Opleiding Netwerkbeheerder

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Ik was vandaag eens op de website van Syntra aan het kijken voor wat interessante opleidingen,
alhoewel het zit al even in m'n hoofd om misschien ergens iets bij te volgen, gewoon om iets bij te leren en misschien ook om
in mijn latere carrière in zo een richting uit te gaan, zodat ik wat meer mogelijkheden creëer. Kan ook zijn dat ik er niets mee doe.

Dus mijn vragen:
Ben je iets met een opleiding van de Syntra dus bij bedrijven?
En waarom worden alleen computers met een Intel cpu aanvaard?

Code: Selecteer alles

Extra info

Delen van de opleiding kunnen via online les (virtual classroom) verlopen.
BYOD (Bring Your Own Device): om aan deze opleiding te kunnen deelnemen, breng je je eigen laptop mee. Je laptop heeft min 16 Gb ramgeheugen en een 64 bit processor die VT (Virtual Technology) compatibel is - minimaal een Intel i7. Apple Macbooks, Chromebooks, iPads, toestellen met AMD-processor ea zijn niet bruikbaar. Een 13" scherm kan, maar beter is een 15" scherm of groter.
Link: https://www.syntra-limburg.be/opleiding ... kbeheerder

Ik zou de meningen van de gebruikers hier op het forum eens willen zien, want ik weet dat er hier veel IT'ers zijn.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Misschien moet je eens om de reden vragen bij Syntra zelf. Het is wel zeer specifiek vermeld, dus moet wel een zeer specifieke reden hebben.

Kunnen ze geen reden geven, dan is het BS.

Hou ons op de hoogte !
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Bij mijn vorige werkgever is er iemand gepromoveerd van IT helpdesk (zonder diploma) naar netwerk/systeembeheer met dergelijke opleiding.
De persoon had zich dus wel al bewezen, en dus geen sollicitatie waar enkel een diploma als overtuiging gebruikt kan worden.

Waarom intel? Geen antwoord, kan wel wat gokken, maar niet mijn plek.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Ik vermoed dat men een netwerk simulator tool gebruikt in de lessen i.p.v. echte switchen/routers om ze te leren configureren. Vaak maakt men dan gebruik van images van echte switchen/routers die men boot in de simulator. Hiervoor is vaak een specifieke configuratie nodig (cpu parameters) om zo'n images te kunnen booten (vaak verschillend voor Intel / AMD). Dus ik kan wel begrijpen dat men dit aangeeft om zo weinig mogelijk tijd te verliezen hieraan.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Intel VT is specifiek voor Intel processors. Als de software niet compatibel is gemaakt met AMD zal dit niet werken.

5tal jaar geleden kon je met Android studio ook geen Android VM starten met een AMD processor. In theorie wel maar je moest je in bochten wringen en dat was dat nog een ramp.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Vroeger had ik de telecommunicatietechnieken richting van groepT aangeraden.
Intussen is dat overgenomen door UCLL, en hebben ze daar een dagopleiding van gemaakt gericht op 18-jarigen "die geen bachelor aankunnen".

Ik vrees een beetje voor het niveau intussen; ik had al discussies gehoord tussen de instructeurs voor wie het kennisniveau "wat meer mocht zijn", en de school die het strict bij "niveau graduaat" wil houden ("programmeren, dat moeten ze toch niet kunnen zeker, da's te ingewikkeld" gehoord over de opleiding IoT waarin microcontrollers voorkomen); de meer capabelen moeten naar bachelor geduwd worden.
En er zouden (naar het schijnt) verplichte stages bijzijn, want (again) opleiding naar jongeren toe geherorienteerd.

Maar je kan altijd ns gaan informeren op een opendeur, want wie weet is het niveau nog behouden, en het is en blijft een opleiding met diploma, niet een getuigschriftje.
En het had de volledige inhoud van de opleiding CCNA routing/switching (en security, iirc), via Cisco Netacademy; dat heeft natuurlijk ook wel zijn waarde.

Dit soort opleidingen gebruiken vaak virtualbox voor VMs en GNS3 als network emulator.
Als instructeurs dat soort beperkingen opgeven, dan weten ze meestal uit ervaring dat andere configuraties voor problemen zorgen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

9/10 is het de lesgever die Intel only wil omdat hij ooit een keer iemand met AMD gehad heeft waarop zijn virtualbox niet werkte. Ik ken genoeg dergelijke lesgevers.
Freek
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Informeer of er in de omgeving CCNA cursussen gegeven worden.
Dit heeft als voordeel dat de examens uniform zijn en gekend door iedereen in de sector
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Freek schreef:Informeer of er in de omgeving CCNA cursussen gegeven worden.
Dit heeft als voordeel dat de examens uniform zijn en gekend door iedereen in de sector
én highly valued
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Klopt helemaal.
In netwerken is CCNA de gouden standaard, met reden (ook al betekent dat dat men sommige dingen gewoon niet weet omdat Cisco ze niet implementeert ;-) ).
Vandaar dat ik hem ook vermeldde als lesmateriaal bij die andere opleiding.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Exact dezelfde interesse als de topic starter.
Op het punt om me in te schrijven voor de avond opleiding te Mechelen.

Uit eigen interesse maar ook de mogelijkheid om naar de IT sector over te schakelen. Dit met het idee dat een diploma 1 ding is maar er ook nog andere ervaringen en motivatie kan bijdragen tot een succesvolle carrièreswitch.

En inderdaad zeer spijtig dat men gelijkaardige cursus te Leuven enkel nog overdag aanbiedt.

Kijk ook nog wel uit naar reacties van de anderen hier in de sector.
Everything that has a beginning has an end.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

10-tal jaar geleden zulke opleiding gedaan bij Syntra (er zal intussen op 10 jaar veel veranderd zijn) en ik zou ze nooit meer doen:
- Lesgevers die onderling en open voor hun lln ruzie maken over welke stof ze moeten geven.
- Lesgevers die naar elkaar verwijzen en elkaar openlijk beschuldigen waarom bepaalde stof zus en zo gegeven wordt.
Weinig professioneel allemaal.

Zeer traditionele aanpak (open opleiding (ik combineerde het met mijn werk) en half beschuldigen waarom ik niet aanwezig was op die en die dag)).
Ben er na 3-tal maand mee gestopt.
Via LinkedIn zie ik nu dat alle die lln die toen in die opleiding zaten, weinigen nog echt doen waar ze toen voor naar Syntra geweest zijn.

Ben beginnen werken in een bedrijf dat me kansen boodt (en heb bijzonder hard gewerkt/bijgeleerd), werk daar nu nog altijd terwijl men op Syntra mij beschuldigde dat ik niet de meest elementaire kennis had.

Je kan via internet soms meer praktische kennis bijscholen/bijschaven dan via zulke instellingen. Alles hangt af van je eigen instelling/doorzettingsvermogen.
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

De BYOD vereisten die syntra-limburg hier oplijst zijn inderdaad heel bizar. Ik kan mij geen scenario bedenken waar zulke schreeuwerige tekst het antwoord op is.

Mijn vermoeden hier is dat men nested virtualization gebruikt, in dat geval zou volgende tekst bijvoorbeeld kunnen:
Voor deze opleiding maken wij gebruik van VMWare Workstation en nested virtualization. Om zeker te zijn dat je laptop dit ondersteund op een performante en stabiele manier, vereisen wij een intel processor Haswell serie, of nieuwer, met vPro. Een processor met Intel vPro ondersteund vmcs shadowing wat nested virtualization mogelijk maakt zonder verdere configuratie. Een macbook met een intel processor die vPro ondersteund kan ook gebruikt worden, echter sta je zelf in voor de licentie en het installeren van Windows via bootcamp. Andere of AMD processoren ondersteunen niet altijd nested virtualization, en meestal is meer dan een paar klikken vereist om dit werkende te krijgen. Om deze redenen vereisen wij dus een laptop met Intel vPro en minstens 16Gb ram.

Bovenstaande is maar een voorbeeld. Ikzelf doe gewoon nested virtualization met KVM/QEMU op een AMD Zen 3 CPU zonder problemen. De meeste problemen heb ik gewoon kunnen oplossen door geen windows te gebruiken en RTFM.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

AnD schreef: Ben je iets met een opleiding van de Syntra dus bij bedrijven?
Ik heb zelf een Syntra avondopleiding elektriciteit gevolgd, niet om een BTW-nummer aan te vragen, wel om met verstand van zaken mijn eigen verbouwing te kunnen doen.

Veel hangt af van de ingesteldheid van de leerling: ik was écht geïnteresseerd, er waren daar mannen die "door hun baas gestuurd" waren, die flesten allen.
Ik vond het een chaotische bende: leerkrachten die elkaar tegenspraken etc.

Mocht ik nog een cursus willen volgen, het zou eerder niet bij Syntra zijn.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Zelf ben ik aan de slag als expert netwerkingenieur, en zit ik ook aan de tafel als we collega's aanwerven.
Ik kan alvast zeggen:
Als je een CCNA gevolgd hebt, en je beheerst dit, dan kan je beginnen in een juniorfunctie. Zonder CCNA (of gelijkaardige opleiding of ervaring) lukt dit al niet. Een attest verwachten wij trouwens niet, we stellen zelf een aantal inhoudelijke vragen waarmee we redelijk snel weten of iemand de basiskennis bezit of niet.

Syntra opleidingen bieden meestal dit niveau nog niet eens aan, en raden we ook af. Probleem echter is dat de goede opleidingsinstituten veel meer geld vragen. Van bijvoorbeeld een global knowledge zijn we wel tevreden qua niveau.
Bboi
Starter
Starter

Hoeveel tijd wil je investeren?

Op pxl zou ook avondonderwijs mogelijk zijn, https://www.pxl.be/informatica-systemen-en-netwerken
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Dat van de pxl ziet er ook interessant uit.
Nog eens wat verder uitspitten.
Dat van die CCNA heb ik nog al zien voorbij komen en is precies toch iets goed als je dat gevolgd hebt.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

blaatpraat schreef:Zelf ben ik aan de slag als expert netwerkingenieur, en zit ik ook aan de tafel als we collega's aanwerven.
Ik kan alvast zeggen:
Als je een CCNA gevolgd hebt, en je beheerst dit, dan kan je beginnen in een juniorfunctie. Zonder CCNA (of gelijkaardige opleiding of ervaring) lukt dit al niet. Een attest verwachten wij trouwens niet, we stellen zelf een aantal inhoudelijke vragen waarmee we redelijk snel weten of iemand de basiskennis bezit of niet.

Syntra opleidingen bieden meestal dit niveau nog niet eens aan, en raden we ook af. Probleem echter is dat de goede opleidingsinstituten veel meer geld vragen. Van bijvoorbeeld een global knowledge zijn we wel tevreden qua niveau.
Ben eigenlijk wel eens curieus.

Heb zelf 3 CCNA cert.

Wat zou bvb een vraag zijn die jij zou stellen aan een mogelijk toekomstig collega?

Welke CCNA zijn het belangrijkst?
Dit is vrij breed dacht ik
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

buthead schreef:
Wat zou bvb een vraag zijn die jij zou stellen aan een mogelijk toekomstig collega?

Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd wat een vraag zou kunnen zijn. Heb zelfs net moeten opzoeken wat CCNA zou mogen betekenen :lol:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

CCNA behalen is zwaar door de hoeveelheid en het feit dat je commando's uit het hoofd moet kennen. Het is ook een merkgebonden en tijdelijk 'diploma'.
Positief te lezen dat het geen vereiste is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

buthead schreef:Ben eigenlijk wel eens curieus.

Heb zelf 3 CCNA cert.

woutervh schreef:
Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd wat een vraag zou kunnen zijn. Heb zelfs net moeten opzoeken wat CCNA zou mogen betekenen :lol:
Ok, bij deze, 2 voorbeelden van vragen die we stellen (een eenvoudige, en een geavanceerde):

Een router heeft informatie over het 172.16.10.0/24 subnet. Welke update zal de router de routering naar dit subnet als het meest betrouwbaar classificeren, en dus gebruiken voor zijn routetabel?
A. Een BGP update voor 172.16.10.0/24
B. Een OSPF update voor 172.16.10.0/24
C. Een statische route naar 172.16.10.0/24
D. Een default route via 172.16.0.1
E. Een directe interface met IP 172.16.10.1
F. Geen enkel antwoord. De router zal de route niet gebruiken.

Een bepaalde bron in je netwerk verstuurt IP pakketten met een multicast destination. Een aantal clients wil die flow ontvangen. Leg uit hoe deze flow opgebouwd wordt, te beginnen met een ontvanger. Hou rekening dat het netwerk volledig routed is, en dat er geen ontvangers op dezelfde multilayer switch zitten.
Extra vraag: meerdere ontvangers krijgen de flow effectief op hun toestel, andere ontvangers krijgen de flow niet binnen. Geef mogelijke oorzaken.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Mooie vragen maar geef eerlijk toe dat dit al ver weg zit die kennis, denk dat dit 9j geleden was.
De termen komen gelukkig wel nog bekend voor
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Van de eerste vraag zou ik zeggen dat er te weinig info is. 8)
"Een router". Het hangt er allemaal vanaf wat deze router ondersteunt en wat hij eerst zal nemen volgens zijn eigen prioriteiten.

multicast => igmp pakketten uitsturen om te joinen, switchen moeten deze openzetten en als er routers tussen zitten moeten deze ook igmp/icmp multicast ondersteunen. Als't niet werkt op bepaalde ontvangers moet er gecheckt worden of deze wel joinen en hun 224.0.0.0/240.0.0.0 route wel correct gezet is.

't zijn allemaal klepels zonder bellen hoor. Maar ik ben dan ook geen netwerkbeheerder 8) :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

buthead schreef: Welke CCNA zijn het belangrijkst?
Mensen die gewoon CCNA zeggen, bedoelen meestal de CCNA routing/switching.

CCNA is echt wel *de* netwerkstandaard (met als enig nadeel dat het eigenlijk een Cisco cursus is, en ze je dus specifiek klaarstomen voor cisco devices, incl het weglaten van sommige informatie die cisco niet ondersteunt).

Wil je een opleiding waar CCNA in zit, dan kan je bv kijken naar de telecom opleiding van UCLL (intussen dagopleiding, en ze zijn de enigen in het land die die opleiding inrichten).
Maar er zullen er mss ook anderen zijn.
Dit is alvast een betaalbare variant, want CCNA cursussen zijn gekend om niet goedkoop te zijn.

woutervh schreef:
buthead schreef: Wat zou bvb een vraag zijn die jij zou stellen aan een mogelijk toekomstig collega?
Effe denken.
Afhankelijk van de rol, kan je al ns polsen naar basis netwerk kennis:
- de layers van het OSI model
- de layers van het TCP/IP model
- de private IP ranges volgens RFC1918 en addenda (optioneel incl shared address space, of de link-local range voor IPv4)
- enkele eenvoudige cidr/subnetmasks met eventueel manuele berekening daarvan
- bin-dec conversies in beide richtingen (optioneel hex erbij)
- een fourier transformatie
- frequentie en banden van wifi standaarden
- varianten van wifi standaarden (IEEE802.11 a/b/g/n/ac/ad/ax)
- het proces van DHCP (DORA voor IPv4, SARR voor IPv6)
- het principe van ARP
- DNS principes
- ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zou wel lukken. Zou alleen eens moeten denken welke lagen van het osi-model samengevoegd zijn in het TCP/IP model.
Maar waarom een fourier transformatie? Wat heeft dat met netwerken te maken?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Ik zou in een opleiding ook kijken hoe future proof het is, bevat het zaken als Cloud networking, etc
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

woutervh schreef:Zou wel lukken. Zou alleen eens moeten denken welke lagen van het osi-model samengevoegd zijn in het TCP/IP model.
Maar waarom een fourier transformatie? Wat heeft dat met netwerken te maken?
Wifi; principes van signalen en propagatie ervan. (en eigenlijk ook nuttig om signalen in een kabel te begrijpen)

Veel mensen denken dat netwerken stoppen op layer 2, maar er is ook een layer 1 (en nul) om rekening mee te houden, en te begrijpen.

De UCLL richting telecom bv spendeert twee vakken aan de principes van radiosignalen; eentje over de basis van radio en modulaties, eentje met in-depth inzicht over hoe wifi en GSM fysiek werken.

liber! schreef:Ik zou in een opleiding ook kijken hoe future proof het is, bevat het zaken als Cloud networking, etc
Dat is vaak eerder een ding voor een systeembeheer opleiding, dan een netwerkbeheer opleiding (of een mixed opleiding, maar besef dat je daar minder diepgang krijgt).
Je leert in een netwerkbeheer opleiding geen domeinen maken, of virtual environments opzetten en beheren, je leert over netwerken en hun protocols.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

ITnetadmin schreef:Dat is vaak eerder een ding voor een systeembeheer opleiding, dan een netwerkbeheer opleiding (of een mixed opleiding, maar besef dat je daar minder diepgang krijgt).
Je leert in een netwerkbeheer opleiding geen domeinen maken, of virtual environments opzetten en beheren, je leert over netwerken en hun protocols.
Ik had het dan ook over cloud networking en niet cloud administratie :-)

Bv wat er in de Azure Network Associate zit:
  • Design, implement, and manage hybrid networking (10-15%)
  • Design and implement core networking infrastructure (20-25%)
  • Design and implement routing (25-30%)
  • Secure and monitor networks (15-20%)
  • Design and implement Private access to Azure Services (10-15%)
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Mag ik aan de profs hier een vraag stellen :
Mijn (toekomstige) schoonzoon (opleiding middelbaar onderwijs, nu werkloos) zou graag IT willen studeren op alle mogelijke manieren, dus dag- of avondonderwijs, VDAB enz. is OK ).
Wat kunnen jullie hem aanraden?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”