Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ordon schreef:
Ordon schreef:Tenzij jij Dizzy alsnog een andere visie hebt dan energie professor Machiel Mulder (+235 publicaties):
Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel.
Ben jij Dizzy het eens met die professor dat er te weinig hernieuwbare energie zal zijn als alternatief voor fossiel?
Ja of neen?
Het werd een neen dus.

Samen met een herhaling van een niet onderbouwde visie.

Iedereen zijn gedacht hé Dizzy.
Nu Dizzy blijk heeft gegeven van slimmer te zijn dan bovenvermelde professor, gaat hij zich ledig houden met wat andere veronderstellingen.
En hoopt Dizzy alsnog ernstig genomen te worden in dit topic zonder dat hij over een onderbouwde visie beschikt. :lol:
Not dus.

Professor Machiel Mulder heeft +235 publicaties op zijn naam staan.
Professor Machiel Mulder staat niet alleen met zijn visie: het gaat over peer review publicaties: andere energie experts hebben zijn publicaties welbevonden vóór publicatie.

Dat Dizzy met zulk gedrag andere forumgebruikers (erg) irriteert lijkt hem geheel te ontgaan...
Enige vorm van correcte dialoog is hem immers vreemd.
Dizzy schreef:Goed ook om te zien dat Ordon moet toegeven dat het bericht klopt en dat ik dus wel degelijk gewoon een betrouwbare bron citeerde. Ook het punt dat wij geen bronnen zouden geven is dus weerlegd voor wie dat nog nodig was.
Jij hebt een citaat geplaatst zonder gedegen bronvermelding (waar is de URL naar het bericht?) én zonder het bericht in enige context te plaatsen.

Zo is het verminderen van het vermogen van één (of meerdere) van de Belgische kernreactoren omwille van hitte is een erg uitzonderlijke gebeurtenis.
Het was geleden van 2006 dat zich zulks heeft voorgedaan.
Het gebeurt maar zelden dat de elektriciteitsproductie van Belgische kerncentrales verminderd moet worden omdat de temperatuur van het koelwater te hoog oploopt door zeer warm weer. Dat is al geleden van 2003 en 2006.
Bron: De Standaard

Dizzy vond én vindt het nog steeds niet belangrijk om te melden dat het over een zeldzame gebeurtenis gaat.
Enige vorm van correcte dialoog is hem immers vreemd...

Dat plaatst zijn weigering om ook de URL te delen natuurlijk in een heel ander daglicht.
Idem voor ivob: geen URL in zijn bericht.

Blijkbaar onthoudt het olijke duo graag informatie voor de lezer....

Het olijke duo wil de lezer immers laten geloven dat alle kerncentrales niet tegen hitte kunnen zoals blijkt uit hun voorafgaand narratief.

On a side note: het was niet Engie die erover berichtte, wel Electrabel...
Het vermogen werd verlaagd van 445 naar 205 megawatt, meldt woordvoerster Nele Scheerlinck van uitbater Electrabel.
Beide heren vermelden Engie...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Alé, na de grove respectvolle verwijten is het nu woorden in de mond leggen.

De uitspraak van de professor is zijn persoonlijke mening/verwachting. Die is juist volgens mij... als we verder doen zoals nu en HE niet de kansen geven die nodig zijn. Dat er veel meer HE nodig is betwist ik dus niet, integendeel, ik ben het volmondig eens met deze conclusie van de prof.
Tenzij je echt extra windparken bouwt. Maar dat gebeurt niet.
De prof vertelt ook enkele vreemde dingen, een oplossing ziet hij in windparken maar die worden niet gebouwd zegt hij. We zien er anders wel gebouwd worden.

Je kan de mening van deze prof dus zien als reden om meer te investeren of net om niets te doen en eigenlijk op te geven. Nieuwe kerncentrales zijn niet tijdig te realiseren voor onze huidige problemen.

Anderzijds zullen aan de bestaande plannen om te investeren in HE ook wel een toetsing en studies van wetenschappers voorafgegaan zijn. Zijn die dan allemaal verkeerd en investeert men zonder enige onderbouw? Ook kan je je vragen stellen dat als er zoveel winst te behalen is met kernenergie waarom we zelfs met moeite iemand bereid vinden om de huidige te laten draaien, laat staan nieuwe te plaatsen.
Dat Dizzy met zulk gedrag andere forumgebruikers (erg) irriteert lijkt hem geheel te ontgaan...
Enige vorm van correcte dialoog is hem immers vreemd.
Ik begrijp dat ik door rustig te blijven antwoorden op uw verwijten dit enige irritatie bij u kan opwekken maar ik ga niet vervallen in enkel modder gooien. Ik vind mijn argumenten wel onderbouwd en sterk genoeg om zonder modder te blijven staan.

De bron van het bericht uit HNB stond er niet bij, dat klopt, maar ik had het na de vermelding van Ivob gevonden op minder dan 5 minuten. Dat zal u dus ook wel lukken. Jij maakt er een weigering van. Dat je een bericht van Engie in twijfel trekt is echter vreemd aangezien je die bron zelf ook gebruikt, dan zijn ze waarschijnlijk niet zo twijfelachtig :lol:

Het kan zijn dat de elektriciteitsproductie stilleggen om die reden zeldzaam is, maar het stilleggen is dat niet. Iedereen met een geheugen herinnert zich ongetwijfeld het feit dat heel wat van onze kerncentrales in het verleden vaak en soms zelfs lang stil lagen. Soms was dat omdat iemand intern de boel gesaboteerd had, de dader is helaas nooit gevonden. Daarbij komt de realiteit uit kernland Frankrijk waar maar liefst tot de helft stil ligt door andere technische problemen.

Over stil liggen gesproken, windmolens moeten ook geregeld stilgelegd worden... omdat kerncentrales te weinig flexibel zijn om zich aan de fluctuerende vraag aan te passen. Dat is waarom ik HE als basis wens en niet kernenergie, de gebrekkige flexibiliteit staat HE deels in de weg.

Ook vreemd is dat je een bewering in onze mond wil leggen die niet klopt. Niet alle kerncentrales hebben een probleem bij extreme hitte maar sommige wel. Die info wilden we niet onthouden en jij zeker ook niet want je wil onderbouwde en volledige info. Voilà.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Wederom veel hersenspinsels vanwege jou Dizzy.
Geen onderbouwing: dat is echt essentieel hoor.
Mocht je het nog steeds niet doorhebben.

Europa ging eerst gaan voor 100% "hernieuwbare" energiebronnen.

Intussen zijn én aardgas én kernenergie "plots" groen voor Europa.
Men wil langdurige en grote investeringen ook in deze beide vormen van energieopwekking aanwakkeren én ondersteunen.

Zo sterk gelooft Europa nog in 100% "hernieuwbare" energiebronnen.

Het zal een mix worden: dik tegen jouw dogmatisch antinucleaire houding in. :wink:

Jouw lange, niet onderbouwde epistels zullen daar niks aan veranderen.

Jouw voorkeur voor aardgascentrales in plaats van kernenergie maken de klimaatproblematiek (uitstoot van broeikasgassen) erger.
En ook dat tracht je goed te praten.
Dizzy schreef:Ik vind mijn argumenten wel onderbouwd
Jouw mening over jouw argumenten doet er niet toe.
Simpel.

Je bent intussen zelfs niet meer vatbaar voor rede.
Zelfs niet voor wél onderbouwde visies...

Een duidelijke én onderbouwde visie zoals onderstaande verdraai je zelfs tot het in jouw kraam past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

Ordon schreef: Jouw mening over jouw argumenten doet er niet toe.
een "unter" mening?;)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ordon schreef:Wederom veel hersenspinsels vanwege jou Dizzy.
Geen onderbouwing: dat is echt essentieel hoor.
Mocht je het nog steeds niet doorhebben.

Europa ging eerst gaan voor 100% "hernieuwbare" energiebronnen.

Intussen zijn én aardgas én kernenergie "plots" groen voor Europa.
Men wil langdurige en grote investeringen ook in deze beide vormen van energieopwekking aanwakkeren én ondersteunen.

Zo sterk gelooft Europa nog in 100% "hernieuwbare" energiebronnen.

Het zal een mix worden: dik tegen jouw dogmatisch antinucleaire houding in. :wink:

Jouw lange, niet onderbouwde epistels zullen daar niks aan veranderen.
Ik heb uw onderbouwde en respectvolle manier van debatteren in het rood gezet, je bent nogal fan van kleuren dus ik doe u graag een plezier.

Europa gaat nog altijd voor de switch maar recente gebeurtenissen in Oekraïne hebben de zaken wat door elkaar geschud. Iedereen zal de impact hiervan wel begrijpen. Er is dus nog altijd geloof in HE maar de timing moet noodzakelijkerwijze bijgesteld worden door de veranderende omstandigheden.

Dat gas en kernenergie als groen beschouwd worden vind ik geen goede zaak trouwens.

Dat het een mix zal zijn voor een termijn daar ben ik het volledig mee eens en heb ik ook niet betwist. Voor mij is echter cruciaal dat HE toeneemt en de BASIS vormt van het systeem.
Jouw voorkeur voor aardgascentrales in plaats van kernenergie maken de klimaatproblematiek (uitstoot van broeikasgassen) erger.
En ook dat tracht je goed te praten.
Opnieuw woorden in de mond leggen om een punt te proberen maken.

Ik ben tegen aardgascentrales. Ze zijn door 20 jaar stilstand helaas noodzakelijk geworden. De beste opties zijn niet meer mogelijk en ik betreur dat.
Dizzy schreef:Ik vind mijn argumenten wel onderbouwd
Jouw mening over jouw argumenten doet er niet toe.
Simpel.

Je bent intussen zelfs niet meer vatbaar voor rede.
Zelfs niet voor wél onderbouwde visies...
Grappig, een ander het zwijgen willen opleggen met het onderbouwde argument "simpel", zeer respectvol en vooral enorm indrukwekkend :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

In peer review publicaties laat men zijn mening controleren door anderen: voor publicatie.
Die peer heeft dezelfde hoogwaardige, professionele ervaringen en bewezen kwaliteiten.

En dat heeft een reden. 8)

Afin, iedereen zijn gedacht hé Dizzy.

Ik ben, ahum, toch meer geneigd om een academicus, met bewezen staat van dienst, te geloven in plaats van "Dizzy".
Eufemistisch uitgedrukt.
Laat staan dat er voldoende "hernieuwbare" energie zal zijn om én fossiel én nuclear te vervangen.

Het IEA (International Energy Agency) komt tot dezelfde conclusie: verdubbelen van de nucleaire capaciteit tot ruim 800GW.

Let wel: ook deze mensen zijn niet tegen "hernieuwbare" energiebronnen. Iets dat jij wil laten uitschijnen, heb ik de indruk.

Doch Dizzy heeft "een ander gedacht". :angel:
Dat mag hé: iets van "keuzes en gevolgen"...

Je lijkt wat op ub4b: die wist het ook altijd beter.
En gebruikte, net als jij, "ad hominem" als laatste "redmiddel".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ordon schreef:In peer review publicaties laat men zijn mening controleren door anderen: voor publicatie.
Die peer heeft dezelfde hoogwaardige, professionele ervaringen en bewezen kwaliteiten.

En dat heeft een reden. 8)

Afin, iedereen zijn gedacht hé Dizzy.

Ik ben, ahum, toch meer geneigd om een academicus, met bewezen staat van dienst, te geloven in plaats van "Dizzy".
Eufemistisch uitgedrukt.
Waarom kiezen als ik grotendeels met de prof eens ben?

Jij neemt één uitspraak en trekt daar eenzijdige conclusies uit terwijl uit het hele verhaal je ook een oproep voor meer HE kan opmaken. Ik heb nergens gelezen dat de prof tegen HE is, hij zegt gewoon dat er meer investeringen nodig zijn. Kortom, hetzelfde als ik zeg.
Let wel: ook deze mensen zijn niet tegen "hernieuwbare" energiebronnen. Iets dat jij wil laten uitschijnen, heb ik de indruk.
Je hebt de verkeerde indruk (zie hierboven).
Ordon schreef:Doch Dizzy heeft "een ander gedacht". :angel:
Dat mag hé: iets van "keuzes en gevolgen"...

Je lijkt wat op ub4b: die wist het ook altijd beter.
En gebruikte, net als jij, "ad hominem" als laatste "redmiddel".
Vandaag mag men nog een ander gedacht hebben, ik vind dat geen probleem. Van mij mag jij ook een ander gedacht hebben, ik zal u niet overladen met respectvolle verwijten.

Hahaha, "ad hominem" gebruiken als je al 50 pagina's staat te roepen tegen iedereen die ook maar iets inbrengt tegen uw betoog ROTFL
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Het standpunt van professionals en gerenommeerde autoriteiten is duidelijk.
  • Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel.
  • Er zal dus zeker te weinig hernieuwbare energie zijn om fossiel én nucleair te vervangen
  • De wereldwijde productiecapaciteit van nucleair dient te verdubbelen tot ruim 800GW
  • Hernieuwbare energie tesamen met kernenergie ter vervanging van fossiel
Grotendeels jouw mening. Toch? :lol:

Afin, laten we dan de professionals en gerenommeerde autoriteiten volgen. 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je maakt van het standpunt van een professor direct HET standpunt van professionals en autoriteiten. Ik laat nog enige ruimte voor meningsverschillen. Ook wetenschappers zijn het (gelukkig) niet altijd over alles eens. Er zijn nog altijd wetenschappers die de klimaatverandering ontkennen, net zoals er zijn die corona een verzinsel vinden.

Dat er te weinig HE IS daar ben ik het volledig mee eens, dat er veel meer moet komen ook.

Dat kernenergie in de mix zit vind ik ook niet verkeerd maar ik zie dat scenario liever uitdoven. Voor mij moeten investeringen dus eerder naar HE en opslag gaan en niet meer naar nieuwe kerncentrales.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Dat er te weinig HE IS daar ben ik het volledig mee eens, dat er veel meer moet komen ook.
"Zal zijn" staat er Dizzy. :wink:

Op welk van de volgende punten moeten de professionals en gerenommeerde autoriteiten volgens jou nog aanpassingen doen?
Zo ja, geef exact aan dewelke en onderbouw jouw visie.
  • Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel.
  • Er zal dus zeker te weinig hernieuwbare energie zijn om fossiel én nucleair te vervangen
  • De wereldwijde productiecapaciteit van nucleair dient te verdubbelen tot ruim 800GW
  • Hernieuwbare energie tesamen met kernenergie ter vervanging van fossiel
Ik ben het alvast eens met de professionals en gerenommeerde autoriteiten. :wink:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat ze in Frankrijk de kerncentrales op een lager pitje moesten laten draaien, wisten we al.
De voorbije dagen moest dat ook in België gebeuren. Ondertussen is de hittegolf het hittemoment voorbij en mag de centrale terug "vollen bak" produceren.
Zo betrouwbaar zijn die dingen dus:
- afval voor de komende 100'000 jaar (tenzij afvalreductieprogramma's) op kosten van de staat
- als het droog is, is er onvoldoende koelwater en moeten ze afgeschakeld worden
- als het warm is, is de aanvoer- of afvoertemperatuur te hoog

@H is geen bron, maar een drager
Dat klopt, maar hoe relevant is dat?
Is aardgas of olie dan zo anders?
We hebben het zelf niet in BE en dus moeten we het importeren. Of we dan aardolie/aardgas importeren of waterstof/ammoniak, maakt dat het grote verschil?

@de professor
Zonder financiering komt het niet van de grond.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat er te weinig HE is daar ben ik het volledig mee eens, dat er veel meer moet komen ook.

Ik heb verder gelezen dan de titel en dan lees je dat er veel HE moet bijkomen. De titel gaat immers enkel uit van de veronderstelling dat niets verandert, ik ga uit dat we wel veranderen nl naar meer HE. Om het voor iedereen begrijpbaar te stellen: "Als we niets veranderen zal er te weinig HE zijn" zou een betere titel geweest zijn die de volledige tekst beter samenvat.

Dat kernenergie nog in de mix zit, vind ik ook niet verkeerd maar ik zie dat scenario liever uitdoven. Voor mij moeten investeringen dus eerder naar HE en opslag gaan en niet meer naar nieuwe kerncentrales.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ondertussen is de hittegolf het hittemoment voorbij
Idd, het was eventjes iets warmer (niets bijzonders eigenlijk voor de tijd v/h jaar) maar het nationale warmterecord werd zeker niet scherper gesteld, en dit was zeker ook geen hittegolf, wat HLN ook weer moge beweren. Het valt wel op dat de bevolking veel minder met wat warmte kan omgaan dan vroeger: zich veel te warm kleden, niet weten waar/hoe men verkoeling kan vinden, (te) actief (buiten) blijven tussen 13u en 17u, onvoldoende water drinken etc.

Volgens de huidige weerkaarten staat er een authentieke hittegolf - dat zou de eerste zijn sinds 2020 - op het programma vanaf volgende week vrijdag of zaterdag, maar op zo'n termijn is de kans nog groot genoeg dat een hogedrukgebied net iets westelijker uitvalt dan gedacht en we aloude NW-kil/regen krijgen in de plaats. De aanhoudende droogte bij ons en de bosbranden in het zuiden verhogen wel - in theorie althans - onze kans op een authentieke hittegolf tussen nu en pakweg half augustus.
heist_175 schreef: - als het droog is, is er onvoldoende koelwater en moeten ze afgeschakeld worden
- als het warm is, is de aanvoer- of afvoertemperatuur te hoog
Goh, zoals gezegd zijn dit maatregelen die niet vaak genomen moeten worden bij ons, wat het warme betreft zeker niet meer dan vroeger want het KMI heeft al talloze (echte) hittegolven opgetekend, zowel in haar recente als minder recente geschiedenis. Wat het droge betreft, dat wel meer dan vroeger, niet omdat het droger geworden is op jaarbasis, maar wel omdat we het vele water van de winter per direct richting zee sturen ipv het te bufferen - een probleem dat we zelf creëren. Dat gezegd zijnde, door het opstarten van nieuwe vervuilende gascentrales - zoals Groen doet - zal het in de toekomst nog wat meer voorvallen want dan wordt het nog warmer en droger in de zomer.

Bovendien - als men deze maatregelen moet nemen - is dit slechts het terugschroeven van nucleaire productie (niet het volledig afschakelen zoals je beweert) EN zou er in zo'n periode vanzelfsprekend volop HE beschikbaar zijn ter compensatie*, zodat we eigenlijk enkel exportcapaciteit mislopen. Zoiets valt niet voor in een periode van bittere vrieskou waarbij verwarming een levensnoodzakelijkheid is en je ook niet op HE kan rekenen. Ik dacht dat ze daar in energiestaat Texas nog wel iets over kunnen zeggen, of we in putteke winter op HE en gas zouden kunnen rekenen. Gelukkig maar (?) dat wij tot het einde der dagen veroordeeld zijn tot deprimerende, grijze, natte en relatief warme winters en een ganse generatie jongeren al geen beeld meer kan vormen van wat een normale winter bij ons hoort te zijn.

* HE kon op 19 juli tijdens de middaguren aan ~50% van de energievraag voldoen, wat ongeveer gelijk is aan het nominatieve huidige aandeel van het nucleaire park.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

CCatalyst schreef: * HE kon op 19 juli tijdens de middaguren aan ~50% van de energievraag voldoen, wat ongeveer gelijk is aan het nominatieve huidige aandeel van het nucleaire park.
Hoeveel % zou het zijn tijdens nachtelijke uren?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Deze data is available op:
https://electricitymaps.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Link is niet nodig, gewoon een (ruwe) schatting. 5%, 10% of minder?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Kleine anekdote ivm bouw van nieuwe kerncentrales: ik was hier gisteren naar een programma op de franse TV aan het kijken waar men een gesprek had over de 15% gas besparing van de EU, aansluitend ging het over kerncentrales. Vooral over het feit dat ze van plan zijn om op "korte" termijn er 6 bij te bouwen voor een prijskaartje van 52 miljard euro. Men refereerde dan, om maar aan te tonen hoe onvanzelfsprekend dat is, naar hun centrale in Flamanviille. Daar zijn ze sinds 2007 (!) één EPR reactor aan het bijbouwen. Initiële kostprijs 3 miljard, momenteel staat de teller op 19 miljard (de 2 andere EPR reactors zijn trouwen Hinkley Point en Olkiluoto, beide waanzinnige cost overrun en jaaaaaren achter op schema). Blijkbaar is het gebrek aan competenties een groot probleem in Frankrijk. De afgelopen jaren was er veel twijfel en gepalaver over de kerncentrales (moeten we er niet vanaf etc..) waardoor veel mensen uit de branche zijn gestapt en er is ook véél te weinig instroom van competente mensen.
Het kwam er op neer dat men er niet veel vertrouwen in had dat het goed zou komen. Als het al in HET land van de kernenergie zo'n probleem is dan stel ik mij toch vragen over hoe het elders moet. Voor 52 miljard kan er al serieus wat hernieuwbare energie en batterijsystemen geplaatst worden. (totale kost van de geplande extra centrales was trouwens op +150 miljard geraamd)

De hernationalisering van EDF, waar ze het ook over hadden, in dit verhaal lijkt mij wel een goede zaak. Alles wat basisbehoefte is zou niet for profit mogen zijn wat mij betreft.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Doel 1 en 2, bouwtijd 4 jaar (50! jaar geleden)
Doel 3 en 4, bouwtijd 7 jaar (40 jaar geleden)
Tihange 1,2,3, bouwtijd 5-6 jaar (50 jaar geleden)

Dat ze er nu 16 jaar over doen is toch wel tekenend.
Maar dan nog, soms moet je gewoon door de appel heen bijten en eraan beginnen...

Ik ben benieuwd hoeveel van de oorspronkelijke HE installaties het binnen 50 jaar nog doen
Justin
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Die HE installaties gaan geen miljarden kosten om te ontmantelen en recycleren.
Tevens zijn de risico’s verbonden aan HE een heel stuk kleiner
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kerncentrales gaan ook niet zonder extra kosten 50 jaar of langer mee.
Alle technologie die langdurig in gebruik is ondergaat gedurende zijn levensduur updates, onderhoud tot volledige vervanging van onderdelen.
Een installatie na x tijd is dus zeker niet meer de installatie van vlak na de bouw.
In bepaalde situaties is het economisch goedkoper om na x tijd het geheel te vervangen door iets volledig nieuw.
Bij nucleaire plants is dat uiteraard uitgesloten. Je kan het geheel niet vervangen om te vernieuwen want de afbraak duurt jaren en is grotendeels toxisch afval dat omzichtig dient uitgevoerd te worden.
De 1:1 vergelijking dat het ene +50 jaar blijft functioneren en het andere niet is niet alleen appelen met peren vergelijken maar ook nog eens niet correct.
Een HE moet dan ook geen 50+ jaar meegaan volgens zijn oorspronkelijk bouwplan. Een nucleaire centrale doet dat ook niet.
Je moet gaan vergelijken wat na x tijd het geheel geproduceerd heeft en hoeveel, alle kosten van planning tot afbraak en verwerking, iedere kWh dan gekost heeft om te produceren.
Daar begint dan meestal de vergelijking al mank te lopen want voorstanders overdrijven graag de kosten van het ene en minimaliseren (of rekenen ze gewoon niet mee) de kosten waar ze voorstander van zijn.
De onuitputtelijke bron via zon en wind moet je in elk geval al niet periodiek gaan vervangen en het afval ervan verwerken. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk is dat niet correct.

Kernenergie is gewoon veel beter. 8)

't Is niet omdat je bron "onuitputtelijk" is dat je oogstmachine niet kaduk kan zijn. :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Justin schreef:Die HE installaties gaan geen miljarden kosten om te ontmantelen en recycleren.
Tevens zijn de risico’s verbonden aan HE een heel stuk kleiner
https://jaspervis.wordpress.com/2021/07 ... evensduur/
De eigenaar van het windpark is namelijk verplicht het windpark te verwijderen aan het einde van de levensduur (25-35 jaar). En de eigenaar moet al bij de bouw een bankgarantie inleveren om zeker te stellen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Deze bankgarantie zou best bij alle energiecentrales verplicht worden...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Warpozio2: je bent een stukje "vergeten" quoten. :wink:
De materialen in windturbines kunnen aan het einde van hun levensduur voor 85% tot 90% worden hergebruikt.
Ge blijft ook daar dus zitten met een berg afval. Een veel grotere berg zelfs aangezien het materiaalgebruik vele malen hoger ligt.

Tot zover het verhaaltje van 100% "hernieuwbare" energie. :lol:
Justin
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ordon schreef:Warpozio2: je bent een stukje "vergeten" quoten. :wink:
De materialen in windturbines kunnen aan het einde van hun levensduur voor 85% tot 90% worden hergebruikt.
Ge blijft ook daar dus zitten met een berg afval. Een veel grotere berg zelfs aangezien het materiaalgebruik vele malen hoger ligt.

Berg afval?

Bij een kerncentrale is alles afval, 0 % recyclage
warpozio2 schreef: Deze bankgarantie zou best bij alle energiecentrales verplicht worden...
Geen enkele bank gaat die garantie afleveren voor een kerncentrale.

Net zoals er geen enkele verzekeraar een verzekering voor een kerncentrale zal afleveren.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Justin schreef:

Berg afval?

Bij een kerncentrale is alles afval, 0 % recyclage
Haha, ja, en dat heb je rap zelf berekend zeker?
Bijzonder slecht geïnformeerd ben je alvast wel...

Afbeelding

Een oude Oost-Europese kerncentrale: van de 1,8 miljoen ton aan materiaal zal bijna alles gerecycled worden op 16.000 ton na. Bron: VRT.

Dat is dus liefst 99,2% dat gerecycled wordt!

Waarbij je ook nog eens met een veel kleinere hoeveelheid materiaal begint.

Voila, nu zakt die voorstanders van 100% "hernieuwbare" energie hun broek weeral af. :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Het Jasper Vis artikel is van juli 2021, sinds september 2021 kunnen ook de wieken 100% gerecycleerd worden.
https://susanova.be/artikels/primeur-si ... ycleerbaar
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ja, en?

Die oude "verdwijnen" zomaar?

Op welk percentage komt je nadien uit?
Op hoeveel ton niet recycleerbaar afval kom je dan uit?

Wat los in de lucht schieten, zoals je hier doet, zet echt geen zoden aan de dijk.

Blijkbaar zijn er voorstanders van "hernieuwbare" energie die denken dat alles voor de volle 100% hernieuwbaar is.
Dat was toch de propaganda slogan. Niet?
Het is een belangrijke stap in de richting van Siemens' doel om tegen 2040 alleen nog volledig recycleerbare windmolens te bouwen.
Het is de bedoeling.... :lol:

Intussen toetert de Belgische gitzwarte Groene Partij al decennialang over 100% "hernieuwbare" energie...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: Op welk percentage komt je nadien uit?
Dan zou je het aantal huidige windmolens waarvan de wieken aan 85% tot 90% kunnen worden gerecycleerd in een sheet moeten zetten met het aantal windmolens waarvan de wieken aan 100% kunnen worden gerecycleerd.
Momenteel kom je ergens aan een percentage dat tussen de 85% een 100% ligt.
Tegen 2040 zou dat dichter tegen 100% moeten liggen dan nu.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn niet enkel de wieken hé.
Daar komt wel wat meer bij kijken over de volledige life cycle.
warpozio2 schreef:Dan zou je het aantal huidige windmolens
Awel, grote voorstander: lever jij de informatie maar eens aan!

De zonnepanelen is idem: slecht recycleerbaar.
Velen worden gewoon verschredderd: inclusief kostbare materialen.

Met "het is de bedoeling" kom je er heden echt niet meer.
Laatst gewijzigd door Ordon 21 jul 2022, 14:33, in totaal 1 gewijzigd.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:
warpozio2 schreef:Dan zou je het aantal huidige windmolens
Awel, grote voorstander: lever jij de informatie maar eens aan!
Ik wil dat gerust doen... ik vermoed wel dat het voor na de Gentse Feesten zal zijn ;)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

En intussen zal de gigantische afvalberg vanwege "100% hernieuwbare" energie nog decennialang verder groeien....

Ahum, we zullen het voorlopig houden op 85% tot 90% recycleerbaar, at best, van die véél grotere "hernieuwbare" afvalberg.

Zelfs bij de afbraak van een oude Oost-Europese kerncentrale, die niet optimaal gebouwd werd met het oog op recyclage, behaalt men NU een recyclage percentage van 99,2%. Startende van een veel kleiner afvalbergje.

Blijkbaar is het met die "hernieuwbare" energie op vele vlakken "pay peanuts, get monkeys".
Afin, na tussenkomst van de vele subsidies...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: Afin, na tussenkomst van de vele subsidies...
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 13655.html
Arcelor doet het nochtans zonder subsidie,
18 megawatt donkerzwarte windenergie, rechtstreeks uit Finland geïmporteerd.
(flauw grapke :nono: )
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Nu de prijs van electriciteit hoog staat, zal dat inderdaad kunnen.
Zelfs de giga "oversubsidies" van de grote zonnepaneelinstrallaties zullen er allicht aan moeten geloven.

En inderdaad, windenergie is beduidend goedkoper geworden de laatste jaren.
Van de twee (zon en wind) lijkt me dat op grote schaal ook de beste. (Er is ook meer wind in de winter dan in de zomer)

Wat niet betekent dat:
  • Ze beiden niet meer bijdragen aan die gigantische afvalberg...
    "De vervuiler betaalt" zal ongetwijfeld ook daar nog gaan spelen.
  • De volgende horde, opslag van "hernieuwbare" energie, genomen is.

Bij het nemen van die kostelijke horde zal kernenergie ongetwijfeld terug in het vizier komen én technologisch nog verder staan dan nu. :wink:
Naarmate de tijd vordert, zullen de nadelen van "hernieuwbare" energie ook maatschappelijk zichtbaar worden.
Hoe stinkendhard jullie hier nu ook je best doen. :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:Nu de prijs van electriciteit hoog staat, zal dat inderdaad kunnen.
Zelfs de giga "oversubsidies" van de grote zonnepaneelinstrallaties zullen er allicht aan moeten geloven.
Op het moment van bekendmaking stond de electriciteitsprijs voor bedrijven wel op ongeveer de helft van vandaag.
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html
https://www.made-in.be/oost-vlaanderen/ ... l-in-gent/
Ik denk dat de Arcelor CEO tevreden is met zijn beslissing van vorig jaar
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

@warpozio2
Overgewaaid naar het topic Windenergie in de energiemix. :wink:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De nucleaire rente naar een record!

La rente nucléaire atteint un montant record de 785 millions d'euros

785 miljoen euro: 125 miljoen euro meer dan verwacht...

Niet slecht voor iets dat volgens sommigen "verlieslatend" is. :lol:
Engie, l'exploitant français des centrales nucléaires de Doel et Tihange, s'attend à devoir s'acquitter d'une rente nucléaire d'un montant record de 785 millions d'euros.

Le montant doit encore être confirmé par la Creg, le régulateur du secteur de l'énergie, mais il devrait atteindre un niveau record. Engie a ainsi calculé que la rente nucléaire qu'elle devra payer à l'État belge devrait s'élever à quelque 785 millions d'euros.

En mars dernier, alors que le gouvernement fédéral élaborait son budget pour l'année 2023, il tablait sur 660 millions d'euros de revenus via cette taxe. La hausse des prix de l'électricité a fait que cette somme devrait encore être 125 millions d'euros plus élevée.
Bron: L'Echo
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Heet van de naald.
Er is een niet-bindende intentieverklaring om Doel 4 en Tihange 3 in november 2026 weer van start te laten gaan, onder voorbehoud van goedkeuring door de veiligheidsautoriteiten...

:banana:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Klopt
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220722_92068389
Federale regering en Engie sluiten princiepsakkoord over verlenging kerncentrales: “Gezinnen en bedrijven kunnen nu op beide oren slapen”
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Nu Tinne Van der Straeten haar nucleaire boots heeft aangetrokken...
Afin, zo lijkt het toch een beetje. :lol:

Een voortrekkersrol om het langdurig hoogactief afval te verwerken zou haar imago oppoetsen én een internationale glans geven.

Die beslissing omtrent het hoogactief afval zal zij allicht ook nog moeten nemen.

Ik ben benieuwd of ze zal kiezen voor verwerking of onder de grond steken, berging. 8)

't Is met de portemonnee van Engie dat ze aan de slag mag én kan gaan. :!:

Met andere woorden: Hades in Mol of Doel 5 met een nieuwe kernreactor die het hoogactief afval wél kan verwerken.

Met windmolens en/of zonnepanelen kan men dat bestaande hoogactief afval immers nooit verwerken...
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Wat een complete afgang voor Groen, deze partij verpilt alleen de regering zen tijd.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef:Wat een complete afgang voor Groen, deze partij verpilt alleen de regering zen tijd.
Zoals het er naar uitziet zal Doel 4 & Tihange 3 toch 10 jaar verlengd worden?
2000 MW emissiearme electriciteit.
Dat is beter dan Marghem (maar beter dan haar is geen uitdaging :roll:) die er in slaagde om Doel 1 en Tihange 1 10 jaar te verlengen,
800 MW emissiearme electriciteit.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”