Wat zouden jullie denken van een apart EV subforum met 4 onderdelen:
- Merken/modellen (zodat er een thread kan gestart worden over de diverse modellen heen)
- Laadpalen
- Laadpassen
- Varia (bvb software updates, vragen mbt reizen met een EV, ...)
EV topic
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Boeiend subject (voor nu, met de grote omwenteling)
Maar is dat niet vrij hard een niche voor dit forum?
Hoort eerder thuis in een auto forum denk ik dan. Want tussen alles kan je wel een overlap vinden.
Maar is dat niet vrij hard een niche voor dit forum?
Hoort eerder thuis in een auto forum denk ik dan. Want tussen alles kan je wel een overlap vinden.
- krisken
- userbase crew
Persoonlijk denk ik dat dit eerder iets is dat thuis hoort op dit forum dan de maatschappelijke uitdagingen die hier soms voorbij komen 

Telefonie = EDPnet + OVH
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Gelieve de slapende honden slapend te houden, alstublieft, ik smeek.krisken schreef:Persoonlijk denk ik dat dit eerder iets is dat thuis hoort op dit forum dan de maatschappelijke uitdagingen die hier soms voorbij komen
Maar los daarvan, wat ik ook soms moeilijkheden mee heb, wordt deze vraag ruimer bekeken.
- Waar wil je het als forum over hebben
Met UB4.0, zullen ze daar ook wel naar gekeken hebben zeker?
- En hoe categoriseer je het
Gewoon een heel moeilijke vraag dus

- krisken
- userbase crew
Daar ben ik het niet echt over eens. Ik weet dat er een toch al een aantal mensen in dit forum met een EV rijden, en velen zullen de komende 2 jaar voor de keuze staan welke EV ze gaan nemen via de werkgever (als bedijfs/salariswagen). Wat de kostprijs betreft zijn er twee zaken : een ICE is gewoon te goedkoop (ze rekenen er op dat je voor allerhande onderhoud terug naar de garage gaat), en uiteindelijk is een EV voor mij bvb al een pak goedkoper dan de diesel welke ik 10 jaar geleden kocht. Puur op basis van onderhoud, verbruik, ... De TCO (Total Cost of Ownership zoals ze zeggen) dus. Een EV is zeker duur in aankoop, maar als je het bekijkt op de totale levensperiode valt dit reuze mee.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
EV en alles wat ermee te maken heeft staat nog in de kinderschoenen. Als ik mij niet vergis is op dit moment 2% van het belgische wagenpark electrisch, dus compleet verwaarloosbaar. Je hebt tig aanbieders van laadpassen, tig aanbieders van laadpalen waarbij je vaak met laadpas van aanbieder A niet kan gaan tanken bij aanbieder van paal B. De laadpalen zelf laten het af en toe afweten, enfin de problemen rondom EV zijn zodanig groot dat het onbegonnen werk is om hierover een topic te starten.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik vind het zeker een interessant idee. Want alle EV's zijn duidelijk computers op wielen. En aangezien het in de kinderschoenen staan, zijn er heel veel vragen.
- krisken
- userbase crew
Je hebt inderdaad tig aanbieders van laadpassen en laadpalen. En het is zeker mogelijk om door het bos de bomen nog te zien. Daarom dat ik net kom met dit idee.Jack Daniels schreef:EV en alles wat ermee te maken heeft staat nog in de kinderschoenen. Als ik mij niet vergis is op dit moment 2% van het belgische wagenpark electrisch, dus compleet verwaarloosbaar. Je hebt tig aanbieders van laadpassen, tig aanbieders van laadpalen waarbij je vaak met laadpas van aanbieder A niet kan gaan tanken bij aanbieder van paal B. De laadpalen zelf laten het af en toe afweten, enfin de problemen rondom EV zijn zodanig groot dat het onbegonnen werk is om hierover een topic te starten.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Heel veel vragen waarop in veel gevallen niemand een antwoord heeft. Ik spreek uit ervaring (via het werk).Goztow schreef:Ik vind het zeker een interessant idee. Want alle EV's zijn duidelijk computers op wielen. En aangezien het in dek idnerschoenen staan, zijn er heel veel vragen.
- krisken
- userbase crew
Dat is wel een héél zwart/wit antwoord, en staat volledig haaks op mijn ervaring.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ik weet niet wat uw ervaring is maar laadpalen en support hiervoor maken deel uit van mijn dagelijkse job. En geloof mij, zelfs vandaag nog moest ik het antwoord schuldig blijven.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 25 jun 2022, 18:20, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
De discussie gaat m.i. zeker ook niet over of het hier thuishoort of niet qua onderwerp. Dat denk ik immers wel want UB is al veel langer meer een community dan zuiver een telecom forum. De vraag is eerder of er genoeg discussie gaat zijn om zijn eigen subforum te rechtvaardigen. Op dit moment is er nu toch ook nog niet zo gigantisch veel discussie.
Alternatief is een 'Mobiliteit' subforum, naar analogie met BeyondGaming, want er zijn ook nog wel genoeg niet-EV topics over auto's, vervoer, etc waar over gepraat wordt.
Alternatief is een 'Mobiliteit' subforum, naar analogie met BeyondGaming, want er zijn ook nog wel genoeg niet-EV topics over auto's, vervoer, etc waar over gepraat wordt.
- krisken
- userbase crew
Ik denk dat er zeker animo is om hier een subforum voor op te starten. Tot hiertoe kon je alle EV's die er nu rondrijden wel opnoemen. Maar met China die volop aan het produceren is met diverse merken, en de gekende merken die gaan komen met een pak nieuwe modellen, zal dit hoe langer hoe moeilijker worden om deze op te sommen.
Ook naar laadpalen toe : elke dag komen er snelladers bij op zeer interessante plaatsen, maar worden deze amper tot niet in de aandacht gebracht.
@jack daniels : idem dito hier : verantwoordelijk voor een 250-tal deelwagens (allen elektrisch) geplaatst over héél Vlaanderen. Ja, een laadpaal valt wel eens uit. Maar de reden dat een wagen niet geladen is, is veelal een user error.
Ook naar laadpalen toe : elke dag komen er snelladers bij op zeer interessante plaatsen, maar worden deze amper tot niet in de aandacht gebracht.
@jack daniels : idem dito hier : verantwoordelijk voor een 250-tal deelwagens (allen elektrisch) geplaatst over héél Vlaanderen. Ja, een laadpaal valt wel eens uit. Maar de reden dat een wagen niet geladen is, is veelal een user error.
Telefonie = EDPnet + OVH
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben wel voorstander.
Kijk bvb op tweakers, daar bestaan er ook tig ev topics gerelateerd tot merken/modellen/...
Kijk bvb op tweakers, daar bestaan er ook tig ev topics gerelateerd tot merken/modellen/...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Er is veel meer dan een laadpaal die niet werkt. Klant heeft laadpas geactiveerd maar die doet het niet, stekker blijft geblokkeerd in de auto en kan niet verwijderd worden, klant wilt tanken maar laadpas wordt niet geaccepteerd door dat netwerk van laadpalen, de draadloze communicatie van een laadpaal heeft het begeven (inderdaad, laadpalen communiceren draadloos), klant heeft nog beperkte actieradius en wilt weten waar hij kan tanken, klant wilt weten hoe lang het zal duren voor een laadpaal weer operationeel is nadat ik hem gereset heb, doen we harde reset of soft reset,.... Dit is een greep uit mijn ervaring.krisken schreef:Ook naar laadpalen toe : elke dag komen er snelladers bij op zeer interessante plaatsen, maar worden deze amper tot niet in de aandacht gebracht.
- krisken
- userbase crew
Ah ja, daar moet ik je gelijk in geven. Zijn inderdaad dingen die bekend voorkomen, maar gelukkig is het de minderheid van de oproepen als ik dat bekijk. Grootste probleem hier : de wagen hangt aan de laadpaal, maar is niet aan het laden. Reden : de kaart niet gebruikt. Terwijl dit net één van de dingen is welke de gebruikers kunnen tegengaan door simpelweg naar een filmpje te zien dat het gebruik uitlegt.
Nu, als we dat vergelijken met onze rent afdeling : daar hoor ik ook veel zaken als mijn tankkaart werkt hier niet, of ik heb per ongeluk het verkeerde getankt. Opnieuw : gelukkig ook de minderheid van de gebruikers
Nu, als we dat vergelijken met onze rent afdeling : daar hoor ik ook veel zaken als mijn tankkaart werkt hier niet, of ik heb per ongeluk het verkeerde getankt. Opnieuw : gelukkig ook de minderheid van de gebruikers

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Ik denk dat subforum en 4 categorie overkill is. Begin gewoon met een categorie onder Overige net zoals we daar Home Automation hebben.
Misschien moeten we dan ook overwegen om een categorie Energie maken voor contracten - batterijen - zonnepanelen - ...
Misschien moeten we dan ook overwegen om een categorie Energie maken voor contracten - batterijen - zonnepanelen - ...
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Misschien een categorie ‘Mobiliteit en aanhorigheden’ voor (niet maatschappelijke uitdagingen niveau) zaken ivm mobiliteit met oog op onze missie en doel, dus vooral de technische kant dan (laden, apps, techniek algemeen, ervaringen, …).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Hey,
Op zich een interessant topic maar ik ondervind toch dat de enkelingen die vandaag de dag met evs rijden hier alleen de voordelen van zien, de vraag gaat dus zijn of het geen welles nietes gaat worden...
Ga je echte eerlijke feedback krijgen of alleen maar verheerlijken van evs vs rijbereik - duur enz...
Tom
Op zich een interessant topic maar ik ondervind toch dat de enkelingen die vandaag de dag met evs rijden hier alleen de voordelen van zien, de vraag gaat dus zijn of het geen welles nietes gaat worden...
Ga je echte eerlijke feedback krijgen of alleen maar verheerlijken van evs vs rijbereik - duur enz...
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Wanneer men interesse heeft in de materie en al zijn deelaspecten kan men ook gewoon inloggen bij gathering.tweakers.net
Ook een heel grote schare gebruikers die hun mening over het onderwerp (tot merk per merk, thuisladen, openbaar laden,....) al geruime tijd delen. Dus (daar) gaat het al lang niet meer over enkelingen maar over breed (pro en contra) gedeelde kennis per deelgroep.
Men spreekt en schrijft daar ook in het Nederlands.
Ook een heel grote schare gebruikers die hun mening over het onderwerp (tot merk per merk, thuisladen, openbaar laden,....) al geruime tijd delen. Dus (daar) gaat het al lang niet meer over enkelingen maar over breed (pro en contra) gedeelde kennis per deelgroep.
Men spreekt en schrijft daar ook in het Nederlands.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Inderdaad, op andere fora zie ik regelmatig berichten zoals: ik heb die software versie geïnstalleerd en nu staan mijn spiegels iedere keer als ik instap verkeerd. Je moet de spiegels juist zetten en dan op memory drukken, en dan iedere keer als je instapt de memory-positie opvragen.Goztow schreef:Ik vind het zeker een interessant idee. Want alle EV's zijn duidelijk computers op wielen. En aangezien het in de kinderschoenen staan, zijn er heel veel vragen.
Zo'n dingen gebeurden met Windows 10 releases ook wel eens

- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Misschien gewoon een subcategorie mobiliteit?
Misschien een kijktip voor iedereen die interesse heeft in mobiliteit van morgen. Op tegenlicht kan je deze reportage bekijken met alle sub-artikels erbij
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... orgen.html
Misschien een kijktip voor iedereen die interesse heeft in mobiliteit van morgen. Op tegenlicht kan je deze reportage bekijken met alle sub-artikels erbij

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... orgen.html
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
- Bedankt: 28 keer
Lijkt me een goed idee om hier een apart subforum/subcategorie voor te voorzien. Laten we dan wel beginnen met eentje, indien nodig kan dit later verder opgesplitst worden.