CCatalyst schreef: 12 aug 2022, 18:11
Ik zit er meer mee in dat z'n verlof straks gedaan is en de case/topic uitsterft zonder oplossing, zoals wel vaker op UB

.
Zoals beloofd ging ik hier zeker nog op terug komen.. alleen helaas nog niet met een oplossing, maar integendeel met een nog vreemdere vaststelling.
Om te beginnen was het wel zo dat de crashes blijkbaar niet enkel boven in onze home cinema voorvielen, maar toch ook soms in mijn bureau. Naar mijn gevoel waren de uptimes in de bureau wel beduidend hoger dan in de cinema-kamer.
Nadat ik alweer enkele keren er tegenaan liep dat de switch rebootte terwijl ik een stream aan het bekijken was, online aan het gamen was, of met familie aan het facetimen was, toch maar beslist om nog eens opnieuw langdurig te testen. Ik begon met in de cinema-kamer alles uit de switch te trekken, behalve de uplink. De uplink gaat via MoCA naar de garage waar de Telenet router hangt. De redenering hierachter was om uit te sluiten dat het ergens een broadcast van bvb de Telenet router was, die de switch doet crashen, en dus niet een van de toestellen in de cinema-kamer. Na een dag of 10 was er nog altijd geen enkele reboot gebeurd van beide routers, dus ik had een stabiele baseline.
Vervolgens plug ik in de cinema-kamer de netwerk-kabel van mijn TV in. En nu komt het vreemde. Na 3 dagen kreeg ik de eerste reboot, echter, niet van de switch in de cinema-kamer maar van de switch in mijn bureau ?!? Sinds ik de TV boven in de switch geplugd heb ruim een week geleden, heb ik al een viertal reboots gedetecteerd van die switch beneden. De switch waar de TV op hangt (met daarnaast dus enkel de MoCA uplink) is nog altijd niet down geweest en heeft nu al een uptime van bijna 3 weken. Begrijpe wie kan. Het vreemde is overigens dat enkele van de reboots beneden ook gebeurden terwijl boven niet eens de TV aan stond (bvb een van de reboots was om 5u30 toen iedereen nog sliep).
Ik ben dus eigenlijk nog verder van huis dan ervoor, lijkt het. Mijn ideeën op dit moment:
1. Ik moet rekening houden met de kleine statistische kans dat de reboots nog altijd random gebeuren, en ik gewoon pech heb met wanneer wat reboot dat ik er de verkeerde conclusies uit trek. Sowieso is dat de moeilijkheid in dit hele avontuur: de zekerheid van correlatie tussen wat ik test en wanneer de reboots gebeuren neemt toe naarmate ik een test langer laat lopen. Maar als ik bij elke test 2 weken moet wachten eer ik een bepaalde conclusie trek, zijn we 2023 eer ik rond ben (en dan nog ben ik nooit zeker).
2. Helemaal in het begin van dit 'avontuur' was het duidelijk de switch boven die regelmatig crashte. Onderweg heb ik een gegeven moment de switches omgewisseld, waarbij op dat moment dat omwisselen er niet voor zorgde dat de crashes ook omwisselden. Nochtans kan dat wel een verklaring zijn waarom ik nu ineens wel zie dat het de switch beneden is die om de paar dagen crasht.
3. En zoals door anderen al voorgesteld of geïnsinueerd, moet ik het misschien maar gewoon loslaten en gewoon de switches vervangen door iets anders. Want zelfs mocht ik uiteindelijk toch een verklaring vinden voor de crashes, is de kans vrij groot dat ik er niets ga kunnen aan doen en ik vooralsnog toch andere hardware ga moeten kopen. Soms moet je gewoon opgeven en aanvaarden dat er dingen zijn waar je nooit een antwoord op zal hebben.
EDIT: overigens is TP-Link Support wel zeer snel, maar kwamen ook niet verder dan evidente vragen rond DHCP en dergelijke, en dan concluderen dat reboots niet normaal zijn en ik mijn winkel moet contacteren voor garantie-omruiling.