Keyless entry auto & detectie locatie sleutel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Allen,

Iets puur technisch waar ik zeer benieuwd in ben hoe zulke technologie werkt. Een auto heeft een keyless entry systeem (KESSY).
De sleutel op zak hebben is genoeg om hem te unlocken en de sleutel op zak hebben is ook genoeg hem te locken (via een knopje op de buitendeurklink).

Die auto gaat niet op slot als de sleutel in de auto ligt (dan weigert het knopje op de deurklink dienst). Verplaats je de sleutel 50cm en steek je hem in je broekzak dan gaat ie wel op slot via de deurklink.
Hetzelfde met de automatische kofferklep: wanneer je de sleutel in de koffer legt weigert de auto de kofferklep te sluiten. Steek je de sleutel in je broekzak dan kan je de koffer met een knopje op het kofferdeksel wél sluiten.

Welke technologie/protocol wordt hiervoor gebruikt om zo éxact (tot op 50cm nauwkeurig) te bepalen waar die sleutel zich bevindt op het moment dat je opdracht geeft om te sluiten?

Zulke 'beveiliging' is natuurlijk voorzien als preventie om jezelf niet buiten te sluiten, maar het maakt me zeer nieuwsgierig hoe eenvoudige (RF?) technologie op zulke kleine afstanden een nauwkeurige plaatsbepaling kan doen?

Het gaat over een auto van ongeveer 6 jaar oud, dus niets fancy en alzeker niets als bluetooth/IP/TCPIP of iets dergelijks.

Puur wetenschappelijke interesse, misschien is dit iets doms maar had nooit gedacht dat dit met zulke eenvoudige technologie als RF mogelijk zou zijn. :lol:

Tnx!
Pieter
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6919
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Bij de meeste gevallen zoals bijvoorbeeld GM. (Opel, Chevrolet)

Zitten er twee radio transceivers in het voertuig. Eentje buiten het voertuig (meestal onder de bumper) en eentje in het instrumenten paneel.

De twee transceivers meten ongeveer hoe kort de sleutel aan de wagen zit.
Wordt puur op RF gedaan. Bij GM is het 43x MHz

Dezelfde KESSY transceivers worden ook gebruikt voor onder andere de bandenspanning sensoren uit te lezen in elke 4 banden. Aan de hand van de afstand tussen de tranceiver en de bandenspanning sensor wordt uitgerekend om welke band het gaat.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

KESSY werkt met zes antennes en bestaat al meer dan 10 jaar.
Drie interieur in de binnenbekleding: vooraan, achteraan en in de koffer
Drie exterieur in de klinken: portier links, rechts en de achterklep
Aan de hand van de signaalsterkte die deze zes antennes elk apart opvangen weet de controller of de sleutel zich binnen of buiten de wagen bevindt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”