Router en switching keuze

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Binnenkort verhuizen wij naar een locatie waar we glasvezel zullen hebben. Graag zou ik van de gelegenheid gebruik maken om alles qua netwerk apparatuur te vernieuwen. Ik was van het idee om van eerste keer alles op 2.5/5/10gbit te steken, maar dit lijkt nog altijd niet betaalbaar.

Wat zouden jullie aanraden als router? Ik lees veel over Mikrotik op dit forum, maar ik heb wat schrik dat ik hier teveel tijd ga moeten in steken. Ik ben systeembeheerder, en heb wel wat netwerk kennis, maar zou liefst iets hebben waar ik niet te veel naar om moet kijken.

Eisen:
- 1poort met 2.5Gbit minimum, liefst eig. ook een 10gbit SFP+ poort als toekomstige uplink naar een switch, wifi niet nodig.
- VPN (met al reden om iets te streamen van mijn server als ik op vakantie ben, of iets te bekijken via sporza/vtmgo/vier...)
- Vlan ondersteuning en PPPoE, zodat ik de BBOX weg kan doen
- Semi gebruiksvriendelijk (web interface)
- Port forwarding
- Iets in de genre van PiHole ingebouwd zou een nice to have zijn

Ik was aan het denken aan een Fritzbox, Mikrotik, of ubiquity

Als er suggesties zijn qua switches is dit ook altijd welkom. Maar ik heb zeker en vast 8 PoE poorten nodig voor camera's en access points.
Prijs laat ik even in het midden. Liefst niet te duur uiteraard.

Bedankt
Laatst gewijzigd door beont 04 jul 2022, 18:42, in totaal 1 gewijzigd.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Turris Omnia. Wacht nog even tot het 2022 model beschikbaar is. Het oude model ondersteunt 2.5 Gbps via de SFP poort.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Als je het eenvoudig wil houden en toch heel wat features wil hebben dan zou ik voor UniFi gaan, bijvoorbeeld UDM Pro SE of UDM Pro plus hun 24 poorts 2.5 Gbit switch.
Laatst gewijzigd door DarkV 03 jul 2022, 15:08, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Kijk zeker eens naar de tplink reeks die te beheren is met omada.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 41 keer

Hier gebruik ik pfsense, al heb je voor 2.5Gbps toch al een redelijke CPU nodig denk ik.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 34 keer

Vanwaar de nood aan een 2.5G of zelfs 10G netwerk? Wat wil je ermee bereiken dat een channel bond niet kan?
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Provider

rtl schreef:Vanwaar de nood aan een 2.5G of zelfs 10G netwerk? Wat wil je ermee bereiken dat een channel bond niet kan?
Ik ben tevreden van de Mikrotik RB5009UG+S+IN. Heb een SFP+ DAC kabel (fs.com) naar een 24poort mikrotik switch.

Zeer tevreden van. Al bij al vind ik het web panel van routeros wel meevallen. Gebruik de volgende zaken: ui via https, wireguard site to site vpn tunnel naar andere locatie, verschillende accounts voor vpn via IPsec, verschillende vlans, ppoe over vlan10 bij edpnet, DNS server met statische records die résolven naar lokale IPS en verschillende DNS services in de background als fail over.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Mikrotik is inderdaad wat technischer, maar voor switching zou ik er wel voor gaan.
eens het ingesteld is, moet je er tg niets mee doen. En voor meeste gebruik moet je zelfs niets doen, gewoon als unmanaged switch gebruiken, je kan dan later altijd feature gebruiken.

Voor router zou ik pfsense of opnsense box maken.
Daarin kan je makkelijk dingen aanpassen (guides online genoeg) en later verder experimenteren.

Unifi heeft veel mogelijkheden met eenvoudige UI, maar eigenlijk zit je er nooit meer op eens alles op gezet is. En dat is wat goede UI doet, eenvoudige opvolging.

Ga voor goedkoop, meeste default in realiteit. Plug en play dan vaak
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

JUD schreef:
rtl schreef:Vanwaar de nood aan een 2.5G of zelfs 10G netwerk? Wat wil je ermee bereiken dat een channel bond niet kan?
Ik ben tevreden van de Mikrotik RB5009UG+S+IN. Heb een SFP+ DAC kabel (fs.com) naar een 24poort mikrotik switch.

Zeer tevreden van. Al bij al vind ik het web panel van routeros wel meevallen. Gebruik de volgende zaken: ui via https, wireguard site to site vpn tunnel naar andere locatie, verschillende accounts voor vpn via IPsec, verschillende vlans, ppoe over vlan10 bij edpnet, DNS server met statische records die résolven naar lokale IPS en verschillende DNS services in de background als fail over.
Heb je ook een winkel waar je deze router kunt kopen? Ik vind deze nergens op voorraad.

Edit: ik kan overigens de topicstarter wel volgen. Als Proximus binnen een korte termijn wil starten met 2.5Gbps download en ik voorzie zelf mijn router, dan wil ik er eentje die daadwerkelijk die snelheid kan leveren. Een router met 2.5Gbps-poort en een switch met full 2.5Gbps lijkt me dan wel aangewezen (ook al kunnen niet alle aangesloten toestellen die snelheid aan).
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

Unifi Edgerouter reeks doet geen vlan offloading+PPPoE op ipv6.
Wat wil zeggen als je eigen netwerk >=2 vlans heeft, dat die geen offloading doet, en dus met moeite een deftige snelheid haalt.
Geen idee of dit ook voor de unifi reeks het geval is.

Daarnaast is er blijkbaar sprake van 8gbit/1,5gbit profiel bij PX voor hun topsnelheid, dan is uw 2,5gbit router ook al nutteloos:)

Die mikrotik die hierboven vermeld staat stond ook al op mijn radar, maar idd overal uitverkocht atm.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Helaas is ook daar de 5009 out of stock. De retailers die ik op het oog heb, krijgen allemaal stock ten vroegste in augustus. Hier is het zelfs pas voor september. Dat toestel is vrij populair en de productie ervan is vrij traag.
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Mijne gekocht via DectDirect maar ook uitverkocht.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef:Helaas is ook daar de 5009 out of stock. De retailers die ik op het oog heb, krijgen allemaal stock ten vroegste in augustus. Hier is het zelfs pas voor september. Dat toestel is vrij populair en de productie ervan is vrij traag.
Was eerder aan het kijken naar de switches. Zou zelf nooit en mikrotik router doen, veel liever pf- of opnsense
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Voor switches zou ik voor Mikrotik gaan en voor de router een pfSense of Opnsense pc/vm opzetten. Voor switching is Mikrotik, zelfs via RouterOS, best eenvoudig en je krijgt veel waar voor je geld. Voor routering en andere (IPS etc.) is pfSense/Opnsense naar mijn ervaring echt veelzijdiger, krachtiger en eenvoudiger dan de routers van Mikrotik. Al zal je dan zelf de hardware wel moeten voorzien.
Unifi zou ik (ver) weg van blijven, hun hard/software kost meer en kan minder. Ze zijn in mijn ogen wat betreft hun routers en in mindere mate ook hun switches meer gericht op fancy en bieden net iets meer dan basic functionaliteit onder een eenvoudige (en fancy) UI. Voor velen zal dat genoeg zijn, voor mij niet :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

De 5009 heeft alvast geen PoE out (enkel in).
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

NuKeM schreef:Voor switches zou ik voor Mikrotik gaan en voor de router een pfSense of Opnsense pc/vm opzetten.
Wat me bij de Mikrotik switch tegen valt is dat de web ui niet via https bereikbaar is.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Dat is 100% waar en dat vind ik ook spijtig (sinds ik nu op macOS zit en de winbox tool daar niet op werkt). Maar voor de rest valt Mikrotik goed mee. Misschien voor een update de fora daar eens checken want soms gaat dat ook fout, maar meestal geen probleem.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer

NuKeM schreef:Voor switches zou ik voor Mikrotik gaan en voor de router een pfSense of Opnsense pc/vm opzetten. Voor switching is Mikrotik, zelfs via RouterOS, best eenvoudig en je krijgt veel waar voor je geld. Voor routering en andere (IPS etc.) is pfSense/Opnsense naar mijn ervaring echt veelzijdiger, krachtiger en eenvoudiger dan de routers van Mikrotik. Al zal je dan zelf de hardware wel moeten voorzien.
Unifi zou ik (ver) weg van blijven, hun hard/software kost meer en kan minder. Ze zijn in mijn ogen wat betreft hun routers en in mindere mate ook hun switches meer gericht op fancy en bieden net iets meer dan basic functionaliteit onder een eenvoudige (en fancy) UI. Voor velen zal dat genoeg zijn, voor mij niet :)
Unifi heeft 2 reeksen.
Hun UDM -> Fancy, UI, etc
Edgerouter -> CLI, deftige routers (alleen jammer van die offloading :()
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:Unifi zou ik (ver) weg van blijven, hun hard/software kost meer en kan minder. Ze zijn in mijn ogen wat betreft hun routers en in mindere mate ook hun switches meer gericht op fancy en bieden net iets meer dan basic functionaliteit onder een eenvoudige (en fancy) UI. Voor velen zal dat genoeg zijn, voor mij niet :)
Als ex Mikrotik gebruiker ben ik toch best tevreden met Unifi hier (zowel voor routing, switching, wireless, camera en nu ook telefonie). Steeds netjes een globaal overzicht, prima statistieken, heel eenvoudig definieren van rules (kinderen hun download, uren en sites beperken), site-to-site VPN's met m'n tweede locatie en ouders,

Maar inderdaad... ieder zijn keuze maar om te stellen dat UI beperkter is dan Mikrotik zou ik zeker niet beweren (tenzij je het puur over routing functionaliteit hebt maar ik zie niet veel mensen thuis BGP, OSPF, ... of wat dan ook gebruiken). Beide hebben dus zeker hun plaats maar gezien de topic starter schrik heeft zou ik hem zeker geen Mikrotik aanbevelen.
beont
Plus Member
Plus Member

Flying schreef:
JUD schreef:

Heb je ook een winkel waar je deze router kunt kopen? Ik vind deze nergens op voorraad.

Edit: ik kan overigens de topicstarter wel volgen. Als Proximus binnen een korte termijn wil starten met 2.5Gbps download en ik voorzie zelf mijn router, dan wil ik er eentje die daadwerkelijk die snelheid kan leveren. Een router met 2.5Gbps-poort en een switch met full 2.5Gbps lijkt me dan wel aangewezen (ook al kunnen niet alle aangesloten toestellen die snelheid aan).
Dat was inderdaad mijn reden. We zitten nu al zoveel jaren met 1gbit, en de wifi snelheden stijgen alleen maar. WAN snelheden zie ik ook vrij snel stijgen met fiber. Ik zou de router ook wel een stuk langer willen houden dan 5 jaar. Dus logisch gezien is 1 x 2.5gbit poort ethernet en 1 x SFP+ poort het minimum. (als basis dan)

Unifi/Ubiquiti zal wellicht niet worden, ik ben niet zo'n fan van de software, en ben ook niet zo tevreden van mijn UniFi AP-AC-LR in huis. Maar wou het wel eens vergelijken.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Wat wil je er allemaal mee doen, met je netwerk?
Nood aan managed switchen? Of is unmanaged meestal voldoende?

Dan is mikrotik voor SWITCHES wel echt interesant.
Goede prijs kwaliteit, werken meteen uit de verpakking als unmanaged en geeft el verbonden toestel dus netwerktoegang.
En wil je op termijn meer doen? Dan is switchos niet moeilijk en meer dan genoeg (vlans) . Routeros moet je dan niet eens gebruiken.

Router is ander paar mouwen.
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

NuKeM schreef:(sinds ik nu op macOS zit en de winbox tool daar niet op werkt).
Huh? Winbox werkt prima via wine64 op intel mac hier.
Mikrotik heeft zelf uitleg staan in hun docs hierover.
Op Apple silicon kan je het ook gebruiken, maar hier heb ik nog geen ervaring mee.
beont
Plus Member
Plus Member

Belgissschenaap schreef:Wat wil je er allemaal mee doen, met je netwerk?
Nood aan managed switchen? Of is unmanaged meestal voldoende?

Dan is mikrotik voor SWITCHES wel echt interesant.
Goede prijs kwaliteit, werken meteen uit de verpakking als unmanaged en geeft el verbonden toestel dus netwerktoegang.
En wil je op termijn meer doen? Dan is switchos niet moeilijk en meer dan genoeg (vlans) . Routeros moet je dan niet eens gebruiken.

Router is ander paar mouwen.
de Mikrotik switches ga ik zeker eens bekijken. hoogstens maak ik een vlan aan, maar meer dan dat zal het niet zijn.
Ik beheer paar honderd Aruba en Dell switches op mijn werk, dus dat switching gedeelte zal wel lukken.

Routing is wat minder mijn ding en ik zou graag VPN out of the box hebben.
Ik weet niet hoe makkelijk dat is bij routerOS, en wat met licensing? Puur hardwarematig lijkt Mikrotik RB5009UG+S+IN mij wel interessant
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Ik heb destijds de "switch" gemaakt van Mikrotik naar Unifi.

Er was opzich niets mis met mikrotik, de enorme leercurve was best wel een gedoe.
Ik had zo'n cloud router switch, de switch was enorm goed maar de router functie/hardware was best traag (oud model nog).

Uiteindelijk overgeschakeld naar Unifi, hoorde er destijds veel goeds over.
En inderdaad het werkt goed! Maar..

Ubiquiti is helaas nogal onbetrouwbaar qua software, je kan best auto update uitschakelen.
het gebeurde een aantal keer dat er een update doorkwam die heel je configuratie veranderde.
Of dat ze plots heel de UI aanpassen, waarvan de helft verborgen was in de "legacy mode".

En hun taferelen met hun security camera's gaf me een zure nasmaak qua betrouwbaarheid.

Verder ben ik er wel content van, zeker hun AP's. alhoewel TP link tegenwoordig een goede concurrent aan het worden is op vlak van prosumer producten.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Mikrotik voor switches is prijs/kwaliteit idd zeer interessant.

Voor router/firewall zou ik eerder ook pfsense/opnsense of dergelijke gaan.
De grootste miserie daar is dat, oa door de chip shortage, de goedkope ali bakjes om dat op te draaien niet meer zo goedkoop zijn.
Vroeger vond je voor 130 euro een simpel bakje met 4 poorten, en voor 200 eentje met AES-NI instructions, nu lijkt me dat eerder 200-250 voor het simpele model en 300-350 voor de AES-NI unit (heb al een paar maand niet meer gekeken, mss is de prijs terug gedaald intussen?).
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Vroeger vond je voor 130 euro een simpel bakje met 4 poorten, en voor 200 eentje met AES-NI instructions, nu lijkt me dat eerder 200-250 voor het simpele model en 300-350 voor de AES-NI unit (heb al een paar maand niet meer gekeken, mss is de prijs terug gedaald intussen?).
Heb hier een Trigkey G1 gehaald, wel maar 2 poorten, als je meer moet hebben haal je een switch uit de action van 10euro en je hebt ook 4 poorten :P
Nadeel is dat het Realtek NIC's zijn, maar ik merk de nadelen momenteel nog niet, haalt normale gigabit snelheden als ik test tussen een laptop en die Trigkey met iperf. (920 - 950Mbps)
Dat was rond de 180Euro toen in korting op banggood, staat nu aan 190 (was toen een actie, tijdelijke deal). Intel J4125 met 8GB DDR4 en 256GB NVMe.

Helaas geen 2.5Gbps poorten zoals OP wenst maar je zou het zo eens kunnen testen en dan later zien als je 2.5Gbps wil, dan kan je deze voor een ander doel inzetten, zit een extra RAM slot in dus kan je naar 16GB RAM upgraden, en een 2.5" HDD/SSD kan er ook in.

Heb hem nog niet lang maar tot nu toe tevreden van, zit een ventilator in maar die is redelijk stil.

Edit: blijkbaar alle aanbiedingen afgelopen nu, staat aan 260 nu :eek: (de 128GB versie was toen ik hm kocht 160 en de 256GB 180).
Maar er zullen vast alternatieven zijn.
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Welke pfsense hardware kan tegen een competitieve prijs met een zeer laag stroomverbruik tippen aan Mikrotik of alternatieven? Dat betekent ook inclusief 2.5GbE en SFP.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Hier is bvb 1tje van aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/1005004302275070.html
Of de CPU goed genoeg is geen idee, maar je zal ook nooit aan dezelfde prijs als mikrotik een pfsense router kunnen bouwen.
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 4 keer

- 1poort met 2.5Gbit minimum, liefst eig. ook een 10gbit SFP+ poort als toekomstige uplink naar een switch, wifi niet nodig.
- VPN (met al reden om iets te streamen van mijn server als ik op vakantie ben, of iets te bekijken via sporza/vtmgo/vier...)
- Vlan ondersteuning en PPPoE, zodat ik de BBOX weg kan doen
- Semi gebruiksvriendelijk (web interface)
- Port forwarding
- Iets in de genre van PiHole ingebouwd zou een nice to have zijn
Ik persoonlijk zou gaan voor Unifi materiaal. Heb dit zelf ook geïnstalleerd.
Als router:
Dream Machine Special Edition https://eu.store.ui.com/collections/uni ... machine-se
- Dual WAN ports (10G SFP+ and 2.5GbE RJ45)
- Perfect te configuren VPN (en ik kan bevestigen dat die is voldoende snel om streaming te doen in het buitenland wat ik bijna weekelijks gerbuik)
- Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met software updates en alhoewel ik al gehoord heb dat hun support mager is moet ik zeggen dat ze me eenmaal heel goed geholpen
- Vlan super makkelijk in te stellen
- Interface is lokaal en remote access is geen probleem (kan ook gemakkelijk switchen tussen verschillende installaties)
- Port forwarding: gerbuik ik ook en nooit problemen me gehad
- PiHole: persoonlijk heb ik dit gewoon apart draaien op mijn Raspberry PI zodat ik er kan mee experimenteren zonder mijn netwerk instellingen in gevaar te brengen

Grote voordeel ook is dat binnen Unifi het gewoon super eenvoudig is om uit te breiden zeker als je begint met APs en cameras toe te voegen en de Dream Machine Special Edition heeft plaats voor een harde schijf zodat je je media lokaal kan opslaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

datakiller schreef: Heb hier een Trigkey G1 gehaald, wel maar 2 poorten, als je meer moet hebben haal je een switch uit de action van 10euro en je hebt ook 4 poorten :P
Nadeel is dat het Realtek NIC's zijn, maar ik merk de nadelen momenteel nog niet, haalt normale gigabit snelheden als ik test tussen een laptop en die Trigkey met iperf. (920 - 950Mbps)
Dat was rond de 180Euro toen in korting op banggood, staat nu aan 190 (was toen een actie, tijdelijke deal). Intel J4125 met 8GB DDR4 en 256GB NVMe.

Edit: blijkbaar alle aanbiedingen afgelopen nu, staat aan 260 nu :eek: (de 128GB versie was toen ik hm kocht 160 en de 256GB 180).
Maar er zullen vast alternatieven zijn.
Uhu, de prijzen zijn navenant.
En zonder AES-NI riskeer je dat ie obsolete wordt, want pfsense heeft al ns geprobeerd om dat een requirement te maken (gelukkig ingetrokken na veel protest, maar ik verwacht dat dit niet lang meer zal duren alvorens ze opnieuw proberen).

Daarnaast, ik prefereer een dedicated in-band poort in de mgmt vlan naast de lan trunk en de wan poort.
Doe daar nog een DMZje bij, en je zit al minimum aan 4 :-)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Dan ben ik een gemakkelijke doe toekomt met 2 poortjes :lol:
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

datakiller schreef:Hier is bvb 1tje van aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/1005004302275070.html
Of de CPU goed genoeg is geen idee, maar je zal ook nooit aan dezelfde prijs als mikrotik een pfsense router kunnen bouwen.
Hier zit al een geen SFP+ op, valt meteen af. Die AES-NI zou ook echt niet meer overslaan, ze spreken al zolang over een verplichting ervan.

Daarmee ook, energieverbruik voor een toestal dat 24/7 staat te draaien en de prijs van hardware doet me neigen naar het volledig overslaan van een pfsense/opnsense build.

Edit: ik neigde overigens origineel naar Unifi. Die access points daarvan werken hier zeer goed. Het is alleen zo dat de firmware (ook voor de access points) niet zomaar geüpdatet mag worden. Voor je het weet werkt de boel niet meer (goed). Software bij dat bedrijf is een ramp. Over de UDM/UDM-Pro/UDM-SE kan ik ook niets opzoeken zonder een hoop ervaringen over stabiliteitsproblemen te lezen. Daarmee dat ik dat toch maar niet ga doen.

Vandaag overigens een review van de recente UDR op Tweakers: https://tweakers.net/reviews/10244/unif ... edrog.html
Mooi getiteld: dromen zijn bedrog.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef:Hier zit al een geen SFP+ op, valt meteen af. Die AES-NI zou ook echt niet meer overslaan, ze spreken al zolang over een verplichting ervan.

Daarmee ook, energieverbruik voor een toestal dat 24/7 staat te draaien en de prijs van hardware doet me neigen naar het volledig overslaan van een pfsense/opnsense build.
AES-NI zit er toch op? SFP+ was geen must have volgens OP, en die snelheden haal je toch niet met zo'n CPU er in dus zelfs al zou het er op zitten...

Over het stroomverbruik... de voeding van mijn telenet modem/router is 2A/12V en die van mijn miniPC ook het kan dus niet meer dan 24W verbruiken. Heb geen idee wat een mikrotik bvb verbruikt. Maar die voeding was 24V met 1A of meer dacht ik.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

beont schreef: Eisen:
Misschien verwoord als liefs maar ik denk dat dit wel aangeraden is...
beont schreef: Als er suggesties zijn qua switches is dit ook altijd welkom. Maar ik heb zeker en vast 8 PoE poorten nodig voor camera's en access points.
Hier ga je dus gelijk al wat stroom verbruik nodig hebben.

Even van de RB5009UG+S+IN uitgaande
beont schreef:Puur hardwarematig lijkt Mikrotik RB5009UG+S+IN mij wel interessant
Kwa Switch zou je voor deze kunnen gaan

8x 1Gbit met PoE 802.3af/at out, SFP+ 4x (tot 10Gbit module) voor verbinding met de main switch , Draait RouterOS Level 5
https://www.getic.com/product/cloud-rou ... 2-8p-4s-in (€ 194.34 out of stock, new stock unknown)
Met 8 poorten voeldoet dit net aan de vereisten.
Er kan via 1 van de 3 vrije poorten vrije poorten nog en extra switch op eventueel.
of je zou deze ook met een SFP+ to Base-T 10G adapter kunnen aansluiten op een de 2.5Gbit poort, om zo de SFP+ op de router
(maar ik zou dan eerder doorlinken van 1 van de 3 vrije poorten, en zelfs je fiber Wan kan via een modulle hierop terug naar je router lopen)

16x 1Gbit met PoE 802.3af/at, SFP+ 2x (tot 10Gbit module) voor verbinding met de main switch , Draait RouterOS Level 5/SwitchOS
Meer poe 16x (als je er later toch nog extra device wil) en tevens geschikt voor buiten (wel apparte voeding bij te nemen)
https://www.getic.com/product/cloud-rou ... 16p-2s-out (€ 259.52 out of stock 50 pc on 26.08.2022)

Hier heb je onmiddellijk al meer poorten 16 poe die ook voor gewone 1G devices kunnen gebruiken of poe als meer dan 8 poe devices uiteindelijk nodig zijn.
Niet heel veel duurder en deze zit ook en een in een degelijke behuizing (nog wel aparte voeding(s) adapters nodig.

En de routing limieten van de RG5009, veel blijft intern denk ik...
maar een pfsene optie mits de hardware krachtig genoeg is denk ik een beter optie naar de toekomst toe (kost dan wel wat)

ik heb gewoon de shop van dit topic genomen als voorbeeld.
Greetz cyberbug

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Garpenlov schreef:Ubiquiti is helaas nogal onbetrouwbaar qua software, je kan best auto update uitschakelen.
In de begin dagen van de UDM (Pro) was de software inderdaad niet van het hoogste niveau maar dat ligt toch al wel even achter ons.
Flying schreef:Software bij dat bedrijf is een ramp. Over de UDM/UDM-Pro/UDM-SE kan ik ook niets opzoeken zonder een hoop ervaringen over stabiliteitsproblemen te lezen. Daarmee dat ik dat toch maar niet ga doen.
Ik denk dat je over ieder toestel wel ergens commentaar kan vinden (ook over Mikrotik kan je forums vol problemen vinden)... feit is dat Unifi regelmatig met nieuwe firmware (en mogelijkheden) komt wat je zelden ziet bij andere leveranciers. Ga je voor een TP-Link dan mag je tevreden zijn dat je over de ganse levensduur van het product misschien twee a drie updates krijgt.

Het enige wat ik in gans de review lees is een probleem met de WIFI van het ingebouwde AP (welke blijkbaar op afzonderlijke AP's geen problemen geeft - het zou me verbazen dat dit dus niet opgelost geraakt). Persoonlijk heb ik gekozen voor een UDM Pro (en dus afzonderlijke AP's), al heb ik bij m'n vriendin nog een klassieke UDM staan (waar in de begindagen ook wel enkele problemen waren met de WIFI, echter deze zijn allen opgelost).
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Even een update hierover. De Mikrotik RB5009UG+S+IN heb ik nog steeds nergens op voorraad kunnen vinden, maar er is ondertussen wel een nieuwe uitgekomen: Mikrotik RB5009UPr+S+IN met POE in en out ondersteuning. Niet dat het heel veel uitmaakt, want ook die is nergens op voorraad en de POE heb ik niet nodig.

Ik neig nu toch terug naar de UDM-Pro SE (al vind ik die toch te duur voor wat het maar is), of misschien een OPNsense of PFsense oplossing met eigen hardware. Ik heb hier nog een i5 2500k op overschot en het idee was om een SFF-behuizing en betere voeding te kopen, maar die processor verbruikt precies toch heel veel voor zo'n setup (66w idle).

Ik heb nog wat tijd, Fiberklaar moet nog beginnen met de aanleg hier.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef:Ik neig nu toch terug naar de UDM-Pro SE (al vind ik die toch te duur voor wat het maar is)
Waarom de SE als je eerder aangeeft dat je geen POE nodig hebt ?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

Flying schreef:Ik heb hier nog een i5 2500k op overschot en het idee was om een SFF-behuizing en betere voeding te kopen, maar die processor verbruikt precies toch heel veel voor zo'n setup (66w idle).
66 Watt idle, voor de CPU alleen, is veel te hoog, denk ik zo.
Een i5-2400 doet 4 à 5 Watt idle.

Edit:
Toevallig een plaatje bij de hand van een i5-2400 die ligt te niksen. :wink:

Afbeelding

Bij een default stress test loopt het verbruik van die i5-2400 CPU op tot 52 Watt (kan nog wat hoger bij een heel specifieke load gericht op veel verbruik).

Afbeelding
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

DarkV schreef: 14 aug 2022, 13:44
Flying schreef:Ik neig nu toch terug naar de UDM-Pro SE (al vind ik die toch te duur voor wat het maar is)
Waarom de SE als je eerder aangeeft dat je geen POE nodig hebt ?
Voor de 2,5GbE poort die het toestel heeft, maar in principe nu ik het goed bekijk kan ik de LAN SFP-poort gebruiken en dan een switch plaatsen met 2,5GbE-poorten. Ik wil niet zelf investeren in dure hardware die gelimiteerd is tot 1Gbps, terwijl we waarschijnlijk binnen de drie jaar abonnementen zullen zien met hogere snelheden. Dan is de download weinig van tel, maar met symmetrische uploadsnelheden zie ik dat offsite back-uppen wel zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”