Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

CCatalyst schreef: 17 sep 2022, 16:27 Ja, dat is bij velen wel het geval.
Dan wordt het hoog tijd dat ze daar verandering in brengen.
Hier is het, zonder verwarming en in een woning mid jaren negentig vorige eeuw, nog altijd +20°C binnen.
Gezien de voorspellingen zal dit dus al zeker tot einde deze maand niet wijzigen en begint het stookseizoen hier niet.

Daar heeft een ander uiteraard weinig aan maar ik heb hier vandaag toch weer veel bijgeleerd.
Met ons gezinsinkomen (tweeverdieners) zitten wij onder de inkomensgrens om een energiepremie te krijgen.
En blijkbaar gaat een doorsnee Vlaams gezin met tweeverdieners daar vlot en los over om uit de boot te vallen.
Dus zijn er wel veel meer mensen die de middelen hebben om hun woning energiezuiniger te maken (indien dat hun prioriteit is).
Je bedoelt dat de temperaturen terug richting waardes gaan die normaal zijn voor de tijd van het jaar (vandaag zitten we daar 5 graden onder). Des te beter, elke graad meer is een besparing van €€€.
Geen idee.
Ook met waarden die onder het normale jaargemiddelde zitten is het stookseizoen hier nog niet aangebroken. Op dat vlak valt er dus niets te besparen.
Ben nog aan het afwachten op meer cijfers maar het lijkt erop dat we nu, half september, al de volledige neerslagsom van een normale september bereikt hebben. Dat andere "probleem" is dus ook weer van de baan, ttz we zijn in de "overgangszone" aanbeland richting een écht probleem: niet te weinig water, maar teveel.
Blijkbaar is dat omdat je op je buikgevoel afgaat en niet op reële meetwaarden.
De regenputten mogen hier dan wel aangevuld zijn (en dat komt omdat er geen drup regenwater richting riool vloeit) maar het grondpeil is nauwelijks enkele cm gestegen. Zit nog steeds 100 cm onder de hoogste winterstand van dit jaar en 130 cm onder het nulpeil.
De eerste droogtemaatregelen zijn deze week al terug opgeheven. Dit terwijl sommigen hier twee weken geleden nog voor extra maatregelen zaten te pleiten...
Zie voorgaande.
We zijn op een tiental dagen na aan een echte droogteramp ontsnapt.
Typisch de Belg met gebrek aan termijnvisie om, weer eens met de hakken over de sloot ontsnapt aan een echt probleem, weer te doen of er niets aan de hand is. Het Dehaene spook waart nog steeds rond in Vlaanderen.
Is blijkbaar hetzelfde "gevoel" als met de aanvulling van de gasvoorraden. Ze zijn bijna volledig aangevuld. Weg probleem. De realiteit is dat zo'n Belgische gas"voorraad" slechts een periode van een 8-9 daken dekt. Of hoe mensen met plezier zichzelf blijven bedriegen.
Idem kerncentrales. Doel 3 heeft er al eens uitgelegen en daar hebben we toen niets van gemerkt. Niets aan de hand dus en gewoon verder doen zoals we goed bezig zijn.

En de dag dat het tegenzit weer in koor staan bleiten bij de vermaledijde overheid om het opgestoken handje te blijven vullen.

Toegevoegd na 8 minuten 58 seconden:
CCatalyst schreef: 17 sep 2022, 16:37 Dat zal allemaal afhangen van hoe COVID zich dit jaar manifesteert in de oktober/novemberpiek. Eind augustus en begin september hadden we de laagste cijfers in meer dan een jaar, maar ondertussen gaat het weer in stijgende lijn nav de heropening van de scholen (met 0 maatregelen).
Bwa, spuit vier zit er al in dus waarschijnlijk ook deze winter weer geen probleem voor ons gezin. :banana:
Pfizer heeft ook al voldoende doses geleverd tot eind oktober. Al wie wou heeft dus - afhankelijk van de regio - al tijdig een afspraak kunnen vastleggen om voor begin november een boostervaccin toegediend te krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten 56 seconden:
ivob schreef: 17 sep 2022, 17:04
CCatalyst schreef: 17 sep 2022, 16:27 Ja, dat is bij velen wel het geval.
Dan wordt het hoog tijd dat ze daar verandering in brengen.
Hier is het, zonder verwarming en in een woning mid jaren negentig vorige eeuw, nog altijd +20°C binnen.
Gezien de voorspellingen zal dit dus al zeker tot einde deze maand niet wijzigen en begint het stookseizoen hier niet.

Daar heeft een ander uiteraard weinig aan maar ik heb hier vandaag toch weer veel bijgeleerd.
Met ons gezinsinkomen (tweeverdieners) zitten wij onder de inkomensgrens om een energiepremie te krijgen.
En blijkbaar gaat een doorsnee Vlaams gezin met tweeverdieners daar vlot en los over om uit de boot te vallen.
Dus zijn er wel veel meer mensen die de middelen hebben om hun woning energiezuiniger te maken (indien dat hun prioriteit is).
Je bedoelt dat de temperaturen terug richting waardes gaan die normaal zijn voor de tijd van het jaar (vandaag zitten we daar 5 graden onder). Des te beter, elke graad meer is een besparing van €€€.
Geen idee.
Ook met waarden die tijdelijk onder het normale jaargemiddelde zitten is het stookseizoen hier nog niet aangebroken. Op dat vlak valt er dus niets te besparen.
Ben nog aan het afwachten op meer cijfers maar het lijkt erop dat we nu, half september, al de volledige neerslagsom van een normale september bereikt hebben. Dat andere "probleem" is dus ook weer van de baan, ttz we zijn in de "overgangszone" aanbeland richting een écht probleem: niet te weinig water, maar teveel.
Blijkbaar is dat omdat je op je buikgevoel afgaat en niet op reële meetwaarden.
De regenputten mogen hier dan wel aangevuld zijn (en dat komt omdat er geen drup regenwater richting riool vloeit) maar het grondpeil is nauwelijks enkele cm gestegen. Zit nog steeds 100 cm onder de hoogste winterstand van dit jaar en 130 cm onder het nulpeil.
De eerste droogtemaatregelen zijn deze week al terug opgeheven. Dit terwijl sommigen hier twee weken geleden nog voor extra maatregelen zaten te pleiten...
Zie voorgaande.
We zijn op een tiental dagen na aan een echte droogteramp ontsnapt.
Typisch de Belg met gebrek aan termijnvisie om, weer eens met de hakken over de sloot ontsnapt aan een echt probleem, weer te doen of er niets aan de hand is. Het Dehaene spook waart nog steeds rond in Vlaanderen.
Is blijkbaar hetzelfde "gevoel" als met de aanvulling van de gasvoorraden. Ze zijn bijna volledig aangevuld. Weg probleem. De realiteit is dat zo'n Belgische gas"voorraad" slechts een periode van een 8-9 daken dekt. Of hoe mensen met plezier zichzelf blijven bedriegen.
Idem kerncentrales. Doel 3 heeft er al eens uitgelegen en daar hebben we toen niets van gemerkt. Niets aan de hand dus en gewoon verder doen zoals we goed bezig zijn.

En de dag dat het tegenzit weer in koor staan bleiten bij de vermaledijde overheid om het opgestoken handje te blijven vullen.

Toegevoegd na 8 minuten 58 seconden:
CCatalyst schreef: 17 sep 2022, 16:37 Dat zal allemaal afhangen van hoe COVID zich dit jaar manifesteert in de oktober/novemberpiek. Eind augustus en begin september hadden we de laagste cijfers in meer dan een jaar, maar ondertussen gaat het weer in stijgende lijn nav de heropening van de scholen (met 0 maatregelen).
Bwa, spuit vier zit er al in dus waarschijnlijk ook deze winter weer geen probleem voor ons gezin. :banana:
Pfizer heeft ook al voldoende doses geleverd tot eind oktober. Al wie wou heeft dus - afhankelijk van de regio - al tijdig een afspraak kunnen vastleggen om voor begin november een boostervaccin toegediend te krijgen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 135 keer

duizend schreef: 17 sep 2022, 14:59
JamesEarlGray schreef: 17 sep 2022, 08:47 Klopt, netto belastbaar ipv bruto. Dat maakt het nog hoger, dus ik snap niet waar duizend over klaagt. Deze regel covert al heel wat middenklassers.

Die nettomaandbedragen zijn voorbeelden, geen concrete grenzen.
Oh netto belastbaar dan zijn we gered. :bang:
Kweet ni, als ge meer dan €62k jaarlijks netto belastbaar inkomen hebt, is die tegemoetkoming niet echt cruciaal voor u, me dunkt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Normaal geen klachten van de post, maar nu op 2 weken tijd 2 vrij belangrijke zendingen die gewoon weken/maanden te laat waren. Eerst een bewijs van aangetekende zending (zo een kaartje waarop je je eigen adres moet invullen) van een aangetekende zending in april, dus 5 maand onderweg geweest ! En dan nu een brief van Fluvius dat op 18/8 er een geplande stroomonderbreking zal zijn. Een maand geleden hier dus zitten vloeken dat alles uitviel.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Bij mij komt quasi alle post steevast een week of langer te laat. Heeft al genoeg tot frustratie of discussies geleidt. :-(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

JamesEarlGray schreef: 17 sep 2022, 22:32Kweet ni, als ge meer dan €62k jaarlijks netto belastbaar inkomen hebt, is die tegemoetkoming niet echt cruciaal voor u, me dunkt.
Mensen met een hoger inkomen hebben normaal ook een hogere levensstandaard (en dus uitgaven).

Als je alleenstaande bent, een deftige lening hebt, ... dan kan de huidige energiekost voor dergelijke mensen eveneens een probleem vormen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Een hoge levensstandaard is makkelijker aan te passen dan een lage denk ik dan.

Met zo'n inkomen als alleenstaande moet je toch al heel wat kunnen afbetalen. Het is altijd beter om met zaken als een lening realistisch te zijn en wat marge te nemen als veiligheid. Ja kan ook een uitstel vragen aan de bank of de lening langer laten lopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 18 sep 2022, 12:47 Mensen met een hoger inkomen hebben normaal ook een hogere levensstandaard (en dus uitgaven).

Als je alleenstaande bent, een deftige lening hebt, ... dan kan de huidige energiekost voor dergelijke mensen eveneens een probleem vormen.
Het basisprincipe blijft voor iedereen gelijk: de tering naar de nering zetten.
En me dunkt dat bij een hogere nering het iets gemakkelijker is de tering daar aan te passen gezien een kWh, een m3 gas, een brood voor iedereen aan dezelfde kost kan aangekocht worden.

Lijkt me ook een beetje de omgekeerde wereld dat mensen met een netto inkomen van +3.000 € en zelfs een gezinsinkomen van +5.000-6000 (belastbaar via de belastingsbrief!, met andere inkomsten wordt geen rekening gehouden) inkomen reden hebben tot klagen dat ze iets van een 60 tot 300 € op jaarbasis mislopen. Een keer minder uit gaan eten op een jaar en het is al vergeten.

Maar ja, als men zijn persoonlijke geluksfactor moet laten afhangen van wat een ander wel of niet krijgt zal het nooit genoeg kunnen zijn want er zal wel altijd iemand zijn die meer gekregen heeft.
Persoonlijk zou ik dus liever +3000 € aangegeven inkomen hebben en deels 2x61 € rateren dan twee keer 61 € "krijgen" op een maandelijks netto inkomen van 1500 €.

Je zal ook wel altijd iemand vinden welke, gezien de persoonlijke omstandigheden, niet rond komt.
Waar trek je dan de grens? Want een grens betekent altijd dat er iemand onder zit maar ook iemand erboven.
Een echt basis energietarief in kWh zou dan weer beter geweest zijn.
Ongetwijfeld zou je dan weer opmerkingen kunnen krijgen dat mensen met een hoger inkomen waarschijnlijk een veel groter huis hebben, langer moeten koken voor het uitgebreide netwerk en een verwarmd zwembad waarmee je met dat basis energietarief niet ver komt. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vraag me af hoe ze ecopower gaan bekijken.
Valt dat onder 'vast contract'?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Niet echt een super frustratie maar normaal ligt mijn verbruik vast internet op 450 GB per maand totaal.
Nu is het 1,2 TB piek en nog eens 175 GB dal. Zou niet weten waardoor dit verbruik zo hoog is opeens.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 18 sep 2022, 14:58 Ik vraag me af hoe ze ecopower gaan bekijken.
Tot nu toe was het een semi vast contract (prijs 2-3 maand gegarandeerd).
Maar vanaf 1 november wordt de prijs maandelijks variabel.
Dus contractvoorwaarden aangepast na oktober en variabel. Dus 2 van de voorwaarden gekoppeld aan de premie de "basis energieprijs" toch al vervuld?
Soit, hun mailbox zal we al volstromen met die vraag dus ze zullen er, wanneer ze het zelf te weten komen, wel tijdig communiceren want uiteindelijk moeten ze zelf die premie uitkeren.

Toegevoegd na 1 minuut 23 seconden:
boonpwnz schreef: 18 sep 2022, 15:49 Niet echt een super frustratie maar normaal ligt mijn verbruik vast internet op 450 GB per maand totaal.
Nu is het 1,2 TB piek en nog eens 175 GB dal. Zou niet weten waardoor dit verbruik zo hoog is opeens.
De poetsvrouw zit toch niet stiekem te streamen tijdens de werkuren? :-D
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Tomby schreef: 18 sep 2022, 10:37 Eerst een bewijs van aangetekende zending (zo een kaartje waarop je je eigen adres moet invullen) van een aangetekende zending in april, dus 5 maand onderweg geweest !
Dit kaartje komt helemaal onderaan als prioriteit, heb er ook al weken op moeten wachten voor het terug aankomt. Maar 5 maanden is wel behoorlijk extreem. Zal wss ergens blijven liggen zijn in een of andere voertuig of postzak.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 18 sep 2022, 16:03 Dus contractvoorwaarden aangepast na oktober en variabel. Dus 2 van de voorwaarden gekoppeld aan de premie de "basis energieprijs" toch al vervuld?
Als ik daar dan echt recht op ga hebben is dat het ultieme bewijs dat de regeling op geen kl*ten trekt.
Ik betaal niet voor stroom, ik betaal enkel netvergoeding. Een tax die nota bene nog eens verminderd is sinds vorig jaar. :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 18 sep 2022, 18:11 Als ik daar dan echt recht op ga hebben is dat het ultieme bewijs dat de regeling op geen kl*ten trekt.
Ik betaal niet voor stroom, ik betaal enkel netvergoeding. Een tax die nota bene nog eens verminderd is sinds vorig jaar. :bang:
Daar ben ik het helemaal mee eens maar dat heeft niets met Ecopower (of welke energieleverancier dan ook) te maken maar met ieders individuele situatie en een algemene federale maatregel waarvan de naam de lading niet dekt.

Ik noemde de maatregel voorheen zelf al weer een prachtig voorbeeld van het matheuseffect door het uitdelen van wat geld dat structureel totaal niets zal veranderen, laat staan iets opbrengt. Een kleine pleister op de zwerende wonde voor wie het echt nodig heeft en overbodige extra luxe voor wie het zonder ook wel kan redden.

Ik verkeer in een gelijkaardige situatie.
Zoals het er nu uitziet zal ik, op basis van de inkomensgrens (en vooral waarop deze grens berekend wordt) en de voorwaarden zoals nu omschreven, ook die maandpremie krijgen. Net zoals de 100 € voorjaarspremie al door Ecopower werd overgeschreven.
En ik betaal netto geen energierekeningen: niet voor gas, niet voor elektriciteit noch prosumententarief. Ik betaal sinds 1/1/22 zelfs geen voorschotten meer.
Maar erg ga ik dat niet vinden. Kan ik tenminste voor die premie, net zoals de voorjaarspremie, zelf bepalen naar welk doel deze gaan en moet ik dit niet overlaten aan de willekeur van de overheid.
Laatst gewijzigd door ivob 18 sep 2022, 19:09, in totaal 6 gewijzigd.
Sol Invictus!
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Iddink, die betaalherinneringen per e-mail stuurt nog voordat de factuur per post is aangekomen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef: 18 sep 2022, 18:11 Als ik daar dan echt recht op ga hebben is dat het ultieme bewijs dat de regeling op geen kl*ten trekt.
Eindelijk iemand die het snapt.
Regeling trekt op geen zak.

Ofwel doe je iets voor iedereen,
Ofwel enkel voor diegene die het echt nodig hebben.

Maar niet arbitrair op het belastbaar inkomen een grens trekken en voor de rest niet nagaan of je echt geimpacteerd bent of niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 18 sep 2022, 19:02 Ik noemde de maatregel voorheen zelf al weer een prachtig voorbeeld van het matheuseffect door het uitdelen van wat geld dat structureel totaal niets zal veranderen, laat staan iets opbrengt.
Inderdaad... waar blijft de loskoppeling van de gas en elektriciteistprijs ?

Waar blijft de afroming van de extra winsten ?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Ik zou als verzachtende omstandigheid wel de hoogdringendheid willen inroepen.
Elke maatregel die de rekening verzacht komt liever vandaag dan morgen (en moest er eigenlijk gisteren al zijn). Nu tot in detail gaan uitzoeken en vooral discuteren en debateren wie wel, wie niet en waarom wel en niet welke maatregel wel of niet mag krijgen, zal ervoor zorgen dat we weer voor weken/maanden vertrokken kunnen zijn terwijl we die tijd echt niet hebben.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

MaT schreef: 18 sep 2022, 22:01 Ik zou als verzachtende omstandigheid wel de hoogdringendheid willen inroepen.
In andere landen heeft men nochtans al veel efficientere maatregelen... maar ik denk dat deze discussie eerder thuis hoort in een energie topic.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

DarkV schreef: 18 sep 2022, 21:57 Inderdaad... waar blijft de loskoppeling van de gas en elektriciteistprijs ?

Waar blijft de afroming van de extra winsten ?
De lobbyisten wilden dit niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

MaT schreef: 18 sep 2022, 22:01 Ik zou als verzachtende omstandigheid wel de hoogdringendheid willen inroepen.
Elke maatregel die de rekening verzacht komt liever vandaag dan morgen (en moest er eigenlijk gisteren al zijn). Nu tot in detail gaan uitzoeken en vooral discuteren en debateren wie wel, wie niet en waarom wel en niet welke maatregel wel of niet mag krijgen, zal ervoor zorgen dat we weer voor weken/maanden vertrokken kunnen zijn terwijl we die tijd echt niet hebben.
Hoogdringendheid?
Ben je dan al vergeten dat we een paar maanden geleden al een cheque zonder voorwaarden van 100€ gekregen hebben en sommigen nu al hun tweede mazoutcheque?
Dit is dus al de tweede structuurloze maatregel binnen hetzelfde jaar bij "hoogdringendheid"?
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Wat dat 'afromen' betreft, waarom moet dat rondgaan via Europa en de regeringen ? Verlaagd gewoon de energieprijs, factureer minder, en de mensen hebben er direct profijt van. Sneller en goedkoper, kortom efficiënter.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

luukske schreef: 18 sep 2022, 19:04 Iddink, die betaalherinneringen per e-mail stuurt nog voordat de factuur per post is aangekomen.
Ah, bij jou ook?
Ik dacht dat die in de post verloren was gegaan, maar kreeg een week nadat ik betaald had toch de factuur.
Administratief zit het daar toch goed fout hoor...
Mijn jongste kreeg haar pakket dit jaar zelfs 2 keer. Toen ik belde wisten ze van niets. :roll:
Ik hoorde anders wel voorstellen over een 'basispakket'. De eerste x kWh aan 'normaal' tarief, de rest aan het actuele. Dat lijkt me al een heel stuk eerlijker.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 19 sep 2022, 08:25
luukske schreef: 18 sep 2022, 19:04 Iddink, die betaalherinneringen per e-mail stuurt nog voordat de factuur per post is aangekomen.
Ah, bij jou ook?
Ik dacht dat die in de post verloren was gegaan, maar kreeg een week nadat ik betaald had toch de factuur.
Administratief zit het daar toch goed fout hoor...
Mijn jongste kreeg haar pakket dit jaar zelfs 2 keer. Toen ik belde wisten ze van niets. :roll:
Die mannen (M/V/X) moeten daar bij wijze van spreken 1 maand per jaar werken en ze weten op voorhand welke maand dat is en dan nog kunnen ze het niet. Gelukkig heb ik geen kinderen en blijf ik van die privatisering gespaard. Het beste bewijs dat privatiseren niet altijd vooruitgang is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 19 sep 2022, 06:00 Wat dat 'afromen' betreft, waarom moet dat rondgaan via Europa en de regeringen ? Verlaagd gewoon de energieprijs, factureer minder, en de mensen hebben er direct profijt van. Sneller en goedkoper, kortom efficiënter.
J.
Ik volg even niet.
Wanneer je buiten de EU en de nationale regeringen wil gaan wie gaat dan voor de consument (als hij het zelf niet doet noch kan) de energieprijzen en facturen verlagen?
De energieleveranciers die je een factuur sturen kopen bij de producenten in en die factureren weer aan de leveranciers.
Energie wordt trouwens verhandeld op een internationale markt en niet nationaal. En al zeker niet lokaal op de Belgische markt.
De energie stroomt vanuit de producent dus naar de hoogste bieders.
En goedkoper wordt het in het geheel nooit. Er is altijd iemand die het extra voordeel van de ander weer extra moet compenseren.
Dat is zelfs binnen één leverancier al zo. De variabele contracten moeten nu al de nog geldende voordelen van de vaste contracten en nulfacturen deels compenseren.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat er nu gebeurt: ik betaal mijn hoge factuur, de Electrabellen van deze wereld hebben veel winst, EU vraagt de Electrabellen een deel van hun winst terug, stort die aan de regeringen die het dan weer doorstorten naar mij.

Als de EU nu gewoon tegen de Electrabellen zegt dat ze minder factureren aan mij, is het toch gewoon veel simpeler en goedkoper...

J.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het is al moeilijk genoeg om tot een sluitende wettelijke regeling te komen om binnen de EU de overwinsten eenvormig te belasten en dat dan over te hevelen en toe te passen binnen de lidstaten.
Laat staan dat er een wettelijke grond is dat de EU de macht geeft om iedere energieleverancier binnen iedere lidstaat een max. energieprijs op te leggen.
Het zijn meestal ook niet de producenten zelf die aan de eindklant factureren maar de energieleveranciers. En die staan tussen de eindklant en de producent. Sommige producenten zijn gelijktijdig ook energieleverancier. Maar niet altijd.

"De EU" bestaat niet eens. Dat is een vereniging van 27 landen die ook nog eens een consensus moeten bereiken daarover. En de lidstaten hebben ook nog eens uiteenlopende belangen.
Om maar één voorbeeld te noemen: waarom zou een land als Hongarije zich welwillend opstellen in dit dossier wanneer men binnen de EU gelijktijdig dat land een niet onaardige som EU-subsidies wil ontzeggen?

Dus zo eenvoudig is het in de praktijk nu ook weer niet.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 19 sep 2022, 06:00 Wat dat 'afromen' betreft, waarom moet dat rondgaan via Europa en de regeringen ? Verlaagd gewoon de energieprijs, factureer minder, en de mensen hebben er direct profijt van. Sneller en goedkoper, kortom efficiënter.
Het is inderdaad rommelen in de marge en het niet aanpakken van de oorzaak van dit alles (dat is nog steeds de koppeling van de gasprijs aan de elektriciteit).
ivob schreef:Het is al moeilijk genoeg om tot een sluitende wettelijke regeling te komen om binnen de EU de overwinsten eenvormig te belasten
Je moet ze niet belasten... je moet in eerste instantie zorgen dat ze niet ontstaan (door de elektriciteitsprijs los te koppelen van de gasprijs) !

Pak de OORZAAK aan, niet de GEVOLGEN !
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 19 sep 2022, 13:29 Je moet ze niet belasten... je moet in eerste instantie zorgen dat ze niet ontstaan (door de elektriciteitsprijs los te koppelen van de gasprijs) !
Pak de OORZAAK aan, niet de GEVOLGEN !
Mee eens en dat heb ik dus al gedaan voor de crisis. :-D
Dus het gaat weinig uithalen om dit tegen mij te roepen.

Wanneer je het over de EU hebt zal je je pijlen daar om moeten richten.
Een klein land als Belgiê met maar weinig eigen productie (en de HE productie die ze dan hebben boycotten ze dan liever nog intern dan een ander politiek iets te gunnen) kan zo'n maatregel niet eenzijdig nemen want dan levert er niemand nog aan dat land.
Dus dat gaat dat ook niet veel uithalen.

Overigens lost het loskoppelen (als dat al lukt) van de elektriciteitsprijs aan de gasprijs het energievraagstuk maar voor een klein deel op.
De meeste bedrijven en huisgezinnen hun factuur stijgt aanzienlijk door gasverbruik. De elektriciteitsrekening maakt daar maar een ondergeschikt deel van uit.
En een deel van het probleem zijn de falende Franse nucelaire centrales en een oorlog waar de EU meende sancties te kunnen nemen zonder zware gevolgen voor de eigen ingezetenen. Dat probleem los je ook niet in een oogwenk op met een wettekstje.
En dan werd in die oorlog de olietroefkaart nog niet eens uitgespeeld.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Verzekering die 7 maanden na de stormschade expertise wil komen doen van oorzaak en gevolgschade!!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

De loskoppeling is inderdaad geen wonderoplossing maar wel de meest logische en een deel van een oplossing voor elektriciteit. Er had altijd al een rem op dat systeem moeten geweest zijn maar er is nooit aan gedacht dat we met een Russische agressor en chanteur te maken zouden krijgen.

Men moet inderdaad structureel ingrijpen, enerzijds in het systeem waarbij de prijzen worden vastgesteld (korte termijn) en anderzijds door de inzet op HE (langere termijn).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 18 sep 2022, 14:58 Ik vraag me af hoe ze ecopower gaan bekijken.
edit: Ecopower wacht de publicatie van de wettekst af om te kunnen bepalen of hun e-contracten onder de steunmaatregelen vallen.
Sol Invictus!
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

MazoutCheque online ingediend, mits enige frustratie.

Kopie van factuur en een betalingsbewijs nodig -- deze aangevraagd bij de stookolie-leverancier die meldde dat je hun email antwoord als betalingsbewijs kan gebruiken.

De site van de overheid liet echter enkel toe om dat als pdf of jpeg/png te uploaden, dus dan maar de email vanaf gmail gedownload, het .eml bestand open gedaan met Notepad, de inhoud gekopieerd in Wordpad (alsook de leesbare inhoud van de email om het de lezer wat makkelijker te maken), dit als .docx bestand opgeslagen want de online pdf converters zijn erg beperkt in wat ze aanvaarden -- een gewoon .txt bestand ging niet bij Adobe en Foxit. Met Foxit online pdf converter dat .docx bestand dan kunnen converteren naar pdf. Hopelijk is dat dan inderdaad goed genoeg voor de overheid.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

De bode die een klein pakketje in onze brievenbus heeft geramd en nu krijgen we het er niet uit zonder te moeiten gaan plooien, waardoor het stuk gaat. Waarom die dat er nu niet gewoon een stukje liet uitsteken is mij een raadsel. Die moet toch geweten hebben dat je dat er niet meer uitkrijgt nu. Asshole :-(
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

cptKangaroo schreef: 22 sep 2022, 19:56 MazoutCheque online ingediend, mits enige frustratie.

Kopie van factuur en een betalingsbewijs nodig -- deze aangevraagd bij de stookolie-leverancier die meldde dat je hun email antwoord als betalingsbewijs kan gebruiken.

De site van de overheid liet echter enkel toe om dat als pdf of jpeg/png te uploaden, dus dan maar de email vanaf gmail gedownload, het .eml bestand open gedaan met Notepad, de inhoud gekopieerd in Wordpad (alsook de leesbare inhoud van de email om het de lezer wat makkelijker te maken), dit als .docx bestand opgeslagen want de online pdf converters zijn erg beperkt in wat ze aanvaarden -- een gewoon .txt bestand ging niet bij Adobe en Foxit. Met Foxit online pdf converter dat .docx bestand dan kunnen converteren naar pdf. Hopelijk is dat dan inderdaad goed genoeg voor de overheid.
waarom niet gewoon je email afgedrukt als pdf?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Uh.... one does not simply druk een email af als pdf? Of zit er in Gmail, Firefox, of Windows een optie om dat te doen? :?
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ja, “print to pdf” onder printers 😀
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Aargh... dat zat verscholen achter een popup warning dus nooit aan gedacht om verder te kijken. Bedankt, alletwee! :beerchug:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Sasuke schreef: 22 sep 2022, 20:34 De bode die een klein pakketje in onze brievenbus heeft geramd en nu krijgen we het er niet uit zonder te moeiten gaan plooien, waardoor het stuk gaat. Waarom die dat er nu niet gewoon een stukje liet uitsteken is mij een raadsel. Die moet toch geweten hebben dat je dat er niet meer uitkrijgt nu. Asshole :-(
Ook voorgehad, tot ik wat later zag dat de postbode gewoon de "hoed" van de brievenbus tilde, om het pak er langs boven in te steken.
We hebben nog zo'n oubollige en daar kan de hoed dus blijkbaar af :)

Afbeelding
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ja, dat gaat bij de mijne niet. Wij hebben nog zo een huisje op een stenen pilaar.
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Problem solved voor wie teveel verdient om de premie te krijgen,.. :bang:

Help! Ik verdien (net) te veel om de volledige energiepremie van de overheid te kunnen ontvangen. Geen probleem: zet uw contract(en) voor gas en elektriciteit gewoon op naam van uw kind(eren) en die 392 euro steun is de uwe. Perfect legaal. Wij deden de test, zelfs een 4-jarige kan een energiecontract aangaan bij Engie.

Zal het contract dan maar op mijn hond zijn naam zetten, zoveel verdient die nu ook weer niet :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”