netwerk installeren op XP

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Juke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2003, 20:23
Locatie: Eeklo
Contacteer:

hallo

ik het is me dus gelukt om de modem te installer op de oude comp
en eveneens ook het netwerk. als ik daarnu bij netwerkomgeving kijk krijg ik die comp te zien. maar niet de 2de (nieuwe) comp

ik heb ze alle2 met een windows xp netwerkdisc geinstaleerd
onder de werkgroep MSHOME
(op de oude staat WIN ME en op de nieuwe WIN XP)

raar genoeg als ik bij de nieuwe comp bij netwerklocaties ga kijken zie ik geen van bijde comp in netwerk!

en als ik klik op : zoeken naar comp in werkgroep loopt win vast hoe zal dit komen?

bij mijn netwerklocaties staat juist 1map en die noemt: voetzoekers 2003op www.intertrek.nl WAT DIT IS EN HOE IK DAARAANKOM BLIJFT EEN RAADSEL

pf ik geraak hier echt niet meer uit wijs (hopelijk jullie wel?!?)

...

gr juke
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hoe heb je je netwerk opgebouwd? Via DHCP of via vaste IP-adressen? Vermoedelijk het laatste. Kijk dan of de ip-adressen op beide pc's in dezelfde range zitten, net zoals het subnetmasker. Best kan je iets nemen als ip: 192.168.0.xxx waarbij je xxx van 0-255 kan nemen.
Subnet is dan 255.255.255.0

Als gateway neem je het IP van de pc met de modem.

Die map komt daar automatisch, da's een functie van Windows XP, die houdt gewoon de FTP-mappen bij waarop je ooit bent geweest. Je mag dat dus zonder veel problemen gewoon verwijderen.

Kan je van de éne pc naar de andere pingen?
Dus in een dos-venster "ping 192.168.0.xx" ?

En als je als adres in de adresbalk van Verkenner "\\anderepcnaam" opgeeft, zie je dan iets?

Je deelt toch al een paar mappen of zo eh?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Juke,

gebruik je op één van beiden pc's een firewall indien ja, sluit die dan eens af en probeer het netwerk dan eens. Waarschijnlijk zal een verkeerde firewall setting ook je local traffic blokken.

Voor alle zekerheid, verbind je de pc's rechtstreeks? Toch crosscable gebruikt? Indien neen, switch? hub? met straight utp?
I love it when a plan comes together!
Juke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2003, 20:23
Locatie: Eeklo
Contacteer:

hallo

als ik mijn norton antie virus uitschakel kan de oude comp plots ook op internet . Maar als ik het weer inschakeld valt alles uit op de oude comp. hoe kan ik mijn norton goed instellen zodat hackers niet binnen kunnen maar comp "oud" wel?

ja ik maak conectie via een hub!

hoe stel ik het ip anders in???
hoe kan je het ip adres eigenlijk opzoeken?

dus internet gaat nu op allebij maar hoe komt het dat ik op de win XP comp nog steeds geen thuis netwerk zie????

bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Doe eens Start > rechtermuis op "Deze Computer" > Eigenschappen > Tabblad "Computernaam".

Staan beide pc's in dezelfde werkgroep?

Het IP-nummer kan je terugvinden door het commando "ipconfig /all" in te geven in een dos-venster. (Start > Uitvoeren > "cmd").

Voor norton moet ik even passen, ik gebruik die firewall niet meer.

Ip anders instellen moet je best niet doen, als je ICS (internet connection sharing, internet delen) gebruikt van Windows XP dan stelt hij dat zelf op beide pc's correct in (via DHCP, mocht je dat iets zeggen).
Die hub is prima, maar maakt niets uit als je connectieproblemen hebt.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Op je pc met WindowsXP heb je ook de firewall van WindowsXP, is deze ook nog actief? Het is af te raden meer dan een firewall te gebruiken op uw pc. Norton niet te streng instellen, best deze van WindowsXP volledig uitschakelen. Je kan dit altijd eens proberen, na dat je norton iets milder ingesteld hebt, kunt u een veiligeheids check doen op de website van symantec, desnoods kunt u die later terug aanpassen indien nodig. Ik plaats je hier de link: http://security.symantec.com/ssc/home.a ... NCJEIMXQKC
Klik dan op >Scannen op beveiligingsrisico's
Tijdens het scannen krijg je meldingen op je norton security, dit is echter normaal, als je later de pc opnieuw opstart zijn deze foutmeldingen terug verdwenen.
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm, effe opmerken: het zal niet norton antivirus zijn die je afzet waardoor het netwerk ineens wel werkt, maar wel de PF (personal firewall) van NIS: Norton Internet Security (= pakket dat NAV en PF bundeld).

Allereerst moet je nagaan welke versie het is van NIS. In NIS2003 kan je je LAN instellen door: NIS te starten, zodat je in het hoofdscherm komt, dan klik je op "Persoonlijke firewall" > vervolgens krijg je in de rechterframe een mogelijkheid voor configureren te kiezen. Kies daarin voor het tabblad "Lokaal Netwerk". Hier kan je op verschillende manieren je netwerk configureren.

Tip: je kan in het hoofdscherm van NIS geraken door te dubbelklikken op de wereldbol, in de systray, naast de windowsklok.

Wat betreft hackers.. NIS zegt enkel dat hij lokale dingen niet moet blokken. Door dus het lokaal ip van je andere pc door te laten creër je dus geen security-breach.

Hmm, dus als NIS afstaat, zie je op WindowsXp nog altijd de oude pc niet ofzo? Heb je dit goed gechecked? Zeker dat NIS afstond? Normaal zou je ze dan toch moeten zien staan, tenzij ze niet in dezelfde workgroup zouden staan, zoals meon suggereert, maare... zou ICS dan wel werken?
Dus kvermoed dat dat wel ok is.. maare check het om zeker te zijn.

Verder is het idd niet slecht om de firewall van XP af te zetten. (persoonlijk weinig vertrouwen in :p) Wat betreft 2firewalls.. hmm dat kan geen kwaad, je weet nooit dat er ergens een zwakte in een firewall zit.. en dan wordt die maybe wel opgevangen door de tweede firewall...
Persoonlijk zit ik er zelf niet mee, heb dat vroeger wel nog gedaan om een keuze te maken uit de verschillende firewalls :p
I love it when a plan comes together!
Juke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2003, 20:23
Locatie: Eeklo
Contacteer:

ik heb het eens nagekeken en ik heb norton 2002

dus die instelling van persoonelijke firewall voor lokale ip's toe te laten vind ik niet

ik heb eens wat verder gezocht maar ik en ik heb bij opties wel iets gevonden dus:

ik kan bij mijn persoonlijke firewall
inschakelen:

geen: al het internet verkeer toestaan
gemiddeld: alleen bekende trojaanse paarden blokkeren
hoog: alles blokkeren tot ik het toesta

ik ik kan ook nog JAVA en ACTIVeX aanpassen maar daar heeft het waarschijnelijk niets mee te maken he?!?

ik zit nu nog steeds op het net met norton uit
want het lukt anders nog steeds niet om met 2comps op het net te gaan

thx voor de hulp
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm, in norton 2002 zit dit als ik mij niet bedrieg in de opties van NIS. Dus niet op de plek waar ik je naar toe gestuurd heb. Das voor NIS2003. Hmm ik draai 2002 niet meer en ik weet het ook niet van buiten, maar ik dacht dat het bij Internet Security > opties was dat je dit kon instellen..
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Oké, ik heb toevallig nog Norton Personal Firewall 2002 op m'n servertje staan (ook al gebruik ik het niet).
Wat je dus moet doen is: dubbelklikken op de wereldbol naast je tijd.
Je krijgt het NIS-venster.
Links kies je menu "personal firewall" en daaronder "internet zone control"
Je krijgt 2 vakjes: "trusted" en "restricted". Bij trusted kies het voor "Add"
En voeg je een "Address Range" in. Dat is de ip-range waarin jij je netwerk hebt steken; bvb 192.168.0.1 tot 192.168.0.255 .

Je kan ook de wizard op die locatie uitvoeren...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Voila zie... ik wist het dus niet meer hoe het was onder NIS2002 onder 2003 zit dat ergens anders, is exact dezelfde module met trusted en restricted.. maare ze hebben dat voor het gemak weer ergens anders gezet :p

Nu vraag ik mij wel af.. of de PF2002 wel exact hetzelfde gaat zijn als NIS2002 (want kvermoed dat Juke daarmee zit)... sebiet heeft symantec dat in NIS2002 ook ergens anders gezet...

Ik dacht bij opties.. maja.. was a wild guess heb het nooit moeten gebruiken :p
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het was de module Norton Personal Firewall 2002 van NIS 2002 hoor...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ah, k sorry meon, verkeerd geinterpreteerd.. ik had de volledige naam zien staan en niet direct NIS.. erover gelezen... sorry :oops:

Zal dus idd de enige en correcte weg zijn :p
I love it when a plan comes together!
Juke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2003, 20:23
Locatie: Eeklo
Contacteer:

vraagje over : "Bij trusted kies het voor "Add"
En voeg je een "Address Range" in. Dat is de ip-range waarin jij je netwerk hebt steken; bvb 192.168.0.1 tot 192.168.0.255 . "

die ip-range waar je het over hebt is dat te vinden bij het ms-dos vak? als ik ipconfig/all induw krijg ik info over mijn IP adres en zo. is het mijn ip adres die ik moet invullen??? of mijn standaardgateway of zo??

zo... ik ben dus bijna bij de oplossing ;-)

ik hoop dat het dan eindelijk lukt

hé iedereen bedankt voor de hulp ik leer hier echt veel bij :-)
Juke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2003, 20:23
Locatie: Eeklo
Contacteer:

joepie ik heb zelf eens iets gevonden LOL

ik heb dus het ip adres en submasker ingevoerd bij norton maar ga ik dit nu elke keer moeten verranderen telkens ik mijn comp opnieuw opstart? want ip adres enzo veranderd toch altijd????

bye
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dat verandert niet telkens je de pc herstart, maar eerder iets om de 7 dagen, of om de 4 dagen, dat ligt er aan. Je hebt het hier toch over je lokale netwerk eh?

Dat kan maar maximaal 255 verschillende waarden zijn. Vandaar dat je in NIS een range, een bereik opgeeft van wat hij moet toestaan: bvb van 192.168.0.1 tot en met 192.168.0.255.

Wat je range is kan je idd zien met ipconfig: stel dat daar 192.168.0.130 staat, dan zal je range datgene zijn uit m'n voorbeeld.
Internet moet niet in je trusted zone komen te staan, dus dat hoeft niet expliciet te worden vermeld.

Ik kan nu even niet aan m'n internet-pc, anders zou ik een screenshotje maken ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”