Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn laatste aankoop van een grasmaairobot was niet zo'n succes.
De elektrische grasmaaier van 'den Aldi' die ik had om occasioneel het gras af te doen als het wat te hoog stond voor onze robot (de eerste die we hadden) die heeft het ook begeven.
Tijdens onze zomervakantie hebben de buren in onze afwezigheid het gras afgedaan. Volgende week ben ik terug thuis, en dan is het terug aan mij. Lang over gedacht, maar ik denk niet dat ik nog eens voor een poging-robot wil gaan.
Dus dan maar ineens goed. 300m2 af te doen. Met de geleende maaier van andere buren, nog voor ons vertrek, was het afgereden op 15 minuten. Dat valt dus best mee.
Ik wil niet te krenterig zijn, aan de robot wilde ik ook wel 800/900 euro spenderen, dus die benzine maaier mag dat ook kosten.
Het grote voordeel van de robot was: geen gras wegdoen in de groene bak of in het (redelijk) kleine kippenhok.
Dus een maaier met mulching functie (?)
Mag ik dat letterlijk ook van verwachten? Geen afgedaan gras hoeven weg te doen?
Wie heeft hier ervaring mee? Welke zou je me kunnen aanraden?
Qua motor dacht ik dat ik best kies voor Honda of Brigss & Stratton. Goede keuze ?
Alle tips welkom, ik zou hem volgende week willen aanschaffen om niet op de buren te moeten blijven rekenen.
Benzine grasmaaier met mulching
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Hou er ook rekening mee dat wanneer je de mulching functie van een grasmaaier gebruikt het gras niet te lang mag zijn en niet nat.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Met een Honda doe je geen miskoop. Met een Torro ook niet maar beiden zitten zeker in de hogere prijsklasse van grasmaaiers...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Sorry … maar 300m2 doe je echt niet op 15 minuten hoor. En mulching is enkel OK als je MINIMAAL 1x per week je gras afrijdt.
Heb ongeveer dezelfde oppervlakte gras en de aankoop van de Landroid Worx wordt gezien als de beste van de afgelopen jaren.
Heb ongeveer dezelfde oppervlakte gras en de aankoop van de Landroid Worx wordt gezien als de beste van de afgelopen jaren.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Welke klachten?ygeffens schreef:
Mijn laatste aankoop van een grasmaairobot was niet zo'n succes.
Een echte mulchmaaier kopen, geen omgebouwde zakmaaier.ygeffens schreef: Dus een maaier met mulching functie (?)
Mag ik dat letterlijk ook van verwachten? Geen afgedaan gras hoeven weg te doen?
Wie heeft hier ervaring mee? Welke zou je me kunnen aanraden?
Door vaak te mulchen gaat uw grasmat verdichten, dus vaker beluchten en verticuteren is nodig.
Reken ook dat als het gras goed groeit je 2 à 3 keer per week moet maaien om de grassnippers klein te houden.
Op vochtig gras gaan er ook altijd grassnippers aan je schoenen kleven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik dacht aan afrijden per 5 dagen, maar idd, het slechte weer kan wel roet in zo'n planning gooien.
@Sasuke
15 minuten was misschien 20, maar zeker niet meer. Was een oude (robuuste) benzinemaaier van een buurman (geen idee van merk/type). 53 of 56 cm diameter (kan dat ?). Toen we (mijn zoon) in de helft was, even gezien wat er in de bak zat en die was niet eens half vol. Toch maar leeg gemaakt en doorgereden. Er moest wel maar een cm af, ik kan me voorstellen dat als er 3 cm af moet dat het een groot verschil is.
Ik deed er vroeger elektrisch ook niet zo lang over, meestal was ik er op een half uurtje vanaf, zelfs met dat Aldi-ding.
@Freek
De Bosch indego 700+ was hier 1 maand in gebruik. Hij moest regelmatig zijn positie zoeken. Het gevolg was dat hij bij een volgende beurt niet meer wist waar die was gebleven. Dus begon die maar gewoon van 0. Of als hij het wel wist (ttz. dacht), dan begon die bvb een meter verder dan waar hij de vorige keer gestopt was. Gevolg, onafgereden stukken. Met als gevolg dat de volgende keer dat hij daar passeerde te veel weerstand ondervond en gewoon stopte en terugkeerde op zijn traject. Dus werd het weer niet afgereden. Dat had ik met mijn Husqvarna niet (AC220), maar ja, die is ter ziele...
Bijkomend probleem, onze tuin is 1 deel, maar precies in het midden is een smalle opening van 1,8m. De robot vertrok uiteraard steeds in deel 1. Bij de Husqvarna was het probleem dat die zelfden in deel 2 kwam, ook al was die extra begeleidingsdraad aangesloten. Een robot die willekeurig rijdt zal procentueel veel meer in deel 1 zijn (waar hij start) dan in deel 2.
Soit, ik heb niet veel zin meer in de willekeur van zo'n robot, vandaar dus de (ondertussen veranderde) voorkeur voor een benzinemaaier.
Zelfs al kan ik niet steeds gebruik maken van de mulching, als ik al slechts 50% van het gras kan mulchen en de andere keren het alsnog in de groene bak, bij de kippen, ... moet doen, dan ben ik al blij.
Van snippers aan de zolen heb ik nooit iets gemerkt met de robots, verticuteren heb ik nooit gedaan.
@Sasuke
15 minuten was misschien 20, maar zeker niet meer. Was een oude (robuuste) benzinemaaier van een buurman (geen idee van merk/type). 53 of 56 cm diameter (kan dat ?). Toen we (mijn zoon) in de helft was, even gezien wat er in de bak zat en die was niet eens half vol. Toch maar leeg gemaakt en doorgereden. Er moest wel maar een cm af, ik kan me voorstellen dat als er 3 cm af moet dat het een groot verschil is.
Ik deed er vroeger elektrisch ook niet zo lang over, meestal was ik er op een half uurtje vanaf, zelfs met dat Aldi-ding.
@Freek
De Bosch indego 700+ was hier 1 maand in gebruik. Hij moest regelmatig zijn positie zoeken. Het gevolg was dat hij bij een volgende beurt niet meer wist waar die was gebleven. Dus begon die maar gewoon van 0. Of als hij het wel wist (ttz. dacht), dan begon die bvb een meter verder dan waar hij de vorige keer gestopt was. Gevolg, onafgereden stukken. Met als gevolg dat de volgende keer dat hij daar passeerde te veel weerstand ondervond en gewoon stopte en terugkeerde op zijn traject. Dus werd het weer niet afgereden. Dat had ik met mijn Husqvarna niet (AC220), maar ja, die is ter ziele...
Bijkomend probleem, onze tuin is 1 deel, maar precies in het midden is een smalle opening van 1,8m. De robot vertrok uiteraard steeds in deel 1. Bij de Husqvarna was het probleem dat die zelfden in deel 2 kwam, ook al was die extra begeleidingsdraad aangesloten. Een robot die willekeurig rijdt zal procentueel veel meer in deel 1 zijn (waar hij start) dan in deel 2.
Soit, ik heb niet veel zin meer in de willekeur van zo'n robot, vandaar dus de (ondertussen veranderde) voorkeur voor een benzinemaaier.
Zelfs al kan ik niet steeds gebruik maken van de mulching, als ik al slechts 50% van het gras kan mulchen en de andere keren het alsnog in de groene bak, bij de kippen, ... moet doen, dan ben ik al blij.
Van snippers aan de zolen heb ik nooit iets gemerkt met de robots, verticuteren heb ik nooit gedaan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Hier een Honda hrx476c met oplastiek maaidek. (2dehands gekocht voor €150 van iemand die een robotmaaier gekocht had en volgens mij dacht dat er iets mee schol (slechte afstelling van de gaskabel, maar soit))
Ik heb dat spel al zo mishandeld dat ik het verdenk onverwoestbaar te zijn. Doe er wel jaarlijks zelf onderhoud aan, zoals messen slijpen, nieuwe olie, afkuisen voor einde seizoen..
Heel tevreden mee.
Meestal mulch ik, maar begin of einde seizoen durf ik de bak wel is gebruiken. We hebben ook 2-3a bloemenweide die ik einde seizoen maai en dan is die bak wel nodig.
Doe er +- 60 minuten over voor 1400m2 en probeer het per 10 dagen te doen. (Hangt van het weer af, na hevige regen en daarna droog zonnig weer schiet het soms wel is omhoog)
Meestal op 5cm.
Ben wel aan het kijken voor een mulch only zitmaaier extra aan te schaffen voor de luiere momenten en het plezier
.
T is natuurlijk wel altijd een karwei maar zowel mijn partner als ik rijden wel graag gras met een goei muziekske op.
Ik heb dat spel al zo mishandeld dat ik het verdenk onverwoestbaar te zijn. Doe er wel jaarlijks zelf onderhoud aan, zoals messen slijpen, nieuwe olie, afkuisen voor einde seizoen..
Heel tevreden mee.
Meestal mulch ik, maar begin of einde seizoen durf ik de bak wel is gebruiken. We hebben ook 2-3a bloemenweide die ik einde seizoen maai en dan is die bak wel nodig.
Doe er +- 60 minuten over voor 1400m2 en probeer het per 10 dagen te doen. (Hangt van het weer af, na hevige regen en daarna droog zonnig weer schiet het soms wel is omhoog)
Meestal op 5cm.
Ben wel aan het kijken voor een mulch only zitmaaier extra aan te schaffen voor de luiere momenten en het plezier

T is natuurlijk wel altijd een karwei maar zowel mijn partner als ik rijden wel graag gras met een goei muziekske op.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik heb 500m2 te maaien, eerst dacht ik ook te mulchen, maar elke tuinman raadt dat af.
Ik heb zo’n 16 jaar geleden een stiga gekocht met honda motor.
Super toestel.
Het gras voer ik af in een groenbak van imog. Kost wat, maar geeft veel luxe.
Ik heb zo’n 16 jaar geleden een stiga gekocht met honda motor.
Super toestel.
Het gras voer ik af in een groenbak van imog. Kost wat, maar geeft veel luxe.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
En waarom raden ze dat af?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het begin van elk groeiseizoen heel de grasmat verticuteer en verlucht. (Huur dan een dag zo'n machines bij Boels). Dus de viltlaag wordt dan gebroken
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het begin van elk groeiseizoen heel de grasmat verticuteer en verlucht. (Huur dan een dag zo'n machines bij Boels). Dus de viltlaag wordt dan gebroken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Bwa mijn vader heeft enkele jaren geleden een torro gekocht van meer dan 1200euro en nooit meer... Nu na een jaar of 6-7 heeft hij uit pure miserie een nieuwe gekocht. Dat ding liet gras liggen, motor start slecht enz..VOiD schreef:Met een Honda doe je geen miskoop. Met een Torro ook niet maar beiden zitten zeker in de hogere prijsklasse van grasmaaiers...
Voor de prijs van 900e een deftige benzinemaaier zoeken lijkt me trouwens een uitdaging. Ik heb dit jaar een nieuwe gekocht, ik moet wel een 500m2 afrijden en wou eentje van 53cm breedte maar onder de 1500e vond i geen Honda.... Ik heb uiteindelijk een snapper gekocht.. Op een 20-25 minuten ben ik klaar.. Ik rij alle 1-2 w mijn gras af.. Alhoewel het momenteel meer klaver dan gras is..
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Klaver is omdat je grond bemesting nodig heeft. Kan je op 2 manieren oplossen:
Bemesten (dcm start is perfect eender wanneer) of regelmatig maaien en wachten. De klaver zorgt er eigenlijk voor dat er terug voeding in je grond komt, zal alleen wat langer (jaren) duren. Na een tijd wint het gras wel weer.
Persoonlijk vind ik klaver niet erg op een goeie/dichte grasmat.
Bemesten (dcm start is perfect eender wanneer) of regelmatig maaien en wachten. De klaver zorgt er eigenlijk voor dat er terug voeding in je grond komt, zal alleen wat langer (jaren) duren. Na een tijd wint het gras wel weer.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 52 keer
Klopt, de bemesting ligt klaar maar nog geen mogelijkheid gehad.. Zal moeten wachten tot september oktober maar je ziet het hier overal in de regio.. Vorige jaren was het wild gras nu is het klaver..Sasuke schreef:Klaver is omdat je grond bemesting nodig heeft. Kan je op 2 manieren oplossen:
-
- Elite Poster
Goed mulchen kan alleen wanneer je je gras kort houdt.misterjo schreef:En waarom raden ze dat af?
En wanneer het goed droog is, zoniet klitten de snippers aan elkaar en gaan rotten.
De korte snippers voeden het gras voortdurend bij.
Door het gras voortduren onnatuurlijk kort te houden krijg je een oppervlakkige beworteling dat niet meer bestand is tegen warmte en droogte en zich niet meer op een natuurlijke wijze kan versterken. De dicht tegen de bodem gelegen groeipunten drogen ook uit en verliezen aan groeikracht.
Voor de zon begint te branden mulchen gaat dan ook niet altijd want het gras is dan nog nat van de dauw.
En dat kan je dan alleen bestendigen door kunstmatig te gaan bemesten en bewateren. En dit bij iedere terugkerende droogte- en warmteperiode.
En zo is de circel rond en kan alleen nog maar op kunstmatige wijze doorbroken worden.
Maar wanneer je wenst te mulchen doe je dit in droge omstandigheden, meerdere keren per week, met zo klein mogelijke gtassnippers. Dus met een machine met een instelbare mulchingfunctie met een afzonderlijk (dubbel) snijblad om te mulchen. Met een machine met Honda motor, goed onderhouden dubbele snijbladen en de mulchfunctie in de hoogste stand kan je dan weinig verkeerd doen.
Misschen eens kijken voor een goede tweedehands machine? Veel tuiniers verlaten, om bovenstaande redenen, het mulchmaaien en het gebruik van een lawaaierige benzinemotor in de tuin.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
Merci voor de uitleg, nu moet ik ze niet geven.
Als je regelmatig ‘foert’ zegt tegen gras afrijden is mulchen een ramp.
Ik sla vaak over en heb een mooi groene mat, collega’s mulchen met een robot. Die moeten constant sproeien en hebben nog altijd dorre plekken.
Als je regelmatig ‘foert’ zegt tegen gras afrijden is mulchen een ramp.
Ik sla vaak over en heb een mooi groene mat, collega’s mulchen met een robot. Die moeten constant sproeien en hebben nog altijd dorre plekken.
-
- Elite Poster
De volgende dagen ga je daar zeker geen spijt van krijgen.
En vooral NIET meedoen aan maai-mij-niet.
En vooral NIET meedoen aan maai-mij-niet.

Sol Invictus!
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
f*** die grasmat. Da's een groene niks bijdragende woestijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- cadsite
- userbase crew
Leg dat eens uit aan de buren…devilkin schreef:f*** die grasmat. Da's een groene niks bijdragende woestijn.
Los daarvan, een stukje gras is nu nog leuk voor de kinderen.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 67 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Heb al 3 jaar een husqvarna, geen last van dorre plekken. Heb een sproeiinstallatie, maar het gras zelf wordt amper besproeid. Het 1 heeft volgens mij niks met het ander te maken. Gewoon het gras niet te kort afdoen.cadsite schreef: Ik sla vaak over en heb een mooi groene mat, collega’s mulchen met een robot. Die moeten constant sproeien en hebben nog altijd dorre plekken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 1 keer
het hangt meer af van de ondergrond en welk soort gras er staat.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Heb ik ook gehad, in 2013, en was een absolute ramp.ygeffens schreef:Bosch indego
Vervangen door een Husqvarna in 2015, sindsdien doe ik het gras nooit af want de robot doet het. En het is nog steeds dezelfde robot (wel elk jaar onderhoud).
@mulchen
Aangezien de robot elke dag rijdt, wordt er ook elke dag gemulcht en er ligt niets van "vilt".
En dat al meer dan 8 jaar

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Ik heb een Honda HRX 476 (benzine, 47 cm, mulching en zelftrekkend) en mulch bijna altijd tenzij het gras te lang of te nat is.
Ik heb in het totaal ongeveer 450 m2 siergazon (fijn, traaggroeiend) op kleigrond en rij dit ongeveer iedere 2 weken af op 4 cm. Dit duurt een klein half uurtje en zou sneller kunnen indien het een eenvoudige rechthoek zou zijn. In mijn geval zijn het echter vier vlakken met organische vormen gescheiden door het huis, struiken en een hoogteverschil.
Ik verticuteer iedere 2-3 jaar en bemest daarna een beetje. Ons gazon in niet het groenste in de buurt maar wel eentje waar we op leven en spelen. Als het extreem droog is hebben we een paar bruine plekken in de volle zon maar op schaduwplaatsen blijft dit groen. Die bruine plekken verdwijnen terug in de nazomer.
Oh ja, we hebben op natte, schaduwrijke plaatsen mos maar dat is niet erg want dat is ook groen
en die verdwijnen als het lang droog is.
Het gazon ligt er al 30 jaar en de eerste 20 jaar had ik een elektrische grasmaaier met verlengkabel en zonder mulching. Ik moest dan jaarlijks verticuteren en 2x per jaar bemesten voor hetzelfde resultaat.
Ik heb in het totaal ongeveer 450 m2 siergazon (fijn, traaggroeiend) op kleigrond en rij dit ongeveer iedere 2 weken af op 4 cm. Dit duurt een klein half uurtje en zou sneller kunnen indien het een eenvoudige rechthoek zou zijn. In mijn geval zijn het echter vier vlakken met organische vormen gescheiden door het huis, struiken en een hoogteverschil.
Ik verticuteer iedere 2-3 jaar en bemest daarna een beetje. Ons gazon in niet het groenste in de buurt maar wel eentje waar we op leven en spelen. Als het extreem droog is hebben we een paar bruine plekken in de volle zon maar op schaduwplaatsen blijft dit groen. Die bruine plekken verdwijnen terug in de nazomer.
Oh ja, we hebben op natte, schaduwrijke plaatsen mos maar dat is niet erg want dat is ook groen

Het gazon ligt er al 30 jaar en de eerste 20 jaar had ik een elektrische grasmaaier met verlengkabel en zonder mulching. Ik moest dan jaarlijks verticuteren en 2x per jaar bemesten voor hetzelfde resultaat.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
Ego LM2135E-SP hier
Zelftrekker, 52CM met batterij.
Heb ik nu twee jaar. Schitterend ding. Maait zeker zo goed als de Honda die ik daarvoor had en is zo licht dat mijne 4-jarige er ook mee speelt/rijdt (nee, hij kan het mes niet laten draaien
)
Zelftrekker, 52CM met batterij.
Heb ik nu twee jaar. Schitterend ding. Maait zeker zo goed als de Honda die ik daarvoor had en is zo licht dat mijne 4-jarige er ook mee speelt/rijdt (nee, hij kan het mes niet laten draaien