Aan de EV rijders ...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Alles wat je aanhaalt mag uiteraard !
Maar je kan dan best niet zo verrast uit de hoek komen als je voor arrogante, navelstarende betweter wordt versleten.
Of je dat bent weet ik niet, voordeel van de twijfel - maar het staat wel als een paal boven water dat je zo overkomt.
Dus die reacties van jou op de reacties van anderen zijn overbodig, altijd hetzelfde en bevestigen alleen het beeld dat hier ontstaat.
Voor de rest vind ik dat je tussenkomsten er best mogen zijn, vaak hééél waardevol en steeds persoonlijk doorvoelt en ja, dat mag ! dat moet !
Maar je kan dan best niet zo verrast uit de hoek komen als je voor arrogante, navelstarende betweter wordt versleten.
Of je dat bent weet ik niet, voordeel van de twijfel - maar het staat wel als een paal boven water dat je zo overkomt.
Dus die reacties van jou op de reacties van anderen zijn overbodig, altijd hetzelfde en bevestigen alleen het beeld dat hier ontstaat.
Voor de rest vind ik dat je tussenkomsten er best mogen zijn, vaak hééél waardevol en steeds persoonlijk doorvoelt en ja, dat mag ! dat moet !
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Akkoord …
zelfs over de waardevolle reacties. Ik begon me alleen te storen aan arrogantie. Je begint altijd over keuzes, maar tussen de lijnen merk je (lijkt het) dat je de keuzes veroordeeld en de klachten of opmerkingen van een ander niet aanvaard omdat ze de slechtere keuze gemaakt hebben. Diplomatisch kan je dat al niet noemen, het komt inderdaad enorm arrogant over.
PS: Mensen die mij IRL kennen zouden mij waarschijnlijk nu hypocriet noemen, maar ok

PS: Mensen die mij IRL kennen zouden mij waarschijnlijk nu hypocriet noemen, maar ok

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Ik kan ivob zijn bijdragen meer dan pruimen, meestal ben ik er dan ook grotendeels mee eens. De reacties komen vooral omdat hij steevast dezelfde bochten afsnijdt waardoor iemand de indruk kan krijgen dat het inderdaad puur een zaak is van keuzes terwijl het soms niet zo eenvoudig is. Hij heeft dat al wat ingezien en ik merk dat ook aan zijn reacties waarbij hij deze nuancering nu soms toevoegt maar soms gaat hij weer uit dezelfde bocht.
Ik denk dus niet dat hij het slecht bedoelt maar dat hij gewoon wat vooruit wil gaan en daarbij enkele nuances vergeet.
Dat zijn eigen systeem (HE) niet perfect is heeft hij al meermaals toegegeven dus zijn keuzes zijn ook niet perfect. Ik zou het veel erger vinden mocht dat echt zo zijn
Anderzijds denk ik ook dat velen zich storen aan het feit dat de soms radicale keuzes van ivob ons tonen dat er wel degelijk een alternatief bestaat. Ja, dat kan niet voor iedereen maar wel voor veel meer mensen dan zij die nu die keuze maken. Hij wekt dus mogelijk ergernis op niet omdat hij het fout heeft maar net omdat hij het niet fout heeft en ons een spiegel toont. Net zoals bij echte spiegels schrikken mensen dan soms
Ik denk dus niet dat hij het slecht bedoelt maar dat hij gewoon wat vooruit wil gaan en daarbij enkele nuances vergeet.
Dat zijn eigen systeem (HE) niet perfect is heeft hij al meermaals toegegeven dus zijn keuzes zijn ook niet perfect. Ik zou het veel erger vinden mocht dat echt zo zijn

Anderzijds denk ik ook dat velen zich storen aan het feit dat de soms radicale keuzes van ivob ons tonen dat er wel degelijk een alternatief bestaat. Ja, dat kan niet voor iedereen maar wel voor veel meer mensen dan zij die nu die keuze maken. Hij wekt dus mogelijk ergernis op niet omdat hij het fout heeft maar net omdat hij het niet fout heeft en ons een spiegel toont. Net zoals bij echte spiegels schrikken mensen dan soms

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Mogelijks kennen jullie de persoon die 4000km heeft gereden voor 200 euro 
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing

https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
Geen echte conclusie... ervaringen. wat ik het interessantst vondsky schreef:En de conclusie?warpozio2 schreef:https://www.hln.be/drive/vlamingen-over ... ~ae922820/
kan het artikel niet lezen.
Kritiek op elektrische wagens begint bij hem vooral bij de autodealers. “Ik merk helaas dat verkopers van elektrische voertuigen hun klanten amper of niet informeren over manier waarop ze op de beste manier kunnen laden. En dàt is de reden van het soort laadfiles waarover jullie onlangs schreven. Een voorbeeld: bepaalde merken als Mercedes en BMW geven het eerste jaar een korting-abonnement bij Ionity. Het gevolg is dat iedereen met zo’n abonnement ook net die laadpalen bezoekt. Helaas beschikt dat bedrijf over zo weinig laadpalen dat het aanschuiven is bij de wel beschikbare locaties. Dat is vragen om miserie. Nog erger wordt het als Polestar, een van de best verkochte EV’s, ook datzelfde goedkopere abonnement voordraagt. Denk verder na, kies voor een iets duurder abonnement waarmee je ook Tesla-laders kan gebruiken die voor iedereen openstaan. Je vindt ze in een verhouding van 6 Ionity-laadpalen tegenover 30 Tesla-laadpalen.”
Voor herhaling vatbaar, klinkt het resoluut. “De reis kostte me nauwelijks meer dan het aan benzine had gedaan. En terwijl ik op eerdere reizen een dag moest recupereren van het lange rijden, was ik nu verplicht om om de 200 à 300 km te stoppen om de wagen op te laden. Dat gebeurt heel ontspannen. En je hoort de banden ruisen, maar geen motorgeluid, wat het extra ontspannend maakt. Dus voor mij is het eenvoudig: wij gaan enkel nog met een EV op reis.”
- krisken
- userbase crew
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
heb het artikel met aandacht gelezen maar heb toch wat bedenkingen bij het realistisch karakter ervan naar de toekomst toe.
Het lijkt mij inderdaad aanvaardbaar dat het momenteel mogelijk is om zonder veel problemen de lange vakantietrip te maken met een EV....maar wat gaat de toekomst brengen? Er van uitgaande dat momenteel in België ergens maar tussen 1 a 2 percent van de voertuigen elektrisch zijn en dit dus grosso modo ook internationaal zo zal zijn, laat er ons zelfs 5 percent van maken, dan volstaat de huidige hoeveelheid laadpalen misschien nu wel om alles vlotjes te laten verlopen. Ik stel mij echter de vraag of wanneer het aandeel elektrische wagens gaat overheersen naar bvb. 50 percent en meer of men er dan nog gaat in lukken van de hoeveelheid laadpalen in evenredigheid te verhogen....Ik denk dat dit nooit haalbaar is omdat o.a. de infrastructuur(en capaciteit) van het elektriciteitsnet dit gewoon niet aankan laat staan de "bossen" met laadpalen die men zou moeten creëren om ieder zijn laadplaatsje te geven....ik zie dus heel veel praktische problemen opduiken in de nabije toekomst zoals verhoging van de capaciteit en infrastructuur voor de verdeling van het electriciteitsnet, de nodige plaats om al deze laadpalen te zetten(men gaat meer plaats nodig hebben dan de huidige tankstations nu omvatten) enz. ook rekening houdende met het feit dat tegenwoordig alles vast zit in een overgereglementeerde situatie waarbij men met moeite nog een toelating krijgt om werken uit te voeren!!
Het lijkt mij inderdaad aanvaardbaar dat het momenteel mogelijk is om zonder veel problemen de lange vakantietrip te maken met een EV....maar wat gaat de toekomst brengen? Er van uitgaande dat momenteel in België ergens maar tussen 1 a 2 percent van de voertuigen elektrisch zijn en dit dus grosso modo ook internationaal zo zal zijn, laat er ons zelfs 5 percent van maken, dan volstaat de huidige hoeveelheid laadpalen misschien nu wel om alles vlotjes te laten verlopen. Ik stel mij echter de vraag of wanneer het aandeel elektrische wagens gaat overheersen naar bvb. 50 percent en meer of men er dan nog gaat in lukken van de hoeveelheid laadpalen in evenredigheid te verhogen....Ik denk dat dit nooit haalbaar is omdat o.a. de infrastructuur(en capaciteit) van het elektriciteitsnet dit gewoon niet aankan laat staan de "bossen" met laadpalen die men zou moeten creëren om ieder zijn laadplaatsje te geven....ik zie dus heel veel praktische problemen opduiken in de nabije toekomst zoals verhoging van de capaciteit en infrastructuur voor de verdeling van het electriciteitsnet, de nodige plaats om al deze laadpalen te zetten(men gaat meer plaats nodig hebben dan de huidige tankstations nu omvatten) enz. ook rekening houdende met het feit dat tegenwoordig alles vast zit in een overgereglementeerde situatie waarbij men met moeite nog een toelating krijgt om werken uit te voeren!!
- krisken
- userbase crew
Goh dat valt best mee hoor. Niet iedereen vertrekt natuurlijk altijd op reis. Dus zolang de meesten kunnen thuisladen om hier rond te bollen is dat prima. Ook is het niet zo dat je van de ene laadpaal naar de volgende bolt : als ik in Wetteren vertrek, kan ik probleemloos rijden tot pakweg Luxemburg. Uit het hoofd passeer ik dan al een stuk of 10 snelladers op dat stuk weg alleen al.
De echte snelladers zie ik meer en meer komen op grote parkings die er al jaren liggen. Denk bijvoorbeeld aan Messancy, daar is een immens shoppingcenter, en daar bouwen ze nu een Ionity laadstation. OK, je neemt pakweg 20 parkeerplaatsen af, maar er zijn er nog een paar honderd die overschieten. Idem voor Hauconcourt, ... Samen met de opkomst van de EV zal het aantal tankstations afnemen, en zullen er meer laadplaatsen in de plek komen. Op dit tankstation in Antwerpen (op dit moment geen esso naar total : https://www.google.be/maps/@51.260625,4 ... 312!8i6656) zijn de 2 pompen links reeds vervangen door laadpalen bijvoorbeeld.
De echte snelladers zie ik meer en meer komen op grote parkings die er al jaren liggen. Denk bijvoorbeeld aan Messancy, daar is een immens shoppingcenter, en daar bouwen ze nu een Ionity laadstation. OK, je neemt pakweg 20 parkeerplaatsen af, maar er zijn er nog een paar honderd die overschieten. Idem voor Hauconcourt, ... Samen met de opkomst van de EV zal het aantal tankstations afnemen, en zullen er meer laadplaatsen in de plek komen. Op dit tankstation in Antwerpen (op dit moment geen esso naar total : https://www.google.be/maps/@51.260625,4 ... 312!8i6656) zijn de 2 pompen links reeds vervangen door laadpalen bijvoorbeeld.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
10 laadstops van gemiddeld 32 minuten... da's 5u extra ?krisken schreef:http://kris.derocker.name/HLN20220706.pdf
Nu moet je anders ook wel eens pauzeren voor een rit van 2000 km, maar 5u is toch niet min.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Ik denk dat je toch behoorlijk fout zit.murdock447 schreef: Er van uitgaande dat momenteel in België ergens maar tussen 1 a 2 percent van de voertuigen elektrisch zijn en dit dus grosso modo ook internationaal zo zal zijn, laat er ons zelfs 5 percent van maken
Het aandeel in NL is een heel stuk hoger dan hier en laat nu net de NL'ers mensen zijn die in hele colonnes naar het Zuiden van Frankrijk rijden.

Verder heb ik er geen verstand van, ik ga naar Nederland op vakantie met een ICE.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
April 2022: 4,78% elektrische wagens in NL dus als jij dan zegt dat NL een pak meer is dan Belgie bvb. dan ga ik met mijn 5% globale schatting zeker niet te laag zitten!! en zoals hierboven al staat dit zijn dus hybrides inbegrepen!!cadsite schreef:Ik denk dat je toch behoorlijk fout zit.murdock447 schreef: Er van uitgaande dat momenteel in België ergens maar tussen 1 a 2 percent van de voertuigen elektrisch zijn en dit dus grosso modo ook internationaal zo zal zijn, laat er ons zelfs 5 percent van maken
Het aandeel in NL is een heel stuk hoger dan hier en laat nu net de NL'ers mensen zijn die in hele colonnes naar het Zuiden van Frankrijk rijden.
Verder heb ik er geen verstand van, ik ga naar Nederland op vakantie met een ICE.
Laatst gewijzigd door murdock447 06 jul 2022, 14:48, in totaal 1 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
Nu snap ik eindelijk de uitdrukking "balen als een stekker"
Het probleem met het aantal laadpalen zal blijven en nog fel toenemen samen met de toename van het aantal EV's tot laden even snel gaat als tanken.
Misschien komt de oplossing van de EV zelf wel. Met de prijzen zal ook het aantal gebruikers afnemen want velen zullen het niet kunnen betalen, zo daalt de druk op het laden vanzelf, net zoals onze staatsschuld er vanzelf gekomen is dus.

Het probleem met het aantal laadpalen zal blijven en nog fel toenemen samen met de toename van het aantal EV's tot laden even snel gaat als tanken.
Misschien komt de oplossing van de EV zelf wel. Met de prijzen zal ook het aantal gebruikers afnemen want velen zullen het niet kunnen betalen, zo daalt de druk op het laden vanzelf, net zoals onze staatsschuld er vanzelf gekomen is dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- krisken
- userbase crew
En zo begint het steedsDarkV schreef:10 laadstops van gemiddeld 32 minuten... da's 5u extra ?krisken schreef:http://kris.derocker.name/HLN20220706.pdf
Nu moet je anders ook wel eens pauzeren voor een rit van 2000 km, maar 5u is toch niet min.

Ik vertrek thuis met een volgeladen auto, net zoals de meesten wel vertrekken met een volgeladen tank. In het hotel waar ik overnacht heb kon ik (gratis) laden, dus ook daar moet ik geen rekening houden met tijden. Onderweg moet je ook eten en drinken, dus ook daar kan je laden mee combineren. Dus ja, elke pakweg 250 a 300km stop ik om de auto aan de paal te hangen, en ga ik tegelijk wat eten, drinken, eens naar toilet, ... Als je meer dan 3u aan één stuk door aan het rijden bent kan je mij niet wijsmaken dat je nog verkeersveilig aan het bollen bent. Dus stoppen ga je altijd doen, ook met een ICE. En voor de criticasters die nu zeggen "jama wij wisselen af van chauffeur" : te lang in dezelfde houding zitten is ook niet echt een goed idee... Ik heb geen idee hoe jullie op reis gaan, maar toen ik op reis ging met mijn diesel (Citroën Berlingo), tja dan deed ik eigenlijk dit eveneens zo. Dus voor mij is dit absoluut niks nieuws, laat staan een verandering van gewoonte.
Wat het "probleem" betreft met het aantal laadpalen : er zijn er meer dan genoeg hoor. Je kan het eigenlijk het beste vergelijken met tanken in Luxemburg pakweg 20 jaar terug : iedereen die via Luxemburg naar het zuiden ging, ging daar tanken. En een kwartiertje wachten hoorde daar gewoon bij.
En wat de prijs betreft : die auto kost me eigenlijk niet zo gek veel meer dan een benzine/dieselwagen als je de TCO bekijkt hoor. Iets wat velen vergeten zijn de "verborgen" kosten aan een auto.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Dizzy
- Elite Poster
Als ik al zo'n lange tocht wil doen dan wisselen wij inderdaad af want te lang rijden is inderdaad niet goed noch gezond. De stops zijn echter op gewone parkings waar vaak niet eens iets te eten is tenzij je op gras kicked. Ik doe dan wat stretchoefeningen en dan zijn we weer weg, dat duurt ongeveer 5 minuten.
De vergelijking met tanken in Luxemburg gaat niet helemaal op. Men ging daar tanken en wachten omdat het goedkoper was, niet omdat het zo'n mooie en aangename rij is waarin je staat. Het komt erop neer dat je van alle tankstations "Luxemburg-ervaringen" maakt door de beperkingen van het laden.
Voorheen was het nog dat de EV goedkoper ging zijn, nu is het al niet zo gek veel meer. Men betaalt gewoon een groot deel van de kosten vooraf waardoor je eigenlijk ook rente op dat geld moet rekenen voor zij die het uiteraard kunnen ophoesten.
De vergelijking met tanken in Luxemburg gaat niet helemaal op. Men ging daar tanken en wachten omdat het goedkoper was, niet omdat het zo'n mooie en aangename rij is waarin je staat. Het komt erop neer dat je van alle tankstations "Luxemburg-ervaringen" maakt door de beperkingen van het laden.
Voorheen was het nog dat de EV goedkoper ging zijn, nu is het al niet zo gek veel meer. Men betaalt gewoon een groot deel van de kosten vooraf waardoor je eigenlijk ook rente op dat geld moet rekenen voor zij die het uiteraard kunnen ophoesten.
- krisken
- userbase crew
Blij te merken dat we het over één ding eens zijn : de concentratie neemt af als je +3u aan één stuk aan het rijden bent. Velen zullen dit ontkennen en zullen nu stoer beweren dat zij 2000km in één keer doen met volle concentratie, de wetenschap toont aan dat dit niet zo is. Met een ICE kan je in Frankrijk stoppen langsheen elke "aire" die je wilt : zolang je even je benen kan strekken is het reeds prima. Dat is, zoals ik aangaf in het artikel, een luxe die ik niet heb : ik moet stoppen waar er een (snellaad) paal staat zodat de auto kan bijladen terwijl ik even eet, drink, toilet bezoek, ... Wat me wel verwonderd is je idee dat 5 minuten stretchen goed genoeg is om direct erna terug de baan op te gaan (tenzij je bedoeld natuurlijk dat je 5 minuten stretcht, en daarnaast toch nog minimaal 15 minuten daar iets anders doet op die parking).Dizzy schreef:Als ik al zo'n lange tocht wil doen dan wisselen wij inderdaad af want te lang rijden is inderdaad niet goed noch gezond. De stops zijn echter op gewone parkings waar vaak niet eens iets te eten is tenzij je op gras kicked. Ik doe dan wat stretchoefeningen en dan zijn we weer weg, dat duurt ongeveer 5 minuten.
Die vergelijking gaat helemaal op hoor. Uiteraard ging men stoppen in Luxemburg omdat het daar goedkoop is. En dat je daar een kwartier moest wachten dat namen de mensen voor lief. Bij EV rijders is het net hetzelfde. Zoals aangegeven in het artikel krijg je bij vele merken een "gratis" abonnement voor één jaar bij Ionity laadpalen. Kijk even op https://ionity.eu/en/network/access-and-payment. Daar zie je dat het abonnement (genaamd Ionity Passport) er voor zorgt dat je kan laden aan 35 cent per kWh, in plaats van de prijs van 79 kWh voor mensen die dit abonnement niet hebben. Na dat gratis jaar (of vanaf dag één als je een wagen hebt van een merk dat niet mee doet aan Ionity Passport) betaal je 18 euro per maand gedurende één jaar. Logisch dus dat iedereen persé wilt laden bij Ionity, want ze willen laden aan 35 cent! Niet aan 79 cent! Alleen, de meeste plaatsen met Ionity palen zijn beperkt tot 4 of 6 palen. En daar zal de laadfile ontstaan. Maar, zoals ik wat verder zeg, kan je het ook anders doen. Je kan voor 12 euro per maand (maandelijks opzegbaar) een abonnement nemen zodat je kan laden op de Tesla Superchargers. Qua prijzen is het vergelijkbaar (met/zonder abonnement) met Ionity, maar met het verschil dat er 30 of meer laadplaatsen zijn! Dus minder laadfile. Een andere optie is Bonnet op je GSM plaatsen (https://www.joinbonnet.com/pricing) waar je kan laden aan 41 cent (pay as you go) bij niet alleen Ionity, maar ook Total, Allego en Fastned. Je hebt dus al een pak meer keus dan enkel die 4 of 6 palen bij Ionity! Wil je goedkoper laden? Neem een tegoed bij Bonnet van 60 euro en je kan 200kWh laden ofwel 30 cent per kWh! Het is dus geen abonnementsgeld : wat je betaald, kan je ook opsouperen. En ook dit is maandelijks opzegbaar. Goedkoper laden dus, en meer keuze!Dizzy schreef:De vergelijking met tanken in Luxemburg gaat niet helemaal op. Men ging daar tanken en wachten omdat het goedkoper was, niet omdat het zo'n mooie en aangename rij is waarin je staat. Het komt erop neer dat je van alle tankstations "Luxemburg-ervaringen" maakt door de beperkingen van het laden.
Zo kan je natuurlijk alles in rekening brengen hé. Let's face it : er zijn maar weinig mensen die een auto cash betalen. Meestal is er een lening (al dan niet bij een bank), of een personal leasing. Je kan dus evengoed wat meer lenen, om vervolgens goedkoper te rijden gedurende de levenscyclus van je wagen. De PVDA mag blijven beweren dat ze de prijs van de benzine terug naar 1.40 euro willen brengen, geen kat dit dit gelooft hé.Dizzy schreef:Voorheen was het nog dat de EV goedkoper ging zijn, nu is het al niet zo gek veel meer. Men betaalt gewoon een groot deel van de kosten vooraf waardoor je eigenlijk ook rente op dat geld moet rekenen voor zij die het uiteraard kunnen ophoesten.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Dizzy
- Elite Poster
Het hangt inderdaad af van welke oefeningen de co-piloot nog bereid is te doenkrisken schreef:Wat me wel verwonderd is je idee dat 5 minuten stretchen goed genoeg is om direct erna terug de baan op te gaan (tenzij je bedoeld natuurlijk dat je 5 minuten stretcht, en daarnaast toch nog minimaal 15 minuten daar iets anders doet op die parking).

Het probleem is dat je iets krijgt voor 1 jaar terwijl de EV hopelijk langer mee gaat. Men wil u gewoon maken aan het netwerk in de hoop dat je het nadien gebruikt en dus uw "gratis" jaar afbetaalt over de looptijd van uw wagen.
Er zijn te weinig laadpalen en dit tekort kan nog enorm toenemen naarmate meer mensen overstappen op EV's. De vervanging van tankstations zal ook geen redding zijn die tijdig komt want ondertussen zullen er ook nog oudere niet-EV's zijn die ook moeten tanken. Tankstations zullen pas overschakelen als ze meer verdienen aan de EV's dan ook de rest. Dat kan sneller gaan als ze meer aanrekenen.
Ik heb een betere optie, met het systeem Euro kan ik overal tanken. 5 minuten en ik ben weg. Geen abokosten, en plaats genoeg (behalve in Luxemburg).
Tja, als je spreekt over TCO dan moet je inderdaad alles meerekenen.
Ik leen niet voor een wagen maar ik ken me inbeelden dat met de huidige prijzen van woningen (en al de rest) mensen ook geen onbeperkte ruimte hebben om gewoon nog wat meer te lenen voor een wagen.
De prijzen gaan inderdaad niet meer zo hard dalen als ze stegen, niet deze van de fossiele brandstoffen maar ook niet deze van EV's of laden. Die discussie hebben we echter al gehad.
Ik vrees echt dat velen vaarwel aan een eigen wagen kunnen zeggen.
Laatst gewijzigd door Dizzy 06 jul 2022, 15:58, in totaal 1 gewijzigd.
- cadsite
- userbase crew
"een beetje meer"krisken schreef:Meestal is er een lening (al dan niet bij een bank), of een personal leasing. Je kan dus evengoed wat meer lenen, om vervolgens goedkoper te rijden gedurende de levenscyclus van je wagen.

Ik heb mijn wagen €12.800 betaald. De elektrische versie begon aan €24.800.

Los daarvan, als je, zoals ik, minder dan 10.000km/jaar rijdt dan mag je de rekening eens voordoen hoe EV goedkoper is dan ICE hoor.
Ik heb net mijn wegentaks ontvangen. €118,46.
Gemiddeld verbruik van 5 liter, dus 500 liter per jaar ongeveer. Voor 't gemak: €1.000/jaar.
Mijn jaarlijks onderhoud is €280.
- krisken
- userbase crew
Tuurlijk willen ze je gewoon maken aan "hun" netwerk. Dat is bij ICE wagens toch net hetzelfde? Zoveel liter tanken = 3 weken pechbijstand. Of per zoveel liter een bonnetje voor "gratis" handdoeken of tafelservies. Dus zo nieuw is dit echt niet...
Feit is gewoon dat als je je wat dieper gaat interesseren in die materie je gewoon goedkoper kan laden, en je niet gebonden bent aan één enkel netwerk. Als je dan ook thuis goedkoper kan laden (zonnepanelen) of gratis kan laden TIJDENS (ik zet die niet zomaar in hoofdletters...) het winkelen, dan bespaar je echt al een pak geld uit.
En opnieuw lees hier dat er te weinig laadpalen zijn. En opnieuw zal ik zeggen dat dit op heden (!) absoluut niet waar is. Dus stop eens met beweringen te maken waarvan je ze niet kan staven, of waarvan je geen enkele ervaring hebt. Ik rij al +2 jaar full electric, en heb nog maar 1x moeten wachten aan een laadpaal eer het aan mij was. Een kwartiertje. That's it.
En als je perse alles in TCO wilt berekenen : reken dan eens de kosten aan je wagen (klein onderhoud, groot onderhoud, vervangen van distributieriem, ...) uit over lange termijn, inclusief wat erbij komt? Dan zal die rente verwaarloosbaar zijn. 't Is niet dat werkuren goedkoper geworden zijn hé...
Zeg ik nu dat het in EV land altijd zonneschijn is? Neen. Ook hier is het soms kommer en kwel. Net zoals bij ICE wagens zijn er ook EV's die duidelijk geproduceerd zijn op een maandagochtend of vrijdagavond. Maar we moeten realistisch blijven : elektriciteit kunnen we desnoods zelf opwekken op meerdere manieren. Fossiele brandstoffen niet. Ik ben niet zozeer bang van het uitputten van de grondstoffen, ik heb eerder schrik voor de verdere stijging ervan. Ik vertel niks nieuws als ik zeg dat ruwe aardolie de inzet is van vele oorlogen. Kijk naar de middelen welke Rusland inzet als reactie op de westerse maatregelen ter vergelding van de oorlog die ze uitvechten. Plus dat de flow van ruwe aardolie opboren tot de euro95 aan de pomp een immens duur proces is als je alles gaat meerekenen.
Dat jij niet leent voor een wagen is prima, maar ik ga hier niks schokkends vertellen als ik nu zeg dat je hiermee in de minderheid bent. Om niet te zeggen een uitzondering. En ik spreek hier over "gemiddelden", niet over uitzonderingen.
@cadsite : ook jij weet wel dat je een uitzondering bent met minder dan 10k kilometer per jaar. Dus ook voor jou telt de paragraaf hierboven.
Maar goed als we kijken op 10 jaar tijd kost jouw auto 12800 + 2800 taks + 10000 tanken = 25600 euro. Daarbij moet je dan je klein onderhoud rekenen op jaar 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 en 10 en groot onderhoud op jaar 4 en 8. Ergens tussenin zal je ook nog een nieuwe riem mogen laten steken, wat ook snel aan een 1000 euro komt. We rekenen dat bepaalde kosten hetzelfde blijven voor een ICE vs een EV (ik denk aan banden, remmen, lampen vervangen, ...). Een EV zou dan uitkomen op 24800. Als je zonnepanelen hebt kan je daarmee gratis laden, alsook kan je gratis laden tijdens het winkelen. Uiteraard betaal je ook taksen op die EV, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet weet op hoeveel dit komt. Uiteraard ga je niet altijd gratis kunnen laden, dus pakweg een 2000 erbij op die 10 jaar, dan komen we op 26800. Wat onderhoud betreft: dit is er amper. Als het lampje onderhoud al eens begint te branden op je dashboard is het eerder omdat er geen sproeivloeistof is of omdat je de banden eens moet bij blazen. Op die 2 jaar heb ik tot heden nog niks anders gezien dan dit. Kijk ik op langere termijn (niet uit persoonlijke ervaring dan) dan hoor ik ook van EV rijdende mensen rondom me dat ze geen noemenswaardige kosten hebben, tenzij opties die ze zelf hebben laten installeren. Denk aan een trekhaak en zo. Dus in jouw geval zal het "iets" goedkoper zijn om naar een EV te kijken, maar amper de moeite waard. Voor mensen die meer kilometers rijden is het natuurlijk al een ander verhaal.
Nu kan je zeggen dat bovenstaande vergelijking niet op gaat (en dat is ook zo). Maar laten we eerlijk zijn : kan je 1 op 1 vergelijken? Ik kan enkel mijn kosten met jullie bespreken uit eigen ervaring, net zoals jullie de kosten enkel vanuit jullie ervaring kunnen rekenen. Ik heb gewoon destijds de vergelijking gemaakt met mijn oude wagen (een Citroën Berlingo van 2012) en ik kwam uit dat ik toch (flink) wat geld kon besparen. Het is niet aan mij om tegen jullie te zeggen dat jullie met een EV moeten rijden, noch dat jullie de berekening moeten doen. Ik kan enkel het advies geven.
Feit is gewoon dat als je je wat dieper gaat interesseren in die materie je gewoon goedkoper kan laden, en je niet gebonden bent aan één enkel netwerk. Als je dan ook thuis goedkoper kan laden (zonnepanelen) of gratis kan laden TIJDENS (ik zet die niet zomaar in hoofdletters...) het winkelen, dan bespaar je echt al een pak geld uit.
En opnieuw lees hier dat er te weinig laadpalen zijn. En opnieuw zal ik zeggen dat dit op heden (!) absoluut niet waar is. Dus stop eens met beweringen te maken waarvan je ze niet kan staven, of waarvan je geen enkele ervaring hebt. Ik rij al +2 jaar full electric, en heb nog maar 1x moeten wachten aan een laadpaal eer het aan mij was. Een kwartiertje. That's it.
En als je perse alles in TCO wilt berekenen : reken dan eens de kosten aan je wagen (klein onderhoud, groot onderhoud, vervangen van distributieriem, ...) uit over lange termijn, inclusief wat erbij komt? Dan zal die rente verwaarloosbaar zijn. 't Is niet dat werkuren goedkoper geworden zijn hé...
Zeg ik nu dat het in EV land altijd zonneschijn is? Neen. Ook hier is het soms kommer en kwel. Net zoals bij ICE wagens zijn er ook EV's die duidelijk geproduceerd zijn op een maandagochtend of vrijdagavond. Maar we moeten realistisch blijven : elektriciteit kunnen we desnoods zelf opwekken op meerdere manieren. Fossiele brandstoffen niet. Ik ben niet zozeer bang van het uitputten van de grondstoffen, ik heb eerder schrik voor de verdere stijging ervan. Ik vertel niks nieuws als ik zeg dat ruwe aardolie de inzet is van vele oorlogen. Kijk naar de middelen welke Rusland inzet als reactie op de westerse maatregelen ter vergelding van de oorlog die ze uitvechten. Plus dat de flow van ruwe aardolie opboren tot de euro95 aan de pomp een immens duur proces is als je alles gaat meerekenen.
Dat jij niet leent voor een wagen is prima, maar ik ga hier niks schokkends vertellen als ik nu zeg dat je hiermee in de minderheid bent. Om niet te zeggen een uitzondering. En ik spreek hier over "gemiddelden", niet over uitzonderingen.
@cadsite : ook jij weet wel dat je een uitzondering bent met minder dan 10k kilometer per jaar. Dus ook voor jou telt de paragraaf hierboven.
Maar goed als we kijken op 10 jaar tijd kost jouw auto 12800 + 2800 taks + 10000 tanken = 25600 euro. Daarbij moet je dan je klein onderhoud rekenen op jaar 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 en 10 en groot onderhoud op jaar 4 en 8. Ergens tussenin zal je ook nog een nieuwe riem mogen laten steken, wat ook snel aan een 1000 euro komt. We rekenen dat bepaalde kosten hetzelfde blijven voor een ICE vs een EV (ik denk aan banden, remmen, lampen vervangen, ...). Een EV zou dan uitkomen op 24800. Als je zonnepanelen hebt kan je daarmee gratis laden, alsook kan je gratis laden tijdens het winkelen. Uiteraard betaal je ook taksen op die EV, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet weet op hoeveel dit komt. Uiteraard ga je niet altijd gratis kunnen laden, dus pakweg een 2000 erbij op die 10 jaar, dan komen we op 26800. Wat onderhoud betreft: dit is er amper. Als het lampje onderhoud al eens begint te branden op je dashboard is het eerder omdat er geen sproeivloeistof is of omdat je de banden eens moet bij blazen. Op die 2 jaar heb ik tot heden nog niks anders gezien dan dit. Kijk ik op langere termijn (niet uit persoonlijke ervaring dan) dan hoor ik ook van EV rijdende mensen rondom me dat ze geen noemenswaardige kosten hebben, tenzij opties die ze zelf hebben laten installeren. Denk aan een trekhaak en zo. Dus in jouw geval zal het "iets" goedkoper zijn om naar een EV te kijken, maar amper de moeite waard. Voor mensen die meer kilometers rijden is het natuurlijk al een ander verhaal.
Nu kan je zeggen dat bovenstaande vergelijking niet op gaat (en dat is ook zo). Maar laten we eerlijk zijn : kan je 1 op 1 vergelijken? Ik kan enkel mijn kosten met jullie bespreken uit eigen ervaring, net zoals jullie de kosten enkel vanuit jullie ervaring kunnen rekenen. Ik heb gewoon destijds de vergelijking gemaakt met mijn oude wagen (een Citroën Berlingo van 2012) en ik kwam uit dat ik toch (flink) wat geld kon besparen. Het is niet aan mij om tegen jullie te zeggen dat jullie met een EV moeten rijden, noch dat jullie de berekening moeten doen. Ik kan enkel het advies geven.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik ben zelf EV-rijder, en wil het jullie allemaal afraden. Zolang jullie niet massaal ook elektrisch gaan rijden betaal ik geen verkeersbelasting en kan ik regelmatig eens gratis opladen. En heb ik de snelste auto aan het rood licht 

- krisken
- userbase crew
Godver, je had me te pakken bij de eerste woorden 

Telefonie = EDPnet + OVH
- cadsite
- userbase crew
Feit is ook dat ik mijn auto kon betalen, een EV niet. Een lening is niet gratis.
Ik rijd inderdaad niet veel. Of dat uitzonderlijk is weet ik niet.
Ik woon en werk in dezelfde stad, dus zelfs al ga ik dagelijks met de auto werken, dan nog lopen die km's niet op. Dat is een bewuste keuze geweest 20 jaar geleden en dat loont. Jaar na jaar opnieuw. Niet alleen financieel, maar ook heel sterk in tijd.
Maandag ben ik naar huis gefietst en mijn gras afgedaan tegen 18u. Mijn collega kwam toen net thuis met de wagen.
Maat goed, beetje te OT.
Ik heb inderdaad PV, maar dat wilt niet zeggen dat hier een onbeperkt aantal kWh uit vloeit. Dus stellen dat thuis tanken per definitie gratis is vind ik nogal eigenaardig. Ik heb nog een terugdraaiende teller, dus een deel kan inderdaad gratis gebeuren.
Je berekening klopt ook niet helemaal. De taks is maar €118/ jaar. Dus €1.180 ipv €2.800.
Ik heb de keuze voor deze auto 3 jaar geleden gemaakt. Ik ben er nu blij mee.
Als de situatie verandert zal ik weer alle opties open houden en zal EV zeker in overweging genomen worden.
Met wat geluk kan ik nog 10 à 15 jaar tuffen met mijn auto, dus dan zal het landschap er sowieso helemaal anders uitzien.
Ik zie ICE voor privé vervoer ook als iets uitlopend en PV als de toekomst. Hybride zie ik als een doodgeboren kind, dus dat overweeg ik zeker niet.
Ik rijd inderdaad niet veel. Of dat uitzonderlijk is weet ik niet.
Ik woon en werk in dezelfde stad, dus zelfs al ga ik dagelijks met de auto werken, dan nog lopen die km's niet op. Dat is een bewuste keuze geweest 20 jaar geleden en dat loont. Jaar na jaar opnieuw. Niet alleen financieel, maar ook heel sterk in tijd.
Maandag ben ik naar huis gefietst en mijn gras afgedaan tegen 18u. Mijn collega kwam toen net thuis met de wagen.
Maat goed, beetje te OT.
Ik heb inderdaad PV, maar dat wilt niet zeggen dat hier een onbeperkt aantal kWh uit vloeit. Dus stellen dat thuis tanken per definitie gratis is vind ik nogal eigenaardig. Ik heb nog een terugdraaiende teller, dus een deel kan inderdaad gratis gebeuren.
Je berekening klopt ook niet helemaal. De taks is maar €118/ jaar. Dus €1.180 ipv €2.800.
Ik heb de keuze voor deze auto 3 jaar geleden gemaakt. Ik ben er nu blij mee.
Als de situatie verandert zal ik weer alle opties open houden en zal EV zeker in overweging genomen worden.
Met wat geluk kan ik nog 10 à 15 jaar tuffen met mijn auto, dus dan zal het landschap er sowieso helemaal anders uitzien.
Ik zie ICE voor privé vervoer ook als iets uitlopend en PV als de toekomst. Hybride zie ik als een doodgeboren kind, dus dat overweeg ik zeker niet.
- krisken
- userbase crew
Ik rijd inderdaad niet veel. Of dat uitzonderlijk is weet ik niet.[/quote]cadsite schreef:Feit is ook dat ik mijn auto kon betalen, een EV niet. Een lening is niet gratis.
Een lening is zeker niet gratis, dat ga je mij nooit horen beweren. Maar ik ga wel steeds zeggen om een lening mee te nemen in je berekeningen als je kijkt naar een nieuwe wagen. Minder dan 10k km is vrij uitzonderlijk.
Er vloeit zeker geen onbeperkt aantal kWh uit je PV, maar je zou kunnen overwegen om deze op te slaan in een thuisbatterij. Tijdens de zomer produceren PV nog meer dan genoeg 's avonds om de auto op te laden, in de winter kan je thuisbatterij dan mee helpen om dit op te vangen. En de taks is inderdaad een miscalculatie, foutje van mij.cadsite schreef:Ik heb inderdaad PV, maar dat wilt niet zeggen dat hier een onbeperkt aantal kWh uit vloeit. Dus stellen dat thuis tanken per definitie gratis is vind ik nogal eigenaardig. Ik heb nog een terugdraaiende teller, dus een deel kan inderdaad gratis gebeuren.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
@Krisken, je vermelding van dat gratis 'Ionity' abbo bij bvb BMW is niet helemaal correct. Ik heb dat inderdaad ook gekregen bij mijn BMW (BMW Charging) en krijg inderdaad korting op Ionity. Maar met diezelfde kaart heb ik tot hiertoe al overal kunnen laden (Fastned, Fluvius, Total, Allego ... zelfs op een publieke EVBox laadpaal in een vakantiepark in NL. Tesla nog niet getest, maar dat zal wel proprietair zijn.
Om maar te zeggen ... ik ben ZEER tevreden van die BMW charging app/kaart ... ik heb geen sleutelhanger met verschillende tokens nodig
Om maar te zeggen ... ik ben ZEER tevreden van die BMW charging app/kaart ... ik heb geen sleutelhanger met verschillende tokens nodig

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 63 keer
Bonnett tegoed werkt volgens mij niet meer in het buitenland sinds kort? Dus om te reizen heb je daar niet veel aan. Enkel nog pay as you go.krisken schreef:Een andere optie is Bonnet op je GSM plaatsen (https://www.joinbonnet.com/pricing) waar je kan laden aan 41 cent (pay as you go) bij niet alleen Ionity, maar ook Total, Allego en Fastned. Je hebt dus al een pak meer keus dan enkel die 4 of 6 palen bij Ionity! Wil je goedkoper laden? Neem een tegoed bij Bonnet van 60 euro en je kan 200kWh laden ofwel 30 cent per kWh! Het is dus geen abonnementsgeld : wat je betaald, kan je ook opsouperen. En ook dit is maandelijks opzegbaar. Goedkoper laden dus, en meer keuze!
Volgens mij kan je bij hen ook niet echt correcte facturen krijgen denk ik? (belangrijk aangezien het meerendeel EV nog steeds op naam van bedrijf staat)
Ionity zou tof zijn moesten ze maand abonnementen aanbieden. Nu hang je er altijd voor een jaar aan bij hen en dat maakt het een enorm dure grap. Dat haal je er in de praktijk niet uit tenzij je heel veel aan snelladen doet. Dat gezegd zijnde, al die abonnementen zijn bullshit en overheden moeten beginnen denken aan regulatie van laadprijzen.
Laatst gewijzigd door powaq 06 jul 2022, 16:51, in totaal 2 gewijzigd.
- cadsite
- userbase crew
En alweer, ook die accu is niet gratis. Dat is weer een paar €1.000 erbij.krisken schreef:Er vloeit zeker geen onbeperkt aantal kWh uit je PV, maar je zou kunnen overwegen om deze op te slaan in een thuisbatterij. Tijdens de zomer produceren PV nog meer dan genoeg 's avonds om de auto op te laden, in de winter kan je thuisbatterij dan mee helpen om dit op te vangen. En de taks is inderdaad een miscalculatie, foutje van mij.
Ah, een laadpaal heb ik ook niet in huis, ik veronderstel dat dat ook niet gratis bij de auto mee komt.
De verzekering van een wagen van €25.000 zal ook niet dezelfde zijn als die van eentje van €12.800.
- krisken
- userbase crew
Mijn bewering lijkt me vrij correct. Natuurlijk kan je met je BMW Charging overal laden, maar niet aan het goedkopere tarief van bij Ionity (maw 35 cent). Het gratis abonnement op Ionity gedurende 1 jaar is een "optie" op je kaart zeg maar. Bij jou is dat een BMW Charging kaart, bij Polestar is dat bvb een Plugsurfing kaart waarop die optie geactiveerd is. Dus ook met die plugsurfing kan je overal laden, maar enkel bij Ionity kan je laden aan 35 cent, bij al de rest laad je aan de tarieven die ze onderling overeengekomen zijn. Bij bvb Fastned zal jij laden aan 69 cent.Sasuke schreef:@Krisken, je vermelding van dat gratis 'Ionity' abbo bij bvb BMW is niet helemaal correct. Ik heb dat inderdaad ook gekregen bij mijn BMW (BMW Charging) en krijg inderdaad korting op Ionity. Maar met diezelfde kaart heb ik tot hiertoe al overal kunnen laden (Fastned, Fluvius, Total, Allego ... zelfs op een publieke EVBox laadpaal in een vakantiepark in NL. Tesla nog niet getest, maar dat zal wel proprietair zijn.
Tesla SuperCharger kan niet met jouw kaart (of bij uitbereiding : met geen enkele kaart) omdat een SuC geen kaartlezer bevat. Bij Tesla's gebeurd dit door uitwisseling van het VIM nummer als je de plug in steekt, bij niet-Tesla's moet je alles via de Tesla app doen.
Ik raad iedereen wel aan om toch minimum 2 laadmogelijkheden te hebben, je weet nooit of je kaart defect is of op dat moment dat je wilt laden het netwerk niet mee wilt. Bij mij is dat de Chargemap kaart (handig in het buitenland, gratis abonnement, ligt gewoon in auto), Shell Recharge (idem : gratis, ligt in auto) en de bonnet applicatie.
Vroeger (tot vorige maand) kon je laden waar je wou met Bonnet aan het tarief waarvoor je je hebt ingeschreven. Dit is inderdaad veranderd : ze vragen nu in welk land je het speciaal tarief wenst. Je kan dit dus perfect instellen op Frankrijk als je dat wilt. Buiten je voorkeurland ga je inderdaad laden volgens het Pay As You Go tarief van 41 cent, wat nog steeds zeer goedkoop is voor snelladen. Wat facturen betreft : geen idee, ik zie dat van mijn rekening gaan. Wegens (nog) geen vennootschap let ik daar niet op.powaq schreef:Bonnett tegoed werkt volgens mij niet meer in het buitenland sinds kort? Dus om te reizen heb je daar niet veel aan. Enkel nog pay as you go.krisken schreef:Een andere optie is Bonnet op je GSM plaatsen (https://www.joinbonnet.com/pricing) waar je kan laden aan 41 cent (pay as you go) bij niet alleen Ionity, maar ook Total, Allego en Fastned. Je hebt dus al een pak meer keus dan enkel die 4 of 6 palen bij Ionity! Wil je goedkoper laden? Neem een tegoed bij Bonnet van 60 euro en je kan 200kWh laden ofwel 30 cent per kWh! Het is dus geen abonnementsgeld : wat je betaald, kan je ook opsouperen. En ook dit is maandelijks opzegbaar. Goedkoper laden dus, en meer keuze!
Volgens mij kan je bij hen ook niet echt correcte facturen krijgen denk ik? (belangrijk aangezien het meerendeel EV nog steeds op naam van bedrijf staat)
@cadsite : die accu is zeker niet gratis, maar je kan dit ook voor meer gebruiken dan enkel je auto laden. Denk aan het draaien van de was/droogkast/vaatwas 's avonds (ik mag hopen dat je dit niet overdag doet...). Een laadpaal thuis is veelal zeker bespreekbaar. Of het gratis is, laat ik aan jou over. Je zal er niet rechtstreeks voor betalen, maar zoals met alles dat gratis is, weet je ook wel dat je er op één of andere manier voor betaald hé... En wat de verzekering betreft : daarvoor moet je uiteraard langs gaan bij jouw verzekeraar.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Je ziet een paar zaken over het hoofd denk ik.Dizzy schreef:Ik vrees echt dat velen vaarwel aan een eigen wagen kunnen zeggen.
In België en zeker in Vlaanderen (60% van de nieuwe auto's worden in Vlaanderen ingeschreven) worden meer dan de helft van de nieuwe auto's gekocht op de zaak of via lease (salarisauto). Dan doet de aankoopprijs er niet toe maar de aftrekbaarheid en de VAA. En deze is voor een doorsnee EV in dat geval al voordeliger dan een ICE.
Vervolgens schuiven deze door naar de tweedehandsmarkt waar Jan Modaal (die niet van de vorige twee kan meegenieten) meestal zijn auto koopt.
Voor nieuwe auto's (zolang het systeem blijft bestaan toch) zal ook de transitie naar EV geen probleem zijn (en als ze weer niet van gedacht veranderen zelfs bijna noodzaak als men zich fiscaal niet blauw wenst te betalen aan een ICE.
Diegenen die aangewezen zijn op de tweedehandsmarkt zullen over enkele jaren waarschijnlijk wel voor een niet zo eenvoudige keuze komen te staan.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- cadsite
- userbase crew
Ik heb een terugdraaiende teller. De meerwaarde van een accu is voor mij nog onbestaande.krisken schreef:@cadsite : die accu is zeker niet gratis, maar je kan dit ook voor meer gebruiken dan enkel je auto laden. Denk aan het draaien van de was/droogkast/vaatwas 's avonds (ik mag hopen dat je dit niet overdag doet...). Een laadpaal thuis is veelal zeker bespreekbaar. Of het gratis is, laat ik aan jou over. Je zal er niet rechtstreeks voor betalen, maar zoals met alles dat gratis is, weet je ook wel dat je er op één of andere manier voor betaald hé... En wat de verzekering betreft : daarvoor moet je uiteraard langs gaan bij jouw verzekeraar.
Dat een auto van €12.800 verzekeren minder kost dan eentje van €25.000, daar zal wel geen twijfel over bestaan zeker?
Die laadpaal? Dat bekijk ik wel als het zover is. Misschien ga ik dan zelfs even voor een salariswagen.

-
- Elite Poster
Uit ieders PV-installatie komt uiteraard maar zoveel kWh dan er capaciteit is aangelegd.cadsite schreef: Ik heb inderdaad PV, maar dat wilt niet zeggen dat hier een onbeperkt aantal kWh uit vloeit. Dus stellen dat thuis tanken per definitie gratis is vind ik nogal eigenaardig. Ik heb nog een terugdraaiende teller, dus een deel kan inderdaad gratis gebeuren.
Overproductie laad je gewoon aan de prijs van het injectietarief (wat je in de EV pompt kan je niet meer injecteren in het net.
@Krisken: een onderhoudsbeurt sla je bij een EV beter ook niet over. Meestal is het een jaarlijkse verplichting om deze bij een erkend merkdealer te laten uitvoeren indien je geen problemen wenst te krijgen met de garantie. En deze loopt bij een EV meestal jaren. Onderhoud is inderdaad relatief goedkoop maar wanneer dealers zien dat steeds meer ICE van de markt verdwijnt wat gaat hen dan tegenhouden om een "onderhoudsbeurt" op termijn duurder te maken? Op de verkoop is de marge nu al gering en ze zullen toch ergens kun lopende kosten van moeten betalen.
Wanneer je een EV privaat hebt aangekocht zou ik eerst toch eens goed doorrekenen of het wel loont om PV eerst te laden in een thuisbatterij (DC=>AC=>DC) en het vervolgens via een laadpaal of stopcontact naar de accu van de EV te sturen (DC=>AC=>DC). Niet verwonderd zijn dat van de 1 kWh geproduceerde zonnestroom minder dan 700 Wh overblijft.
En wat je laadt in een EV kan je niet injecteren in het net noch voor iets anders gebruiken. Met een forfaitair prosumententarief
op jaarbasis maakt dat niet zoveel uit (maar dan heeft het ook geen zin om te investeren in een thuisaccu). Met een digitale meter is de kost dan minstens het injectietarief + omvormerverliezen die bij traag laden (< 4 kW) gemakkelijk oplopen boven de 15% (zonder eventuele verliezen via een thuisbatterij mee te tellen).
Ik begrijp het waarschijnlijk verkeerd maar wat is er mis met een vaatwas en wasmachine overdag, bij voorkeur bij voldoende zonne-schijn, te laten draaien?
Ik ben overigens zeer tevreden met onze TotalEnergy multipas. Nog nooit "stuk" geweest en werkt aan zowat elke openbare laadpaal. Dat gehannes met al die verschillende druppels, kaarten, bonnetjes, OMG back to the future?
Waarom kan een openbare AC laadpaal niet gewoon met een betaalkaart werken zoals je dat al jaren kan in een tankstation of aan de pomp?
Met al dat extra gedoe ga je echt de massa niet over de streep getrokken krijgen.
Sol Invictus!
- krisken
- userbase crew
Ik zal beginnen met het laatste deel van je bericht. Waarom meerdere passen/apps/druppels? Simpel : als je wilt tanken en je tankkaart werkt niet, dan gebruik je je bankkaart of creditcard. Als we spreken over een auto laden, dan is dit is dat je maar uiterst zeldzaam tegenkomt. Hier en daar zijn er reeds een aantal palen voorzien van bancontact (vooral Allego), maar daar stopt het echt wel. Dus is het altijd handiger om gewoon een tweede kaart in je auto te hebben liggen voor zulke gevallen. Zelf ben ik het een keer of drie tegengekomen, waarvan 2x in het buitenland. Gokken dat mijn plugsurfingkaartje werkte in Spanje en ... Noppes! Shell deed het dan weer prima. Veel moeite is het niet, het kost je niks, en je gooit het gewoon in je auto. Dus waarom niet? Een bijkomend voordeel : sommige kaarten zijn gewoon goedkoper bij dezelfde laadpaal dan anderen. Dus waarom zou je meer betalen voor dezelfde stroom? En waarom niet elke laadpaal bancontact heeft? Simpel : de kosten hiervoor zijn echt wel hoog om dit te doen. Bij een tankstation heb je één of twee automaten voor het hele tankstation. Bij laadpalen is het gewoon één paaltje die er staat, met twee aansluitingen. Maar waarom zou dit extra "lastig" zijn? De helft van België loopt met een tankkaart in zn broekzak en gebruikt die ipv zijn bankkaart. En dan zwijg ik nog over degene die een tankkaart hebben voor binnen BE (veelal Dats24), en ééntje voor buiten BE (veelal een kaart via touring/vab).
Wat er mis is met een vaatwas, droogkast of wasmachine overdag te laten draaien? Niks, op voorwaarde dat er iemand bij is. Gezien de meeste mensen tijdens de dag uit werken zijn : veel. Net die toestellen zijn de oorzaak van 70 a 80% van alle huishoudbranden in België. Ik zal die dan ook niet aanzetten 's nachts of als ik niet thuis ben.
Ik volg je berekening betreffende de thuisbatterij en geef je helemaal gelijk hierin, echter lijkt het mij beter zo dan overdag alle apparaten te gebruiken terwijl je uit werken bent, en je huis nadien afgebrand is. Is dus eerder een persoonlijke keus.
Wat onderhoudsbeurten betreft bij EV's : wat voor onderhoud zou je doen bij een EV dat echt nodig is? Ik spreek dan niet over de zaken die slijten zoals remmen en zo hé. Om je een voorbeeld te geven welke ik enkele minuten geleden heb gelezen : "Tijdje geleden onderhoudje van ioniq 5 gehad met pollenfilter. 100 euro. Vandaag met een dacia van de misses op klein onderhoud geweest, die nog geen 10k nieuw heeft gekost, 190 euro voor olie, filter en bijvullen vloeistoffen!". Nu kan je je afvragen of die pollenfilter wel noodzakelijk is. In mijn ogen niet. Echter is olie wel noodzakelijk voor een ICE.
Wat er mis is met een vaatwas, droogkast of wasmachine overdag te laten draaien? Niks, op voorwaarde dat er iemand bij is. Gezien de meeste mensen tijdens de dag uit werken zijn : veel. Net die toestellen zijn de oorzaak van 70 a 80% van alle huishoudbranden in België. Ik zal die dan ook niet aanzetten 's nachts of als ik niet thuis ben.
Ik volg je berekening betreffende de thuisbatterij en geef je helemaal gelijk hierin, echter lijkt het mij beter zo dan overdag alle apparaten te gebruiken terwijl je uit werken bent, en je huis nadien afgebrand is. Is dus eerder een persoonlijke keus.
Wat onderhoudsbeurten betreft bij EV's : wat voor onderhoud zou je doen bij een EV dat echt nodig is? Ik spreek dan niet over de zaken die slijten zoals remmen en zo hé. Om je een voorbeeld te geven welke ik enkele minuten geleden heb gelezen : "Tijdje geleden onderhoudje van ioniq 5 gehad met pollenfilter. 100 euro. Vandaag met een dacia van de misses op klein onderhoud geweest, die nog geen 10k nieuw heeft gekost, 190 euro voor olie, filter en bijvullen vloeistoffen!". Nu kan je je afvragen of die pollenfilter wel noodzakelijk is. In mijn ogen niet. Echter is olie wel noodzakelijk voor een ICE.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik veronderstel dat het vooral het economische probleem is van de kost van de laadpaal vs kost van een bancontact terminal. Voor zo'n groot laadstation zoals FastNed of Ionity ze installeren zal dat nog wel meevallen want die dingen hebben toch al een behoorlijke display met enkele knoppen maar er hangen toch ook nogal wat Alfen's van 1000 eur, en in zoiets maakt de kost van een rfid lezer vs een complete betaalterminal wel een groot verschil. Tesla heeft zelfs helemaal géén user interface aan hun superchargers.ivob schreef: Waarom kan een openbare AC laadpaal niet gewoon met een betaalkaart werken zoals je dat al jaren kan in een tankstation of aan de pomp?
Met al dat extra gedoe ga je echt de massa niet over de streep getrokken krijgen.
Lang niet elke laadpaal ziet er zo uit he
https://chargemap.s3.amazonaws.com/char ... 6_ios.jpeg
-
- Elite Poster
Er zal wel een (goede) reden voor zijn en inderdaad niet alle palen zijn zonder display maar bij de AC 11-22 kW palen meestal zonder en bij de DC palen met display en kan je meestal ook met een betaalkaart betalen.
Ik vind het wel eigenaardig dat je ergens kan gaan laden zonder dat je weet wat de eenheidsprijs is en pas weken later de afrekening krijgt.
Stel je voor dat een tankstation zo zou werken. Nergens een literprijs te vinden en in het beste geval vind je de eenheidsprijs ergens in een app en dan maar hopen dat deze prijs juist is want een ticket kan je ook al niet opvragen na het einde van de sessie.
En voor ieder merk van tankstation heb je een andere pas nodig.
Of, wat men tegenwoordig blijkbaar normaal vindt: afhankelijk van het kaartje dat je bij je hebt of ergens op de kop hebt kunnen tikken scheelt de eenheidsprijs aan dezelfde pomp.
Mij niet gelaten maar ik denk niet dat dit de manier is om Jan Modaal met veel vertrouwen naar de toekomst te laten kijken.
@Kirsken: niemand houdt uitbaters van laadpalen tegen om meerdere laadpalen in een straat te plaatsen (als ze iedereen mee willen krijgen zal dat toch nodig zijn) gekoppeld aan één betaalterminal. Dat lukt zelfs voor parkeerautomaten. En ik ken heus wel tankstations (bv. Q8 easy) die aan iedere pomp een betaalterminal hebben. Zo uitzonderlijk is dat dus ook niet.
Soit, wel zullen wel zien wanneer de massa overtuigd geraakt. Tot nu toe schiet het in België niet echt op.
De helft van België loopt met een tankkaart rond ipv bancontact maar dat zijn salarisautorijders. Daar is dan bij laadpalen ook geen probleem. diezelfde groep heeft voor hun Ev gewoon een universele laadkaart ipv tankkaart verbonden aan één brandstofmerk. En die groep ligt niet wakker van de eenheidsprijs want ze betalen de rekening niet.
Blijf jij echt bij je vaatwas of wasmachine zitten tijdens het draaien?
Da n had je beter daar geen geld aan uitgegeven en het nog met de hand gedaan.
Op iedere moderne vaatwasser en wasmachine zit tegenwoordig een klokinstelling zodat je ze kan doen werken wanneer je wil. Ook wanneer je uit werken bent. En moest dat niet aanwezig zijn dan heb je voor een paar euro een aanstuurbaar stopcontact dat dit voor je doet en je, indien gewenst, zelfs vanop je werk kan opstarten via een app of voor een paar euro meer gewoon opstart wanneer de zonne-panelen een bepaald vermogen terugleveren.
Die toestelen zijn helemaal niet de oorzaak van huisbranden in België. Dat zijn droogkasten (waarvan de pluizenfilter niet regelmatig werd schoongemaakt). Dat je een droogkast niet doet werken tijdens afwezigheid kan ik nog begrijpen, maar een vaatwasser of wasmachine?
Was het net geen raad van o.a. de VREG om het capaciteitstarief te verminderen door toestellen te laten werken wanneer er voldoende zon is?
Wanneer je daar (ongegrond dan nog) bang van bent moet je al zeker geen thuisaccu in je woning plaatsen (want die werkt altijd) en je EV altijd heel ver van de woning parkeren. Stel je voor dat hij in brand vliegt naast of in je woning.
Wat dat onderhoud betreft heb je het verkeerd begrepen. Ik zou zelf helemaal geen onderhoud doen. Buiten ruitenwissers vervangen, de vloeistof van de ruitenreiniger vervangen (wat iedereen zelf kan) en een software update (wat niemand zelf kan) houdt dat verder niet veel in. Het gaat erom dat de fabrikant om de x km of één keer per jaar een onderhoud bij een erkende dealer verplicht om aan de garantieverplichtingen te blijven voldoen. En daar betaal je, als particulier, gewoon telkens de standaardprijs voor. De tijd dat je zelf nog het onderhoud van een auto kon doen of door de multigaragist om de hoek, loop top zijn einde. En al helemaal voor een EV. Het is uiteraard ook een keuze om geen voorgeschreven onderhoud te laten uitvoeren en hopen dat er binnen de garantieperiode niets mis gaat. Dat is ook een keuze.
Uiteraard is er nu (nog) geen zichtbaar probleem. Wie rijdt er al particulier met een EV? 1 tot 1,5 % van alle ingeschreven auto's?
Om alle misverstanden te vermijden en je nodeloze moeite te besparen: mij moet je niet overtuigen van de voordelen om met een EV te rijden. Maar ik kan dan ook thuis laden (indien nodig via de thuisaccu) en heb een BeNeLux multilaadkaart ter beschikking om openbaar te laden en als ze niet werkt omnium pechbijstand en dien niet zelf te investeren in de aankoop van een voertuig dat enkele jaren later al gedateerd is. Indien deze voorwaarden niet vervuld zouden zijn reed ik ook niet met een EV.
Ik ga me echt niet bezig houden om allerlei kaartjes bij te houden en allerlei tijdelijke codes te verzamelen om een paar cent goedkoper te kunnen laden. Maar dat is inderdaad een keuze die iedereen voor zich moet maken.
Ik vind het wel eigenaardig dat je ergens kan gaan laden zonder dat je weet wat de eenheidsprijs is en pas weken later de afrekening krijgt.
Stel je voor dat een tankstation zo zou werken. Nergens een literprijs te vinden en in het beste geval vind je de eenheidsprijs ergens in een app en dan maar hopen dat deze prijs juist is want een ticket kan je ook al niet opvragen na het einde van de sessie.
En voor ieder merk van tankstation heb je een andere pas nodig.
Of, wat men tegenwoordig blijkbaar normaal vindt: afhankelijk van het kaartje dat je bij je hebt of ergens op de kop hebt kunnen tikken scheelt de eenheidsprijs aan dezelfde pomp.

Mij niet gelaten maar ik denk niet dat dit de manier is om Jan Modaal met veel vertrouwen naar de toekomst te laten kijken.
@Kirsken: niemand houdt uitbaters van laadpalen tegen om meerdere laadpalen in een straat te plaatsen (als ze iedereen mee willen krijgen zal dat toch nodig zijn) gekoppeld aan één betaalterminal. Dat lukt zelfs voor parkeerautomaten. En ik ken heus wel tankstations (bv. Q8 easy) die aan iedere pomp een betaalterminal hebben. Zo uitzonderlijk is dat dus ook niet.
Soit, wel zullen wel zien wanneer de massa overtuigd geraakt. Tot nu toe schiet het in België niet echt op.
De helft van België loopt met een tankkaart rond ipv bancontact maar dat zijn salarisautorijders. Daar is dan bij laadpalen ook geen probleem. diezelfde groep heeft voor hun Ev gewoon een universele laadkaart ipv tankkaart verbonden aan één brandstofmerk. En die groep ligt niet wakker van de eenheidsprijs want ze betalen de rekening niet.
Blijf jij echt bij je vaatwas of wasmachine zitten tijdens het draaien?

Da n had je beter daar geen geld aan uitgegeven en het nog met de hand gedaan.
Op iedere moderne vaatwasser en wasmachine zit tegenwoordig een klokinstelling zodat je ze kan doen werken wanneer je wil. Ook wanneer je uit werken bent. En moest dat niet aanwezig zijn dan heb je voor een paar euro een aanstuurbaar stopcontact dat dit voor je doet en je, indien gewenst, zelfs vanop je werk kan opstarten via een app of voor een paar euro meer gewoon opstart wanneer de zonne-panelen een bepaald vermogen terugleveren.
Die toestelen zijn helemaal niet de oorzaak van huisbranden in België. Dat zijn droogkasten (waarvan de pluizenfilter niet regelmatig werd schoongemaakt). Dat je een droogkast niet doet werken tijdens afwezigheid kan ik nog begrijpen, maar een vaatwasser of wasmachine?
Was het net geen raad van o.a. de VREG om het capaciteitstarief te verminderen door toestellen te laten werken wanneer er voldoende zon is?
Wanneer je daar (ongegrond dan nog) bang van bent moet je al zeker geen thuisaccu in je woning plaatsen (want die werkt altijd) en je EV altijd heel ver van de woning parkeren. Stel je voor dat hij in brand vliegt naast of in je woning.
Wat dat onderhoud betreft heb je het verkeerd begrepen. Ik zou zelf helemaal geen onderhoud doen. Buiten ruitenwissers vervangen, de vloeistof van de ruitenreiniger vervangen (wat iedereen zelf kan) en een software update (wat niemand zelf kan) houdt dat verder niet veel in. Het gaat erom dat de fabrikant om de x km of één keer per jaar een onderhoud bij een erkende dealer verplicht om aan de garantieverplichtingen te blijven voldoen. En daar betaal je, als particulier, gewoon telkens de standaardprijs voor. De tijd dat je zelf nog het onderhoud van een auto kon doen of door de multigaragist om de hoek, loop top zijn einde. En al helemaal voor een EV. Het is uiteraard ook een keuze om geen voorgeschreven onderhoud te laten uitvoeren en hopen dat er binnen de garantieperiode niets mis gaat. Dat is ook een keuze.
Uiteraard is er nu (nog) geen zichtbaar probleem. Wie rijdt er al particulier met een EV? 1 tot 1,5 % van alle ingeschreven auto's?
Om alle misverstanden te vermijden en je nodeloze moeite te besparen: mij moet je niet overtuigen van de voordelen om met een EV te rijden. Maar ik kan dan ook thuis laden (indien nodig via de thuisaccu) en heb een BeNeLux multilaadkaart ter beschikking om openbaar te laden en als ze niet werkt omnium pechbijstand en dien niet zelf te investeren in de aankoop van een voertuig dat enkele jaren later al gedateerd is. Indien deze voorwaarden niet vervuld zouden zijn reed ik ook niet met een EV.
Ik ga me echt niet bezig houden om allerlei kaartjes bij te houden en allerlei tijdelijke codes te verzamelen om een paar cent goedkoper te kunnen laden. Maar dat is inderdaad een keuze die iedereen voor zich moet maken.
Sol Invictus!
- krisken
- userbase crew
Bij DC palen kan je betalen met betaalkaart? Dan vraag ik me af bij welke DC laadpalen. De gekende tripleheads van Allego in elk geval niet. Ionity eveneens niet. Luminus 50kW palen ook noppes. Bij Fastned is men er mee begonnen en op een 4-tal locaties waar Allego fastchargers heeft staan (+300kW) kan het ook. Maar daar stopt het ook wel wat hoor.
Je kan onmogelijk een tankstation en een enkele laadpaal vergelijken met elkaar. Zoals je zegt : je kijkt in de app van je laadkaart wat laden kost op de plek waar je wilt laden. Of, zoals bij allego, je surft naar een site (in geval van allego : watkostladen.be of .nl). En dat is eigenlijk prima, gezien de kost per kWh verschilt van de kaart die je gebruikt. Net zoals bij een tankkaart overigens : in vele gevallen betaal je dan ook niet wat ze afficheren, maar minder. Geen idee welke app trouwens jij gebruikt, maar bij zowat alle apps en laadpassen die ik ken krijg ik binnen de minuut na de laadbeurt wel een samenvatting van de kostprijs van de laadbeurt. Ik weet dus precies hoeveel ik betaal. En ja, ik vind dat zeker prima. Die borden zijn een serieuze kost, moeten verlicht worden (stroom!), soit ik kan er mee leven.
Dat niemand uitbaters van laadpalen tegenhoud om meerdere palen in een straat te plaatsen is gewoon fout. Meerdere partijen houden die tegen, te beginnen met de gemeente/stad waar ze komen, vervolgens fluvius, en vervolgens natuurlijk buurtbewoners.
Trouwens : wat ik schreef over tankkaarten : ik had het over particulier gebruik, niet op professioneel gebruik. Dats24 kan je volgens mij zelfs niet nemen als bedrijf?
Ik ga nu niet zeggen dat ik naast de vaatwas of wasmachine zit, maar ja, ik ben thuis als die draaien. Ik heb die foefjes van klokinstelling ook hoor, maar zoals ik zei : die toestellen zijn de oorzaak van 70 a 80% van de huisbranden. Vind dat persoonlijk toch niet min... Informeer maar eens bij je plaatselijke brandweer naar hun ervaringen.
Wat onderhoud betreft : dit is het onderhoudschema van mijn Zoë. Geeft je meteen ook een idee qua kostprijs:
- https://www.imagebam.com/view/ME27025
- https://www.imagebam.com/view/ME27027
Je kan onmogelijk een tankstation en een enkele laadpaal vergelijken met elkaar. Zoals je zegt : je kijkt in de app van je laadkaart wat laden kost op de plek waar je wilt laden. Of, zoals bij allego, je surft naar een site (in geval van allego : watkostladen.be of .nl). En dat is eigenlijk prima, gezien de kost per kWh verschilt van de kaart die je gebruikt. Net zoals bij een tankkaart overigens : in vele gevallen betaal je dan ook niet wat ze afficheren, maar minder. Geen idee welke app trouwens jij gebruikt, maar bij zowat alle apps en laadpassen die ik ken krijg ik binnen de minuut na de laadbeurt wel een samenvatting van de kostprijs van de laadbeurt. Ik weet dus precies hoeveel ik betaal. En ja, ik vind dat zeker prima. Die borden zijn een serieuze kost, moeten verlicht worden (stroom!), soit ik kan er mee leven.
Dat niemand uitbaters van laadpalen tegenhoud om meerdere palen in een straat te plaatsen is gewoon fout. Meerdere partijen houden die tegen, te beginnen met de gemeente/stad waar ze komen, vervolgens fluvius, en vervolgens natuurlijk buurtbewoners.
Trouwens : wat ik schreef over tankkaarten : ik had het over particulier gebruik, niet op professioneel gebruik. Dats24 kan je volgens mij zelfs niet nemen als bedrijf?
Ik ga nu niet zeggen dat ik naast de vaatwas of wasmachine zit, maar ja, ik ben thuis als die draaien. Ik heb die foefjes van klokinstelling ook hoor, maar zoals ik zei : die toestellen zijn de oorzaak van 70 a 80% van de huisbranden. Vind dat persoonlijk toch niet min... Informeer maar eens bij je plaatselijke brandweer naar hun ervaringen.
Wat onderhoud betreft : dit is het onderhoudschema van mijn Zoë. Geeft je meteen ook een idee qua kostprijs:
- https://www.imagebam.com/view/ME27025
- https://www.imagebam.com/view/ME27027
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ik zij dan ook niet dat het overal bij DC kan maar dat het wel al toegepast is dus mogelijk.krisken schreef:Bij DC palen kan je betalen met betaalkaart? Dan vraag ik me af bij welke DC laadpalen. De gekende tripleheads van Allego in elk geval niet. Ionity eveneens niet. Luminus 50kW palen ook noppes. Bij Fastned is men er mee begonnen en op een 4-tal locaties waar Allego fastchargers heeft staan (+300kW) kan het ook. Maar daar stopt het ook wel wat hoor.
De enige DC paal die ik af en toe gebruik is tijdens het winkelen bij de Lidl (als er tenminste niemand langdurig staat te laden die niet aan het winkelen is want blijkbaar is betalend voor sommige EV gebruikers veel te duur en hebben ze wel tijd op overschot om in hun auto wat op hun GSM te zitten tokkelen tot hun EV voldoende geladen is

AC destination chargers zijn meestal ook gratis.
Je bevestigt nogmaals mijn punt dat buiten de gratis laadpalen het eigenlijk het wilde westen is wat laadpalen betreft.
Maar als die hard voorstander zie je waarschijnlijk de nadelen van elektrisch rijden niet meer.

Er zijn wel degelijk (veel) voordelen aan elektrisch rijden maar dat wil niet zeggen dat er alleen maar voordelen zijn.
Moesten er alleen maar voordelen zijn zou elke nieuw ingeschreven auto vanaf nu een BEV zijn.
.Je kan onmogelijk een tankstation en een enkele laadpaal vergelijken met elkaar
Maar het punt is dat de massa, die al jaren de voordelen van een tankstation gewend is en waarvan een groot deel niet de plek of niet de middelen heeft voor een thuislaadpaal daar wel mee gaat vergelijken.
Het resultaat zie je dagelijks op straat en in de statistieken. EV is nog altijd een uiterst marginaal gegeven.
De omschakeling zal niet op vrijwillige basis gebeuren omdat EV rijden zo goedkoop is maar onder fiscale druk. Gewoon omdat op termijn fossiel rijden ook niet meer te betalen is voor de doorsnee werkmens.
Zoals ik zei, je krijgt pas NA de aankoop pas een overzicht van wat je feitelijk hebt betaald voor je aankoop.Geen idee welke app trouwens jij gebruikt, maar bij zowat alle apps en laadpassen die ik ken krijg ik binnen de minuut na de laadbeurt wel een samenvatting van de kostprijs van de laadbeurt. Ik weet dus precies hoeveel ik betaal. En ja, ik vind dat zeker prima. Die borden zijn een serieuze kost, moeten verlicht worden (stroom!), soit ik kan er mee leven.
Ik kan daar ook mee leven maar dat is iets anders dan dat de normale gang van zaken te beschouwen.
En met een houding van "ik kan er mee leven" is er uiteraard geen enkele incentive voor bedrijven om zich aan te passen en een betere dienstverlening te verzorgen. De Vlaming ten voeten uit: hun betalen graag en blijkbaar kunnen ze er ook mee leven als de service te wensen overlaat.

Ik heb daar een tijdje de app van chargemap voor gebruikt. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar het al vlug gelaten want de info die ze verstrekten was niet altijd correct. Het kan dus zijn dat het nu verbeterd is. Zelf gebruik ik al jaren geen app meer maar gewoon één laadkaart die overal haar ding doet. Maar, toegegeven, dat is geen referentie. Zoals jij ook geen referentie bent.
Moesten wij de referentie zijn reed vanaf nu iedereen met een EV.
Mee eens. Zo kennen we Vlaanderen wel.Dat niemand uitbaters van laadpalen tegenhoud om meerdere palen in een straat te plaatsen is gewoon fout. Meerdere partijen houden die tegen, te beginnen met de gemeente/stad waar ze komen, vervolgens fluvius, en vervolgens natuurlijk buurtbewoners.
Het resultaat zien we iedere dag en aan de statistieken van de inschrijvingen van nieuwe EV's.
Nee, van de technische oorzaken is het altijd een combinatie van: oververhitting + stof + slecht geplaatste toestellen waardoor de brand kan overslaan op de omgeving. Vaatwasmachines en wasmachines niet. En al zeker niet 70 tot 80% als oorzaak van een woningbrand. De meeste woningbranden ontstaan door onoplettendheid van de bewoners (roken, siervuren, keukenbrand, klussen, onbeheerd laden van kleine toestellen...) en schoorsteenbrand (slecht onderhouden rookkanalen).Ik ga nu niet zeggen dat ik naast de vaatwas of wasmachine zit, maar ja, ik ben thuis als die draaien. Ik heb die foefjes van klokinstelling ook hoor, maar zoals ik zei : die toestellen zijn de oorzaak van 70 a 80% van de huisbranden. Vind dat persoonlijk toch niet min... Informeer maar eens bij je plaatselijke brandweer naar hun ervaringen.
Technische mankementen (automatenkast) en toestellen (droogkasten) worden bijna altijd veroorzaakt door toestellen welke in een slechte technische staat zijn en sowieso niet meer gebruikt zouden mogen worden en daar spannen, naast de automatenkast met slechte bedrading of verkeerd aangedraaide zekeringen, de droogkasten (met niet of slecht gereinigde stoffilters) de kroon. Dat wasmachines en afwasmachines voor 70 tot 80% de oorzaak zijn van woningbranden is dus gewoon onzin. De meeste oorzaken van woningbrand zijn gewoon, met de gepaste voorzorg en onderhoud, gewoon te voorkomen door zijn of haar gebruikers.
Wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd en werkende mensen alleen hun elektrische toestellen gaan gebruiken wannneer ze op hetzelfde ogenblik thuis zijn gaat Fluvius weltevreden slapen. Je weet toch dat tezamen met het invoeren van het capaciteitstarief het daltarief voor het netgedeelte van de factuur eveneens einde verhaal is?
Ik rij al meerdere jaren met een BEV en ben al aan het tweede model toe. Ik weet dus heel goed wat het onderhoudschema van een EV is en de kostprijs (tussen de 100 en 140 € per beurt). Dat is inderdaad goedkoper dan bij een fossiel (indien je het bij een erkende dealer laat uitvoeren). En wat een gesukkel AC laadpalen zijn (vooral in België).Wat onderhoud betreft : dit is het onderhoudschema van mijn Zoë. Geeft je meteen ook een idee qua kostprijs:
Ik ben voorstander van EV rijden maar ik zou op dit ogenblik niemand aanraden privé een EV aan te kopen en al helemaal niet wanneer hij thuis niet kan laden. Maar dat is gewoon mijn ervaring/gedacht. Iedereen doet ermee wat hij wil.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Voor alle duidelijkheid nog eens herhalen dat ik niet tegen EV's ben maar gewoon een aantal nadelen aanduid die ervoor zorgen dat velen (nog) niet kiezen voor een EV. Zelf heb ik recent een gewone benzinewagen gekocht om deze redenen en deze zal ik opnieuw volledig oprijden (+10 jaar). Tegen dan hoop ik dat de keuze beter is en enkele problemen zijn aangepakt.
Het is een voordeel van EV's dat je eventueel thuis kan opladen maar dit kost alweer extra want zonnepanelen zijn niet gratis, hetzelfde voor een batterij. Als mensen terugschrikken voor de veel hogere prijs van EV's dan helpen die extra kosten niet. Daar komt bij dat je al die kosten ineens bij het begin moet maken terwijl onderhoudskosten gespreid zijn.
Bovendien wordt een tweede fout gemaakt door te veronderstellen dat de voordelen die vandaag gelden, omdat EV's logisch gestimuleerd worden, eeuwigdurend zouden zijn. De realiteit is dat eens een voldoende grote groep overgeschakeld is de prijzen stijgen en de steun daalt. De overheid moet de verliezen uit accijnzen op brandstof ergens halen en dan is de EV-bezitter een mooi doelwit.
Naast de prijs heb je andere ongemakken zoals het plannen van laden. Bij gewone wagens heb je dat niet, je vertrekt zonder zorgen om waar je moet of kan tanken.
Dat er voldoende laadpalen zijn klopt niet want anders zou er ook geen nood zijn om er bij te plaatsen. Reken dan nog dat het aandeel EV's nog beperkt is en nog sterk kan en zal groeien. Een persoonlijke ervaring van mijn partner bewees al snel dat de theorie en de praktijk nogal eens kunnen verschillen. De eerste rit met een polestar naar het buitenland was al direct prijs. Laadpalen beperkt beschikbaar... maar een groot deel onbruikbaar, tja.
Dat veel wagens via bedrijven gaan is een feit MAAR België is hierbij een vreemde eend en dit systeem zal hoe dan ook uitdoven tot normalere proporties. Het is onmogelijk politiek te verkopen dat je mensen die perfect zelf een wagen kunnen betalen een subsidie geeft voor een wagen die ze soms zelfs niet eens gebruiken (voor het werk) terwijl anderen geen wagen meer kunnen veroorloven. De trend is dan nu ook al om het voordeel af te laten nemen. Nu verloopt dit nog traag omdat men de overschakeling via dit systeem wil versnellen maar eens de wagens overgeschakeld zijn is die reden er niet meer. Opnieuw, de accijnzen zullen moeten gerecupereerd worden en de mensen die veel subsidies kregen zijn dan een makkelijker te verkopen doelwit.
Een ander al weerlegd punt is de tweedehandsmarkt. Die maakt geen verschil want een dure nieuwe wagen zal ook duurder tweedehands zijn, ik denk niet dat de verkopers de meerkost cadeau gaan doen of dat kopers tevreden gaan zijn met een tweedehands aan de prijs van hun vorige nieuwe wagen.
Bij de start van EV's werd vaak beweerd datje goedkoop of zelfs gratis kon laden maar dat beeld is al bijgesteld. Laden is soms zelfs duurder dan tanken, zeker als je wil dat het vooruit gaat (time is also money). Bovendien mogen we niet vergeten dat laden elektriciteit nodig heeft en dat terwijl we in een energiecrisis zitten met schaarste aan elektriciteit. Meer vraag (door oa EV's) en haperend aanbod geeft hogere prijzen. Al die zaken maken dat de promo's en mogelijkheden om goedkoop te laden eerder zullen afnemen.
Tot slot: de overheid wenst MINDER wagens want momenteel leveren wagen veel problemen op (files, vervuiling, ongevallen,...). Het is dus vreemd om te denken dat dezelfde overheid wagens zal blijven subsidiëren op een ongezien niveau. Prijs is daarbij een sterke impuls. De hoge prijzen spelen dus in de kaart van de overheid bij de transitie van vervoer naar nieuwe vormen waarbij bezit van een wagen niet meer het "model" is dat nagestreefd wordt. Wagens zullen nog altijd gekocht kunnen worden maar niet meer door iedereen dus.
Het is een voordeel van EV's dat je eventueel thuis kan opladen maar dit kost alweer extra want zonnepanelen zijn niet gratis, hetzelfde voor een batterij. Als mensen terugschrikken voor de veel hogere prijs van EV's dan helpen die extra kosten niet. Daar komt bij dat je al die kosten ineens bij het begin moet maken terwijl onderhoudskosten gespreid zijn.
Bovendien wordt een tweede fout gemaakt door te veronderstellen dat de voordelen die vandaag gelden, omdat EV's logisch gestimuleerd worden, eeuwigdurend zouden zijn. De realiteit is dat eens een voldoende grote groep overgeschakeld is de prijzen stijgen en de steun daalt. De overheid moet de verliezen uit accijnzen op brandstof ergens halen en dan is de EV-bezitter een mooi doelwit.
Naast de prijs heb je andere ongemakken zoals het plannen van laden. Bij gewone wagens heb je dat niet, je vertrekt zonder zorgen om waar je moet of kan tanken.
Dat er voldoende laadpalen zijn klopt niet want anders zou er ook geen nood zijn om er bij te plaatsen. Reken dan nog dat het aandeel EV's nog beperkt is en nog sterk kan en zal groeien. Een persoonlijke ervaring van mijn partner bewees al snel dat de theorie en de praktijk nogal eens kunnen verschillen. De eerste rit met een polestar naar het buitenland was al direct prijs. Laadpalen beperkt beschikbaar... maar een groot deel onbruikbaar, tja.
Dat veel wagens via bedrijven gaan is een feit MAAR België is hierbij een vreemde eend en dit systeem zal hoe dan ook uitdoven tot normalere proporties. Het is onmogelijk politiek te verkopen dat je mensen die perfect zelf een wagen kunnen betalen een subsidie geeft voor een wagen die ze soms zelfs niet eens gebruiken (voor het werk) terwijl anderen geen wagen meer kunnen veroorloven. De trend is dan nu ook al om het voordeel af te laten nemen. Nu verloopt dit nog traag omdat men de overschakeling via dit systeem wil versnellen maar eens de wagens overgeschakeld zijn is die reden er niet meer. Opnieuw, de accijnzen zullen moeten gerecupereerd worden en de mensen die veel subsidies kregen zijn dan een makkelijker te verkopen doelwit.
Een ander al weerlegd punt is de tweedehandsmarkt. Die maakt geen verschil want een dure nieuwe wagen zal ook duurder tweedehands zijn, ik denk niet dat de verkopers de meerkost cadeau gaan doen of dat kopers tevreden gaan zijn met een tweedehands aan de prijs van hun vorige nieuwe wagen.
Bij de start van EV's werd vaak beweerd datje goedkoop of zelfs gratis kon laden maar dat beeld is al bijgesteld. Laden is soms zelfs duurder dan tanken, zeker als je wil dat het vooruit gaat (time is also money). Bovendien mogen we niet vergeten dat laden elektriciteit nodig heeft en dat terwijl we in een energiecrisis zitten met schaarste aan elektriciteit. Meer vraag (door oa EV's) en haperend aanbod geeft hogere prijzen. Al die zaken maken dat de promo's en mogelijkheden om goedkoop te laden eerder zullen afnemen.
Tot slot: de overheid wenst MINDER wagens want momenteel leveren wagen veel problemen op (files, vervuiling, ongevallen,...). Het is dus vreemd om te denken dat dezelfde overheid wagens zal blijven subsidiëren op een ongezien niveau. Prijs is daarbij een sterke impuls. De hoge prijzen spelen dus in de kaart van de overheid bij de transitie van vervoer naar nieuwe vormen waarbij bezit van een wagen niet meer het "model" is dat nagestreefd wordt. Wagens zullen nog altijd gekocht kunnen worden maar niet meer door iedereen dus.
- cadsite
- userbase crew
Dit lees je vaak, maar ik heb me laten vertellen dat de overheid meer verdient op stroom dan op benzine.Dizzy schreef:De realiteit is dat eens een voldoende grote groep overgeschakeld is de prijzen stijgen en de steun daalt. De overheid moet de verliezen uit accijnzen op brandstof ergens halen en dan is de EV-bezitter een mooi doelwit.
- Dizzy
- Elite Poster
Uiteraard omdat elektriciteit over veel meer gaat dan enkel mobiliteit. Reken je het deel mobiliteit apart dan zal het wel kloppen gezien de hoge accijnzen op brandstof. Die inkomsten zullen sowieso moeten goedgemaakt worden, of de taksen op elektriciteit nu al hoog zijn of niet.cadsite schreef:Dit lees je vaak, maar ik heb me laten vertellen dat de overheid meer verdient op stroom dan op benzine.Dizzy schreef:De realiteit is dat eens een voldoende grote groep overgeschakeld is de prijzen stijgen en de steun daalt. De overheid moet de verliezen uit accijnzen op brandstof ergens halen en dan is de EV-bezitter een mooi doelwit.