Even mijn situatie voorstellen:
Huis voorzien van zonnepanelen; jaarlijkse opbrengst 6400kWh. Digitale meter.
Verbruik jaarlijks:
Elektriciteits 5000kWh
Gas: 14000kWh
We hebben recent sociaal tarief omwille van een gehandicapt kind.
Onze CV-brander (gasketel) is inmiddels 15 jaar oud en ik vroeg me af of dit interessant is om te laten vervangen door een warmtepomp?
Heeft een warmtepomp om te verwarmen (dmv lucht/water > vloerverwarming of lucht/lucht) wel nut met volgende prijzen:
Gas: 0.03093 €/kWh
Elec: afname 0.24613€/kWh en injectie: 0.13897 €/kWh (enkelvoudig tarief)
Gas is hierbij 7.97x goedkoper per kWh dan elektriciteit. Deze factor is dus hoger dan de efficientiefactor van een warmtepomp (SFOP/COP)?
Dus ons huis opwarmen met gas blijft het meest interessant in deze situatie? Of zie ik iets over het hoofd?
Bedankt voor jullie antwoorden!
Sociaal tarief - warmtepomp
-
- Starter
Ons huis is van 2006. Muurisolatie, dakisolatie, vloerisolatie. HR-glas in ramen. C+ ventilatiesysteemGoztow schreef: 31 aug 2022, 21:10 Bij energie investeringen is het allereerste wat je doet beter isoleren. Is dat al gebeurd?
Gelijkvloers: vloerverwarming. Boven: (overgedimensioneerde) radiatoren.
Mijn CV ketel heb ik ondertussen al aangepast: warmwater op 55° (met wekelijks extra opwarmen legionella programma), vloerverwarming op 34°. Radiatoren worden amper gebruikt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Uw gegeven cijfers zijn onvolledig om een correct antwoord te kunnen geven.
Wat is het aandeel direct verbruik van de zonnepanelen in het geheel?
Je produceert nu nog meer dan je afneemt op jaarbasis maar om bij de DM de rekening te kunnen maken moet je weten wat het aandeel direct verbruik is zodat men kan bepalen hoeveel je injecteert en hoeveel je afneemt.
Wanneer je overschakelt op een WP wijzigt dat nog eens. Je zal dan op jaarbasis bijna 10.000 kWh elektriciteit nodig hebben* (wanneer je volledig met een WP gaat verwarmen).
*Grof gerekend want we kennen het aandeel van het gasverbruik tussen SWW en CV niet. Je vloerverwarming zit in de economische range van een WP (minus 35°C) maar de aanmaak van je sanitair water niet. Toch niet als je dit op 55°C wil houden. Het zit ten eerste al boven de 35°C, met L/L WP kan je geen SWW aanmaken (ga je gas hier dan voor behouden of iets anders voorzien?) en met L/W moet je al een WP plaatsen die water hoger dan 50°C kan aanmaken (met bijhorende lage COP) of ze gaat bijwarmen met het 1:1 weerstandselement.
Je zou, in jouw geval, ook kunnen overwegen om een hybride WP te plaatsen (schakelen tussen gas en WP afhankelijk van de gevraagde temp en gas-/e-prijs. Maar dat verschil is in jouw geval zo hoog dat je WP in de praktijk nauwelijks gaat bijspringen en het dus een redelijk verloren investering is.
Een WP met een (S)COP van 8, zeker niet in de winter, bestaat (nog) niet op de reguliere markt. Het antwoord lijkt me dus nogal voor de hand te liggen: de status quo behouden.
Het sociaal tarief en de BTW verlaging (al maakt dat in het geval van gas weinig uit want gas kost je bijna niets) zijn ook al verlengd tot na de winter.
Wat is het aandeel direct verbruik van de zonnepanelen in het geheel?
Je produceert nu nog meer dan je afneemt op jaarbasis maar om bij de DM de rekening te kunnen maken moet je weten wat het aandeel direct verbruik is zodat men kan bepalen hoeveel je injecteert en hoeveel je afneemt.
Wanneer je overschakelt op een WP wijzigt dat nog eens. Je zal dan op jaarbasis bijna 10.000 kWh elektriciteit nodig hebben* (wanneer je volledig met een WP gaat verwarmen).
*Grof gerekend want we kennen het aandeel van het gasverbruik tussen SWW en CV niet. Je vloerverwarming zit in de economische range van een WP (minus 35°C) maar de aanmaak van je sanitair water niet. Toch niet als je dit op 55°C wil houden. Het zit ten eerste al boven de 35°C, met L/L WP kan je geen SWW aanmaken (ga je gas hier dan voor behouden of iets anders voorzien?) en met L/W moet je al een WP plaatsen die water hoger dan 50°C kan aanmaken (met bijhorende lage COP) of ze gaat bijwarmen met het 1:1 weerstandselement.
Je zou, in jouw geval, ook kunnen overwegen om een hybride WP te plaatsen (schakelen tussen gas en WP afhankelijk van de gevraagde temp en gas-/e-prijs. Maar dat verschil is in jouw geval zo hoog dat je WP in de praktijk nauwelijks gaat bijspringen en het dus een redelijk verloren investering is.
Een WP met een (S)COP van 8, zeker niet in de winter, bestaat (nog) niet op de reguliere markt. Het antwoord lijkt me dus nogal voor de hand te liggen: de status quo behouden.
Het sociaal tarief en de BTW verlaging (al maakt dat in het geval van gas weinig uit want gas kost je bijna niets) zijn ook al verlengd tot na de winter.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.