Fiets kopen: waarop letten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dat heeft een invloed op verschillende componenten :

"vuil" gaat voornamelijk je "drivetrain" (ketting, cassette, voortandwielen, ..) aantasten, water dan weer al je lagers.

Ik had vroeger op het werk geen overdekte fietsenstalling :-( Trapas en balhoofdlager hielden het toen maar 1 winter uit. Als er dan nog eens gestrooid wordt, heb je helemaal prijs.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien niet helemaal goed in dit topic maar ik weet dat er hier wel fietsers zitten.

Ikzelf heb al vaak gekeken op internet, het gaat om het volgende.
Mijn broeken slijten vrij snel terwijl ik fiets ter hoogte van mijn zadel. Ik draag verschillende broeken.

Op het internet en in As Adventure krijg je 1 van de volgende adviezen:
- Ander zadel nemen met minder scherpe randen, eventueel zelfs met een zacht zitvlak, klopt dat?
- Een andere soort broek nemen, blijkt dat stretch daar meer last van heeft dan gewone, klopt dat?
- Waar ik zelf aan dacht was speciaal een lange fietsbroek te kopen zonder zeem of kijken om mij erbij neer te leggen.

Iemand idee wat de beste oplossing is?

Ik fiets max 3 uur aan een stuk en dat op een trekking fiets.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Heb hetzelfde probleem ... combinatie van zweet, wrijving en jeans (of jogging) is geen goeie :-) Met een aangepaste fietsbroek heb je dat normaal niet voor. Voor langere tochten doe ik zo'n zachte zwarte boxer(achtige) spandex short aan onder mijn broek
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Als je langere ritten doet is zo'n fietsbroek inderdaad een goede optie. Het is ook comfortabeler voor onze nobelste onderdelen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

boonpwnz schreef:een lange fietsbroek te kopen zonder zeem of kijken om mij erbij neer te leggen.
Iemand idee wat de beste oplossing is?.
Niet twijfelen, fietsbroek mét zeem kopen, ook voor meerdere uren op een trekking fiets… ge zult u afvragen waarom ge ‘t niet veel eerder deed.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Thanks ik zal eens kijken waar en hoe :D

Thanks voor het advies.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Sinds ik een lederen Brooks zadel gebruik, heb ik op mijn trekking fiets nooit meer een fietsbroek met zeemvel gebruikt.
Ik doe regelmatig tochtjes van 5 uur (125 km), in de zomer is dit meestal met een katoen short, in de winter met jeans.
Jeans met stretch is inderdaad gevoelliger voor sleet.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als je het wat meer casual wilt houden is een verstevigde mtb broek zoals deze : https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-short ... _/R-p-4692 ook een oplossing.

Slijtage wordt voornamelijk veroorzaakt door wrijving. Kan totaal irrelevant zijn, maar je kan ook eens zien als je zadel niet te hoog staat. Dit zorgt dan sowieso voor meer heen en weer beweging en wrijving.

Hangt er ook een beetje vanaf waar de slijtage zich voordoet, als dit eerder in de bil (zitbenen)- of kruisregio is.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”