Ik ben zonet gestart met het gebruik van Home Assistant (via Docker om mijn Synology NAS). Verisure alarm is al toegevoegd, binnenkort wordt Tado geleverd en dan kan dit hier ook worden aan verbonden, Philips Hue volgt nog, en alles wat verder kan.
Tot voor enkele weken gebruikte ik Boxx van Engie voor het opvolgen van mijn verbruik, maar dit abonnement stopgezet (wegens geen verdere ondersteuning meer en bovendien duur voor de slimme functies).
Nu wat heb ik nodig om het verbruik via Home Assistant kunnen op te volgen?
Ik heb nog een gewone meter (dag en nacht), gewone watermeter en gasmeter en zonnepanelen. De omvormer kan enkel via bluetooth worden uitgelezen, maar de boxx kon de opbrengst aflezen via de analoge teller van de zonnepanelen.
Wat is er dus nodig om het verbruik van gas en electriciteit + opwekking zonnepanelen en waterverbruik naar de Home Assistant te krijgen?
Home assistant / verbruik meten
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Een (paar) Shelly EM ('s) kunnen dit wel doen voor electriciteit.
Shelly kan ook perfect in Home Assistant geintegreerd worden. Alles werkt over Wifi.
J.
Shelly kan ook perfect in Home Assistant geintegreerd worden. Alles werkt over Wifi.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
Shelly EM ('s) ... is voor mij helaas nog chinees
Als ik Google vind ik toestellen die dan precies in de meterkast moeten worden geplaatst?

Als ik Google vind ik toestellen die dan precies in de meterkast moeten worden geplaatst?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Hier twee weken ook enkele Shelly 3em modules in de elektriciteitskast gezet. Integreerde perfect in HA en werkt direct in het energy dashboard. Geeft mij (en mijn vrouw) goed inzicht in het verbruik en het goede moment om energie te verbruiken in combinatie met de zonnepanelen.
Absoluut een aanrader!
Absoluut een aanrader!
-
- Pro Member
En heb je dat zelf geinstalleerd of laten installeren door een electricien? Evt foto van uw installatie? Hoe meten die modules het verbruik? (ik heb geen digitale meter)
Bestaat er ook zo iets om waterverbruik te meten?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Zo"n Shelly EM maakt gebruik van stroomtransfo's zie ik ? Deze zijn niet geschikt om reactief of capacitief te meten dacht ik.
Vroeger met m'n Flukso en met een stroomklem "vals" verbruik gemeten van de inductiekookplaat gaf 70 a 100 W in de uit stand !
Daarna was dit opgelost door een gewone Din-rail Kwh meter te gebruiken, zijn zoals types MID klasse Kwh metertjes voor je zonnepanelen maar dat ietsie-pietsie minder nauwkeurig.
Een Shelly energiemonitor is redelijk duur vind ik.
https://shop.shelly.cloud/shelly-3em-wi ... automation
Zou dan liever dit gebruiken :
https://gigatek.be/nl/velleman-eenfasig ... lveemdin02
Vroeger met m'n Flukso en met een stroomklem "vals" verbruik gemeten van de inductiekookplaat gaf 70 a 100 W in de uit stand !
Daarna was dit opgelost door een gewone Din-rail Kwh meter te gebruiken, zijn zoals types MID klasse Kwh metertjes voor je zonnepanelen maar dat ietsie-pietsie minder nauwkeurig.
Een Shelly energiemonitor is redelijk duur vind ik.
https://shop.shelly.cloud/shelly-3em-wi ... automation
Zou dan liever dit gebruiken :
https://gigatek.be/nl/velleman-eenfasig ... lveemdin02
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- NuKeM
- Administrator
Zo’n MID-meter heb ik ook liggen, omgebouwd tot mobiele energie meter en gebruik ik voor snelle metingen en controles.
De Shelly meet ook de power factor dus dan heb je alles.
De nauwkeurigheid bij lage vermogens is natuurlijk niet perfect, maar boven verwachting gezien de op papier ‘onnauwkeurige’ stroomklemmen.
Het gaat hem vooral om een inschatting te kunnen maken, een nauwkeurige meting is niet echt nodig.
De Shelly meet ook de power factor dus dan heb je alles.
De nauwkeurigheid bij lage vermogens is natuurlijk niet perfect, maar boven verwachting gezien de op papier ‘onnauwkeurige’ stroomklemmen.
Het gaat hem vooral om een inschatting te kunnen maken, een nauwkeurige meting is niet echt nodig.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 44 keer
Je moet ook de spanning aansluiten zodat de shelly de faseverschuiving tussen de spanning en de stroom kan meten. De "power factor" wordt bij het rapporteren in rekening gebracht.lacer schreef: 28 sep 2022, 19:08 Zo"n Shelly EM maakt gebruik van stroomtransfo's zie ik ? Deze zijn niet geschikt om reactief of capacitief te meten dacht ik.
- NuKeM
- Administrator
Voor gas en water heb ik ooit een IR-blaster/sensor combi gekocht. Deze kan pulsen geven als het IR-licht wordt weerkaatst en gedetecteerd wordt door de sensor. Er zit op vele oudere gas- en watermeters immers op een van de wieltjes een spiegeltje met dit als doel. Dan tel je de omgangen van dat wieltje en dus kan je de meter lezen. Dat had ik op- en afgesteld en aangesloten op een ESP8266 bordje met ESPHome, maar het is helaas te onnauwkeurig (ook al kan je veel oplossen met filters en debouncers in ESPHome).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
MID kWh Wi-fi meters (Eastron 1F en 3F, geen stroomklemmen nodig dus, tot op minder dan 1W nauwkeurig) voor in de automatenkast, P1 Wi-fi meter om de DM uit te lezen (in jouw geval dus overbodig), Wi-fi sockets om individuele stopcontacten uit te lezen en te schakelen en watermeter ( afhankelijk van je type watermeter) vind je ook hier: https://www.homewizard.com/nl/Tazmanian79 schreef: 28 sep 2022, 16:33 En heb je dat zelf geinstalleerd of laten installeren door een electricien? Evt foto van uw installatie? Hoe meten die modules het verbruik? (ik heb geen digitale meter)
Uit te lezen via de app (via de HW servers) en/of via een eigen HA via de schakelbare API.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 2#72941162
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2050924
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 21 keer
Hier een Boxx die geïntegreerd is in Home Assistant met de officiële integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/toon/
Sinds kort een digitale meter; gas- en elektriciteitsdata lees ik nu uit via de P1 poort. Data van de watermeter komen nog steeds via Boxx omdat ik er nog geen alternatief voor heb gevonden.
Sinds kort een digitale meter; gas- en elektriciteitsdata lees ik nu uit via de P1 poort. Data van de watermeter komen nog steeds via Boxx omdat ik er nog geen alternatief voor heb gevonden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 51 keer
Voor water en gas kan ik toonwater.nl aanraden. Een simpele reed sensor, met integratie in HA.
P.
Toegevoegd na 1 minuut 14 seconden:
Het viel op, zijn yaml code stond publiek. Sinds een paar weken achter password
P.
P.
Toegevoegd na 1 minuut 14 seconden:
Alleen jammer dat Smartgateways de YAML code (en nog een en ander) gepikt heeft bij Toonwater.nlliber! schreef: 29 sep 2022, 11:15 ik heb sinds enkele dagen de P1 en watermeter gateways van https://smartgateways.nl werken goed.
Het viel op, zijn yaml code stond publiek. Sinds een paar weken achter password
P.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat is de downside van opensource, vrees ik. Is het leuk voor de eerste maker ? uiteraard niet, maar ik vermoed dat er geen dingen gebruikt zijn die niet vrij op de markt te krijgen zijn.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
Het gaat eerder over de yaml code die hij gebruikt heeft, zonder verwijzing naar toonwater. Toen ik Roel daarop attent maakte (heb een gasmeter bij hem gekocht) heeft hij prompt de boel achter een password gegooid.Joe de Mannen schreef: 29 sep 2022, 12:26 maar ik vermoed dat er geen dingen gebruikt zijn die niet vrij op de markt te krijgen zijn.
J.
P.
Laatst gewijzigd door iamborg 29 sep 2022, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
- lacer
- Elite Poster
Gegevens bescherming zeker ? Een buitenstaander wil je toch niet laten neuzen in je verbruiksgegevens.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Pro Member
Het gaat over de yaml code die je in HA moet toevoegen om de meter uit te lezen. Die heeft hij gewoon gepikt van toonwater.nl
Enige verschil, smartgateways maakt gebruik van mqtt, toonwater van json, maar de code is verder identiek.
P.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
tja, homeassistant is opensource, net zoals heel wat dingen die erop staan. en yaml code zal voor deze toepassing geen 1000 mogelijkheden hebben. Ik vraag me af of je daar rechten op kan hebben.
J.
J.
-
- Pro Member
Rechten niet, maar als het zo opvallend is dat de code copy/paste is, maar mqtt ipv json, is het wel fair van in de remarks ffe te verwijzen naar de originele auteur van de code. De reactie van Roel was dan ook kinderlijk: het valt op dus zet ik het achter een password zodat niemand 'mijn' code kan stelen...
P.
-
- Pro Member
Ik ben zeer goed geholpen door toonwater.nl
Aangezien ik nog de boxx heb en daarmee alles kan meten ga ik de boxx naar hem sturen en gaat hij deze rooten.
Zodoende kan ik deze gewoon verder blijven gebruiken voor de registratie van alle verbruiken in Home Assistant.
Topservice van hem!
Aangezien ik nog de boxx heb en daarmee alles kan meten ga ik de boxx naar hem sturen en gaat hij deze rooten.
Zodoende kan ik deze gewoon verder blijven gebruiken voor de registratie van alle verbruiken in Home Assistant.
Topservice van hem!
- lacer
- Elite Poster
Ja, op voorwaarde dat je die (laat) installeren tussen al je verbruikskringen en de hoofd differentieel, de stroom van je zonnepanelen mag er niet doorheen.
De zonnepanelen moet rechtstreeks (uiteraard via omvormer, automaat en afzonderlijke MID Kwh meter) aan je hoofd differentieel aangesloten worden.
edit MID Kwh meter
De zonnepanelen moet rechtstreeks (uiteraard via omvormer, automaat en afzonderlijke MID Kwh meter) aan je hoofd differentieel aangesloten worden.
edit MID Kwh meter
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
Je kan ook met slimme stopcontacten werken in combinatie met de fasemeting in de kast.
Ik heb zelf volgende geïnstalleerd om per systeem ook een meting te krijgen.
Bijvoorbeeld, meten van het verbruik van de wasmachine en droogkast.
FDTEK Zigbee 3.0 Smart Plug 16A
en deze
Neo Coolcam Nas-wr01ze Z-wave
Ik heb zelf volgende geïnstalleerd om per systeem ook een meting te krijgen.
Bijvoorbeeld, meten van het verbruik van de wasmachine en droogkast.
FDTEK Zigbee 3.0 Smart Plug 16A
en deze
Neo Coolcam Nas-wr01ze Z-wave