Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Inderdaad er zit ook geen logica in.

Ik bedoel:

Type 0 50/10 Mbps -> 5/1
Type 1 150/50 Mbp -> 3/1
Type 2 500/100 Mbps -> 5/1
Type 3 1/0,5 Gbps -> 2/1
Type 4 8,5/1,5 Gbps2 -> 5,67/1
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Logica was gestoeld op beperkingen van coax en VDSL.
Lijkt me duopolie-logica. In het buitenland zie je zulke profielen niet.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Is dit geen over duidelijke consumentenmisleiding...

De s van xgs-pon staat voor symetrisch, bedriegers.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

https://www.hln.be/binnenland/proximus- ... afd2a5f11/
https://www.proximus.com/nl/news/2022/2 ... orate_news

Wel goed nieuws voor wie afgelegen woont, Proximus gaat een 3de partij oprichten die de overschot van de huizen 1.7 miljoen woningen (tot 95%) zal voorzien van fiber.

De laatste 5% die in het hol van pluto wonen gaan het moeten doen met mobile ontvangst, maar wel 100%coverage op gigabit (tegen 2032)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Goed nieuws inderdaad, maar de snelheidsprofielen blijven compleet achterlijk.
De Europese doelstelling is symmetrische gigabit-connectiviteit tegen 2025 voor alle scholen en tegen 2030 voor alle huishoudens.

Die symmetrie van internetverbindingen moet en zal ingang vinden in België. Heel stom dat Proximus geen 100/100 of 500/500 aanbiedt.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

raf1 schreef:Goed nieuws inderdaad, maar de snelheidsprofielen blijven compleet achterlijk.
De Europese doelstelling is symmetrische gigabit-connectiviteit tegen 2025 voor alle scholen en tegen 2030 voor alle huishoudens.

Die symmetrie van internetverbindingen moet en zal ingang vinden in België. Heel stom dat Proximus geen 100/100 of 500/500 aanbiedt.
Maar kijk, infrastructuur is al positief.
Die profiel en kunnen nadien nog makkelijk bijgeschroeft worden.
Chance dat fysieke infrastructuur niet een reden vormt dat het niet zou kunnen

Kwestie van de juiste druk te leggen en hoe harder hoe beter.
wouter5
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Gray schreef:https://www.hln.be/binnenland/proximus- ... afd2a5f11/
https://www.proximus.com/nl/news/2022/2 ... orate_news

Wel goed nieuws voor wie afgelegen woont, Proximus gaat een 3de partij oprichten die de overschot van de huizen 1.7 miljoen woningen (tot 95%) zal voorzien van fiber.

De laatste 5% die in het hol van pluto wonen gaan het moeten doen met mobile ontvangst, maar wel 100%coverage op gigabit (tegen 2032)
Ja in de Oost-Kantons kan het blijkbaar zelfs in de meest rurale gebieden.
Wij hebben een huis gekocht in een rustige, rurale omgeving aan het uiterste einde van de bebouwing in een klein gehucht van Mol. Momenteel is daar zelfs nog geen VDSL (alleen ADSL aan 2mbps...). Dan ben je echt aangewezen op COAX of het nog duurdere alternatief StarLink. Ik reken er eigenlijk niet op dat ze daar met glasvezel passeren voor ocharme een 6-tal huizen in onze straat.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Oostkantons heeft jaren serieuze achterstand gehad, vaak nog met adsl. Paar jaar geleden heeft de regering daar al serieus op tafel geklopt, waarna vdls in een “snel”tempo is uitgerold.

En nu heeft Proximus daar ook met Ethias een JV opgestart om alles te verglazen, ook weer in samenwerking met de regering daar die ongetwijfeld niet moeilijk gaat doen over wegenwerken.
wouter5
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Fallschirmjaeger schreef:Oostkantons heeft jaren serieuze achterstand gehad, vaak nog met adsl. Paar jaar geleden heeft de regering daar al serieus op tafel geklopt, waarna vdls in een “snel”tempo is uitgerold.

En nu heeft Proximus daar ook met Ethias een JV opgestart om alles te verglazen, ook weer in samenwerking met de regering daar die ongetwijfeld niet moeilijk gaat doen over wegenwerken.
Inderdaad heb ook wat gelezen over nieuwe JV’s voor de aanleg in meer landelijke gebieden naast Fiberklaar dat vooral wordt gebruik om de steden en grotere dorpen/dorpscentra te voorzien van Fiber.
Als ik nu de witte zones bekijk op de website van het BIPT dan lijken die vooral in Wallonië te liggen (logischerwijs). Maar ja in Vlaanderen is het COAX-netwerk nagenoeg overal aanwezig, vermoedelijk dan niet het geval in Wallonië.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Trojan schreef:Ik weet nu al dat het grandioos veel gezeik gaat opleveren met Proximus, maar ik heb toch de stap gewaagd om Internet Maxi Fiber aan te vragen in mijn nieuw appartement.

De reden dat ik weet dat het miserie gaat opleveren is dat 1) ze mij tijdens de bestelling de optie aanboden om het 'snel' zelf te installeren terwijl er helemaal nog geen fiber in mijn appartement aanwezig is, en 2) er geen stijglijn aanwezig is om VDSL2 te nemen (als fallback). :bang:

Ik ben benieuwd of standaard elke technieker die Fiber komt plaatsen voorzien is van een ladder of hoogtewerker. :|
Deze ochtend zijn ze dus gepasseerd, en mijn vrees was compleet onterecht.

De installatie is vlekkeloos verlopen, gaatje boren, die bakjes tegen de muur hangen, telenet modem bracket er af halen.

En nu heb ik rond de 350/50. Niet dat ik merk dat het zoveel sneller is dan de 100/30 die ik tot vorig jaar had. Maar het is wel een pak stabieler dan de 5G hotspot die ik het laatste half jaar gebruikt heb.

:beerchug:

(Nu maar hopen dat de facturatie even vlekkenloos verloopt)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

vandaag een brief ontvangen : "belangrijke wijziging van het telecomnetwerk" er ligt fiber in mijn straat! en er is een infosessie op woensdag 13 juli. Nogal een aparte brief.. :roll: we zijn al aangesloten op fiber sinds 02/2020? vond het eerlijk gezegd toen vreemd dat er niet meer info werd gegeven.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Bij ons, zijn ze kabels komen leggen , alhoewel nog niet aan mijn kant vd straat alles terug dicht maar de zwarte opgerolde kabels hangen nog aan de gevels, dacht dat ze die zouden afleiden naar de grond en zo verbinden met de dikkere kabel. nu al 2 weken niemand meer gezien benieuwd of er na het boiwverlof terug iets gaat gedaan worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Bij mij (2170) hangt er sinds vrijdagmiddag ook een splinternieuwe glasvezelkabel aan de gevel. Op een paar uur was een straat van toch zo'n 250 meter voorzien van de kabel. Onder de dakgoot, boven de tweede verdieping. Ik heb alleen een kabel gezien, nog geen aftakdozen, die komen waarschijnlijk later.

Op de GPON-map van Proximus is mijn locatie (het hele district Merksem) nog geen kleur.
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... y-map.html
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 34 keer

Bij ons hangt die kabel ook al anderhalve maand aan de gevels, zonder aftakdozen.
Iemand een idee hoe lang dat ongeveer duurt tot het afgewerkt wordt?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

op die proximus kaart lig ik dus in proximus gebied en niet fiberklaar
laatst stonden er enkele camionettes van firma A-Net en liepen met laptops rond

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Provider

Wij hebben hier ook zo'n brief ontvangen van Proximus (postcode 2100) dat koper eruit gaat en we dus dienen over te schakelen. Zijn daar termijnen over bekend? Want daar zegt die brief fijntjes niks over, natuurlijk.

Als dat nog een paar jaar is dan wacht ik nog wel effe :-P. We zitten zelf bij EDPnet en het goedkope glasprofiel is qua upload stuk lager (10 Mbps) dan hun VDSL (40 Mbps) :-|.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De klanten die nu een brief krijgen over de uitfasering van het kopernetwerk zullen wellicht op 31 december 2022 geen signaal meer hebben als ze niet overschakelen naar fiber.
Het gaat om bepaalde wijken in Deurne, Antwerpen-Diamant, Gent, Hasselt, Charleroi, Luik en Namen.

Afbeelding
bron: https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... tlook.html
Bijlagen
uitfaseringvdsl.png
(152.15 KiB) Nog niet gedownload
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Provider

Bedankt! Lijkt ook niet zo simpel om uit te vlooien welke wijken onder welke aanduiding vallen, dus misschien toch maar beter zekere voor het onzekere nemen dan...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Veldman
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vraagje:
Ik woon in een groot appartementsblok, waar er fiber van Proximus is binnengebracht.
In de kelder is er, na de werken in de straat, een nieuwe kast van Proximus geplaatst, van waaruit fiberleidingen naar de appartementen zouden kunnen vertrekken.
Er zijn kabelgoten (waar de huidige Proximus- en Telenet-kabels door lopen), maar de techniekers slagen er niet in om de nieuwe leidingen door de kabelgoot te trekken. Er zijn al verschillende mensen van Proximus komen kijken (incl. ingenieurs en projectleiders) en het blijkt onmogelijk te zijn.
Men wil nu gaten boren door de muren en de vloeren van de gemeenschappelijke delen, om nieuwe leidingen te leggen, maar dit wordt geweigerd door de VME en de Syndicus.

Betekend dit dat de huidige Proximusklanten in het gebouw een andere leverancier moeten nemen als de koperleiding wordt afgekoppeld? (Vermoedelijk einde 2023.)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

In principe zit er ongeveer 5 jaar tussen aanleg fiber en uitfasering kopernetwerk.
Dus ik denk niet dat jouw appartementsblok al eind 2023 zal moeten switchen.
Het is nu een kwestie van met de VME en Proximus een oplossing te zoeken voor dit probleem. Als bewoner die zich wil aansluiten op fiber kan je best uitdrukkelijk jouw bezorgdheid over deze situatie aan de VME kenbaar maken.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Veldman schreef:Vraagje:
Ik woon in een groot appartementsblok, waar er fiber van Proximus is binnengebracht.
In de kelder is er, na de werken in de straat, een nieuwe kast van Proximus geplaatst, van waaruit fiberleidingen naar de appartementen zouden kunnen vertrekken.
Er zijn kabelgoten (waar de huidige Proximus- en Telenet-kabels door lopen), maar de techniekers slagen er niet in om de nieuwe leidingen door de kabelgoot te trekken. Er zijn al verschillende mensen van Proximus komen kijken (incl. ingenieurs en projectleiders) en het blijkt onmogelijk te zijn.
Men wil nu gaten boren door de muren en de vloeren van de gemeenschappelijke delen, om nieuwe leidingen te leggen, maar dit wordt geweigerd door de VME en de Syndicus.

Betekend dit dat de huidige Proximusklanten in het gebouw een andere leverancier moeten nemen als de koperleiding wordt afgekoppeld? (Vermoedelijk einde 2023.)
Zijn de huidige stijglijnen in VTT of in UTP, als het utp is zouden de ONT's in de kelder geplaatst kunnen worden en is er geen issue, enkel het proximus contact in het appartement vervangen door een UTP model, en een connecter in de kelder plaatsen. Ik ken plaatsen waar het zo gebeurd is. De BBOX3/4 kan dan perfect in het appartement staan. Is zelfs ergens beschreven door proximus als aanvaarde opstelling.
Veldman
Starter
Starter

raf1 schreef:In principe zit er ongeveer 5 jaar tussen aanleg fiber en uitfasering kopernetwerk.
De fiber is in september 2017 binnen gelegd. Nadat de vraag tot boren was afgeketst heeft Proximus gezegd dat er binnen 2 jaar een oplossing zou komen die geen bijkomende werken vereiste. Daar echter niks meer van gehoord. In de naburige straten is er nu pas ook fiber gelegd en nu komen ze terug af met de vraag om te boren en nieuwe leidingen te leggen, waarop de syndicus (gesteund door de VME) andermaal negatief op heeft geantwoord.
Tomsworld schreef:Zijn de huidige stijglijnen in VTT of in UTP
Geen idee, heb zelf geen Proximus. Kan ik dat zien aan de huidige Proximus-verdeelkast?
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Als uw syndicus en de VME blijven weigeren en zelf ook geen andere oplossing voorzien, dan zal het gebouw eind dit jaar idd afgesloten worden en blijft er voor de bewoners enkel nog de mogelijk over om Orange of Telenet te nemen.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Als er daar nu ook nog een rijgnet ligt voor de coax zijn ze helemaal gesjareld...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

[quote="Veldman"
Tomsworld schreef:Zijn de huidige stijglijnen in VTT of in UTP
Geen idee, heb zelf geen Proximus. Kan ik dat zien aan de huidige Proximus-verdeelkast?[/quote]
Ga op zoek in je appartement waar Proximus binnenkomt. Ook al heb je zelf geen Proximus, zal er wel ergens in je appartement een Proximus aansluiting zijn. Als je dat opent kan je zien met welke kabel deze aangesloten is:
  • VVT = 2 paar (waarvan één paar aangesloten is).
    UTP = 4 paar getwist, waarvan één paar, meestal blauw+blauw-wit) aangesloten is.
Veldman schreef:In de naburige straten is er nu pas ook fiber gelegd en nu komen ze terug af met de vraag om te boren en nieuwe leidingen te leggen, waarop de syndicus (gesteund door de VME) andermaal negatief op heeft geantwoord.
Als huurder sta je een beetje machteloos, gezien je geen stem hebt in de VME :-( ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Als huurder sta je een beetje machteloos, gezien je geen stem hebt in de VME :-( ...
Geen effectieve stem, maar je kan als huurder een voor jou nadelige beslissing van de VME wel aanvechten.
Enerzijds op vriendelijke wijze door je probleem op een (bijzondere) algemene vergadering van de VME uit te leggen en de eigenaars te overtuigen.
Anderzijds kan je een voor jou nadelige beslissing van de VME ook door een vrederechter laten beoordelen.

Eigenlijk is het hier een kwestie van je medebewoners te overtuigen. Fiber komt overal in Europa. De bekabeling tussen kelder en appartementen zal sowieso moeten aangepast worden. Als dit vandaag gratis kan, dan is het dom om te wachten tot het niet meer gratis en zelfs wettelijk verplicht zal worden. (Bij grondige renovatie of nieuwbouw is het voorzien van kabelgoten of wachtbuizen al wettelijk verplicht)
zie ook: https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten ... wikkelaars
Veldman
Starter
Starter

philippe_d schreef:Als huurder sta je een beetje machteloos, gezien je geen stem hebt in de VME
Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf eigenaar en zit in de Raad van mede-Eigendom.
De meeste mensen in onze blok (50 app. verdeeld over 3 ingangen) hebben Telenet of Orange, maar we willen niet dat de Proximus-gebruikers in de kou komen te staan.
Wij hebben een kabelgoot waar nu de Telenet- en Proximuskabel inzitten, maar blijkbaar zitten die kabels muurvast (dus niet doortrekbaar) en kunnen er ook geen nieuwe in getrokken worden.
Wij zijn in andere appartementsblokken gaan kijken hoe Proximus het daar heeft opgelost met nieuwe bekabeling en aftakkingen en dat doet pijn aan de ogen. Dat willen we absoluut niet in onze blok.
Doordat de projectleider van Proximus zei dat er op termijn een oplossing was, via de bestaande bekabeling, waren we aanvankelijk gerustgesteld.
Maar nu begint het dus terug.
Dat we over de bestaande VVT-kabel geen fiberspeed gaan krijgen dat begrijp ik wel. Maar wat is dan wel mogelijk? (gezien de korte afstanden)
Van Telenet hebben we ondertussen al een brief gehad dat zij op dit moment al vlot 1 Gbps kunnen leveren via onze bestaande coax-kabel en in de toekomst nog veel meer (zonder bijkomende werken).
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Veldman schreef: Van Telenet hebben we ondertussen al een brief gehad dat zij op dit moment al vlot 1 Gbps kunnen leveren via onze bestaande coax-kabel en in de toekomst nog veel meer (zonder bijkomende werken).
1Gbps download. Maar upload blijft wel ver achterop hinken bij Telenet.

Ik heb weet van enkele blokken waar ze dit ook niet in de traphal wouden dat ze via oude kokers flex buizen van 16mm getrokken hebben die gewoon los in de koker hangen met ijzeren trekdraad in. Wanneer een appartement aangesloten wordt dan moet de flex buis binnen gehaald worden. En trekt de technieker fiber erdoor.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De brief van Telenet is natuurlijk van commerciële aard en heeft als doel om zo weinig mogelijk klanten te doen overstappen naar fiber dat technisch superieur is aan coax. De nadelen van coax worden in die brief verzwegen.

Proximus wil fiber tot in de private appartementen en lichtsignalen over de bestaande koperkabels sturen gaat niet. Dus vergeet maar dat de bestaande bekabeling door Proximus zal hergebruikt worden.

De huidige werkwijze van Proximus in appartementsgebouwen staat uitgelegd in volgende brochure:
Brochure syndicus
bron: https://www.proximus.be/nl/id_cb_fiber_ ... dicus.html

Als de voorgestelde oplossing van Proximus niet voldoet aan jullie eisen, ben je natuurlijk vrij om zelf een elektrotechnisch installateur onder de arm te nemen en fiberbekabeling volgens de technische eisen van Proximus te voorzien. Lastenboek en richtlijnen voor fiberbekabeling in appartementsgebouwen vind je op: https://proximus.be/bouwen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij de TN- klantendienst beweren ze zelfs dat ze met coax en DOCSIS 4.0 Telenet zullen overklassen en hogere snelheden zullen halen dan PX via fiber ...

'k Heb geantwoord dat dit niet onwaarschijnlijk is :beerchug: Er zullen zoveel klanten al op Fiber zitten dat het PX Fiber netwerk misschien zal overbelast of oververzadigd raken en dat zij nog met 'de restfractie' zullen achter blijven zodat klanten op die manier vluggere snelheden halen.

Verder nogmaals, PX heeft al een modem en extender die functioneren als een AX mesh-systeem.

Bij TN zitten ze nu nog te klooien om AC-pods aan de praat te krijgen ... Als je dan nog eens ziet wat de grootte van die toestellen is, moet je de helft van alle stopcontacten opofferen. Bovendien zijn extra-pods vrij duur. En waarschijnlijk ... als elke verieping voorzien is van één of twee van die apparaten, komt het dan nog allemaal goed.

Neen ... TN zit in het verliezende kamp en er komt verbazingwekkend weinig actie. Natuurlijk is hun grote voordeel dat fiber nog maar beperkt is uitgerold en dat ze nog meerdere jaren op hun 2 oren kunnen slapen zo ... Maar tegen dan is ook het TN netwerk al lang volledig verroest ...
rtl
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Bij de TN- klantendienst beweren ze zelfs dat ze met coax en DOCSIS 4.0 Telenet zullen overklassen en hogere snelheden zullen halen dan PX via fiber ...
Ja dat zijn dan ook mensen die geen kennis van zake hebben. De backbone van het coax netwerk is namelijk fiber :roll:
Vergeet ook niet dat fiber qua latency superieur is aan elke vorm van koper. Het gaat niet uitsluitend over snelheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1. Excuus voor vergissing: moest natuurlijk zijn dat ze bij TN bewerken dat ze Proximus zullen overklassen

2. Ik weet dat de backbone bij TN coax fiber is maar zoals je terecht schrijft is fiber in alle opzichten beter qua technologie. Bij TN zitten er op de klantendienst die het verschil niet kennen tussen een modem, router en een access point ... Ik heb dat al ondervonden.
Zoals in andere posts gemeld heb ik meer dan een jaar gesukkeld met TN wegens ... uiteindelijk door een technieker gedetecteerde geoxideerde koppeling van een verlengstuk van de kabel naar de tap. 2 techniekers hebben de aansluiting op de tap veranderd en de oxidatie aan het verlengstuk niet opgemerkt.

Maar terug on-topic: ik snap niet dat TN niets onderneemt om toch maar enige concurrentie te laten bijken met fiber van PX. Ze verhogen zelf voor de OneUp abo's de upload niet tot 100 Mbps.
Komt dan nog, als ik alles uitreken, dat ik bij PX fiber voor meer service (want voor particulieren geen 100 Mbps up bij PX) goedkoper uitkom.

Het kan verkeren niet ... Vroeger was TN de heerser, nu zijn ze achtervolger ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Maar terug on-topic: ik snap niet dat TN niets onderneemt om toch maar enige concurrentie te laten bijken met fiber van PX. Ze verhogen zelf voor de OneUp abo's de upload niet tot 100 Mbps.
Die extra uploadcapaciteit heeft Telenet momenteel niet. Daarvoor is EuroDOCSIS 3.1 nodig. Telenet breidt dit jaar het uploadspectrum uit van 5-65 MHz naar 5-85 MHz. Maar Telenet zal de hogere upload pas introduceren wanneer er voldoende klanten zijn die over een EuroDOCSIS 3.1-modem beschikken.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Telenet is nog steeds heerser.
Neem nu klein voorbeeld glasvezel hoeveel % van de bevolking kan 1000/40 halen en bij hoeveel procent bij telenet. Mijnen kleinsten teen zegt veel meer.
Hier in kuurne zijn ze alles aan opensmijten rioleringen nutsvoorzieningen.Als ik de burgemeester mag geloven zou fiber eind 2027 begin 2028 beschikbaar zijn. Aan da tempo hebben ze nog een lange rit te gaan. Heb meegedaan aan een enquette over fiber 8500 snelheden enzo ; en op laatste (had al een vermoeden) zag ik dat van proximus was. Ze belden mij gisteren, waarom ik zo negatief was. Kzegge ge begint over 8500 snelheden terwijl nog geen 2% 1000 kan halen, dat is hetzelfde of ge zou reclame nu al maken voor 10G terwijl 5G nog nie op poten staat. Nee ze zouden (en ik spreek voor alle telecomoperatoren) ten strengste moeten verbieden reclame te maken voor een product zolang nog geen 50% van de bevolking gebruik kan van maken. En mevrouw haakte in zonder iets te zeggen :-D
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Ik begrijp dat niet zo goed ...
  • in het huidige upload spectrum (5-65 MHz) is er theoretisch plaats voor 8 (Docsis 3.0 64-QAM) upload kanalen.
  • de oude Docsis modems (CH7465LG) ondersteunen bundeling tot 8 uploadkanalen.
  • zelfs als je ervan uitgaat dat slechts 4 kanalen gebruikt worden (om wat flexibiliteit te hebben, en om wat overbooking te vermijden), zou je een theoretische upload kunnen hebben van 108 Mbps (met de bestaande Docsis 3.0 modems)
Of zie ik dat verkeerd?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Of zie ik dat verkeerd?
Ja, theoretisch klopt dat als er één klant van die 4 kanalen gebruikmaakt. Maar je moet rekenen dat er heel véél klanten op een node van die upload kunnen gebruikmaken. Particulieren, KMO's, grote bedrijven,... Als je uploadcapaciteit al deels verzadigd is door webcams, telefonie en andere continue datastromen, dan kan je geen 108 Mbps meer aanbieden aan een andere klant. Het aantal actieve gebruikers en continue belasting van de node is de grote onbekende.
rtl
Elite Poster
Elite Poster

rtl schreef:Bij ons hangt die kabel ook al anderhalve maand aan de gevels, zonder aftakdozen.
Is er niemand van PX hier die hier meer over weet?
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer

rtl schreef:
rtl schreef:Bij ons hangt die kabel ook al anderhalve maand aan de gevels, zonder aftakdozen.
Is er niemand van PX hier die hier meer over weet?
Stuur ze eens een mail of bel ze eens?
Ze hebben normaal per regio een mailadres specifiek voor fiber aanleg vragen.
Hier paar maand terug ook gemaild omdat het lang duurde, bleek er iets specifiek te zijn, en hebben het dan in orde gebracht zodat ik fiber kon aanvragen :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Daarvoor is EuroDOCSIS 3.1 nodig. Telenet breidt dit jaar het uploadspectrum uit van 5-65 MHz naar 5-85 MHz. Maar Telenet zal de hogere upload pas introduceren wanneer er voldoende klanten zijn die over een EuroDOCSIS 3.1-modem beschikken.
Amai, hoeveel decennia gaan ze daar nog over doen? Ik dacht dat Docsis 3.1. In het najaar 2019 zijn ze gestart met de uitrol van Docsis 3.1 modems en nu is er nog een grote fractie van TN klanten zonder dit type modem. Il faut le faire !

Het optrekken van hun prijzen gaat blijkbaar veel vlugger ... En al die klanten dokken eurokes af terwijl ze nog met verouderde apparatuur blijven zitten. Idem met de AC-pods waar ze nu mee aan het klooien zijn. Tegen dat dat op punt staat, is AX al breed verspreid.
Wie zei ook al weer: "stilstaan is achterugaan"?

proximusboyke schreef:Telenet is nog steeds heerser.
Zeker. Omdat, zoals je zelf aangeeft, ze kunnen profiteren van de traagheid waarmee fiber uitgerold wordt en er geen alternatief is voor mensen die naast TN enkel Px VDSL kunnen nemen. Dan is de keuze vlug gemaakt.
proximusboyke schreef:Nee ze zouden (en ik spreek voor alle telecomoperatoren) ten strengste moeten verbieden reclame te maken voor een product zolang nog geen 50% van de bevolking gebruik kan van maken. En mevrouw haakte in zonder iets te zeggen :-D
Groot gelijk. Ook wat fiber betreft, zijn we bovendien al lang ingehaald door de Noorderburen waar we smalen over doen. Onze weledele dames en heren politici, zouden zich op tal van vlakken beter door laten inspireren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Ben onlangs in UK geweest en zelfs in afgelegen hollen van pluto met amper huizen stonden daar metalen bakken met fiber op genoteerd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”