Afschaffing 'sliding-window'-principe bij uw adsl-trafiek (ik neem aan dat dit de glijdende meter is)
In het eerste kwartaal van 2006 gaan wij, wat de smalband-berekening betreft, uw adsl-trafiek niet meer op basis van het sliding-window-principe berekenen maar op maandelijkse basis.
bron: nieuwsbrief Edpnet
Kan ik alleen maar toejuichen.
Afschaffing Glijdende meter in 2006
Ik heb zojuist ook de nieuwsbrief gekregen en heb gelezen dat ze die lastige glijdende meter gaan afschaffen, dat vind ik zker een hele goeie zaak.
Maar ik hoop dat ze ons ook vrij laten volume paks te bestellen wanneer wij dat willen en niet zoals nu het geval is een jaar verplicht die volumepaks te kopen.
Dus in feite betalen voor elke gebruikte volume per maand![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Misschien wat teveel gevraagd maar dit zou toch hun positie op de markt verscherpen !!!
Allee ik vind dat ze toch al goed bezig zijn dat ze die glijdende meter afschaffen
!
Maar ik hoop dat ze ons ook vrij laten volume paks te bestellen wanneer wij dat willen en niet zoals nu het geval is een jaar verplicht die volumepaks te kopen.
Dus in feite betalen voor elke gebruikte volume per maand
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Misschien wat teveel gevraagd maar dit zou toch hun positie op de markt verscherpen !!!
Allee ik vind dat ze toch al goed bezig zijn dat ze die glijdende meter afschaffen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik ben nochtans een serieuze voorstander van dit glijdende principe.
Momenteel ben ik er zeker van dat ik mijn 40 gig de maand krijg en mooi opgebruik zonder mij ergens zorgen over te moeten maken...met de afschaffing van de glijdende meter moet je weer moeite gaan doen op het einde van de maand om je account vol te zuipen en de 40 gig die je betaalt te gebruiken.
Ik vind het meer achter- dan vooruitgang, voor mij direct weer een reden om te gaan uitkijken naar een andere provider.
p.s.: volumepacks op maandbasis gaan perfect bij edp.
Momenteel ben ik er zeker van dat ik mijn 40 gig de maand krijg en mooi opgebruik zonder mij ergens zorgen over te moeten maken...met de afschaffing van de glijdende meter moet je weer moeite gaan doen op het einde van de maand om je account vol te zuipen en de 40 gig die je betaalt te gebruiken.
Ik vind het meer achter- dan vooruitgang, voor mij direct weer een reden om te gaan uitkijken naar een andere provider.
Ja als gij minder op een maand binnen wilt halen dan moet ge inderdaad maar ne andere isp gaan zoeken.Frogman schreef:Ik ben nochtans een serieuze voorstander van dit glijdende principe.
De glijdende meter is er alleen om het volume te verspreiden..
Nu hoef je je downloads nietmeer te spreiden nu kan je ze in één keer afhalen en dan is het in eens nietmeer goed
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik zou toch maar eens goed nadenken over wat je zegt.
Ik begrijp niet dat je dit een achteruitgang kan noemen, nu kan je tenminste zelf kiezen wanneer je de download spreid per maand en je moet niet betalen voor wat je niet download dus je moet niet op het einde van de maand nog iets gaan downloaden, dat heeft niet veel zin. Het zijn er trouwens 50 per maand inplaats van de 40 die je zegt.Frogman schreef:Ik ben nochtans een serieuze voorstander van dit glijdende principe.
-
- Administrator
- Contacteer:
Frogman, ik denk dat je het princiepe van de glijdende limiet niet echt snapt.
voorbeeld: 2 maanden, een limiet van 40 GB = gemiddeld 1.2 GB per dag om niet aan smallband te raken:
![Afbeelding](http://www.userbase.be/~ze0n/limieten.png)
Bij de glijdende limiet zit je de 2e maand constant tegen je limiet aan, terwij bij de 'vaste' limiet die in het begin van de maand gereset wordt, zit je enkel tegen het einde van de maand tegen de limiet aan.
voorbeeld: 2 maanden, een limiet van 40 GB = gemiddeld 1.2 GB per dag om niet aan smallband te raken:
![Afbeelding](http://www.userbase.be/~ze0n/limieten.png)
Bij de glijdende limiet zit je de 2e maand constant tegen je limiet aan, terwij bij de 'vaste' limiet die in het begin van de maand gereset wordt, zit je enkel tegen het einde van de maand tegen de limiet aan.
Wel, er is zo tezien verduidelijking nodig bij mijn reply.
ik zal vooral mijn surfgedrag verklaren:
- ik hou me niet bezig met kijken naar mijn verbruikspagina, pure waste of time
- ik verbruik mijn volle 40 GB, al weet ik niet wanneer, wat logisch is (meer mag altijd)
- mijn verbruik per dag is elke maand zowat altijd gelijk, mits 4-5 drukkere dagen (reden van de glijdende meter in 1 zin)
- ik ga ervanuit dat de 40 gb die ik betaal ook gebruikt moet worden. (principieel, data op het einde van de maand weggooien kan principieel niet)
- ik hou me niet bezig met onnozeliteiten zoals op het einde van de maand 10 GB aan nutteloze data binnen te halen.
- zoals eerder gezegd door sub zero: moet je altijd je limiet tot het einde opgebruiken? Ik gebruik hem liever op de dagen dat ik hem nodig heb dan op het einde van de maand. (usefull traffic <-> useless traffic)
- als ik een drukke dag heb, dan daalt het percentage direct met een gig per dag, waar je anders op maand-eindes rekening moet gaan houden met je verbruik
Ik heb geen extra drukke dagen, soms wat fluctuaties waardoor mijn percentage wel zal stijgen en dalen, maar door de glijdende meter moet je niet elk maand-einde gaan kijken of je nog wel plaats hebt en of je alles wel hebt opgebruikt, je weet dat je je 40 GB gebruikt en dat je nog plaats hebt, dit is veel rustiger surfen voor mij.
Ik heb jaren gesurft met skynet / tiscali / ... die het maandelijks principe toepassen en ik moet zeggen dat het surfen er met de glijdende meter veel rustiger op is geworden (controlegewijs dan: gaan kijken naar de verbruikspagina, dit doe ik nu gewoon amper, wat anders elk maandeinde is).
Het maandelijks principe oogt veelal handiger, wat ik perfect snap, al oogt het voor mij niet zo, ik zeg gewoon wat ik merk: ik surf veel rustiger, op mijn gemak.
Daarnaast zie ik het ook als veel handiger voor admins bij ISP's, een stabiel continu netwerk is veel plezanter en beter te onderhouden dan een netwerk waar je met pieken en dallen zit.
Het surfgedrag van de meeste gebruikers hier lijkt wel het tegengestelde van dat mij en is er daar ook geen sprake van continu gelijk verbruik (zodus zijn ze voorstanders van het maandelijks principe).
- aan 50cent: het is 40 GB voor mij bij EDPnet (ik kom van a2f)
- aan sensei: ik denk dat ge mij wel goed genoeg kent om te weten dat ik geen grafiekske nodig heb om te weten wat een glijdende meter is.
ik zal vooral mijn surfgedrag verklaren:
- ik hou me niet bezig met kijken naar mijn verbruikspagina, pure waste of time
- ik verbruik mijn volle 40 GB, al weet ik niet wanneer, wat logisch is (meer mag altijd)
- mijn verbruik per dag is elke maand zowat altijd gelijk, mits 4-5 drukkere dagen (reden van de glijdende meter in 1 zin)
- ik ga ervanuit dat de 40 gb die ik betaal ook gebruikt moet worden. (principieel, data op het einde van de maand weggooien kan principieel niet)
- ik hou me niet bezig met onnozeliteiten zoals op het einde van de maand 10 GB aan nutteloze data binnen te halen.
- zoals eerder gezegd door sub zero: moet je altijd je limiet tot het einde opgebruiken? Ik gebruik hem liever op de dagen dat ik hem nodig heb dan op het einde van de maand. (usefull traffic <-> useless traffic)
- als ik een drukke dag heb, dan daalt het percentage direct met een gig per dag, waar je anders op maand-eindes rekening moet gaan houden met je verbruik
Ik heb geen extra drukke dagen, soms wat fluctuaties waardoor mijn percentage wel zal stijgen en dalen, maar door de glijdende meter moet je niet elk maand-einde gaan kijken of je nog wel plaats hebt en of je alles wel hebt opgebruikt, je weet dat je je 40 GB gebruikt en dat je nog plaats hebt, dit is veel rustiger surfen voor mij.
Ik heb jaren gesurft met skynet / tiscali / ... die het maandelijks principe toepassen en ik moet zeggen dat het surfen er met de glijdende meter veel rustiger op is geworden (controlegewijs dan: gaan kijken naar de verbruikspagina, dit doe ik nu gewoon amper, wat anders elk maandeinde is).
Het maandelijks principe oogt veelal handiger, wat ik perfect snap, al oogt het voor mij niet zo, ik zeg gewoon wat ik merk: ik surf veel rustiger, op mijn gemak.
Daarnaast zie ik het ook als veel handiger voor admins bij ISP's, een stabiel continu netwerk is veel plezanter en beter te onderhouden dan een netwerk waar je met pieken en dallen zit.
Het surfgedrag van de meeste gebruikers hier lijkt wel het tegengestelde van dat mij en is er daar ook geen sprake van continu gelijk verbruik (zodus zijn ze voorstanders van het maandelijks principe).
- aan 50cent: het is 40 GB voor mij bij EDPnet (ik kom van a2f)
- aan sensei: ik denk dat ge mij wel goed genoeg kent om te weten dat ik geen grafiekske nodig heb om te weten wat een glijdende meter is.
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Dus je kijkt ook niet naar je benzinemeter in je auto, waste of time ? ![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Persoonlijk heb je op sommige punten gelijk, echter ervaar ik het anders. Als ik piekdagen heb met 10GB op 1 dag (niet zo moeilijk met usenet en 600KB/sec download), dan moet ik ook de VOLLE 30 dagen wachten tot ik die 10GB terugkrijg. Nu kan ik ervan uitgaan dat het op het einde van de maand terugkomt. Dat is een gedrag die de Belg al gewoon is. Velen geven veel uit als ze hun loon hebben en juist weinig als het volgende loon eraan komt.
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Persoonlijk heb je op sommige punten gelijk, echter ervaar ik het anders. Als ik piekdagen heb met 10GB op 1 dag (niet zo moeilijk met usenet en 600KB/sec download), dan moet ik ook de VOLLE 30 dagen wachten tot ik die 10GB terugkrijg. Nu kan ik ervan uitgaan dat het op het einde van de maand terugkomt. Dat is een gedrag die de Belg al gewoon is. Velen geven veel uit als ze hun loon hebben en juist weinig als het volgende loon eraan komt.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Volledig mee eensPhuncz schreef:Dus je kijkt ook niet naar je benzinemeter in je auto, waste of time ?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik zit nu op 99% van de limiet! Ben nu op 't werk (technisch werkloos, site down
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Met die glijdende meter wordt je surfgedrag afgestraft naar een gemiddelde per dag dat je mag halen. Ga je over dit gemiddelde dan moet je daar 30 dagen rekening mee houden of je komt op smalband terecht. Daar gaat dan de belofte om 24/7 te kunnen surfen voor hetzelfde bedrag. Dat lukt dan misschien nog wel maar dan wel aan smalband snelheid. Met limieten dwingen ze je om van internet af te blijven voor bepaalde periodes. En met een glijdende meter ben je beter gebaat om traag te internetten want hoe sneller het gaat hoe langer je op smalband komt te zitten.
Dan zit je, net als iemand met een beperkt budget, te rekenen. Wanneer kan ik dit doen.. wanneer kan ik dat doen. Ai, momenteel onmogelijk.. ik ga nog een paar dagen moeten wachten... Tof als dat DE internetervaring is waarvan je droomt. Die rommel ligt bij mij de deur uit en ik ben er niet rouwig om.
Dan zit je, net als iemand met een beperkt budget, te rekenen. Wanneer kan ik dit doen.. wanneer kan ik dat doen. Ai, momenteel onmogelijk.. ik ga nog een paar dagen moeten wachten... Tof als dat DE internetervaring is waarvan je droomt. Die rommel ligt bij mij de deur uit en ik ben er niet rouwig om.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 5 keer
Frogman, kijk eens bij de meter naar je maandelijks verbruik. Bij mij heb ik, in de 8 maanden dat ik EDPnet heb, slechts 2 maanden daarvan over de 40GB gedownload en toch een 4 tal keer op smallband geweest. De overige maanden was het telkens minder (soms zelf veel minder) dan 40GB.
- Phuncz
- Elite Poster
Ik heb het toch andere ervaring met de glijdende meter:BungaMan schreef:Dan zit je, net als iemand met een beperkt budget, te rekenen. Wanneer kan ik dit doen.. wanneer kan ik dat doen. Ai, momenteel onmogelijk.. ik ga nog een paar dagen moeten wachten... Tof als dat DE internetervaring is waarvan je droomt. Die rommel ligt bij mij de deur uit en ik ben er niet rouwig om.
Dag 14: he leuk HDTV dingetje, downloaden !
Dag 15: oeh nieuwe vette demo's, heb nog genoeg limiet !
Dag 16: hmm eens een nieuwe ISO binnenhalen, wordt krap
Dag 17 tot dag 14 v. d. 2de maand: kut smalband, gvd
Dat is het juist, als je eens een week teveel download, heb je er een maand lang "plezier" van. Heb de eerste maanden bij EDPnet echt moeten wennen met het fenomeen. Nu lukt het nog, maar ik moet evengoed plannen nu, om te zien wanneer er weer iets afgaat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Dataverbruik is quasi onmeetbaar voor jan met de pet en niets weerhoudt een ISP om af en toe [opzettelijk] wat traffiek corrupt te maken zodat er meer verbruikt wordt. Een Fair Use Policy gebaseerd op gemiddeld verbruik zou wettelijk verplicht moeten worden, imo, om gesjoemel met de volumepakskes-afzetterij tegen te gaan.
- Phuncz
- Elite Poster
Mja het ligt eraan hoe gemeten wordt natuurlijk. Maar ja, das hetzelfde verhaal als opslagmedia, alles wordt in gigabytes uitgedrukt, maar ze gebruiken de verkeerde manier om te berekenen. Een voorbeeld: een HD van 160GB is uiteindelijk maar 152GB ongeveer. Maar aangezien alle HD-fabrikanten het doen en het niemand echt boeit, valt het snel in de verwaarlozingsputcptKangaroo schreef:Dataverbruik is quasi onmeetbaar voor jan met de pet en niets weerhoudt een ISP om af en toe [opzettelijk] wat traffiek corrupt te maken zodat er meer verbruikt wordt. Een Fair Use Policy gebaseerd op gemiddeld verbruik zou wettelijk verplicht moeten worden, imo, om gesjoemel met de volumepakskes-afzetterij tegen te gaan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Inderdaad, gisteren stond ik op 84% vandaag 101% en er is 4GB weg van de glijdende meter waarop ik recht heb ![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)