Ik overweeg aankoop van een nieuwe tablet. Twijfel tussen de tab s6 lite 2022 en de tab s8. De ene heeft 4 gb ram, de andere 8gb.
Bedoeling is dat de tablet een aantal jaren meekan, ook met toekomstige apps die ooit nog gaan komen.
Tablet wordt hoofdzakelijk voor kantoordoeleinden en netflix gebruikt.
Is 8gb nuttig naar de toekomst toe, of heeft dat enkel nut voor games (wat ik niet nodig heb). Is 4gb ram in 2022 nog aan te raden?
Hoeveel ram bij android
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Veel ram is ook nuttig als je snel wil kunnen switchen tussen apps. Als je tijdens het netflixen even iets online wil opzoeken wil je niet dat de tablet netflix uit het ram verwijdert. Ik koop altijd een apparaat met de hoogst mogelijke hoeveelheid die practisch haalbaar is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 53 keer
Wat android betreft moede 8GB of meer hebben.pfuhu schreef: 18 aug 2022, 10:51 Ik overweeg aankoop van een nieuwe tablet. Twijfel tussen de tab s6 lite 2022 en de tab s8. De ene heeft 4 gb ram, de andere 8gb.
Bedoeling is dat de tablet een aantal jaren meekan, ook met toekomstige apps die ooit nog gaan komen.
Tablet wordt hoofdzakelijk voor kantoordoeleinden en netflix gebruikt.
Is 8gb nuttig naar de toekomst toe, of heeft dat enkel nut voor games (wat ik niet nodig heb). Is 4gb ram in 2022 nog aan te raden?
Wie 4GB zegt zit u serieus wat aan te naaien.
Ik heb overlaatst nog eens een android phone gehad met 4GB geheugen, ik moest mij meer bezig houden mee de boel op te kuisen dan wat anders omdat er gewoon te weinig ram is. Nu goed, ik doe dat af en toe ook eens met mijn toestel die ik nu heb met 12GB ram maar wel geen 40 keer per dag zoals met een 4GB toestel.
8GB ram geheugen is de minimuum wat mij betreft.
Vergeet ook niet dat goedkope tablets het moeilijk hebben om bv 5 j lang mee te gaan.
Als je een tablet vrij veel gaat gebruiken, ga boven de lage klasse iets kopen dan, just my opinion, tabletten van 200 euro mja.... komt er hier niet in. Tab s8 ziet er goed uit.
Tttsss
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Inderdaad. 4GB ram op android is enkel nuttig als je jezelf wil frustreren.
Verder heeft de S8 een iets groter scherm, een hogere resolutie wat zeker voor kantoorwerk fijner gaat zijn (scherpere tekst). De CPU is ook een pak sneller. Ik zou echt naar de S8 gaan, die gaat ook langer updates krijgen dan de S6 Lite volgens wat ik kan vinden.
Verder heeft de S8 een iets groter scherm, een hogere resolutie wat zeker voor kantoorwerk fijner gaat zijn (scherpere tekst). De CPU is ook een pak sneller. Ik zou echt naar de S8 gaan, die gaat ook langer updates krijgen dan de S6 Lite volgens wat ik kan vinden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
Is 4GB op Android echt zo'n probleem ? (zelf heb ik die ervaring totaal niet)
Tot ongeveer anderhalf jaar geleden had ik nog een Lenovo P2 met 4GB (enkel vervangen wegens 2 defecten buiten garantie en al bijna een jaar geen secu updates meer) en hier heb ik nooit ervaren dat 4 GB een probleem was.
Momenteel heb ik de Samsung M51 6GB (De 8GB variant was enkel in India beschikbaar) en merk niet echt dat ik nu opeens veel meer aps kan openen. (deze is wel iets vlotter wegens modernere CPU.
Mijn moeder heeft sinds een 2 tal jaar een Xiaomi Mi A3 met 4GB. En ik merk niet echt dat deze trager is dan mijn M51 en zij gebruikt haar toestel veel intensiever dan ik het mijne. Ze sluit zelden iets, FB open, Youtube open, Whatsapp open, ettelijke tabbladen open, itsme en nog wat apps en vaak 50+ pushmeldingen van websites en social apps)
zelf gebruik ik mijn toestel wel (bewust) wat minder intensief: enkel spotify, Google maps, en browsen + enkele aps zoals itsme, payconiq en authenticator (geen enkele social media of messaging app of game/app die in de achtergrond push meldingen stuurt) vermoedelijk de reden dat ik bij dagelijks gebruik minstens 5+ dagen op 1 lading doe.
Bij het toestel van mijn moeder verschiet ik er soms wel van dat zij vaak nog 2 dagen haalt met haar intensief gebruik, (6+ uur per dag bezig met haar toestel, meestal filmpjes met geluid + social apps)
En verder over 4GB op Android ivm tablets, hier speelt geheugen nog minder een rol denk ik (zeker met het beoogde gebruik netflix + af en toe iets anders)
meestal zit in een tablet geen Sim en word deze vaak ook niet voor social apps gebruikt dus ik denk 4GB zelfs met het oog op de toekomst zeker voldoende is.
zelf kocht ik vorig jaar in december nog een M10 met 'maar' 4 GB als cadeau om die redenen...
Tot ongeveer anderhalf jaar geleden had ik nog een Lenovo P2 met 4GB (enkel vervangen wegens 2 defecten buiten garantie en al bijna een jaar geen secu updates meer) en hier heb ik nooit ervaren dat 4 GB een probleem was.
Momenteel heb ik de Samsung M51 6GB (De 8GB variant was enkel in India beschikbaar) en merk niet echt dat ik nu opeens veel meer aps kan openen. (deze is wel iets vlotter wegens modernere CPU.
Mijn moeder heeft sinds een 2 tal jaar een Xiaomi Mi A3 met 4GB. En ik merk niet echt dat deze trager is dan mijn M51 en zij gebruikt haar toestel veel intensiever dan ik het mijne. Ze sluit zelden iets, FB open, Youtube open, Whatsapp open, ettelijke tabbladen open, itsme en nog wat apps en vaak 50+ pushmeldingen van websites en social apps)
zelf gebruik ik mijn toestel wel (bewust) wat minder intensief: enkel spotify, Google maps, en browsen + enkele aps zoals itsme, payconiq en authenticator (geen enkele social media of messaging app of game/app die in de achtergrond push meldingen stuurt) vermoedelijk de reden dat ik bij dagelijks gebruik minstens 5+ dagen op 1 lading doe.
Bij het toestel van mijn moeder verschiet ik er soms wel van dat zij vaak nog 2 dagen haalt met haar intensief gebruik, (6+ uur per dag bezig met haar toestel, meestal filmpjes met geluid + social apps)
En verder over 4GB op Android ivm tablets, hier speelt geheugen nog minder een rol denk ik (zeker met het beoogde gebruik netflix + af en toe iets anders)
meestal zit in een tablet geen Sim en word deze vaak ook niet voor social apps gebruikt dus ik denk 4GB zelfs met het oog op de toekomst zeker voldoende is.
zelf kocht ik vorig jaar in december nog een M10 met 'maar' 4 GB als cadeau om die redenen...
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Ik heb momenteel een tab S3 (4gb ram), maar die is ver versleten. Vandaar de zoektocht naar een nieuw toestel. S-pen vind ik een must, dus dat beperkt de mogelijkheden. Qua snelheid is die Tab S3 eigenlijk altijd ok geweest. Niet supersnel, maar ook nooit een probleem mee ervaren. Ik kan via developpers menu het gemiddelde ramgebruik uitlezen en zie dat hij 2,2 gbyte aangeeft. Dat doet me denken dat 4gbyte genoeg zou zijn. Als ik zware apps gebruik (inlezen zware pdf-bestanden of dwg's), dan heb ik wel altijd de gewoonte de app expliciet te sluiten als ik klaar ben (en niet gewoon weg te klikken naar de achtergrond). Anders merk ik het verschil wél. Maar die kleine moeite stoort me niet.
Ik heb recentelijk een S21 FE als smartphone met 6gbyte ram in gebruik en zie dat die een gemiddelde van 4,2 gbyte (van de 6gbyte) aangeeft. Dan lijkt 4gbyte me toch weer te krap want zoveel apps draai ik nu ook weer niet op de smartphone. Anderzijds: ik sluit er nooit expliciet.
Het zou wel degelijk een simkaart model zijn, maar in sociale media verspil ik geen tijd. Is vooral voor mails, websites, documenten (word, pdf, ...).
Prijsverschil is behoorlijk (400€ vs 700€), maar als het toestel dan enkele jaren langer mee kan gaan, is het dat mss wel waard.
Ik heb recentelijk een S21 FE als smartphone met 6gbyte ram in gebruik en zie dat die een gemiddelde van 4,2 gbyte (van de 6gbyte) aangeeft. Dan lijkt 4gbyte me toch weer te krap want zoveel apps draai ik nu ook weer niet op de smartphone. Anderzijds: ik sluit er nooit expliciet.
Het zou wel degelijk een simkaart model zijn, maar in sociale media verspil ik geen tijd. Is vooral voor mails, websites, documenten (word, pdf, ...).
Prijsverschil is behoorlijk (400€ vs 700€), maar als het toestel dan enkele jaren langer mee kan gaan, is het dat mss wel waard.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Waarom dan een SIM-kaart?pfuhu schreef: 19 aug 2022, 16:09 Het zou wel degelijk een simkaart model zijn, maar in sociale media verspil ik geen tijd. Is vooral voor mails, websites, documenten (word, pdf, ...).
Wanneer het alleen voor de toepassingen is die je aangeeft zijn er toch locaties genoeg waar je met wifi ook je ding kan doen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Neen, aangezien dat zeer vaak op locaties is waar ik geen toegang heb tot wifi, of er zelfs helemaal geen wifi is. Ik werk niet enkel thuis en op kantoor, maar ook op vele andere locaties ...
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Heb al gemerkt bij Android dat als er meer ram in zit u apps meer ram nemen zodat het lijkt dat er meer ram gebruikt word dan bij een toestel met 4GB ram. Denk dat dit zo geprogrammeerd is in Android of in de apps want ik heb een s9+ met 6GB ram en daar word meestal 3,5GB ram gebruikt en heb een tablet S6 lite met 4 GB en daar zit ik meestal rond de 2,5GB dus denk dan dat Android dit zelf regelt.pfuhu schreef: 19 aug 2022, 16:09 Ik heb momenteel een tab S3 (4gb ram), maar die is ver versleten. Vandaar de zoektocht naar een nieuw toestel. S-pen vind ik een must, dus dat beperkt de mogelijkheden. Qua snelheid is die Tab S3 eigenlijk altijd ok geweest. Niet supersnel, maar ook nooit een probleem mee ervaren. Ik kan via developpers menu het gemiddelde ramgebruik uitlezen en zie dat hij 2,2 gbyte aangeeft. Dat doet me denken dat 4gbyte genoeg zou zijn. Als ik zware apps gebruik (inlezen zware pdf-bestanden of dwg's), dan heb ik wel altijd de gewoonte de app expliciet te sluiten als ik klaar ben (en niet gewoon weg te klikken naar de achtergrond). Anders merk ik het verschil wél. Maar die kleine moeite stoort me niet.
-
- Elite Poster
Je hebt me net aan het denken gezet. Vroeger (vele jaren terug) was een mobiele hotspot aanzetten vrij omslachtig. Vandaag de dag gaat dat simpel via swipedown-menu. Is alleen ten koste van batterij van gsm, maar dat vormt niet zo een probleem. Mss toch zonder 5g overwegen, want dat scheelt serieus in prijs ...ivob schreef: 19 aug 2022, 16:16Waarom dan een SIM-kaart?pfuhu schreef: 19 aug 2022, 16:09 Het zou wel degelijk een simkaart model zijn, maar in sociale media verspil ik geen tijd. Is vooral voor mails, websites, documenten (word, pdf, ...).
Wanneer het alleen voor de toepassingen is die je aangeeft zijn er toch locaties genoeg waar je met wifi ook je ding kan doen?
-
- Elite Poster
Ik gebruik al een tijd de S7 maar met alleen Wifi.
Buiten huis op de meeste plaaten (idd heel eenvoudig) altijd wel free wifi.
Wanneer je uiteraard voor het werk altijd en overal verbinding moet hebben is het geen optie.
Wanneer je al in het Samsung eco systeem zit kan je de tablet toevoegen aan hetzelfde account van bv een Samsung telefoon en kan je dan ook met de wifi Tablet telefoneren.
Buiten huis op de meeste plaaten (idd heel eenvoudig) altijd wel free wifi.
Wanneer je uiteraard voor het werk altijd en overal verbinding moet hebben is het geen optie.
Wanneer je al in het Samsung eco systeem zit kan je de tablet toevoegen aan hetzelfde account van bv een Samsung telefoon en kan je dan ook met de wifi Tablet telefoneren.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik weet het nu echt niet meer. Ik gebruik mijn tablet eigenlijk vooral omdat ik een gsm onhandig vind (scherm te klein en te onhandig om te typen). Als mijn tablet in de buurt is, zal ik die quasi altijd gebruiken ipv mijn gsm als het niet om te bellen is. Maar als ik dan iedere keer de hotspot ga moeten opduwen, wordt het ook onhandig. Eens een nachtje over slapen ...
- Data technicus
- Elite Poster
Ik gebruik deze functie tussen mijn Samsung smartphone en tablet waardoor deze continumet elkaar in verbinding blijven: https://www.samsung.com/be/support/mobi ... werkt-het/
-
- Elite Poster
Begrijp ik. Ik gebruik bijna nooit een GSM en doe bijna alles met de Tablet.pfuhu schreef: 19 aug 2022, 16:48 Ik weet het nu echt niet meer. Ik gebruik mijn tablet eigenlijk vooral omdat ik een gsm onhandig vind (scherm te klein en te onhandig om te typen). Als mijn tablet in de buurt is, zal ik die quasi altijd gebruiken ipv mijn gsm als het niet om te bellen is. Maar als ik dan iedere keer de hotspot ga moeten opduwen, wordt het ook onhandig. Eens een nachtje over slapen ...
Wel met de keyboard cover want persoonlijk vind ik het schermkeybord met de S-pen niet vooruitgaan.
De S-pen is dan wel weer handiger als muis (en andere) functies. Ook zeer handig om vlug geschreven notities op het scherm te maken.
Gewoon bellen en communiceren doe ik doorgaans via whatsapp (gekoppeld aan een oude gsm met een Orange-sim van ong. 60 c€/maand. Whatsapp genereert immers geen verbruik. Via het nummer van die oude GSM kan je dan op de tablet (zonder SIM-kaart) ook bv. Itsme de eerste keer activeren en nadien op de tablet (met uitgeschakelde GSM) blijven benutten.
Zonder whatsapp via een account-koppeling met een A52S 5G (omdat deze binnenshuis via VoWifi kan verbinden) met Prox-sim. Je kan dan ook de correspondenten van de smartphone kopiëren naar de tablet. Wanneer ze dan naar het smartphone nummer bellen kan je met je tablet (verschijnt in een pop up) opnemen en verder communiceren (of indien je dit verkiest met de smartphone zelf).
Hierdoor zijn in de praktijk de GSM/smartphone - wanneer je de tablet gebruikt - bijna niet meer nodig. Met DeX heb ik dan meestal ook de laptop bijna niet meer nodig.
Via smartview stream ik zelfs naar de TV zonder nog een ander apparaat (Chromecast e.a.) nodig te hebben.
Het doorsnee RAM verbruik van mijn tablet is 3,8-4,1GB van de 8.
De S7 heeft ook een versie met 6GB. Is dat dan geen tussenoplossing ipv de sprong van 4 naar 8 GB tussen de S6 en S8? Alhoewel op dit ogenblik waarschijnlijk niet veel voordeel want momenteel loopt er via Samsung een cashback van 100/150 € op de S8 reeks.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ok. We wijken een beetje af, maar jullie hebben mij nieuwsgierig gemaakt hoe je devices kan koppelen.
Ik heb wel bluetooth tethering net ontdekt, maar om een of andere reden wilt mijn tablet dit niet aanvaarden als de wifi actief staat. En ik zou wifi dan als hoofdconnectie willen gebruiken en bluetooth als backup, maar zo werkt het blijkbaar niet.
S8 is interessanter als S7. Want de S8 kan ik bij Samsung met extra korting via m'n werk kopen. De S7 verkoopt Samsung niet meer.
Hoe bedoel je dit juist? Volgens de link is dat toch enkel voor het delen van bepaalde content? Of zie/doe ik het fout.Data technicus schreef: 19 aug 2022, 16:53 Ik gebruik deze functie tussen mijn Samsung smartphone en tablet waardoor deze continumet elkaar in verbinding blijven: https://www.samsung.com/be/support/mobi ... werkt-het/
Ik heb wel bluetooth tethering net ontdekt, maar om een of andere reden wilt mijn tablet dit niet aanvaarden als de wifi actief staat. En ik zou wifi dan als hoofdconnectie willen gebruiken en bluetooth als backup, maar zo werkt het blijkbaar niet.
Hoe bedoel je dit? Account-koppeling? Wat stel je in?ivob schreef: 19 aug 2022, 17:07
Zonder whatsapp via een account-koppeling met een A52S 5G (omdat deze binnenshuis via VoWifi kan verbinden) met Prox-sim. Je kan dan ook de correspondenten van de smartphone kopiëren naar de tablet. Wanneer ze dan naar het smartphone nummer bellen kan je met je tablet (verschijnt in een pop up) opnemen en verder communiceren (of indien je dit verkiest met de smartphone zelf).
S8 is interessanter als S7. Want de S8 kan ik bij Samsung met extra korting via m'n werk kopen. De S7 verkoopt Samsung niet meer.
- Data technicus
- Elite Poster
Ik doe het via automatische hotspot van smartphone. Zie bijlage.pfuhu schreef: 19 aug 2022, 17:47 Ok. We wijken een beetje af, maar jullie hebben mij nieuwsgierig gemaakt hoe je devices kan koppelen.
Hoe bedoel je dit juist? Volgens de link is dat toch enkel voor het delen van bepaalde content? Of zie/doe ik het fout.Data technicus schreef: 19 aug 2022, 16:53 Ik gebruik deze functie tussen mijn Samsung smartphone en tablet waardoor deze continumet elkaar in verbinding blijven: https://www.samsung.com/be/support/mobi ... werkt-het/
-
- Elite Poster
@pfuhu
Op je device kan je dan de koppeling desgewenst periodiek activeren of de-activeren.
Deze methode werkt uiteraard alleen binnen het Samsung eco-systeem.
Andere merken kan je wel koppelen (om te besturen via de tablet) via een wifi en/of BT-koppeling.
Om op je initiële vraag terug te komen: wanneer ik een YT draai op de S7 gebruikt dit 4,1 GB RAM.
Een tablet met 4GB RAM lijkt me dan toch wat benepen.
Een Samsung account aanmaken en daar de Samsung toestellen toevoegen welk je permanent wenst gekoppeld te zien.Hoe bedoel je dit? Account-koppeling? Wat stel je in?
Op je device kan je dan de koppeling desgewenst periodiek activeren of de-activeren.
Deze methode werkt uiteraard alleen binnen het Samsung eco-systeem.
Andere merken kan je wel koppelen (om te besturen via de tablet) via een wifi en/of BT-koppeling.
Om op je initiële vraag terug te komen: wanneer ik een YT draai op de S7 gebruikt dit 4,1 GB RAM.
Een tablet met 4GB RAM lijkt me dan toch wat benepen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Hier stond tot voor kort android 11 nog op de S7. Zie, wat betreft dit item, geen verschil in werking met het recent geïnstalleerde android 12.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Zou het niet aan de versie van One UI kunnen liggen? Die is bij de tab S3 ouder als bij de andere tablet.
Hoe reageert de tablet eigenlijk als de autohotspot actief is en je komt in het bereik van een normaal wifinetwerk (waar altijd verbinden op actief is)? Switch hij dan automatisch naar het wifinetwerk of blijft hij dan op de autohotspot hangen tot je verbinding wegvalt?
Hoe reageert de tablet eigenlijk als de autohotspot actief is en je komt in het bereik van een normaal wifinetwerk (waar altijd verbinden op actief is)? Switch hij dan automatisch naar het wifinetwerk of blijft hij dan op de autohotspot hangen tot je verbinding wegvalt?
-
- Elite Poster
Hier draait nu versie 4.1. Geen idee wat er opstond bij aflevering.
Wanneer je in de instellingen "automatisch verbinden met hotspot 2.0 netwerken" hebt geactiveerd doet hij dat automatisch.
Wanneer je in de instellingen "automatisch verbinden met hotspot 2.0 netwerken" hebt geactiveerd doet hij dat automatisch.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Heb het hier zelf gesimuleerd, maar bij mij blijft die oneindig op de autohotspot hangen. 'automatisch verbinden met hotspot 2.0 netwerken' staat actief. Weird.
Op zich geen probleem aangezien het dan nog wel via de smartphone gaat, maar via wifi ipv 4g/5g. Alleen nutteloos inzake snelheid en batterij-efficiëntie.
Op zich geen probleem aangezien het dan nog wel via de smartphone gaat, maar via wifi ipv 4g/5g. Alleen nutteloos inzake snelheid en batterij-efficiëntie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 53 keer
Beste; je koopt toch die tablet zodat die een bepaald aantal jaren in alles wat mee kan toch? Tenzij je iemand zoals mij bent die bv ieder jaar soms van toestel van dit of dat veranderdpfuhu schreef: 19 aug 2022, 16:48 Ik weet het nu echt niet meer. Ik gebruik mijn tablet eigenlijk vooral omdat ik een gsm onhandig vind (scherm te klein en te onhandig om te typen). Als mijn tablet in de buurt is, zal ik die quasi altijd gebruiken ipv mijn gsm als het niet om te bellen is. Maar als ik dan iedere keer de hotspot ga moeten opduwen, wordt het ook onhandig. Eens een nachtje over slapen ...

Dus ist simpel; op langere termijn = 8GB is de minimuum wat android betreft. Nergens zeg ik dat het op 4GB niet werkt, ik zeg wel dat het vervelend kan zijn op langere termijn en als je zou beginnen multitasken en dergelijke meer ben je beter af met 8GB (of meer).
Genoeg ervaring mee die dingen, ik worde er echt gek van als er te weinig ram is.
Tttsss
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Ofwel een 3G/4G wifi router kopen, is stand alone op accu, kan meestal 10 toestellen aanpfuhu schreef:Ik weet het nu echt niet meer. Ik gebruik mijn tablet eigenlijk vooral omdat ik een gsm onhandig vind (scherm te klein en te onhandig om te typen). Als mijn tablet in de buurt is, zal ik die quasi altijd gebruiken ipv mijn gsm als het niet om te bellen is. Maar als ik dan iedere keer de hotspot ga moeten opduwen, wordt het ook onhandig. Eens een nachtje over slapen ...
Momenteel zelfs te koop in de Aldi Outlet in Brugge 20€ voor het model 150/50Mbps