Telenet en third-party wifi extender

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Besten,

Een beetje een gok ...
Ik ben op zoek naar mogelijk enig voorafgaandelijk algemeen advies ivm het in gebruik nemen van een WiFi Extender Netgear NightHawk EX7500 X4S AS2200 (drie band) op een bestaande Telenet installatie bij mijn zoon. (Zelf heb ik Proximus, zonder problemen) Ik zoek voorafgaandelijk advies zodat een eventuele tussenkomst/opwaardering geen al te catastrofale gevolgen heeft omdat mijn zoon dikwijls van thuis uit moet werken, zich geen onderbrekingen kan permitteren en dat zijn standaard Telenet wifi nogal krakkemikkig is om niet méér te zeggen en hij daarbij dus niet te lang zonder werkend systeem mag zitten. (Hij heeft een zwarte modem maar juiste model zal ik nog nakijken).
In zijn contacten met Telenet stuurt men hem van het kastje naar de muur door 1000x te adviseren om een bepaald kabeltje uit te trekken en terug in te pluggen, maar dat werkt voor geen meter. Belachelijke technische ondersteuning omdat de verbinding met de technische? dienst door de operator verbroken wordt nadat hij zegt dat dat kabeltje al n-tig keer herstoken is zonder daadwerkelijke oplossing voor zijn slechte wifi! Bagger!

Ik heb de afgelopen dagen gedurende uren verschillende forums op het internet afgezocht (oa netweters ...) maar ik wordt er niet veel wijzer door behalve dan dat ik mogelijk door vurige hoepels zal moeten springen om eea te laten samenwerken.

Zelf heb ik toch behoorlijk wat ervaring met IT en WiFi denk ik (ex korte-golf amateur) en kortelings dus ook met extenders die ik uitgetest heb op mijn eigen LAN. (TP-Link RE455 die ik nu zelf gebruik en de genoemde Netgear EX7500). Beiden werken zonder probleem op mijn Proximus netwerk (niet tegelijk natuurlijk) en samen met een TP-Link router die als WAP bron geconfigureerd staat ipv de Proximus wifi (uitgeschakeld), en produceren elk hun maximale theoretische doorvoer, tenmiste als ik de Windows wifi adapter test mag geloven. (Resp 1,3Gbps of 867Mbps)
Maar ik ken dus niets van de valkuilen van Telenet en ik heb al uren gespendeerd op hun web bladzijden waar hun eigen uitbreidingen/boosters mij niet echt aanspreken. (en wat zij een "access point" noemen is eigenlijk een RJ45 "switch" ... maar bon.)
Vraag:
- kan men dus een third party extender zonder al te veel problemen aansluiten op de Telenet netwerk/"router" via WPS en op voorwaarde dat men WPS eventueel activeert?
- Kunnen Telenet routers daarmee uit de voeten met hun natieve instellingen?
- Of hebben sommige van hun routers geen WPS knop? Spreekt vanzelf dat de extender daarna als WAP zal geconfigureerd worden ttz zonder DHCP maar ik moet 'm eerst geïntegreerd krijgen in het bestaande netwerk zodat hij "bereikbaar" wordt (login op de extender).
- Moet men eventueel "verplicht" het MAC adres van de extender invoeren in de settings van de modem zoals op veel plaatsen aangegeven, kwestie dat de extender erkend wordt als "legitiem" device in de node?

(PS voor de goede orde: ik kan in situ niet even snel gaan binnen springen, het is 80 km hier vandaan, enkele reis ... enige voorafgaandelijke planning is dus noodzakelijk)
TIA
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Van slechte Wifi kan je geen goede Wifi maken. De oplossing met een extender is mijn inziens geen betrouwbare oplossing, maar een minderwaardig oplapmiddel.

Ik vermoed dat de thuiswerkplek van je zoon te ver van de Telenet Wifi is gelegen. Mijn advies is dan om voor thuiswerk je werkpost via netwerkkabel aan te sluiten.
Ofwel sluit je een eigen Wifi-toegangspunt bekabeld aan en zet je dit vlakbij de thuiswerkplek terwijl je de Telenet Wifi volledig uitschakelt.

Als ex-kortegolfamateur zal je wel weten dat verschillende zenders die op dezelfde frequentie uitzenden elkaar storen. Zo ook met Wifi, al bevat de Wifi-standaard tal van handigheidjes om die storingen op te heffen. Als je het aantal Wifi-zenders in je woning tot een minimum beperkt, heb je sowieso een zuiverder signaal.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Hmmm ... alhoewel uw advies theoretisch correct is, is het nogal kort door de bochten. Waar iedereen zich schijnt te beklagen over de nogal middelmatige kwaliteit van de wifi van Telenet stelt u dus voor om wifi gewoon naar de prullenmand te verwijzen? En uiteraard" slechte wifi" bestaat niet, enkel gedempte wifi ... die, ergo, mogelijk niet goed bruikbaar is.
Maar iedereen kan zomaar niet door muren of wanden heen zitten boren om dan kabels te laten rondslingeren op alle plaatsen. Dat zijn infrastruktuur werken die later een PITA blijken te zijn! Trouwens, De Telenet installateur had dat moeten bekijken op het ogenblik van de installatie en de modem niet gaan ophangen in de garage achter de wasmachine!
Daarbij schreef ik dat ik laatstleden behoorlijk wat geexperimenteerd heb met extenders en de winst is duidelijk positief, men moet er enkel een aantal uren (soms dagen) de energie in steken om het te fine tunen. Waar ik woon, word Ik hier bedolven onder de buren met krachtige zenders maar mijn signaal steekt er, locaal en via de extender, nog altijd met kop en schouders bovenuit, -71dbm natief en minder, wordt vrolijk opgekrikt tot -50dbm of beter afhankelijk van de propagatiecondities. Hoe denkt u anders dat ik gemiddeld 1170 Mbps haal met mijn laptop? Het origineel signaal moet tot in de woonkamer doorheen 2 bakstenen muren en een houten vloer. Met de extender vang ik de verliezen van de bakstenen muren op.
Als ex-kortegolfamateur is het mij ook een raadsel waar u al die stoorzenders vandaan haalt? Zijn naaste buren zitten op z'n beste op zo'n 20-25 meter minimum afstand, als ze al wifi hebben. En een 2.4 Ghz op een vast kanaal en een 36-48 range gebruikt enkel voor de extender communicatie (kanaal eventueel ook vast te zetten) op 5Ghz en een translatie naar kanaal 100-149 voor de gebruiker (drie-band weet je wel? en eventueel ook op een vast kanaal) dan vraag ik mij af waar die "interferentie" wel kan zitten? Maar goed, proefondervindelijke vaststelling zal moeten uitwijzen of dit werkt. (Maar het werkt wel in mijn stooromgeving op 2-44-104, kan mij echt niet voorstellen dat het in een properder spectrum niet zou werken!)
Dat is echter allemaal initieel maar weinig relevant. Mijn hoofdbekommernis nu cq vraag, is of de Telenet installatie hoedanook overweg kan met een "onbekende" extender en hoe dat te configureren valt in het algemeen!
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

En toch blijft het prutsen met extenders op lange termijn nutteloos. Zoals je weet (of niet) geeft elke extender een halvering van je snelheid.
Beter is om een goed mesh, al dan niet bekabeld op te zetten, en de TN wifi uit te schakelen.
TN wifi zal enkel ideaal werken in de nabijheid van de modem. Alles anders zijn lapmiddelen.

Vraag, hoever ligt het thuiskantoor verwijderd van de TN modem ?

De TN modem kan niet overweg met andere extenders.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Ik veronderstel dat u het hebt over de zwarte Telenet HGW CH6643E, deze (en andere) ondersteunen WPS
https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... net-modem/

Uiteraard kunt u WiFi apparatuur/extenders van andere leveranciers op de Telenet HGW aansluiten (al dan niet via WPS)
Zelf heb ik in het verleden enige tijd Devolo dLan WiFi CPL en vervolgens WiFi CPL van Telenet (gratis huur in abo) destijds op een Telenet HGW CH7465LG-TN gebruikt
Mogelijks dient u voor WiFi apparatuur van andere leveranciers evenwel de standaard Telenet HGW SSID voor WiFi 2.4 & 5.0 op te splitsen (via Mijn Telenet)

Telenet installateur had dat moeten bekijken op het ogenblik van de installatie en de modem niet gaan ophangen in de garage achter de wasmachine!

Mogelijks biedt 1 WiFi repeater u evenwel in deze context geen adequate oplossing en dient u eventueel na te gaan of er geen mogelijkheid is gebruik te maken van utp-kabel om vanuit de HGW in de garage dichter bij de gewenste locatie/werkplek te geraken om een AP of eventueel een mesh oplossing te implementeren

Edit:
De Telenet NIU (vergelijkbaar met de Proximus NTP2007) kunt u (in principe zelf) niet verplaatsen, de Telenet HGW (modem/router) daarentegen wel (een geschroefde coax verbinding tussen NIU-HGW)
Laatst gewijzigd door M_016 05 sep 2022, 20:09, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Regulus schreef: 05 sep 2022, 18:21 Hmmm ... alhoewel uw advies theoretisch correct is, is het nogal kort door de bochten.
Je komt hier advies vragen.
En het eerste advies dat je krijgt maak je al met de grond gelijk?
Ik zou de verschillende adviezen die je hier krijgt met dank aannemen, en dan pas je eigen conclusies trekken :oops:
Regulus schreef: 05 sep 2022, 18:21 Mijn hoofdbekommernis nu cq vraag, is of de Telenet installatie hoedanook overweg kan met een "onbekende" extender en hoe dat te configureren valt in het algemeen!
  1. WiFi is WiFi. In de Telenet router hoef je niets te wijzigen om de extender hierop te laten verbinden
  2. Hoe configureren? Gezien jouw uitgebreide positieve ervaring met extenders op je Proximus lijn, weet jij best hoe zo'n extender te configureren. Dat is op een Telenet modem niet anders dan op een Proximus modem, toch?
Regulus schreef: 05 sep 2022, 16:27Maar ik ken dus niets van de valkuilen van Telenet en ik heb al uren gespendeerd op hun web bladzijden waar hun eigen uitbreidingen/boosters mij niet echt aanspreken. (en wat zij een "access point" noemen is eigenlijk een RJ45 "switch" ... maar bon.)
Je bent compleet bevooroordeeld.
Telenet biedt 2 oplossingen aan:
  1. het Telenet AP (wat jij een RJ45 switch noemt) is de beste oplossing om de WiFi te verbeteren van de Telenet modem. Op voorwaarde dat je deze bedraad kan aansluiten op de Telenet HGW.
    Deze "booster" is gratis voor Telenet klanten (eerste exemplaar), en neemt automatisch de WiFi instellingen over van de modem
  2. Telenet Powerline set. Indien jouw electriciteitsnet het toelaat kan dat ook een oplossing zijn om betere WiFi te krijgen in de werkplek bureel van je zoon
Deze zaken zijn gratis (of/of), je kan er dus niets bij verliezen om deze oplossingen uitgebreid te testen voor je kosten maakt.
Je kan dan nog altijd de extenders proberen.
Maar net als de vorige posters ben ik het ermee eens dat extenders prutsoplossingen zijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Ik zou ook gaan voor een mesh netwerk zoals hierboven al aangegeven en liefst bedraad.
Je zegt dat het werkt met een extender, waarom dan hier nog komen vragen of het werkt?

Eventueel zou je nog met een powerline kunnen werken.
Sluit de eerste bedraad aan op je telenet modem.
Laat de tweede een wifi netwerk opzetten in de buurt van je werkplek..
De wifi van de telenet modem kan je dan uitschakelen.

Mvg
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

philippe_d schreef: 05 sep 2022, 19:26 Je bent compleet bevooroordeeld.
Telenet biedt 2 oplossingen aan:
  1. het Telenet AP (wat jij een RJ45 switch noemt) is de beste oplossing om de WiFi te verbeteren van de Telenet modem. Op voorwaarde dat je deze bedraad kan aansluiten op de Telenet HGW.
    Deze "booster" is gratis voor Telenet klanten (eerste exemplaar), en neemt automatisch de WiFi instellingen over van de modem
  2. Telenet Powerline set. Indien jouw electriciteitsnet het toelaat kan dat ook een oplossing zijn om betere WiFi te krijgen in de werkplek bureel van je zoon
Deze zaken zijn gratis (of/of), je kan er dus niets bij verliezen om deze oplossingen uitgebreid te testen voor je kosten maakt.
Je kan dan nog altijd de extenders proberen.
Maar net als de vorige posters ben ik het ermee eens dat extenders prutsoplossingen zijn.
Perfect advies. In plaats van zelf te bricoleren kun je gebruiken wat uw provider u GRATIS aanbiedt. Misschien voor de goede orde vermelden dat het 'Telenet WiFi powerlines' betreft en geen gewone utp powerlines. Mijns inziens het beste advies voor de TS aangezien zijn zoon geen 'slordige' kabels wil hebben liggen en ook niet wil boren. Als dit systeem natuurlijk wil werken op het lokale elektriciteitsnet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Wat een ongelofelijk toeval, je provider biedt gratis de beste Wifi-oplossing aan.
Alle andere bedrijven die Wifi-toestellen op de markt brengen kunnen beter hun faillissement aanvragen. :bang:

Als je zelf niet wil nadenken, oké, dan is de oplossing die je provider aanbiedt de simpelste.
Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat dat de beste zal zijn qua prestaties en stabiliteit.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Door omstandigheden was ik niet in de mogelijkheid om deze draad verder te volgen, maar dat heeft het nut dat ik de adviezen nu gebundeld zie ... Ik ben niet onder de indruk, sommigen weten niet wat 3-band is, of hebben last met begrijpend lezen ... maar soit ... ondertussen was het mij mogelijk om alles operationeel te krijgen zonder door vurig hoepels te moeten springen en zonder de rare raadgevingen hier, 't is hier in de loop der jaren ook ferm afgebrokkeld qua kennis mij dunkt
Een wrap up ... de bestaande modem is inderdaad een zwarte Telenet HGW CH6643E jammer maar helaas beperkt tot 802.11n louter gebaseerd op tech. specs zou de Telenet HGW CH7465LG-TN hier mogelijk beter presteren wegens 802.11ac ...
De extender is geïnstalleerd en geïntegreerd in het bestaande netwerk zonder grote problemen die ik niet direct kon oplossen. "Mesh" integratie werkte probleemloos inzoverre dat de extender gewoon de bestaande SSID's over neemt zonder morren. Veranderingen aan de modem via whatever login: niks, noppes.
Het WiFi signaal schalt nu door de bovenverdieping met een sterkte van -40 tot -50dBm en theoretische piek snelheden tot 750Mbps ... en is nu zelfs bruikbaar in de tuin.
Ik heb de gratis oplossingen die Telenet aanbiedt in alle tech details nagelezen, ik moet daar enkel heel hard mee lachen, prutserij uit het net niet stenen tijdperk ... maar soit, waar men geen weet van heeft daar doet uw kop geen pijn van. Bedankt aan diegenen die toch een "to the point info" konden geven, men zou moeten weten dat ik de gewoonte heb om grondig mijn huiswerk te maken VOOR ik vragen stel, maar forums leveren altijd een hoop irritante en redundante reacties op ... c'est la vie! Ander maal blijkt, wat men zelf doet doet men beter ... Geen verdere commentaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Wat een arrogantie (en zinloze post) :oops:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Arrogantie ten top, maar ik snap wel de verwarring, want als ik deze thread lees zie je allemaal marketing termen door elkaar gegooid.

- Mesh -> wat betekent dat nu eigenlijk? Ik weet het eerlijk gezegd zelf niet...ik heb sinds meerdere jaren bedrade APs in huis, is dat mesh? Mij lijkt het vooral een term die fabrikantent toe laat 2 of 3 identische routers te verpatsen in bundles als ik kijk wat de Coolblues en andere tegenwoordig verkopen.

- ac (of ax) is beter dan n -> Als je in de buurt zit kan dit kloppen, want dan helpt de 5ghz band. Maar als je problemen hebt dan helpt dit vaak niet, want uitendelijk gaat het over hoe ver je signaal reikt, en dan praat je normaal vooral over de 2.4 Ghz n band.

- theoretische piek snelheden tot 750Mbps -> hoe cares over theoretische pieksnelheden? Het gaat voer wat je in de praktijk haalt, en dat consistent, niet af en toe een piek.

Beste oplossing is altijd hetzelfde imho: bedrade APs (of dat nu routers zijn en mesh heet of pure APs, dat maakt niet uit), of die nu van Telenet zijn of van andere merken maakt vaak niet zoveel uit, zolang ze maar strategisch opgesteld worden in de woning. Voor de gewone internet gebruiker maakt het voor de rest niet veel uit, wat ook ligt aan de genormeerde power limieten. Voor de poweruser (als Ethernet geen optie is) kan een iets beter AP met bv. ax wel wat verschil maken, maar ook de eindevices moeten dan meespelen en je mag niet te ver weg zijn om die hogere snelheden te kunnen bereiken, want op 5 Ghz blijft het bereik altijd vrij beperkt.

Als dit niet kan, dan kan powerline + AP eventueel een optie zijn.

Extenders zijn de laatste oplossing, maar het helpt niet op de plek waar de wifi toch al slecht is. Als je extenders gebruikt, moeten die op een tussenlocatie gezet worden waar de wifi nog ok is.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Regulus schreef: 17 sep 2022, 21:18 't is hier in de loop der jaren ook ferm afgebrokkeld qua kennis mij dunkt
Het voordeel is dan weer dat vraagstellers tegenwoordig blijkbaar alle waarheid in pacht hebben, dus het probleem heft zichzelf op. :beerchug:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Ik heb volgende combinatie die nu al 2 maanden probleemloos draait: E- router + TP- Link Deco Mesh.

Ik heb problemen gehad met Telenet gedurende anderhalf jaar maar na een passage via de ombudsdienst zijn er bij ons herstellingen uitgevoerd bij particulieren die zorgden voor problemen op netwerk en is de tap vervangen. Sedert 27/07 juli geen enkele maar dan ook geen enkele onderbreking meer. Dit doet niet ter zake hier maar er zijn wel third-party systemen die werken met Telenet en zelfs plug and play zijn. Dus configureren is beperkt tot inloggen op router / AP / extender en indien geen AP, toch instellen als AP om problemen te vermijden. Je kan eventueel het AP/de extender desgewenst een vast IP- adres geven maar dat is niet noodzakelijk. Je kan ook kiezen om ze al dan niet dezelfde ssid te geven indien je geen 2 afzonderlijke netwerken wil. Maar dit is het zowat, denk ik.

Zelf heb ik ervaring met de wifi-extenders van TN (althans de vroegere witte exemplaren) waarmee ik niet vooruit geraakte. Ze zijn niet duur (zelfs 1 exemplaar gratis dacht ik) maar daarmee is alles dan ook gezegd.

Mijn neef had op zijn appartement ook wifi problemen. Gewoon de telenet modem met wifi laten swapper voor de E-router (heeft geen wifi aan boord). Daar een EX7300 van Netgear mee verbonden en ik hoor hem over niets meer klagen.

Wat ik persoonlijk ondervonden heb, is dat een modem met wifi van TN in combinatie met bijkomende wifi-extender of AP = zwakker wifi signaal. Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de huidige E-router in combinatie met een goed AP. Extenders zijn op zich al bedenkelijk qua techniek.
Een SWAT engineer, ingeschakeld door TN na mijn passage langs de ombudsdienst gaf aan dat TP-Link qua compatibiliteit met TN- apparatuur, één van de beste merken is maar of dat echt zo is, is voor mij een vraagteken.

Dit is mijn ervaring voor wat het waard is. Hopelijk kun je je zoon depanneren.

PS Tussen de TP-link router beneden, ingesteld als AP, de satteliet boven heb ik een bekabelde verbinding / backhaul. Snelheden met OneUp abo, draadloos, zonder probleem tussen de 850 en 930 down en 39 à 39,5 up. Ook de draadloze backhaul is uiteraard een optie. Bij loopt die verbinding dan nog eens over een switch. Op de site van TP- Link vind je schema's over hoe je een bekabelde backhaul voor hun mesh systemen over een switch kunt / moet installeren om geen problemen te hebben. Mijn switch is ook wel van TP- Link.Nogmaals, werkt prima.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Huidige witte exemplaren van telenet zijn geen extenders maar access points aangesloten via UTP. Mijn ervaring is dat deze wel goed hun werk doen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Hier ook de "gratis" AP van Telenet. Werkt echt prima hoor.
Wifi tot op zolder en in de tuin. Config is quasi plug-n-play.

Iets wat gratis is, waarom niet proberen ipv lachen met de specs?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Toen ik nog bij telenet zat had ik ook dat extra AP. Daarmee kon ik, net zoals nu met mijn TP-Link AP, internet tot ver in de tuin trekken.
Qua gebruiksgemak kan je niet gemakkelijker zijn, dus ik raad dit ook aan als eerste poging.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Hier een tijdje geleden de gratis power line van Telenet afgekoppeld en vervangen door een AP (niet van Telenet, een Linksys van jaren oud dat ik nog ergens liggen had) op een vaste UTP lijn.
Het AP verbruikt minder stroom dan de powerline set (3W tov 11W) en heeft een veel groter bereik dan de powerline. En werkt eveneens zonder problemen samen met de wifi in het Telenet basisstation.
Een powerline-set heeft ook nog eens het nadeel dat het maar werkt op alle stopcontacten die op dezelfde verdeelkast als het basisstation zitten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Ratface schreef: 21 sep 2022, 18:04 Huidige witte exemplaren van telenet zijn geen extenders maar access points aangesloten via UTP. Mijn ervaring is dat deze wel goed hun werk doen.
Klopt uiteraard en inderdaad, ze werken naadloos met de TN modems. Maar in mijn geval was hun wifi bereik te verwaarlozen. In deze optiek hangt ook veel af van de constellatie van woningen uiteraard ...

Ik kan gerust stellen dat mijn downloadsnelheid met het TP- Link mesh systeem gelijk is aan dat van de TN AP's X 3. En OK, je kan dan discussiëren of die snelheid echt nodig is maar ik heb geen problemen meer met wifi om het even waar in de woning of tuin ...
TN is nu ook gestart met hun 'pods', nog altijd gebaseerd op AC- technologie en ook niet overal zonder kommer en kwel (zie ook 'De Netweters'). Proximus maakt al gebruik van AX- technologie ...

Ieder zijn ervaring zal bepaald worden door een individuele factor, nl. de fysieke constellatie van de eigen woning (beton ja dan nee, glas, ....)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”