Aan het uitkijken voor de vervanging van mijn huidige wagen. Op dit moment +130000 km, zit nu met een jaarlijks (onderhoud)kosten saldo die op dit moment 4 keer hoger is dan in een gemiddeld jaar. Dit terwijl er zeker nog 1 onderhoudsbeurt dient te gebeuren dit jaar. Wat er ook een rol speelt is dat ik (voor het eerst in mijn leven) pro-actief wil zijn. Betekent van uitkijken naar een alternatief en niet wachten totdat de wagen stuk is om dan in (paniek) vijf dagen een andere wagen te zoeken en kopen.
- Iemand ervaring met de levensduurte van benzine + lpg (bifual motor) ?
- Is benzine + lpg een waardig alternatief voor diesel?
- Extra kosten van benzine + lpg in vergelijking met een diesel motor?
- Extra panne's bij benzine + lpg in vergelijking met diesel motor?
- Betrouwbaarheid bij benzine + lpg in vergelijking met diesel motor?
Wat ik merk als ik op de tweedehands markt kijk is dat de prijzen (relatief) hoog zijn net zoals de kilometerstanden van de wagens. Dit kan een subjectief gevoel zijn.
Nieuwe wagens van de reguliere automerken zijn naar mijn aanvoelen onbetaalbaar geworden.
Ik kwam als laatste op mijn lijstje op de website van Dacia uit. Die in vergelijking met andere merken en de (oververhitte) tweedehandsmarkt betaalbaar leek. Het is dan nog veel geld in mijn beleving.
Veel opties zitten er niet op de wagens, maar wat er mogelijk is lijkt mij even basic te zijn in vergelijking met mijn wagen van 8 jaar oud. Natuurlijk veel minder dan de reguliere automerken die in vergelijking veel meer (al dan niet noodzakelijke) opties weergeven. Voor mij is een auto een gebruiksvoorwerp die simpel gezegd gewoon moet werken. Instappen en vertrekken.
Op het eerste zicht kwam ik uit op een wagen (Sandero Stepway of Duster) uit op benzine + lpg. De verkoper in de toonzaal stelde de diesel motor voor (enkel verkrijgbaar op de Duster).
Het verbruik van de diesel ligt veel lager dan bij de combinatie benzine + lpg. Verbruik van 4.9 vs 7 liter per 100 km.
Als ik kijk naar de Vlaamse belastingen voor in gebruik stellen + jaarlijkse belasting zie ik dat de diesel hier het eerste jaar 950 (los afgerond) kost een de combinatie benzine + lpg hier maar 150 euro kost. Met het daaropvolgende jaar bij diesel een terugkerend bedrag van 300 euro en bij de benzine + lpg een belasting van 0 euro. Blijkbaar wordt lpg gezien als een "groene" brandstof.
Het eerste jaar is daar een besparing van 750 (afgerond) en jaarlijks 300 (afgerond) in het voordeel van de benzine + lpg.
Kostprijs diesel 2 euro / liter (10/09/2022)
Kostprijs benzine 1.69 / liter (10/09/2022)
Kostprijs lpg 0.70 / liter (10/09/2022)
prijzen wijken een beetje af in vergelijking met de maximum prijs.
Ik heb geen enkele ervaring met benzine rijden en zeker niet met de combinatie lpg. Wat inleeswerk geeft mij mee dat deze combinatie aan de pomp een voordeel omslag heeft van 6000 km (ruim afgerond 10000 km) ten opzichte van diesel. Omdat de kostprijs van de belastingen, brandstof lager liggen.
De Dacia wordt voorzien van de bifual motor die enkele jaren geleden ook in de Clio werd gestoken. Renault is daar op dit moment min of meer van afgestapt om de omslag te maken naar hybride wagens (benzine + batterij).
Heeft er iemand ervaringen met een lpg motor? Duurzaamheid doorheen de jaren en kilometers -> 5 jaar? -> +100000 km?
Nieuwe auto: Diesel of Benzine + LPG
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Waarom zou je met de huidige gasprijzen voor een auto met LPG gaan?
Hier een Ford Focus Ecoboost 1.0 (Benzine) en een verbruik van slechts 4,5l/100km
Verkeersbelasting was echt peanuts.
Hier een Ford Focus Ecoboost 1.0 (Benzine) en een verbruik van slechts 4,5l/100km
Verkeersbelasting was echt peanuts.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Diesel kost momenteel 2 euro aan de pomp, benzine 95 kost 1,7. Als je voor pakweg tien jaar een auto koopt, weet dan dat vanaf 2030 geen enkele diesel nog Brussel binnen mag, andere steden zijn ook bezig met een lez beleid. Diesels zijn minder waard geworden op de 2e hands markt. Er zijn weinig redenen om vandaag een diesel te kopen, denk ik.
Doe zeker een testrit met de Dacia op autosnelweg. Een collega van mij was niet te spreken over de geluidsisolatie van zijn Dacia maar dat is al enkele jaren geleden. Dus testen.
Doe zeker een testrit met de Dacia op autosnelweg. Een collega van mij was niet te spreken over de geluidsisolatie van zijn Dacia maar dat is al enkele jaren geleden. Dus testen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Het probleem met de huidige gasprijzen heb je vooral bij CNG. Ik denk niet dat er daar nog veel van verkocht gaan worden... LPG is een petroleumderivaat dus dat volgt grotendeels de olieprijs.
Wat misschien ook niet onbelangrijk is: hoe lang ben je van plan met die auto te blijven rijden, en hoeveel km schat je ermee te doen? Voor mijn moeder hebben we bv bewust een benzine met atmosferische motor en een klassieke automaat gekozen. Onverwoestbaar, vergeleken met een klein turbomotortje en een DSG versnellingsbak. Ze rijdt niet veel, dus de kost van het meerverbruik maakt niet zoveel uit. Het feit dat deze auto het hoogstwaarschijnlijk nog 15 jaar zonder veel mechanische problemen volhoudt is een belangrijker argument.
Wat misschien ook niet onbelangrijk is: hoe lang ben je van plan met die auto te blijven rijden, en hoeveel km schat je ermee te doen? Voor mijn moeder hebben we bv bewust een benzine met atmosferische motor en een klassieke automaat gekozen. Onverwoestbaar, vergeleken met een klein turbomotortje en een DSG versnellingsbak. Ze rijdt niet veel, dus de kost van het meerverbruik maakt niet zoveel uit. Het feit dat deze auto het hoogstwaarschijnlijk nog 15 jaar zonder veel mechanische problemen volhoudt is een belangrijker argument.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Sorry maar 8j en 140k km is niet veel.
Het enige wat je nu hebt, is dat je op een onderhoudspunt zit dat veel kost. Distributieriem, waterpomp, banden…
Maar daarna is het weer ff gedaan. Je kan ook in je boekje kijken om te zien wat daarin staat.
Wat je ook kan doen is naar een onafhankelijke garage gaan voor normaal onderhoud. dikwijls zijn die een pak goedkoper…
Het enige wat je nu hebt, is dat je op een onderhoudspunt zit dat veel kost. Distributieriem, waterpomp, banden…
Maar daarna is het weer ff gedaan. Je kan ook in je boekje kijken om te zien wat daarin staat.
Wat je ook kan doen is naar een onafhankelijke garage gaan voor normaal onderhoud. dikwijls zijn die een pak goedkoper…
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Wallonië is zelfs bezig om een LEZ op het hele grondgebied voor te bereiden en dus niet enkel de steden. Diesel wordt inderdaad vakkundig naar de uitgang begeleidt (itt. benzine). Bedenk ook dat (plugin)hybrides als ICE beschouwd zullen worden.Goztow schreef: 10 sep 2022, 09:53 Als je voor pakweg tien jaar een auto koopt, weet dan dat vanaf 2030 geen enkele diesel nog Brussel binnen mag, andere steden zijn ook bezig met een lez beleid. Diesels zijn minder waard geworden op de 2e hands markt. Er zijn weinig redenen om vandaag een diesel te kopen, denk ik.
Ik zit zelf richting een 7-zits Dacia Jogger te kijken, maar zou daar liever ook de bifuel nemen: op LPG rijden is nog altijd een stuk goedkoper dan op benzine/diesel. Het is inderdaad de prijs van CNG die knalt.
Computer(k)nul
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik ben biased richting lpg, dus kan je geen inzicht geven in welke keuze beter of rationeler is, maar wel mijn ervaring delen.
Ik heb met mijn vorige wagen er 210.000 absoluut vlekkeloze kilometers opzitten op lpg (ongeveer 4 jaar). Die wagen kocht ik door een combinatie van praktische redenen, interesse in de brandstof 'lpg' en over het algemeen geen grote fan te zijn van de karakteristiek van een diesel.
Ondanks dat er zeker nog fabrikanten lpg-modellen aanbieden, zijn die vaak niet beschikbaar voor de Belgische markt omdat het hier een veel minder bekend product is. Dacia is inderdaad wel zo'n fabrikant dat nog lpg-voertuigen aanbiedt.
Na wat ervaring te hebben met mijn wagen, hebben we de vraag bij enkele garages gesteld, en zijn we erachter gekomen dat er, althans bij ons, toch nog best veel courante wagens te krijgen zijn op lpg, hoewel niet van frabieksuit.
Zo hebben wij daarna nog een wagen gekocht bij de VW-garage hier (nu ongeveer 3 jaar), die gewoon samenwerkt met een installateur. Dat was misschien iets meer een risico (TSI-blok met dampinjectie vóór de inlaatkleppen), maar werkt in principe exact hetzelfde als hun eigen TGI-varianten en de benzine-injectoren zijn identiek, en worden eigenlijk zelf vaker gebruikt dan bij de door hunzelf verkochte CNG-modellen. Meer risico op beschadiging is er dus niet, en ook dat gaat nu bijna 60.000 km goed.
Ik heb ondertussen ook de nieuwere versie van mijn eigen wagen gekocht die met een ander soort verdamper werkt en toch aanzienlijk meer pk's heeft. Ook daarmee is de net iets meer dan 30.000 km ervaring, goed verlopen.
Wat de comment hierboven over gasprijzen betreft: dat is, zoals aangekaart, eerder van toepassing op CNG. Dat risico zou ik ook niet durven nemen. Lpg is nog steeds relatief goedkoop. Van een gemiddelde van €0,43/L over de periode 2017-2019, betaal ik vandaag €0,68/L ongeveer (€0,78 maximumprijs, -10c korting met particuliere tankkaart van Modalizy buiten de snelwegen). Afhankelijk van waar je tankt, moet je met een meerverbruik van ongeveer 15% t.o.v. benzine rekeninghouden, maar dat valt dus allemaal best goed mee.
De Tiguan heeft, met toch vaak korte ritten (auto start altijd op benzine tot de koelvloeistof een bepaalde temperatuur bereikt) en occasionele benzine-injectie om de injectoren die hier ín de verbrandingskamer staan te beschermen, een benzineverbruik van 0,2 L/100 km en een lpg-verbruik van 9 L/100 km. Dat is ongeveer €6,5/100 km i.t.t. ruim €12/100 km op uitsluitend benzine.
Ik zou wel eens bekijken of je jaarlijkse belasting daadwerkelijk €0 is. Op personenwagens betaal je iets minder verkeersbelasting, maar wel een additionele lpg-belasting (omdat je geen accijns betaalt aan de pomp), wat eigenlijk op méér uitkomt dan enkel benzine — tenzij hier iets gewijzigd is. Maar dan nog, win je dat uiteraard vrij snel terug.
Google eens op 'lpg calculator', gebruik de eerste, Belgische website en duid zeker 'lpg-belasting' aan. Dat is een vrij goede tool om je een beetje inzicht te geven. Maar bij Dacia zat er (recent, althans) geen prijsverschil tussen de brandstofsoorten.
En als laatste: als je toch voor lpg gaat, tank ik persoonlijk uitsluitend 98-benzine. Mijn auto heeft beveelt dat sowieso aan, de VW werkt prima op 95. Maar die benzine zit soms 3 maand in de tank voordat er verse bij komt, en dan vind ik het persoonlijk minder ideaal dat er brandstof met 10% ethanol in mijn tank blijft zitten.
Ik tank ook als mijn benzinetank halfleeg is, om de benzinepomp te sparen en voor 'emergency cases'. Bij mijn auto gaat het lichtje sowieso even aan bij een halve tank benzine als je op gas rijdt, bij de VW niet omdat die daar niet echt voor ontworpen was.
Als je gas op is, rijd je probleemloos verder op benzine (buiten een piepje, melding, ..., merk je daar niets van). Gas tanken vergt soms een beetje planning: vaak maar één pomp langs één kant bereikbaar, sommige pompen langs de snelwegen hebben aan één kant een buitenlandse aansluiting (want ja, BE, NL en FR gebruiken alledrie een andere aansluiting). En, i.t.t. CNG, moet je bij lpg wel op een knopje blijven duwen tot wanneer de tank vol zit en de pomp automatisch stopt. Verder is het enorm vergelijkbaar met benzine tanken.
Net zoals mijn auto, zijn Dacia's waarschijnlijk wel simpelder (en dus mogelijk betrouwbaarder) qua techniek. Waarschijnlijk poortinjectie op benzine met een klassieke verdamper. Als je zegt dat je geen ervaring hebt met benzine-rijden, ga je misschien wel schrikken van het koppelverschil. Ik heb één keer met een 0.9 TCe (benzine) in een Clio gereden, en daar zou ik niet mee kunnen leven. Maar dat hangt af van motor tot motor en persoon tot persoon. Een TSI bv. rijdt al vrij 'dieselachtig', met misschien iets meer souplesse. En de mijne schakelt bij rustig optrekken zelf al bij 1.600 toeren door en 'cruiset' doodgraag tussen de 1.000-1.200 toeren, wat in de handgeschakelde 2.0 TDI die de VW op lpg vervangen heeft, totaal nooit zou gekund hebben zonder schokken en bokken. Maar hoe de auto je ligt zal een testrit wel uitwijzen.
Hopelijk heb je er wat aan!
Ik heb met mijn vorige wagen er 210.000 absoluut vlekkeloze kilometers opzitten op lpg (ongeveer 4 jaar). Die wagen kocht ik door een combinatie van praktische redenen, interesse in de brandstof 'lpg' en over het algemeen geen grote fan te zijn van de karakteristiek van een diesel.
Ondanks dat er zeker nog fabrikanten lpg-modellen aanbieden, zijn die vaak niet beschikbaar voor de Belgische markt omdat het hier een veel minder bekend product is. Dacia is inderdaad wel zo'n fabrikant dat nog lpg-voertuigen aanbiedt.
Na wat ervaring te hebben met mijn wagen, hebben we de vraag bij enkele garages gesteld, en zijn we erachter gekomen dat er, althans bij ons, toch nog best veel courante wagens te krijgen zijn op lpg, hoewel niet van frabieksuit.
Zo hebben wij daarna nog een wagen gekocht bij de VW-garage hier (nu ongeveer 3 jaar), die gewoon samenwerkt met een installateur. Dat was misschien iets meer een risico (TSI-blok met dampinjectie vóór de inlaatkleppen), maar werkt in principe exact hetzelfde als hun eigen TGI-varianten en de benzine-injectoren zijn identiek, en worden eigenlijk zelf vaker gebruikt dan bij de door hunzelf verkochte CNG-modellen. Meer risico op beschadiging is er dus niet, en ook dat gaat nu bijna 60.000 km goed.
Ik heb ondertussen ook de nieuwere versie van mijn eigen wagen gekocht die met een ander soort verdamper werkt en toch aanzienlijk meer pk's heeft. Ook daarmee is de net iets meer dan 30.000 km ervaring, goed verlopen.
Wat de comment hierboven over gasprijzen betreft: dat is, zoals aangekaart, eerder van toepassing op CNG. Dat risico zou ik ook niet durven nemen. Lpg is nog steeds relatief goedkoop. Van een gemiddelde van €0,43/L over de periode 2017-2019, betaal ik vandaag €0,68/L ongeveer (€0,78 maximumprijs, -10c korting met particuliere tankkaart van Modalizy buiten de snelwegen). Afhankelijk van waar je tankt, moet je met een meerverbruik van ongeveer 15% t.o.v. benzine rekeninghouden, maar dat valt dus allemaal best goed mee.
De Tiguan heeft, met toch vaak korte ritten (auto start altijd op benzine tot de koelvloeistof een bepaalde temperatuur bereikt) en occasionele benzine-injectie om de injectoren die hier ín de verbrandingskamer staan te beschermen, een benzineverbruik van 0,2 L/100 km en een lpg-verbruik van 9 L/100 km. Dat is ongeveer €6,5/100 km i.t.t. ruim €12/100 km op uitsluitend benzine.
Ik zou wel eens bekijken of je jaarlijkse belasting daadwerkelijk €0 is. Op personenwagens betaal je iets minder verkeersbelasting, maar wel een additionele lpg-belasting (omdat je geen accijns betaalt aan de pomp), wat eigenlijk op méér uitkomt dan enkel benzine — tenzij hier iets gewijzigd is. Maar dan nog, win je dat uiteraard vrij snel terug.
Google eens op 'lpg calculator', gebruik de eerste, Belgische website en duid zeker 'lpg-belasting' aan. Dat is een vrij goede tool om je een beetje inzicht te geven. Maar bij Dacia zat er (recent, althans) geen prijsverschil tussen de brandstofsoorten.
En als laatste: als je toch voor lpg gaat, tank ik persoonlijk uitsluitend 98-benzine. Mijn auto heeft beveelt dat sowieso aan, de VW werkt prima op 95. Maar die benzine zit soms 3 maand in de tank voordat er verse bij komt, en dan vind ik het persoonlijk minder ideaal dat er brandstof met 10% ethanol in mijn tank blijft zitten.
Ik tank ook als mijn benzinetank halfleeg is, om de benzinepomp te sparen en voor 'emergency cases'. Bij mijn auto gaat het lichtje sowieso even aan bij een halve tank benzine als je op gas rijdt, bij de VW niet omdat die daar niet echt voor ontworpen was.
Als je gas op is, rijd je probleemloos verder op benzine (buiten een piepje, melding, ..., merk je daar niets van). Gas tanken vergt soms een beetje planning: vaak maar één pomp langs één kant bereikbaar, sommige pompen langs de snelwegen hebben aan één kant een buitenlandse aansluiting (want ja, BE, NL en FR gebruiken alledrie een andere aansluiting). En, i.t.t. CNG, moet je bij lpg wel op een knopje blijven duwen tot wanneer de tank vol zit en de pomp automatisch stopt. Verder is het enorm vergelijkbaar met benzine tanken.
Net zoals mijn auto, zijn Dacia's waarschijnlijk wel simpelder (en dus mogelijk betrouwbaarder) qua techniek. Waarschijnlijk poortinjectie op benzine met een klassieke verdamper. Als je zegt dat je geen ervaring hebt met benzine-rijden, ga je misschien wel schrikken van het koppelverschil. Ik heb één keer met een 0.9 TCe (benzine) in een Clio gereden, en daar zou ik niet mee kunnen leven. Maar dat hangt af van motor tot motor en persoon tot persoon. Een TSI bv. rijdt al vrij 'dieselachtig', met misschien iets meer souplesse. En de mijne schakelt bij rustig optrekken zelf al bij 1.600 toeren door en 'cruiset' doodgraag tussen de 1.000-1.200 toeren, wat in de handgeschakelde 2.0 TDI die de VW op lpg vervangen heeft, totaal nooit zou gekund hebben zonder schokken en bokken. Maar hoe de auto je ligt zal een testrit wel uitwijzen.

Hopelijk heb je er wat aan!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 300 keer
Even gekeken naar de evolutie van de lpg prijs. Deze lijkt een stabiele evolutie te hebben doorheen de jaren.Avenger 2.0 schreef: 10 sep 2022, 07:44 Waarom zou je met de huidige gasprijzen voor een auto met LPG gaan?
https://www.mylpg.eu/nl/tankstations/belgie/prijzen/
Ik denk dat CNG is die ondanks de promotie van enkele jaren terug hier in België alle records aan het breken is. Vrijstelling verkeersbelasting is weg gevallen. Hier in de *****land bestaat er voor deze vorm van brandstof geen maximumprijs.
https://www.egear.be/cng-rijden-duur/
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik zou persoonlijk eerst eens langs gaan bij een merkonafhankelijke garage om daar eens te luisteren wat de kosten voor het onderhoud zouden zijn. Dat zal al een heel stuk goedkoper zijn dan een merkgarage.
Lijkt mij sterk dat de auto al versleten is na 130.000km.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Lang geleden hadden wij (mijn ouders) een LPG en de motor bleek niet afdoende bestand tegen de (blijkbaar) veel hetere verbranding.
Dat heeft toen meer gekost dan we ooit bespaard zouden hebben met LPG.
Je zit met een bak complexiteit (overschakelen tussen beide etc).
Ik zou gaan voor KISS: hou het zo simpel mogelijk, vandaar ook geen fan van plugin en andere hybrides: het blijft een ICE en je zit met extra gewicht van beide aandrijftechnologiën.
Dat heeft toen meer gekost dan we ooit bespaard zouden hebben met LPG.
Je zit met een bak complexiteit (overschakelen tussen beide etc).
Ik zou gaan voor KISS: hou het zo simpel mogelijk, vandaar ook geen fan van plugin en andere hybrides: het blijft een ICE en je zit met extra gewicht van beide aandrijftechnologiën.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat heeft niets te maken met een versleten auto, enkel met samenvallende en kostelijke "preventieve' vervangingen van distributie-kit en/of vliegwiel + koppeling.toxictooms schreef: 10 sep 2022, 12:57 ...
Ook remmen + schijven en eventueel ook banden rondom maakt dat de kosten ook ferm oplopen.
Ik noem dat normale onderhoudskosten ...

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Idd, maar het verschil met een goede merkonafhankelijke garage of officiële dealer kan heel groot zijn. Voor merk specifieke problemen moet je soms idd bij de officiële dealer zijn. Maar voor alle andere onderhoud niet.lacer schreef: 12 sep 2022, 15:31Dat heeft niets te maken met een versleten auto, enkel met samenvallende en kostelijke "preventieve' vervangingen van distributie-kit en/of vliegwiel + koppeling.toxictooms schreef: 10 sep 2022, 12:57 ...
Ook remmen + schijven en eventueel ook banden rondom maakt dat de kosten ook ferm oplopen.
Ik noem dat normale onderhoudskosten ...![]()
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Dat kan wel WAT schelen maar een distributieriem vervangen is toch wel een aantal uren werk, ook bij een onafhankelijke. Vaak vertrekken auto's die aan zo'n onderhoud toe zijn richting Oost-Europa waar die riem voor een fractie van de prijs vervangen wordt (of misschien zelfs helemaal niet...)
Een aantal jaar geleden moest mijn bedrijfswagen binnen voor onderhoud op 180.000 km. De garage vond het nodig om de waterpomp te vervangen (was niks mis mee volgens mij, maar bon). Ik vroeg of ze dan ook ineens de distributieriem mee vervangen, aangezien die sowieso op 210.000 vervangen moest worden. Leasing zei: nee, zet de oude er maar terug op.
Op 200.000 was die wagen sowieso einde contract. Wat dan eigenlijk impliceert dat de leasing denkt dat ze die 40 eur voor een nieuwe riem er niet uithalen bij verkoop van die auto...
Een aantal jaar geleden moest mijn bedrijfswagen binnen voor onderhoud op 180.000 km. De garage vond het nodig om de waterpomp te vervangen (was niks mis mee volgens mij, maar bon). Ik vroeg of ze dan ook ineens de distributieriem mee vervangen, aangezien die sowieso op 210.000 vervangen moest worden. Leasing zei: nee, zet de oude er maar terug op.
Op 200.000 was die wagen sowieso einde contract. Wat dan eigenlijk impliceert dat de leasing denkt dat ze die 40 eur voor een nieuwe riem er niet uithalen bij verkoop van die auto...
- Garpenlov
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 74 keer
Uiteraard zal die verkoper in de toonzaal hun oud stock waardeloze diesel wagens proberen te verpatsen.
Een dieselwagen is tegenwoordig echt de moeite niet meer als particulier chauffeur. Je moet al enorm wat kilometers per jaar doen om daar nog buit uit te halen...Alsook:
*hoge brandstof kosten
*zwaar getaxed
*toekomst ziet er niet best uit voor steden
*Adblue tanken bovenop je diesel
*roetfilter die problemen gaat geven als je niet genoeg warm rijdt of te weinig kilometers doet.
België is maar een scheetje groot, op een uurtje of twee ben je al in een ander land.
Koop uzelf een kleine benzine motor, veel mensen hebben schrik van die kleine 3cyllinder liter motortjes.
Maar ze zijn enorm zuinig en gaan eigenlijk net zo lang mee als een 4 potter.
Persoonlijk heb ik een Skoda Octavia 3 met een 1.8TSI, relatief dorstige benzine motor.
Ik heb toen met een 1.2L variant van hetzelfde model gereden, en echt veel verschil voel je niet bij gewoon gebruik.
En bizar zuinig!
Voor die paar keer op een jaar dat je naar het container park moet met een aanhanger...of eenmalig per jaar dat je een caravan naar een camping sleurt, heb je echt geen zware motor nodig.
Een dieselwagen is tegenwoordig echt de moeite niet meer als particulier chauffeur. Je moet al enorm wat kilometers per jaar doen om daar nog buit uit te halen...Alsook:
*hoge brandstof kosten
*zwaar getaxed
*toekomst ziet er niet best uit voor steden
*Adblue tanken bovenop je diesel
*roetfilter die problemen gaat geven als je niet genoeg warm rijdt of te weinig kilometers doet.
België is maar een scheetje groot, op een uurtje of twee ben je al in een ander land.
Koop uzelf een kleine benzine motor, veel mensen hebben schrik van die kleine 3cyllinder liter motortjes.
Maar ze zijn enorm zuinig en gaan eigenlijk net zo lang mee als een 4 potter.
Persoonlijk heb ik een Skoda Octavia 3 met een 1.8TSI, relatief dorstige benzine motor.
Ik heb toen met een 1.2L variant van hetzelfde model gereden, en echt veel verschil voel je niet bij gewoon gebruik.
En bizar zuinig!
Voor die paar keer op een jaar dat je naar het container park moet met een aanhanger...of eenmalig per jaar dat je een caravan naar een camping sleurt, heb je echt geen zware motor nodig.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik heb zelf ook enkele jaren op lpg gereden en dat gaat prima. Als de fabrikant het zelf levert kan je er vanuitgaan dat de kleppen gehard zijn en dus tegen de hogere temperatuur van de verbranding kunnen of in hoge toeren toch een klein beetje benzine inspuiten als koeling. Wat de praktische kant betreft wel even medelen:\
Grote sticker die je verplicht achterop moet kleven.
Geen parkeren in ondergrondse garage
Niet ieder tankstation heeft het (ruwweg 1 op 15)
In het buitenland moet je met adapters spelen om te kunnen tanken daar ieder land zijn "aansluiting"standaard heeft.
Ik wil ook nog even toevoegen, net als anderen gemeled hebben. 130000km is niet weinig, maar zeker niet veel. Als het buiten wat klassieke kosten (distributieriem) gaat is er niets om je zorgen over te maken. Ik heb zelf een auto tot 250000km gereden op lpg. De motor was dan nog prima in orde, de rest van de auto was wel versleten (ophanging doorgezakt, remmen op, motorsteunen kapot, interieur versleten door de kinderen, raam ging niet meer naar beneden, radio slechte ontvangst, ...)
Grote sticker die je verplicht achterop moet kleven.
Geen parkeren in ondergrondse garage
Niet ieder tankstation heeft het (ruwweg 1 op 15)
In het buitenland moet je met adapters spelen om te kunnen tanken daar ieder land zijn "aansluiting"standaard heeft.
Ik wil ook nog even toevoegen, net als anderen gemeled hebben. 130000km is niet weinig, maar zeker niet veel. Als het buiten wat klassieke kosten (distributieriem) gaat is er niets om je zorgen over te maken. Ik heb zelf een auto tot 250000km gereden op lpg. De motor was dan nog prima in orde, de rest van de auto was wel versleten (ophanging doorgezakt, remmen op, motorsteunen kapot, interieur versleten door de kinderen, raam ging niet meer naar beneden, radio slechte ontvangst, ...)