Energiecrisis 2022.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Zie on topic samenvatting.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:41, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik denk niet dat je 10 jaar op "een dagje" bijeen krijgt, en wat je nu bijeen krijgt, daar heb je pas over 2 jaar iets aan. Maar het is wel een mogelijkheid.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Ja, want iedereen heeft een bos in zijn tuin :roll:
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

En zomaar kappen in uwe tuin, ik dacht het niet :nono:
Klikt een buur, dan hang je :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:42, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Moraal van het verhaal:
Er is helemaal geen energiecrisis. Elke persoon en elk bedrijf afzonderlijk is gewoon niet vooruitziend genoeg geweest om zich voor te bereiden door in zijn eigen energiebehoefte te voorzien en 'en masse' bomen te gaan kappen, koolzaad te planten, turf te gaan steken, steenkool bovenhalen, waterturbines te plaatsen in de lokale beek, windturbines en zonnepanelen op zijn dak...
We weten nu intussen dat jij vind dat elk persoon individueel zijn eigen keuzes moet maken, en dat een ander niet jouw problemen gaat oplossen. En dat is jouw goed recht, en goed dat jij daar tijd en budget voor hebt.
Je moet echter ook beseffen dat niet iedereen in die mogelijkheid is. Niet om te beredeneren wat nodig is, niet in staat is om risico's in te schatten, de plaats niet heeft en dit ook gewoon niet de meest efficiënte weg is als maatschappij. Misschien hebben we hier en daar nog wel een geboortebosje te kappen, maar echt ecologisch lijkt me deze oplossing ook niet.
En ja, als dooddoener kun je nu wel weer bovenhalen dat je niemand tegenhoudt om het anders te doen en om als "maatschappij" in gang te schieten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:42, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ivob heeft gelijk dat je beter individueel kijkt naar oplossingen ipv af te wachten op oplossingen die anderen zullen aanbrengen MAAR hij maakt daarbij telkens dezelfde fout door dit te projecteren op iedereen. Hij komt dan af met zijn persoonlijke situatie maar deze is eerder uitzonderlijk.

Ja, je kan beter zo onafhankelijk mogelijk zijn maar dat heeft ook kosten tot gevolg terwijl velen geen geld teveel hebben, eerder tekort. Bovendien zijn er tal van praktische bezwaren die de keuzes van ivob onmogelijk maken voor heel wat mensen. Als je huurt, in een appartement woont enz... heb je weinig aan zonnepanelen, een EV en heb je al helemaal geen tuin, laat staan een bos ter beschikking.

Wat de staycations betreft, dat is wel degelijk een praktijk die evenwel ook niet voor iedereen beschikbaar is. Ik merk in het buitenland echter veel aanbieders die hierop inspelen door specifiek te wijzen op de mogelijkheden van telewerk en de goede internetverbinding. Het moet ook niet per sé rendabel te zijn want je combineert een deel vakantie met een energiebesparing en (part-time) werken. Werkgevers spelen er ook al op in want bij ons moet je nu opgeven van waar je wenst te telewerken :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:42, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: En waarom zou je op het dak van een appartement geen zonnepanelen kunnen leggen? Uiteraard niet op elk appartement maar de meeste daken zijn er meer voor geschikt (plat, vrij naar alle windrichtingen, geen bomen,...) dan een vrijstaand huis.
Omdat er 27 gezinnen onder dat dak wonen? Je zal al straffe zonnepanelen moeten hebben hoor.
Onze maatschappij werd afgelopen 2000 jaar niet opgebouwd door kluizenaars en individualisten. Er is een maatschappelijk energieprobleem dat we gezamenlijk gaan moeten aanpakken. En ja, onze maatschappij wordt gel(e)i(j)d door politiek en politieke keuzes. Dan mogen we als maatschappij verwachten dat onze problemen worden aangepakt in ons belang. Jammer genoeg spant daar het schoentje momenteel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:43, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

ivob schreef:Iets huren op een warme bestemming?
Is het dan al zo erg gesteld dat de lokale energierekening hoger is dan de huur van een tweede woning in de winter?

Een dagje de handen uit de mouwen steken en je zit minstens save voor de volgende tien jaar.
Wintervoorraadje volgend decenium.jpg
Mijn ouders doen dat ook, die zitten zes maanden per jaar in Benidorm tussen de andere bejaarden. Het hele leven is daar veel goedkoper, dus je bespaart niet alleen op energie (snachts kan het trouwens nog steeds koud zijn) maar op je hele levensonderhoud.

Maar als je nog niet gepensioneerd bent is dat voor de meeste mensen niet haalbaar.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: Mijn eneergiemaatregelen bondig samengevat:
- Voldoende PV op het dak in verhouding tot eigen verbruik.
- Maatregelen om eigen verbruik zo laag mogelijk te houden.
- Afstemming van lokale productie en lokale opslag op het eigen verbruik.
- Implementatie van een systeem zodat prodcutie netonafhankelijk kan blijven draaien.
- Het voorzien van voldoende back up (eigen productie hout en zuinige stookgelegenheid om dat hout te verbranden voor verwarming en SWW op dagen dat PV en accu niet voldoen, eventueel aangevuld met een generator met voorraad).
Kun je met uw hout ook in uw elektriciteit voorzien? Om tijdens besneeuwde koude wintermaanden ook in elektriciteit te voorzien, Sterlingmotor of zo?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

woutervh schreef:
ivob schreef: En waarom zou je op het dak van een appartement geen zonnepanelen kunnen leggen? Uiteraard niet op elk appartement maar de meeste daken zijn er meer voor geschikt (plat, vrij naar alle windrichtingen, geen bomen,...) dan een vrijstaand huis.
Omdat er 27 gezinnen onder dat dak wonen? Je zal al straffe zonnepanelen moeten hebben hoor.
.
Gemeenschap verbruik voor de zonnepanelen dit wordt al afgeschoten.(totaal jaarverbruik van 14000 KW/H)
De jaarlijkse rekening moest dan eens wat lager zijn.
Kunnen dan niet meer klagen, dat is wat de favoriete hobby is van de meesten.
20.000 € batterijen inbegrepen verdeeld over 27 is 750 € investering, maar nee veel liever elk jaar 400 € ophoesten i.p.v eenmalige investering.
De ene eigenaar denkt aan verkopen.
Een andere eigenaar denkt als men huurprijs elke maand, maar is betaald.
Een andere denkt daar gaat mijn jaarlijks weekendje.
En verder maar blijven aanmodderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:49, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

ivob schreef:@Marzman: Dat is ook voor iedereen anders.
Ik zou in Benidorm (als ik al zin zou hebben om in zo'n kolonie te overwinteren maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken) zeker niet goedkoper kunnen leven dan hier.
Op mijn huidige woning rust geen hypotheek, ik heb geen kosten voor energie, nauwelijk kosten voor nutsvoorzieningen noch grote vaste kosten.
Wat ik hier iets meer zou betalen aan dagdagelijkse voeding en horeca weegt niet op tegen de meerkost van 6 maanden per jaar elders een extra woning te huren. De vaste kosten van je woning hier blijven immers ook doorlopen.

Ik heb meer dan 20 jaar twee woningen in Zuid-Frankrijk gehad (dus geen huur maar wel al de lokale taksen zoals taxe d'habitation en taxe de fondation, SAUR, EDF,.... ) tot ik eind 2018 letterlijk als klimaatvluchteling nog net op tijd ben teruggekeerd naar het noorden.
ik zou op dit ogenblik ook niet in Zuid-Spanje, Portugal, Italië of Zuid-Frankrijk willen zitten.
Grootste voordeel is het mildere klimaat om in de koudere maanden wat zuidwaarts te trekken.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:43, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:
Dizzy schreef:Ivob heeft gelijk dat je beter individueel kijkt naar oplossingen ipv af te wachten op oplossingen die anderen zullen aanbrengen MAAR hij maakt daarbij telkens dezelfde fout door dit te projecteren op iedereen. Hij komt dan af met zijn persoonlijke situatie maar deze is eerder uitzonderlijk.
Daar maak jij dan voortdurend een denkfout in.
Mijn persoonlijke situatie is helemaal niet uitzonderlijk.
Ik heb ze grotendeels zelf gecreëerd en is een cumulatie van keuzes (goede en slechte) uit het verleden en voor de toekomst.
Net zoals ieder gezond mens, en dat is in Vlaanderen nog altijd de meerderheid, ook deze keuzes zou kunnen maken.
En dat wil daarom nog niet zeggen dat anderen dezelfde keuzes moeten maken. Ze moeten gewoon de gevolgen van de eigen keuzes dragen en zich er niet bij neerleggen dat het niet anders kan en dat de keuzes van "de anderen" uitzonderlijk zijn.
Misschien maakte ik inderdaad een denkfout door u gedeeltelijk gelijk te geven maar in het feit dat uw situatie eerder uitzonderlijk is maakte ik geen fout.

Je hebt je leven aangepast aan een manier die u persoonlijk past, als ze u past moet ze dan maar iedereen passen. Je werkt niet meer (veel) en leeft deels van de inkomsten van uw partner. Die situatie is al niet haalbaar voor de meeste gezinnen want een hoop komt niet eens rond met 2 inkomens. Uw eigen woning is afbetaald en je woont in een huis met aanpalend bos blijkbaar. Dat je je niet eens kan inbeelden dat dit voor velen niet geldt, is al één voorbeeld van wat ik zei.

Dat jij eigen keuzes maakte zorgt er niet voor dat iedereen die keuzes moet maken en zelfs niet dat ze hetzelfde uitdraaien. Het leven is onvoorspelbaar en je hebt maar een aantal zaken echt in de hand. Jij bent blij met uw keuzes die goed uitdraaiden en dat is goed voor u maar je kan ze niet zomaar kopiëren naar andere en soms totaal verschillende situaties.

Veel mensen hebben geen eigen huis maar huren. Ze kunnen/mogen geen ZP plaatsen want de woning is hun eigendom niet. Vaak gaat het om gedeelde blokken dus zelfs al plaats je er ZP dan nog zit je met problemen van verdeling want huurders veranderen ook vaker van woning. Lees hier maar eens de topics over de installatie van telecom in zo'n situaties dan weet je het wel. Het bos is nog duidelijker als voorbeeld of kan iedereen zomaar kiezen om langs een kapbaar bos te wonen? Schauvliege zal het er mee eens zijn want bomen dienen om gekapt te worden :lol:

Ik geef je wel gelijk dat men verantwoordelijk is voor eigen keuzes en er de gevolgen van moet dragen maar dat betekent niet dat iedereen dezelfde kansen en mogelijkheden heeft. Het probleem of je zwembad of jacuzzi warm en gevuld krijgt is bij velen een probleem dat zich niet stelt om evidente redenen. Net zoals velen niet prioritair bezig zijn met kiezen tussen weidegrond of een nieuw zwembad.

De vakantieopmerking is van hetzelfde. Mensen die in een klein appartement wonen hebben misschien net iets meer behoefte om er eens uit te zijn, ik zeg maar wat. Als Ivob genoeg heeft met thuis blijven dan blijft iedereen beter maar thuis want dat is blijkbaar de betere keuze.

Dan het insinueren dat een situatie ook automatisch het gevolg is van eigen keuzes. Dat kan zo zijn maar vaak is het dat ook niet. Iemand die in een kansarme situatie geboren wordt heeft een veel hogere kans om daarin te blijven steken.

Koop gewoon een rijhuis, zo eenvoudig is het. Een simpele keuze die kan renderen. Dat je zelf niet bedenkt dat velen dat maar al te graag zouden willen doen... maar niet kunnen en dus noodgedwongen moeten huren is de zoveelste illustratie van uw steeds weerkerende denkfout.

Ik vind uw keuzes goed en ben blij dat je er zelf tevreden over bent maar stop met anderen gewoon als copy-paste modellen voor te stellen die gewoon te dom of te vadsig zijn om uw slimme keuzes te maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:44, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Eén of andere Roemeense vice eerste minister waarbij zijn frank na 6 maanden is gevallen: "But as it's looming all over Europe, it's going to be a hard winter, maybe even the hardest winter in the last 40-50-60 years, unfortunately for all of Europe"

In de situatie waarbij:
Gasprijzen onbetaalbaar zijn geworden en slechts de hoge middenklasse die nog kan betalen
Idem voor diesel, benzine en pellets
Hout enkel nog te vinden is in bossen
Steenkool nagenoeg onverkrijgbaar is en veel te duur
Frequente stroompannes op piekmomenten door mensen die met elektriciteit hun huis warm proberen te houden (naast de hoge middenklassers met hun elektrische wagens uiteraard) wanneer er nauwelijks wind of zon is

Dan heb ik enkele beperkte maatregelen in gedachten maar behalve het oproken van spaarcenten niet onmiddelijk een oplossing :cry:
De minimum grenswaarde voor de "zet uw chauffage een graadje lager" is al lang geleden bereikt
Het huis ga ik warmhouden door hout te stoken (naast gas)
Elektriciteit zal (helaas) van het net blijven komen, kan wel eens nefast zijn voor de voeding in mijn diepvriezer als de pannes te lang duren. Ik heb een desktop en enkele laptops. Desktop gaat niet blij zijn met een stroompanne en naar internet kan ik op zo'n ogenblik ook fluiten. Werkgever gaat ook niet blij zijn met stroompannes of het nu thuiswerk is of op het werk zelf.

Financieel sta ik er zoals de meesten hier niet zo slecht voor maar wat de koudlijdende hongerige mensenmassa gaat doen das een andere vraag.

Idealiter zou mijn energievoorziening volledig off-grid zijn met wind en zon waarbij luwtes worden opgevangen door een dieselgenerator. Accumulatie via waterstof of lithium lijken mij voor het ogenblik nog veel te duur. Iemand al plekken gezien waar zo'n opstelling wordt verkocht?
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Frequente stroompannes op piekmomenten door mensen die met elektriciteit hun huis warm proberen te houden (naast de hoge middenklassers met hun elektrische wagens uiteraard) wanneer er nauwelijks wind of zon is
Zou dat trouwen geen fabeltje zijn dat er in de winter minder wind is? Volgens de statistieken van ecopower zijn de wintermaanden de top maanden voor hun windturbines.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:44, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 37 keer

ivob schreef:Ach, gewoon al beginnen de mensen voor te bereiden op het ergste zodat men daarna het gevoel heeft dat het allemaal nogal meevalt.
Als je ziet hoeveel er toch nog de middelen hebben om richting zuiden te trekken, richting kust, richting horeca, richting uitgaangsleven en cultuur ziet de doorsnee Vlaming of de bodem van zijn kas nog niet of hij heeft geen zin om al iets te laten om de energierekening van de winter te kunnen betalen.
Wanneer ik bv. tickets voor een voorstelling wil reserven moet je er meestal de eerste dag al bij zijn of het is uitverkocht.
In het week-end moet je ook, zelfs met 2 niet, op goed geluk een restaurant binnenstappen want er is geen tafeltjke meer vrij. ruim op tijd reserveren dus.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik in een dorp en naast de stad met alle "gegoede" uitzonderingen van het land woon. :-)

Ook een beetje surrealistisch om onder de huidige omstandigheden een discussie te voeren over het zich kunnen warm houden in de winter.
Ach, ik kom nogal veel bij mensen binnen die het financieel echt niet breed hebben, toch zie ik steevast heel dikwijls een 100-120cm oled staan.
Dus de stijgende energieprijs en levensduurte gaat wel aangepakt worden eens het zover is zeker? Met een afbetalingsplan erbij misschien.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb geen enkel afbetalingsplan maargoed ik zit ook niet in geldnood en heb wel een oled laptop en tv. Maargoed dat is dan niet op mij van toepassing.
gumibear
Plus Member
Plus Member

ivob schreef:
gumibear schreef:Accumulatie via waterstof of lithium lijken mij voor het ogenblik nog veel te duur. Iemand al plekken gezien waar zo'n opstelling wordt verkocht?
Wat bedoel je daar precies mee?
De opstelling zonnepanelen + windturbine (zelfs al is dat meestal illegaal) + dieselgenerator + eventueel een UPS ofzo om die enkele seconden op te vangen om een volledig off-grid installatie te bekomen voor de elektriciteitsvoorziening. Iemand al plekken gezien waar zo'n opstelling wordt verkocht of is dat volledig zelf te plannen en samen te stellen?
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

ivob schreef: Je plaatst ook nu geen zonnepanelen en een batterij omdat er gisteren stroomtekort was en/of op hol geslagen energieprijzen. Nu ja, ik toch niet.
Euh...
Wist jij dat injectievergoeding ooit rendabel kon zijn, ik niet hoor tot voor kort.
Wist jij dat je torenhoge inflatie tegemoet ging met je spaarcenten, je legt ze beter op je dak?
Moet je daarom wachten tot de "crisis" terug voorbij is? Om nog meer inflatie tegemoet te zien?

Wisten we veel dat energie zo snel duur kon worden... De vraag zal enkel groter worden naar niet fossiele energievormen en zeker als elektrisch rijden realiteit wordt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:44, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef:Ik kan me heel goed inbeelden dat dit voor anderen niet geldt. Ik zie dat elke dag.
Maar dat is een gevolg van hun eigen prioriteiten en keuzes. Met uitzondering van de ongelukkigen die in de minderheid zijn.
Wat ik heb bereikt kan iedereen met een doorsnee gezondheid en een basic kennis.
Totaal niets uitzonderlijk aan. Gewoon andere keuzes en prioriteiten.
Dat mijn huidige situatie uitzonderlijk is voor een groot deel van wie anders leeft geloof ik best. Niet dat, wie het wou en wil, niet datzelfde kan bereiken. Er zijn er trouwens bijna evenveel die het economisch beter hebben dan mezelf dan zij die he tmet minder moeten doen. Ik ben dus eerder een westers mediaanpunt dan een uitzonderlijk geval.
Ik ben op mijn 18de met nauwelijks een euro op zak als school drop out op de arbeidsmarkt terechtgekomen.
Iedereen die wil moet tot zijn 18de naar school. Dat is dus een basis uitgangspunt dat wel voor iedereen opgaat. Alles erna zijn voor een groot deel de gevolgen van eigen keuzes en prioriteiten.
Je gaat me toch niet trachten wijs te maken dat het grootste deel van de Vlamingen zo ongezond is en dom dat ze niet kunnen werken voor het eigen inkomen en geen basic beslissingen kunnen nemen waardoor ze hun leven kunnen verbeteren?
En dat mijn eigen woning al is afbetaald, zoals jij stelt, gaat weer tot misverstanden leiden. Er rust geen hypotheek op en dat heeft het nooit gedaan. Gewoon met eigen middelen een krot op een lap grond gekocht en met veel geduld en handen uit de mouwen beetje bij beetje verbouwd een aangepast aan de hedendaagse noden. Gekocht in 1999, PV op het dak in 2011, bewoonbaar in 2014 en einde renovatie in 2019. Kosten dus gespreid over jaren. Lage aankoopprijs. Iedereen met een normaal inkomen en die dezelfde keuze maakt kan dat. En gaan zoeken naar de eigenaars van de omliggende bossen en weilanden om, wanneer de gelegenheid zich voordeed, dat stuk na stuk te verwerven en tot een geheel te voegen.
Wanneer je de keuze maakt om in al die jaren je inkomen aan iets anders te besteden is daar niets mis mee maar kom op het einde van de rit dan niet zeggen dat wie het anders deed een uitzondering is. Een uitzondering in planning en bestedingspatroon misschien maar niet in geboden mogelijkheden.
Jij draagt nu de vruchten van uw keuzes in het verleden. Mooi zo! Je hebt een krot kunnen kopen in een tijd waar alles nog betaalbaar was. Je hebt het kunnen opdoen met eigen middelen, waarschijnlijk subsidietje hier en daar. Beetje bij beetje voorbereid op slechtere tijden. Waarschijnlijk door velen nog net niet uitgelachen geweest vanwege uw doomsday preparations, wat ook meteen verklaart waarom je hier graag uw ervaringen komt verkondigen. Maar goed gedaan, en je hebt gelijk gekregen! We zitten in een doem scenario, en jij zal voor uzelf kunnen zorgen (en dat is echt geen kritiek :wink: )
Maar, heel veel mensen staan nu op een punt waar jij 25-30 jaar geleden stond. Maar nu in een barslechte tijd. Deze dragen nog niet de gevolgen van hun keuzes, want ze moeten de keuzes nog maken. Begin de 20, ontluikende relaties, op zoek naar een eigen stekje. Eventueel al wat gezinsplanning. Voor een krot een hypotheek van 25 jaar. Geen idee welke keuzes te maken, etc...
Zelfs de 30+ers (waaronder ikzelf, met vrouw, 3 kinderen) weten echt niet goed wat ze verder aan moeten. Ja ik heb zonnepanelen, twijfel aan warmtepompboiler. Geen idee wat te doen ipv gas om te verwarmen. Geen bos in de buurt... Alles zijn forse investeringen en wat de beste keuze is zal achteraf heel goed te verkondigen zijn...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:45, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
gumibear
Plus Member
Plus Member

Met de inertie en kortzichtigheid van de beleidsmakers stevenen we gegarandeerd op een megacrisis af.

Inzake energie zijn de mogelijkheden beperkt. Stel dat ik in een appartement zou wonen dan staat er in de kelder wellicht een mazoutketel of een gasketel. Als die uitvalt wegens eens failliete leverancier (of weet ik veel in de schakel) dan zou ik op voorhand op zijn minst een elektrisch verwarmingstoestel voorzien. Dat kost eigenlijk niet zo veel en nu wordt ge daarvoor misschien uitgelachen maar als het zover is, is er een stormloop en zijn die gedurende lange tijd onverkrijgbaar. En wat als ook de elektriek uitvalt? Bibberen :eek:

Die jodium zoals misterjo aanhaalt is eigenlijk een must ook al wordt ge daar nu mee uitgelachen. Want zelfs al valt er geen kernbomb in onze nabijheid, die nucleaire reactoren blijven een reëel risico. Heel de stad Antwerpen ligt trouwens binnen een straal van 25 km van Doel en traditiegetrouw bouwt elk land zijn nucleaire reactoren op de grens dus zowel de Franse als Nederlandse kernreactoren liggen niet zover van onze grens. Jodium is vooral voor kinderen heel belangrijk en in mindere mate voor ouderen. Met de huidige energiecrisis gaat de druk alleen nog maar toenemen om alles zoveel en zolang mogelijk non-stop open te houden waardoor het risico op een Three Mile Island, Tchernobyl of Fukushima verder toeneemt.

Droogvoeding dat lang houdbaar is, is ook een must. Van zodra er een storing in de leveringsschakel zit volgt een stormloop en is dat onvindbaar. Veel mensen zijn het alweer vergeten maar bij de eerste lockdown bleven de rekken pasta en rijst wekenlang leeg.

Ik verwacht mij nu niet taferelen zoals in The Road :wink: maar een beetje elementaire voorbereidheid is toch wel een must.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Mijn punt is dat diegenen vinden dat mijn situatie niet opgaat voor iedereen ook de keuze hebben om naar hetzelfde doel te streven. Of ze dat wel of niet willen is hun eigen keuze.
En hier gaat uw theorie dus compleet de mist in, telkens opnieuw. Jij stelt het voor alsof alles een vrije keuze is maar dat klopt niet bovendien zouden velen graag deze keuze hebben maar in het leven zijn de kansen en de keuzes niet gelijk verdeeld.

Dat je niet werkt noem je een keuze die je aanraadt maar die keuze zou de overgrote meerderheid in de miserie storten want zonder inkomen kan je op deze bol niet veel doen. Hou er rekening mee dat niet iedereen over een partner beschikt die het tekort eventueel kan aanvullen. Of dat in uw persoonlijk geval zo is is uw privéleven, ik bekijk het algemeen.

Het is ook helemaal geen keuze dus dat mensen hun tijd op aarde voor een deel besteden aan werken voor een ander, het is gewoon bittere noodzaak. Je kan zelfstandige worden maar ook daar weer, lang niet iedereen is er geschikt voor.

Je zegt dat je geen minderheid bent of uitzondering maar de mensen die niet meer hoeven werken zijn dat wel degelijk.
Maar dat is een gevolg van hun eigen prioriteiten en keuzes. Met uitzondering van de ongelukkigen die in de minderheid zijn.
Opnieuw een voorbeeld van wat ik bedoel met u niet kunnen verplaatsen in de situatie van anderen en compleet fout inschatten van hoe veel mensen leven. Neen, de situatie waarin mensen zitten is NIET enkel of vooral afhankelijk van hun keuzes. Anders woonde ik nu in een paleis en ging oik nog enkel werken als ik zin had. Het is bovendien enorm denigrerend voor de meerderheid van de mensen want zij die ongeluk hebben schat je als een minderheid in. De overgrote meerderheid zijn in uw ogen dus lompe onnozelaars die te dwaas zijn om te kiezen wat goed is voor hen. Jij hebt goed gekozen en wijst hen het lichtend pad maar die onverdroten willen verdorie niet volgen. Dat zie je als een teken van hun domheid. :beerchug:

Dan de herhaling van de denkfout, als ik het kan, kan iedereen het. Dit heb ik je al eens uitgelegd en je hebt toen je verhalen wat genuanceerd maar je komt altijd terug op deze fout. Je mag best fier zijn op wat je bereikt hebt maar dat geeft u geen recht om op de anderen neer te kijken als sukkelaars die niet kunnen kiezen. Het is zo haalbaar maar ze zijn verdorie te dwaas. "Totaal niets uitzonderlijk aan. Gewoon andere keuzes en prioriteiten. Niet dat, wie het wou en wil, niet datzelfde kan bereiken."

Je kan dat vertalen in een andere situatie. Je hebt mensen die ziek zijn, dat is een slechte beginsituatie. Je kan je laten behandelen en dat kan aanslaan (of niet). Als het bij u aanslaat dan kan je anderen, bij wie het niet werkte, gaan verwijten dat ze een andere behandeling moesten kiezen want jij kon genezen, dus waarom een ander niet? Gewoon een kwestie van keuzes en willen.

Heel uw uitleg over uw arme start hebben we al gehad. Ik deel ze trouwens met u MAAR ik vind niet dat mensen die het minder hebben dan mij domme kloten zijn die niet willen kiezen of het zelf gezocht hebben. Je vergeet bvb al dat verstand al niet eerlijk verdeeld is, zoals met alles eigenlijk. Je moet in je leven vaak veel geluk hebben of het ziet er heel anders uit zonder dat jij daar ook maar iets in te kiezen hebt. Ik ben bvb bijna dood geweest nog voor ik aan mijn opleiding kon beginnen door een chauffeur die liever snel was dan voorzichtig. Voor hetzelfde geld zat ik sinds mijn 18 verlamd vanaf de nek in een rolstoel. Dat was dan mijn eigen keuze want ik moest maar niet fietsen?
Je gaat me toch niet trachten wijs te maken dat het grootste deel van de Vlamingen zo ongezond is en dom dat ze niet kunnen werken voor het eigen inkomen en geen basic beslissingen kunnen nemen waardoor ze hun leven kunnen verbeteren?
Enorm denigrerend weer naar mensen toe die elke dag hun kloten afdraaien in een rotjob omdat ze het geld nodig hebben voor hun gezin. Als je weinig of niets kan overhouden is het moeilijk opbouwen. Een tegenslag en uw leven ziet er anders uit maar het zijn uiteraard allemaal vrije keuzes :roll:

Ook om een krot te kopen heb je geld nodig. Vroeger kon dat makkelijker maar tegenwoordig is het voor velen te hoog gegrepen, zeker wie single is. Uiteraard zal dat weer een keuze zijn want waarom kieskeurig naar partner toe, pak gewoon een rijke en je bent binnen tenzij je te dwaas bent daarvoor :roll:

Plannen om verstandige dingen te doen met uw overschot van geld is enkel mogelijk als er overschot IS. Aangezien velen niet toekomen is dat uiteraard hun eigen keuze weer.

Het leven is inderdaad deels een loterij. Jij hebt al vaak het winnend lotje getrokken en nu kan je niet geloven dat anderen niet gewoon de lotto even winnen. Uiteraard kunnen goede keuzes een belangrijk aandeel hebben in uw levensloop, net als foute MAAR niet alles zijn dus keuzes. Vaak kiest het leven voor u of heb je gewoon mazzel. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om succes aan zichzelf toe te schrijven maar dat moet ik u niet uitleggen.

Sluit toch gewoon een overeenkomst af met de huurbaas. Dat die mogelijk niet wil negeer je uiteraard straal. De huisbaas heeft in uw verhaal geen keuze of moet hij meegaan in wat elke huurder wil. Opnieuw een voorbeeld van hoe onrealistisch en eenzijdig uw voorstelling van zaken vaak is.

Ik ga uw plannen ivm bosbheer opsturen naar het OCMW. Ze kunnen het dan aan de mensen in schuldbemiddeling doorspelen Die zullen maar wat blij zijn of misschien zijn het ook wel onwillige dwaze kloten.

Ik ben helemaal niet in het Vlaamse bedje ziek, integendeel, ik pleit hier geregeld voor oplossingen die verder gaan dan de huidige toestand MAAR dat betekent niet dat ik die oplossing als wonder voor iedereen beschouw en dat mensen die anders doen daar misschien redenen voor hebben die wij niet eens allemaal kennen. Een gebrek aan middelen lijkt me in ieder geval valabel maar dat zijn voor u dommeriken.

Ja, laat een smartphone vallen en je kan aan bosplanning beginnen :roll:
Ik behoor niet tot het kamp dat iedere individuele keuze moet opgaan voor iedereen.
Uiteraard, maar je behoort helaas wel tot het kamp dat mensen die iets anders kiezen denigrerend bekeken worden.

Je moet inderdaad niet wachten op iedereen om iets te doen maar je moet ook niet wachten om een minimum aan respect voor andersdenkenden of mensen in een andere situatie op te brengen. Jij bent blij met uw keuzes maar dat geeft u voor de rest geen enkel recht tegenover anderen noch betekent het dat UW juiste keuze dat ook automatisch voor een ander is.

Opnieuw een voorbeeld van dezelfde denkfout: ik ben ontsnapt uit een kansloze situatie dus moet iedereen dat kunnen. Wie dat niet kan moet wel een loser zijn. :beerchug:

Niet meteen alles willen is niet het probleem van velen wel bvb zal ik vanavond eten of mijn kinderen. Ik weet het, een gedachte van mensen die problemen hebben met de juiste keuze want jij weet het antwoord toch dus moet iedereen het weten. Waarom kopen ze gewoon dat rijhuis niet en eet de komende maanden gewoon niet, zo moeilijk is dat toch niet. De bank zal hen wel een lening geven met de schulden die ze nu al hebben, ze zijn gek op alleenstaande moeders met een onzekere part-time job.

Ik ben geen oude socialist maar ik kan me wel verplaatsen in anderen en inzien dat ik vaak geluk gehad heb in een gelijkaardige levensloop als jij. Ja, ik zal goede keuzes gemaakt hebben maar ik besef ook dat ik naast mijn kwaliteiten die ik gelukkig had ook heel veel geluk gehad heb met hoe het leven loopt. 1 seconde een andere uitkomst en ik was een gehandicapte en ik zou niet moeten denken om te overwinteren in een warm land.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

honda4life schrijft ...Wisten we veel dat energie zo snel duur kon worden...

Na de Nixon Shock (1971) hebben we zoiets al eens meegemaakt, de zogeheten "oliecrisis"!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Dat was gewoon een onontkoombare speling van het lot. :-D
Dizzy schreef:Ik ben geen oude socialist maar ik kan me wel verplaatsen in anderen en inzien dat ik vaak geluk gehad heb in een gelijkaardige levensloop als jij. Ja, ik zal goede keuzes gemaakt hebben maar ik besef ook dat ik naast mijn kwaliteiten die ik gelukkig had ook heel veel geluk gehad heb met hoe het leven loopt. 1 seconde een andere uitkomst en ik was een gehandicapte en ik zou niet moeten denken om te overwinteren in een warm land.
Je hebt gelijk. Ik geef na het lezen van je laatste epistel toe dat ik me daarin vegist heb.
Je bent blijkbaar nog iemand die gelooft dat ons leven wordt uitgestippeld door de goden (Sjai? de Moerae?,... ) en dat dit lot niet te ontkomen is.
Tegen (bij)geloof is uiteraard geen enkel kruid gewassen.
Wat een flauwe ontwijking. Neen, ik geloof helemaal niet in bepaling van het lot door goden maar ik wijs u gewoon op het feit dat we niet alles in eigen handen hebben. Jij haalt daar goden bij en dat is dus voor uw rekening.
ivob schreef:Goed dat je jezelf in gedachten kan verplaatsen in anderen maar daar heeft uiteraard niemand echt iets aan. Zij in wie je je verplaatst al helemaal niet.
Je voelt je er hoogstens zelf wat beter door, of doet het toch zo voorkomen maar meer is het dan ook niet.
Ja, aan denigrerende opmerkingen die bol staan van de veralgemeningen hebben we wel iets :roll:
Ik voel me net niet beter dan een ander, zelfs als die andere keuzes maakt of een andere mening heeft. Ik aanvaard wel dat mijn positie niet enkel het gevolg is van mijn eigen kwaliteiten maar dat de factor geluk en onvoorspelbaarheid ook hun rol spelen. jij bent degene die steevast afkomt met dat men maar gewoon goed moet kiezen. Wie niet goed kiest moet wel dwaas zijn want meer is er niet aan.
ivob schreef:En de energiecrisis ga je er al helemaal niet niet mee oplossen. Maar volgens jouw levensfilosofie moet en kan dat waarschijnlijk ook niet. Gewoon afwachten wat het lot ons brengt en wie het winnende lot trekt en wie het verliezende. Het ultieme argument om zelf je eigen lot niet in handen te nemen: it"s all about fate. :roll:
Wederom een (te) kort door de bocht redenering.Ik heb inderdaad niet de pretentie te denken dat ik de oplossing voor de energiecrisis heb. Voor u is het eenvoudig, doe mij na en het is klaar. Wie dat niet doet is een dwazerik of loser.

Ik pleit helemaal niet voor afwachten en het lot laten beslissen maar ben bewust dat elke ingreep zijn beperkingen heeft. Dat betekent niet dat degenen die het kunnen niet moeten handelen maar wel dat er enig begrip is voor zij waar dit problematischer is. Trouwens, ik ben het voor 90% eens met uw mening MAAR op het gebied van het superieur voordoen tov anderen en het afsnijden van bochten door ongenuanceerde uitspraken volg ik u minder.
ivob schreef:Ter info: ik heb nog nooit een lot van de lotto gekocht want dat is een vrijwillige belasting voor zij die denken dat het lot hun leven aanzienlijk gaat verbeteren zonder er zelf iets voor te moeten doen. Ieder zijn keuze. Ieder de gevolgen van deze keuze.
Ik speel zelden op de lotto maar heb het wel al eens gedaan, meestal bij speciale trekkingen met grote prijzenpotten. Ik speel dan voor 3 EUR. Ondanks dat heb ik het geluk gehad om een 5 te scoren wat me een mooi bedrag opleverde. Ik heb het gebruikt om een reis te doen die ik anders moeilijker kon betalen nl naar de Galapagos eilanden. Dat was geen goede keuze van mij maar gewoon geluk. Jij zal er goden bijsleuren :lol:
On topic: als ik het allemaal nog goed heb kunnen volgens is jouw persoonlijke maatregel inzake de energiecrisis je empatisch opstellen ten opzichte van zij die problemen hebben met het betalen van hun rekeningen en hopen dat dit wederzijds is zodat de problemen zichzelf opheffen?
Wat kan het leven toch simpel zijn.
Je leest duidelijk mijn posts niet maar reageert gewoon. Waar zeg ik dat je je empatisch moet opstellen? Dat verzin je gewoon zelf en duw je nu in mijn schoenen.

Ik pleit hier al jaren net om veel meer te doen. Er zijn veel zaken mogelijk en veel mensen kunnen nog meer doen maar ik besef wel dat die vlieger NIET voor iedereen opgaat of dat het zo belachelijk eenvoudig is als "gewoon" een keuze maken of "gewoon" een huis te kopen.

Als iemand u op een tekortkoming in uw redenering wijst dan draai je het om en is de andere ineens voor het compleet omgekeerde standpunt. Nogmaals, ik deel 90% van uw mening en heb uw standpunt hier zelfs al verdedigd tov anderen. Je hebt dus voor mij op heel wat punten gelijk maar je gaat telkens de mist in door een ongenuanceerde houding en een gebrek aan inlevingsvermogen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dit topic is eerder een "ivob zegt wat hij wil en de rest mag geen opmerkingen maken of vragen stellen"-topic aan het worden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:46, in totaal 11 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef:Er is een groot verschil tussen niet ALLES in handen hebben en zoveel mogelijk je leen in eigen handen nemen. Ik ben voor het laatste. En om na iedere tegenslag, die iedereen wel meemaakt, gewoon verder te gaan en deze te overkomen. Jij bent het daar keer op keer niet mee eens want dan begin je dat "het niet voor iedereen opgaat", "niet iedereen dezelfde kansen krijgt toebedeeld", enz.
Dat is dan jouw mening.
Besluit: we hebben elk een andere mening over dit thema. En ik ga mijn leven niet wijzigen omdat jij of een ander daar een andere mening over hebt.
We hebben geen andere mening want ook ik ben voor het zoveel mogelijk in eigen handen nemen van je leven. Voor u is dat een loutere kwestie van keuzes terwijl ik u wijs op het feit dat je niet alles in eigen handen hebt. Dat je nu ineens "zoveel mogelijk" gebruikt is het verschil, kortom een nuancering die ontbrak in uw vorige berichten.
Een mening en handeling kan maar best voor iedereen toepasbaar zijn zoniet maak je denkfouten (dixit tig keer Dizzy).
Jij bent de eerste om iemand die er een andere mening dan jezelf op nahoudt te wijzen dat hij fout in zijn denken is.
Hoe arrogant en denigrerend ben je dan zelf niet bezig? Er van uitgaan dat jij juist zit en een ander fout denkt. Je
Ik weet tenminste van mezelf dat ik arrogant overkom. Maar dat is gewoon omdat ik in het dagelijkse leven ook heel zelfbewust handel en geen nood voel online een andere meer verkoopbare pose aan te nemen.
Alé, truukje omdraaien maal zoveel. Nergens beweer ik dat iets voor iedereen toepasbaar moet zijn, integendeel ik ben net als jij voor het eigen initiatief en zelf zoveel mogelijk proberen doen. ik besef DAARNAAST dat dit bij velen praktische bezwaren en problemen geeft die niet altijd hun eigen fout is.

Dit is een forum waarbij meningen uitgewisseld worden. Als een redenering niet klopt mag je dat hier zeggen, dat is de bestaansreden van UB. Je moet er wel bij zeggen WAAROM de redenering niet klopt en dat doe ik telkens. Daar is dus niets arrogant of denigrerend aan. Iedereen mag zijn mening hebben en deze houden maar daarom moet ik het er nog niet mee eens zijn. Jij komt steevast af met de denkfout dat uw oplossing gewoon kopieerbaar is en dat het eenvoudige keuzes zijn terwijl ik al uitvoerig heb aangetoond dat dit niet klopt. Je mag me gerust aantonen dat uw oplossing voor iedereen werkt en dan zal ik met plezier toegeven dat je gelijk hebt, mijn mening is dus niet vanzelfsprekend juist voor mij.Wat u wel siert is dat je inderdaad zelf toegeeft dat je arrogant overkomt.
Ik heb hier nog niemand een dwaas genoemd. Trouwens ook niet dat hij of zij fout denkt. :roll: Zie voorgaande.
Maar is zal met naar jouw denkpatroon voegen en juist denken: je hebt gelijk Dizzy, mijn kinderen en ik hebben al heel hun leven geluk en trekken altijd het winnende lot.
Ik zeg ook niet dat iederen mijn keuzes moet volgen. Ze zijn niet te nemen of te laten. Maar gewoon een voorbeeld dat het ook anders kan. Kiest men voor iets anders, geen probleem. Wat ik wel zeg is dat iedereen de gevolgen van zijn eigen keuzes moet leren dragen en nog beter zich niet moet neerleggen bij keuzes die fout uitdraaien maar daaruit leren en het de volgende keren beter moet doen. En uiteraard de keuzes met een goed resultaat verdedigen en je niet laten neerhalen door de negativisten die falen steken op een ander, de onvoorspelbaarheid, het lot, geen geluk, de Walen, de sossen, de vremden, .... kortom de fout ligt nooit bij henzelf want ze denken juist en wanneer hun juist denken verkeerde resultaten geeft is dat bad luck
Je hebt het constant over de juiste keuzes maken en dat houdt dus in dat andere keuzes niet juist zijn.

Je mag van mij best fier zijn op juiste keuzes zolang je maar niet in de denkfout vervalt dat ze allemaal uw verdienste zijn en dat andere factoren geen rol spelen. Dit houdt opnieuw in dat anderen foute keuzes maakten en daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Die visie is dus beperkt en te absoluut, kortom een denkfout.

Mijn mening is helemaal niet negativistisch want ik heb je al herhaaldelijk gewezen op het feit dat ik net grote voorstander ben van verandering en sterk eigen initiatief. Omdat je het zo zwart/wit stelt blijf je hangen in de uitersten, ofwel ben je een veranderaar ofwel een negativist, opnieuw geen nuance en dus bij voorbaat al fout.

Nergens zeg ik dat mensen geen foute keuzes kunnen maken en ik vind ook dat je daar zelf voor verantwoordelijk kunt zijn en dat de gevolgen van uw eigen bewuste keuzes voor u zijn. Ik ben van mening dat je echter niet alles in eigen handen hebt en dat dus één oplossing niet voor iedereen werkt door de verschillende factoren zoals oa geluk. Dat moet u niet tegenhouden om te ondernemen, integendeel, maar het moet ook geen aanzet zijn om anderen weg te zetten als louter mensen die fout kiezen.

Ik zal concreet op uw vraag antwoorden. Ik heb een gelijkaardig levensverloop als jij en heb me "gewoon een huis gekocht", dat huis is recent (nieuwbouw) en dus al voorzien op de grootste problemen (isolatie, rijhuis, oriëntatie, ligging,...). Momenteel ben ik bezig om het huis uit te rusten met ZP, het huis is al voorzien op de leidingen. Ik heb maar 1 wagen, ik ga met de fiets naar het station en ik neem het OV.

Mijn grootste energiebesparing is het feit dat ik geen kinderen heb. Dat is een eigen keuze maar ik ga mensen die wel kinderen hebben niet wijzen op hun "foute" keuze als ik uw redenering zou moeten volgen. Ik ga ook niet veronderstellen dat iedereen maar gewoon een huis moet kopen want ik besef dat velen dat wel willen maar niet kunnen.

We moeten u niet nadoen maar je blijft vertellen hoe "gewoon" en vanzelfsprekend de keuzes zijn die uw oplossing opleveren en op de eigen verantwoordelijkheid. Dat komt neer op hetzelfde als anderen wegzetten als mensen die foute keuzes maken (dom/dwaas) en daar zelf verantwoordelijk voor zijn (schuld).
En dat is inderdaad niet eerlijk. Maar dat is gewoon het leven. De kansen die zich aanbieden grijpen en niet aan je voorbij laten gaan.
Voila, nu zeg je zelf dat het leven NIET EERLIJK is, oftewel exact mijn punt.

Kansen grijpen is het doel van iedereen maar een doel betekent niet dat iedereen het ook haalt. Voor u kan dat enkel aan jezelf liggen voor mij zijn er meerdere mogelijkheden. DAT is waar we van mening verschillen.

Je zegt dat niemand iets heeft aan empathie maar dat betwist ik. Empathie zorgt ervoor dat je rekening houdt met anderen. Dat inzicht kan ook uw handelen bepalen. Ik doe graag wat voor anderen en ook op reis zet ik me vaak in voor een goed doel en ik doe ook vrijwilligerswerk. Dat levert me puur financieel niets op maar voor mij is het leven meer dan stoefen over mijn eigen verwezenlijkingen. Gewoon iets doen voor een ander geeft mij een goed gevoel, dat volstaat.

Ieder mens heeft een bepaald egoïsme in zich en dat is ook niet verkeerd, bij sommigen is dit echter sterker ontwikkeld dan bij anderen. Opnieuw is er veel variatie op het gegeven dat inderdaad part of life is.

De discussie doet me denken aan volgend gezegde: succes heeft vele vaderen maar mislukking is een wees :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:46, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 67 keer

Dit was een interessant topic, maar ik moet (te) veel scrollen om de reacties van ivob en de reacties van anderen daarop te skippen. Jammer.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”