Hallo leden
Sinds kort hebben we een digitale elektriciteit en gas meter
De uitleg van de persoon die het kwam plaatsen was echter niet duidelijk
Hoe kunnen we nu ons verbruik volgen?
Ze hebben enkel de knop laten zien maar dat zijn enkel de totalen.
Er zou ook een website bestaan voor dit echt op te volgen?
Betaal je dan extra daarvoor?
Elektriciteitsverbruik
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De makkelijkste manier is opvolgen via MijnFLuvius: mijn.fluvius.be/
Je moet dan eerst Fluvius de toestemming geven om uw data via de website beschikbaar te stellen en dan heb je een paar dagen later al toegang tot die data.
Een alternatieve manier, ook door eerst Fluvius toestemming te geven de data te delen, is de verbruiksdata te laten uitlezen via de P1.
Dat kan, oa, met P1Mon: https://www.ztatz.nl/p1-monitor-faq/
Je moet dan eerst Fluvius de toestemming geven om uw data via de website beschikbaar te stellen en dan heb je een paar dagen later al toegang tot die data.
Een alternatieve manier, ook door eerst Fluvius toestemming te geven de data te delen, is de verbruiksdata te laten uitlezen via de P1.
Dat kan, oa, met P1Mon: https://www.ztatz.nl/p1-monitor-faq/
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Bedankt
We gaan straks de kaart lezer bij ons Miet halen en het via de mijn fluvius website proberen
We gaan straks de kaart lezer bij ons Miet halen en het via de mijn fluvius website proberen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Wanneer je alles tot in detail wenst op te volgen betaal je daar aan de netbeheerder ongeveer 1€ extra per jaar voor.
Hou er ook rekening mee dat je via MijnFluvius geen real time opvolging hebt en dat de dagwaarden soms tot 2 dagen op zich laten wachten met uitschieters van 1 dag tot meerdere dagen.
Voor het opvolgen van real time verbruik dien je een P1 dongle (met wifi) op de P1 poort (achter de groene klep) van de digitale meter aan te sluiten en een "gratis" app te downloaden voor uitlezing via een browser, android of mac. Zo'n P1 wifi meter kost rond de 30 €.
Hier een voorbeeld:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
Om een account bij Fluvius aan te maken heb je niet noodzakelijk een kaartlezer nodig. Dat kan ook met de security code via email, mobile app en het federaal token (dat je ook kan gebruiken oor o.a. tax on web) of via itsme.
Laatst gewijzigd door ivob 07 sep 2022, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Je kan dan je gegevens sturen naar
https://www.energieid.be
Ik doe dit al jaren manueel voor energie en water. Zo kan je je verbruik over de lange termijn bekijken en eventuele lekken sneller ontdekken.
Ik doe dit al jaren manueel voor energie en water. Zo kan je je verbruik over de lange termijn bekijken en eventuele lekken sneller ontdekken.
-
- Elite Poster
Kan.
Maar wat is het verschil om al je verbruik en metingen dan in een eigen database op te slaan en te analyseren naar eigen behoefte?
Maar wat is het verschil om al je verbruik en metingen dan in een eigen database op te slaan en te analyseren naar eigen behoefte?
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
Persoonlijke goesting.ivob schreef: 07 sep 2022, 13:17 Kan.
-
- Starter
Het is gelukt met de kaart en de lezer
Nu zullen we het een tijd in de gaten houden en dan hopen dat zonnepanelen terug verkrijgbaar worden
Nu zullen we het een tijd in de gaten houden en dan hopen dat zonnepanelen terug verkrijgbaar worden
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Ook es naar gekeken, geregistreerd en meters gelinkt. Bedankt voor de tipcadsite schreef: 07 sep 2022, 12:30 Je kan dan je gegevens sturen naar

EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Starter
Heeft deze energie id website voordelen of is het sneller?Borromini schreef:Ook es naar gekeken, geregistreerd en meters gelinkt. Bedankt voor de tipcadsite schreef: Je kan dan je gegevens sturen naar
Ik doe dit al jaren manueel voor energie en water. Zo kan je je verbruik over de lange termijn bekijken en eventuele lekken sneller ontdekken.![]()
Vind nu de website van fluvius wat onhandig en traag
Zijn er ook nadelen?
- cadsite
- userbase crew
Energieid bestaat al veel langer, vandaar dat ik daar zit. Ook heb je geen digitale meter nodig, je kan je standen manueel invoeren.
Ook kan je daar je waterstanden ingeven, alles dus netjes op 1 plek.
Ook kan je daar je waterstanden ingeven, alles dus netjes op 1 plek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Idd, heerlijk eenvoudig. Ik heb een Flukso, die is er mee gekoppeld, dus mijn waterverbruik alsook mijn 2 PV installaties worden naar EnergieID gestuurd, samen met het verbruik van mijn warmtepomp. Ik kan alles wel bijhouden in Home Assistant, maar dit is (voor mij) de ideale backup.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
Sneller?Mariejanne schreef: 08 sep 2022, 22:24 Heeft deze energie id website voordelen of is het sneller?
Vind nu de website van fluvius wat onhandig en traag
Zijn er ook nadelen?
Je moet ze zelf voeden met zelf gemeten gegevens en/of met gegevens van Fluvius.
Wanneer je het zelf sneller wil en handiger zal je toch eerst moeten investeren in een P1 dongle en/of bijkomende software.
Dan zie je de real time gegevens.
Energie ID is een database die je met je eigen gegevens voedt en deelt met anderen.
Sol Invictus!