Telenet issues ? Wanhoop nabij...

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik word hier langzaamaan gek met problemen die blijven aanslepen maar die ik ook niet deftig gereproduceerd, laat staan opgelost, krijg.

Ik heb zo een vermoeden dat er toch ook iets mis is met mijn Telenet verbinding, maar opnieuw zie ik weinig consistentie in de problemen.
1. Tado die compleet offline gaat. 2 weken geleden ging Tado al eens helemaal offline (Cloud led knippert), maar doordat we 's anderdaags op reis vertrokken niet echt naar gekeken. Enkele dagen later zie ik via de app dat mijn Tado weer online was, en gezien we nog op reis waren heb ik zelf dus niets aangeraakt). Aan de grafieken kan ik zien dat mijn Tado 3 dagen offline was. Vanmorgen is het ineens weer van hetzelfde. Heb Tado support al gecontacteerd, maar daar is de initiële reactie dat er aan hun kant geen probleem is, en wat standaard voorstellen zoals het herstarten van ISP modem, de Tado bridge, etc... allemaal zaken die ik al geprobeerd heb.
2. Soms problemen met mijn Belfius app op mijn telefoon. Ik krijg dan een foutmelding dat de server niet bereikbaar is. Als ik wifi uitschakel (en dus via 4G probeer) is er geen probleem.
3. Ook al enkele keren dat op mijn iPad geen enkele website bereikbaar was.
4. Vandaag terug eerste werkdag, en ook daar sporadisch problemen met mail en calendar over de VPN. Random foutmeldingen en af en toe heel trage reactie tot timeouts. Volgens IT zijn er geen gekende problemen.

Maar met veel zaken heb ik ook helemaal geen probleem. Speedtest (op eender welk device) geeft me prima resultaten. En die random issues lijken ook telkens bij dezelfde apps/applicaties voor te vallen (Tado, Belfius, VPN...). De Telenet router heb ik voor alle zekerheid toch eens enkele minuten zonder stroom gezet, en de issues met VPN lijken wel verbeterd, maar zeker nog niet volledig opgelost.

EDIT: na lunch blijk ik nu ook op mijn vaste PC issues te hebben. Bvb bij Speedtest krijg ik een foutmelding :
This site can’t be reachedwww.speedtest.net took too long to respond.
Try:

Checking the connection
Checking the proxy and the firewall
Running Windows Network Diagnostics
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
maar ook andere sites (HLN, Standaard, Tado) reageren traag tot niet. Daarna doe ik een reload van de pagina en krijg ik wel weer direct resultaat.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Wanhoop nabij?
Wat zegt Telenet dan? Of heb je die nog niet gecontacteerd om je probleem daar te melden? Die kunnen namelijk de modem etc uitlezen.

Welke modem heb je?
Is het op random tijdstippen? Of telkens rond de zelfde periode van de dag issues?
Hoe is die TADO aangesloten? Lan, wifi? (ik heb er geen ervaring mee)

Hoe meer info je hier meldt hoe beter we jouw situatie kunnen schetsen om je zoveel mogelijk te kunnen helpen.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat het Tado probleem een afzonderlijk probleem is. Bij Tado is het immers zo dat die gedurende een lange tijd compleet offline is. De andere problemen zijn gewoon op random tijdstippen en voor zeer korte duur. Ik heb nu een support case bij Tado lopend, al ga ik er ook een opstarten bij Telenet. Op dit moment hangt de Tado bridge rechtstreeks aan de Telenet HGW, dus ik weet al zeker dat het niet door iets in mijn eigen netwerk is.

Voor de andere problemen verdenk ik momenteel mijn MoCA setup. Ik had immers ook een POE (point-of-entry) Filter geïnstalleerd, maar ik had die geïnstalleerd op de input van de NIU (dat is namelijk de point of entry). (EDIT: volgens wat ik online vind, zat mijn POEF wel correct geïnstalleerd). Ik heb die nu geïnstalleerd op de NIU output waar mijn MoCA installatie zit. Dat betekent dat signaal naar/van de Home Gateway in elk geval niet langs zo'n filter moet passeren. Als dat niet helpt ga ik toch de helpdesk moeten bellen en hopen dat zij iets zien. Het probleem is inderdaad dat het op random tijdstippen is, en compleet onvoorspelbaar en niet-reproduceerbaar.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Bel gewoon naar TN en vraag om uw lijn te testen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Heb Telenet gecontacteerd, maar het is duidelijk een DNS DHCP probleem. Blijkbaar krijg ik soms enkel IPv6 DNS servers over DHCP wat allerlei issues geeft. Daarnet ook issues op mijn iPad en merkte dat ik 2 IPv6 DNS Servers had. Na wat switchen van netwerken, kreeg ik uiteindelijk ook de 2 IPv4 DNS servers en waren mijn problemen opgelost.
Laatst gewijzigd door Tomby 02 sep 2022, 10:08, in totaal 1 gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Dat is dan geen DNS probleem, maar een DHCP probleem.
In dat geval lijkt een HGW swap mij aan de orde.

"It's always DNS"
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb sinds gisteren een nieuwe HGW.
Echter zie ik vandaag alweer hetzelfde issue. Op mijn iPads heb ik enkel 2 IPv6 adressen onder DNS (maar misschien is dat normaal ?) maar voorlopig nog geen issues daar. Maar vandaag blijkt mijn Tado ook weer offline te zijn. *zucht*

Kan iemand eens checken op hun iPad/iPhone welke IP adressen ze krijgen voor de DNS servers ?
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 44 keer
Provider
Te Koop forum

In principe kan je statisch de 8.8.8.8 of 1.1.1.1 invullen als DNS, maar het lijkt dan eerder een generiek DHCP probleem. Die IPv6 DNS servers worden niet noodzakelijk via DHCPv6 verstuurd.

Hebben je toestellen een lokaal ipv4 adres? Normaal in de range 192.168.x.x.

Zit er eventueel nog een andere router in je netwerk met DHCP die de problemen veroorzaakt?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Neen, er zitten geen routers op het netwerk hier. Het probleem is ook niet dat ik verkeerde IP adressen krijg. Die komen netjes van de Telenet router via DHCP of zet ik zelf statisch (de lage range die Telenet niet gebruikt). Het probleem (als het een probleem is) lijkt specifiek dat ik geen juiste DNS servers van de Telenet router krijg.

Ik kan ze inderdaad ook gewoon statisch configureren. In Windows moet ik dat zelfs doen als ik ook een statisch IPv4 adres configureer. Op de iPad kan je blijkbaar DNS server via DHCP krijgen zelfs als je een static IP kiest. Het grootste probleem is echter mijn Tado. De Internet Bridge is nu al enkele keren lang offline geweest. Tado heeft bevestigt dat die geen IPv6 ondersteunt. Als Tado dus ook enkel die 2 IPv6 DNS server adressen krijgt, en niet ook 195.130.131.5, kan hij dus niets resolven. Enige probleem is dat ik totaal niets kan troubleshooten daar, wegens geen interface. Enige dat ik heb is een Cloud lichtje dat knippert, wat wil zeggen dat de bridge wel online is, maar de Tado cloud niet kan bereiken. Geen DNS zou een logische verklaring zijn.

Maar bon, ik ben dus niet zeker of er een DHCP probleem is. Wel heb ik vastgesteld dat ik vroeger al 4 DNS adressen kreeg (2x IPv4 + 2x IPv6, waarvan de IPv4's die zijn die ik uit het hoofd ken: 195.130.131.5 en 195.130.130.5), terwijl ik nu zie dat de iPads enkel maar 2x IPv6 tonen onder DNS. Dus vandaar dat dat mijn eerste verdachte is, maar misschien is het normaal (daarom dat ik eens zou willen dat anderen ook eens checken wat ze op hun iPad zien).
EDIT: eens gecheckt met de iPhone van mijn zoon, en die krijgt wél ook de IPv4 adressen naast de IPv6 adressen. Dus het is in elk geval weer inconsistent, en daarom toch een vermoeden dat dit niet normaal is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Is er nu echt niemand die mij kan vertellen of het normaal is of niet dat ik enkel IPv6 adressen voor DNS servers krijg ? Al een week aan het proberen uitvissen. Bij Telenet begrijpen ze het duidelijk niet goed (de laatste 'hulp' was om mijn settings op Mijn Telenet na te kijken *facepalm*). Bij Netweters ook weinig/geen feedback. En Tado kon me enkel vertellen dat ze inderdaad geen IPv6 ondersteunen, maar daarmee weet ik nog niet of die Tado bridge effectief ook geen IPv4 DNS adressen kreeg.
*zucht*
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Weet dat als er ergens in u netwerk conflicten zijn dat ipv4 ook uitvalt.
Wij hadden dit ook eens met sonossen die waren allemaal bedraad aangesloten waardoor er conflicten waren met de wifi van sonos. En daardoor viel ipv4 altijd uit.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Data technicus schreef: 07 sep 2022, 19:43 Weet dat als er ergens in u netwerk conflicten zijn dat ipv4 ook uitvalt.
Wij hadden dit ook eens met sonossen die waren allemaal bedraad aangesloten waardoor er conflicten waren met de wifi van sonos. En daardoor viel ipv4 altijd uit.
Tnx, maar ik denk niet dat het IP conflicten zijn. Het is specifiek een probleem van toekenning van de DNS server adressen.
Op dit moment zijn dit mijn vaststellingen :
1) Tado gedurende lange tijd offline. Volgens de LEDs van de Tado Bridge heeft hij wel netwerk, maar geen Internet/Cloud functionaliteit.
2) Op sommige Apple devices heb ik onder DNS config slechts 2 server adressen, allebei IPv6.

Als Tado dus ook slechts IPv6 DNS adressen krijgt, is het logisch dat die niet online geraakt. Alleen ben ik op dit moment nog niet zeker of (1) en (2) gerelateerd zijn. Misschien is (2) wel normaal, gezien de IOS devices ook IPv6 ondersteunen. Anderzijds is het vreemd dat ik soms op een IOS device ook de twee IPv4 DNS adressen te zien krijg. Die inconsistentie vind ik verdacht en doet me afvragen of de Tado dus ook soms niet de IPv4 DNS adressen krijgt.

Bij Tado Support loop ik momenteel vast. De Tado Bridge heeft niets qua mgmt interface, of toch niet publiek. Ik zie met een portscan wel dat poort 80 open staat, maar het is in elk geval geen Web interface. Ik vermoed een (REST) API service.

Bij Telenet Support look ik ook vast en krijg ik nog altijd de domme standaard suggesties van Mijn Telenet na te kijken.

Ik ben nu wel eens aan het checken met de Nintendo Switch devices van de kinderen, die volgens mij ook enkel IPv4 supporteren maar daarop krijg ik momenteel wel IPv4 DNS adressen te zien...

Enige andere stap die ik nog kan doen is de traffiek naar de Tado Bridge te gaan sniffen met Wireshark en te zien welke DHCP traffiek ik daar zie (en dus zo kan zien welke DNS servers doorgespeeld worden). Maar daar zie ik momenteel wat tegenop gezien het een eeuwigheid geleden is dat ik nog dat soort low level stuff gedaan heb, en ik me herinner dat de installatie van een sniffer ook wat low level dingen aanpast in je Windows, wat ik liever niet doe op mijn machines hier. Sowieso weet ik dat het iets is waar ik rap een paar uur mee bezig ga zijn.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Probeer dan eens alles terug loskoppelen en dan 1 voor 1 terug aansluiten en kijk of het dan wel werkt en doe elk toestel om het half uur ofzo. Dan zul je mss wel rapper de dader vinden dan alles in 1 keer te laten verbinden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb volgens Mijn Telenet momenteel 33 devices op mijn lokaal netwerk, dus daar ga ik echt niet aan beginnen.
Eventueel kan ik nog op de HGW de wifi afzetten en de switches uittrekken en enkel de Tado Bridge in de HGW pluggen, maar eigenlijk is dat zinloos. De Tado is ook al dagen wél online geweest, dus het is geen systematisch probleem. Vorige week was Tado ook offline en zorgde een stroompanne ervoor dat erna alles wél werkte. Maar ook manueel de dingen rebooten is geen garantie voor een fix.

Nu, ik begin weer te betwijfelen of het te maken heeft met die DNS situatie op IOS. Ik heb nu gemerkt dat op dit moment die DNS situatie reproduceerbaar is. Als ik het IOS device een statisch IPv4 geef, zie ik onder DNS Configuratie enkel de 2 IPv6 DNS servers. Zet ik ook IPv4 op automatisch (dus DHCP), krijg ik zowel twee IPv4 als twee IPv6 DNS servers. Een verklaring kan zijn dat wanneer ik een statisch IPv4 adres configureer, de DHCP enkel nog IPv6 ophaalt. Wat ik wel vreemd vind (maar eigenlijk een IOS quirk is), is dat bij het manueel configureren van IPv4 ik wél het IP adres van mijn IOS device kan instellen, maar nergens DNS. Op zowat alle andere toestellen in huis, moet ik bij manuele IPv4 configuratie niet alleen het statisch IP adres invullen maar ook zelf de DNS servers. Waarom ik dat op IOS niet kan, is me dus compleet onduidelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”