Interne telefoonbekabeling voor netwerk ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Eigenlijk stom dat ik me dat nog niet eerder afgevraagd heb: er ligt hier in huis vanaf de garage telefoondraad naar 4 verschillende kamers, waar er daar telkens zo een 5-polige wandcontactdoos zit. Kan ik die bestaande bekabeling eigenlijk gebruiken om een netwerk-verbinding te hebben vanaf de garage naar elk van die 4 punten ?
In de garage is niets aangesloten omdat we nooit vaste telefonie gebruikt hebben. Daar komen 4 vrij dunne kabels uit de wachtbuis (die hoger dan ergens vertakt naar elk van de 4 kamers, neem ik aan). Van elke kabel zijn er 2 aders die allemaal telkens verbonden zijn. Ik heb de kabel nog niet gestript om te zien of er nog aders zijn die niet aangesloten zijn. Maar aangezien zo een wandcontactdoos 5 polen heeft, zou het me eigenlijk niet verwonderen moesten er idd nog meer aders door die kabel lopen.
Ik kan natuurlijk ook eens zo een contactdoos openen om te zien wat er aangesloten is, maar ze zijn allemaal redelijk moeilijk toegankelijk momenteel.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Tomby schreef:Kan ik die bestaande bekabeling eigenlijk gebruiken om een netwerk-verbinding te hebben vanaf de garage naar elk van die 4 punten ?
Eigenlijk niet. Of je zou over die telefoonkabels een VDSL-signaal moeten sturen. Maar dat lijkt me onbegonnen werk.

Mogelijks kan je de bestaande telefoonkabel als trekdraad gebruiken om een nieuwe UTP cat 6A-kabel door de wachtbuis te trekken.

Het principe wordt in onderstaande video uitgelegd:
[youtube]ZvC6zP7eB_A[/youtube]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Inderdaad, ondertussen ook enkele andere fora gevonden waar gelijkaardige vraag kwam en bij wie het al probeerde geraakten ze niet eens aan 100Mbps. Dus eigenlijk geen goed alternatief.
Doordat de telefoondraad dunner is dan een CAT5 of 6E, is er ook een risico dat de bestaande buizen niet breed genoeg gaan zijn, denk ik.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ik weet niet. Ik vermoed dat de bestaande buizen redelijk standaard zijn. 19 mm diameter of zoiets. En UTP iets van een 6 mm.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Huis-tuin-keuken ethernet heeft minstens 4 koperdraden nodig (met de nodige beperkingen). Er bestaat wel 10 Mbit/s ethernet over twee draden, maar enkel voor heel specifieke toepassingen, niet iets wat je zomaar vindt op Amazon.

Als je maar 2 draden hebt kan je er wel VDSL2 over sturen, dat is geen onbegonnen werk want daar zijn adapters voor, wel met de nodige snelheidsbeperkingen zoals je zou verwachten als je 2 draadjes gebruikt ipv 8 (in theorie 100 Mbit/s als de afstand kort genoeg is).

^ twee keer hetzelfde model eigenlijk, maar rebranded. Amerikaanse links omdat dit op de Europese markt veel duurder verkocht wordt. Zal met Amerikaanse stroomadapter komen maar is gewoon 12 VDC dus die zal je (normaal) wel liggen hebben in de doos.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

CCatalyst schreef: Er bestaat wel 10 Mbit/s ethernet over twee draden, maar enkel voor heel specifieke toepassingen, niet iets wat je zomaar vindt op Amazon.
Ik heb ook telefoniekabel liggen tussen de garage en ieder kamer. Of beter gezegd: parlefoon kabel (met 7 aders). Ook coax.
Toen we bouwden (1985) kende ik UTP nog niet ...

De kabel was op iedere kamer getermineerd met:
  • * 2 aders > 1 RJ11 contact (voor analoge telefonie).
    * 4 aders > 1 RJ45 contact (aangesloten op 1 - 2 - 3 - 6).
Via een Hub (toen kende ik nog geen "switch") had ik op iedere kamer netwerk (10 mbps).
Dat was nog in de "goede" oude tijd dat internet maximaal 4.6 mbps was, in het beste geval 9 mbps (ADSL2+).

Conclusie: je kan via 4 (telefonie) draden probleemloos een 10 mbps netwerk aanleggen, mits een 10 mbps "hub" ... :-D
Maar met 10 Mbps ben je niets meer vandaag :-(
Laatst gewijzigd door philippe_d 22 jul 2022, 09:57, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie: telefonie draden ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Indien je deze toch nooit meer zal gebruiken, kan je het er beter op wagen deze als trekdraad te gebruiken voor UTP kabel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Conclusie: je kan via 4 draden probleemloos een 10 mbps netwerk aanleggen, mits een 10 mbps "hub" ... :-D
Idd (maar hub is niet per se nodig). Je kan - mits moderne netwerkapparatuur - ook 100 Mbit/s ethernet draaien over 2 paren/4 draden, specifiek pin 1, 2, 3 en 6. Heb ik nog toegepast om een ethernetkabel te recupereren die deels beschadigd werd tijdens het "vloeren" maar waarvan er wel nog 4 draden werkten.

Passieve PoE-varianten (pre-802.af) maken hier soms ook gebruik van door bewust 100 Mbit/s te negotiëren, waardoor de data enkel langs pin 1, 2, 3 en 6 gaat en gebruiken de twee vrije paren dan voor power. Ubiquiti 24V Passive PoE bijvoorbeeld: pin 4, 5+; 7, 8-.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

CCatalyst schreef:
philippe_d schreef: Conclusie: je kan via 4 draden probleemloos een 10 mbps netwerk aanleggen, mits een 10 mbps "hub" ... :-D
Idd (maar hub is niet per se nodig). Je kan - mits moderne netwerkapparatuur - ook 100 Mbit/s ethernet draaien over 2 paren/4 draden, specifiek pin 1, 2, 3 en 6. Heb ik nog toegepast om een ethernetkabel te recupereren die deels beschadigd werd tijdens het "vloeren" maar waarvan er wel nog 4 draden werkten.
Het ging hier niet over het feit van de 4 aders. Daar kan je inderdaad perfect 100 mbps ethernet over draaien.
Op voorwaarde dat het 2 twisted pairs zijn (1+2, 3+6).
Maar het ging hier over telefoonkabel. Daar ga je geen 100 mbps over krijgen, en zonder een 10 mbps hub krijg je er niets door (vanwege de foute transmissies)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Maar het ging hier over telefoonkabel. Daar ga je geen 100 mbps over krijgen, en zonder een 10 mbps hub krijg je er niets door (vanwege de foute transmissies)
Ah met zo'n oude telefoonkabel :-D Interessante (en creatieve) oplossing, ik wist niet dat dat kon op die manier.

Je zou daar eens wat meer over moeten posten als dat nog bestaat (foto's, topologie, etc).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”