Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Ik wil jullie 2 interessante filmpjes laten zien:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Daar heb je helemaal geen glazen bol voor nodig.Dizzy schreef: 06 sep 2022, 13:43 Niemand heeft een glazen bol dus we kunnen niet weten of de inspanningen op tijd en voldoende zullen zijn. Wat we wel weten is dat als we gewoon verder doen we zeker gedoemd zijn. De natuur zal dan wel schoon schip maken en daar helpen ZP, WP of EV's ook niet tegen. Voor de natuur is nl iedereen gelijk![]()
Lees de klimaatrapporten, lees wat er op iedere klimaatconferentie werd beloofd en wat er in de realiteit van werd verwezenlijkt, lees
wat de impact is van uitstoot decennia lang geleden en op welke termijn dat dit doorwerkt, lees de cijfers van wat nog steeds de huiige uitstoot en de te verwachten uitstoot op middellange termijn is, lees wat elke graad stijging werkelijk betekent (de technische cijfers, niet de politieke vertaling ervan), lees wat wereldwijd (niet die van aan je achterdeur) de gevolgen van de uitstoot in het verleden nu al zijn en je hebt een zeer goed idee waar en hoe dat gaat uitdraaien. Never waste a good crisis 3.0.
Ik had het ook korter kunnen samenvatten: wereldwijd doen we gewoon verder en er zelfs nog een schepje bovenop.
Toegevoegd na 5 minuten 31 seconden:
Goed gezien dat het geen natuurwet is die de prijs van gas bepaalt. De markt doet dat. Volgens de mechanismen waar de markt in werkt.Dizzy schreef: 06 sep 2022, 19:59 Het is geen natuurwet dat de gasprijs de prijs van andere energiebronnen bepaalt. Ja, dat had en heeft een nut maar er is geen rem op gezet omdat niemand deze waanzin voorzien had. Tijd dus om dat recht te zetten. Dat geeft ook ineens de kans om misbruiken zoals sturing van de prijs door dure productie net in leven te laten zodat de prijzen hoog blijven ook onmogelijk te maken. Never waste a good crisis.
Je kan dat mechanisme ook wijzigen. Dat heeft dan weer zijn eigen gevolgen.
Wanneer iedereen gaat bieden op de laagste prijszetter stijgt de prijs daar ook van. Dat is nu eenmaal het marktmechanisme van vraag en aanbod. De duurste, die dan nog nauwelijks aan bod komen, zal je dan ofwel subsidies uit de algemene middelen moeten geven ofwel heel duur betalen, en doorrekenen, wanneer je ze nodig hebt.
Onzekerheid over de prijs zal dan nog toenemen en onzekerheid wordt op de vrije markt meestal duur betaald.
Toegevoegd na 3 minuten 58 seconden:
Ik ook niet.svermassen schreef: 07 sep 2022, 10:53 Ik ga in ieder geval zoiets niet doen.
De meeropbrengst dekt nu 75% van mijn factuur.
Blij dat mijn dak vol ligt.
De meeropbrengsten overstijgen de kleine afnamefactuur nog altijd.
Of er zouden UB'ers moeten zijn die voor mijn overproductie meer willen bieden dan de marktprijs.

Maar ik vermoed niet dat dit er veel gaan zijn want ze dienen daarboven ook nog eens mijn netkosten als producent, zoals in Vlaanderen bij decreet bepaald, volledig te betalen.

Toegevoegd na 2 minuten 14 seconden:
Vergeet ook niet dat de "bevriende natie" Noorwegen tot op heden met plezier het "greedspel" blijft meespelen.fluppie schreef: 07 sep 2022, 10:55 Ik vraag mij echt af in hoeverre Rusland nog kan wegen op de gasprijzen nu Nordstream 1 volledig dicht is,men kan er toch niet nog minder doorsturen??
Maar de greed van vrienden zien we graag door de vingers.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Duitsland heeft, zoals nog wel wat landen, veel te laat ingezet op alternatieven zoals HE. Ze gokten inderdaad op gas als tijdelijke opvang en die gok draait nu in de Russische soep. Duitsland betaalt de prijs om teveel vertrouwen te hebben in een handelspartner die dat vertrouwen duidelijk niet waard is. De banden van sommige Duitse politici met Rusland liggen er ook vingerdik op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
En voor de fantasten: Frankrijk betaalt nu evenzeer de prijs om teveel vertrouwen te hebben in hun kerncentrales.
Aangezien de overheid eigenaar is van de centrales, zet ze nu de uitbater en de regulator onder druk om zo snel mogelijk (en niet: zo veilig mogelijk) de centrales terug online te brengen.
Diezelfde incestueuze relatie tussen overheid, regulator en uitbater staat ons in België ook te wachten, als de deal met Engie doorgaat.
Aangezien de overheid eigenaar is van de centrales, zet ze nu de uitbater en de regulator onder druk om zo snel mogelijk (en niet: zo veilig mogelijk) de centrales terug online te brengen.
Diezelfde incestueuze relatie tussen overheid, regulator en uitbater staat ons in België ook te wachten, als de deal met Engie doorgaat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
@ivob
Noorwegen schijnt niet meer afkerig te zijn tov EU plannen om een "prijs-plafond" in te stelllen...
Noorwegen schijnt niet meer afkerig te zijn tov EU plannen om een "prijs-plafond" in te stelllen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- heist_175
- Moderator
De geruchten gaan over een prijsplafond van €100/MWh gas en dus €200/MWh elektriciteit.
Benieuwd hoe ze dat gaan bewerkstellingen in een markt waar gas nu nog aan €231/MWh wordt verhandeld (meer dan het dubbele).
Rantsoenering?
Benieuwd hoe ze dat gaan bewerkstellingen in een markt waar gas nu nog aan €231/MWh wordt verhandeld (meer dan het dubbele).
Rantsoenering?
- Dizzy
- Elite Poster
Tja, als je het zo pessimistisch bekijkt snap ik niet dat je nog investeert in energiezuinigheid. Dan zou ik een feestje organiseren en nog net genoeg overhouden om een koord te kopen.ivob schreef: 07 sep 2022, 12:47 Daar heb je helemaal geen glazen bol voor nodig.
Lees de klimaatrapporten, lees wat er op iedere klimaatconferentie werd beloofd en wat er in de realiteit van werd verwezenlijkt, lees
wat de impact is van uitstoot decennia lang geleden en op welke termijn dat dit doorwerkt, lees de cijfers van wat nog steeds de huiige uitstoot en de te verwachten uitstoot op middellange termijn is, lees wat elke graad stijging werkelijk betekent (de technische cijfers, niet de politieke vertaling ervan), lees wat wereldwijd (niet die van aan je achterdeur) de gevolgen van de uitstoot in het verleden nu al zijn en je hebt een zeer goed idee waar en hoe dat gaat uitdraaien. Never waste a good crisis 3.0.
Ik had het ook korter kunnen samenvatten: wereldwijd doen we gewoon verder en er zelfs nog een schepje bovenop.
Uiteraard gaat alles niet zoals we altijd zouden willen maar het is ook niet dat we geen vooruitgang boeken. Hoezeer dit zal volstaan of niet volstaan zullen we wel snel genoeg merken. Opnieuw, als je de koord niet wil is in actie schieten nog altijd beter dan berusten.
Ik ben niet zo negatief/pessimistisch en gelukkig is er soms ook goed nieuws:
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... eing-built
De oorlog heeft als gevolg dat de rush op HE groter is dan ooit. Voorheen was men al tervreden met de gasbackup maar deze wordt nu problematisch en dus moet men wel sneller schakelen. De mensheid is nu eenmaal zodanig dat men pas iets doet als het zo goed als te laat is. Nu is zo'n moment.
Dat is net wat ik zeg, pas de regels aan zodat de uitwassen gemilderd worden. De markt is een mechanisme dat naast een logica ook erg onderhevig is aan veel minder logische gevoelens zoals angst of paniek en erger speculatie.Goed gezien dat het geen natuurwet is die de prijs van gas bepaalt. De markt doet dat. Volgens de mechanismen waar de markt in werkt.
Je kan dat mechanisme ook wijzigen. Dat heeft dan weer zijn eigen gevolgen.
Interessant die filmpjes waarbij nogmaals aangehaald wordt dat we met kerncentrales het ook niet oplossen omdat ze onvoldoende flexibel zijn. Ook de waarschuwing aan de verdelers kan tellen want stel dat iedereen begint met ZP en batterijen dan is er ook een probleem. Uiteindelijk komt het neer op wat ik al zei, de basis van het probleem is het net en daar doen we nog altijd weinig of niets aan, we laten het de mensen zelf oplossen door hen meer te laten betalen en hopen dat het goed afloopt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Ongelooflijk: de politiek laat zich weer van zijn beste kant zien. Het gelobby van de traditionele fossiele energie-industrie werkt dus goed. Von der Leyen wil HE producenten extra belasten om het dan uit te delen aan de slachtoffers van de fossiele maffia.
Nu ongeveer iedereen overtuigd is geraakt dat enkel HE ons uit de crisis kan halen (inclusief Engie!) , omdat HE goedkoper en klimaatvriendelijk is en vooral ons onafhankelijk maakt van energie-dictators, gaat de Europese commissie de HE eens zwaar afstraffen.
Nu ongeveer iedereen overtuigd is geraakt dat enkel HE ons uit de crisis kan halen (inclusief Engie!) , omdat HE goedkoper en klimaatvriendelijk is en vooral ons onafhankelijk maakt van energie-dictators, gaat de Europese commissie de HE eens zwaar afstraffen.
- Dizzy
- Elite Poster
Dat mechanisme zie je inderdaad steeds opnieuw opduiken. Het gaat niet echt om klimaat, natuur of betaalbare prijzen maar om de bescherming van financiële belangen. De centrale bronnen moeten beschermd worden en hun winst kan zogezegd niet afgeroomd worden, bij HE is dat ineens geen probleem. Als burger kan je enkel je afhankelijkheid van dit systeem afbouwen zodat hun macht afneemt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
https://businessam.be/verwarming-met-wa ... consument/
Ca 50 jaar geleden (1973) werden we een eerste keer gepakt omdat een vat olie plots 4X duurder werd! Nu zien we iets gelijkaardigs gebeuren, misschien omdat een bedrijf als Shell de ambitie heeft om de grootste waterstof producent v/h continent te worden???
Ca 50 jaar geleden (1973) werden we een eerste keer gepakt omdat een vat olie plots 4X duurder werd! Nu zien we iets gelijkaardigs gebeuren, misschien omdat een bedrijf als Shell de ambitie heeft om de grootste waterstof producent v/h continent te worden???
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Het is zoals "de haas en de schildpad". De HE investeerders hebben het risico genomen en nu blijkt dat de juiste keuze gemaakt hebben gaat men die (over)winsten wegbelasten. Pure afgunst en een garantie voor het status quo.
Het zijn verdorie die winsten die versnelde investeringen in bijkomende HE mogelijk maken...
Het zijn verdorie die winsten die versnelde investeringen in bijkomende HE mogelijk maken...
- Dizzy
- Elite Poster
Je kan dat aanpakken door een verhouding te gebruiken variërend per marktaandeel of door een verlaging van de belasting te koppelen aan investeringen in HE.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
Zelfs denk ik dat die woekerwinsten niet altijd opgaan.
Ik heb vorige week mail gehad (ecopower) dat de prijzen voor electriciteit vanaf november fors zullen stijgen. De overschot van energie door zon en wind die duur verkocht kon worden volstaat blijkbaar niet om zelfs het tekort dat soms moet worden bijgekocht op de markt te compenseren.
Ik heb vorige week mail gehad (ecopower) dat de prijzen voor electriciteit vanaf november fors zullen stijgen. De overschot van energie door zon en wind die duur verkocht kon worden volstaat blijkbaar niet om zelfs het tekort dat soms moet worden bijgekocht op de markt te compenseren.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Is dit dezelfde Dizzy die het een uitstekend plan vind en dat ook meermaals hier gepost heeft om Belgische kerncentrales te sluiten en “tijdelijk” totdat er genoeg HE is over te schakelen op bij te bouwen gascentrales.Dizzy schreef: 07 sep 2022, 13:41 Duitsland heeft, zoals nog wel wat landen, veel te laat ingezet op alternatieven zoals HE. Ze gokten inderdaad op gas als tijdelijke opvang en die gok draait nu in de Russische soep.

- heist_175
- Moderator
Ik zou Ecopower, ondanks dat het een cooperatieve is, niet teveel het heiligdom in prijzen.
Waarom zouden ze geen hogere prijzen vragen? De andere leveranciers doen het ook, dus is het niet onlogisch dat ze zich ook laven aan de hogere prijzen die iedereen nu toch moet betalen.
Waarom zouden ze geen hogere prijzen vragen? De andere leveranciers doen het ook, dus is het niet onlogisch dat ze zich ook laven aan de hogere prijzen die iedereen nu toch moet betalen.
-
- Elite Poster
Het is nochtans een plausible uitleg. Ook zij moeten stroom inkomen op momenten dat de HE niet veel oplevert (en dat zijn de duurste momenten).Block schreef: 07 sep 2022, 15:21 Zelfs denk ik dat die woekerwinsten niet altijd opgaan.
Bovendien was hun prijs sowieso al laag, dus weinig buffer om dat op te vangen.
Dus geen "overwinsten" daar, omdat hun tarief dat niet mogelijk maakte.
-
- Elite Poster
Pieter Vercammen uit Vilvoorde, een man met een eigen mening.

Toegevoegd na 1 minuut 8 seconden:
Top.wied schreef: 07 sep 2022, 13:54 @ivob
Nu afwachten wat dat in de paktijk geeft en op welke termijn.
Toegevoegd na 14 minuten 34 seconden:
Tja jij noemt dat pessimistisch en ik realistisch. Hoe was de boutade weer? Een pessimist is een realistische optimist?Dizzy schreef: 07 sep 2022, 14:23
Tja, als je het zo pessimistisch bekijkt snap ik niet dat je nog investeert in energiezuinigheid. Dan zou ik een feestje organiseren en nog net genoeg overhouden om een koord te kopen.
Je bekijkt mijn realiteit ook vanuit jouw standpunt en maakt dus een denkfout.
Ik investeerde niet in energiezuinigheid voor de kostenbesparing, alhoewel dat nu een leuke bijkomstigheid is, maar met als doel gemakkelijker en godkoper energieonafhankelijk te zijn. En nu is mijn leven inderdaad elke dag een feest. Zelfs na de crisis 1.0 en 2.0.
Een koord kopen is dus voor niets nodig want uiteindelijkst stopt het, voor iedereen, op een bepaald ogenblik vanzelf.
Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb gehad niet van jongsaf met een godsdienstrauma opgezadeld te zitten en ook daardoor redelijk vrij in gedachten en handelen ben.
Weer een denkfout.Opnieuw, als je de koord niet wil is in actie schieten nog altijd beter dan berusten.
Ik ben al in actie geschoten toen er nog luidkeels om gelachen werd en de rest als eerste prioriteit had om te feesten en te investeren op uiterlijk vertoon. Niks berusten maar proactief handelen en niet wachten op "gegoven" of met de "rug tegen de muur" om in actie te komen. De bomen werden gepland toen het nog rustig was en in tijden van nood groeien de vruchten nu in overdaad.
Nope. Te weinig en te laat als nu pas je moment is.Nu is zo'n moment.
In een rush stijgen de prijzen en daalt de beschikbare voorraad.
Overal kampt men met tekorten. Nu willen de mensen wel maar is het duurder, als men al aan materiaal geraakt.
Idem BEV. Wachttijden tot 13 maanden tussen aanvaarden offerte en daadwerkelijke levering zijn geen uitzondering meer wanneer men zich niet tevreden stelt met een showroommodel uit voorraad dat mag vrijgegeven worden.
Maar niemand, zeker de EU, houdt rekening met wat jij of ik zeg.Dat is net wat ik zeg, pas de regels aan zodat de uitwassen gemilderd worden. De markt is een mechanisme dat naast een logica ook erg onderhevig is aan veel minder logische gevoelens zoals angst of paniek en erger speculatie.
Zie voorgaande. Hier haal je het verschil tussen de wens uit het voorgaande en de dagdagelijkse realiteit in twee elkaar opvolgende paragrafen aan. Dan moet het besluit toch duidelijk zijn? Of redeneer je niet binnen een geheel maar volgens de inhoud van een paragraaf op 2 verschillende wijzen?Interessant die filmpjes waarbij nogmaals aangehaald wordt dat we met kerncentrales het ook niet oplossen omdat ze onvoldoende flexibel zijn. Ook de waarschuwing aan de verdelers kan tellen want stel dat iedereen begint met ZP en batterijen dan is er ook een probleem. Uiteindelijk komt het neer op wat ik al zei, de basis van het probleem is het net en daar doen we nog altijd weinig of niets aan, we laten het de mensen zelf oplossen door hen meer te laten betalen en hopen dat het goed afloopt.
De realiteit is dat men onderhandelt over het langer openhouden van bestaande kerncentrales, dure studies doet over nieuw te bouwen kerncentrales, keer op keer nieuwe dure studies doet over het aanleggen van een nieuwe hoogspanningslijn waarvan de uitkomst al lang vast staat, kolencentrales heropstart en/of op vol vermogen doet draaien, HE de kost van fossiel blijkbaar moet compenseren,......
Uh, je hebt het dan toch door. Alleen een beetje laat.Dat mechanisme zie je inderdaad steeds opnieuw opduiken. Het gaat niet echt om klimaat, natuur of betaalbare prijzen maar om de bescherming van financiële belangen. De centrale bronnen moeten beschermd worden en hun winst kan zogezegd niet afgeroomd worden, bij HE is dat ineens geen probleem. Als burger kan je enkel je afhankelijkheid van dit systeem afbouwen zodat hun macht afneemt.
Toegevoegd na 15 minuten 6 seconden:
Dat komt omdat ze te weinig zelf produceren (aan 23 cent incl. winsten) in verhouding tot het klantenbestand dat ze in het verleden aanvaard hebben en een overmatig deel van hun klanten PV-producenten zijn die in de zomer veel produceren en in de winter tegen dezelfde prijs, zeker met een terugdraaiende teller, dat willen recupereren. In normale tijden is de spread tussen inkoop aan 6,4 cent en verkoop aan 23 cent voldoende om bij te kopen op de spotmarkt om in de winter in evenwicht te blijven. Maar met een prijs op de spotmarkt richting 1 euro per kWh is er een onbelans tussen de spread en is dat model niet meer houdbaar.Block schreef: 07 sep 2022, 15:21 Zelfs denk ik dat die woekerwinsten niet altijd opgaan.
Ofwel moeten ze dan klanten afstoten, wat met de huidige prijzen en bij klanten die de rekening bij een nieuwe leverancie rniet zorgvuldig maken wel tot de mogelijkheden behoort, of eigen productiecapaciteit verhogen wat in België, land der nimby's, nog steeds een heel moeilijke oefening is.
Toegevoegd na 3 minuten 9 seconden:
Wanneer je de jaarrekenigen van Ecopower (en ook Mega) eens goed uitpluist is van "laven" weinig sprake.heist_175 schreef: 07 sep 2022, 15:29 Ik zou Ecopower, ondanks dat het een cooperatieve is, niet teveel het heiligdom in prijzen.
Eerder van alle middelen inzetten om te overleven.
En Ecopower rekent nog altijd voor 50% aan eigen productiekost. Alleen de andere 50% is afhankelijk van de variabele spotprijs
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 29 keer
Omdat Ecopower niet de doelstelling heeft om maximaal winst te maken. Die extra winst kan ook maar voor 2 doelen dienen: investeren in nieuwe productie (nu of op termijn), of uitbetalen aan de eigenaars. Om te investeren is er nog genoeg kapitaal, zeker met het feit dat nieuwe projecten zeer moeilijk gestart raken. En de aandeelhouders, tja, dat zijn de klanten zelf. Dus liever nu minder betalen voor de energie dan later de extra winst terug krijgen als dividend waarop je nog eens 30% roerende voorheffing op betaald...heist_175 schreef: 07 sep 2022, 15:29 Ik zou Ecopower, ondanks dat het een cooperatieve is, niet teveel het heiligdom in prijzen.
- Dizzy
- Elite Poster
Als je denkt dat alles te laat is dan ben je inderdaad eerder pessimistisch. Er zijn al veel groepen gepasseerd die dachten dat alles voorbij was, zij zijn voorbij en het meeste is er nogivob schreef: 07 sep 2022, 16:09 Tja jij noemt dat pessimistisch en ik realistisch.
Je bekijkt mijn realiteit ook vanuit jouw standpunt en maakt dus een denkfout.
Ik investeerde niet in energiezuinigheid voor de kostenbesparing, alhoewel dat nu een leuke bijkomstigheid is, maar met als doel gemakkelijker en godkoper energieonafhankelijk te zijn. En nu is mijn leven inderdaad elke dag een feest. Zelfs na de crisis 1.0 en 2.0.
Een koord kopen is dus voor niets nodig want uiteindelijkst stopt het, voor iedereen, op een bepaald ogenblik vanzelf.
Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb gehad niet van jongsaf met een godsdienstrauma opgezadeld te zitten en ook daardoor redelijk vrij in gedachten en handelen ben.
Weer een denkfout.Opnieuw, als je de koord niet wil is in actie schieten nog altijd beter dan berusten.
Ik ben al in actie geschoten toen er nog luidkeels om gelachen werd en de rest als eerste prioriteit had om te feesten en te investeren op uiterlijk vertoon. Niks berusten maar proactief handelen en niet wachten op "gegoven" of met de "rug tegen de muur" om in actie te komen. De bomen werden gepland toen het nog rustig was en in tijden van nood groeien de vruchten nu in overdaad.

Jij mag best doen wat jij wil om de redenen die jij verkiest en energieonafhankelijk zijn is een heel goede reden, ik heb deze trouwens ook al vaak aangehaald als argument in de discussie rond energie. Er is dus geen denkfout want wij denken daarover hetzelfde.
Dat jij blij bent met uw feestelijk leven is goed, dat is toch al minstens iemand dan. Ieder zijn leven en waar hij blij mee is en welke inspanningen men ervoor wil leveren. Nogmaals, jij hebt je zaakjes in orde en daar mag je terecht trots op zijn.
Opnieuw maak je echter de denkfout dat uw keuzes de juiste zijn en dat die kopieerbaar of haalbaar zijn voor iedereen want er moet toch weer enige zin voor zelfingenomenheid bij te pas komen. Blij zijn voor jezelf volstaat blijkbaar niet als je anderen niet kan neerhalen, ieder zijn plezier en reden tot feesten.
Je maakt echter nog wat denkfouten want ondanks dat je snel en goed geanticipeerd hebt, ben je helemaal niet safe. Je bent onafhankelijker dan velen maar niet volledig. Uw installatie gaat ook enkel over energie, al de rest is even onderhevig aan de crisis als bij anderen.
Nostradamus zou een goede leerling aan je hebbenivob schreef: 07 sep 2022, 16:09Nope. Te weinig en te laat als nu pas je moment is.Nu is zo'n moment.
In een rush stijgen de prijzen en daalt de beschikbare voorraad.
Overal kampt men met tekorten. Nu willen de mensen wel maar is het duurder, als men al aan materiaal geraakt.
Idem BEV. Wachttijden tot 13 maanden tussen aanvaarden offerte en daadwerkelijke levering zijn geen uitzondering meer wanneer men zich niet tevreden stelt met een showroommodel uit voorraad dat mag vrijgegeven worden.

Ondanks dat het einde blijkbaar in zicht is voor al de rest maar het daagt je nog niet dat velen eerst ook elders zouden kijken dan zelf de koord te gebruiken. Bij iemand die denkt dat hij safe is bvb.
Er zijn nog crisissen geweest en prijzen zijn nog wel ooit gestegen, ook tekorten zijn niet echt nieuw. Een leven is nog leefbaar als je wat langer op je (bedrijfs)wagen moet wachten. We komen net uit een gezondheidscrisis waar mensen bijna opgesloten werden en nog hebben we het goed doorsparteld. Toevallig rij ik met een stockmodel, ik ben er zeer tevreden mee. Voor 20.000 EUR een model met alle opties waar ik weer mee kan rijden tot die op is. Een bedrijfswagen komt er ook aan. ik behoor dan wel blijkbaar tot de verdoemden maar zelf ervaar ik het toch iets anders

Gelukkig maar of de prijs van de koorden zou ook ontploffenMaar niemand, zeker de EU, houdt rekening met wat jij of ik zeg.

Neen ernstig, het speelt gelukkig geen rol wat wij zeggen, het is echter zo dat wij heus niet de enigen zijn die dit zeggen/denken. Een aanpassing moet er sowieso komen want lang kan men dit niet volhouden. Als zelfs een blauwe premier verklaart dat de prijzen/markt niet meer logisch zijn dan weet je het wel.
Neen, wij stellen dezelfde zaken vast maar we trekken er andere conclusies uit. Voor u is het blijkbaar allemaal hopeloos en gaan we ten onder want het is nu wel echt te laat en bij mij is er eerder iets van het wordt hard maar we komen er wel door, net zoals we er al eeuwen door komen. Politiek is inderdaad iets waar je niet blij van wordt maar het bestaat al zo lang als de mens en ondanks dat is de mens, hate it or not, nog altijd de baas op deze bol, althans dat denkt hij. Mijn uitgangspunt is niet voor niets: één ding is zeker, alles zal veranderen.Hier haal je het verschil tussen de wens uit het voorgaande en de dagdagelijkse realiteit in twee elkaar opvolgende paragrafen aan. Dan moet het besluit toch duidelijk zijn? Of redeneer je niet binnen een geheel maar volgens de inhoud van een paragraaf op 2 verschillende wijzen?
De realiteit is dat men onderhandelt over het langer openhouden van bestaande kerncentrales, dure studies doet over nieuw te bouwen kerncentrales, keer op keer nieuwe dure studies doet over het aanleggen van een nieuwe hoogspanningslijn waarvan de uitkomst al lang vast staat, kolencentrales heropstart en/of op vol vermogen doet draaien, HE de kost van fossiel blijkbaar moet compenseren,......
Volgens mij zitten we toch in dezelfde tijdszoneUh, je hebt het dan toch door. Alleen een beetje laat.

We denken helemaal niet zo anders, alleen hier en daar wat andere accenten of conclusies. Ik ben eerder een optimist en jij blijkbaar eerder een pessimist. Soms heeft de ene het juist en soms de ander. Ik ben liever optimist want zelfs als je het eens verkeerd hebt dan heb je toch nog een leuk leven gehad. Doemdenken daar beleef ik weinig plezier aan maar dat kan mijn afwijking zijn.
Het filmpje geeft inderdaad goed aan wat de problemen ook bij oa ecopower zijn. Het is een goed opzet met potentieel maar onvoldoende schaalbaar momenteel en ook net als bij de meeste ook niet volledig onafhankelijk. When the shit hits the fan komen ook zij dus in de problemen. De spreker haalt ook aan dat de toekomst met veel meer batterijen ook niet direct beterschap belooft. Ik denk dat heel wat bedrijven in de energiesector het moeilijk gaan krijgen of gaan opgeslorpt worden door grotere blokken die wel over voldoende middelen beschikken.
In een open brief aan Ursula Von der Leyen en Charles Michel waarschuwen 40 CEO's van de Europese metaalindustrie voor de existentiële bedreiging voor de industrie door torenhoge gas- en elektriciteitsprijzen.
Open brief Eurometaux

Open brief Eurometaux
De huidige prognose is overigens dat de Eurocraten de sociale onrust zoveel mogelijk in bedwang gaan proberen houden ten koste van de industrieën die ze op droog zaad gaan zetten. De houdbaarheidsdatum van de Europese Unie lijkt zijn einde te naderen bij het verhypotheceren van de Europese industrie en het immense aandeel werkgelegenheid waar het voor staat."Our sector has already been forced to make unprecedented curtailments in the last 12 months. We are deeply concerned that the winter ahead could deliver a decisive blow to many of our operations, and we call on EU and Member State leaders to take emergency action to preserve their strategic electricity-intensive industries and prevent permanent job losses.
50% of the EU’s aluminium and zinc capacity has already been forced offline due to the power crisis[...] We know from experience that once a plant is closed it very often becomes a permanent situation [...] We are deeply concerned that Europe faces a critical situation for the foreseeable future [...] more closures will follow next year once companies are not protected by their 2022 hedging of the electricity price [...]"
Ik ben zelf ook aandeelhouder en verkies ook dat ze investeren, zelfs al waren de dividenden een pak hoger. Kwestie dat het voortbestaan gegarendeerd blijft... hout vasthouden. Dat nieuwe projecten zeer moeilijk gestart raken is helemaal te danken aan Zulma De MierTaaner242 schreef: 07 sep 2022, 18:07 Omdat Ecopower niet de doelstelling heeft om maximaal winst te maken. Die extra winst kan ook maar voor 2 doelen dienen: investeren in nieuwe productie (nu of op termijn), of uitbetalen aan de eigenaars. Om te investeren is er nog genoeg kapitaal, zeker met het feit dat nieuwe projecten zeer moeilijk gestart raken. En de aandeelhouders, tja, dat zijn de klanten zelf. Dus liever nu minder betalen voor de energie dan later de extra winst terug krijgen als dividend waarop je nog eens 30% roerende voorheffing op betaald...

De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Wat een lachertje weer.
Ze gaan een maximum prijs invoeren. Dachten ze echt dat Poetin daarmee akkoord zou zijn?
Dan gaat men overwinsten belasten ipv de elektriciteitsprijs los te koppelen van de gasprijs.
Ze gaan een maximum prijs invoeren. Dachten ze echt dat Poetin daarmee akkoord zou zijn?
Dan gaat men overwinsten belasten ipv de elektriciteitsprijs los te koppelen van de gasprijs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Putin zegt niets meer te leveren,als die Max. prijzen erdoor komen. Hij is dan ook meteen de macht kwijt over de energy oorlog,als men niets meer wil leveren heeft men dan ook geen invloed meer op de prijzen.
De kapitale vraag is dan of de EU sterk genoeg zal zijn om de winter door te komen,indien wel staat Rusland volledig en definitief buiten strijd indien niet daar wil ik liever niet aan denken.
De kapitale vraag is dan of de EU sterk genoeg zal zijn om de winter door te komen,indien wel staat Rusland volledig en definitief buiten strijd indien niet daar wil ik liever niet aan denken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Deze winter lijkt mij niet een probleem. Met de huidige prijzen zal zowel de consument en industrie zwaar besparen en komen we meer dan waarschijnlijk toe.fluppie schreef: 08 sep 2022, 10:54 Putin zegt niets meer te leveren,als die Max. prijzen erdoor komen. Hij is dan ook meteen de macht kwijt over de energy oorlog,als men niets meer wil leveren heeft men dan ook geen invloed meer op de prijzen.
Maar wat met de komende jaren vraag ik mij dan af? Kan men de reserves terug volledig (en 'betaalbaarder') aanvullen zonder russisch gas?
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 08 sep 2022, 11:06, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Nope.Dizzy schreef:Je maakt echter nog wat denkfouten want ondanks dat je snel en goed geanticipeerd hebt, ben je helemaal niet safe. Je bent onafhankelijker dan velen maar niet volledig. Uw installatie gaat ook enkel over energie, al de rest is even onderhevig aan de crisis als bij anderen.
Ook hier maak je weer de fout om een conclusie te baseren zonder beschikbare gegeven. Louter je eigen fanatsie dus.
Uiteraard gaat de reactie hier enkel over energie. Dat is nl. het onderwerp van dit topic.
Het is niet omdat jij van elk topic een dizzywinkel wenst te maken dat men daar altijd in mee moet gaan.
Wanneer je behoefte hebt om het totaalplaatje (van een nader) te analyseren open dan een nieuw topic met een gepast onderwerp en uit dan je kritiek/mening op basis van gegevens en niet wat jij denkt dat er elders al dan niet gebeurt.
Gezien ik best in staat ben om mijn eigen totaal rekeningen te maken weet ik het zelf het beste of ik al dan niet en op welk vlak onderhevig ben aan de gevolgen van de crisis. Tot nu toe valt dat best mee en ga ik er nog altijd op vooruit. Op alle vlakken.
Hoe dat bij al de rest zit weet ik niet want die gegevens heb ik niet.
Jij blijkbaar wel want je kan blijkbaar mijn situatie vergelijken met "al de rest".

In je fantasie wel ja. Daar twijfel ik ook niet aan.
Uiteraad.Volgens mij zitten we toch in dezelfde tijdszone
We denken helemaal niet zo anders,
Wie over iets dezelfde mening heeft als Dizzy is goed bezig.
Wie een andere mening of handelswijze heeft denkt gewoon fout.
Die conclusie is al een tijdje duidelijk.
Als een mening of handelwijze niet overeenkomt de jouwe of je vindt die in de uitvoering te duur dan kan je zelf en geheel vrij besluiten om anders te handelen en anders te kopen.
Toegevoegd na 6 minuten 48 seconden:
Precies of de EU de navel van de wereld is (al hebben ze dat eeuwen gedacht) en er geen markten bestaan buiten de EU.fluppie schreef: 08 sep 2022, 10:54 Putin zegt niets meer te leveren,als die Max. prijzen erdoor komen. Hij is dan ook meteen de macht kwijt over de energy oorlog,als men niets meer wil leveren heeft men dan ook geen invloed meer op de prijzen.
Opportunisten genoeg. Zelfs binnen de overblijfselen van het "heilig Roomse rijk". De eerste dolksteek komt meestal van binnen de eigen kring.
En de bevolking van Rusland is heus wel wat beter gewend om met een crisis om te gaan. Het is daar nl. bijna constant leven van de ene crisis naar de andere. Hier moet de verwarming een paar graden naar omlaag en de paniek slaat al toe.
Toegevoegd na 2 minuten 39 seconden:
Je niet laten misleiden door het woord "reserves".Avenger 2.0 schreef: 08 sep 2022, 11:05 Maar wat met de komende jaren vraag ik mij dan af? Kan men de reserves terug volledig (en 'betaalbaarder') aanvullen zonder russisch gas?
In de praktijk stellen die niets voor. Reserves zijn er om een klein onvoorspelbaar gegeven te overbruggen. Niet iets dat blijft duren.
Het woord gasreserve is in België iets van een 8 tot 9 dagen. Misschien iets langer wanneer iedereen de buikriem aanhaalt.
Electriciteitsreserves zijn er sowieso niet op grote schaal. En een net zonder vlug schaalbare productie-eenheden in de keten gaat er gewoon uit. Kerncentrales in bedrijf of niet doet er dan niet toe.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Ivob in defense, dan maar snel persoonlijk worden en over fantasie beginnen afwijken, of gaat deze topic dan over fantasie?ivob schreef: 08 sep 2022, 11:15Ook hier maak je weer de fout om een conclusie te baseren zonder beschikbare gegeven. Louter je eigen fanatsie dus.
Uiteraard gaat de reactie hier enkel over energie. Dat is nl. het onderwerp van dit topic.
Het is niet omdat jij van elk topic een dizzywinkel wenst te maken dat men daar altijd in mee moet gaan.
Wanneer je behoefte hebt om het totaalplaatje te anlayseren open dan een nieuw topic daarover en uit dan je kritiek op basis van gegevens en niet wat jij denkt dat er elders al dan niet gebeurt.
Gezien ik best in staat ben om mijn eigen totaal rekeningen te maken weet ik het zelf het beste of ik al dan niet en op welk vlak onderhevig ben aan de gevolgen van de crisis. Tot nu toe valt dat best mee en ga ik er nog altijd op vooruit. Op alle vlakken.
Hoe dat bij al de rest zit weet ik niet want die gegevens heb ik niet.
Jij blijkbaar wel want je kan blijkbaar mijn situatie vergelijken met "al de rest".![]()
In je fantasie wel ja. Daar twijfel ik ook niet aan.

Het gaat hier over energie maar wijzen op het feit dat energie niet lost staat op zichzelf is wel degelijk on topic en vooral to the point. Maar zelfs uw energieinstallatie is, zoals je zelf al hebt toegegeven, niet volledig onafhankelijk. Ik baseer mijn kritiek dus op basis... van uw uitspraken ik ga er van uit dat dit geen fantasie is

Dat jij op sommige vlakken minder last hebt dat ontken ik ook niet, integendeel ik geloof u op uw woord maar het blijft wel zo dat iedereen wel een effect zal ervaren en dat deze niet allemaal positief zijn. Dat is geen fantasie maar een feit. Een klein voorbeeldje, je dweepte met Ecopower maar enkele tijd later werd je ingehaald door een serieuze prijsverhoging... door Ecopower en als gevolg van de huidige energiecrisis. Kortom een bewijs dat iedereen gevolgen ervaart en niet enkel positief.
Ik geef meermaals aan dat onze inzichten in wezen niet zo verschillend zijn en zoek dus eerder overeenstemming. Waar zeg ik dat ik de enige ben die goede keuzes maak (oh dat was iemand anders)? Waar vraag ik dat men mijn mening moet delen? Juist, nergens.Wie over iets dezelfde mening heeft als Dizzy is goed bezig.
Wie een andere mening of handelswijze heeft denkt gewoon fout.
Die conclusie is al een tijdje duidelijk.
Er zijn er nog die denken dat hun rijk het ware is en anderen vooral Nazi's of LGBTQ-gekkenPrecies of de EU de navel van de wereld is (al hebben ze dat eeuwen gedacht) en er geen markten bestaan buiten de EU.
Opportunisten genoeg. Zelfs binnen de overblijfselen van het "heilig Roomse rijk". De eerste dolksteek komt meestal van binnen de eigen kring.
En de bevolking van Rusland is heus wel wat beter gewend om met een crisis om te gaan. Het is daar nl. bijna constant leven van de ene crisis naar de andere. Hier moet de verwarming een paar graden naar omlaag en de paniek slaat al toe.

Rusland zal inderdaad nog ergens anders kunnen proberen verkopen maar die landen weten dat ook en zullen afdingen op de prijs, ze weten immers dat hij grote klanten weggejaagd heeft. Opportunisten inderdaad. Het feit dat men gas zit op te fakkelen zegt ook al genoeg.
De dolksteek komt inderdaad vaak van binnenuit, als ik Putin was zou ik opletten welke wagen hij neemt en ziekenhuisramen absoluut vermijden

De Russen zijn inderdaad erger gewoon... omdat hun beleid zo geweldig goed is voor de bevolking

Volledig mee eensJe niet laten misleiden door het woord "reserves".
In de praktijk stellen die niets voor. Reserves zijn er om een klein onvoorspelbaar gegeven te overbruggen. Niet iets dat blijft duren.
Het woord gasreserve is in België iets van een 8 tot 9 dagen. Misschien iets langer wanneer iedereen de buikriem aanhaalt.
Electriciteitsreserves zijn er sowieso niet op grote schaal. En een net zonder vlug schaalbare productie-eenheden in de keten gaat er gewoon uit. Kerncentrales in bedrijf of niet doet er dan niet toe.

-
- Elite Poster
Tja aanhoudend gepikeerd wanneer ik iets schrijf vanuit persoonlijk perspectief maar wanneer het Dizzy uitkomt wel menen kritiek te moeten geven op de persoonlijke situatie. Op basis van de niet onderbouwde spot van anderen en achterhaalde feiten.Dizzy schreef: 08 sep 2022, 11:52 Het gaat hier over energie maar wijzen op het feit dat energie niet lost staat op zichzelf is wel degelijk on topic en vooral to the point. Maar zelfs uw energieinstallatie is, zoals je zelf al hebt toegegeven, niet volledig onafhankelijk. Ik baseer mijn kritiek dus op basis... van uw uitspraken ik ga er van uit dat dit geen fantasie is![]()
Maar als je er zelf om vraagt:
Je loopt dus (weer) achter op de feiten.
Uiteraard is mijn huishoudelijke energieinstallatie, als het moet, onafhankelijk van het net.
Maar in tijden dat het niet nodig is neem ik graag de voordelen, productievergoeding en injectievergoeding, van netkoppeling mee. Win-win dus. En het gemak van in de winter thuis te laden ipv openbaar en/of op de parking van het werk.
Met een thuisaccu aangepast aan productie en verbruik en de nodige back ups geen enkel probleem.
Zonnepanelen worden dan wel degelijk ook na en voor zonsopgang efficiënt, of zoals er wel eens mee gespot wordt, het zijn dan maanpanelen. Wie laatst lacht best lacht. En vooral wie proactief handelt het het langst uitzingt.
Daarin verschillen we idd grondig in onze conclusie. Ik handel proactief. Jij hoopt dat het uiteindelijk allemaal wel vanzelf in orde zal komen of door derden geregeld zal worden.
Je begrijpt blijkbaar nog altijd de betekenis van het woord "iedereen" niet.Dat jij op sommige vlakken minder last hebt dat ontken ik ook niet, integendeel ik geloof u op uw woord maar het blijft wel zo dat iedereen wel een effect zal ervaren en dat deze niet allemaal positief zijn. Dat is geen fantasie maar een feit. Een klein voorbeeldje, je dweepte met Ecopower maar enkele tijd later werd je ingehaald door een serieuze prijsverhoging... door Ecopower en als gevolg van de huidige energiecrisis. Kortom een bewijs dat iedereen gevolgen ervaart en niet enkel positief.
Er zijn altijd voor alles en nog wat uitzonderingen op het algemeen.
Daarin verschillen we ook grondig. Jij denkt in woord voor het algemeen belang en, wat steeds duidelijker wordt, handelt als het er opaan komt ook vanuit de individuele situatie en wat dan het beste uitkomt. Ik handel altijd eerst vanuit het individueel belang en steek dat ook niet onder stoelen en banken om me online beter voor te doen dan in de realitet en zie daarna wel wat ik nog voor een ander kan betekenen.
Ook wat betreft Ecopower oordeel je op basis van onvolledige gegevens en wil je een ander zijn rekening maken.
De nieuwe prijszetting van Ecopower geeft mij persoonlijk en met de nu gekende gegevens nog meer voordeel dan de huidige prijszetting. De ratio tussen afname en injectie stijgt immers in het voordeel van injectie. En laat ik het net nu voornamelijk nodig hebben om te injecteren en niet om af te nemen. Bij het dynamisch Epex DA tarief van Ecopower speelt dat trouwens al maanden niet meer. Daar is de Ecopower fee tot eind december 2022 nog altijd op 2.3 c€/kWh blijven staan.
Ook hier maak je de rekening van een ander dus op basis van fragmentartische gegevens zoals het jou uitkomt om te kunnen reageren op de afrekening van derden.
Je doet niet anders dan anderen voortdurend op "denkfouten" wijzen. Maar dat is waarschijnlijk al zo'n gewoonte geworden dat je het zelf niet meer doorhebt of jezelf wijsmaakt dat anderen fout denken omdat jij juist denkt.Ik geef meermaals aan dat onze inzichten in wezen niet zo verschillend zijn en zoek dus eerder overeenstemming. Waar zeg ik dat ik de enige ben die goede keuzes maak (oh dat was iemand anders)? Waar vraag ik dat men mijn mening moet delen? Juist, nergens.
Overigens verschillen onze inzichten wel degelijk grondig. Zoals in het Oekraïne en Kernenergie topic. Toch wel redelijk onderwerpen die er toe doen. Het is niet omdat we af en toe over wat futuliteiten het toevallig eens zijn dat we in de basis hetzelfde denken en dezelfde inzichten delen. In handelen verschillen we al totaal van elkaar. En dat laatste is nog altijd waar het op aan komt.
Precies of Rusland de enige is die energie opfakkelt. Zelfs in Deweveristan doen ze dat al decennia lang.Rusland zal inderdaad nog ergens anders kunnen proberen verkopen maar die landen weten dat ook en zullen afdingen op de prijs, ze weten immers dat hij grote klanten weggejaagd heeft. Opportunisten inderdaad. Het feit dat men gas zit op te fakkelen zegt ook al genoeg.
Ja en?De dolksteek komt inderdaad vaak van binnenuit, als ik Putin was zou ik opletten welke wagen hij neemt en ziekenhuisramen absoluut vermijden![]()
Rusland en de Russische mentaliteit zal met Putin niet verdwijnen.
Nog zo eentje die denkt dat alles in handen is van één man en de problemen veroorzaakt worden door één persoon en bij het verdwijnen van één persoon opgelost zijn? Lekker simpel en behapbaar.
Iedereen die het daar mee eens is en daar niet proactief naar handelt, indien mogelijk, doet zichzelf en zijn gezin tekort.Volledig mee eens![]()
Laatst gewijzigd door ivob 08 sep 2022, 13:12, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 96 keer
tjafluppie schreef: 08 sep 2022, 10:54 Putin zegt niets meer te leveren,als die Max. prijzen erdoor komen. Hij is dan ook meteen de macht kwijt over de energy oorlog,als men niets meer wil leveren heeft men dan ook geen invloed meer op de prijzen.
als poetin neit meer levert kost hem dat heel veel geld, dat zijn burgers creperen laat hem koud, iets wat bij de EU onmogelijk is
is de EU sterk genoeg? hoeveel burgers verzuipen nu al in de huidige waanzin? draai de kraan volledig dicht en dan?
marktwerking is er niet en er zijn er een stuk of 10 die zo rijk worden dat zelfs hun geld straks waardeloos is.
zoek maar eens brood als er geen bakkers meer zijn omdat de gas te duur is geworden, dan speelt het geen rol hoeveel geld er op uw rekening staat
-
- Elite Poster
Wanneer je proactief handelt en de nodige voorzorgen neemt leer je tijdig, als je er al niet zonder kan, je eigen brood bakken. Op elektriciteit en desnoods op hout. Geld speelt dan inderdaar minder een rol. Wel hoe je je geld daarvoor besteed hebt om voorbereid te zijn om zelf je plan te leren trekken.
In grote delen van Rusland zal die kennis en vooral in moeilijke omstandigheden je plan leren trekken nog niet verleerd zijn.
In grote delen van Rusland zal die kennis en vooral in moeilijke omstandigheden je plan leren trekken nog niet verleerd zijn.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Tja, die feiten veranderen dan ook geregeld, soit ik dacht dat je hier al eens ergens had laten vallen dat uw installatie niet geheel zelfvoorzienend was en dat bevestig je nu, al geef je als uitleg dat het een eigen, juiste, keuze is. We hebben dus beiden gelijk als uw installatie ook werkt zonder enige connectie op het net. Proficiat dan, je bent één van de eerste in België die erin slaagt maar het uit eigen praktische overwegingen niet doet.ivob schreef: 08 sep 2022, 12:24
Je loopt dus (weer) achter op de feiten.
Uiteraard is mijn huishoudelijke energieinstallatie, als het moet, onafhankelijk van het net.
Maar in tijden dat het niet nodig is neem ik graag de voordelen, productievergoeding en injectievergoeding, van netkoppeling mee. Win-win dus. En het gemak van in de winter thuis te laden ipv openbaar en/of op de parking van het werk.
Met een thuisaccu aangepast aan productie en verbruik en de nodige back ups geen enkel probleem.
Zonnepanelen worden dan wel degelijk ook na en voor zonsopgang efficiënt, of zoals er wel eens mee gespot wordt, het zijn dan maanpanelen. Wie laatst lacht best lacht. En vooral wie proactief handelt het het langst uitzingt.
Daarin verschillen we idd grondig in onze conclusie. Ik handel proactief. Jij hoopt dat het uiteindelijk allemaal wel vanzelf in orde zal komen of door derden geregeld zal worden.
Ja, vind ik enorm moeilijk maar jij zal het me ongetwijfeld uitleggenivob schreef: 08 sep 2022, 12:24Je begrijpt blijkbaar nog altijd de betekenis van het woord "iedereen" niet.

Klopt, die "uitzonderingen" zorgen ervoor dat jij dus ook tot "iedereen" behoort ondanks uw verdienstelijke pogingen om volledig onafhankelijk te werken.ivob schreef: 08 sep 2022, 12:24Er zijn altijd voor alles en nog wat uitzonderingen op het algemeen.
Iedereen handelt uit eigenbelang, dat is een instinct van de mens, ik ben dus geen uitzondering. Je maakt echter de denkfout om in te delen in mensen die dit doen en mensen die iets anders doen terwijl iedereen dit doet, zij het in verschillende mate. Jij bent individueler ingesteld dan ik, daar heb ik geen probleem mee maar ik mag dat toch zeggen. Soms heeft uw instelling voordelen, soms de mijne zolang iedereen tevreden is met zijn situatie is er voor mij geen probleem.
Ik maak uw rekening niet met ecopower als ik gewoon het feit vernoem dat ze hun prijzen aardig opgetrokken hebben. Ik heb het systeem ook al meermaals verdedigd want ik ben er niet tegen. Jij verwart kritiek echter steevast met tegen iets zijn. Je kan perfect voor iets zijn en er toch kritisch over zijn. Je kan streng zijn voor uw kinderen maar ze toch doodgraag zien.
Wat uw persoonlijke rekening is interesseert me zelfs niet en dat bedoel ik niet als verwijt maar als louter neutrale boodschap. Het leven is meer dan enkel uw leven en wat heb ik eraan hoeveel jij wint/verliest?
Tja, dat heb je met een forum. Meningen kunnen verschillen en het is de bedoeling dat je wijst op fouten in andere redeneringen of dat je je eigen mening beargumenteert. Ik zeg niet gewoon je maakt een denkfout, ik zeg er telkens bij waarom en wat de denkfout is. Ik merk dat je kregelig wordt van het woord "denkfout" maar voor mij is het niets anders dan een redeneringsfout of meningsverschil, mogen die woorden wel nog?Je doet niet anders dan anderen voortdurend op "denkfouten" wijzen. Maar dat is waarschijnlijk al zo'n gewoonte geworden dat je het zelf niet meer doorhebt of jezelf wijsmaakt dat anderen fout denken omdat jij juist denkt.
Overigens verschillen onze inzichten wel degelijk grondig. Zoals in het Oekraïne en Kernenergie topic. Toch wel redelijk onderwerpen die er toe doen. Het is niet omdat we af en toe over wat futuliteiten het toevallig eens zijn dat we in de basis hetzelfde denken en dezelfde inzichten delen. In handelen verschillen we al totaal van elkaar. En dat laatste is nog altijd waar het op aan komt.
Ik vind eerlijk waar niet dat we zodanig van mening verschillen op veel thema's. Ik merk wel dat je kritiek snel opneemt als een tegenovergestelde mening terwijl ik het vaker gewoon als nuance bedoel. Je denkt blijkbaar erg binair, zwart/wit, juist/fout, goed/slecht. Ik ben meer van mening dat alles een mengeling is daartussen waarbij ik soms meer naar de ene kant nijg en soms omgekeerd. Met de meeste zaken en fundamentele zaken ben ik het echter zeer vaak grotendeels eens met u. Ik zie dat als gelijkgezindheid maar jij ziet de kritische nuance als een meningsverschil. Kortom, ik focus op wat gemeenschappelijk is en jij eerder op de verschillen.
In handelen verschillen we ook niet zo hard. Jij bent voor onafhankelijkheid van grote spelers en dat ben ik ook. Beiden handelen ernaar maar op een andere manier en tempo. Voor mij zijn dat eerder gelijke manieren maar jij focust dus weer op de verschillen.
Whataboutisme (mag dat nog?) dat enkel het feit bevestigt.Precies of Rusland de enige is die energie opfakkelt. Zelfs in Deweveristan doen ze dat al decennia lang.
Beweer ik dat dan? Waarom zo'n simplisme in mijn mond proberen leggen?Ja en?
Rusland en de Russische mentaliteit zal met Putin niet verdwijnen.
Nog zo eentje die denkt dat alles in handen is van één man en de problemen veroorzaakt worden door één persoon en bij het verdwijnen van één persoon opgelost zijn? Lekker simpel en behapbaar.
Putin is momenteel de eindverantwoordelijke en de man die deze operatie heeft gestart en ook kan beëindigen. Het einde van Putin zou voor Rusland een ideaal excuus zijn om zich opnieuw mogelijk te maken internationaal, een ideale zondebok dus. Dat Putin niet de enige is met deze ideeën is evident, maar dat doet niets af van de man zijn verantwoordelijkheden. Zonder hem zal er dus niet zoveel veranderen in de mindset van de gemiddelde Rus maar zijn verdwijnen kan wel een impact hebben op de evolutie van deze crisis.
- Dizzy
- Elite Poster
Ik zal een geste doen en niet meer reageren op ivob in deze topic.
- Dizzy
- Elite Poster
Dat is veel te streng want ik vind veel posts van Ivob zeer interessant en ik ben het er vaak ook (deels) mee eens. Ik heb geen persoonlijk probleem met Ivob. Dat kan ook niet want ik ken hem niet.
-
- Elite Poster
Nope.
Ik zal Dizzy op mijn negeerlijst zetten.
Zijn we van die discussies al verlost.
Kan je trouwens ook met ons doen dan moet je het niet meer lezen. Of gewoon verder scrollen als je onze naam ziet.
Alternatieven genoeg om te handelen ipv je persoonlijk afkeur te uiten om te kunnen scoren bij "de groep".

Laatst gewijzigd door ivob 08 sep 2022, 15:50, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Hoe bedoel je?
Niemand verplicht je de "vijandenlijst" te de-activeren.
Het zal misschien al helpen dat Dizzy nu op mijn negeerlijst staat zodat hij mij niet meer moet quoten en je niet onverwacht met andere meningen geconfronteerd moet worden.
Niemand verplicht je de "vijandenlijst" te de-activeren.
Het zal misschien al helpen dat Dizzy nu op mijn negeerlijst staat zodat hij mij niet meer moet quoten en je niet onverwacht met andere meningen geconfronteerd moet worden.
Sol Invictus!