Fritz!Box 7590 SIP account setup: select Betamax, callnumber dependent?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 1 keer

Hoe kan in een Fritz!Box (7590 bvb) een uitgaande oproep naar een specifieke Betamax account worden geleid?

Bijvoorbeeld: standaard is nu mijn MegaVOIP account ingesteld voor alle uitgaande oproepen. Echter wens ik om, bvb, een oproep naar een vast nummer in Frankrijk via mijn Poivy account te laten verlopen.

Ik heb op een andere locatie een Siemens Gigaset A580 IP staan waar het mogelijk is om, afhankelijk van het opgeroepen nummer te kiezen tussen tot 5 verschillende SIP accounts.

Vandaar dat ik mij afvraag of en hoe dit bij een Fritz!Box kan worden gerealiseerd.

Alvast heel erg bedankt voor antwoorden!
Grtn,
Erik

EDIT: ik denk het te hebben gevonden: Telefonie/Oproepbehandeling/Kiesregels/ ; voor bvb Frankrijk is dat dus 0033, en een vaste lijn begint daar soms met een 4, dus wordt dit 00334 echter zonder wildcard * zoals bij de Siemens Gigaset. Ik heb het nog niet getest maar laat maar weten als er betere ideeën zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Inderdaad via de kiesregels.

Ik neem aan dat je beide Dellmont accounts (MegaVoip, Poivy) hebt geregistreerd in je Frit!zBox, bijvoorbeeld:
  • - lijn 1 = MegaVoip (*121#)
    - lijn 2 = PoivY (*122#)
Waarschijnlijk heb je beide lijnen hetzelfde telefoonnummer toegekend (vb jouw vaste lijn 056 123456), wat soms verwarrend is als je in een dropdownlist de juiste lijn wilt kiezen. Daarom raad ik aan een verschillende formaat te kiezen in het veld "Intern telefoonnummer in de FRITZ!Box", bijvoorbeeld:
  • 056123456
    56123456
    003256123456
    enz...
Er zijn nu een aantal mogelijkheden om te beslissen met welke lijn er gebeld wordt, met verschillende prioriteit:
  1. Default nummer voor alle apparaten waarvoor geen uitgaande lijn werd vastgelegd:
    Telefonie > Eigen telefoonnummers > Instellingen voor de aanlsuiting > Uitgaand telefoonnummer
  2. Uitgaande lijn vastleggen voor ieder individueel telefoonapparaat (DECT toestel, softphone, etc ...):
    Telefonie > Telefoonapparaten > Bewerken > Uitgaande oproepen
    Je kan dus een toestel programmeren om altijd de PoiVy lijn te gebruiken.
    Deze instelling overschrijft de vorige.
  3. Kiesregels.
    Hier stel je in welke lijn gebruikt wordt naargelang de gekozen bestemming:
    Telefonie > Oproepbehandeling > Kiesregels > Nieuwe kiesregel
    Als telefoonnummer "0033" invoeren en de PoivY lijn kiezen.
    Deze instelling overschrijft de 2 vorige.
  4. Prefixen
    Ten slotte kan je per gesprek kiezen met welke lijn uitgebeld wordt door de juiste prefix te vormen voor het nummer:
    • Megavoip: *121# + nummer
    • PoiVy: *122# + nummer
    Deze instelling heeft de grootste prioriteit en overschrijft alle vorige.
brice3010 schreef: 24 aug 2022, 06:41 EDIT: ik denk het te hebben gevonden: Telefonie/Oproepbehandeling/Kiesregels/ ; voor bvb Frankrijk is dat dus 0033, en een vaste lijn begint daar soms met een 4, dus wordt dit 00334 echter zonder wildcard * zoals bij de Siemens Gigaset. Ik heb het nog niet getest maar laat maar weten als er betere ideeën zijn.
Wat betreft Frankrijk:
  1. De vaste lijnen in Frankrijk zijn 5 zones: 01: regio Île-de-France, 02: Regio Noordwest, 03: Regio Noordoost, 04: Regio Zuid-Oost en 05:Regio Zuidwest.
  2. De GSM nummers hadden tot voor kort een 06 prefix, maar nu zijn er ook 07 (gezien ze tekort kwamen aan vrije 06 nummers).
Als je dus alléén de Franse vaste lijnen via PoiVy wilt bellen, dan heb je in principe meerdere kiesregels nodig. Hiervoor zijn er 2 methodes:
  1. ofwelvoeg je 5 kiesregels toe om te bellen via PoiVy: 00331, 00332, 00333, 00334, 00335 (zonder wildcards).
  2. ofwel voeg je één kiesregel toe: 0033 belt via PoiVy (algemene regel voor Frankrijk).
    en dan ook nog eens 2 kiesregels voor de uitzonderingen: 00336, 00337 bellen via MegaVoip (Franse GSM).
    Dan heb je maar 3 kiesregels :-D .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 24 aug 2022, 09:35 Inderdaad via de kiesregels.

Ik neem aan dat je beide Dellmont accounts (MegaVoip, Poivy) hebt geregistreerd in je Frit!zBox, bijvoorbeeld:
  • - lijn 1 = MegaVoip (*121#)
    - lijn 2 = PoivY (*122#)
Waarschijnlijk heb je beide lijnen hetzelfde telefoonnummer toegekend (vb jouw vaste lijn 056 123456), wat soms verwarrend is als je in een dropdownlist de juiste lijn wilt kiezen. Daarom raad ik aan een verschillende formaat te kiezen in het veld "Intern telefoonnummer in de FRITZ!Box", bijvoorbeeld:
  • 056123456
    56123456
    003256123456
    enz...
...
Beide Dellmont accounts zijn geregistreerd in de Fritz!Box, maar iets verschillend van jouw voorbeeld:

Beide accounts (onder Telefonie/eigen telefoonnummers/ staat per account de status, en ook "Telefoonnummer" waaronder, voor MegaVOIP 215 vermeld is, en voor Poivy 216.
Wanneer de tab met het pennetje (bewerken) wordt aangeklikt, bvb voor MeagVOIP dan verschijnt oa een tabelletje met
1. Telefoonnummer voor de aanmelding (alwaar ik de caller ID nummer vermeld zoals die in de overeenstemmende Dellmontaccount vermeld staat)
2. Intern telefoonnummer voor de Fritz!Box: bvb voor MeagVOIP is dat 215
3. de weergavenaam (bij mij staat daar dan bvb MegaVOIP).

Waar zou ik dan best die nummer-schrijfwijze moeten hanteren van jouw voorbeeld hierboven?

Bedankt!
Erik

EDIT: waar bevindt zich die dropdown list die je vermeldt Philippe?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

brice3010 schreef: 24 aug 2022, 11:15 Beide Dellmont accounts zijn geregistreerd in de Fritz!Box, maar iets verschillend van jouw voorbeeld:

Beide accounts (onder Telefonie/eigen telefoonnummers/ staat per account de status, en ook "Telefoonnummer" waaronder, voor MegaVOIP 215 vermeld is, en voor Poivy 216.
Wanneer de tab met het pennetje (bewerken) wordt aangeklikt, bvb voor MeagVOIP dan verschijnt oa een tabelletje met
1. Telefoonnummer voor de aanmelding (alwaar ik de caller ID nummer vermeld zoals die in de overeenstemmende Dellmontaccount vermeld staat)
2. Intern telefoonnummer voor de Fritz!Box: bvb voor MeagVOIP is dat 215
3. de weergavenaam (bij mij staat daar dan bvb MegaVOIP).

Waar zou ik dan best die nummer-schrijfwijze moeten hanteren van jouw voorbeeld hierboven?
Dat is ook perfect (gezien je een verschillend nummer hebt gebruikt voor "Intern telefoonnummer voor de Fritz!Box") :)
brice3010 schreef: 24 aug 2022, 11:15 EDIT: waar bevindt zich die dropdown list die je vermeldt Philippe?
In jouw geval is dat een dropdown lijstje waar je die 215, 216 ziet staan ...
  • - in het menu Telefonie > Eigen telefoonnummers > Instellingen voor de aansluiting > Uitgaand telefoonnummer
    - in het menu Telefonie > Telefoonapparaten > Uitgaande oproepen
    - in het menu Telefonie > Oproepbehandeling > Kiesregels
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”