Dizzy schreef:
Ja, je kan iemand aan 5km/u doodrijden maar zet die eens af tegen die die tegen 50 werden doodgereden, juist.
Dat is uiteraard weer zo'n uitspraak waarbij men wil aantonen dat de uitzondering de regel is. De uitzondering is nooit de regel.
Uit studies (op basis van diepteonderzoek) blijk dat:
Het sterfterisico laag (ongeveer 1%) was bij een impactsnelheid van 30 km/u, maar stijgt met een factor 2 bij 40 km/u, een factor 6 bij 50 km/u, een factor 18 bij 60 km/u en een factor 59 bij 70 km/u.
De factor snelheid is dus wel degelijk zeer bepalend bij een aanrijding tussen een voertuig en een zwakke weggebruiker.
Bij een aanrijsnelheid van 5 km/uur van een zwakke weggebruiker is de kans op ernstige verwondingen of overlijden tig keer kleiner dan bij 30 km/uur en stijgt aanzienlijk bij hogere snelheden.
Een snelheidstoename van 10 km/u leidt tot een toename van het risico op letselongevallen met 80% en dodelijke ongevallen met 120% - meer dan een verdubbeling dus.
Bovendien blijkt dat te snel rijden voornamelijk beïnvloed wordt door:
1. hoe men kijkt naar het respecteren van rechtsregels, van de perceptie en aan- aarding van risico, en van de sociale norm, kan verschillen in functie van de context – maar kan ook meer permanent zijn (temperament van de bestuurder)
2. de kenmerken van de weg, de omgeving
3. de mogelijkheden van het voertuig.
De factor weginrichting is dus maar één bepalende factor.
De reden waarom mensen snelheidsovertredingen doen zijn ook divers:
1. zich aanpassen aan de snelheid van het omringende verkeer
2. gehaast zijn
3. het leuk vinden om snel te rijden
4. uit verveling
5. onbewust gedrag.
Cadsite schreef: OK, we staan héél ver van Nederland, maar ik raad je (niet) aan om eens in Frankrijk een fietstochtje te doen. Dan zie je dat het hier nog lang niet zo rampzalig is. Enkel barslecht.
In Italië is het op dat gebied ook niet pluis hoor.
Wanneer je er 10 km harder rijdt dan toegelaten proberen ze je nog van de weg af te rijden. Overal (aangegeven) flitspalen maar een groot deel zijn opzettelijk onbruikbaar gemaakt. Zegt genoeg over de verkeersmentaliteit.
Dan valt het hier nogal mee. (niet de beste leerling maar ook niet de slechtste).
Ik rij regelmatig in Vlaanderen en Wallonië.
Je kan je dan (persoonlijke mening) inderdaad vragen stellen bij de snelheidsbeperkingen tov de verkeersinfra.
In Vlaanderen krijg je soms het gevoel "waarom moet dat hier zo traag?".
In Wallonië soms "

, mag dat hier echt zo snel?".
Maar, gezien de Belgische verkeersmentailiteit en de zwakste nooit het slachtoffer is van diegene die zich aan de regels houdt maar van diegen die ze overtreedt dan toch liever iets trager dan iets te snel.
Een snelheidsbeperking met 10 km/uur leidt ook niet tot een gemiddelde snelheidsbeperking van 10 km/uur.
Een evaluatie van de recente snelheidsverlaging van 90km/u naar 80 km/u op de landelijke wegen in Frankrijk
(2018) heeft duidelijk het positief effect ervan aangetoond.
In de 12 maanden na de invoering van de maatregel (juli 2018 – juni 2019) nam het aantal doden op deze
wegen af met 206, vergeleken met de referentieperiode 2013-2017 – terwijl er op andere wegen in Frankrijk
een lichte toename van de dodelijke ongevallen was. Ook het effect van de snelheidsverlaging van 90 km/u
tot 70 km/u op bepaalde gewestwegen in België werd geëvalueerd.
Men vond een vermindering van 11% van het aantal letselongevallen en 36% van het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden op de betrokken wegen.