Met mijn synology nas ds409 uit 2009 ervaar ik de laatste tijd altijd verbindingsproblemen. De nas draait al heel lang op dezelfde diskstation versie en heb nooit eerdr problemen gehad. De nas is met kabel verbonden aan netgear switch waar ook de pc mee verbonden is. Tot voor kort kon ik altijd via oa de windows verkenner naar de map(pen) op de nas gaan en daar van of naar kopieren. In de verkenner wordt dit weergegeven als Muziek (\\Diskstation\Muziek) (M:) en video (\\Diskstation) (V:) Wanneer ik nu op gelijk welke van de twee klik begint hij te zoeken maar vind niets en er komt "Netwerkverbindingen herstellen" Ook mijn intel nuc waarop roon rock draait heeft problemen om de muzieknummers te vinden. Deze nuc is eveneens met kbel verbonden aan de netgear switch.
Het vervelende is dat een paar tellen later wanneer ik terug probeer dat het dan wel werkt en dat ook roon de diskstation vindt. Tot het zolang werkt en de diskstation opnieuw niet meer te bereiken is
kan dit komen door een defecte netwerkkaart van de diskstation? model is van 2009 kan dit versleten zijn?
Synology nas vaak onbereikbaar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Laatste beschikbare versie van DSM voor de DS409 is 4.2 we zitten nu aan 7.1.1
Grootste issue is beveiligings updates.
Maar on topic. Als je de netwerklocatie via IP gebruikt i.p.v. hostname geeft dat verschil ?
\\IP adres\Muziek bedoel ik ipv \\Diskstation\Muziek)
Als je een ping laten lopen ping <ip adres NAS> -t zodat die blijft lopen, zijn er dan onderbrekingen ?
Andere netwerkkabel en poort op switch geprobeerd.
Door dingen uit te sluiten komen tot de root cause oorzaak.
Grootste issue is beveiligings updates.
Maar on topic. Als je de netwerklocatie via IP gebruikt i.p.v. hostname geeft dat verschil ?
\\IP adres\Muziek bedoel ik ipv \\Diskstation\Muziek)
Als je een ping laten lopen ping <ip adres NAS> -t zodat die blijft lopen, zijn er dan onderbrekingen ?
Andere netwerkkabel en poort op switch geprobeerd.
Door dingen uit te sluiten komen tot de root cause oorzaak.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
idem wanneer ik de roon android app open ziet deze geen enkel album. er staat "it looks like one of your storage locations could be offline.
wat is een goed alternatief voor de ds499 kan ik migreren van een 4disk bay naar een 2 disk eventueel
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
wat is een goed alternatief voor de ds499 kan ik migreren van een 4disk bay naar een 2 disk eventueel
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 51 keer
In theorie zijn alle Syno's top toestellen, gebruik ze zelf al jaren en heb ook nog een 409 draaien.... Alles hangt af van de harde schijven die je erin stopt.
Ik zou toch voor een 4 bay gaan. In een 2 bay kan je enkel mirroring doen voor het geval een schijf uitvalt, dus als je voor die optie gaat heb je maar de helft van de totale HDD cappaciteit ter beschikking. Een 4 bay kan je Raid of Synology Hybrid Raid doen en die ondersteunen hot swap. Klapt er een schijf uit ben je geen data kwijt en je kan de volledige cappaciteit van de schijven benutten.
Opgelet: raid is geen backup, maar wel een life saver als er een schijf uit vliegt. Zelf neem ik een backup van m'n 4 syno's naar 3 verschillende remote locaties op andere synos en omgekeerd.
P.
Ik zou toch voor een 4 bay gaan. In een 2 bay kan je enkel mirroring doen voor het geval een schijf uitvalt, dus als je voor die optie gaat heb je maar de helft van de totale HDD cappaciteit ter beschikking. Een 4 bay kan je Raid of Synology Hybrid Raid doen en die ondersteunen hot swap. Klapt er een schijf uit ben je geen data kwijt en je kan de volledige cappaciteit van de schijven benutten.
Opgelet: raid is geen backup, maar wel een life saver als er een schijf uit vliegt. Zelf neem ik een backup van m'n 4 syno's naar 3 verschillende remote locaties op andere synos en omgekeerd.
P.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Tenzij je de pech hebt dat alle schijven (wegens een technisch defect van de synology nas) tegelijk van de bus gaan, en daardoor het onderliggende btrfs volume naar de zak gaatiamborg schreef: 01 sep 2022, 16:12 Opgelet: raid is geen backup, maar wel een life saver als er een schijf uit vliegt.

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)