Wij willen een vriendelijker Userbase ?!
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Het fenomeen dat we al een tijdje meemaken op userbase is blijkbaar niet uniek voor ons forum. Onze noorderburen bij Tweakers hebben er zelfs een zeer gepast artikel én actieplan voor gemaakt.
Misschien ook hier tijd om eens wat acties te nemen om dit in te perken ? Wat denken jullie ?
Bron: https://tweakers.net/plan/3660/wij-will ... akers.html
Misschien ook hier tijd om eens wat acties te nemen om dit in te perken ? Wat denken jullie ?
Bron: https://tweakers.net/plan/3660/wij-will ... akers.html
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik ervaar het niet vaak als een probleem, en het is wel een afspiegeling van de maatschappij.
Wat niet wil zeggen dat je het niet mag aanpakken natuurlijk.
J.
Wat niet wil zeggen dat je het niet mag aanpakken natuurlijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het doet me denken aan een topic die ik zelf opgestart heb 4 jaar geleden.
Ik heb toevallig net een antwoord gegeven in een andere topic dat deels hierover gaat. Ik betreur de vele persoonlijke verwijten die niets aan een topic toevoegen.
Zelf kan ik best tegen een stootje en ga ik dus niet uithuilen bij de mods. Ik ben zelf mod geweest en weet wat het is dus ik wil hen niet belasten. Ondanks dat krijg ik dan opmerkingen alsof ik zou beschermd worden door de mods, tja.
Er is gekozen om in bepaalde delen niet te modereren maar ik merk dat dit het gevolg heeft dat verwijten van daar overwaaien naar andere delen. Eens iemand een verwijt gekregen heeft, is het voor sommigen onweerstaanbaar om dat elders "goed" te maken. De regel van "reageer op de boodschap en niet op de persoon" is vaak enkel theorie. Sommigen nemen kritiek op een mening immers op als kritiek op hun persoon. Ze worden boos en reageren dan met andere persoonlijke verwijten. Da's menselijk maar daarom nog niet wenselijk.
We kunnen zoveel systemen bedenken om dit aan te pakken maar in feite komt het neer om zelf ons eigen gedrag aan te passen. Als iedereen dat doet is er geen probleem meer. Dat ik zelf daarbij ook werk heb, realiseer ik me terdege.
Een andere reeds bestaande mogelijkheid is dat je personen kan blocken zodat je hun berichten niet meer ziet. Als iemand u zodanig ergert pas dat systeem dan toe en je bent er van af. Zelf pas ik het toe op 1 persoon want met al de rest heb ik geen probleem. Ik heb met niemand een persoonlijke probleem en ik ken ook niemand persoonlijk. Iedereen is anders en heeft andere opvattingen, daar is niets mis mee, integendeel. De variatie in opvattingen moet net de rijkdom van een forum als UB zijn. Dat kan enkel als men respect opbrengt voor andere meningen en persoonlijke verwijten achterwege laat.
Ik heb toevallig net een antwoord gegeven in een andere topic dat deels hierover gaat. Ik betreur de vele persoonlijke verwijten die niets aan een topic toevoegen.
Zelf kan ik best tegen een stootje en ga ik dus niet uithuilen bij de mods. Ik ben zelf mod geweest en weet wat het is dus ik wil hen niet belasten. Ondanks dat krijg ik dan opmerkingen alsof ik zou beschermd worden door de mods, tja.
Er is gekozen om in bepaalde delen niet te modereren maar ik merk dat dit het gevolg heeft dat verwijten van daar overwaaien naar andere delen. Eens iemand een verwijt gekregen heeft, is het voor sommigen onweerstaanbaar om dat elders "goed" te maken. De regel van "reageer op de boodschap en niet op de persoon" is vaak enkel theorie. Sommigen nemen kritiek op een mening immers op als kritiek op hun persoon. Ze worden boos en reageren dan met andere persoonlijke verwijten. Da's menselijk maar daarom nog niet wenselijk.
We kunnen zoveel systemen bedenken om dit aan te pakken maar in feite komt het neer om zelf ons eigen gedrag aan te passen. Als iedereen dat doet is er geen probleem meer. Dat ik zelf daarbij ook werk heb, realiseer ik me terdege.
Een andere reeds bestaande mogelijkheid is dat je personen kan blocken zodat je hun berichten niet meer ziet. Als iemand u zodanig ergert pas dat systeem dan toe en je bent er van af. Zelf pas ik het toe op 1 persoon want met al de rest heb ik geen probleem. Ik heb met niemand een persoonlijke probleem en ik ken ook niemand persoonlijk. Iedereen is anders en heeft andere opvattingen, daar is niets mis mee, integendeel. De variatie in opvattingen moet net de rijkdom van een forum als UB zijn. Dat kan enkel als men respect opbrengt voor andere meningen en persoonlijke verwijten achterwege laat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
die blokkering is toch niet zaligmakend, de persoon in kwestie ziet nog wel jouw berichten en kan erop reageren, en je quoten bvb, dan krijg je toch nog een melding.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
"Ik heb een mening en ik blijf erbij" is typisch van deze tijden.
Van mening veranderen wordt gezien als een teken van zwakte in plaats van als teken van intelligentie.
Mij stoort het eerder dat als je je wil "inlezen" in een topic op het forum, een topic dat je niet gevolgd hebt van bij de start, dat je dan 80% persoonlijke, niet terzake doende meningen en allerhande onderlinge vetes moet beginnen wegfilteren vooraleer je iets aan informatie bij mekaar harkt.
Van mening veranderen wordt gezien als een teken van zwakte in plaats van als teken van intelligentie.
Mij stoort het eerder dat als je je wil "inlezen" in een topic op het forum, een topic dat je niet gevolgd hebt van bij de start, dat je dan 80% persoonlijke, niet terzake doende meningen en allerhande onderlinge vetes moet beginnen wegfilteren vooraleer je iets aan informatie bij mekaar harkt.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik volg al 20-25jaar diverse forums, en het viel mij eigenlijk niet zozeer op. Mensen zijn altijd al vrij mondig geweest online. (En al zeker Nederlanders) Er mogen naar mijn mening wel discussies zijn maar geen persoonlijke aanvallen. Wordt meestal uitgelokt door een heel klein percentage mensen die interessant willen doen.
Vroeger waren het meer de ‘techneuten’ die op forums zaten. Tegenwoordig zijn het meer de mensen die een ei kwijt willen.
Ik denkt dat een strengere moderatie eigenlijk het enige is dat helpt, maar de vraag is of het nodig is op een relatief klein forum zoals dit
Klopt inderdaad. Mensen hebben ook veel minder geduld en zijn minder verdraagzaam in vergelijking met vroeger. Die combinatie met bovenstaande geeft logischerwijs problemen."Ik heb een mening en ik blijf erbij" is typisch van deze tijden.
Vroeger waren het meer de ‘techneuten’ die op forums zaten. Tegenwoordig zijn het meer de mensen die een ei kwijt willen.
Ik denkt dat een strengere moderatie eigenlijk het enige is dat helpt, maar de vraag is of het nodig is op een relatief klein forum zoals dit
Laatst gewijzigd door beont 21 sep 2022, 14:04, in totaal 1 gewijzigd.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 10 keer
@9livesuni Ik voel mezelf persoonlijk niet echt te gemotiveerd, neen. Maar dank dat je met mijn welzijn inzit.
Zo heel klein is userbase niet. Je ziet wie er reageert, je ziet niet wie er allemaal meeleest.
Zo heel klein is userbase niet. Je ziet wie er reageert, je ziet niet wie er allemaal meeleest.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Ik denk dat een kordate manier van optreden belangrijk is. Het is ook zo dat vooral de vervuiling van de topics en het afschermen van maatschappelijk zaken meer aanwezig mogen zijn.
Er zou een duidelijke scheiding moeten zijn tussen de tech topics, de algemene topics en de maatschappelijke topics. Algemene topics zijn dan eerder de dagdagelijkse dingen zoals kleine frustratie, positieve ervaring mogelijks kan daar nog wat meer onderscheid in gebeuren.
Maar wat nu gebeurd is dat er invloeden van maatschappelijke topics naar algemene of zelfs tech topics gaan en daar gaat het te ver.
Anderzijds mogen persoonlijke aanvallen zeer strict bekeken worden in mijn ogen en mogen eindeloze discussies zonder nieuwe input ook gestopt worden of gemilderd.
Er zou een duidelijke scheiding moeten zijn tussen de tech topics, de algemene topics en de maatschappelijke topics. Algemene topics zijn dan eerder de dagdagelijkse dingen zoals kleine frustratie, positieve ervaring mogelijks kan daar nog wat meer onderscheid in gebeuren.
Maar wat nu gebeurd is dat er invloeden van maatschappelijke topics naar algemene of zelfs tech topics gaan en daar gaat het te ver.
Anderzijds mogen persoonlijke aanvallen zeer strict bekeken worden in mijn ogen en mogen eindeloze discussies zonder nieuwe input ook gestopt worden of gemilderd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Persoonlijk denk ik dat het op Userbase nog niet zo slecht aan toe gaat, en zeker geen extreme maatregelen zoals op tweakers nodig zijn.
Onze beperkte resources laten dat ook niet toe.
Er zijn hier een heel beperkt aantal gebruikers (maximum 5, ik noem geen namen
) die voortdurend op elkaars kap zitten.
Als deze zichzelf wat zouden kunnen intomen, en alleen zouden reageren met goede argumenten, in plaats van met persoonlijke aanvallen, dan zou het al een stuk aangenamer zijn ....
En ook die pagina's lange posts, met een 10-tal quotes, waarop ieder zinnetje apart (buiten context) gereageerd wordt, zijn weinig productief en voegen weinig waarde toe aan de discussie.
Vrijheid van mening zou gerespecteerd moeten worden.
Als iemand in het Oekraïne topic pro-Russisch is en Poetin ophemelt als een held, dan is dat nog altijd geen reden om die persoon te verwijten voor terrorist of fascist of extremist, of links of rechts ...
Probeer gewoon je eigen standpunt te verdedigen ... Meer niet?
Maar als moderator team staan we open voor alle suggesties hoe we (met het beperkt aantal mensen die we hebben), Userbase nog kunnen verbeteren.
(Groetjes vanuit zonnig Spanje
)
Toegevoegd na 10 minuten 6 seconden:
PS
De community kan ook perfect helpen met modereren via de "melden" knop.
Iedere post die gemeld wordt komt extra onder onze aandacht, waardoor we tijdig kunnen reageren.
Je krijgt niet noodzakelijk een persoonlijk antwoord, maar we bekijken gemelde posts en nemen actie indien nodig!
Onze beperkte resources laten dat ook niet toe.
Er zijn hier een heel beperkt aantal gebruikers (maximum 5, ik noem geen namen

Als deze zichzelf wat zouden kunnen intomen, en alleen zouden reageren met goede argumenten, in plaats van met persoonlijke aanvallen, dan zou het al een stuk aangenamer zijn ....
En ook die pagina's lange posts, met een 10-tal quotes, waarop ieder zinnetje apart (buiten context) gereageerd wordt, zijn weinig productief en voegen weinig waarde toe aan de discussie.
Vrijheid van mening zou gerespecteerd moeten worden.
Als iemand in het Oekraïne topic pro-Russisch is en Poetin ophemelt als een held, dan is dat nog altijd geen reden om die persoon te verwijten voor terrorist of fascist of extremist, of links of rechts ...
Maar als moderator team staan we open voor alle suggesties hoe we (met het beperkt aantal mensen die we hebben), Userbase nog kunnen verbeteren.
(Groetjes vanuit zonnig Spanje

Toegevoegd na 10 minuten 6 seconden:
PS
De community kan ook perfect helpen met modereren via de "melden" knop.
Iedere post die gemeld wordt komt extra onder onze aandacht, waardoor we tijdig kunnen reageren.
Je krijgt niet noodzakelijk een persoonlijk antwoord, maar we bekijken gemelde posts en nemen actie indien nodig!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 7 keer
Iemand die een moordzuchtige dictator ophemelt mag gerust zijn vrijheid van mening hebben, maar is per definitie toch een fascist?philippe_d schreef: 21 sep 2022, 14:32 Vrijheid van mening zou gerespecteerd moeten worden.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat is niet zo makkelijk als het klinkt.boonpwnz schreef: 21 sep 2022, 14:18 Er zou een duidelijke scheiding moeten zijn tussen de tech topics, de algemene topics en de maatschappelijke topics. Algemene topics zijn dan eerder de dagdagelijkse dingen zoals kleine frustratie, positieve ervaring mogelijks kan daar nog wat meer onderscheid in gebeuren.
De huidige mogelijkheden zijn namelijk héél nauw verweven met politieke beslissingen (op gemeentelijk, provinciaal, gewest/gemeenschapsniveau, federaal of Europees).
En dat is voor techtopics niet anders: energie (bv PV), mobiliteit (opladen, capaciteitstarief, batterijtechnologie, subsidies, oplaadinfra, elektrische fietsen, ...), telecom (duopolie, BIPT, frequentieveiling, ...), zelfs bij smartphones (OSS, fruit-lock-in, ...) zijn politieke beslissingen indien niet de reden toch vaak een randvoorwaarde.
Als mensen terecht klagen over hoge prijzen in BE (in vgl met enkel nog maar onze buurlanden), kan je toch niet rond de BE politiek heen?
Idem voor TV-zenders, OTT-aanbod, VRT, advertenties, ...?
Als je het uitroeien van politiek in topics zelfs niet al te fanatiek zou nastreven, haal je meteen de kruiding uit heel wat topics. On-topic is het voor velen misschien ook niet per sé geweten hoe hard de politiek (onze verkozenen maw) bepalen wat er wel en niet kan of mag.
-
- Elite Poster
Ze zijn nauwelijks verweven met politieke beslissingen.
Maar als in een topic als kleine frustratie een hele politieke discussie aan de gang is dan is dat niet meer zomaar iets...
Maar als in een topic als kleine frustratie een hele politieke discussie aan de gang is dan is dat niet meer zomaar iets...
- Dizzy
- Elite Poster
Politiek zit in alles en kan je niet uitfilteren. Dat is ook niet nodig want de meesten kunnen wel degelijk een discussie voeren zonder persoonlijke verwijten.
Ik denk dat de oplossing eerder zit in sneller op de bal spelen door de mods door persoonlijke verwijten snel in de kiem te smoren. Het draagt niets bij en loopt snel uit de hand. Een brand die niet geblust wordt kan weer oplaaien.
Voor de rest volg ik @philippe_d reageer op de boodschap, niet op de boodschapper of speel de bal en niet de man.
Ik denk dat de oplossing eerder zit in sneller op de bal spelen door de mods door persoonlijke verwijten snel in de kiem te smoren. Het draagt niets bij en loopt snel uit de hand. Een brand die niet geblust wordt kan weer oplaaien.
Voor de rest volg ik @philippe_d reageer op de boodschap, niet op de boodschapper of speel de bal en niet de man.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ja maar Dizzy daar doelde ik wel deels op. Je kan politiek inderdaad niet negeren maar eindeloos politiek erbij halen is ook niet de bedoeling. Het is niet zo dat je het moet aanpakken. Het is vooral dat het constructief is en dat het topic waarover het gaat nog steeds het onderwerp is en niet de politiek.Dizzy schreef: 21 sep 2022, 15:55 Politiek zit in alles en kan je niet uitfilteren. Dat is ook niet nodig want de meesten kunnen wel degelijk een discussie voeren zonder persoonlijke verwijten.
Bv als het over energie gaat dan mogen beslissingen, gesprekken en discussies besproken worden die rechtstreeks daarmee politiek te maken heeft. Maar daar moeten geen hele regeringsvorming en opinies worden omschreven. Wat ik wel steun zeker in energie is een discussie over vorig beleid maar dan ook enkel geconcentreerd op dat domein.
- Dizzy
- Elite Poster
Tja, wat als politiek de bron of structurele oorzaak is van het probleem?
Bij problemen komt automatisch ook de verantwoordelijkheid van de problemen aan bod en bij complexe problemen als energiebeleid zit je dan met decennia van politieke verantwoordelijkheid.
Daar komt dan een ander punt bij nl dat sommigen een bijna geloofservaring hebben bij de politieke partij van hun voorkeur. Ze geloven in de absolute waarheid, het ware geloof. Dat moet uiteraard verdedigd worden en al de andere zijn ketters die eeuwig zullen branden in de hel. Dit is trouwens één van de vele redenen waarom ik persoonlijk niet geloof in de waarheid of juistheid van één ideologie of partij. Niemand heeft de waarheid in pacht, niet ik en geen enkele partij. Ik ben al verweten een rode, groene, blauwe, communist en tsjeef te zijn, dan zit het wel goed
Bij problemen komt automatisch ook de verantwoordelijkheid van de problemen aan bod en bij complexe problemen als energiebeleid zit je dan met decennia van politieke verantwoordelijkheid.
Daar komt dan een ander punt bij nl dat sommigen een bijna geloofservaring hebben bij de politieke partij van hun voorkeur. Ze geloven in de absolute waarheid, het ware geloof. Dat moet uiteraard verdedigd worden en al de andere zijn ketters die eeuwig zullen branden in de hel. Dit is trouwens één van de vele redenen waarom ik persoonlijk niet geloof in de waarheid of juistheid van één ideologie of partij. Niemand heeft de waarheid in pacht, niet ik en geen enkele partij. Ik ben al verweten een rode, groene, blauwe, communist en tsjeef te zijn, dan zit het wel goed

- Sasuke
- userbase crew
En ondertussen zijn we weer verzeild in een principes discussie ... imho is het nut van 'maatregelen' nog maar eens aangetoond.
'het' probleem (mijn interpretatie) is dat het vermogen om 'objectief' te zijn serieus verminderd is (overal) en dat dit exponentieel geuit wordt op openbare fora zoals userbase en tweakers. We zijn allemaal zeer individualistisch geworden, waardoor we elk probleem steeds enkel vanuit ons eigen perspectief benaderen. Dat is ergens normaal en menselijk, maar waar het mis gaat is dat we er redelijk fanatiek in zijn geworden en meer en meer argumenteren dat 'onze' (de eigen) visie de juiste is en het toch veel beter zou zijn als iedereen 'onze' visie volgt.
Je lost dat eigenlijk op dezelfde manier op als dat het probleem ontstaan is ... door restricties op te leggen
Ik ga nu bewust geen enkele analogie gebruiken om het argument kracht bij te zetten. Maar niets doen is niet meer stilstaan, het is achteruit rollen ...
'het' probleem (mijn interpretatie) is dat het vermogen om 'objectief' te zijn serieus verminderd is (overal) en dat dit exponentieel geuit wordt op openbare fora zoals userbase en tweakers. We zijn allemaal zeer individualistisch geworden, waardoor we elk probleem steeds enkel vanuit ons eigen perspectief benaderen. Dat is ergens normaal en menselijk, maar waar het mis gaat is dat we er redelijk fanatiek in zijn geworden en meer en meer argumenteren dat 'onze' (de eigen) visie de juiste is en het toch veel beter zou zijn als iedereen 'onze' visie volgt.
Je lost dat eigenlijk op dezelfde manier op als dat het probleem ontstaan is ... door restricties op te leggen

Ik ga nu bewust geen enkele analogie gebruiken om het argument kracht bij te zetten. Maar niets doen is niet meer stilstaan, het is achteruit rollen ...
- Dizzy
- Elite Poster
Niemand is objectief, we zijn allemaal mensen met een bepaalde manier van denken/leven en ja, we zijn in onze maatschappij inderdaad individualisten, de ene al harder dan de ander.
Ik volg @sasuke dat fanatisme deels het probleem is. Een andere visie is geen probleem maar als je ervan uitgaat dat uw visie niet alleen de juiste is maar dat anderen dat zouden moeten volgen dan wordt het inderdaad fanatiek. Uiteindelijk moet je aanvaarden dat de ander een ander gedacht heeft en dat is OK. Anderen mogen bij hun idee blijven, ook al heb je er zelf bedenkingen bij. Leven en laten leven. Niemand heeft de waarheid in pacht.
Restricties helpen daar echter niet tegen want het is de aard van het beestje. Mensen gaan niet ineens minder individueel worden door UB. Ze gaan nog minder andere ideeën krijgen of objectiever worden. UB is geen brainwashmachine maar een verzamelplaats van verschillende mensen met verschillende opvattingen. Soms knettert dat, dat is normaal. Hoe zouden zo'n restricties ook uitzien? Volgens mij de ideale bron... van felle discussies.
Het enige dat helpt is sneller ingrijpen als men over de lijn gaat. Persoonlijke verwijten zijn niet nodig om een mening te uiten. Iemand die beledigd is, luistert niet meer naar het idee dat bij de verwijten hoorde maar zal reageren op het verwijt. Als verwijten geduld worden dan sluimeren die verder want niet enkel computers hebben geheugen, zo besmet een verwijt in 1 topic meerdere andere.
Voor de rest volg ik de opmerkingen dat het al bij al nog meevalt en dat het elders vaak nog veel erger is. Zelf ben ik mod geweest op voetbalfora, daarbij vergeleken is dit een bejaardenhome, no offence. Daar heb je nog een portie emotie en passie die de boel stevig kan kruiden. Dat is ook al een tijd geleden dus zoveel erger is het niet geworden. We waren toen ook niet streng maar wel snel op de eugh... bal. Persoonlijke opmerkingen leverde een waarschuwing op, een tweede waarschuwing was een ban op de topic, een derde was een week afkoelen. We gebruikten een systeem van kaarten zoals... in het voetbal. Het voordeel daarvan was dat je snel kon zien wie het probleem vormde en de meeste kaarten verzamelde, die moest je dan gewoon wat opvolgen. Al de rest kon gewoon verder zeveren over hun hobby.
Veel problemen komen ook door misverstanden en interpretaties omdat je nu eenmaal met de beperkingen van een forum zit. Soms is het onduidelijk hoe gemeend iets is of dat het eerder grappend bedoeld is. De reden waarom mijn posts eerder lang zijn, is omdat ik verkeerde interpretaties wil vermijden en daarom mijn mening zo ondubbelzinnig mogelijk probeer te geven. Desondanks zijn de misverstanden talrijk. Met uitleggen wat ik bedoel heb ik geen problemen, ook niet bij herhaling, maar wel als het puur om verwijten gaat die enkel op de persoon gericht zijn en niet op de boodschap.
Ik volg @sasuke dat fanatisme deels het probleem is. Een andere visie is geen probleem maar als je ervan uitgaat dat uw visie niet alleen de juiste is maar dat anderen dat zouden moeten volgen dan wordt het inderdaad fanatiek. Uiteindelijk moet je aanvaarden dat de ander een ander gedacht heeft en dat is OK. Anderen mogen bij hun idee blijven, ook al heb je er zelf bedenkingen bij. Leven en laten leven. Niemand heeft de waarheid in pacht.
Restricties helpen daar echter niet tegen want het is de aard van het beestje. Mensen gaan niet ineens minder individueel worden door UB. Ze gaan nog minder andere ideeën krijgen of objectiever worden. UB is geen brainwashmachine maar een verzamelplaats van verschillende mensen met verschillende opvattingen. Soms knettert dat, dat is normaal. Hoe zouden zo'n restricties ook uitzien? Volgens mij de ideale bron... van felle discussies.
Het enige dat helpt is sneller ingrijpen als men over de lijn gaat. Persoonlijke verwijten zijn niet nodig om een mening te uiten. Iemand die beledigd is, luistert niet meer naar het idee dat bij de verwijten hoorde maar zal reageren op het verwijt. Als verwijten geduld worden dan sluimeren die verder want niet enkel computers hebben geheugen, zo besmet een verwijt in 1 topic meerdere andere.
Voor de rest volg ik de opmerkingen dat het al bij al nog meevalt en dat het elders vaak nog veel erger is. Zelf ben ik mod geweest op voetbalfora, daarbij vergeleken is dit een bejaardenhome, no offence. Daar heb je nog een portie emotie en passie die de boel stevig kan kruiden. Dat is ook al een tijd geleden dus zoveel erger is het niet geworden. We waren toen ook niet streng maar wel snel op de eugh... bal. Persoonlijke opmerkingen leverde een waarschuwing op, een tweede waarschuwing was een ban op de topic, een derde was een week afkoelen. We gebruikten een systeem van kaarten zoals... in het voetbal. Het voordeel daarvan was dat je snel kon zien wie het probleem vormde en de meeste kaarten verzamelde, die moest je dan gewoon wat opvolgen. Al de rest kon gewoon verder zeveren over hun hobby.
Veel problemen komen ook door misverstanden en interpretaties omdat je nu eenmaal met de beperkingen van een forum zit. Soms is het onduidelijk hoe gemeend iets is of dat het eerder grappend bedoeld is. De reden waarom mijn posts eerder lang zijn, is omdat ik verkeerde interpretaties wil vermijden en daarom mijn mening zo ondubbelzinnig mogelijk probeer te geven. Desondanks zijn de misverstanden talrijk. Met uitleggen wat ik bedoel heb ik geen problemen, ook niet bij herhaling, maar wel als het puur om verwijten gaat die enkel op de persoon gericht zijn en niet op de boodschap.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Eenvoud: als iedereen respect heeft voor zijn of haar medemens, dan gaan we al in de goede richting nee?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Ik ben nogal een fan van grafieken. Is er publieke link naar de bezoekerscijfers van userbase.be ? Of kunnen er wat stats gepost worden?Goztow schreef: 21 sep 2022, 13:07 Zo heel klein is userbase niet. Je ziet wie er reageert, je ziet niet wie er allemaal meeleest.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 19 keer
Je kan beperkingen opleggen, bv. max. 1 post per draadje per dag. Dat klinkt misschien ver gezocht, maar ik denk dat heel wat mensen in dat geval twee keer nadenken vooraleer ze iets posten.
Soms moet je de bluts nemen: iemand verwijt je dit-en-dat, en dan moet je kunnen "niet-reageren". Erop vertrouwen dat anderen kunnen oordelen wie een goed argument heeft en wie niet, zonder dat jij alles nog eens herkauwt. Niet reageren betekent niet dat je schaakmat bent gezet.
Soms moet je de bluts nemen: iemand verwijt je dit-en-dat, en dan moet je kunnen "niet-reageren". Erop vertrouwen dat anderen kunnen oordelen wie een goed argument heeft en wie niet, zonder dat jij alles nog eens herkauwt. Niet reageren betekent niet dat je schaakmat bent gezet.
- Goztow
- Administrator
@BertG3 @meonWalterB1 schreef: 21 sep 2022, 21:28 Ik ben nogal een fan van grafieken. Is er publieke link naar de bezoekerscijfers van userbase.be ? Of kunnen er wat stats gepost worden?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Zo te zien heeft de Google Analytics-code de visuele upgrade niet overleefd, dus ik heb hier de gegevens van juli, de laatste volledige maand aan data:
Pakweg tussen de 1800 (weekdag) en 1200 bezoeken (weekend) per dag. De grafiek voor engagement (gebaseerd op een salesfunnel in GA) toont dit (geen idee wat er begin juli gebeurd is): M'n interne "userbase-tools" zijn (nog) niet beschikbaar op de nieuwe omgeving, anders zou ik ook iets kunnen vertellen over de post-evolutie.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Soms wil ik reageren op iets.. en dan begin ik te typen maar denk ik al snel: delete het gewoon want wat voor zin heeft het. Ik probeer dan inhoudelijk te reageren, maar als je dan, terwijl je aan het typen bent, de posts erboven wat leest en ziet hoe er op elk woord ingepikt wordt om iemand zijn ongelijk te bewijzen, of een soort van steekjes te geven, laat ik het algauw zitten en delete ik mijn tekst.
Dus effectief, ik reageer een pak minder, niet alleen hier, maar overal. Wat is het nut ook. Ik merk gewoon dat 80% van de posts inhoudelijk NIET de TS zijn probleem/vraag oplost.
Dus effectief, ik reageer een pak minder, niet alleen hier, maar overal. Wat is het nut ook. Ik merk gewoon dat 80% van de posts inhoudelijk NIET de TS zijn probleem/vraag oplost.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zelfde hier. Vaak delete ik gewoon m'n tekst want geen zin in een oeverloze discussie waarbij 3/4 uit context wordt getrokken of persoonlijke aanvallen. Zal sterk afhangen ook van wie er actief is in het topic.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Goh, daar ben ik maar deels mee akkoord, dat werkt enkel als er ook genoeg mods en beheerders zijn om actie te ondernemen. Het valt voor dat ik iets meld en dat het 3 weken later plots wordt afgesloten zonder meer. Dat werkt ook niet en dan meldt je iets 1x en daarna doe je de moeite niet meer vrees ik.philippe_d schreef: 21 sep 2022, 14:32 De community kan ook perfect helpen met modereren via de "melden" knop.
Ik ben ook mod geweest hier en uit frustratie er mee gestopt. Heel dit onderwerp valt of staat met de bereidwilligheid van mensen om er hun kostbare tijd in te (moeten) stoppen.
Is er geen tijd, dan lukt dat niet.
Ik lees gewoon over de persoonlijke aanvallen en zie wel of er iets nuttigs in staat en op den duur ken je wel die paar personen die niet veel toe te voegen hebben en die skip je dan gewoon.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
De cijfers onder de "reactie/weergave" kolom vind ik voldoende overzichtelijk om de belangstelling in te schatten, meer grafieken heb ik daarvoor dus niet nodig. En ieder van ons kent ondertussen alle kandidaat litteratuurprijswinnaars wel bij naam. Negeren van ellenlange epistels is dus zo gebeurd, waarom zouden wij dan verlangen dat de mods daar onnodige tijd aan besteden!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt, wil je iets niet lezen, doe het dan niet. Een topic of UB-er volgen is geen verplichting, gelukkig maar 

- Goztow
- Administrator
Zoals jullie waarschijnlijk al gezien hebben, is er vanuit de crew een nieuwe wind door userbase aan het gaan. Sommige wijzigingen zijn heel duidelijk, anderen gebeuren in de achtergrond. We kunnen niet alles tegelijkertijd aanpakken.Wij hebben binnen een paar weken een meeting ivm moderatie, dit topic komt dus heel gelegen. Alle suggesties zijn welgekomen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Goztow, ik ben blij dat jullie er zijn en dit forum bestaat. Ik heb al heel veel kennis opgedaan over vdsl, fiber, gsm e.d. en kon bij problemen bij 1 van de providers veel gerichtere vragen stellen en aansturen. Het forum wordt zeer geapprecieerd!
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
- Sasuke
- userbase crew
Meer nog ... het is een 'keuze' ... maar goed, ben blij dat je zelf kan aangeven welke berichten je niet meer wil zien en welke wel (op basis van username). Dat heeft me toch al heel wat gemoedsrust bezorgdDizzy schreef: 22 sep 2022, 11:38 Klopt, wil je iets niet lezen, doe het dan niet. Een topic of UB-er volgen is geen verplichting, gelukkig maar![]()

Neemt niet weg dat ik dat eigenlijk geen goeie oplossing vindt, omdat je zo (heel) soms wel een deel van een nuttige conversatie mist. Dus als dit kan aangepakt worden mits betere (zelf) moderatie, of andere maatregelen, ben ik vragende partij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Dat is een drogreden om overal aan politiek te kunnen doen.
Het is echt niet nodig in een topic over harddrives (fictief voorbeeld, voor alle duidelijkheid) over politiek te beginnen.
Toegevoegd na 6 minuten 8 seconden:
Als iemand gewoon baarlijke onzin verkondigt, zaken die gewoon feitelijk onjuist zijn, dan kun je moeilijk op een post van 20 regels niet quoten waar die persoon uit de bocht gaat.philippe_d schreef: 21 sep 2022, 14:32 En ook die pagina's lange posts, met een 10-tal quotes, waarop ieder zinnetje apart (buiten context) gereageerd wordt, zijn weinig productief en voegen weinig waarde toe aan de discussie.
Een (fictief) voorbeeld: iemand begint zijn post met "Jamaar, Oekraïne moest die oorlog maar niet begonnen zijn.".
Daarna komt er een hele redenering daarop gebaseerd.
Als je niet specifiek quote, dan doet men alsof zijn neus bloedt.
Er zijn meningsverschillen, maar er is ook nog iets als feiten.
Je hoeft niet heel de context te hebben om te zien dat dit gewoon feitelijk onjuist is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Eigenlijk komen de tussenkomsten in dit topic er, tot nu toe, gewoon op neer dat men zaken wil veranderen waaraan men zich persoonlijk ergert maar de eigen positie en houding wil verdedigen.
Het grappige is dan nog dat men soms zaken aan anderen wil opleggen die men blijkbaar persoonlijk zelf niet kan nakomen.
Het is voor moderators, allen vrijwilligers, niet mogelijk een forum te runnen à la tête du client.
En als men het personeel niet heeft om ieder topic strak te modereren (zoals tweakers bv.) kan je beter niet te veel veranderen.
Zoals eerder gezegd kan je altijd de negeerknop gebruiken wanneer iemand je niet aanstaat (dat je dan iets mist moet je er dan maar bijnemen want je kan niet alles hebben in het leven) en niets zo eenvoudig dan een quote of een tekst waarvan je het begin of de persoon al niet lust gewoon te negeren. Tenslotte is er geen enkele lees- noch volgverplichting.
Een forum waar men enkel meningen wil die men graag hoort en alleen personen tegenkomt die in lijn liggen met het eigen karakter is een utopie en zelfs geen weerspiegeling van de maatschappij.
De meerderheid van de volgers zullen toch wel volwassen personen zijn dus is een beetje zelfdiscipline om te volgen wat je wenst en te negeren wat je niet aanstaat nu ook weer niet zo'n grote kunst. Net als in het echte leven.
Maar we zullen op termijn wel zien en horen wat de moderators hebben beslist en ons daar gewoon aan houden.
Want zonder de inzet van moderators geen forum.

Het grappige is dan nog dat men soms zaken aan anderen wil opleggen die men blijkbaar persoonlijk zelf niet kan nakomen.
Het is voor moderators, allen vrijwilligers, niet mogelijk een forum te runnen à la tête du client.
En als men het personeel niet heeft om ieder topic strak te modereren (zoals tweakers bv.) kan je beter niet te veel veranderen.
Zoals eerder gezegd kan je altijd de negeerknop gebruiken wanneer iemand je niet aanstaat (dat je dan iets mist moet je er dan maar bijnemen want je kan niet alles hebben in het leven) en niets zo eenvoudig dan een quote of een tekst waarvan je het begin of de persoon al niet lust gewoon te negeren. Tenslotte is er geen enkele lees- noch volgverplichting.
Een forum waar men enkel meningen wil die men graag hoort en alleen personen tegenkomt die in lijn liggen met het eigen karakter is een utopie en zelfs geen weerspiegeling van de maatschappij.
De meerderheid van de volgers zullen toch wel volwassen personen zijn dus is een beetje zelfdiscipline om te volgen wat je wenst en te negeren wat je niet aanstaat nu ook weer niet zo'n grote kunst. Net als in het echte leven.
Maar we zullen op termijn wel zien en horen wat de moderators hebben beslist en ons daar gewoon aan houden.
Want zonder de inzet van moderators geen forum.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.