je kan niet delen binnen één aansluiting (1 EAN-code).
Laatst gewijzigd door ivob 07 sep 2022, 16:44, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
In mijn geval is woning is in onverdeelheid eigendom van de vennootschap en privé.
De vennootschap is eigenaar van de zonnepanelen en van de batterijen.
De elekriciteit wordt door de vennootschap betaald.
Ik word forfaitair belast als VAA.
De vennootschap is eigenaar van de zonnepanelen en van de batterijen.
De elekriciteit wordt door de vennootschap betaald.
Ik word forfaitair belast als VAA.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
-
- Elite Poster
En zijn er twee EAN nummers? Met elk eenzelfde energieleverancier?
Belangrijk daarin is dat je niet kan delen tussen éénzelfde EAN-nummer.
Energiedelen gaat niet zozeer over het fysieke adres maar over de EAN-adressen.
Belangrijk daarin is dat je niet kan delen tussen éénzelfde EAN-nummer.
Energiedelen gaat niet zozeer over het fysieke adres maar over de EAN-adressen.
Sol Invictus!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Not my words but his:ivob schreef: 07 sep 2022, 16:37
Wie zegt dat en waar staat dat dan?
Fluvius, die het toch zou moeten weten schrijft het anders.
Vaganzza schreef: 07 sep 2022, 10:13 Ik vraag mij af of deze regeling überhaupt wel interessant kan zijn. Het is, zoals ik het begrepen had, niet mogelijk om een combinatie van een injectievergoeding te krijgen bij een leverancier en tezelfdertijd ook iemand anders aan te duiden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Dat is wel mogelijk; geen idee waarom je denkt van niet.Vaganzza schreef: 07 sep 2022, 10:13 Ik vraag mij af of deze regeling überhaupt wel interessant kan zijn. Het is, zoals ik het begrepen had, niet mogelijk om een combinatie van een injectievergoeding te krijgen bij een leverancier en tezelfdertijd ook iemand anders aan te duiden.
Eerst verbruik je je eigen stroom, dan deel je in hetzelfde kwartier met de ontvanger, en dan wordt de overschot verkocht aan de markt.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
Bij een peer-to-peer verkoop/schenking niet.
Bij energiedelen in een groep wel.
Bij energiedelen maakt men dan nog eens het onderscheid tussen:
- met jezelf (je produceert energie op één plaats en deelt dat met andere aansluitingspunten op eigen naam)
- binnen een gemeenschappelijk gebouw energie delen (geen vergoeding)
- binnen een energiegemeenschap (kosteloos delen via een EGB of een HEG, dient nog geregeld te worden)
Samengevat kan je op dit ogenblik dus:
- Energie verkopen of schenken aan één ander aansluitingspunt (peer-to-peer)
- Energiedelen binnen één en hetzelfde gebouw
- Energiedelen met jezelf.
Energiedelen binnen een groep van burgers of een hernieuwbare energiegemeenschap kan pas vanaf 2023 en is administratief iets ingewikkelder.
Bij energiedelen in een groep wel.
Bij energiedelen maakt men dan nog eens het onderscheid tussen:
- met jezelf (je produceert energie op één plaats en deelt dat met andere aansluitingspunten op eigen naam)
- binnen een gemeenschappelijk gebouw energie delen (geen vergoeding)
- binnen een energiegemeenschap (kosteloos delen via een EGB of een HEG, dient nog geregeld te worden)
Samengevat kan je op dit ogenblik dus:
- Energie verkopen of schenken aan één ander aansluitingspunt (peer-to-peer)
- Energiedelen binnen één en hetzelfde gebouw
- Energiedelen met jezelf.
Energiedelen binnen een groep van burgers of een hernieuwbare energiegemeenschap kan pas vanaf 2023 en is administratief iets ingewikkelder.
Sol Invictus!