Hallo
Ik vraag me eigenlijk al lang af hoe internetsnelheden werken vs echte downloads. Ik had thuis vroeger VDSL 100Mbps connectie van Proximus.
Gemiddelde haalde ik dan een downloadsnelheid van 8-9MB/s. Dit via torrents maar ook reguliere downloads via de webbrowsers. Games zouden wel nog een de 11MB/s durven aantikken.
Nu woon ik sinds kort alleen en heb ik gekozen voor Fiber XL van edpnet. Theoretisch zou ik dus 500Mbps moeten halen via Fiber. Realistisch is het meestal rond de 460Mbps. Wat zou moeten uitkomen op een downloadsnelheid van 57.5MB/s maar eigenlijk zit ik vaak nog altijd tussen de 8-9MB/s.
Ben eigenlijk benieuwd hoe dit komt, wat ik hier kan aan doen.
Internetsnelheid - Download
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Werk je bekabeld?
Misschien is door je kabel jouw verbinding maar 100mpbs, kijk eens na welke kabel je hebt cat5 veronderstel ik.
Ik zou aanraden cat 6 te nemen
Misschien is door je kabel jouw verbinding maar 100mpbs, kijk eens na welke kabel je hebt cat5 veronderstel ik.
Ik zou aanraden cat 6 te nemen

Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
De andere kant van de download moet de snelheid ook aan kunnen. Zij het torrent of direct downloads.
Daarbij heb je mogelijks in jouw computer die de download uitvoert een vertraging.
opslagmedium kan het niet aan, download vereist processing die sneller niet aan kan, etc.
Anderen die het netwerk satureren? Nu meer als bij je vdsl.
En inderdaad je lan netwerk heeft hier ook invloed op, bekabeling, wifi en switches.
mogelijks zelfs je router die niet aan die snelheden kan router en of andere toestellen die ook je router belasten.
Ik dacht niet dat er gethrottled werd op fiber, althans niet bij edpnet. Heb ik downloads van 50MB/s gezien
Daarbij heb je mogelijks in jouw computer die de download uitvoert een vertraging.
opslagmedium kan het niet aan, download vereist processing die sneller niet aan kan, etc.
Anderen die het netwerk satureren? Nu meer als bij je vdsl.
En inderdaad je lan netwerk heeft hier ook invloed op, bekabeling, wifi en switches.
mogelijks zelfs je router die niet aan die snelheden kan router en of andere toestellen die ook je router belasten.
Ik dacht niet dat er gethrottled werd op fiber, althans niet bij edpnet. Heb ik downloads van 50MB/s gezien
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bij torrents moest ik de disk caching opties aanpassen toen de downloadsnelheid hier verhoogde (disk cache op 32MB hier), anders was er sprake van "disk thrashing" waardoor de download om de zoveel minuten tijdelijk volledig stopte. In BiglyBT torrentclient vind je dit onder Files>Performance Options --> Disk cache aanzetten en Size of cache = 32MB. Uiteraard ook eens kijken of je geen oude limieten op de snelheid hebt ingesteld (of automatische limieten misschien eens resetten), en het aantal gelijktijdige connecties verhogen als dat manueel ingesteld staat.
Als je hardware allemaal gigabit toelaat in plaats van 100Mbit limiet ergens, dan kan je waarschijnlijk ook in het BIOS/UEFI, en in de settings van de netwerk controller driver, een optie hebben om gigabit uit te zetten die misschien aan staat?
Voor BIOS/UEFI check je best de handleiding van je moederbord, en voor de snelheid van je netwerk driver kan je TaskManager openen, naar de Performance tab gaan en Ethernet selecteren, en dan rechtsklikken op de graph om de "View network details" te zien -- daar staat "Link speed" dan met de snelheid ernaast. Als dit in TaskManager op 1 Gbps staat, zal dat in het BIOS/UEFI ook wel op die snelheid staan, neem ik aan.
Als je hardware allemaal gigabit toelaat in plaats van 100Mbit limiet ergens, dan kan je waarschijnlijk ook in het BIOS/UEFI, en in de settings van de netwerk controller driver, een optie hebben om gigabit uit te zetten die misschien aan staat?
Voor BIOS/UEFI check je best de handleiding van je moederbord, en voor de snelheid van je netwerk driver kan je TaskManager openen, naar de Performance tab gaan en Ethernet selecteren, en dan rechtsklikken op de graph om de "View network details" te zien -- daar staat "Link speed" dan met de snelheid ernaast. Als dit in TaskManager op 1 Gbps staat, zal dat in het BIOS/UEFI ook wel op die snelheid staan, neem ik aan.
-
- Starter Plus
- Twitter: Anserics
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Hallo
Bedankt voor de tips allemaal! Eigenlijk nooit zover gedacht.
Bij torrents inderdaad eens alle limieten afgelegd en gedownload naar mijn ssd. (Heb nog hdd voor opslag)
Ging meteen al vlotter en tikte de 50 MiB/s aan wat neerkomt op 420 Mbps.
Ben ik ook weer gerustgesteld en kan ik verder mijn hardware finetunen!
Bedankt voor de tips allemaal! Eigenlijk nooit zover gedacht.
Bij torrents inderdaad eens alle limieten afgelegd en gedownload naar mijn ssd. (Heb nog hdd voor opslag)
Ging meteen al vlotter en tikte de 50 MiB/s aan wat neerkomt op 420 Mbps.
Ben ik ook weer gerustgesteld en kan ik verder mijn hardware finetunen!