Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

het enige dat ik nog met 100% zekerheid moet weten is of de fibermodem op exaxt dezelfde plaats kan komen als de huidige bbox3 modem die nu in de living staat vlak naast het belgacom stopcontact

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

bartman schreef: 08 sep 2022, 20:24 het enige dat ik nog met 100% zekerheid moet weten is of de fibermodem op exaxt dezelfde plaats kan komen als de huidige bbox3 modem die nu in de living staat vlak naast het belgacom stopcontact

Eerste vraag, waar is dit belgacomstopcontact gelokaliseerd (ten opzichte van de voorgevel)?
Heb je wachtbuizen die naar buiten gaan en waar komen deze uit in jouw woning?

Waarschijnlijk is dat geen enkel probleem, want als je belgacom contactdoos daar staat, is dat meestal gekozen omdat dit de eenvoudigste plek was :p
bartman
Elite Poster
Elite Poster

de orange kabel komt op het gelijkvloers uit de grond in de garage en is aangesloten op een kastje met belgacom logo. vandaaruit vertrekt een dunnere grijze kabel naar boven door het plafond en ik vermoed dat die uitmond in het stopcontact met belgacom logo waarop de bbox is aangesloten

Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Orange die op proximus kastjes werkt is raar. Maar ga dat even negeren :p

1.1 Deze kabel die uit de grond komt, zit die In een groter leiding?
Zoja, dan kan fiber daarvoor gestoken worden en proximus zal wel graven om die leiding te vinden.

1.2 Als dit niet zo is, heb je bezwaar dat ze een gaatje in je muur (naast garagepoort fzo) boren die je dan dicht kan kitten?

2 Is het verdiep met je bbox, juist het verdiep boven de garage? Ben je bereid om in de hoek van de kamer dan een gaatje in de vloer te boren tussen garage en dat verdiep? Is maar klein en kan mooi afgewerkt worden hoor.

3. Indien de kamer met de bbox op de plus 1 is EN je proximus stopcontact tegen de buitengevel geplaatst is: heb je bezwaar dat er een gaatje door die muur geboord wordt rechtstreeks naar de bbox? Ook hier alweer kitten en je kan er dan iets voor zetten of mooi afwerken/verven.
De kabel zal dan wel zeker op je gevel plakken, kan visueel storend zijn. Langs andere kant, als px de infrastructuur sowieso op de gevels hangt, zal dit nog de makkelijkste optie zijn.

Is je antwoord op 2 positief Samen met antwoord 1.1 OF 1.2, dan lukt het sowieso eenvoudig
Is je antwoord op 3 positief dan zal het ook zeker lukken.

Uiteindelijk moet je het eens bespreken met de installateur e' die zal wel alle opties overlopen. Dit is gwn een kort overzicht van enkele opties.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

gaatje boren kan maar kan dit niet zelf, wegens geen geschikte boor (is gewapend beton). is dit iets dat ik mogelijk kan vragen aan de proximus man?

Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Gaatje door gevel naar binnen is voor hen normaal geen issue.
binnen door de vloer, is dan ook maar een kleintje

Maar durf dat niet te beloven dat dat door de installateur gedaan zal worden. Dat is hoe hij zijn opdracht interpreteert en welk materiaal ze bij hebben.

Maarja, dat zou je moeten kunnen vragen als je de afspraak er voor maakt. Worst case, een boormachine lenen, of een kennis met materiaal en de knowhow als je het niet zelf wilt doen.

Aan je antwoorden te zien denk ik dat je geen problemen zult hebben bij de installatie. En de obstakel van 1 boring, is denk ik nog makkelijk overbrugbaar indien proximus het niet wenst te doen.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Belgissschenaap schreef:Gaatje door gevel naar binnen is voor hen normaal geen issue.
binnen door de vloer, is dan ook maar een kleintje

Maar durf dat niet te beloven dat dat door de installateur gedaan zal worden. Dat is hoe hij zijn opdracht interpreteert en welk materiaal ze bij hebben.

Maarja, dat zou je moeten kunnen vragen als je de afspraak er voor maakt. Worst case, een boormachine lenen, of een kennis met materiaal en de knowhow als je het niet zelf wilt doen.

Aan je antwoorden te zien denk ik dat je geen problemen zult hebben bij de installatie. En de obstakel van 1 boring, is denk ik nog makkelijk overbrugbaar indien proximus het niet wenst te doen.
bedankt voor me toch wijzer te hebben gemaakt. zal hier laten weten hoe het is afgelopen

Powerray
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

morgen komen ze fiber installeren ;-)
krijg je ook een periode alle zenders bij proximus tv net als bij telenet ?

Toegevoegd na 14 uren 42 minuten 38 seconden:
is geïnstalleerd maar heb 330 down en 50 up, hoe kan ik dit verhogen ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Je hebt waarschijnlijk de light versie van fiber. Wil je een hogere snelheid dan kan je uw abo laten aanpassen met uiteraard een meerprijs.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Standaard krijg je bij Proximus in een Flex-pack 350 Mbps down en 50 Mbps up.
Voor 11 euro/maand extra kan je dit verhogen naar 1000 Mbps down en 100 Mbps up.
Die optie heet Fiber Gigabit en kan je bestellen via http://myproximus.be/
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Fastfiber biedt sinds kort nu ook een 1000/500 abonnement aan.
Zitten vandaag op het nieuwe abonnement (voordien was het 500/100).

De upload wordt gehaald, download zit rond de 700 mbps ... Dat zou toch nog iets meer moeten zijn.

Afbeelding
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is bij Telenet ook niet toen ik die download eens getest had.
Op de meeste zaken haalde ik max 600-700.
En op bepaalde piekmomenten zelfs maar 450-500, maar dat lag dan aan overbelasting van het netwerk.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De downloadsnelheden zouden op het Proximus GPON-netwerk toch iets hoger en veel stabieler moeten zijn dan op Telenet coax, maar effectief 1 Gbps halen zit er niet in als er in de binnenhuisinstallatie een glasvezelmodem aan de fiber is gekoppeld die slechts over een Gigabit Ethernet-poort beschikt.

Eigenlijk zou je de glasvezel rechtstreeks in een SFP GPON-module van 2,5 Gbps op je router moeten kunnen steken...
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

raf1 schreef:Eigenlijk zou je de glasvezel rechtstreeks in een SFP GPON-module van 2,5 Gbps op je router moeten kunnen steken...
Dit ga ik proberen als mijn fiberklaar lijn opgeleverd wordt. Ik zal de bevindingen hier delen

Sent from my BE2029 using Tapatalk

dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

raf1 schreef: 19 sep 2022, 16:52 De downloadsnelheden zouden op het Proximus GPON-netwerk toch iets hoger en veel stabieler moeten zijn dan op Telenet coax, maar effectief 1 Gbps halen zit er niet in als er in de binnenhuisinstallatie een glasvezelmodem aan de fiber is gekoppeld die slechts over een Gigabit Ethernet-poort beschikt.

Eigenlijk zou je de glasvezel rechtstreeks in een SFP GPON-module van 2,5 Gbps op je router moeten kunnen steken...
Waarom zou je dan hogere snelheid halen? Gbit koper of fiber maakt niets uit hé :lol:
Uw cap zit er sowieso op.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat niet om het medium maar om de interface. Met een 1 Gbps interface haal je nooit effectief 1 Gbps, met een 2,5 Gbps interface kan je wél het maximum van 1 Gbps halen.
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

raf1 schreef:Het gaat niet om het medium maar om de interface. Met een 1 Gbps interface haal je nooit effectief 1 Gbps, met een 2,5 Gbps interface kan je wél het maximum van 1 Gbps halen.
De 1 Gbps ethernet interface kan nooit 1 Gbps throughout halen door de overhead van uw TCP/IP stack (maximum ligt dan rond 938 Mbps). Met 2.5 Gbps GPON kan dit wel aangezien je nog 1.5 Gbps extra hebt voor de overhead te compenseren. Mits lichte overprovisioning aan de provider kant kan je dus wel effectief 1 Gbps halen. In andere landen lijkt dit soms zo te werken, de providers geven u soms 1.1 Gbps bandwidth maar de consumenten geraken daar nooit aan door de 1 Gbps bottleneck in ethernet.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Maar ben wel tevreden nu met effectief 700 down en 475 up voor 'slechts' € 56,95 per maand.

Terwijl ik bij Telenet €67 betaalde voor 300/30
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik wil ook Fiber, maar het Noorden van Limburg is precies een dode plek op de kaart
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

Vorige week hebben ze stoep in de hele straat opengebroken en er een oranje wachtbuis in gelegd. Ik leef dus op hoop ...

Ik vraag me wel af waar de actieve apparatuur van zo'n GPON glasvezel staat. Is dat op wijkniveau of één locatie voor een hele stad? Of zelfs nog verder weg? Is er iemand die het hoe of wat van die actieve nodes kent?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De actieve apparatuur(OLT) staat in de aloude Proximus "telefooncentrales"(LEX). Dat is eerder per gemeente/stad dan per wijk.
Afbeelding
Bijlagen
proximusgpon.png
bartman
Elite Poster
Elite Poster

volgende donderdag komt proximus fiber installeren en vroeg me of hoe dit door hen voorbereid wordt. Weet de technieker waaraan hij zich mag verwachten om de fiber vanop de stoep naar het huis te leggen? weet die dus welk materiaal die moet meebrengen of kan het gebeuren dat die na 5 minuten al terug weg is wegens niet juist materiaal bij? of komt er eerst iemand langs om te kijken hoe het in elkaar zit ?

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het hangt af van puur geluk. Heb je geluk, dan tref je iemand die weet wat hij moet doen en daarop voorzien is. Heb je pech dan rommelt men maar wat aan en heb je misschien na een paar dagen nog altijd geen aansluiting. Zeg ook dat ze de boel deftig achterlaten en specificeer wat JIJ deftig vindt en hou toezicht.

Het zijn meestal onderaannemers en mensen met weinig opleiding. Ze doen uiteraard hun best maar hier is amper een installatie verlopen zoals het hoort. De mijne was nog bij de gelukkigen omdat er maar liefst 6 man aan werkte en dan nog een halve dag werk. Nadien heeft de volgende bij aansluiting van de buren onze aansluiting vernield waardoor deze opnieuw moest aangelegd worden.

Het was regenweer en de stoep is rap rap dichtgegooid, stenen ontbreken en modder overal.

Maar ja, het moet rap gaan. Ik denk dat de opleiding ook tegen fibersnelheid gaat :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ik hoop op zijn minst dat men nederlands verstaat. Dus het is niet perse iemand van Proximus zelf die de binneninstallatie (modem + afstelling) doet?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat versta jij onder Nederlands? :)

Binnen en buiten is hetzelfde team, meestal 2 man. Bij mij waren het er wel van Px zelf.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ondertussen werd fiber geïnstalleerd al hebben we dik 4 uur zonder internet gezeten terwijl mijn partner eigenlijk had moeten telewerken. dus van die enkele minuutjes zonder internet was hier geen sprake. ik snap achteraf gezien ook niet waarom ze eerst de bestaande binnenbekabeling al wegnemen nog voor de fibervanop straat naar binnen was gelegd. de bestaande buis met de koperen kabel vonden ze niet ofschoon ze een plan hadden waar de kabel zou moeten liggen. dus eerst een gat in de stoep gegraven en een telenetkabel en een andere aangetroffen maar niet deze die ze zochten. Gat terug dichtgelegd en beslist om af te takken vanaf de nieuwe kabel
dwars door de voortuin dan stukje onder de oprit en gat geboord in de voorgevel. al die tijd hadden ze eerst dus de binnenbekabeling al weggenomen. daarna lukte het leggen van de dunne witte kabel door de wachtbuis ook niet zo vlot kabel zat op een moment vast, terug helemaal eruit enfin eindelijk zat hij er in. dan moest die nog gelast worden ter hoogte van het proximus putdeksel dat lukte pas na 3 x doordat het toestelletje haperde. dan leek het toch gelukt maar dan leek er nog een volgende stap met dat toestelletje te gebeuren maar ben dus niet zeker of die stap wel helemaal uitgevoerd is. enfin het internet werkt en zit rond de 335Mbps down wat denk ik ok is want de modem is weliswaar met cat5e kabel aangesloten op een orbi router maar de pc is aangesloten op een orbi satelliet die een verdieping hoger staat en draadloos met de orbi router in verbinding staat

seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Iemand hier ervaring mee?
Fiber is beschikbaar in jouw straat!
Helaas, werd het technische rapport voor de installatie van fiber in je gebouw, dat naar je syndicus/de gezamenlijke appartementseigenaars/de eigenaar werd
gestuurd, echter nog niet goedgekeurd.
Zonder deze goedkeuring kan Proximus geen fiber installeren in je gebouw.
Neem contact op met je syndicus/de gezamenlijke appartementseigenaars/de eigenaar in geval van vragen.
Wij wonen op een woonerf en hebben dat technisch rapport niet ontvangen.
Vandaag Proximus gecontacteerd via de Business helpdesk en veel wachtmuziek gehoord.
De bevoegde dienst zal mij terugbellen ...
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Kan gewoon bugje in het systeem zijn.

Wat voor woonerf is het? Gaat het om private straten of echte openbare wegen beheerd door de verantwoordelijke overheid?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

seagull schreef: 05 okt 2022, 14:47Wij wonen op een woonerf en hebben dat technisch rapport niet ontvangen.
Bij gemeenschappelijk eigendom zal dit technisch dossier steeds naar de beheerder van de gemeenschappelijke eigendom gestuurd worden.
Alle mede-eigenaars moeten in principe op de hoogte gebracht worden door de beheerder.
In een (uitzonderlijke) algemene vergadering kunnen de mede-eigenaars dan goedkeuren of er fiber op jullie gemeenschappelijke eigendom mag aangelegd worden.
Dus kan je best eerst de beheerder van het woonerf contacteren. (Of één van de eigenaars als je huurt.)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Telecomregulator BIPT wil andere operatoren die glasvezelnetwerken aanleggen toegang verlenen tot de glasvezelaansluitkabel vanaf de dichtste splitter in de straat tot het aansluitpunt in de woning.
Duopolist Proximus krijgt er stevig van langs in een nieuwe marktbevraging. Proximus zou bewust gekozen hebben voor lasverbindingen zonder connectoren om te verhinderen dat andere operatoren gebruik zouden kunnen maken van de glasvezelaansluitkabel.
Proximus komt met die strategie nu schijnbaar wel bedrogen uit want het BIPT wil dat Proximus alle glasvezelsplitters vervangt door modellen met connectoren wanneer een andere operator toegang zou vragen tot de glasvezelaansluitkabel.
Het BIPT wil ook aanhalen dat de mogelijkheid om toegang tot de dropkabel reeds lange tijd voorzien is door de wetgever. Reeds in artikel 12 (3) van de kaderrichtlijn (2002/21/EC, nu opgeheven door de EECC en vervangen door artikel 61 (3)) was er sprake van de mogelijkheid om op symmetrische wijze toegang op te leggen tot de dropkabel. Hiermee had Proximus rekening kunnen houden bij het ontwerpen van haar netwerkarchitectuur.
Proximus heeft echter bewust voor een strategie gekozen die passieve toegang tot de dropkabel verhindert door de hierboven beschreven methodologie met het gebruik van splitters/lasverbindingen doorheen het toegangsnetwerk.
bron: https://bipt.be/index.php/operatoren/publicatie/raadpleging-aangaande-de-toegang-tot-het-eerste-concentratiepunt-op-de-belgische-vaste-netwerken

Dit lijkt me goed nieuws voor de consument, meer dan waarschijnlijk zal een andere operator geen tweede glasvezelaansluitpunt in je woning plaatsen maar zal de aansluiting op een ander glasvezelnetwerk gebeuren door een connector te versteken in het dichtstbijzijnde distributiekastje in de straat.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Dat zal Telenet ontzettend helpen bij de latere uitrol van zijn FttH. Dat drukt de kostprijs volgens mij ook, gezien Telenet die werken dan niet meer hoeft te doen. Hoe zal dat worden geregeld? Een verloren kost voor Proximus die ze alleen moeten dragen?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

@raf1

Goed nieuws inderdaad, en wil dit dan ook zeggen dat het BIPT eindelijk begonnen is met uitvoeren van de kerntaken!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef: 07 okt 2022, 15:53Hoe zal dat worden geregeld? Een verloren kost voor Proximus die ze alleen moeten dragen?
Het BIPT beveelt in het document nu al aan dat Proximus voor toekomstige fiberuitrol een nieuw type splitter plaatst met connectoren in een behuizing waarbij de aansluitkabel gemakkelijk kan losgekoppeld worden en aangesloten worden op het fibernetwerk van een andere operator. De andere operator zou daartoe hun eigen splitter vlak naast die van Proximus moeten aanleggen.

Het BIPT geeft de indruk dat de verloren kost voor de vervanging van de splitters voor rekening van Proximus is. De keuze voor netwerkcomponenten die verhinderen dat andere operatoren toegang krijgen tot de passieve fysieke aansluitkabel is eigenlijk een foute inschatting van Proximus.
Voor de toegang tot de aansluitkabel zal er wel een tarief bepaald worden, gebaseerd op de kosten van een éénmalige aanleg met netwerkcomponenten die wel gemakkelijk toegang geven tot de fiberaansluitkabel.

Maar dit is allemaal nog niet concreet. Telenet of andere operatoren zullen eerst zelf moeten vragen om toegang tot de fiberaansluitkabel.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Maar dit standpunt van het BIPT geeft de consument wel de macht om slechts één fiberaansluitpunt te aanvaarden in je woning en de tweede operator die op je privé-terrein wil graven en boren, stante pede wandelen te sturen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Dit is toch eigenlijk één kakofonie éh, alles door mekaar, verschillende bedrijven die hetzelfde doen, en dan in mekaars vaarwater zitten, met de klant als dupe.
Ik blijf erbij, de infrastructuur moet door één overkoepelend bedrijf geregeld worden waarin ALLE operatoren geld moeten pompen naargelang het aantal klanten ze hebben. Zowel aanleg, installatie en onderhoud van de fiber infra beheren die dan, en de operator moet ENKEL maar nog de modem-router aansluiten in de woningen.
Veel simpeler dan al de huidige zever die in het verleden ook al bestond. Fiber mag dan al sneller zijn, de wetgeving is niet mee en gebaseerd op een welles nietes spelletje.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Het ideale bestaat niet zegt men.

Maar wil je echt "zekerheid" , gooi elke provider in 'éénzelfde' emmer.

Leg overal wachtbuizen of via gevel. 1 fiberkabel en laat elke provider toe.
Laat elke provider betalen voor de kabel zo is de aanleg wel heel interessant en vele goedkoper.
je kan dit bvb reguleren, provider A betaald zoveel euro i.v.m. zijn % marktaandeel. zo kunnen de kleinere overleven en concurrentie aangaan.

Laat BIPT dan correcte prijzen opleggen bvb die snelheid = x euro.
Dan is het aan de gebruiker te kiezen wat die wilt. tv, gsm, packs ...

Ruwe schets maar dat gaan we hier jammer genoeg niet zien
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Ik vrees dat het BIPT hier enigzins uit zijn rol valt en het voorleggend ontwerp eerder van "een theoreticus/theoretici" komt
Het heeft mijns inziens geen enkele zin meerdere netwerkkabels aan de gevel te komen/laten hangen en vervolgens enkel de voorhanden dropkabel (naar de gebruiker toe) uniek en bruikbaar door alle betrokken operatoren te maken
De door Proximus gemaakte keuzes zijn mogelijks voor discussie vatbaar maar behoort mijns inziens tot "vrijheid van ondernemen"
=
Eén enkel (regionaal of nationaal) fiber netwerk ("infrabel") bruikbaar door alle operatoren op een "cost oriented base" (dus niet zoals bv. Fluvius en de onderliggende intercommunales) om een 99,99 % dekking op korte termijn te realiseren, te onderhouden en tijdig "upgrades" door te voeren is met quasi zekerheid de best mogelijke oplossing voor consumenten en bedrijven
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Wat als je vb EdpNet fiber neemt en in de toekomst een back-up fiber lijntje van Telenet ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Tja 2 dropkabels of 1 dropkabel met 2*2 fibers misschien de vraag stellen aan de BIPT "theoreticus van dienst"

Niks belet "infrabel" 1 lokaal redundant fibernetwerk (lus) te voorzien maar ik vrees dat de aansluiting (dropkabel) - voor residentiële abonnees althans - een mogelijk "single point of failure" zal zijn/blijven
raf1
Elite Poster
Elite Poster

M_016 schreef: 08 okt 2022, 12:48 Ik vrees dat het BIPT hier enigzins uit zijn rol valt en het voorleggend ontwerp eerder van "een theoreticus/theoretici" komt
Het BIPT valt zeker niet uit zijn rol. De mogelijkheid tot passieve toegang tot de dropkabel vanaf het eerste distributiepunt in de straat staat al sinds 2005 in de wet elektronische communicatie.
Dit is dus niet nieuw. Proximus wist dus al meer dan 15 jaar dat het BIPT die toegangsverplichting kon opleggen.
M_016 schreef: 08 okt 2022, 12:48 De door Proximus gemaakte keuzes zijn mogelijks voor discussie vatbaar maar behoort mijns inziens tot "vrijheid van ondernemen"
Die vrijheid stopt ergens, als de regulator na uitgebreide marktanalyse bepaalt dat er regulering nodig is en die regulering al geruime tijd wettelijk voorzien is. Met de kennis van die wet lijkt de keuze van Proximus voor vaste lasverbindingen en splitterbehuizingen die verhinderen dat de dropkabel fysiek toegankelijk is voor andere operatoren een kostelijke vergissing.
M_016 schreef: 08 okt 2022, 14:35Tja 2 dropkabels of 1 dropkabel met 2*2 fibers misschien de vraag stellen aan de BIPT "theoreticus van dienst"
De huidige dropkabels bevatten reeds 2 fibers en de ONTP is voorzien voor twee fiberaansluitingen. Twee providers zijn dus mogelijk.
Ik zie niet in waarom deze infrastructuur nog eens dubbel zou moeten aangelegd worden.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

De kabel op de gevel vb bevat zo'n 12 fibers meen ik.
Dit is berekend voor 12 woningen, dus 2 aansluitingen voor 1 woning zal niet lukken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”