Wij beschikken hier thuis over een netwerk achter een router, waarop bv. TV Box, PC, mesh AP enz. aangesloten zijn.
Nog een aangesloten apparaat is de omvormer van de zonnepanelen, die sinds enkele dagen geen verbinding meer maakt met het internet (monitoring van de installatie). Alle andere apparaten werken OK.
De router heeft DHCP ingeschakeld, maar op de omvormer lees ik 169.254.216.124? Dit adres pingen gaat niet.
Zou de interface van de omvormer defect zijn?
Netwerk met zonnepanelen - IP probleem
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Een IP dat begint met 169.254.x.x is een IP dat het toestel zichzelf toewijst omdat het geen IP krijgt via DHCP.
Ik zou beginnen met kabel nakijken (eventueel uittrekken en opnieuw insteken), router herstarten en omvormer herstarten.
Ik zou beginnen met kabel nakijken (eventueel uittrekken en opnieuw insteken), router herstarten en omvormer herstarten.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Waarom moeten zonnepanelen op het internet geplaatst worden?
Dat werkt toch op de stroom?
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Moeten? Niet. Maar indien men wenst gebruik te maken van monitoring sites/apps, is het (vaak) wel een vereiste.Mariejanne schreef: 07 sep 2022, 09:53 Waarom moeten zonnepanelen op het internet geplaatst worden?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Sommige fabrikanten koppelen de garantie ook aan het al dan niet aan internet gelinkt zijn.
Niet gelinkt: 2 jaar (EU verplichting)
Wel gelinkt: 5 of 10 jaar garantie
Niet gelinkt: 2 jaar (EU verplichting)
Wel gelinkt: 5 of 10 jaar garantie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Omdat fabrikanten graag jouw data en die van anderen analyseren.Mariejanne schreef: 07 sep 2022, 09:53 Waarom moeten zonnepanelen op het internet geplaatst worden?
Voor eigen voordeel natuurlijk maar ook in het voordeel van de klant wanneer een probleem van op afstand kan bijgestuurd/opgelost/geanalyseerd worden.
Omdat je zelf graag je huisinstallatie van op afstand opvolgt en aanstuurt (en dat kan, indien gewenst, ook zonder dat de fabrikant meekijkt).
Zelfs witgoed kan nu al vanop afstand uitgelezen, aangestuurd en bij problemen geanalyseerd worden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik las daar gisteren toevallig iets over. Blijkbaar is de beveiliging vaak belabberd waardoor veel installaties kwetsbaar zijn. Weet niet meer waar ik het exact gelezen heb, kan ook Engelstalige techsite geweest zijn. Hier moet men toch voorzichtiger mee zijn want met de Russen in speciale actie weet je nooit 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 17 keer
Een Draytek 2927ac. Van de DHCP pool zijn er nog ong. 220 IP adressen beschikbaar.
Geen vaste adressen, tenzij die van de router zelf (192.168.1.1).
Zal nu de kabel eens vervangen, maar dit is niet zo simpel : de omvormer moet eerst opengevezen worden.
Geen vaste adressen, tenzij die van de router zelf (192.168.1.1).
Zal nu de kabel eens vervangen, maar dit is niet zo simpel : de omvormer moet eerst opengevezen worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als het met een RJ45 connector is aan de omvormerkant, dan kan je ook eens een pc/laptop op die kabel hangen en zien of dat werkt...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
- Bedankt: 70 keer
- Contacteer:
Ik heb ook dat probleem met mijn SMA omvormer, heeft +/- 7jaar gewerkt en dan niets meer. Alles geprobeerd, maar geen soelaas.
Vermoed dat het probleem in de omvormer zit, maar zoals aangehaald moet dat niet werken. Heb het ook maar zo gelaten.
Vermoed dat het probleem in de omvormer zit, maar zoals aangehaald moet dat niet werken. Heb het ook maar zo gelaten.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 17 keer
@MaT , @Sasuke, @Joe de Mannen : bedankt voor jullie suggestie! Het was inderdaad de Ethernet kabel tussen de omvormer en de router die defect bleek te zijn. Straffe toebak (ik zou er zelf niet opgekomen zijn, wie verdenkt nu een ethernet kabel die niet beweegt), maar de monitoring werkt nu terug.
Kreeg zelfs zijn oude IP terug (lease time is ingesteld op een dikke week).
Nu de boel terug in mekaar steken....
Kreeg zelfs zijn oude IP terug (lease time is ingesteld op een dikke week).
Nu de boel terug in mekaar steken....