Mijn kleine frustratie van de dag ...
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
VRT MAX en hun FIRE afleveringen. Ik had er 2 afleveringen van gezien.
Had er nu niemand naar die afleveringen op een redactie naar gekeken zonder zich eens achter de oren te krabben?
Pas op, ik heb niets tegen de FIRE beweging an sich, want die jongen die in Bulgarije woont en belegt in ETF's bijvoorbeeld dat is een heel ander verhaal. Maar ja, dat is niet flashy genoeg om op TV te komen.
Had er nu niemand naar die afleveringen op een redactie naar gekeken zonder zich eens achter de oren te krabben?
Pas op, ik heb niets tegen de FIRE beweging an sich, want die jongen die in Bulgarije woont en belegt in ETF's bijvoorbeeld dat is een heel ander verhaal. Maar ja, dat is niet flashy genoeg om op TV te komen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Als je FIRE bent met ETF's, dan zal je van mama of papa wel al een dikke vetpot gekregen hebben
.
Hulde dan dat je het niet hebt opgezopen of opgesnoven?
Maar de flashy filmpjes op social media is toch eerder van allerlei héél riskante "beleggingen" of door een dik betaalde job te hebben en te leven als een kluizenaar.
Het probleem met FIRE van de VRT was niet dat het concept "FIRE" belicht werd, wel dat er ergens een fraudeur mee in het programma zit/zat.
De hetze (FSMA en nadien het offline halen) heeft alvast 1 verdienste: meer mensen weten nu wat FIRE betekent
. Als ik in het echte leven mensen met geld zie smossen, dan is wat soberder leven om FIRE na te streven (specifiek "barrista fire"), misschien niet zo'n slecht idee.
Benieuwd hoe de FIRE's het nu gaan doen (of de komende jaren): beurs staat onder druk en fantasiemunten verdampen of verdampten en tegelijk wordt het echte leven duurder.

Maar de flashy filmpjes op social media is toch eerder van allerlei héél riskante "beleggingen" of door een dik betaalde job te hebben en te leven als een kluizenaar.
Het probleem met FIRE van de VRT was niet dat het concept "FIRE" belicht werd, wel dat er ergens een fraudeur mee in het programma zit/zat.
De hetze (FSMA en nadien het offline halen) heeft alvast 1 verdienste: meer mensen weten nu wat FIRE betekent

Benieuwd hoe de FIRE's het nu gaan doen (of de komende jaren): beurs staat onder druk en fantasiemunten verdampen of verdampten en tegelijk wordt het echte leven duurder.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Inderdaad zal niet louter van ETF's komen.heist_175 schreef: 16 sep 2022, 15:47 Als je FIRE bent met ETF's, dan zal je van mama of papa wel al een dikke vetpot gekregen hebben.
Ken in mijn naaste omgeving ook iemand die op zijn 32ste zich (tijdelijk?) teruggetrokken heeft uit het arbeidscircuit.
Vanaf zijn 18de zoveel mogelijk gespaard (buiten opvoeding en middelbare studies niets meegekregen van mama en papa maar beroepsopleiding op kosten van de federale overheid dus inkomen vanaf dag 1) van het loon, zuinig geleefd (voordeel dat de job bijna alles betaalde), op 27ste eigen stek gekocht (en juist genoeg geleend om max. fiscaal voordeel te hebben) en daarna bijna alles (op een kleine cashbuffer na) belegd op de beurs om vast inkomen te genereren.
Dus geen woonkost meer, leven in de stad dus geen auto nodig en geen vaste verbintenis (wel een vaste relatie maar LAT).
Een schril contrast dus zoals het voorgesteld wordt in de media.
Of het echte leven duurder wordt hangt gewoon af van wat je basic nodig hebt. Als je al geen huur meer te betalen hebt, niet buitensporig zuipt en geen nood hebt aan wat dan ook snuiven is het al gemakkelijker uit te zingen buiten de platgetreden paden.Benieuwd hoe de FIRE's het nu gaan doen (of de komende jaren): beurs staat onder druk en fantasiemunten verdampen of verdampten en tegelijk wordt het echte leven duurder.
Er is wel een positieve keerzijde aan de huidige trend: er zijn overal arbeidskrachten tekort en men kijkt niet meer zo naar een diploma dan enkele jaren geleden maar meer naar de mogelijkheden van de kandidaat om bij te leren en hun achtergrond.
Dus meer mogelijkheden, als het niet meer loopt zoals verwacht, tot herintegratie in het arbeidscircuit.
Laatst gewijzigd door ivob 16 sep 2022, 16:43, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Het probleem zat hem al in het feit dat ze zelf totaal niet met een kritisch oog naar de verhalen keken. Je moet toch geen econoom zijn om te weten dat 1.4% intrest PER DAG gewoon complete bullshit is. Zelfde van het verhaal van die andere die op 2 jaar tijd van 1000 euro een miljoen gemaakt heeft. Achteraf blijkt nu bij beide wel dat dit via Ponzi schemes verworven is. No shit, Sherlock.heist_175 schreef: 16 sep 2022, 15:47 Het probleem met FIRE van de VRT was niet dat het concept "FIRE" belicht werd, wel dat er ergens een fraudeur mee in het programma zit/zat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
FIRE niet gezien, geen inhoudelijke commentaar dus, alleen jammer dat zoveel belastingsgeld opnieuw verspild werd, deze keer aan iets waarvan men wel kon inschatten dat men het offline moest halen, terwijl gevestigde waarden als het regioblok van Radio 2 eraan moeten geloven. That is all.
Ja en nee, zoals ik onlangs hoorde van iemand die al lang op zoek is: men zoekt overal arbeidskrachten maar als je dan solliciteert is het "niet jij" (uiteraard bij wijze van complete stilte aan de kant van de werkgever na de sollicitatie, ook werkgevers die tegelijk in de media steen en been klagen over het tekort aan arbeidskrachten).ivob schreef: 16 sep 2022, 16:40 Er is wel een positieve keerzijde aan de huidige trend: er zijn overal arbeidskrachten tekort en men kijkt niet meer zo naar een diploma dan enkele jaren geleden maar meer naar de mogelijkheden van de kandidaat om bij te leren en hun achtergrond.
Dus meer mogelijkheden, als het niet meer loopt zoals verwacht, tot herintegratie in het arbeidscircuit.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 sep 2022, 16:57, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Met gelijktijdig ja en neen kan je dus alle kanten op.CCatalyst schreef: 16 sep 2022, 16:54 Ja en nee, zoals ik onlangs hoorde van iemand die al lang op zoek is: men zoekt overal arbeidskrachten maar als je dan solliciteert is het "niet jij" (uiteraard bij wijze van complete stilte aan de kant van de werkgever na de sollicitatie, ook werkgevers die tegelijk in de media steen en been klagen over het tekort aan arbeidskrachten).
Zal ook wel persoonsgebonden zijn.
De persoon die ik persoonlijk ken wordt tot op heden nog altijd zelf gevraagd en moet nog niet solliciteren.
Tot op heden ook nog geen nood om aanbiedingen te aanvaarden.
Maar dat kan in de toekomst uiteraard veranderen. In de twee richtingen.
Maar dat is een risico dat je bij RE er dient bij te nemen. Niet iedereen durft zo'n risico aan. Daar begint het meestal al.
Soit, we wijken af. Het is mijn frustratie niet.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Niet iedereen kan zoals ons voldoende ervaring voorleggen in IT of een gelijksoortige sector dat men dat statuut kan verwerven. Er zijn heel wat branches waar er ook tekorten zijn - denk maar aan onderwijs en zorg - waar niemand de LinkedIn profielen zit af te schuimen en solliciteren absoluut de norm is.ivob schreef: 16 sep 2022, 17:05 De persoon die ik persoonlijk ken wordt tot op heden nog altijd zelf gevraagd en moet nog niet solliciteren.
Tot op heden ook nog geen nood om aanbiedingen te aanvaarden.
-
- Elite Poster
De persoon waar ik het over heb heeft geen enkele ervaring in de IT noch een gelijkaardige sector.
Denk dan dat je het over jezelf hebt (IT?) maar wist niet dat je ook FIRE genoot?
Ik geef alleen maar aan hoe het er aan toegaat bij de personen die ik ken en al FIRE zijn.
Geen idee hoe het er op een ander aan toegaat en wat daar de voorwaarden en jobaanbiedingen zijn.
Denk dan dat je het over jezelf hebt (IT?) maar wist niet dat je ook FIRE genoot?
Ik geef alleen maar aan hoe het er aan toegaat bij de personen die ik ken en al FIRE zijn.
Geen idee hoe het er op een ander aan toegaat en wat daar de voorwaarden en jobaanbiedingen zijn.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ik heb alle afleveringen gezien, ik voelde de bui een paar weken terug al hangen.
Respect voor wie het lukt, FIRE, maar als het met illegale praktijken moet kan het natuurlijk niet. In de reportage was het mij al duidelijk dat er nogal vaag gedaan werd over de manier waarop.
Ik ken er 1 die tot z'n 35 gewerkt heeft en het dan niet meer nodig had. In eerste instantie is het leven dan schoon tot het besef van de de realiteit komt dat al je vrienden moeten werken.
Uiteindelijk is hij hier en daar toch terug gaan werken, en later begonnen met huizen kopen en verbouwen om te verhuren, ...
Het zat ook in de reportages, je moet je leven zin geven, anders ga je eraan kapot.
J.
Respect voor wie het lukt, FIRE, maar als het met illegale praktijken moet kan het natuurlijk niet. In de reportage was het mij al duidelijk dat er nogal vaag gedaan werd over de manier waarop.
Ik ken er 1 die tot z'n 35 gewerkt heeft en het dan niet meer nodig had. In eerste instantie is het leven dan schoon tot het besef van de de realiteit komt dat al je vrienden moeten werken.
Uiteindelijk is hij hier en daar toch terug gaan werken, en later begonnen met huizen kopen en verbouwen om te verhuren, ...
Het zat ook in de reportages, je moet je leven zin geven, anders ga je eraan kapot.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Het punt is uiteraard dat er wel meer manieren zijn om je leven zin te geven dan van je 18de/25ste tot je 65/67ste ganse dagen te werken (voor een ander).Joe de Mannen schreef: 16 sep 2022, 17:36 Ik ken er 1 die tot z'n 35 gewerkt heeft en het dan niet meer nodig had. In eerste instantie is het leven dan schoon tot het besef van de de realiteit komt dat al je vrienden moeten werken.
Dat je leven "zin heeft" omdat je "moet werken" lijkt me eerder het tegenovergestelde van een zinvol bestaan. Maar uiteraard ieder zijn visie op het leven dat hun wil lei(ij)den.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
*zucht*
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Mensen zoeken inderdaad ook naar zingeving. Het is leuk te dromen over een leven zonder werken maar je moet het meestal niet in praktijk brengen en dus de nadelen ervan ken je niet. Je krijgt dan de verantwoordelijkheid om zelf zin te zoeken en niet iedereen kan dat.
Ik ken heel wat mensen die er meer dan warmpjes in zitten maar geen enkele kan ik echt gelukkig noemen. Het is een oud gezegde, geld maakt niet gelukkig maar het blijkt ook een beetje te kloppen. Uiteraard maakt veel te weinig geld OOK niet gelukkig
Geld alleen maakt niet gelukkig zou ik eerder stellen. Als je geld hebt moet je nog altijd uw leven zin geven, sommigen doen dat via werk anderen via andere manieren, als de kat maar muizen vangt.
In mijn vriendenkring zit er iemand die lang lottowinnaars moest begeleiden. Ja, dat was nodig want velen kwamen in tegenstelling tot wat je zou denken in de miserie terecht. Mensen die niet gewoon zijn om met geld om te gaan kunnen het ook moeilijk/slecht blijkt. Plots hebben ze ineens veel geld en denken ze dat het oneindig is, inclusief al hun oude en nieuwe "vrienden". Er zijn ook oplichters die zich richten op dat soort mensen, veel sporters worden er ook slachtoffer van. En dan heb je nog rijk getrouwd en arm gescheiden.
Wat men ook te weinig realiseert is dat men u anders gaat bekijken als men weet dat je veel geld hebt. Zelf kan je ook veranderen want als je dat door hebt wordt je misschien overdreven achterdochtig. Ik ken enkele mensen met een fortuin, maar ze slapen slecht omdat ze continu denken dat ze het kwijt gaan spelen, ofwel door oplichting/diefstal ofwel door foute beleggingen. Het is psychologisch, hoe meer je hebt, hoe meer je ook kan verliezen. Dat is ook de reden waarom mensen op latere leeftijd eerder naar rechts neigen terwijl jongeren vaker idealistischer starten. Alles delen is leuk... als je zelf niets te delen hebt
Soit, als je niet meer werkt voor anderen moet je dus zelf iets vinden dat u enerzijds voldoening geeft en dat u niet bankroet laat gaan maar opbrengt om dat leven vol te houden, ook bij tegenslagen. Van hele dagen u vervelen wordt niemand gelukkig. Je ziet het probleem vaak bij gepensioneerden, velen zijn rap dood erna omdat ze ineens niet meer van tel zijn (of dat zo ervaren) en zich realiseren dat hun werk meer was dan werk, ook relationeel geeft dat soms problemen.
Ik ken heel wat mensen die er meer dan warmpjes in zitten maar geen enkele kan ik echt gelukkig noemen. Het is een oud gezegde, geld maakt niet gelukkig maar het blijkt ook een beetje te kloppen. Uiteraard maakt veel te weinig geld OOK niet gelukkig

In mijn vriendenkring zit er iemand die lang lottowinnaars moest begeleiden. Ja, dat was nodig want velen kwamen in tegenstelling tot wat je zou denken in de miserie terecht. Mensen die niet gewoon zijn om met geld om te gaan kunnen het ook moeilijk/slecht blijkt. Plots hebben ze ineens veel geld en denken ze dat het oneindig is, inclusief al hun oude en nieuwe "vrienden". Er zijn ook oplichters die zich richten op dat soort mensen, veel sporters worden er ook slachtoffer van. En dan heb je nog rijk getrouwd en arm gescheiden.
Wat men ook te weinig realiseert is dat men u anders gaat bekijken als men weet dat je veel geld hebt. Zelf kan je ook veranderen want als je dat door hebt wordt je misschien overdreven achterdochtig. Ik ken enkele mensen met een fortuin, maar ze slapen slecht omdat ze continu denken dat ze het kwijt gaan spelen, ofwel door oplichting/diefstal ofwel door foute beleggingen. Het is psychologisch, hoe meer je hebt, hoe meer je ook kan verliezen. Dat is ook de reden waarom mensen op latere leeftijd eerder naar rechts neigen terwijl jongeren vaker idealistischer starten. Alles delen is leuk... als je zelf niets te delen hebt

Soit, als je niet meer werkt voor anderen moet je dus zelf iets vinden dat u enerzijds voldoening geeft en dat u niet bankroet laat gaan maar opbrengt om dat leven vol te houden, ook bij tegenslagen. Van hele dagen u vervelen wordt niemand gelukkig. Je ziet het probleem vaak bij gepensioneerden, velen zijn rap dood erna omdat ze ineens niet meer van tel zijn (of dat zo ervaren) en zich realiseren dat hun werk meer was dan werk, ook relationeel geeft dat soms problemen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Reclame in YouTube … wat is dat zeg … concert stream opgezet, je kan geen 5 minuten onafgebroken kijken zonder reclame. Zo is de fun er gewoon af en kijk je niet meer of zoek je alternatieven.
Niet normaal man … stream duurt 1u20 … maar als ik het aantal gele streepjes bekijk zijn er er meer dan 30 reclame blokken
Update: onderstaande regex in custom filtering op mijn Adguard Home helpt een beetje … is toch al wat minder reclame nu … maar nog altijd veel.
! Youtube blacklist by Snapsz
/^[a-z0-9]+-+sn-+[a-z0-9]+-+[a-z0-9]+\.googlevideo\.com$/
Niet normaal man … stream duurt 1u20 … maar als ik het aantal gele streepjes bekijk zijn er er meer dan 30 reclame blokken

Update: onderstaande regex in custom filtering op mijn Adguard Home helpt een beetje … is toch al wat minder reclame nu … maar nog altijd veel.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Geen idee of het op pc of tv is, op pc kan je in je browser een sponsorblock plugin installeren die ook serieus kan helpen. Er zijn ook varianten die network-wide werken (https://github.com/erdnaxeli/castblock)Sasuke schreef: 16 sep 2022, 20:53 Reclame in YouTube … wat is dat zeg … concert stream opgezet, je kan geen 5 minuten onafgebroken kijken zonder reclame. Zo is de fun er gewoon af en kijk je niet meer of zoek je alternatieven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Hahaha korting op de energiefactuur voor koppels die minder dan 5000 euro per maand inkomen hebben.
Komaan zeg, als je met twee gaat werken zit je daar toch direct los over.
Voor wie boven die grensbedragen uitkomt, zal de fiscus de tegemoetkoming beschouwen als een belastbaar voordeel.
Dus 60% teruggeven ? Of hoe moet ik dat dan eigenlijk zien ?
Komaan zeg, als je met twee gaat werken zit je daar toch direct los over.
Voor wie boven die grensbedragen uitkomt, zal de fiscus de tegemoetkoming beschouwen als een belastbaar voordeel.
Dus 60% teruggeven ? Of hoe moet ik dat dan eigenlijk zien ?
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 135 keer
Het gaat over €62k jaarlijks bruto voor alleenstaanden of 125k jaarlijks bruto voor koppels. Nog eens 3,7k erbij per persoon ten laste.
Me dunkt dat met 125k bruto het nettogezinsinkomen wel hoger kan liggen dan 5k.
62k jaarlijks bruto komt neer op €4450 per maand bruto (want gedeeld door 13,92). Da's echt niet zo laag he.
62k jaarlijks bruto komt neer op €4450 per maand bruto (want gedeeld door 13,92). Da's echt niet zo laag he.
-
- Elite Poster
Is de laatste tijd ferm toegenomen - in lijn met het opzet van Google om YouTube een pak meer winstgevend te maken.
AdBlockers zijn een voorbeeld van een tragedy of the commons en maken de situatie op termijn enkel erger.
Wees blij dat je niet in de VS woont - daar wordt men nu gebombardeerd met politieke advertenties pro en contra dezelfde kandidaten, en dat nog tot 8 november.
- devilkin
- Administrator
De laatste keer dat ik in de USA was ...echt gewoon degoutant hoeveel reclame je daar over je heen krijgt.
-
- Elite Poster
Wel, volgens de OESO heeft een gemiddeld Belgisch werkend huishouden een besteedbaar inkomen van rond de $35k per jaar, een gemiddeld Amerikaans werkend huishouden heeft een besteedbaar inkomen van rond de $51k per jaar.devilkin schreef: 16 sep 2022, 22:57 De laatste keer dat ik in de USA was ...echt gewoon degoutant hoeveel reclame je daar over je heen krijgt.
Zelfs als je voor de Belg zijn energiekost aftrekt, en voor de Amerikaan zijn gezondheidszorg (als hij dat zelf betaalt ipv werkgever) dan nog houdt die laatste behoorlijk meer over, wat zich uit in een pak meer advertenties om dat geld te spenderen. Veel van die advertenties zijn dan nog voor kredietkaarten - altijd van de revolving variant - om nog meer te kunnen spenderen...
Meteen ook de reden waarom advertenties zoveel duurder verkocht worden ginder (en consumentengegevens zoveel waardevoller zijn).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 53 keer
Op de pc kan je de reclame volledig omzeilen.Sasuke schreef: 16 sep 2022, 20:53 Reclame in YouTube … wat is dat zeg … concert stream opgezet, je kan geen 5 minuten onafgebroken kijken zonder reclame. Zo is de fun er gewoon af en kijk je niet meer of zoek je alternatieven.
Tttsss
-
- Elite Poster
Het gaat niet over het jaarlijks bruto inkomen maar over het netto belastbaar jaarinkomen.JamesEarlGray schreef: 16 sep 2022, 22:00 Het gaat over €62k jaarlijks bruto voor alleenstaanden of 125k jaarlijks bruto voor koppels. Nog eens 3,7k erbij per persoon ten laste.
De som van 62.000 € en het netto inkomen van 3000 € maandelijks klopt redelijk (al zal dat van situatie tot situatie nog verschillen.
Maar het netto bedrag van 5.000 € voor een netto belastbaar inkomen van 125.000 € lijkt me netto wat te laag ingeschat.
Inkomsten uit andere bronnen (bv. kapitaal) die niet bij het netto belastbaar jaarinkomen worden geteld worden ook niet mee in rekening gebracht.
Laatst gewijzigd door ivob 17 sep 2022, 08:54, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 135 keer
Klopt, netto belastbaar ipv bruto. Dat maakt het nog hoger, dus ik snap niet waar duizend over klaagt. Deze regel covert al heel wat middenklassers.
Die nettomaandbedragen zijn voorbeelden, geen concrete grenzen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik vermoed dat die buur een voordeur en een bel heeft... en gij een vinger om op de bel te duwen en een mond om te praten ?
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Al meer dan eens gezegd, diene lacht u uit in uw gezicht.Joe de Mannen schreef: 17 sep 2022, 09:19 Ik vermoed dat die buur een voordeur en een bel heeft... en gij een vinger om op de bel te duwen en een mond om te praten ?
J.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Vroeger had ik hier ook zo'n buur achter mij. Daar kwam pikzwarte rook uit de schoorsteen.Joe de Mannen schreef: 17 sep 2022, 09:19 Ik vermoed dat die buur een voordeur en een bel heeft... en gij een vinger om op de bel te duwen en een mond om te praten ?
J.
Als je er iets van zei kreeg je als antwoord. "da's een allesbrander, ik brand dus alles".
Voilà, einde verhaal.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Een week nadat we een nieuwe droogkast kopen (vorige 9.5 jaar oud), kom ik in mijn facturen tegen dat ik in 2013 blijkbaar een uitgebreide garantie van 10 jaar gekocht had *facepalm*.
Zal toch eens een manier moeten vinden van te tracken hoe lang iets in garantie is als het meer is dan de standaard 2 jaar.
Zal toch eens een manier moeten vinden van te tracken hoe lang iets in garantie is als het meer is dan de standaard 2 jaar.
- devilkin
- Administrator
Heb je de oude nog? Anders laten repareren en verkopen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Oh netto belastbaar dan zijn we gered.JamesEarlGray schreef: 17 sep 2022, 08:47 Klopt, netto belastbaar ipv bruto. Dat maakt het nog hoger, dus ik snap niet waar duizend over klaagt. Deze regel covert al heel wat middenklassers.

-
- Elite Poster
Het is wel meer dan de figuurlijke 2 graden kouder geworden.Gray schreef: 17 sep 2022, 09:11 Ale, het is 2 graden kouder en de achtergebuur zen houtstoof staat weer aan, heel de buurt in de rook.
Maar dat zal helaas de teneur zijn van deze winter gezien de energiekosten. Misschien maken we wel terug een smog* mee, zodat de oudjes die COVID overleefd hebben en geen griep krijgen alsnog het loodje kunnen leggen.
Hopen maar op 6 maanden lang compleet grijs en rond de 15 graden zeker? Zeker voor de portemonnee.
*Een echte ouderwetse smog dan, niet de "smog" die het verkeerscentrum hanteert als criterium om de borden op de snelweg om te draaien.
Laat me weten als je iets vindt van een goed digitaal "inventory management" systeem voor persoonlijke eigendommen. Heb er ook al op zitten zoeken.Tomby schreef: 17 sep 2022, 11:15 Zal toch eens een manier moeten vinden van te tracken hoe lang iets in garantie is als het meer is dan de standaard 2 jaar.
-
- Elite Poster
Hangt er gewoon vanaf welke waarden je met elkaar vergelijkt.
De max. temp. is hier vandaag 0.3°C minder dan deze van gisteren en de minimumtemp. 1,7°C lager dan gisteren.
Maar nogal altijd genoeg zon om interieur woning te verwarmen boven de 20°C zonder bijkomende verwarming, van welke bron dan ook.
Hangt ook van oriëntatie en type woning af en de vereisten van de bewoners. Ik ken er die de hele winter hun woning boven de 25°C verwarmen. Als ik dan weer in een woning ben die constant verwarmd wordt boven de 21°C voelt dat dan weer oncomfortabel aan.
En van stralingswarmte kan ik dan weer hogere temperaturen verdragen dan van luchtverwarming of vlamverwarming.
Allemaal nogal relatief dus.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
De noordenwind is dan ook 3 dagen geleden al binnengevallen, en niet vandaag. Vier dagen geleden was de minimumtemperatuur zelfs nog hoger dan de maximumtemperatuur van vandaag.ivob schreef: 17 sep 2022, 15:52 De max. temp. is hier vandaag 0.3°C minder dan deze van gisteren en de minimumtemp. 1,7°C lager dan gisteren.
-
- Elite Poster
De gemiddelde windsnelheid bedroeg hier vandaag, centraal Vlaanderen, 4.0 km/uur met een afnemende trend en de gemiddelde windrichting sinds middernacht WZW (248°) draaiend naar NW (315°).
De gevoelstemperatuur is trouwens gelijk aan de gemeten temperatuur.
Als je bij zo'n waarden al moet stoken in een woning om het warm te houden ziet het er idd niet goed uit als het echt winter wordt.
Volgende week zitten de buitentemperaturen trouwens weer in een stijgende lijn.
De gevoelstemperatuur is trouwens gelijk aan de gemeten temperatuur.
Als je bij zo'n waarden al moet stoken in een woning om het warm te houden ziet het er idd niet goed uit als het echt winter wordt.
Volgende week zitten de buitentemperaturen trouwens weer in een stijgende lijn.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ja, dat is bij velen wel het geval.ivob schreef: 17 sep 2022, 16:08 Als je bij zo'n waarden al moet stoken in een woning om het warm te houden ziet het er idd niet goed uit als het echt winter wordt.
Je bedoelt dat de temperaturen terug richting waardes gaan die normaal zijn voor de tijd van het jaar (vandaag zitten we daar 5 graden onder). Des te beter, elke graad meer is een besparing van €€€.ivob schreef: 17 sep 2022, 16:08Volgende week zitten de buitentemperaturen trouwens weer in een stijgende lijn.
Ben nog aan het afwachten op meer cijfers maar het lijkt erop dat we nu, half september, al de volledige neerslagsom van een normale september bereikt hebben. Dat andere "probleem" is dus ook weer van de baan, ttz we zijn in de "overgangszone" aanbeland richting een écht probleem: niet te weinig water, maar teveel.
De eerste droogtemaatregelen zijn deze week al terug opgeheven. Dit terwijl sommigen hier twee weken geleden nog voor extra maatregelen zaten te pleiten...
- Dizzy
- Elite Poster
Veel mensen stoken inderdaad veel te veel. Het is om onpasselijk te worden als je op sommige plaatsen binnen komt. Verwarming op 19° is blijkbaar een crisisingreep maar dat is de temp die hier altijd al ingesteld stond en ik loop ook rond in huis met een t-shirt.
Uiteraard is niet elk huis gelijk want ik heb het voordeel in een recente en goed geïsoleerde rijwoning te wonen die dan ook nog een goed gelegen is inzake zonlicht/warmte. De vloerverwarming gaat hier pas op als het echt koud wordt, meestal is dat tegen november maar het kan verschillen per jaar. In december ben ik niet veel thuis en spaar ik dus ook stookkosten. In Maart heb je al kans op goeie dagen en kan het huis dus ook goed opwarmen, dan loop ik niet meer in t-shirt maar draag ik een fleeze of trui. In de winter koken we ook meer thuis waardoor het huis ook stevig verwarmd wordt door de oven.
In de wintermaanden nodig ik vrienden uit voor de gezelligheid of gaan we bij anderen op bezoek, zo spaar je ook al wat energie en samen vorm je zelf een verwarming
Dat zou trouwens ook een goede remedie zijn voor mensen die EN veel last hebben van de hoge prijzen EN last hebben van eenzaamheid, organiseer bijeenkomsten zodat het nuttige aan het aangename "gekoppeld" wordt 
Uiteraard is niet elk huis gelijk want ik heb het voordeel in een recente en goed geïsoleerde rijwoning te wonen die dan ook nog een goed gelegen is inzake zonlicht/warmte. De vloerverwarming gaat hier pas op als het echt koud wordt, meestal is dat tegen november maar het kan verschillen per jaar. In december ben ik niet veel thuis en spaar ik dus ook stookkosten. In Maart heb je al kans op goeie dagen en kan het huis dus ook goed opwarmen, dan loop ik niet meer in t-shirt maar draag ik een fleeze of trui. In de winter koken we ook meer thuis waardoor het huis ook stevig verwarmd wordt door de oven.
In de wintermaanden nodig ik vrienden uit voor de gezelligheid of gaan we bij anderen op bezoek, zo spaar je ook al wat energie en samen vorm je zelf een verwarming

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Dat zal allemaal afhangen van hoe COVID zich dit jaar manifesteert in de oktober/novemberpiek. Eind augustus en begin september hadden we de laagste cijfers in meer dan een jaar, maar ondertussen gaat het weer in stijgende lijn nav de heropening van de scholen (met 0 maatregelen).Dizzy schreef: 17 sep 2022, 16:31 organiseer bijeenkomsten zodat het nuttige aan het aangename "gekoppeld" wordt![]()
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt, covid kan daar een rol spelen maar ik verwacht niet meer dezelfde problemen in dezelfde orde als voorheen. Velen zijn al besmet geweest of gevaccineerd, de rest schakelt hun energiefactuur zo ook zeer drastisch uit.