Digitale meter na installatie zonnepanelen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Hallo,

Mijn ouders lieten in april zonnepanelen met een batterij plaatsen. Zij beschikken nog over een analoge meter. Panelen en thuisbatterij werden begin april 2022 bij Fluvius door de installateur aangemeld.

Kunnen jullie een paar zaken bevestigen?

- Subsidies kunnen maar aangevraagd worden na installatie DM?
- Subsidies kunnen maximaal 9 maanden na keuring zonnepanelen aangevraagd worden?
- DM wordt blijkbaar niet spontaan door Fluvius geinstalleerd? (na 6 maanden hebben mijn ouders nog niets gehoord)
- Na navraag bij Fluvius om een DM te kunnen krijgen, wordt een offerte opgestuurd van ongeveer 80€.

Klopt het dan dat zij 80€ moeten betalen voor een DM om de subsidies correct aan te kunnen vragen, terwijl wettelijk gezien ze eigenlijk verplicht een DM zouden moeten krijgen?

Begrijp ik iets fout of klopt het bij Fluvius gewoon niet?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Na aanmelding bij Fluvius kun je premies aanvragen.
Maar deze kan pas uitbetaald worden na plaatsing digitale meter.
Na aanmelding bij Fluvius kan het nog altijd een tijdje duren voor ze digitale meter komen installeren wegens een achterstand van Fluvius. (Ale ik denk dat Fluvius sommige zaken zelf tegenhoud of word tegengehouden door lever problemen bij producent digitale meter.)
Keurinsdatum telt voor premiebedrag dat je krijgt.

Zou dus zeggen gewoon afwachten tot Fluvius zelf contact op neemt met jullie.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als ik probeer de subsidie van de batterij aan te vragen, staat daar nochtans expliciet 1 vd 3 voorwaarden: DM dient geplaatst te zijn. Zoniet wordt de aanvraag geweigerd ...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

- Subsidies kunnen maar aangevraagd worden na installatie DM?
=> klopt

- Subsidies kunnen maximaal 9 maanden na keuring zonnepanelen aangevraagd worden?
=> klopt, geloof ik (ben niet meer helemaal zeker van de termijn)

- DM wordt blijkbaar niet spontaan door Fluvius geinstalleerd? (na 6 maanden hebben mijn ouders nog niets gehoord)
=> klopt, zij hebben meer geduld als mij... ik heb 4 maand gewacht, dan zelf gebeld om te kijken hoe het zat, en het antwoord was doodleuk
'je dossier is inderdaad in orde, ik zal de technieker inplannen, die komt volgende week" ...
(en voor die tussentijd - waar jij dus niet voor in fout bent - dien je dus ook nog prosumententarief te betalen)

- Na navraag bij Fluvius om een DM te kunnen krijgen, wordt een offerte opgestuurd van ongeveer 80€.
Klopt het dan dat zij 80€ moeten betalen voor een DM om de subsidies correct aan te kunnen vragen, terwijl wettelijk gezien ze eigenlijk verplicht een DM zouden moeten krijgen?
=> nee, dit is gratis...
klinkt alsof het dossier van je panelen (nog) niet rond is, ofwel had je iemand aan de lijn die niet wist waarover het ging

volgorde is:

- panelen laten leggen
- panelen aangeven bij fluvius (dit zou in principe door je installateur grotendeels gedaan zijn, eventueel moet je nog een klein stukje online via mijn fluvius doen)
- fluvius stelt dossier op (en laat je niks meer weten tot je zelf belt dus....)
- zodra dossier compleet is, en je afspraak vastligt voor de digitale meter, komen ze die GRATIS plaatsen
- daarna kan je (ongeveer dag of 2-3 na installatie digitale meter) de premie voor de panelen aanvragen
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Batterij met terugdraaiende teller... Ik mag hopen dat je deze in tussentijd uitgezet hebt... Het enige dat je doet is nodeloos cyclus gebruiken en batterij die verouderd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

Splitter schreef:- Subsidies kunnen maar aangevraagd worden na installatie DM?
=> klopt

=> klopt, geloof ik (ben niet meer helemaal zeker van de termijn)

=> klopt, zij hebben meer geduld als mij... ik heb 4 maand gewacht, dan zelf gebeld om te kijken hoe het zat, en het antwoord was doodleuk
'je dossier is inderdaad in orde, ik zal de technieker inplannen, die komt volgende week" ...
(en voor die tussentijd - waar jij dus niet voor in fout bent - dien je dus ook nog prosumententarief te betalen)

=> nee, dit is gratis...
klinkt alsof het dossier van je panelen (nog) niet rond is, ofwel had je iemand aan de lijn die niet wist waarover het ging

volgorde is:

- panelen laten leggen
- panelen aangeven bij fluvius (dit zou in principe door je installateur grotendeels gedaan zijn, eventueel moet je nog een klein stukje online via mijn fluvius doen)
- fluvius stelt dossier op (en laat je niks meer weten tot je zelf belt dus....)
- zodra dossier compleet is, en je afspraak vastligt voor de digitale meter, komen ze die GRATIS plaatsen
- daarna kan je (ongeveer dag of 2-3 na installatie digitale meter) de premie voor de panelen aanvragen
Waarom staat er dan op de site van de Vlaamse overheid het volgende?
"De premie kan enkel worden toegekend nadat er een digitale meter is geplaatst. Dat moet gebeuren binnen de 90 dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie (Energiebesluit van 19 november 2010)."

https://www.vlaanderen.be/premie-van-fl ... nnepanelen

Klopt deze info dan niet want bij jou was de DM pas na 4 maanden geïnstalleerd?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Morgen Fluvius eens bellen. Bij mijn ouders na 6 maanden nog geen DM. Heb het energiebesluit een snel doorgenomen en staat inderdaad in dat dit binnen de 90 dagen moet gebeuren. Schande dat Fluvius dan zelfs nog een offerte voor het plaatsen van de DM durft te sturen. Ze proberen dus stiekem te cashen ...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

pkrs schreef: 11 sep 2022, 19:58
"De premie kan enkel worden toegekend nadat er een digitale meter is geplaatst. Dat moet gebeuren binnen de 90 dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie (Energiebesluit van 19 november 2010)."

de info zal vast kloppen, maar als ik niet zelf had gebeld, was fluvius nu niet langsgeweest voor die stomme meter te plaatsen,
en zat ik nog steeds prosumententarief te betalen waarschijnlijk.
het is niet omdat de info klopt, dat fluvius zich ook aan die regels aan het houden is.... het is, after all, nog steeds belgie en fluvius is nog steeds een overheidsbedrijf
(ok, het is in handen "van verschillende gemeentes" en blabla, maar het komt er dus op neer dat ze even idioot en inefficient zijn als de rest van het overheidsorgaan, ongeacht het niveau)

vergeet ook niet, het "moet binnen de 90 dagen" en er zijn verscheidene voorwaardes waar jij, als normaal persoon, aan moet voldoen om iets te kunnen krijgen,
maar er is geen boete of straf naar fluvius toe als ze zich ergens niet aan zouden houden.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

Splitter schreef:
pkrs schreef: 11 sep 2022, 19:58

de info zal vast kloppen, maar als ik niet zelf had gebeld, was fluvius nu niet langsgeweest voor die stomme meter te plaatsen,
en zat ik nog steeds prosumententarief te betalen waarschijnlijk.
het is niet omdat de info klopt, dat fluvius zich ook aan die regels aan het houden is.... het is, after all, nog steeds belgie en fluvius is nog steeds een overheidsbedrijf
(ok, het is in handen "van verschillende gemeentes" en blabla, maar het komt er dus op neer dat ze even idioot en inefficient zijn als de rest van het overheidsorgaan, ongeacht het niveau)

vergeet ook niet, het "moet binnen de 90 dagen" en er zijn verscheidene voorwaardes waar jij, als normaal persoon, aan moet voldoen om iets te kunnen krijgen,
maar er is geen boete of straf naar fluvius toe als ze zich ergens niet aan zouden houden.
En heb je dan uiteindelijk de premie ontvangen of is je aanvraag goedgekeurd?
Want bij mij komen ze er binnenkort installeren en had gewoon graag geweten als ik de DM nu al moet aanvragen om zeker te zijn of gewoon jou stappenplan kan volgen...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb een aanvraag gedaan in April (Batterijen) en Augustus (Panelen, aangezien Fluvius 5 maand nodig had om deze te verwerken): wacht nog op premie, zal wel voor volgend jaar zijn wellicht ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

pkrs schreef: 11 sep 2022, 22:55 En heb je dan uiteindelijk de premie ontvangen of is je aanvraag goedgekeurd?
Want bij mij komen ze er binnenkort installeren en had gewoon graag geweten als ik de DM nu al moet aanvragen om zeker te zijn of gewoon jou stappenplan kan volgen...
als je de DM aanvraagt *voor* je panelen hebt liggen, dan is dat betalend (omdat jij wil dat ze vroeger komen).
als je de panelen laat leggen en aangeeft, komt fluvius gratis, want dan willen zij dat er een DM staat.
dus je moet zowiezo éérst de panelen laten leggen en die aangeven, het stappenplan zoals ik aangaf is dus eigenlijk je enige keuze (tenzij je wil betalen voor een DM...)

de premie heb ik ontvangen ongeveer een maand na plaatsing van digitale meter.
dus:

- panelen laten leggen
- aangifte van de panelen (laten) doen
- fluvius laten komen (kan dus goed zijn dat je hier wat achter hun veren moet zitten)
- dag of 2 na plaatsing DM aanvraag premie doen
- +/- maandje later premie ontvangen

aangifte en aanvraag is allemaal gewoon via het online portaal van fluvius, duurt hoop en al 5 a 10 minuten.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus

Splitter schreef:
pkrs schreef: 11 sep 2022, 22:55 En heb je dan uiteindelijk de premie ontvangen of is je aanvraag goedgekeurd?
als je de DM aanvraagt *voor* je panelen hebt liggen, dan is dat betalend (omdat jij wil dat ze vroeger komen).
als je de panelen laat leggen en aangeeft, komt fluvius gratis, want dan willen zij dat er een DM staat.
dus je moet zowiezo éérst de panelen laten leggen en die aangeven, het stappenplan zoals ik aangaf is dus eigenlijk je enige keuze (tenzij je wil betalen voor een DM...)

de premie heb ik ontvangen ongeveer een maand na plaatsing van digitale meter.
dus:

- panelen laten leggen
- aangifte van de panelen (laten) doen
- fluvius laten komen (kan dus goed zijn dat je hier wat achter hun veren moet zitten)
- dag of 2 na plaatsing DM aanvraag premie doen
- +/- maandje later premie ontvangen

aangifte en aanvraag is allemaal gewoon via het online portaal van fluvius, duurt hoop en al 5 a 10 minuten.
Ok super, dan wordt er blijkbaar niet meer gekeken naar die 90 dagen want ik had gelezen dat iemand zijn premie gemist had en deze melding kreeg:

"Uw aanvraag voldoet niet aan de Vlaamse voorwaarden, deze moet conform artikel 3.1.52, §1, vijfde lid van het Energiebesluit van 19 november 2010 moet een digitale meter worden geplaatst binnen de negentig dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie. De premie wordt pas uitbetaald nadat er een digitale meter is geplaatst.
Hierdoor kunnen we tot ons spijt, de premie niet uitbetalen"

Ik zal dan gewoon jou stappenplan volgen, bedankt!
Laatst gewijzigd door pkrs 12 sep 2022, 07:35, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn DM is geplaatst bij de aanmelding van de PV en ik heb de DM zelf moeten betalen.
€150 want ze vervangen altijd gas én elektriciteit tegelijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is correct dat wanneer Fluvius beslist een DM te plaatsen dat het gratis is.
Wanneer je het zelf aanvraagt dien je een tussenkomst van rond de 88€ te betalen.
Maar een tijd terug (geen idee of deze regeling nog geldt want ik volg het nu niet meer op wegens zelf al een DM aangevraagd en geplaatst binnen de 2 weken dat ik een overeenkomst had met de onderaannemer van Fluvius over de plaatsing, waartoe je natuurlijk eerst zelf het initiatief moet nemen) kon je nadien ook een premie van 100 € aanvragen en uitbetaald krijgen.
Kon (kan?) je door zelf de DM vervroegd aan te vragen er nog een kleine winst op boeken (geen gasmeter hier).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef: 12 sep 2022, 10:35 Mijn DM is geplaatst bij de aanmelding van de PV en ik heb de DM zelf moeten betalen.
€150 want ze vervangen altijd gas én elektriciteit tegelijk.
geplaatst bij de aanmelding van de PV = dus voor het dossier dat je panelen hebt liggen rond is = dus waarschijnlijk zelf (of door je installateur) aangevraagd en iets te vroeg laten uitvoeren = betalend.
hier is gas en elektra beide ook vervangen, nadat de panelen er lagen en het dossier rond was, en is beide gratis uitgevoerd (de DM omdat fluvius dat wil nadat er panelen liggen, en de gasmeter omdat ze toch aanwezig waren voor het vervangen van de elektrameter)

ik heb ergens wel een beetje het gevoel dat ze zo nu en dan proberen om er toch geld uit te halen, maar in principe als je de stappen volgt zou het dus gratis moeten zijn.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vandaag ontdekt dat m'n ouders nog extra in het zak gezet zijn. Toen in april de keuring van de zonnepanelen is gebeurd, heeft het keuringsorganisme foto's van de tellerstand in het keuringsverslag opgenomen. M'n ouders hebben toen een nieuwe tussentijdse afrekening van de energieleverancier gekregen op basis van de tellerstand door Fluvius doorgegeven, maar er niet bij stilgestaan welke impact dit mogelijk heeft.

Gevolg: nu 2000kWh negatief, nog steeds geen digitale meter en dus geen injectievergoeding retour. Kunnen dus alleen maar proberen zoveel mogelijk van die 2000kWh te versmossen voor volgende telleropname of vervanging van meter ...

Én ze betalen ondertussen ook nog prosumententarief aangezien geen digitale meter omdat Fluvius het laat aanslepen.

Hadden ze die bijkomende tussenkomende tellerstand geskipt, was het veel eerlijker geweest. Of meteen een digitale meter zoals het eigenlijk zou moeten (binnen de 3 maanden).

Mijn ouders overwegen met dit soort diefstal naar de pers te stappen om aan te halen hoe oneerlijk het allemaal verloopt ...
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

silencer schreef: 12 sep 2022, 00:29 Ik heb een aanvraag gedaan in April (Batterijen) en Augustus (Panelen, aangezien Fluvius 5 maand nodig had om deze te verwerken): wacht nog op premie, zal wel voor volgend jaar zijn wellicht ?
Kan je de aanvraag voor de premies al doen als Fluvius nog aan het verwerken is?

Ik deed de aanvraag van batterij en zonnepanelen op 30 juli 2022. Nadat de installatie is uitgevoerd op 13 juli, maar zie bij de Groenestroominstallaties op Mijn Fluvius nog steeds "in verwerking" staan.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Die digitale meters, zijn die zo niet een beetje de milieubox van de jaren '20 aan het worden? A lot to do about a cheap thrill. Ze staan er, maar ze werken maar half. Als ze dan werken, dan wordt met de data die ze aanleveren toch geen rekening gehouden. En tegen dat ze mogelijk allemaal werken moeten ze vervangen worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Die milieubox heb ik nooit gebruikt voor wat hij moest dienen.
De digitale meter gebruik ik echter alle dagen en doet alle dagen wat hij moet doen.
Dat iedere "verandering" de doorsnee Vlaming op stang jaagt is ook geen nieuw gegeven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef: 11 sep 2022, 14:47 (en voor die tussentijd - waar jij dus niet voor in fout bent - dien je dus ook nog prosumententarief te betalen)
Mijn dossier is ondertussen ook al enkele weken geopend bij Fluvius maar verder blijft het daar stil.

Als dit blijft aanslepen kan ik nog prosumententarief gaan betalen voor de winterperiode wanneer m'n panelen niets opbrengen :evil:

Het is mijn fout niet dat ze geen digitale meter komen plaatsen... dat ze zelf de prosumenten tax betalen :evil:
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat m'n ouders voorhebben is erger. 2000kWh op het net steken. Daar niets voor terugkrijgen én nog prosumententarief bijbetalen ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hopelijk zijn ze daarbovenop geen klant bij Mega, Octa+ of Totalenergies.
Na Mega en Octa+ gaat ook TotalEnergies van 1/4/2023 per maand 5 € per kVA omvormervermogen forfaitaire vergoeding aanrekenen voor PV-bezitters met een analoge terugdraaiende teller.
https://www.hln.be/geld/ook-totalenergi ... ~a5bf81d7/
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”