Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Sasuke schreef:Zelfs al kan je geen andere wagen kopen dan een stadswagen is die test nogaltijd absurd. Zeker omdat de focus op range is.
Ik zie toch ook geen testen tussen 2 ICE's met focus op range wanneer de ene een tank heeft van 60l en de andere van 40l ? De ene zal wat meer moeten tanken dan de andere, afhankelijk van de afstand.

Dat een EV minder geraakt is geweten ... ik begrijp echt niet dat men zich daar nog op blindstaart gezien er al genoeg mensen met een EV op reis gaan (en verder zelfs).

@Cadsite ... ik had het over beenruimte voor de passagiers :)

@Matt555 ... als je nog altijd denkt dat EV's een 'hype' zijn en zullen weggaan dan wordt het hoog tijd dat je je oogkleppen afzet en je kop uit het zand haalt hoor.
Ik bedoel hiermede dat de benzine nog lang zal gebruikt worden , ik beweer niet dat E.V. weggaat ..... :nono: .enkel dat beiden nog een hele tijd naast elkaar zullen blijven bestaan , kijk maar al eens bvb naar Duitsland terug kolenstook nu uit noodzaak , de wereld verander je niet via een paar boude politieke leiders uitspraken en plannen op 123
Beide zullen nog lang nodig zijn fossiele en de toekomstige hernieuwbare .....
Maar ik begrijp dat een groep dit niet graag hoort omdat die natuurlijk op de wagen gesprongen zijn .....niks mis mee , maar mag ook wel gezegd worden :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ter anekdote: net terug van een reisje naar de Côte d'Azur. Aangezien dit wrs onze laatste vakantie was met een ICE heb ik er eens goed op gelet naar de drukte bij de laadpalen (wij zijn een equivalent aantal keer gestopt dat we ook zouden moeten laden aangezien dat we met een jong kind zitten dat toch niet in 1 trek naar daar kan rijden). Leek mij een totaal non issue te zijn. We zijn zelfs als idioten in een druk weekend vertrokken. Op de terugweg was het al helemaal een non issue (geen weekend).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Klimaat was voor sommigen ook een hype. Ach we moeten gewoon accepteren dat sommigen gewoon meer tijd hebben om tot besef te komen. Blijven vastklampen aan wat ooit was is menselijk maar daarom nog niet verstandig. Het klimaat gaat steeds sneller de verkeerde kant op maar er zijn blijkbaar nog altijd mensen die denken dat de natuur rekening met de mens gaat houden, dat zal de natuur ook doen, net zoveel als omgekeerd :lol:

Ik heb al veel kritiek gegeven op EV's want er zijn enkele stevige problemen die nog dienen aangepakt te worden maar ik besef ook dat men deze kans om wagengebruik te verminderen niet gaat verspillen. EV's zijn de toekomst, ...maar niet meer voor iedereen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef:EV's zijn de toekomst, ...maar niet meer voor iedereen.
Dat denk ik ook, maar dat hoeft niet verkeerd te zijn.

Ik zou bijvoorbeeld graag weten hoeveel mensen in New York City of Londen een auto hebben. Niet bepaald achtergestelde wijken.

Het wordt wel hoooooog tijd dat er werk gemaakt wordt van een echt alternatief. Die sukkelbussen en treinen van hier (die dan nog eens belachelijk duur zijn) dat zal het niet worden als daar niet aan gewerkt wordt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is ook wat ik zeg. Men kan nu eindelijk een verandering invoeren waarbij men de fout op anderen kan steken. Ideaal voor de politiek dus.

Wagens worden niet goedkoper, minder mensen kunnen wagens kopen dus er rijden vanzelf minder wagens. Dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn ALS ons beleid ook de alternatieven tijdig voorziet. Bekijk hoe het met de kerncentrales ging, dan heb je niet veel hoop en kijk naar hoe men De Lijn vakkundig kapot maakt, tja. Dan kom je uit bij een punt waar gewoon een hoop mensen met iets anders content zullen moeten zijn, misschien dat hun woede een aanzet is tot veranderingen maar iedereen een auto geven zal die oplossing niet zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Ik bedacht mij juist het volgende;
Laadpalen zijn computers die andere computers aan het opladen zijn.

Het laadstation 'weet' wat de bezettingsniveau is van het stations. Het laadstation weet aan hoeveel % de batterij zit van de auto's die aan het opladen zijn. Ook hoe snel/traag dat gaat.

Als mensen staan de wachten om te kunnen opladen is dat irritant. Zeker als er mensen zijn die per se hun auto - heel langzaam - willen opladen tot 100%.

Financieel gezien is het voor de uitbater beter dat die mensen vertrekken en een andere auto sneller kan opladen. Dan heeft dat station meer rendement. De mensen die staan te wachten zouden dat ook waarderen.

Ik heb geen weet van stations die hun klanten intelligent sturen. Zoals het laden stoppen vanaf een bepaalde grens van oplading indien het station volgeboekt is. Of minstens die klanten stimuleren door een hoge extra kost aan te rekenen.

Of bestaan die wel? Indien niet; waarom zouden ze dat niet doen? Ik zie geen nadeel voor niemand. Buiten de mensen die dolgraag tot 100% willen opladen wanneer er mensen staan te wachten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door WalterB1 27 jul 2022, 20:29, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Interessant idee Walter en het zou me verwonderen mocht er niet minstens al over nagedacht zijn.

Het probleem is echter de egoïstische reflex van de mens. Ja, het systeem heeft er voordeel mee en ook het geheel maar puur persoonlijk wordt je afgeschakeld en kan je dus sneller opnieuw gaan laden, ZO denkt de gemiddelde mens.

Vandaag las ik ook iets over campinguitbaters die er niet blij mee waren dat teveel mensen heel traag hun wagen lieten opladen. Iedereen kijkt steeds eerst naar het eigen belang en dat is niet altijd de meest efficiënte methode. Het laden duurt gewoon veel te lang en daar zit de knoop, time is money heeft men ons geleerd en daar botst dat probleem met onze drang om altijd voordeel te willen halen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Op de campings snap ik het probleem eigenlijk niet. Ze zouden beter GEEN laadpalen zetten en enkel met de granny chargers laden toestaan. Op de camping heb je toch niet elke dag je wagen nodig voor 100km te rijden, dus kan je gerust je wagen over lange termijn slow charges.

Problem solved … afrekenen per kW op de campingplaats teller, iedereen tevreden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Al ooit gaan kamperen?
Meestal krijg je ‘stroom inclusief’.
Vaak beperkt tot 6 of 10A, soms de volle 16A. Maar dat is uiteraard niet gerekend op constante full load.
Ik ben net terug van een plek waar ik €0,50 per kWh moest betalen. Op 10 nachten heb ik met mijn dochters 45kWh verbruikt. We hadden de koelkast van de caravan en nog een extra koelbox. Daarnaast enkel wat gsm’s opladen en wat verlichting.
Mocht ik daarnaast de hele tijd mijn auto opladen zou dat een heel ander verhaal geweest zijn.
De camping waar ik stond is top, bij de mooiste van nederland, met bijhorende infrastructuur.
Maar meestal mag je al nlij zijn als elke plaats zijn eigen zekering heeft.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Matt555 schreef:
Sasuke schreef:Zelfs al kan je geen andere wagen kopen dan een stadswagen is die test nogaltijd absurd. Zeker omdat de focus op range is.
Ik zie toch ook geen testen tussen 2 ICE's met focus op range wanneer de ene een tank heeft van 60l en de andere van 40l ? De ene zal wat meer moeten tanken dan de andere, afhankelijk van de afstand.

Dat een EV minder geraakt is geweten ... ik begrijp echt niet dat men zich daar nog op blindstaart gezien er al genoeg mensen met een EV op reis gaan (en verder zelfs).

@Cadsite ... ik had het over beenruimte voor de passagiers :)

@Matt555 ... als je nog altijd denkt dat EV's een 'hype' zijn en zullen weggaan dan wordt het hoog tijd dat je je oogkleppen afzet en je kop uit het zand haalt hoor.
Ik bedoel hiermede dat de benzine nog lang zal gebruikt worden , ik beweer niet dat E.V. weggaat ..... :nono: .enkel dat beiden nog een hele tijd naast elkaar zullen blijven bestaan , kijk maar al eens bvb naar Duitsland terug kolenstook nu uit noodzaak , de wereld verander je niet via een paar boude politieke leiders uitspraken en plannen op 123
Beide zullen nog lang nodig zijn fossiele en de toekomstige hernieuwbare .....
Maar ik begrijp dat een groep dit niet graag hoort omdat die natuurlijk op de wagen gesprongen zijn .....niks mis mee , maar mag ook wel gezegd worden :wink:
Bwa die test is wel degelijk relevant.. Wat men probeert te doen is de visie die er is dat met dergelijke auto's op vakantie gaan geen optie is te doorbreken. Laten we heel even eerlijk zijn, de kleinste ice heeft een bereik van vlot 500km of meer... Met een ev als je niet goed uitkijkt haal je zelfs geen 200km tegen 120kmh en dan mag je aan de laadpaal gaan hangen... Als je wagen dan nog niet voorzien is van een snel laadsysteem ben je helemaal de pineut...
Daarnaast zit je met beschikbaarheid, aanschuiven bij laadpalen en de laadpaal woestijnen of hoe noemen ze die... Ook daar heb je met een ICE geen probleem mee of moet je geen rekening mee houden..

Dus ja die test is zeker relevant..
Al overtuig je mij er zeker nog niet...de range is voor mij nog altijd te beperkt.. Ik zie het echt niet zitten alle 300km een laadpaal gaan op te zoeken en daarnaast moet er een rolstoel mee dus dat wordt een heel dure ev.. Mensen met kids en kinderwagens hebben hetzelfde probleem... Is zien wat er gebeurd als morgen er 3 keer zoveel evs rond rijden.. Gaan er dan 3 keer zoveel laadpalen staan of wil die beheerder meer efficiëntie en dus plaatst die mss maar 1.5keer meer laadpalen wat dan wel tor aanschuiven zal leiden...
2026 wordt het jaar van de beslissing.. Als ik een ev salariswagen moet nemen is de kans reëel dat ik er uit stap en een ICE of hybride koop.. Alle lefties tevreden want een salariswagen minder, dat hij minder milieu vriendelijk zal zijn dan mijn huidige salariswagen zal ik er dan moeten bijnemen.. . Elk voordeel heb zijn nadeel niet waar.. Als velen dat doen hebben we in dit land een stevig probleem want groen en de regering hopen de vergroening van ons wagenpark er zo wat sterker door te duwen.. Mogelijk ben ik niet de enige die daar zo over denkt..
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Zover ik weet hebben EV's, of toch de meeste, een optie om het laadvermogen manueel te verlagen. Misschien ook een timerfunctie?

Daarmee zou men dat kunnen sturen. Al zal dat in praktijk niet werken aangezien veel mensen dat niet gaan kunnen instellen als ze het al correct willen doen.

Wat wel mogelijk moet zijn is een 'bakje'. Een tussenstuk. Dat je tussen het stopcontact steekt en de stekker naar de auto. Dat bakje gaat bepalen hoeveel stroom een auto krijgt en wanneer. En ook bijhouden hoeveel stroom is verbruikt.

Mensen op een camping of gelijkaardig die hun auto willen opladen moeten zo'n bakje gaan halen bij de uitbater. Daarmee kan de uitbater het opladen sturen in tijdstip en vermogen. En factureren. Eventueel voor een meerprijs bepaalde klanten voorrang geven.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Mocht ik een camping hebben, ik zou een paar laadpalen zetten en auto’s verbieden op de kampeerplaats.
Maar goed, ik kies voor mezelf ook enkel campings waar auto’s niet welkom zijn, dus dat probleem stelt zich gewoon niet.

Zalig die rust en ruimte zonder auto’s!
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

WalterB1 schreef:Het laadstation 'weet' wat de bezettingsniveau is van het stations. Het laadstation weet aan hoeveel % de batterij zit van de auto's die aan het opladen zijn. Ook hoe snel/traag dat gaat.
Gewone publieke type 2 laders weten niet hoeveel % in de batterij zit. Type 2 kabels voorzien dat soort communicatie niet. Enkel bij CCS (snelladers).
cadsite schreef:Al ooit gaan kamperen?
Meestal krijg je ‘stroom inclusief’.
Vaak beperkt tot 6 of 10A, soms de volle 16A. Maar dat is uiteraard niet gerekend op constante full load.
Ik ben net terug van een plek waar ik €0,50 per kWh moest betalen. Op 10 nachten heb ik met mijn dochters 45kWh verbruikt. We hadden de koelkast van de caravan en nog een extra koelbox. Daarnaast enkel wat gsm’s opladen en wat verlichting.
Mocht ik daarnaast de hele tijd mijn auto opladen zou dat een heel ander verhaal geweest zijn.
De camping waar ik stond is top, bij de mooiste van nederland, met bijhorende infrastructuur.
Maar meestal mag je al nlij zijn als elke plaats zijn eigen zekering heeft.
45kWh op 10 nachten voor die toestellen? Dat klinkt als een absurd hoog verbruik.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Vind je? Het was er heel warm en er waren 2 koelkasten 24x7 aan het draaien.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

powaq schreef: Gewone publieke type 2 laders weten niet hoeveel % in de batterij zit. Type 2 kabels voorzien dat soort communicatie niet. Enkel bij CCS (snelladers).
Dat is jammer dat die dat niet weten. Al is dat niet een probleem voor de situatie die ik bedoelde. Bij niet-snelladers zal de laadpaal dan wel niet weten aan hoeveel % een batterij zit maar wel met welk vermogen die aan het laden is. Bijvoorbeeld 0%. En dus 'weten' dat het een laadpaalklever is. Als men daar iets wil aan doen dat kan dan ook zonder batterij info.

Inspiratie van mijn post kwam van het video-item in het VTM nieuws waarvan dit het krantenartikel is;
https://www.hln.be/mobiliteit/geraak-je ... ~a198c727/

(sorry, paywall)

Maar het komt erop neer dat bij het terugrijden van Nice naar Antwerpen ze één keer 50 minuten hebben moeten wachten op een vrije plaats om te kunnen opladen in een snellaadstation. Omdat het druk was. Maar ook omdat er mensen bezig waren tot 100% te laden. En dat laden van 80% tot 100% even lang duurde als van 0% tot 80%.

Het is vooral in zo'n situatie dat daar iets aan doen van belang is. Niet echt bij niet-snelladers. Ze vermelde in de rapportage ook een ander snellaadstation waar er een medewerker van het station aanwezig was om proberen te boel te coördineren. Het verkeer te regelen, de mensen te helpen. En deze aan te moedigen, te vragen om niet tot 100% te laden. Dat zou de zaak soepeler doen draaien.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Hey,

Op zich vind ik dit ook een heel positief artikel in tegenstelling van dit van enkele weken geleden met de Ford mustang ev waar er toch miserie is geweest en er berichten zijn gekomen van andere ev rijders die ook miserie hadden tot zelfs eentje dat van defecte naar defecte laadpaal is gereden tot batterij helemaal plat was en ze zich moesten takelen... Die mustang heeft er ook zowat 15u over gedaan om 1200km te rijden wat best wel een laag tempo is... Met een kleine wagen en batterijen begrijp ik dat, voor een wagen van 70k moet dit beter kunnen. Wat ik vandaag veel in de buurt merk zijn laadpaal klevers... In de gemeente naast ons is er een bmw die plakt zich zowat elk weekend aan een paal... Ik versta niet dat ze per laadpaal nog geen 2 plaatsen en 2 stekkers voorzien.. Eentje voor die aan het laden is, een voor die er aankomt en kan beginnen laden zodra de andere vrij is.. Ja ik weet dat er al palen bestaan die 2 stekkers hebben maar die kunnen dan gelijk laden... Ontdubbel dit... Ja je hebt meer parkeerplaats nodig maar je kan wel meer wagens serieel opladen en als is iemand wat langer blijft staan is het geen ramp.. Daarnaast heel dringend werk maken van laadpaal klevers... Ok als je gaat winkelen en je hangt je auto aan zo een paal moet je de kans hebben die nog enkele uren extra te laten staan maar bv na 12u bv extra gaan aanrekenen.. Elke andere die gebruik maakt van die infrastructuur moet mee extra betalen vanwege die inefficiëntie door die laadpaal klevers..

Begin dat allemaal aan te pakken, meer palen, liefst nog iets meer bereik van de auto's en dan gaan we er misschien wel komen..

Tom
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

WalterB1 schreef:Maar ook omdat er mensen bezig waren tot 100% te laden. En dat laden van 80% tot 100% even lang duurde als van 0% tot 80%.
Het hangt natuurlijk erg van situatie tot situatie af, maar ik heb ook al wel eens een snellader gebruikt om tot 90% op te laden; welliswaar zonder andere wachtenden. Met 90% lading had ik genoeg om zonder een extra tussenstop thuis te raken, met 80% net niet.

Ja, die laatste 10% gaan een stuk trager, maar nog altijd sneller dan maar tot 70% laden en nog eens een laadpaal gaan zoeken en de transactie starten. Want daar ben je toch ook iedere keer makkelijk 10 minuten mee kwijt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Door de problemen/nadelen die EV's hebben zullen er inderdaad een aantal mensen opteren om een nieuwe ICE te kopen, ik heb dat niet zo lang geleden ook gedaan na afweging van de opties. Uiteindelijk zal dit echter geen optie meer zijn omdat er geen ICE's meer gemaakt zullen worden. Je kan dan nog even uitwijken naar tweedehands maar dat is niet oneindig.

Uiteraard zal de overheid daarop inspelen en naast de dure brandstof ook het gebruik van ICE's tegenwerken. Dat kan fiscaal maar ook via andere regelgeving. Als je met je ICE nergens meer binnen mag is het nut ook beperkt.

Iemand met een salariswagen rijdt meer kilometers, een overschakeling naar een eigen betaalde wagen zal dus ook deels een positieve invloed hebben. De kans is ook bestaande dat men voor een bescheidener wagen kiest die ook zuiniger is.

Een ander punt is dat als autorijden zeer duur wordt (voor ICE's) dan zullen mensen vanzelf minder rijden. Een wagen die niet rijdt vervuilt nog altijd minder.

Na edit: dit is ook interessant :)
https://www.hln.be/mobiliteit/jonny-s-a ... ~aab2a676/
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Vlaamse publieke laadpalen worden uitgebaat door TotalEnergies en Electrabel
https://www.fleet.be/vlaamse-publieke-l ... lectrabel/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef:Even naar die Sono Sion gekeken, een richtprijs van meer dan 30.000 EUR, goed voor in die boekskes dus :lol:

Ik ben niet anti-EV maar ik besef dat aan deze prijzen heel wat mensen geen wagen meer kunnen veroorloven of NOODGEDWONGEN met een stadswagen moeten tevreden zijn.
Niks boekskes.
Ik schreef al dat het relatief gezien, binnen het EV segment, een van de goedkopere versies is.
In België is bovendien een aanzienlijk deel van de nieuw aangekochte auto's een bedrijfswagen.
Een auto met een aankoopprijs tussen de 25-30.000 € valt bijna binnen ieders leasebudget (voor een salarisauto).
Ze zijn immers fiscaal voordeliger dan een ICE met dezelfde aankoopprijs.

Dat een deel van de mensen in het nieuwe normaal andere keuzes moeten maken, al dan niet noodgedwongen, staat daar buiten.
Dat is de (nieuwe) realiteit waar men dan mee moet leren omgaan.
Veel mensen hebben trouwens het grootste deel van de tijd eigenlijk ook niet meer dan een stadswagen nodig. Dat kan je dus ook als vooruitgang zien.
Iemand met een salariswagen rijdt meer kilometers, een overschakeling naar een eigen betaalde wagen zal dus ook deels een positieve invloed hebben. De kans is ook bestaande dat men voor een bescheidener wagen kiest die ook zuiniger is.
Waarom zou iemand met een salariswagen meer km moeten rijden dan nodig is?
Hun kan het maar het is geen verplichting. Dus gewoon een te vermijden keuze.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik had het inderdaad niet gelezen als dat de wagen één van de minder dure was tussen dure wagens. Mijn fout.

EV's zouden inderdaad een nog veel bescheidener aandeel halen als het ongeëvenaard systeem van subsidiewagens niet bestond. Mensen zonder zo'n subsidiemogelijkheid zijn er uiteraard weinig mee.

Dat velen dus noodgedwongen andere keuzes zullen moeten maken was inderdaad mijn punt. Je kan een euro maar 1 keer uitgeven en dat in tijden dat voeding en verwarming ook een grotere hap nemen uit het beperkte budget.

Ik lees vandaag ook dat steeds meer jongeren hun autogebruik verminderen, zij zien de bui mogelijk al hangen. Ook voor hen zijn er keuzes te maken en als je ook een huis wil dan is uw budget, als je dat al hebt, gauw op. Zeker als je +50.000 moet neerleggen om een lening te kunnen krijgen.

Het is al eens gepasseerd dat mensen met salariswagens die wagens, verrassend of niet, ook vaker gebruiken. Ze gaan er vaker mee op reis, zeker als er ook een tankkaart bij zit. Wagens zijn een vorm van comfort en als je het hebt kan je het ook maar beter gebruiken, een logische reflex.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bwa, het beleid zou uiteraard ook een voorbeeld kunnen nemen aan het Noors beleid.
Daar zijn, ook privé, de meeste nieuw ingeschreven auto's al een BEV.
Maar daar voert men ook een heel anders soort beleid.

Jongeren maken idd andere keuzes en dat is niet altijd bepaald door noodgedwongen budgettaire redenen.
Ze hechten misschien minder belang aan op den buiten wonen en nog minder aan een vierwielig blik als sttussymbool.

Diegenen die de tankkaart van hun salarisauto onbeperkt in het buitenland mogen gebruiken zullen toch eerder de uitzondering dan de regel zijn.

Ik vind, maar dat is een persoonlijk gegeven, reizen met de auto helemaal niet een vorm van niet te missen comfort. Integendeel.
Ik wacht bv. vol ongeduld om te kunnen inschrijven op een reisje met de European sleeper richting Berlijn en Praag. :banana:
Ondanks dat ik gebruik kan maken van een salarisauto incl. een multikaart onbeperkt geldig in de BeNeLux.
Zelf rijden we met die auto maar een 3000 km per jaar.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het Noors beleid is beter maar met ons "beleid" is dat ook niet moeilijk :lol:

De groei bij EV's werd mogelijk door het toekennen van genereuze voordelen aan EV-rijders, zoals kortingen op belastingen, lagere parkeertarieven of het gebruik van busstroken.

Toch probeer Noorwegen de mensen nu ook uit de EV te krijgen want de vele voordelen die ze boden aan EV's krijgen nu te maken met de gevolgen. Alle wagens vervangen door EV's is nl geen oplossing voor al die andere mobiliteitsproblemen. het doel was ook minder wagens, lawaai, vervuiling, files...

Noorwegen heeft veel nieuwe EV's maar anderzijds is 80% van de bestaande vloot nog op fossiele brandstoffen. Mobiliteitsorganisaties pleiten daarom om de voordelen van EV's nog niet terug te schroeven zoals de bedoeling is.

De keuze van jongeren hangt inderdaad niet enkel af van financiële factoren maar het is wel een factor die vaak gedragsbepalend is. Het is moeilijk gedrag te vertonen dat je niet kan veroorloven :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Over die laatste zin zullen wij twee het wel nooit eens worden. :angel:
Sol Invictus!
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Wel irritant als particulier om te zien dat er veel landen een vorm van premie geven voor een elektrische wagen maar niet in België. Of het moet een Renault Twizzy zijn waar een fiscaal voordeel voor is.

De prijzen zijn wel aan het zakken ondertussen. Maar zelfs de goedkoopste wagen, de Dacia Spring, kost toch nog een 21 000 euro (is opgeslagen, was eerst iets van een 18 000 euro) in België. En ik kan er niet in met mijn 1,9m. Probeerde het; is niet te doen. Een ICE Dacia Sandero kost een 11 000 euro. (weet niet of ik daarin pas)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het is overal wel iets.
In NL mag je dan wel een premie krijgen (of gekregen hebben maar dat was in B ook ooit het geval) maar je mag er ook de bijtelling betalen zodat een verbrandingsmotor er al jaren duurder is dan in België.
De Noren mogen dan voordelen geven voor EV maar de BTW en taksen op fossiel zijn om van te duizelen.
De EV's zijn er niet echt goedkoper. ICE is er gewoon pokkeduur (geworden).

In België bestaat dan weer al jaren de forse overheidssubsidie voor salarisauto's. Met een EV betaal je dan een minimale VAA bijdrage.
En dat zijn ook gewoon particulieren die daar overwegend mee rijden hoor. Iedere werknemer is gelijktijdig ook particulier.
En sommige werknemers hebben voordelen die anderen niet hebben en andersom.

Je zou kunnen stellen dat al die voordelen voor privévervoer beter afgeschaft zouden worden en besteed worden aan gemeenschappelijk vervoer. Daar kan iedereen dan in dezelfde mate van genieten. Is ook mijn voorkeur maar spijtig genoeg is de praktijk anders in Vlaanderen/België. Ze hebben er zelfs geen stad met een volwaardig metrosysteem en de busdiensten zouden niet misstaan in een voormalig oostblokland. Oeps. Het is erger dan dat. Jaren gelden was het openbaar vervoer in bv. Boedapest al veel beter en begrijpelijker georganiseerd dan in België.
Vlaanderen is op internationaal niveau en naar inwonersaantal gezien gewoon een uitgestrekte stad. Heel Vlaanderen zou dus al bediend kunnen worden door een performant metrosysteem, 100% elektrisch en niet gestoord door andere vormen van vervoer.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

WalterB1 schreef:En ik kan er niet in met mijn 1,9m. Probeerde het; is niet te doen.
Wat is jouw definitie van 'kan er niet in'?
Ik ben zelf 1,9m en heb nog nooit problemen gehad om met een auto te rijden. En ik heb er al in héél veel gereden.
Het meest benepen voelde ik me in de opel movano.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Door de problemen/nadelen die EV's hebben zullen er inderdaad een aantal mensen opteren om een nieuwe ICE te kopen, ik heb dat niet zo lang geleden ook gedaan na afweging van de opties. Uiteindelijk zal dit echter geen optie meer zijn omdat er geen ICE's meer gemaakt zullen worden. Je kan dan nog even uitwijken naar tweedehands maar dat is niet oneindig.

Uiteraard zal de overheid daarop inspelen en naast de dure brandstof ook het gebruik van ICE's tegenwerken. Dat kan fiscaal maar ook via andere regelgeving. Als je met je ICE nergens meer binnen mag is het nut ook beperkt.

Een ander punt is dat als autorijden zeer duur wordt (voor ICE's) dan zullen mensen vanzelf minder rijden. Een wagen die niet rijdt vervuilt nog altijd minder.

Na edit: dit is ook interessant :)
https://www.hln.be/mobiliteit/jonny-s-a ... ~aab2a676/

Weeral die fantasie dat iemand met een salariswagen per definitie altijd meer kilometers rijdt..ik heb er nu al 10j eentje en hoewel ik tot 30k km mag en alle 4 j een nieuwe auto mag bestellen heb ik vorig jaar na 5 j en 82000km mijn gezinswagen vervangen.. Ik rijd vlot 5-10.000km minder dan 10j geleden... Wie met een beetje gezond verstand gaat nu voor de fun wat liggen rondrijden met een auto..
Dus zelfs als ik overschakel naar een ICE als ze me dwingen naar een ev te gaan zal ik geen kilometer minder rijden..
Aangezien ik echter in 2025 nog dien te vervangen ben ik wss gerust tot 2030 en dan is het bijna tijd voor mijn pensioen..

En wat die voordelen voor die auto in het algemeen betreft, hoeveel miljarden worden er letterlijk in het iv gepompt hier.. Nmbs zit ondanks dure tickets, zware subsidies met een miljarden put, de lijn blijft ook niet overeind...

En begin aub niet dat de salariswagen gesubsidieerd is want de staat subsidieert die met geen halve euro.. Ze krijgen minder belastingen binnen, maar dat is een groot verschil met subsidiëren.kindergeld bv dat is een subsidie, dat is geld die vd staat naar iemand vloeit.. Ik hoop dat diegene die dit zeggen geen groepsverzekering, eco cheque maaltijdcheques bedrijfs gsm, hospitalisatie verzekering, busabonnement, trein abonnement, fietslease, hypotheek hebben want die zijn allemaal op hetzelfde principe..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef:
En begin aub niet dat de salariswagen gesubsidieerd is want de staat subsidieert die met geen halve euro.. Ze krijgen minder belastingen binnen, maar dat is een groot verschil met subsidiëren.kindergeld bv dat is een subsidie, dat is geld die vd staat naar iemand vloeit.. Ik hoop dat diegene die dit zeggen geen groepsverzekering, eco cheque maaltijdcheques bedrijfs gsm, hospitalisatie verzekering, busabonnement, trein abonnement, fietslease, hypotheek hebben want die zijn allemaal op hetzelfde principe..
Tom
Grappig dat lijstje.
Alhoewel ik geen recht heb op iets van wat je hierboven opsomt kan het me weinig schelen dat een ander wel van dat voordeel kan genieten.
Het bezorgt me immers geen enkel nadeel. Sociale herverdeling houdt de massa immers kalm zodat iedereen een redelijk rustig leven kan leiden zonder al te grote sociale onrust. Mensen die iets te verliezen hebben roeren zich, buiten wat anoniem gezever op de sociale media, meestal niet te hard.
En wat betreft het gebruik van salarisauto's heeft Dizzy in het algemeen wel gelijk. Waarschijnlijk zijn wij, wat betreft persoonlijk gebruik, de uitzondering op de regel.
Wanneer je de aankoop van een auto, het onderhoud en de gebruikskosten niet zelf moet financieren kijken de meeste niet op een km meer of minder en nemen liever hun vierwielig blik naar de winkel om de hoek dan de fiets, laat staan te voet.
Ik begrijp, net als jij, ook niet dat mensen voor hun plezier km's afmalen in een auto maar de jaarlijkse weerkerende files richting ski-oorden, zuidelijke bestemmingen, eigen kustlijn, dagelijks forenzenverkeer duiden toch duidelijk dat de gemiddelde mens er anders over denkt.
Maar buiten mijn eigen gedacht daarover blijkt uit een studie van de FOD mobiliteit dat een salarisauto jaarlijks gemiddeld dubbel zoveel km aflegt dan een andere personenauto. En er worden ook meer privékilometers mee afgelegd.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jul 2022, 22:38, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

De werkgever betaalt uw auto volledig en trekt daar niets van terug bij de belastingen? In mijn ogen dus wel degelijk een vorm van subsidie.

In alle geval, praktisch elke studie wijst uit dat mensen met een tankkaart en wagen meer kilometers malen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar vrees dat het merendeel die er niet naar moet kijken er ook echt niet naar kijkt. Ik ken behoorlijk wat mensen met een salariswagen en tankkaart die HEEL VEEL fun trips maken. Hun volste recht natuurlijk als het systeem het toe laat.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Wat is jouw definitie van 'kan er niet in'?
Dat is;
Als ik in de bestuurderszetel zit dan zit dan drukt mijn hoofd tegen het plafond. En dan bedoel ik dus niet dat mijn haren het plafond raken.

En, in het geval met de Dacia Spring, uit die beknelde positie is mijn blikveld rechtuit boven de voorruit. Ik zou mij voorover moeten buigen om niet tegen het plafond te zitten en een goed zicht te hebben door de voorruit.

Ik ben ooit eens gaan zitten in een 2PKtje. Dat was erger. Maar de Dacia Spring was niet veel beter.

Dat is mijn definitie van 'ik kan er niet in'.

Mijn huidige wagen is een Toyota IQ. Het model zonder in hoogte verstelbare zetels (had testrit gedaan met versie die dat wel had). Ik kom lichtjes tegen het plafond. Blikveld rechtuit is wel prima.

Dat is mijn definitie van; het gaat wel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef:Grappig dat lijstje. Alhoewel ik geen recht heb op iets van wat je hierboven opsomt kan het me weinig schelen dat een ander wel van dat voordeel kan genieten.
Ik zie niet in wat er grappig is aan dat lijstje... het zijn allemaal constructies om de loonlast bij bedrijven beheersbaar te houden.

Of het nu ecocheques zijn of een salariswagen (geen bedrijfswagen want die heb je nodig voor het uitvoeren van je job al gooien sommige dat graag op één hoop)... het enige verschil is dat je die laatste op de oprit ziet staan en daar hebben duidelijk heel wat mensen een probleem mee.

En verder zie ik niet in wat dit onderwerp hier bij EV rijden doet.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef:De werkgever betaalt uw auto volledig en trekt daar niets van terug bij de belastingen? In mijn ogen dus wel degelijk een vorm van subsidie.

In alle geval, praktisch elke studie wijst uit dat mensen met een tankkaart en wagen meer kilometers malen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar vrees dat het merendeel die er niet naar moet kijken er ook echt niet naar kijkt. Ik ken behoorlijk wat mensen met een salariswagen en tankkaart die HEEL VEEL fun trips maken. Hun volste recht natuurlijk als het systeem het toe laat.
Mijn werkgever haalt de kosten van de auto volledig van mijn brutto loon dus betaald daar zelf niks voor. Daarnaast betaal ik daarvoor vaa dat ongeveer nu op 1/5 van dat loon dat ik laat vallen.. Ik rij er allesinds geen enkele km meer mee en ken der best ook veel die dat niet doen.. Besef wel dat veel salariswagens mensen zijn die sowieso al wat meer km doen voor bv woon werk.. Dus dat die wagens meer kms doen lijkt me niet verwonderlijk.. Nu ja met studies kan je echt alles bewijzen he.. Het standpunt en je financier zijn de 2 belangrijkste om het resultaat te beïnvloeden..
Daarnaast zorgen die salariswagens er wel voor dat je niet met oude wagens blijft rijden.. Dit zijn meestal de meest milieuvriendelijke die dan doorstromen naar de tweedehandsmarkt.. In 2026 gaan het evs moeten worden... Als je dat systeem afschaft gaan er weinig evs op de markt komen vrees ik vanwege veel te duur en nog veel te veel nadelen...De tco daalt pas als je heel veel kms doet en dat ga je dan niet meer doen als het een privé wagen is volgens die studies..

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je maakt de vergissing van uw eigen persoonlijke situatie gelijk te stellen met het gedrag van een hele groep. Het kan best zijn dat jij niet meer kilometers maakt, maar dat zegt niets over AL de anderen. Studies over het onderwerp wijzen inderdaad telkens op het feit dat anderen dat wel degelijk doen. Studies dienen net om nattevingerwerk en loze verklaringen te vermijden.

Het feit dat het systeem in deze mate enkel in België bestaat zegt al genoeg. Politici weten dat het onhoudbaar is maar durven er niet te hard aan sleutelen, ze kiezen er dus voor om telkens de kosten op te drijven en zo het systeem op termijn te verminderen. Het eigen aandeel zal dus stelselmatig verhoogd worden.

Ook andere argumenten zijn al weerlegd. Het feit dat je maar 4 of 5 jaar met een wagen doet is niet zo positief. De oude wagen verdwijnt niet in het ijle maar rijdt gewoon verder bij een andere/nieuwe eigenaar. Het zorgt er net voor dat er veel meer wagens geproduceerd worden waarvoor telkens weer een pak grondstoffen nodig zijn om meestal 1 persoon te vervoeren. Die persoon is meestal ook iemand die perfect zelf een wagen kan betalen terwijl voor steeds meer mensen wagens onbetaalbaar worden. Die spanning zal nog toenemen met de EV's.

De regeling kan de invoering van EV's versnellen en dat is wel positief maar het zorgt er ook voor dat men grotere/zwaardere wagens gebruikt dan als men de wagen volledig zelf zou moeten betalen. Hier gaat alweer een hoop ecologische winst verloren.

Uw laatste argument geeft zelf het probleem aan, je moet veel kilometers doen om de tco te laten dalen maar volgens uzelf doen mensen dat niet, kortom dan zal de tco ook bijgevolg hoog blijven.

Het vervangen van ICE's door EV's zal niets aan al de andere mobiliteitsproblemen veranderen en is dus onwenselijk. Er zijn teveel wagens en dat los je enkel op door te streven naar minder wagens. De prijs/kosten is een belangrijk punt om dat te bereiken.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Dizzy schreef:Je maakt de vergissing van uw eigen persoonlijke situatie gelijk te stellen met het gedrag van een hele groep. Het kan best zijn dat jij niet meer kilometers maakt, maar dat zegt niets over AL de anderen.
Zoon heeft ook een bedrijfswagen (geen salariswagen) en heeft maar 28000Km op bijna 3 jaar. Ik ga er van uit dat er nog wel een groot aantal mensen niet "profiteren" omdat het "gratis" is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

on4bam schreef:
Dizzy schreef:Je maakt de vergissing van uw eigen persoonlijke situatie gelijk te stellen met het gedrag van een hele groep. Het kan best zijn dat jij niet meer kilometers maakt, maar dat zegt niets over AL de anderen.
Zoon heeft ook een bedrijfswagen (geen salariswagen) en heeft maar 28000Km op bijna 3 jaar. Ik ga er van uit dat er nog wel een groot aantal mensen niet "profiteren" omdat het "gratis" is.
Natuurlijk en dat ontken ik ook niet dat die mensen bestaan maar ze zijn een minderheid. Profiteren is ook een groot woord, het is logisch dat als iets u geen geld kost dat je dat vaker gebruikt dan wanneer het u wel geld zou kosten.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Natuurlijk en dat ontken ik ook niet dat die mensen bestaan maar ze zijn een minderheid. Profiteren is ook een groot woord, het is logisch dat als iets u geen geld kost dat je dat vaker gebruikt dan wanneer het u wel geld zou kosten.
Nog nooit een bedrijfswagen gehad. Wel abonnementen op dingen. Een bioscoopabonnement van UGC, en al jaren een abonnement op de ZOO/Planckendael.

En minstens op mij heeft zoiets het effect; ik heb dat, ik moet daar gebruik van maken. Dat niet gebruiken is gek. Zeker bij het bioscoopabonnement omdat het vrij duur was. Als je een bedrijfswagen hebt dan is dat een vorm van loon. Dat niet gebruiken is eigenlijk loon weggooien, of zo zou dat aanvoelen als ik er eentje zou hebben.

Niet iedereen gaat zo denken/het aanvoelen. Maar het zal toch wel een aanzienlijk deel van de mensen die wel zo denken of het aanvoelen zoals ik. Het gaat zeker stimuleren vaker de auto te gebruiken. Logisch ook.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

WalterB1 schreef:
Dizzy schreef: Natuurlijk en dat ontken ik ook niet dat die mensen bestaan maar ze zijn een minderheid. Profiteren is ook een groot woord, het is logisch dat als iets u geen geld kost dat je dat vaker gebruikt dan wanneer het u wel geld zou kosten.
Nog nooit een bedrijfswagen gehad. Wel abonnementen op dingen. Een bioscoopabonnement van UGC, en al jaren een abonnement op de ZOO/Planckendael.

En minstens op mij heeft zoiets het effect; ik heb dat, ik moet daar gebruik van maken. Dat niet gebruiken is gek. Zeker bij het bioscoopabonnement omdat het vrij duur was. Als je een bedrijfswagen hebt dan is dat een vorm van loon. Dat niet gebruiken is eigenlijk loon weggooien, of zo zou dat aanvoelen als ik er eentje zou hebben.

Niet iedereen gaat zo denken/het aanvoelen. Maar het zal toch wel een aanzienlijk deel van de mensen die wel zo denken of het aanvoelen zoals ik. Het gaat zeker stimuleren vaker de auto te gebruiken. Logisch ook.
Bwa maar om dat voordeel vd auto te gebruiken moet je er wel nutteloze tijd in steken. Dat vergelijken met een bioscoopabbo gaat helemaal niet op.. In een bioscoop zit je niet ne niksen.. Je bekijkt een film, eet iets drinkt iets... In de auto ergens naartoe rijden is id file staan, daar parking liggen zoeken, betalen voor die parking, een tijd in zitten niks doen om dan terug naar huis te rijden.. Studies tonen veel aan, maar vooral waar ze voor bedoeld zijn..ik heb trouwens ook een gsm van het werk.. Denk je nu echt dat ik een hele dag lig te bellen en rond te rijden omdat ik denk iets te missen..ik heb trouwens ook privé een abonnement op disney maar rij daar nu niet elke maand naartoe, 3keer op een jaar is genoeg.. En dan zwijgen we nog van netflix, disney+, prime en Spotify... Ik zie echt niet in omdat je iets hebt dat je daar het maximale moet uithalen.
Wat die tco betreft, dat is net een argument om weg te blijven van een ev, net het tegenovergestelde van wat met dit topic wil bereikt worden...

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:[
Ik zie niet in wat er grappig is aan dat lijstje... het zijn allemaal constructies om de loonlast bij bedrijven beheersbaar te houden.

Of het nu ecocheques zijn of een salariswagen (geen bedrijfswagen want die heb je nodig voor het uitvoeren van je job al gooien sommige dat graag op één hoop)... het enige verschil is dat je die laatste op de oprit ziet staan en daar hebben duidelijk heel wat mensen een probleem mee.

En verder zie ik niet in wat dit onderwerp hier bij EV rijden doet.
Bwa, waarschijnlijk, wat betreft humor, persoonlijke insteek. Je kan het leven beter van zijn grappige kant bekijken dan het een triestige bedoening te vinden. :-)
Ik vind het gewoon grappig dat een overheid eerst zelf arbeid overmatig gaat belasten en dan nog eens zelf allerlei constructies gaat opzetten om haar eigen fiscaal beleid terug onderuit te halen. Het lijkt me dan veel efficiënter en vooral administrarief eenvoudiger om gewoon de basis van het probleem aan te pakken en niet tijd en moeite te verliezen door jezelf proberen onderuit te halen.
En zoals ik al schreef, ik heb, al geniet ik er zelf niet van, met geen enkele van deze maatregelen een probleem. Het houdt een deel van de massa kalm en een ander bezig. En dat komt de rust van iedereen ten goede.
Dizzy schreef:Het vervangen van ICE's door EV's zal niets aan al de andere mobiliteitsproblemen veranderen en is dus onwenselijk. Er zijn teveel wagens en dat los je enkel op door te streven naar minder wagens. De prijs/kosten is een belangrijk punt om dat te bereiken.
Inderdaad. Er is in Vlaanderen geen draagkracht voor rekeningrijden (en al helemaal niet bij politici in verkiezingsmodus) terwijl dat eerder een belasting op gebruik dan op bezit is. En wie kan daar tegen zijn wanneer men blijft volhouden zijn (salaris)auto relatief weinig te gebruiken?
Laatst gewijzigd door ivob 29 jul 2022, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik ben niet jaloers, maar we moeten de discussie wel eerlijk voeren.
Ik heb een aantal collega's naar een sallariswagen zien schuiven. Ervoor kwamen ze regelmatig met de fiets, erna nooit meer.
Het is opvallend hoeveel mensen in mijn omgeving het oh zo interessant vinden om naar Auchan te rijden voor cola en water. Nog opvallender is dat het merendeel onder hen met een salariswagen rijdt.
Enkele maanden geleden kocht ik op 2dehands een plooifiets van iemand in Zelzate. Ik was nog niet overtuigd en vroeg hem of hij misschien naar Gent of Kortrijk ging rijden de komende weken maanden en dat we dan konden afspreken. Ik kreeg antwoord dat hij de fiets naar Kortrijk ging brengen als ik het gevraagde bedrag wilde betalen.
Eenmaal geleverd kreeg ik te horen dat hij er niet mee in zat, het was toch een tankkaart van 't werk.

Ik denk dat velen die een tankkaart hebben vergeten zijn hoeveel tanken eigenlijk kost.

Maar goed, het heeft totaal geen zin mensen hiervoor scheef te bekijken of te veroordelen. Het zijn de spelregels die op niets trekken.
(net zoals inderdaad ecocheques, maaltijdcheques,...)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”