Je verwart een aantal zaken. Ja, er wordt door sommige vakbonden veel gestaakt maar je maakt de fout door daarmee te veronderstellen dat ook de ambtenaren daarom automatisch meedoen met die stakingen. De meeste werken gewoon door en velen hebben zelfs nooit of zelden gestaakt.
Voor mij hoeft er ook niet gestaakt te worden maar zoals ik al zei denk ik niet dat de overgrote meerderheid van ambtenaren aan de staking zal deelnemen.
Ik heb nooit gestaakt en trouwens sinds jongs af aan altijd een afkeer gehad van vakbonden.
Ik heb wel opgemerkt dat het altijd dezelfde werknemers zijn die staken...
Er is in de praktijk een groot verschil tussen "de ambtenaar" en "de vakbonden".
De meeste ambtenaren, toch die ik ken, kan het al lang geen fl**t meer schelen wat de "beschermde" vakbondsafgevaardigden her en der staan te verkondigen.
Precies of vakbonden in de privésector ook niet te pas en te onpas oproepen om te staken.
Vakbonden en veel van hun afgevaardigden zijn bijna een sector op zichzelf geworden.
Veel stakingsaanzeggingen in de overheidssector zijn trouwens gewoon onderdeel van het kat en muisspel met de werkgever en worden niet eens in daden omgezet.
Zo is het!
Heb een heel goed zicht op toch tenminste één FOD (maar ben geen ambtenaar), hier en daar een uitzondering is daar niemand die staakt.
Elk statuut heeft zijn voor en nadelen en als ambtenaar zijn er zeker ook nadelen net als loontrekende of zelfstandige. Moest ik volgens mijn diploma aangeworven worden zou ik verschillende honderden euro's netto minder verdienen.
Toen ik in 2012 (uit noodzaak) ambtenaar geworden ben verdiende ik evenveel als in 1992 als werknemer in de privésector...
Ja, ik had 40 dagen jaarlijks verlof (zonder mijn overuren!) maar ik wist niet eens wat er mee te doen .
Ik ben nu gepensionneerd sinds april 2022, ik heb nog 14 maand doorgewerkt na mijn officieel pensioen (1 februari 2021) om mijn miezerig pensioenbedrag iets omhoog te krikken (loopbaan 23 jaar als werknemer in de privésector, 3 jaar voor een Europese militaire instelling, 10 jaar als zelfstandige en 10 jaar als ambtenaar).
Als ambtenaar heb ik het geluk gehad om na een 5-tal jaar een hogere functie te kunnen uitvoeren zonder het benodigde diploma ('faisant fonction'), anders verdiende ik maar de helft t.o.v. een gelijkaardige job in de privésector.