Auto: lening of lease

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Ik ben aan het zien voor een andere auto.
Momenteel rijd ik met een vw touran 1.6 tdi. 20.000km/j

Ik zie de bomen door het bos niet meer.
Bv:
Auto kopen met lening of leasen?
Kijk ik voor een ICE of EV.

De reden om voor soort lease (lening met terugname na afloop termijn) te kiezen is dat we anders binnen 5 jaar met een ICE zitten die duur in gebruik is of nog moeilijk terug te verkopen is. Weet niet of de benzineprijzen nog veel zullen dalen in de toekomst.

Langs de andere kant heb je de EV, maar die is duur in aankoop / lease.

Ik heb wat cijfers op een rij proberen te zetten.
ICE, 36000€. Lening formule met teruggave na 5 jaar: 517€/maand onderhoud inbegrepen (waarde 50€/m)
Brandstofkosten geschat op 14.400 - 16.800€ over 5 jaar
Overname optie na 5 jaar: 11000€

EV 53000, lening formule met teruggave na 5 jaar: 680/maand
Onderhoudscontract zou 50€/maand zijn
Elektriciteitkosten:
100.000km / 100 * 20kWh (per 100km) = 20.000 * 0,20€/kWh = 4000€ (minimaal)
Aan 22kWh/100 * 0,30€/kWh = 6600€ (is dit realistischer?)
Ik dacht dat ik dit weekend een simulatie had gedaan, daar kwam ik op 9600€ uit.
Overname optie na 5j: 20.000€

Ik dacht dat een EV goedkoper in onderhoud was. Een onderhoudscontract lijkt bij beide alleszins even duur te zijn.

Nadeel van lease is dat je na 5 jaar niks hebt tenzij je overname kost betaalt.
Een lening is ook een optie, maar dan betaal je al snel +900/maand voor die EV.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou met dezelfde "basis" werken: ofwel alles per maand, ofwel alles op looptijd (bv 5 jaar).

Code: Selecteer alles

ICE     EV
lease      517     680
brandstof  260     100
          -----   -----
totaal     777     780
elektriciteit: 0,30/kWh (ik heb net een vast contract afgesloten met piek 31,85 c€/kWh en dal 25,77c€/kWh, dus op een looptijd van 5 jaar lijkt me €0,30/kWh best realistisch.
andere parameters heb je zelf gegeven

Tot zover het cijferwerk.

Spreken we trouwens over een privésituatie, of een zelfstandige activiteit?
Waarom overweeg je geen recente 2dehands? Directiewagen?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

De vraag is, hou oud is die Touran en hoeveel km heeft die?

Beste dat je denk ik nu kunt doen is auto echt op rijden, tenzij er teveel problemen mee zijn…
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

sky schreef:Een lening is ook een optie, maar dan betaal je al snel +900/maand voor die EV.
Er bestaan ook kleinere en goedkopere wagens.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

sky schreef: De reden om voor soort lease (lening met terugname na afloop termijn) te kiezen is dat we anders binnen 5 jaar met een ICE zitten die duur in gebruik is of nog moeilijk terug te verkopen is. Weet niet of de benzineprijzen nog veel zullen dalen in de toekomst.
Volgens mij zal die ICE binnen 5 jaar nog goed verkopen ongeacht de brandstofprijzen.
Niet iedereen heeft namelijk een parking met laad(paal) en/of zonnepanelen mogelijkheid, waardoor een EV nog duurder is.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Is het je echt puur te doen om risico te vermijden, of ook wel om de cash niet meteen op tafel te moeten leggen?

Als die ICE binnen een paar jaar niet meer veel waard zou zijn, zou je dat ook wel in de leasingtarieven zien. Leasingmaatschappijen vallen of staan bij het correct inschatten van restwaardes en die hebben dus hele ploegen die niet anders doen dan de markt in de gaten houden. En okay, dat wil niet zeggen dat ze geen fouten kunnen maken maar in de regel verdienen zij een aan contract. De maandelijkse huur die jij betaalt = (aankoop - geschatte restwaarde + beetje winst)/aantal maanden.
Misschien weet jij iets wat zij niet weten. Maar waarschijnlijk niet ;)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

De markt is moeilijk hè … 1 jaar geleden heb ik echt moeite moeten doen om mijn 7j oude BMW 520dA verkocht te krijgen aan een normale prijs.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef:Ik zou met dezelfde "basis" werken: ofwel alles per maand, ofwel alles op looptijd (bv 5 jaar).

ICE     EV
lease      517     680
brandstof  260     100
          -----   -----
totaal     777     780
elektriciteit: 0,30/kWh (ik heb net een vast contract afgesloten met piek 31,85 c€/kWh en dal 25,77c€/kWh, dus op een looptijd van 5 jaar lijkt me €0,30/kWh best realistisch.

Tot zover het cijferwerk.

Spreken we trouwens over een privésituatie, of een zelfstandige activiteit?
Waarom overweeg je geen recente 2dehands? Directiewagen?
Is privésituatie.
Omdat ik wat schrik heb om een kat in een zak te kopen.
Je kent de geschiedenis van de wagen niet, hoe is ermee gereden?
Ramaht schreef:De vraag is, hou oud is die Touran en hoeveel km heeft die?

Beste dat je denk ik nu kunt doen is auto echt op rijden, tenzij er teveel problemen mee zijn…
Die moet ik afgeven als ik van werk verander.
cadsite schreef:
sky schreef:Een lening is ook een optie, maar dan betaal je al snel +900/maand voor die EV.
Er bestaan ook kleinere en goedkopere wagens.
Klopt, maar we zijn met 5 thuis een grotere auto is dus welkom.
SpecialK schreef:Is het je echt puur te doen om risico te vermijden, of ook wel om de cash niet meteen op tafel te moeten leggen?

Als die ICE binnen een paar jaar niet meer veel waard zou zijn, zou je dat ook wel in de leasingtarieven zien. Leasingmaatschappijen vallen of staan bij het correct inschatten van restwaardes en die hebben dus hele ploegen die niet anders doen dan de markt in de gaten houden. En okay, dat wil niet zeggen dat ze geen fouten kunnen maken maar in de regel verdienen zij een aan contract. De maandelijkse huur die jij betaalt = (aankoop - geschatte restwaarde + beetje winst)/aantal maanden.
Misschien weet jij iets wat zij niet weten. Maar waarschijnlijk niet ;)
50K heb ik niet liggen ;-) dus maandelijks is dan een eenvoudige optie, waar je natuurlijk ook voor betaalt.
Als ik die binnen 5 jaar zou verkopen, dan moet die koper inschatten of hij er dan ook nog ettelijke jaren plezier van kan hebben.
Dan spreken we al over een periode van 10j.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

sky schreef:Klopt, maar we zijn met 5 thuis een grotere auto is dus welkom.
Toen ik nog samen was hadden we een caddy maxi met 7 zitplaatsen. Goedkoper, groter en super handig.
Een auto is maar een vervoersmiddel, geen statussymbool.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 8 keer

sky schreef: Ik dacht dat een EV goedkoper in onderhoud was. Een onderhoudscontract lijkt bij beide alleszins even duur te zijn.
600 € per jaar voor het onderhoud van een EV is dan ook belachelijk hoog.
Hangt er natuurlijk vanaf wat er in dat "onderhoudscontract vervat zit (nieuwe set banden na x km?).
Een gewoon jaarlijks onderhoud bij een merkdealer (al betaal je uiteraard bij sommige merken ook extra voor het merklogo) houdt gewoon een halfuurtje gekoppeld aan de pc in (softwareupdates) en vervangen van ruitewisservloeistof en ruitewissers (al kan je dat bij een privéauto ook zelf goedkoper varvangen). Inclusief ruitewissers en vloeistof bedroeg het factuur de laatste keer dat ik bij de dealer was (en het betreft een lease) 110 €.

En wanneer je een ICE wenst te kopen waarom dan een nieuwe?
De laatste ICE die ik kocht was 11 maanden oud (directiewagen van de merkdealer) en binnen en buiten niet van nieuw te onderscheiden. Als merktweedehands kreeg je een jaar extra garantie wat de garantie ipv 24 maanden bij aankoop nieuw op 25 maanden "tweedehands" bracht. Nieuw kostte dat ding 44.500 euro en in dezelfde staat (maar 11 maanden oud en 2000 km op de teller wat niets is voor een diesel) was de prijs al gezakt naar 28.200 €. Zoveel verliest een nieuwe auto dus al wanneer je hem bij de dealer buitenrijdt. En na 7 jaar gebruik nog verkocht voor 9500 €. Alhoewel de restwaarde van een ice inschatten over 5 jaar vanaf nu toch wel een groter risico is.

Een nieuwe ice zou ik dus zelf nooit kopen. Kijk naar een jonge directieauto (met garantie). Dan is het verlies van het eerste levensjaar niet meer voor jou (en moet je bij verkoop ook niet meer zoveel recupereren) maar voor de dealer.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hey,

De eu gaat vanaf 2035 een verbod leggen op verkoop van ice, dat indachtig denk ik eerlijk gezegd dat nu een ICE kopen geen probleem mag zijn want dan rijden er zeker tot 2045 ice rond hier..
Waarom ga je niet voor een hybride met een batterij van bv 15kw, dan heb je het beste van beide werelden..ik rij met een xc40 hybride en denk momenteel een 40% elektrisch te rijden..

Alles hangt trouwens af van wat je met die wagen gaat doen.. Doe je vaak grote afstanden dan lijkt met een hybride toch beter dan een ICE tenzij je er niet tegenop ziet alle 300km ad laadpaal gaan te hangen.

Ik vind persoonlijk die 0.3e per kw laag, ik zit bij ecopower en die zitten nu aan bijna 0.3e en die zijn zowat de laagste op de markt.. Ik dacht trouwens dat nachttarief, daltarief afgeschaft was dus begrijp dat van heist niet zo goed..

Rij je je auto helemaal op, waarom zou je je dan zorgen maken wat je binnen 5j er nog zou voor krijgen?
Als hij 12 of 13j is ben je ergens in 2035,is de techniek weeral een hele stap verder..

Persoonlijke keuze hier is hybride of ice..maar ik geef toe dat ik geen ev fan ben, wel van het concept maar ik heb range angst.. De initiële investering is lager.. Alle berekening van kosten brandstof of elektriciteit is koffiedik kijken. In Brussel veranderen ze nógal is graag van gedachten en ik denk echt dat het feestje rond evs en goedkoop laden niet lang meer gaat duren, ze hebben echt veel geld nodig met een tekort van 5% od begroting

Succes met je keuze..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@sky: Laat je zeker niet vangen door dat hybride overgangsconcept (dat nu reeds achterhaald is en over 5 jaar dus normaliter dood en begraven is.
Het is niet het beste van de twee werelden maar een combinatie van de nadelen van 2 concepten voor mensen die niet kunnen of durven kiezen.
Wanneer je regelmatig dagelijks meer dan 300 km moet rijden en/of je hebt niet de mogelijkheid om thuis te laden ga dan gewoon (een laatste keer?) voor een verbrandingsmotor (ice) en rij hem desnoods op zodat je ook al geen rekening moet houden met de wederverkoopwaarde.
Wanneer je echter regelmatig afstanden doet onder de 300 km en je kan thuis laden (of hebt een openbare laadpaal op wandelafstand) en zeker als je een deel van je energie zelf kan (over)produceren is een EV een no brainer.

@tom: wanneer je er in slaagt met de accucapaciteit van een hybride 40% van de tijd full elektrisch te rijden :thumbs: maar gaat het mijn verstand te boven dat je met een EV met een grotere batterij (en voor het budget van een Volvo XC40 heb je een ruime keuze aan EV's met een accucapaciteit + 60 kWh) nog een range probleem zou hebben. Met een bruto accu capaciteit van 67 kWh (netto 64 kWh beschikbaar) haal ik in de winter een range van zeker 360 km en in de zomer rond de 500 km. Ver boven het dagdagelijkse gebruik. Ik kies wel een voertuig op basis waarvoor het meestal gebruikt wordt en niet op basis van een paar eventuele uitzonderingen per jaar. En dat is dan nog een EV met een nieuwwaarde ruim onder de 50.000 euro.
Doe je vaak grote afstanden dan lijkt met een hybride toch beter dan een ICE tenzij je er niet tegenop ziet alle 300km ad laadpaal gaan te hangen.
Ofwel mis ik hier iets ofwel is dit, hopelijk, een typo?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We wonen in Gent, we gaan werken met de trein, hebben een garage in de woning en PV panelen die +-3300kWh produceren wat overeenkomt met ons jaarverbruik.

De verre afstanden, vakantie niet meegerekend, zijn voor familiebezoek over en weer Limburg 320km of naar zee 160km.
Maar dat is zeker niet elk weekend.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:@sky: Laat je zeker niet vangen door dat hybride overgangsconcept (dat nu reeds achterhaald is en over 5 jaar dus normaliter dood en begraven is.
Het is niet het beste van de twee werelden maar een combinatie van de nadelen van 2 concepten voor mensen die niet kunnen of durven kiezen.
Wanneer je regelmatig dagelijks meer dan 300 km moet rijden en/of je hebt niet de mogelijkheid om thuis te laden ga dan gewoon (een laatste keer?) voor een verbrandingsmotor (ice) en rij hem desnoods op zodat je ook al geen rekening moet houden met de wederverkoopwaarde.
Wanneer je echter regelmatig afstanden doet onder de 300 km en je kan thuis laden (of hebt een openbare laadpaal op wandelafstand) en zeker als je een deel van je energie zelf kan (over)produceren is een EV een no brainer.

@tom: wanneer je er in slaagt met de accucapaciteit van een hybride 40% van de tijd full elektrisch te rijden :thumbs: maar gaat het mijn verstand te boven dat je met een EV met een grotere batterij (en voor het budget van een Volvo XC40 heb je een ruime keuze aan EV's met een accucapaciteit + 60 kWh) nog een range probleem zou hebben. Met een bruto accu capaciteit van 67 kWh (netto 64 kWh beschikbaar) haal ik in de winter een range van zeker 360 km en in de zomer rond de 500 km. Ver boven het dagdagelijkse gebruik. Ik kies wel een voertuig op basis waarvoor het meestal gebruikt wordt en niet op basis van een paar eventuele uitzonderingen per jaar. En dat is dan nog een EV met een nieuwwaarde ruim onder de 50.000 euro.
Doe je vaak grote afstanden dan lijkt met een hybride toch beter dan een ICE tenzij je er niet tegenop ziet alle 300km ad laadpaal gaan te hangen.
Ofwel mis ik hier iets ofwel is dit, hopelijk, een typo?
Ik haal nu idd 40% en tot voor kort zelfs 50% elektrisch rijden.ik maak er een sport van dat elektrisch rijden zo hoog mogelijk te krijgen.let wel, ik heb een salariswagen, maw die hybride kost me wel meer want de lease gaat van mijn brutto loon maar ben blij dat ik daarvoor gekozen heb.. Ev is voor mij een brug te ver.
Dat bereik van 500km zal wel rond de kerk zijn want op dit moment is er geen enkele wagen die 500km op een autostrade tegen 120-130kmh haalt. Ik zou met het vliegtuig op vakantie kunnen gaan maar is een pak duurder en momenteel geen optie omdat er een rolstoel mee moet.
Ik rij echter 2-3 keer op een jaar richting parijs, 1 keer naar Spanje en heb echt geen zin alle 350km een half uur ad laadpaal gaan te hangen.ik ben er trouwens zeker van dat als er niets gedaan wordt aan die bereiken de echte doorbraak zal uitblijven en waterstof de rest verhand zou kunnen krijgen. Ik ben het absoluut niet eens met u over die hybride. Er komen net hybride op de markt met een groter bereik, dus daar gaat de verhouding alleen maar beter liggen.
Ik ben het wel eens dat nu de ice zeker nog geen slechte beslissing is..

Tom
Laatst gewijzigd door tom35 21 jun 2022, 09:31, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef:We wonen in Gent, we gaan werken met de trein, hebben een garage in de woning en PV panelen die +-3300kWh produceren wat overeenkomt met ons jaarverbruik.

De verre afstanden, vakantie niet meegerekend, zijn voor familiebezoek over en weer Limburg 320km of naar zee 160km.
Range is dan al zeker geen issue.
Budget is wel een issue maar die rekening moet iedereen individueel maken.

@Tom: ieder zijn keuze.
Maar ik ben het niet met je eens dat wat betreft individueel personenvervoer waterstof het eerste decennium de oplossing zal bieden. Om waterstof aan te maken heb je immers ook elektriciteit nodig en dan kan je deze beter rechtstreeks opslaan in een batterij dan via een omweg met grote verliezen in waterstof en daarna in een relatief kleine auto terug omzetten in elektriciteit (met weer verliezen). Het is gewoon niet kostenefficiënt. En dan zwijgen we nog over de kostprijs van een waterstofauto. Wanneer men een EV al te duur vindt is waterstof al zeker geen optie. Maar dat is een discussie die nu niet speelt want er zijn gewoon geen (betaalbare) waterstofauto's ter beschikking. Laat staan voldoende waterstofstations.
Tegen de tijd dat er voldoende groene waterstofproductie op overschot is is elektrisch laden al geen issue meer. De laadsnelheden van EV's (zeker de nieuwe generatie met 800V laden) gaat nu al met rasse schreden vooruit.
Het enige wat nog niet volgt is de klik die veel gebruikers in hun hoofd moeten maken om van verbrandingsmotor over te stappen naar elektrisch. Het vraagt een andere instelling in gebruik. Maar over enkele jaren zal onder fiscale druk die klik er vlug zijn. De grootste tegenstand vind je bij de niet gebruikers. Niet bij de gebruikers.
Ik ben er bijna zeker van dat voor de meeste gebruikers van een salarisauto hun volgende geen hybride meer zal zijn en nog minder een ice.
Overigens heb ik er geen probleem mee op na elke 350 km een half uur te rusten. Dat deed ik met een ice ook al. Maar dat is uiteraard een individueel gegeven. Op dat gebied zijn de snellaadstations langsheen onze snelwegen idd nog maar droevig uitgerust (neem bv. eens een kijkje in de Uk, daar zijn snellaadstations een uitnodiging om er net langer te blijven hangen dan een half uur). Maar ook daar komt verandering in. o.a. FastNed heeft al aangekondigd zijn snellaadstations één voor één in dat opzicht een upgrade te geven.

Wanneer het om een salarisauto gaat is hybride trouwens ook uitgespeeld. Is fiscaal niet meer interessant. En laat vooralsnog de markt van salarisauto's een voortrekkersrol zijn voor de verkoop van nieuwe auto's en een latere doorstroming naar de tweedehandsmarkt.
Wij zijn al onze tweede elektrische salarisauto toe. En uit ondervinding (en berekeningen) kan ik je wel vertellen dat dit fiscaal veel voordeliger was dan een ice en een hybride. Ook de VAA is er minimaal in vergelijking met een ice.
Maar dat speelt hier natuurlijk ook niet want het gaat om een privé-aankoop.
Laatst gewijzigd door ivob 21 jun 2022, 09:55, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
tom35
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:
sky schreef:We wonen in Gent, we gaan werken met de trein, hebben een garage in de woning en PV panelen die +-3300kWh produceren wat overeenkomt met ons jaarverbruik.

Range is dan al zeker geen issue.
Hangt er vanaf he ivob.. Als je daar id buurt kan laden geen probleem anders moet je hier of daar ergens een half uur ad snellader gaan hangen. Als je dat allemaal niet erg vind is dat idd ok..

Tom
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Autodelen lijkt me dan goedkoper en minder zorgen. Deed ik ook als ik in Gent woonde, en was toen nog maar enkel Cambio (en Degage die ik nog niet kende). Nu heb je ook nog Greenmobility en Partago. Geen gedoe meer met lening, onderhoud, verzekering, keuring,... Alleen ietske meer plannen (alhoewel, ik had ook last-minute altijd een Cambio, soms wel ander model of standplaats).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: Hangt er vanaf he ivob.. Als je daar id buurt kan laden geen probleem anders moet je hier of daar ergens een half uur ad snellader gaan hangen. Als je dat allemaal niet erg vind is dat idd ok..
Tom
Het was een reactie op de situatie die sky omschreef.
Ik neem aan dat zijn woning voorzien is van een elektriciteitsaansluiting en een eigen garage heeft hij ook, dan is daar laden geen probleem. Lees ook eens de afstanden die hij normaal aflegt (max 320 km met dan nog een tussenstop in de helft). Dan is range op één lading geen probleem.
En er is ook nog altijd iets als destination charging. Meestal (nu ja ik toch) rij je met een auto naar een bestemming en ga je op die bestemming niet nog eens uren rondrijden met de auto. Eenmaal op bestemming kan je tot de tijd van vertrek ook laden. Elektriciteit is zowat overal beschikbaar. Ik zei al dat het een andere mentaliteit vraagt dan rijden met een ice.
Kan je die klik niet maken is het inderdaad niet aangewezen al over te stappen naar een EV. Eén van de redenen dat de autoindustrie de hybride op de markt gebracht heeft.

Overigens gebruik ik mijn EV niet om rond de kerk te rijden. Daar gebruik ik de fiets voor.
De EV die ik momenteel gebruik (de vorige was nog zuiniger want lichter) heeft een gemiddeld verbruik (gemeten over alle seizoenen en een tijdspanne van 2 jaar) van 15 kWh/100 km (gemeten in de auto, dus beschikbaar in de accu) en 17,5 kWh/100 km gemeten aan de thuislaadpaal (waar er afgerekend wordt en ik laad overwegend aan een snelheid tussen 2.4 en 3.9 kW waar voor meer laaderliezen zorgt). Uiteraard rij ik nergens met een gemiddelde snelheid van 130 km/uur want dat levert me geen significante tijdwinst op (en is ook bijna nergens meer mogelijk) en maak ik, ook voor de sport, zoveel mogelijk gebruik van efficiënt one pedal driving (regeneratief remmen en rijden in de ecostand) en maak ik voor de verwarming/koeling gebruik van de warmtepomp en als het even kan voor verwarmen en koelen prioritair via zetels en stuur ipv via de lucht.

Gezien ik ook de mogelijkheid heb om te rijden met een salarisauto kan ik redelijk onbevooroordeeld (en als gebruiker van beide systemen) mijn mening geven over de voor- en nadelen van beiden. Of ik nu rij met een ice (met tankkaart), hybride (met multikaart en laadkabel met back office) of EV (met multikaart en thuislaadpaal met back office) maakt economisch (op de VAA na en die speelt (nog) duidelijk in het voordeel van de EV).
Persoonlijk heb ik er dus geen enkel voordeel bij het ene boven het andere te stellen want de keuze is (nog) vrij.

Op dit ogenblik zou ik dan ook niemand die de mogelijkheid niet heeft om thuis (of de directe omgeving/werk ) te laden en dagelijks meer dan 200-300 km moet rijden aanraden om een BEV te gebruiken voor dagelijks gebruik.
Maar, volgens de beschikbare info, lijkt me dat bij @sky geen probleem.
Blijft het budget. Zelf (persoonlijk dus) zou ik nooit 50.000 € uitgeven aan een vervoermiddel en al zeker er niet voor gaan lenen. Maar dat is louter een individuele mening en moet iedereen voor zichzelf berekenen.
Taaner242 schreef:Autodelen lijkt me dan goedkoper en minder zorgen
Wanneer je die klik kan maken en beschikbaar in de woonomgeving idd een goede te overwegen optie.
Voor ons staat het ook al vast dat op de dag dat we geen recht meer hebben op een salrisauto (of het fiscaal niet meer interessant zal zijn) we voor privévervoer overstappen naar autodelen.
Zelfs nu (thuiswerk, veel verplaatsingen met de e-fiets) hebben we "autodelen" in eigen kring al georganiseerd. Om het gebruik te optimaliseren (en opslagcapaciteit in de autobatterij vrij te maken) delen we onze auto al met drie andere gezinnen (binnen de familie).
Sol Invictus!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

sky schreef:Als ik die binnen 5 jaar zou verkopen, dan moet die koper inschatten of hij er dan ook nog ettelijke jaren plezier van kan hebben.
Dan spreken we al over een periode van 10j.
Klopt, maar de leasingmaatschappij zit met hetzelfde probleem. Zij moeten vandaag ook inschatten of ze binnen 5 jaar nog aan een redelijke prijs van die auto afraken. En ze hebben er duizenden dus als ze verkeerd gokken hebben ze een groot probleem.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We hebben ook al eens gekeken naar Cambio.
Ik ben niet zeker dat je een cambio kan huren met een trekhaak om bv met de MTB’s naar de Ardennen te gaan.
Verder lijkt het me voor 20.000km/jaar relatief duur.
Dan betaal je op 5jaar alleen al aan kilometervergoeding 30.000€ en heb ik nog de uurkost nog niet meegeteld.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Op hun site staat dat het vanaf 11.000km per jaar beter is zelf een wagen te hebben.
Freek
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

sky schreef: ICE, 36000€
cadsite schreef:
sky schreef:Klopt, maar we zijn met 5 thuis een grotere auto is dus welkom.
Toen ik nog samen was hadden we een caddy maxi met 7 zitplaatsen. Goedkoper, groter en super handig.
Een auto is maar een vervoersmiddel, geen statussymbool.
Een caddy maxi zit thans rond het budget dat de TS aangeeft…
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Freek schreef:Een caddy maxi zit thans rond het budget dat de TS aangeeft…
Mijn reactie over de caddy was toen hij sprak van een maandbudget van €900.
Ik heb er zelf eentje gehad, het budget hiervoor was ongeveer de helft. Alles in.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

sky schreef:
heist_175 schreef:Ik zou met dezelfde "basis" werken: ofwel alles per maand, ofwel alles op looptijd (bv 5 jaar).

ICE     EV
lease      517     680
brandstof  260     100
          -----   -----
totaal     777     780
.
Uw cijfers van dal en piek is in werkelijkheid iets van een 0,40 a 0,45 cent all in.
Ecopower is heden 0,27 cent all in. 6 % btw
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De all in prijs van Ecopower (incl. 6% BTW) is niet vast maar schommelt van netgebied tot netgebied.
Tot 30 juni ligt deze tussen 22,25 tot 27,59 c€/kWh en vanaf 1 juli van 24,90 tot 30,24 c€/kWh.
Waarbij regio Limburg traditioneel het goedkoopste netgebied is en Gaselwest het duurste.
Wat de exacte kWh-prijs is hangt dus gewoon af van het netgebied waar de stroom wordt afgenomen.
En je moet al klant zijn want er is tot het einde van het jaar (met een mogelijke verlenging) een klantenstop.
Iedere individuele berekening zal dus een ander eindresultaat geven en een andere oplossing vragen.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

fendtje schreef:
sky schreef:

ICE     EV
lease      517     680
brandstof  260     100
          -----   -----
totaal     777     780
Uw cijfers van dal en piek is in werkelijkheid iets van een 0,40 a 0,45 cent all in.
https://www.luminus.be/-/media/general/ ... 2_elec.pdf
Afbeelding

Dacht je dat ik die cijfers fantaseerde :)?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

Nee, maar distributietarieven, kosten voor groene stroom, taksen en heffingen, ... tel je daar niet mee. Dat brengt het totaal all-in toch eerder richting 50 cent per kWh.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De distributiekosten, bijdragen en accijnzen per kWh komen ongeveer (afhankelijk van het netgebied) rond de 14,5 c€/kWh (excl. BTW).
De eenmalige jaarlijkse bijdragen voor meterbeheer en energiefonds op een 18 €/jaar.
Een "vaste jaarlijkse vergoeding" is gewoon afhankelijk van de e-leverancier waarmee je een contract afsloot en een louter administratieve kost van je leverancier.

De naakte stroomprijs van Ecopower (zij rekenen de netkosten per kWh all in, niet de jaarlijkse bijdragen die zijn extra te betalen en hun administratieve vergoeding is nul maar je betaalt wel eenmalig een participatie van minstens 250 € die eventueel niet verschuldigd is wanneer je al participeert in een andere erkende coöpertieve) komt dus op een 10 c€/kWh.

Bij welke energiemaatschappij je het best, uit economisch standpunt, een contract afsluit hangt gewoon af van de vork tussen afnameprijs en injectievergoeding en hoeveel je individueel op jaarbasis/seizoensgebonden van het net afneemt en eventueel teruglevert.
Voor wie niets teruglevert is de rekenoefening eenvoudiger want dan neem je gewoon de leverancier met de laagste vaste kosten en laagste afnameprijs.
Voor wie bijna niets teruglevert en afneemt neem je gewoon de leverancier met de laagste vaste kost.
En alle mogelijke combinaties daartussen.

De materie is zo complex geworden en de individuele situaties zo verschillend dat het bijna onmogelijk geworden is op basis van een persoonlijke situatie een ander zijn rekening te maken zonder alle parameters te kennen. Het is een individueel gebeuren geworden.

Idem trouwens voor de financiering van individueel vervoer. Men kan hoogstens zijn persoonlijke mening erover geven. Uiteindelijk zal iedereen voor zichzelf de meest optimale beslissing moeten nemen en voor zichzelf moeten uitmaken welke persoonlijke mening/situatie het beste past bij de zijne.
Laatst gewijzigd door ivob 23 jun 2022, 11:50, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef:De naakte stroomprijs van Ecopower (zij rekenen de netkosten per kWh all in, niet de jaarlijkse bijdragen die zijn extra te betalen en hun administratieve vergoeding is nul maar je betaalt wel eenmalig een participatie van minstens 250 € die eventueel niet verschuldigd is wanneer je al participeert in een andere erkende coöpertieve) komt dus op een 10 c€/kWh.
Eigenaardige redenering.
Ik heb die €250 betaald in 2008, sindsdien niet meer. Ik heb hierop ook al verschillende keren dividend ontvangen. Ook krijg je die €250 terug bij uitstap, dus hoe jij dat verrekent naar €0,10/kWh is me een raadsel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb die 250 € dan ook niet verrekend in de kostprijs per kWh. Want het is een vaste extra "kost" die niets met de naakte stroomprijs te maken heeft.
Net zo min als ik die 18 € weerkerende jaarlijkse kost verrekend heb in de naakte stroomprijs want ook deze wordt (bij Ecopower noch bij anderen) niet verrekend in de kWh prijs.
Het zijn extra (administratieve) vaste "kosten" bovenop de all in kWh prijs.
Zelf beschouw ik de coöperatieve participatie (die ik overigens max. en niet min. benut heb) ook niet als een echte kost maar als een investering voor de toekomst. Maar het heeft in het verleden al veel mensen tegengehouden om bij deze leverancier in te stappen (nu ze wel de voordelen inzien is het natuurlijk tijdelijk te laat). Dus tracht ik de info zo volledig mogelijk weer te geven voor er weer commentaar komt (in het verleden uiteraard meer dan nu :-D ) in de aard van: "ja maar je moet daar een aandeel kopen en niet iedereen heeft dat geld liggen", enz, enz....)

De naakte stroomprijs wordt bij de meeste e-leveranciers afzonderlijk getoond.
Om de naakte stroomprijs bij Ecopower te vergelijken dien je van de all inprijs/kWh dus de netvergoeding geldig in jouw netgebied af te trekken (verschillende netgebieden rekenen andere kosten door). Wat je dan overhoudt is de naakte stroomprpijs die je kan vergelijken met de gepubliceerde tariefkaarten van de e-leveranciers in jouw netgebied. Voor de totaalkost per kWh moet je dan de netkost voor jouw netgebied daarbij tellen (en eventueel vergelijken met de all in prijs van Ecopower).
Eenmaal het capaciteitstarief ingevoerd zullen ze deze formule woorschijnlijk ook (deels) moeten herzien.
Het wordt dan immers onmogelijk dit te blijven aanbieden in een all in formule (zoals ze in het recente verleden ook al de meterkost uit de all in formule hebben moeten halen).

Velen maken de vergissing de "lage" terugleververgoeding van Ecopower te vergelijken met de hoge terugleververgoeding van de concurrentie. Maar ze vergeten dan de netvergoeding bij de afnameprijs van de andere leveranciers te tellen.
Bij Ecopower moet je dus een injectievergoeding van 6 c€/kWh afwegen tegen een afnameprijs van 10 c€/kWh.
Aan de netvergoeding die in de all in prijs zit hebben ze zelf niets. Ze zijn gewoon administratieve ontvanger van dit bedrag dat ze 1:1 moeten doorstorten aan de begunstigden.
Als je zo vergelijkt wordt het ook al snel duidelijk dat je moeilijk een injectievergoeding van +10 c€/kWh kan geven als je je eigen productie maar verkoopt aan 10 c€/kWh.

Het cijfer dat ik over de netvergoeding geef kan enkele c€ schelen. Wordt immers voortdurend aangepast en scheelt van netgebied tot netgebied. Het is om een orde van grootte weer te geven.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”