Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

boulder schreef: 22 sep 2022, 12:41 Als een bakker die honderden broden tegelijk bakt niet meer rendabel kan bakken, is het maar de vraag of dat voor jou met 1 of 2 broodjes tegelijk wél zal lukken.
Wanneer je zelf brood bakt moet het niet rendabel zijn. Het is je inkomen niet. Je moet gewoon uit de kosten van de ingrediënten komen, er geen winst op maken en jezelf en je personeel geen loon uitkeren en sociale lasten daarop betalen.
Totaal andere uitgangssituatie dus.
Her en der lees ik toch al dat bakkers zelf vinden dat met de huidige energieprijzen brood bakken niet meer rendabel is en ze beter kunnen stoppen. Als het zover komt zal dat mij niet tegenhouden om mijn eigen broden te blijven bakken. :-D

Net zo min als ik zal aarzelen om, desnoods gewapenderhand, mijn eigen woning, streek, land te verdedigen als het nodig is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

ivob schreef: 22 sep 2022, 12:18 Dat lijkt alleen maar zo.
Een goed getrainde en voorzien van gekwalificeerde apparatuur sniper is veel dodelijker dan een sectie infanteristen en vanop een veel grotere afstand. In verhouding tot de kill ratio, als dat het initieel doel is, is een sniper dus goedkoper in uitrusting en vergoeding dan infanteristen.
Een standaard wapen schiet ook alleen maar met standaard munitie. Een goed sniper geweer kan om met verschillende soorten munitie van verschillende soorten kaliber. Zelfs munitie dat zich verplaatst onder de geluidssnelheid.

De beste snipers vind je overigens niet bij de US forces maar bij het Canadese leger.
Kijk je niet wat te veel films?

Verschillende kalibers verschiet je NIET in hetzelfde wapen met dezelfde loop, dat past gewoon niet. Ik wil je eens een 338 lapua in een 308 geweer zien krijgen. Daarvoor moet je dus loop, bolt en magazijn steeds vervangen. Het is ook niet dat snipers zomaar snel even dat kunnen uitvoeren zonder daarna terug in te schieten. Laat staan terwijl ze aan het observeren zijn. Net zoals ze met andere munitie een totaal ander schotbeeld krijgen. Zelfs jagers schieten eerst hun wapen in alvorens ze gaan jagen en deze weten ook dat zelfs een ander merk al een ander schotbeeld geeft.

Het is ook niet zoals in films waar ze een schot doen en als ze gaan lopen een half bataljon nog neerleggen hoor. :-)

De training is al ergens iets vanaf 3 maanden dus de reservisten gaan dat zeker niet meekrijgen en eerder oude stockwapens (die ze daar toch overvloedig liggen hebben) in hun handen stoppen. Ook in Oekraïne gebruiken ze nog wapens die stokoud zijn. Ergens een artikel gezien waar ze nog een Maxim gebruiken, iets van in 1884 ontworpen.

Nu ja, we zijn hier allemaal toetsenbord helden op het forum. Zolang het vanuit onze luie zetel is...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik kijk inderdaad niet teveel films.
En ik heb ook helemaal niet geschreven dat de reservisten uitgerust worden met een snipergeweer.
En je schrijft wel meer zaken in je reactie die ik niet eens geschreven heb.
Maar een modulair multi-caliber high precision sniper geweer bestaat uiteraard wel.
Het is niet omdat je het nog niet gezien hebt, er nog niet mee hebt mogen werken of zaken schrijft die ikzelf niet schreef dat het niet bestaat.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Pengu schreef: 22 sep 2022, 15:11 nukkige wapens.png

Ik hoop dat die mens gewoon niet goed hoort. Of niet goed bij zijn verstand is. Want anders worden wij hier nogal belogen en bedrogen.
Lijkt mij een Russische trol.
Wat zijn anders "nukkigere" wapens?
Ze verraden zich vaak door een heel vreemd Nederlands.
Taalfouten kunnen altijd bij een Vlaming, maar zou er ooit iemand van ons "nukkiger" geschreven hebben als hij "nucleair" bedoelt?

Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
fluppie schreef: 22 sep 2022, 16:20 Er zouden trouwens nog meer problemen kunnen opduiken,wat is er eigenlijk aan de hand in Iran?? daar is een jonge vrouw vermoord omdat ze haar sluier niet goed aanhad.
En bam het is daar nu redelijk ambras,Iran is een v/d grote klanten van Rusland wat betreft wapens.
Dat zijn nu moslima's naar mijn hart, die zich verzetten tegen de religieuze onderdrukking (maar redelijk offtopic natuurlijk).

Toegevoegd na 2 minuten 33 seconden:
ivob schreef: 22 sep 2022, 16:29 Wanneer je zelf brood bakt moet het niet rendabel zijn. Het is je inkomen niet. Je moet gewoon uit de kosten van de ingrediënten komen, er geen winst op maken en jezelf en je personeel geen loon uitkeren en sociale lasten daarop betalen.
Het moet niet rendabel zijn, maar wel nog betaalbaar.
Als een bakker al zijn ingrediënten in het groot aankoopt, terwijl jij nu eens 5 of 10kg meel koopt, en dan nog eens wat meel,
als hij 100 broden tegelijk bakt, en jij 2 of 3,
enz.
dan is het maar de vraag of het voor jou ook nog betaalbaar zal zijn.
Alle ingrediënten worden duurder, en jij als individu hebt geen korting omdat je 500kg in één keer koopt.

Toegevoegd na 1 minuut 45 seconden:
ivob schreef: 22 sep 2022, 17:18 Het is niet omdat je het nog niet gezien hebt, er nog niet mee hebt mogen werken of zaken schrijft die ikzelf niet schreef dat het niet bestaat.
De Russen vechten vaak in een trainingbroek, zonder deftige helmen, met tanks uit de jaren '70.
Wat zouden ze dan bezig zijn met high tech wapens?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

ivob schreef: 22 sep 2022, 17:18 Ik kijk inderdaad niet teveel films.
En ik heb ook helemaal niet geschreven dat de reservisten uitgerust worden met een snipergeweer.
En je schrijft wel meer zaken in je reactie die ik niet eens geschreven heb.
Maar een modulair multi-caliber high precision sniper geweer bestaat uiteraard wel.
Het is niet omdat je het nog niet gezien hebt, er nog niet mee hebt mogen werken of zaken schrijft die ikzelf niet schreef dat het niet bestaat.
Mag ik echt zeggen dat er met u niet valt de discussiëren? Je zegt veel dingen die je achteraf gewoon verdraait.

Nu is het al een modulair multi caliber blabla bla... Uiteraard bestaan die, dat heb ik zelfs bevestigd maar niet zoals jij hoogdravend schreef van, een echt sniper geweer heeft verschillende kalibers en bla bla want dat is gewoon klinkklare onzin, je lult je er gewoon uit nu.

Jij begon er vanalles bij te sleuren waar ik het niet eens over had en nu kom jij met veel blabla verkondigen dat ik dingen schrijf waar jij het niet over hebt? Komaan man, niet zeveren, uw geloofwaardigheid is echt serieus aan het zakken. Ik heb nergens zelfs maar het woord sniper gebruikt, daar kwam jij mee aandraven.

Ik heb me er weer laten aan vangen door op ivob te reageren, eigenlijk mag je gerust wat sudderen in een sausje van eigenlof maar ik doe er niet meer aan mee... Blacklist in.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 22 sep 2022, 18:26 De Russen vechten vaak in een trainingbroek, zonder deftige helmen, met tanks uit de jaren '70.
Wat zouden ze dan bezig zijn met high tech wapens?
Eh ja en?
Dat was ook het onderwerp van de discussie niet.
Je zal toch wel door hebben dat er in een oorlog minstens 2 zijden zijn?
En dat Oekraïners heus niet meer in hun uppie daar rondlopen?
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

De Russen gaan er gewoon proberen over te lopen,zoveel extra soldaten kan je niet zomaar tegenhouden,natuurlijk is het zo dat Oekraine zich bijna zeker nooit zal laten verassen,met de hulp van de sattelieten van de US en de UK>en drones.
het zou dus ook een slachting kunnen worden,maar ik heb de indruk dat Putin daar niet mee zit.
Het fustrerende van dit alles is mocht de NAVO echt willen kunnen ze het Russisch leger opkuisen in een week,door hun veel sterkere luchtmacht maar het kan niet wegens de Russische kernmacht.
Bij mij word echt een kapitale vraag hoe erg word de strijd in Rusland dan gevoerd??? komt er een strijd??
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

De Verenigde Staten en hun bondgenoten hebben, met medeweten van internationale mensenrechtenorganisaties, de misdaden van het regime in Kiev (sinds 2014, red.) in de doofpot gestopt"
Het is zeker niet mijn schuld het is de schuld van een ander. Dat horen we hier in België maar dus ook vanuit Rusland...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 22 sep 2022, 18:29 [Mag ik echt zeggen dat er met u niet valt de discussiëren? Je zegt veel dingen die je achteraf gewoon verdraait.

Nu is het al een modulair multi caliber blabla bla... Uiteraard bestaan die, dat heb ik zelfs bevestigd maar niet zoals jij hoogdravend schreef van, een echt sniper geweer heeft verschillende kalibers en bla bla want dat is gewoon klinkklare onzin, je lult je er gewoon uit nu.

Jij begon er vanalles bij te sleuren waar ik het niet eens over had en nu kom jij met veel blabla verkondigen dat ik dingen schrijf waar jij het niet over hebt? Komaan man, niet zeveren, uw geloofwaardigheid is echt serieus aan het zakken. Ik heb nergens zelfs maar het woord sniper gebruikt, daar kwam jij mee aandraven.

Ik heb me er weer laten aan vangen door op ivob te reageren, eigenlijk mag je gerust wat sudderen in een sausje van eigenlof maar ik doe er niet meer aan mee... Blacklist in.
Ja dat mag je zeggen.

Ik verdraai ook helemaal niets
Ik schrijf iets en jij voegt er daarna van alles aan toe wat niet geschreven werd.
Ik heb helemaal niet geschreven dat dat in dezelfde loop moet, want voor wie thuis is in de materie ligt dat nogal voor de hand, maar dat en sinpergeweer, in tegenstelling tot een standaard wapen met verschillende soorten munitie en kalibers om kan.
En ik had het evenmin over een "echt snipergeweer" zoals je nu schrijft. Dat maak jij ervan.
En dan word je ook nog eens boos als er details worden toegevoegd om vergissingen uit te sluiten en zakt je taalgebruik naar een bedenkelijk niveau.
Blijf nu eens kalm en lees gewoon wat er stond:
"Een standaard wapen schiet ook alleen maar met standaard munitie. Een goed sniper geweer kan om met verschillende soorten munitie van verschillende soorten kaliber. Zelfs munitie dat zich verplaatst onder de geluidssnelheid."
Het ging om een vergelijking tussen standaard wapens een een goed sniper geweer. Niet meer, niet minder.

Wanneer je je emoties de overhand laat halen kan ik begrijpen dat het geen zin heeft om verder een discussie aan te gaan.
Lijkt me overigens ook geen goede gewoonte voor een geoefend schutter om emotioneel te reageren om twee keer niks.
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind dit echt top.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Ik heb eens gepraat met een dame uit oost Rusland die zei dat we van Rusland ons eigen dialect daar niet meer mogen praten. "Wij hadden ook onze eigen cultuur daar, helemaal illegaal gemaakt door Rusland". Er zouden zelf vele minderheidsgroepen in Oost Rusland zijn, ken er het fijne niet van maar die hebben absoluut geen eigen vrijheid zoals Poetin in Oekraïne zogezegd wilt.

Kan allemaal wel waar zijn he dat er in Oekraine geen Russisch meer gepraat mocht worden, maar dat is geen argument om binnen te vallen als je het zelf doet... Poetin is echt zeer inconsequent hoor, vandaar dat er ook amper zal onderhandeld worden met die man.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat me daarstraks bij het bekijken van de beelden opviel is het feit dat er daar heel wat oudere mannen tussen zaten, gepensioneerden zelfs.
Dat strookt toch totaal niet met de beweringen van de Russen eerder?
En er zouden ook veel meer mensen dan 300.000 opgeroepen worden, gerucht gaat tot 1 miljoen, en dat moet natuurlijk stil gehouden worden.
Als ze daadwerkelijk die richting uitgaan dan moet daar toch trammelant van komen zekers?

Denys heeft net een nieuwe video geupload en heeft het er ook over dat de Russen zouden willen proberen om 1 miljoen mensen te mobiliseren.

Als daar geen problemen van gaan komen in Rusland dan weet ik het ook niet meer.
Zeker nu ook meer en meer landen hun grenzen sluiten voor Russen, Finland heeft net ook besloten om geen Russen meer toe te laten.
Dus dat worden dan vluchtelingen in eigen land.

Qua moderne wapens en uitrustingen is er weldegelijk een verschil tussen het reguliere Russische leger en de Pro Russen van de LNR en DPR.
Soldaten van de LNR en DPR kan je wel eens zien in trainingsbroek en basketsloefkes en vaak hebben ze de oudste afdanktertjes qua wapens en uitrusting.
Laatst gewijzigd door Petrikske 23 sep 2022, 01:14, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 9 keer

boonpwnz schreef: 22 sep 2022, 21:17

Ik vind dit echt top.
ROTFLOL

De max. :lol: :lol: :lol:
Die Hollanders toch... :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Bizar dat ook Denys Davidoff een link maakt met Iran,die eigenlijk een bondgenoot en klant is van Putin(wapens) is er wat aan het schuiven?? mss. is het nog te vroeg om daar over te spreken,ik kijk nu vooral uit naar de situatie in Syrie,met Assad die moet toezien dat vele Russische militairen en materiaal daar vertrekken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Als je een wapen niet goed reinigt kan je inderdaad te maken krijgen met nukkigere wapens :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Volksraadplegingen in vier Oekraïense regio’s over aanhechting bij Rusland gestart.

VRT NWS-journalist Rudi Vranckx is op dit moment in Dnipro, in de buurt van de bezette regio's, en vangt nu al signalen op over hoe de stemming gemanipuleerd wordt: "Op het Telegramkanaal van Melitopol (in Zaporizja, red.) verschijnen nu al berichten van mensen die zeggen dat ze thuis bezoek krijgen van iemand van een stembureau met de politie in het kielzog. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je neutraal kan stemmen als er iemand naast je staat met een wapen in de aanslag", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/23 ... gios-over/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een andere is mensen oppakken die protesteren tegen de oorlog en mobilisatie om ze dan naar de kazerne te brengen om te vechten in de oorlog waar ze tegen protesteren. Die komen waarschijnlijk terecht in de divisie kamikaze.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Is inderdaad een hele sluwe manier om de protesten de kop in te drukken, eigenlijk zouden nu vooral moeders en grootmoeders op straat moeten komen ipv jonge mensen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Onlangs was er toch een bericht over een oude oma die opgepakt werd voor protest. Zo'n regimes deinzen voor niets terug.

Ik las wel dat sommige recruteerbureaus last hadden van spontane ontbranding. Leidinggevenden zijn op zoek naar kantoren zonder ramen en liefst op het gelijkvloers.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Zal daarom zijn dat ze nu vooral in de metro mensen oppikken, dat ontbrand minder snel. https://www.hln.be/buitenland/inwoners- ... ~a72e79b1/
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Petrikske schreef: 23 sep 2022, 10:46 Is inderdaad een hele sluwe manier om de protesten de kop in te drukken, eigenlijk zouden nu vooral moeders en grootmoeders op straat moeten komen ipv jonge mensen.
Die werden eerder al opgepakt in bv. Sint-Petersburg en Moskou hoor, je hoeft de Russiche overheid niet te leren hoe ze 'een voorbeeld' moet stellen. Ik denk dat mensen soms vergeten dat dit regime op de puinhopen van het communisme is ontstaan, en de Sovjets deinsden echt voor niks terug. Poetin is ook ex-KGB. Die kent de kneepjes van het vak als geen ander. Intimidatie lijkt zowat deel uit te maken van de Russische volksaard soms.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Borromini schreef: 23 sep 2022, 11:30
Die werden eerder al opgepakt in bv. Sint-Petersburg en Moskou hoor, je hoeft de Russiche overheid niet te leren hoe ze 'een voorbeeld' moet stellen. Ik denk dat mensen soms vergeten dat dit regime op de puinhopen van het communisme is ontstaan, en de Sovjets deinsden echt voor niks terug. Poetin is ook ex-KGB. Die kent de kneepjes van het vak als geen ander. Intimidatie lijkt zowat deel uit te maken van de Russische volksaard soms.
Ooit de serie "The Americans" bekeken over Russische spionnen die zo opgeleid waren om te functioneren als "slapende cellen" in het Amerika van de jaren 80. Het was natuurlijk maar een televisie serie. Met de huidige actualiteit en het handelen van de leiders van het land misschien wel brandend actueel. Ooit te zien op Netflix of op VRTnu (nu VRT Max) (Canvas).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 22 sep 2022, 13:04 Belgische snipers zijn ook goed hoor boulder.
https://www.hln.be/de-krant/belgie-wint ... ~ae523d83/
Ik denk niet dat ik het omgekeerde beweerd heb?

Toegevoegd na 4 minuten 24 seconden:
fluppie schreef: 23 sep 2022, 08:40 Bizar dat ook Denys Davidoff een link maakt met Iran,die eigenlijk een bondgenoot en klant is van Putin(wapens) is er wat aan het schuiven?? mss. is het nog te vroeg om daar over te spreken,ik kijk nu vooral uit naar de situatie in Syrie,met Assad die moet toezien dat vele Russische militairen en materiaal daar vertrekken.
Ik denk dat het het moment is om overal ter wereld waar de Russen ingegrepen hebben, van de afwezigheid van de Russen gebruik te maken.
Georgië, Moldavië, Syrië, Nagorno-Karabach, ...
De Russen hebben overal troepen teruggetrokken om naar Oekraïne te kunnen sturen, ze gaan niet weten waar ze het hebben.

Toegevoegd na 3 minuten 37 seconden:
Petrikske schreef: 23 sep 2022, 11:08 Zal daarom zijn dat ze nu vooral in de metro mensen oppikken, dat ontbrand minder snel. https://www.hln.be/buitenland/inwoners- ... ~a72e79b1/
Hehe, dat doet denken aan de Coyote, en gebruikers die de locatie van flitscontroles aan elkaar delen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Muziekbos schreef: 23 sep 2022, 12:01Ooit de serie "The Americans" bekeken over Russische spionnen die zo opgeleid waren om te functioneren als "slapende cellen" in het Amerika van de jaren 80. Het was natuurlijk maar een televisie serie. Met de huidige actualiteit en het handelen van de leiders van het land misschien wel brandend actueel. Ooit te zien op Netflix of op VRTnu (nu VRT Max) (Canvas).
Waarom zou je spionnen opleiden als je een Poetin-fan als presidentskandidaat hebt?
Iemand het gedachtenexperiment al durven maken als die clown nog in het Witte Huis gezeten zou hebben? Dan stond Rusland veel kans nu aan de NATO grens de Polen en Esten af te dreigen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een paar dagen geleden was er iets in de pers over hoeveel geld Rusland stak in het destabiliseren van andere landen (ook EU) door steun aan bepaalde groepen. Dat is dan ook deel van hun plan, de boel destabiliseren om nadien hun slag te kunnen slaan. Brexit was nog zoiets.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Het referendum om bij Rusland te horen of niet is windowdressing en iedereen weet dat, ook de Russen. Het maakt niet uit wat mensen invullen op het stembiljet, de uitslag ligt al lang vast. Ik denk dat ze niet eens de stembiljetten gaan tellen. Bij vorige "verkiezingen" gooiden ze zelfs hele dozen stembiljetten in de stembussen onder het oog van de camera's.
We moeten ons niet blindstaren op de mobilisatie, de voorwaarden zijn zelfs niet volledig openbaar gemaakt, ze roepen gewoon op wie ze willen. De motivatie van de rekruten lijkt mij wel een serieus probleem. Welke opleiding gaan ze die geven en vooral welk materiaal? Ze slagen er nu nog niet in een deel van hun leger aan het front voldoende te bevoorraden.

Wat wel opvalt is dat de toon van sommigen op de Russische TV anders is. Volgens de hardliners gaat alles volgens plan en moet Oekraïne vernietigd worden maar er komen steeds meer gasten aan het woord die bedenkingen hebben en (voorzichtig) alternatieve scenario's naar voor brengen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 23 sep 2022, 14:09Iemand het gedachtenexperiment al durven maken als die clown nog in het Witte Huis gezeten zou hebben? Dan stond Rusland veel kans nu aan de NATO grens de Polen en Esten af te dreigen.
Ik ben daar eigenlijk nog niet zo zeker van, Trump heeft ooit tegen Putin gezegd dat hij Moskou zou 'levelen'.
Ik denk dat in deze situatie de éne gek schrik had van de andere gek.

https://www.youtube.com/watch?v=yWvqYOwgR9I

https://www.youtube.com/watch?v=3CWagU2pkgo
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volgens deze bron zijn de Oekraïeners weer goed bezig : Lymann omsingeld, Russische trein die net was aangekomen en volstond met tanks onmiddellijk gebombardeerd.
Zien of het straks bevestigd wordt, maar de omsingeling van Lymann was gisteren ook al bezig volgens Dennys en de zeer betrouwbare Oekraïense bron.

Ahja, nog een klein detail, zij die altijd de mond vol hebben van nazi's, kunnen die misschien eens uitleggen waarom er 200 man van het Azov regiment geruild werden tegen één corrupte oligarch?
De Russische hardliners zijn nogal kwaad dat ze hun trofee afgestaan hebben.
Alweer een Russische leugen doorprikt...

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Opnieuw komt er nu naar buiten dat Putin niets anders doet dan liegen.
Studenten, gepensioneerden, vrouwen, arbeiders uit wapenfabrieken, allen worden ze opgeroepen.
Ze sleuren mensen uit hun huizen en plukken mensen van de straat.
Die 300.000 is ook gewoon een leugen, ze zullen dus waarschijnlijk voor 1 miljoen gaan.
Ze zouden ook maar 2 weken training krijgen, eerste beelden laten zien dat er zelfs geen bedden zijn voor die conscripts, dus iedereen moet maar op de grond slapen.
Zou me niet verbazen dat veel officieren en onderofficieren heel snel het loodje gaan leggen want vanaf dag 1 behandelen ze de mensen die net werden opgepakt als beesten.
Ik denk dat we toch een beetje geëvolueerd zijn sinds WWII.

Verder blijf ik vermoeden dat Putin iets gaat doen na het bekend maken van de resultaten van de referenda.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Uiteraard. Vanaf dan is het bezet (of bevrijd volgens de Russen) gebied Rusland en kunnen ze harder "hun" gebied verdedigen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En verwacht jij met "harder'' ook een chemische of nucleaire* reactie?

(*een raket kan ook een dusdanige kleine nucleaire lading bevatten dat er slechts 1 stad of klein gebied word getroffen)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Heb ook ergens gelezen dat Putin het niet aandurfde dit te doen met Trump, die zou zomaar eventjes gedreigd hebben met Moskou plat te leggen mocht hij die speciale militaire operatie begonnen hebben.
Achteraf gezien is het normaal dat Putin daar bang van was,zijn luchtmacht kan zeker en vast niet op tegen deze van de USA.(Of de Navo in het algemeen)

Ik weet niet of het juist is,maar de wind richting speelt een grote rol bij een kernexplosie wel die komt veruit het meest uit Oekraine en waait dan over Rusland.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 23 sep 2022, 20:52 En verwacht jij met "harder'' ook een chemische of nucleaire* reactie?

(*een raket kan ook een dusdanige kleine nucleaire lading bevatten dat er slechts 1 stad of klein gebied word getroffen)
Technisch kan dat allemaal, maar wat verwacht hij dan?
Dat Oekraïne zich overgeeft?
De Oekraïeners gaan zich niet overgeven.
En wat de reactie van de NAVO en co zal zijn, valt dan nog maar af te wachten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ja de wind kan inderdaad roet in het Russische eten strooien, vandaar dat ik dacht aan een klein tactisch wapen zodat de fall out beperkt blijft.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 23 sep 2022, 21:27 Ja de wind kan inderdaad roet in het Russische eten strooien, vandaar dat ik dacht aan een klein tactisch wapen zodat de fall out beperkt blijft.
Ja, dat kan waarschijnlijk, maar wat hoopt hij ermee te bereiken?
Dat Oekraïne dan zegt: "hier, pak de Donbas, je krijgt hem cadeau"?
Wat hebben ze daarbij te winnen?
Dan staan ze die af, en de week erop gooit hij er nog eentje : "we willen Odessa ook hebben".
Eens je aan afpersers toegeeft, blijf je bezig.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 23 sep 2022, 21:24 Technisch kan dat allemaal, maar wat verwacht hij dan?
Dat Oekraïne zich overgeeft?
De Oekraïeners gaan zich niet overgeven.
En wat de reactie van de NAVO en co zal zijn, valt dan nog maar af te wachten.
We kunnen jammer genoeg niet in z'n ziek hoofd kijken hé.
Misschien heeft hij in z'n hoofd zitten dat iedereen zich gaat overgeven wanneer hij nucleair gaat.
Hij zou zoals deze expert komt te vertellen een nucleaire raket kunnen laten ontploffen boven de Zwarte Zee als dreigement.
Er vallen dan geen slachtoffers maar hij kan dan wel dreigen dat de volgende raket in een bevolkt gebied zal neerkomen.

Toegevoegd na 1 minuut 51 seconden:
boulder schreef: 23 sep 2022, 21:30Eens je aan afpersers toegeeft, blijf je bezig.
Heb je helemaal gelijk in.
Ik zie ze daarom ook niet rond de tafel gaan zitten.
Maar tot wat gaat dit dan leiden, last man standing? :|
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 23 sep 2022, 21:37 We kunnen jammer genoeg niet in z'n ziek hoofd kijken hé.
Misschien heeft hij in z'n hoofd zitten dat iedereen zich gaat overgeven wanneer hij nucleair gaat.
Is dat niet het spel dat hij speelt?
Laten geloven dat hij onberekenbaar is, zodat je hem dus maar beter kunt geven wat hij vraagt?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Misschien wel, al denk ik niet dat er veel landen gaan zijn die willen toegeven.
Maar laat ons eerst maar eens de winter afwachten wanneer in gans Europa er mensen gaan dood vriezen in hun onverwarmde woningen.
De publieke opinie zou zich dan wel eens tegen Oekraine kunnen keren, en ergens denk ik dat Putin daar ook op hoopt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Petrikske schreef: 23 sep 2022, 22:49 Misschien wel, al denk ik niet dat er veel landen gaan zijn die willen toegeven.
Maar laat ons eerst maar eens de winter afwachten wanneer in gans Europa er mensen gaan dood vriezen in hun onverwarmde woningen.
De publieke opinie zou zich dan wel eens tegen Oekraine kunnen keren, en ergens denk ik dat Putin daar ook op hoopt.
De meeste mensen hier zullen de oorlog zeker beu worden, maar zullen wel beseffen dat er geen weg terug meer is.
Traditionele partijen zullen wel overal afgestraft worden, dus voor Europa zal het inderdaad niet evident worden op lange termijn.

In Rusland gaat iedereen hun man/vriend/kind/kennis die naar het front gestuurd is ook een strengere winter tegemoet.
Als men daar effectief 1.000.000 man oproept en laat gaan kan men inderdaad gewoon Oekraïne plat walsen en volledig innemen.
Kan wel zijn dat het merendeel het niet haalt, lijkt mij in het thuisfront toch echt een recept voor een drama nadien...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”