Simkaart in een 4G router ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Te Koop forum

In de algemene voorwaarden van Proximus staat dat de simkaart enkel in een smartphone of gsm mag gebruikt worden.
Elk ander gebruik is verboden.

Betekent dit dan eigenlijk dat we de simkaart niet in een 4G modem mogen plaatsen?

https://www.proximus.be/dam/jcr:034cd46 ... ~cache.pdf
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Als het verbruik niet te gortig wordt lijkt het mij geen probleem. Die vermelding is om te voorkomen dat er GSM gateways gebruikt worden die massa's calls verwerken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens de letter van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat als je de simkaart gebruikt mag het inderdaad niet.

Nu, zoals al gezegd, zolang je verbruik de spuigaten niet uitloopt zullen ze daar weinig tegen doen. Maar als ze beslissen dat in te roepen kunnen ze zonder meer de overeenkomst verbreken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Als in een overeenkomst staat dat enkel X gebruik mag, dan betekent dat dat niet-X gebruik verboden is.

Als je dan op een forum gaat vragen "betekent dat nu echt dat niet-X gebruik verboden is?", dan zeg je eigenlijk: "Ik heb besloten iets te doen dat verboden is. Geef me wat argumenten om mezelf vertrouwen te geven dat ik niet betrapt ga worden."

Al wat mensen je dan als antwoord geven is, mits 5 Euro opleg, een broodje bij de Panos waard.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Te Koop forum

Toen ik in de Proximus winkel stond hebben ze het mij niet verboden.
Internet: Hey! 34 Euro
Internet backup: Mobile Vikings 29 Euro
Mobiel: Hey! Mobile S 5 Euro
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Als je een overeenkomst aan gaat, stem je in met de algemene en bijzondere voorwaarden.

Mensen op plekken als Userbase geloven wat al te graag, uitgaande van een verbintenisrechtelijk naïef begrip van wat zij denken dat zogezegd "moet", dat ze een of ander achterpoortje gevonden hebben om een consumentenproduct te gebruiken op een manier die de aanbieder niet bedoeld heeft. Zo eerder ook met dat "FUP trutherism" waarbij mensen elkaar wijs maken dat ze juridisch het recht hebben om 10TB+ per maand te downloaden wanneer de aanbieder het nalaat in de vereenvoudigde presentatie van het aanbod naar de klant de FUP te vermelden, en hem enkel in de kleine lettertjes vermeldt. Zo werkt verbintenisrecht niet.

Velen gaan nu bv. ook denken dat ze met die 300GB/maand sim-kaart van Proximus hun vast internet weg kunnen doen. Dat wil Proximus natuurlijk niet. Ze willen dat positioneren als het mobiele abonnement voor wie niet naar het geld wil kijken en het geen flauw benul heeft van hoeveel 300GB is. Dat komt ideaal bovenop het duurste vast internetpakket.

Als je die combinatie volumes/prijs gespot hebt en je denkt "dat zou een goede deal kunnen zijn om vast internet mee weg te doen in mijn geval..." Wel, goed dat je een goed beeld hebt van je verbruik en zo mogelijke deals kan spotten. Maar je moet ook niet verbaasd zijn dat Proximus dat scenario voorzien heeft en zich er juridisch tegen ingedekt heeft... Als je wil gokken dat ze het niet merken of dat ze het tolereren, dan doe je dat maar. Maar juridisch heb je geen poot om op te staan als ze je opzeggen, want er is geen wet die hen verbiedt een dergelijke beperking op te nemen in de overeenkomst.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Begin maar eens te definiëren wat een smartphone of tablet is en wat niet :).
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

@streulma indien u de betrokken SIM-kaart van Mobilus Premium 5G (300 GB/maand) in een 4G/5G router wenst te plaatsen, kunt u dit mijns inziens best doen zonder dergelijke vragen expliciet te formuleren aan Proximus-medewerkers
Indien Proximus vroeg of laat (en de kans acht ik miniem) contacteert om u een dergelijk gebruik te verbieden, lijkt het mij opportuun contact op te nemen met Proximus en desgevallend de ombudsdienst telecom en te verwijzen naar de jarenoude EU richtlijn "vrijheid van keuze van eindapparatuur"
Het spreekt (uiteraard) vanzelf dat u geen "internetcafé" (of gelijkaardige diensten voor derden) met het betrokken abo dient op te zetten
&
eens met de reactie van devilkin en heist_175 dienaangaande

P.S.
in gebieden met lage dsl snelheden gebruikt Proximus trouwens zelf de combinatie dsl&4G (Tessares) om "redelijke tot goede" internetsnelheden (met Sagem 4G modem) op te betrokken locaties te bekomen
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan ook de simkaart in een smartphone steken en die dan verbinden met een router.
En dan nog denk ik dat (volgens de voorwaarden) het niet mag. Want er zal vast wel staan dat het ook niet mag wanneer je een smartphone als modem gaat gebruiken.

Zoals stefaan1234 zegt denk na over hoe de verkoper het bedoeld heeft. Wil je dan het risico lopen dat de verkoper je een waarschuwing geeft, of gelijk opzegt? ... en jij dus weer naar een nieuwe internetaanbieder opzoek mag.

Dit laatste doet me plots denken aan een ander topic waar je aangeeft op de zwarte lijst te staan. Iets doet me vermoeden dat door zo te handelen je je inderdaad niet populair gaat maken :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ygeffens schreef: 27 sep 2022, 11:36 Je kan ook de simkaart in een smartphone steken en die dan verbinden met een router.
Ook dat kan je detecteren adhv. de TTL die eentje vermindert per tussenliggend toestel.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”