Autorijbewijs
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Mijn zoon mag stilaan leren autorijden.
We hebben zowel een automaat als een handgeschakelde.
Beide auto's zijn quasi even nieuw, even groot, beide diesel, ...
Hij wil zijn rijbewijs definitief halen met een handgeschakelde om uiteraard met alles te mogen rijden.
Nu vraag ik me af of het een goed idee is om hem eerst met de automaat te leren rijden om zich zo voornamelijk op het verkeer te kunnen laten concentreren, en pas daarna hem met de handgeschakelde te leren rijden.
"Vroeger" hadden we die keuze niet, en was het sowieso handgeschakeld, dus ja, dat moet uiteraard nog steeds kunnen, maar ja, we hebben nu due luxe, dus waarom niet?
Hij wil zijn rijbewijs definitief halen met een handgeschakelde om uiteraard met alles te mogen rijden.
Nu vraag ik me af of het een goed idee is om hem eerst met de automaat te leren rijden om zich zo voornamelijk op het verkeer te kunnen laten concentreren, en pas daarna hem met de handgeschakelde te leren rijden.
"Vroeger" hadden we die keuze niet, en was het sowieso handgeschakeld, dus ja, dat moet uiteraard nog steeds kunnen, maar ja, we hebben nu due luxe, dus waarom niet?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Ikzelf zou inderdaad ook opteren om te beginnen met een automatisch om het verkeer beter in te schatten. Daarna overschakelen op handgeschakeld en daar dan ook het examen mee doen.
Ik heb het zonder automatische gedaan 6 jaar geleden maar denk dat je het beter kan met een automatische omdat je minder moet nadenken.
Ik heb het zonder automatische gedaan 6 jaar geleden maar denk dat je het beter kan met een automatische omdat je minder moet nadenken.
-
- Elite Poster
Moet je bij het aanvragen van het voorlopige rijbewijs (na dat je de theorie hebt gedaan) aangeven op welke auto je de L hangt ? of mag je die (eindeloos) omwisselen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Het aanbrengen van de L op de achterruit van een auto is afhankelijk van het rijbewijs van de bestuurder die dan met de auto rijdt.
Niet afhankelijk van het voertuig dat aan de voorwaarden voldoet.
Niet afhankelijk van het voertuig dat aan de voorwaarden voldoet.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Ik zou eigenlijk direct met de manuele starten. Eerst op een parking leren in eerste en tweede. Dan pas later op openbare weg. Zo leert hij direct dat automatisme.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Wie rijdt er nu nog handgeschakeld ? In de nabije toekomst is alles automatisch, wel lastig als je een beginners auto gebruikt. Maar tegenwoordig is elke wagen met een automatische versnellingsbak beschikbaar.
Qua comfort is dat toch wel een pak aangenamer … de automaten van vandaag zijn meestal ook sneller dan een handgeschakelde versie
Qua comfort is dat toch wel een pak aangenamer … de automaten van vandaag zijn meestal ook sneller dan een handgeschakelde versie
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Direct handgeschakeld.
En ja alles wordt automaat maar tot nader order is er een verschil in rijbewijs.
J.
En ja alles wordt automaat maar tot nader order is er een verschil in rijbewijs.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Garpenlov
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 74 keer
Altijd handgeschakeld eerst leren, geeft 'em direct het idee van hoe de meeste auto's zullen werken.
Schakelen hoort er nog steeds bij, en hij zal het gevoel moeten gewoon worden.
Het moeilijkste is altijd vertrekken vanop stilstand.
Laten we realistisch zijn...
De meeste mensen die niet met een zilveren lepel geboren zijn, hebben een vrij oude/goedkoop modelletje als eerste auto.
Waar automaat nog een vrij zeldzame keuze is.
Schakelen hoort er nog steeds bij, en hij zal het gevoel moeten gewoon worden.
Het moeilijkste is altijd vertrekken vanop stilstand.
Laten we realistisch zijn...
De meeste mensen die niet met een zilveren lepel geboren zijn, hebben een vrij oude/goedkoop modelletje als eerste auto.
Waar automaat nog een vrij zeldzame keuze is.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
Daar zit het hem idd. De kans dat zijn eerste auto een automaat is is zeer klein. Ik hoop dat hij er geen nodig heeft tot na dat hij is afgestudeerd, en dan zijn we weer 5 jaar verder. Als
hij bvb met de scouts op kamp gaat en daar een busje ofzo moet / mag gebruiken, dan zal dat zeker handgeschakeld zijn.
Ineens voor de leeuwen gooien dan maar ?
hij bvb met de scouts op kamp gaat en daar een busje ofzo moet / mag gebruiken, dan zal dat zeker handgeschakeld zijn.
Ineens voor de leeuwen gooien dan maar ?

- Joe de Mannen
- Elite Poster
ja, en ge moet daar zo'n spel ni van maken 
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
Eén extra stem om te beginnen met handgeschakeld. Dit leer je het beste in het begin. Tegen dat je de drukke weg op gaat hoor je dit imho al onder de knie te hebben los van het occasioneel stilvallen.
- Garpenlov
- Elite Poster
Persoonlijk zou ik nooit meer terugschakelen naar manueel.
Zegde me vroeger niets, ik had altijd zware diesels, 4x4's & camions
Daarna wat Opeltjes, altijd manueel gekozen... Maar pfoeh dat valt bij file's toch enorm tegen.
Heb nu zo'n 7DSG automaat van VAG, echt een luxe zo!
Het enige mindere is de prestaties met een aanhanger, maar je kan altijd nog manueel schakelen indien nodig.
M'n motorfiets blijft echter manueel, dat is een plezier dat je niet kan vervangen met automaat
Zegde me vroeger niets, ik had altijd zware diesels, 4x4's & camions
Daarna wat Opeltjes, altijd manueel gekozen... Maar pfoeh dat valt bij file's toch enorm tegen.
Heb nu zo'n 7DSG automaat van VAG, echt een luxe zo!
Het enige mindere is de prestaties met een aanhanger, maar je kan altijd nog manueel schakelen indien nodig.
M'n motorfiets blijft echter manueel, dat is een plezier dat je niet kan vervangen met automaat

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Op die leeftijd gewoon voor de leeuwen gooien en direct handgeschakeld 
Maar feit is dat binnen enkele jaren de meeste wagens met een automaat (of gewoon zonder, electrisch) zullen zijn. Nu tenzij je hem als ouder sponsort en direct een spiksplinternieuwe state-of-the-art wagen onder zijn gat schuift ga ik er van uit dat hij met een 2de hands zal beginnen die met grote kans zowieso handgeschakeld zal zijn....

Maar feit is dat binnen enkele jaren de meeste wagens met een automaat (of gewoon zonder, electrisch) zullen zijn. Nu tenzij je hem als ouder sponsort en direct een spiksplinternieuwe state-of-the-art wagen onder zijn gat schuift ga ik er van uit dat hij met een 2de hands zal beginnen die met grote kans zowieso handgeschakeld zal zijn....
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Ik rijd met een dct. Ik wil nooit meer terug met een geschakelde. Zaligheid.Garpenlov schreef: M'n motorfiets blijft echter manueel, dat is een plezier dat je niet kan vervangen met automaat
Wat de auto betreft. Ook bij verhuurbedrijven zijn de goedkopere wagens vaak nog handgeschakeld.
-
- Elite Poster
Het is uiteraard de bedoeling zijn examen te doen in een manuele. De vraag is: eerst gewenning op de weg opdoen in een automaat om dan bvb een maand later met de manuele te beginnen rijden ? of toch ineens met de manuele.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Ik zou direct manueel aanraden.
Want gewenning van verkeer is ook gewenning om met veel dingen bezig te zijn.
Als je dan later de switch naar manueel gaat doen, zal je die verkeerswenning waarschijnlijk terug opnieuw moeten doen.
De top voor een rijschool te gaan, sta ik zelf ook achter.
Eigen fouten worden heel vaak doorgegeven aan nieuwe generatie en rijschool helpt daar wel echt bij. Zeker omdat de wagen ook aangepast is om echt direct verkeerswenning te doen. Je zit er veiliger als leerlingstudent.
Want gewenning van verkeer is ook gewenning om met veel dingen bezig te zijn.
Als je dan later de switch naar manueel gaat doen, zal je die verkeerswenning waarschijnlijk terug opnieuw moeten doen.
De top voor een rijschool te gaan, sta ik zelf ook achter.
Eigen fouten worden heel vaak doorgegeven aan nieuwe generatie en rijschool helpt daar wel echt bij. Zeker omdat de wagen ook aangepast is om echt direct verkeerswenning te doen. Je zit er veiliger als leerlingstudent.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Om ff erop terug te komen, ja … aanleren best manueel. Mijn post was semi sarcastisch.
Automaat is een luxe en heeft geen leercurve als je al handgeschakeld kan rijden (buiten dan ff je rechtervoet leren in bedwang te houden).
Die gewenning zou ik ook niet doen, want dan heeft hij al geproefd van een automaat en is de motivatie omdat zo te leren mogelijk weg ? Heeft imho ook geen zin, vlot schakelen is niet zo moeilijk, maar zorgt er ook voor dat je verplicht wordt op de weg te blijven concentreren terwijl je ook andere handelingen uitvoert.
Automaat is een luxe en heeft geen leercurve als je al handgeschakeld kan rijden (buiten dan ff je rechtervoet leren in bedwang te houden).
Die gewenning zou ik ook niet doen, want dan heeft hij al geproefd van een automaat en is de motivatie omdat zo te leren mogelijk weg ? Heeft imho ook geen zin, vlot schakelen is niet zo moeilijk, maar zorgt er ook voor dat je verplicht wordt op de weg te blijven concentreren terwijl je ook andere handelingen uitvoert.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
opnieuw: handgeschakeld. Eerst op 't gemak op een parking en dan pas de weg op uiteraard.
J.
J.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Handgeschakeld beginnen op privé-terrein. Je moet goed begrijpen hoe een handgeschakelde auto werkt, voor je op de openbare weg begint.
Ik deed zelf 18 uur rijschool en ben daar nog steeds heel erg tevreden over.
Twee belangrijke zaken heb ik onthouden:
- ik moest tijdens de lessen luidop de betekenis van alle verkeersborden en -markeringen die ik tegenkwam opzeggen.
- bij het afslaan (op kruispunten) moest ik PATS toepassen: Pinken, Afremmen, Terugschakelen, Spiegels checken
Ik deed zelf 18 uur rijschool en ben daar nog steeds heel erg tevreden over.
Twee belangrijke zaken heb ik onthouden:
- ik moest tijdens de lessen luidop de betekenis van alle verkeersborden en -markeringen die ik tegenkwam opzeggen.
- bij het afslaan (op kruispunten) moest ik PATS toepassen: Pinken, Afremmen, Terugschakelen, Spiegels checken
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
+1 om te beginnen met handgeschakeld.
Eerst de techniek en het gevoel aanleren op een veilige plaats met alle ruimte en dan pas op de openbare weg tussen het andere verkeer.
Het argument dat we toch evolueren naar automaten is vandaag nog niet sterk genoeg. De kans dat zijn eerste auto direct een automaat is is klein en je kiest ook niet altijd zelf met wat je rijd: Auto van de werkgever, bob spelen met de wagen van iemand, huurauto, camionette in bruikleen bij de meubelwinkel,...
Manueel rijbewijs heeft zeker nog zijn meerwaarde.
Over rijschool ben ik zelf sceptisch.
Auto gedaan met ouders en dat heeft me niet alleen peanuts gekost maar ik ben er ook als beter chauffeur uitgekomen imho. Ik heb ongeveer een jaar met de L en begeleider gereden en in die periode redelijk wat km's en scenarios gedaan. Van de kust tot in de ardennen, van smalle bochtige grindwegels tot lange rechte stukken snelweg (met weinig verkeer tot uren file), van rustige dorpjes tot de chaotische grootsteden,..
Motor gedaan met de rijschool omdat dat verplicht is en daar heb ik niet leren motorrijden maar de manoeuvres ingestudeerd met het model motor van de rijschool. De 2 ofzo ritjes op enkele km buiten het oefenterrein waren amper een correcte weerspiegeling van wat motorrijden echt is. De eerste keer dat ik sneller dan 70 ging op dat ding was op de terugweg van het rijexamen...
Dat bevestigde mijn perceptie dat een rijschool vooral een overbodige dure aangelegenheid is die focust op je te laten slagen op het examen ongeacht of je het rijden nu echt onder de knie hebt. Niet onlogisch want je hebt maar een beperkt aantal uren en hoge cijfers voor de slaagkansen zijn goede reclame waarmee een rijschool kan uitpakken.
Eerst de techniek en het gevoel aanleren op een veilige plaats met alle ruimte en dan pas op de openbare weg tussen het andere verkeer.
Het argument dat we toch evolueren naar automaten is vandaag nog niet sterk genoeg. De kans dat zijn eerste auto direct een automaat is is klein en je kiest ook niet altijd zelf met wat je rijd: Auto van de werkgever, bob spelen met de wagen van iemand, huurauto, camionette in bruikleen bij de meubelwinkel,...
Manueel rijbewijs heeft zeker nog zijn meerwaarde.
Over rijschool ben ik zelf sceptisch.
Auto gedaan met ouders en dat heeft me niet alleen peanuts gekost maar ik ben er ook als beter chauffeur uitgekomen imho. Ik heb ongeveer een jaar met de L en begeleider gereden en in die periode redelijk wat km's en scenarios gedaan. Van de kust tot in de ardennen, van smalle bochtige grindwegels tot lange rechte stukken snelweg (met weinig verkeer tot uren file), van rustige dorpjes tot de chaotische grootsteden,..
Motor gedaan met de rijschool omdat dat verplicht is en daar heb ik niet leren motorrijden maar de manoeuvres ingestudeerd met het model motor van de rijschool. De 2 ofzo ritjes op enkele km buiten het oefenterrein waren amper een correcte weerspiegeling van wat motorrijden echt is. De eerste keer dat ik sneller dan 70 ging op dat ding was op de terugweg van het rijexamen...
Dat bevestigde mijn perceptie dat een rijschool vooral een overbodige dure aangelegenheid is die focust op je te laten slagen op het examen ongeacht of je het rijden nu echt onder de knie hebt. Niet onlogisch want je hebt maar een beperkt aantal uren en hoge cijfers voor de slaagkansen zijn goede reclame waarmee een rijschool kan uitpakken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Velen hebben het uw zoon voorgedaan met een handgeschakelde leren rijden, zolang een automaat een beperking is op het huidige rijbewijs.
Ik meen me nog te herinneren op het examen nog een opmerking schakeltechniek gehad te hebben, dus het is toch niet zo gemakkelijk voor een beginner om het goed en juist onder de knie te krijgen.
En leer hem met de traagste auto rijden, zo'n snelle automaat en stoer willen doen is vragen om problemen.
Je hebt veel minder voeling met snelheid.
Ik meen me nog te herinneren op het examen nog een opmerking schakeltechniek gehad te hebben, dus het is toch niet zo gemakkelijk voor een beginner om het goed en juist onder de knie te krijgen.
En leer hem met de traagste auto rijden, zo'n snelle automaat en stoer willen doen is vragen om problemen.
Je hebt veel minder voeling met snelheid.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
- Bedankt: 114 keer
Meteen handgeschakeld beginnen lijkt mij wel opportuun. Naar mijn aanvoelen is dat een techniek die je er best in het begin bij neemt als deel van het hele gebeuren. Als dat dan weg valt in een automaat, des te beter. Andersom gaat dat als een hekel punt aanvoelen denk ik.
Hoewel persoonlijke auto's waarschijnlijk wel meer en meer naar automatisch gaan evolueren, ga je zeker nog in aanraking komen met een manuele. Zoals je zegt: in de jeugdbeweging, huurcamionette, ... Op die momenten is het fijn dat je eender waar kan instappen en je je daar geen zorgen over moet maken.
Rijschool heb ik zelf niet gedaan, maar ik heb wel de hele periode met mijn voorlopig rijbewijs élke rit gedaan eens ik wat vaardig was op de weg. Ongeacht de afstand, lange ritten, kleine weggetjes, ... Een goede autorijder wordt je vooral door kilometers te slijten op de baan en je aan zo veel mogelijk situaties bloot te stellen, niet door op een rustige avond eens een uurtje te "gaan oefenen".
Tegen het einde heb ik dan wel opgezocht waarop gelet werd tijdens het examen, en dan van de eerste keer geslaagd.
Hoewel persoonlijke auto's waarschijnlijk wel meer en meer naar automatisch gaan evolueren, ga je zeker nog in aanraking komen met een manuele. Zoals je zegt: in de jeugdbeweging, huurcamionette, ... Op die momenten is het fijn dat je eender waar kan instappen en je je daar geen zorgen over moet maken.
Rijschool heb ik zelf niet gedaan, maar ik heb wel de hele periode met mijn voorlopig rijbewijs élke rit gedaan eens ik wat vaardig was op de weg. Ongeacht de afstand, lange ritten, kleine weggetjes, ... Een goede autorijder wordt je vooral door kilometers te slijten op de baan en je aan zo veel mogelijk situaties bloot te stellen, niet door op een rustige avond eens een uurtje te "gaan oefenen".
Tegen het einde heb ik dan wel opgezocht waarop gelet werd tijdens het examen, en dan van de eerste keer geslaagd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 71 keer
Of bovenstaand het belangrijkste is?ygeffens schreef:Mijn zoon mag stilaan leren autorijden.
Wat met BA-verzekering en de kleine lettertjes.
Er zijn maatschappijen waarbij kinderen aan zelfde bonus-malus starten als de ouders.
Dus een goedkope BA-verzekering als starter.
Ouder 0 kind start ook aan O op eigen naam zonder gefoefel.
Wel een vereiste ouder stapt over van BA-verzekeraar.
-
- Elite Poster
Dit laatste lijkt me helemaal naast de kwestie. Het gaat me in de eerste plaats wat de beste manier is om je goed auto te leren rijden met middelen die ik beschikbaar heb.
Als ik het hier goed heb begrepen is beginnen met een handgeschakelde auto op een privéterrein stap 1.
Meningen over rijschool zijn verdeeld, al zat het (om financiële redenen) niet direct in mijn gedacht om het via die weg te doen.
Nu moet hij eerst zijn theorie maar halen.
Bedankt voor de input.
Als ik het hier goed heb begrepen is beginnen met een handgeschakelde auto op een privéterrein stap 1.
Meningen over rijschool zijn verdeeld, al zat het (om financiële redenen) niet direct in mijn gedacht om het via die weg te doen.
Nu moet hij eerst zijn theorie maar halen.
Bedankt voor de input.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Terechte reden, uiteindelijk roei je met de riemen die je hebt om het zo te zeggen.ygeffens schreef: Meningen over rijschool zijn verdeeld, al zat het (om financiële redenen) niet direct in mijn gedacht om het via die weg te doen.
.
Genoeg mensen die goede chauffeurs zijn zonder rijschool. Rijschool is gewoon wat meer zekerheid/garantie maar die is ook niet 100%
Veel succes

Beste advies voor jonge chauffeurs, heb er al veel aan gehad en nog steeds: Trage muziek (zoals klassieke) helpen echt wel. Veel rustiger rijgedrag dat passief inwerkt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Kostprijs bij de rijschool is nogal afhankelijk van het aantal uur. Sowieso is een basisopleiding van 6h al een grote meerwaarde. Met een auto rijden kost sowieso (veel) geld.
Indertijd vakantiejob gedaan om mijn rijlessen te betalen.

- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Ik heb mijn ex leren rijden, maar was wel blij dat ze enkele uren rijschool gevolgd gevolgd. Kwestie van de vitessenbak en koppeling toch een beetje te sparen…
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Je moet ze allebei kunnen vind ik. Als je eens naar de VS gaat ga je quasi geen manueel vinden.
Natuurlijk, eenmaal je manueel kan is automatisch niet moeilijk meer, alhoewel er wel een paar zaken zijn om op te letten want een automaat heeft meer standen dan enkel Drive, Neutral, Reverse.
Van auto naar manueel is wat moeilijker, maar moderne manuele wagens hebben toch al veel meer tolerantie voor schakelingfouten dan pakweg 10-20 jaar geleden waar het gegarandeerd nog stilvallen was op de slechtst mogelijke plaats.
Natuurlijk, eenmaal je manueel kan is automatisch niet moeilijk meer, alhoewel er wel een paar zaken zijn om op te letten want een automaat heeft meer standen dan enkel Drive, Neutral, Reverse.
Van auto naar manueel is wat moeilijker, maar moderne manuele wagens hebben toch al veel meer tolerantie voor schakelingfouten dan pakweg 10-20 jaar geleden waar het gegarandeerd nog stilvallen was op de slechtst mogelijke plaats.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Als de leerling het aankan, is het best om direct manueel te beginnen.
Sommige slechte leerlingen echter zijn gebaat bij het verdelen van de werklast.
Kies je voor rijschool, dan is het wel best van de leerling toch al leren starten/stoppen hebben zonder stil te vallen.
Daar doen rijscholen toch vaak minstens een uurtje, some twee, over, en dat is zonde van de 6/20u die je maar krijgt, om dat daaraan te verspillen.
Sommige slechte leerlingen echter zijn gebaat bij het verdelen van de werklast.
Kies je voor rijschool, dan is het wel best van de leerling toch al leren starten/stoppen hebben zonder stil te vallen.
Daar doen rijscholen toch vaak minstens een uurtje, some twee, over, en dat is zonde van de 6/20u die je maar krijgt, om dat daaraan te verspillen.
- Garpenlov
- Elite Poster
Nee hoor, hier zijn nooit toleranties voor geweest.CCatalyst schreef:maar moderne manuele wagens hebben toch al veel meer tolerantie voor schakelingfouten dan pakweg 10-20 jaar geleden waar het gegarandeerd nog stilvallen was op de slechtst mogelijke plaats.
Een manuele bak is nog altijd exact hetzelfde qua slijtage dan 20 jaar terug. Enkel zie je nu meer 6bakken.
-Tandwielen & syncros vreten af als je schakelt zonder de koppeling volledig te ontkoppelen. Kan je een 50tal keer doen vooraleer het echt merkbaar afgevreet.
-koppeling plaat die vroegtijdig verslijt wegens voet op de koppeling houden.
De enige automaat waarmee je als beginner mee moet rekening houden zijn de DSG’s (Audi Stronic), dit zijn geen echte automaten maar gemotoriseerde manuele bakken.
Dit wil zeggen als je de rempedaal half inhouden, dat de koppeling plaatjes ook half grillen, met snelle slijtage als gevolg. Als je moet stoppen, de pedaal fatsoenlijk indrukken.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Integendeel! Vele motoren zijn voorzien van turbo / compressor en hebben zo een pak minderCCatalyst schreef:maar moderne manuele wagens hebben toch al veel meer tolerantie voor schakelingfouten dan pakweg 10-20 jaar geleden waar het gegarandeerd nog stilvallen was op de slechtst mogelijke plaats.
energie in ronddraaiende massa's delen en hebben minder inertie om een te snelle koppeling uit stilstand zonder stilvallen door te komen..
Zo'n goede oude diesel was een pak toleranter om niet stil te vallen want die z'n energie was reeds mechanisch meer aanwezig dan dat er eerst nog brandstof verbrand moest worden.
Ik heb uit onwetendheid bij het leren rijden nog kunnen vertrekken in derde in het begin zonder stilvallen... Moet je met nieuwe auto niet proberen.

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
+1 handgeschakeld en eventueel zonder servo
Neen, ik zou er ook voor kiezen handgeschakeld.
Mijn kinderen zijn maar 9 en 11.
Dus tegen die tijd is de keuze waarschijnlijk voor mij gemaakt.

Neen, ik zou er ook voor kiezen handgeschakeld.
Mijn kinderen zijn maar 9 en 11.
Dus tegen die tijd is de keuze waarschijnlijk voor mij gemaakt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Inderdaad... precies of je moet ingenieur zijn om handgeschakeld te kunnen leren en je te concentreren op het verkeerJoe de Mannen schreef:ja, en ge moet daar zo'n spel ni van maken

Miljoenen mensen zijn je voorgegaan... geen rocket science dus.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Nee, maar wel een terechte vraag van de op omdat handgeschakeld er jaar na jaar op achteruit gaat. Ik ken al een aantal mensen die gewoon een automaat rijbewijs hebben en die niet van de jongsten zijn. Vroeger was dat al eens een probleem om een 2de hands auto te vinden maar nu echt niet meer tenzij door de tekorten, maar dat is een ander verhaal.
Jongeren zijn vaak ook zo van: ik kies voor de makkelijkste oplossing en dan is dat automaat natuurlijk. Handgeschakeld is uiteraard een ervaring op zich en na een weekje rijden is dat al een automatisme.
Jongeren zijn vaak ook zo van: ik kies voor de makkelijkste oplossing en dan is dat automaat natuurlijk. Handgeschakeld is uiteraard een ervaring op zich en na een weekje rijden is dat al een automatisme.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Geen idee of het terecht is... ga voor handgeschakeld en je zal nooit een probleem hebben.
Leer automatisch rijden en vroeg of laat (de kans wordt wel kleiner) ga je toch eens merken dat je het nodig hebt.
Moest het nu zo'n drama zijn om handgeschakeld te leren rijden zou ik het nog begrijpen... maar dat is het dus niet (dus ga er gewoon voor).
Leer automatisch rijden en vroeg of laat (de kans wordt wel kleiner) ga je toch eens merken dat je het nodig hebt.
Moest het nu zo'n drama zijn om handgeschakeld te leren rijden zou ik het nog begrijpen... maar dat is het dus niet (dus ga er gewoon voor).