Ik las ergens dat cat5/6 beter is (om VDSL signalen over te sturen) dan de koperkabel die door de straten loopt. Op ebay verkopen ze zelfs cat5/6 kabels om tussen je modem en het aansluitpunt te plaatsen omdat dit stabieler zou zijn dan de dsl kabels die bij de modems worden geleverd.
Maar als zo’n kabel beter was, dat zou proximus toch cat5/6 naar binnen steken, als mensen een aansluiting vragen, in plaats van die koper kabel zonder shielding etc… Niet?
Als cat5/6 echter tot beter lijnwaardes zal leiden kan ik misschien beter net achter de rooilijn al overgaan naar cat5/6? (Ik kan het daar over doen, koppelen en waterdicht (hars) overgaan naar cat5/6 kabel, geen probleem)…
Twisted en shielded kabels zijn wellicht niet slechter, maar twisted wil ook zeggen dat de koperparen langer zullen zijn dan met een straight kabel… langere kabels zijn dan weer net nadelig…
Als het zoveel beter was zou er waarschijnlijk meer over te lezen zijn. Maar misschien zit hier iemand met kennis ter zake die wat kan toelichten?
Wat is nu beter? De kabel van proximus of cat5/6?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Hoewel er zeker mensen gaan zijn met meer kennis in zaken, maar ik ben best zeker dat kost ook meespeelt. Wanneer je duizenden, mogelijk miljoenen kilometers aan kabels moet trekken, dan ga je toch het prijsverschil heel duidelijk zien... En als er geen significante verschil is, waarom dan meer geld uitgeven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Meer twisted pairs, dus die leiden elektromagnetische storing af (op voorwaarde dat die paren ook ergens aangesloten zitten).
Wellicht zal een shielded kabel echter beter presteren (zelfde voorwaarde dat de shield ook grounded is).
De strands in netwerkkabel zijn mogelijk dikker, dus minder verlies over dezelfde afstand. Maar voor afstanden in een gemiddeld huis is het verschil wellicht verwaarloosbaar ten opzichte van de 100den meters tot aan de ROP.
Wellicht zal een shielded kabel echter beter presteren (zelfde voorwaarde dat de shield ook grounded is).
De strands in netwerkkabel zijn mogelijk dikker, dus minder verlies over dezelfde afstand. Maar voor afstanden in een gemiddeld huis is het verschil wellicht verwaarloosbaar ten opzichte van de 100den meters tot aan de ROP.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Waarom zou je de gok wagen iets anders te proberen dan voorgeschreven, je weet toch dat als er problemen zijn daar nodeloze discussies van komen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Twisted pairs leiden elektromagnetische storing niet echt af, maar zorgen ervoor dat op iedere draad van de twist evenveel storing optreedt. Het signaalverschil tussen de draden wordt hierdoor niet verstoord.
De strands van de Proximus kabel zijn rond de 0,7mm terwijl die bij UTP maar 0,4mm is. Thuis ook gewoon een UTP gebruikt tussen aansluitpunt en modem omdat ik geen andere kabel liggen had. In ieder geval geen verschil in SNR. Het kan wel zijn dat de kabels die bij de modems geleverd worden minder kwalitatief zijn dat de koper van mijn UTP, maar denk zelfs op die hele korte afstanden dat het effect verwaarloosbaar is.
De strands van de Proximus kabel zijn rond de 0,7mm terwijl die bij UTP maar 0,4mm is. Thuis ook gewoon een UTP gebruikt tussen aansluitpunt en modem omdat ik geen andere kabel liggen had. In ieder geval geen verschil in SNR. Het kan wel zijn dat de kabels die bij de modems geleverd worden minder kwalitatief zijn dat de koper van mijn UTP, maar denk zelfs op die hele korte afstanden dat het effect verwaarloosbaar is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Ik had het niet over de data carrying twisted pair zelf, maar bedoelde eigenlijk andere ongebruikte (al dan niet twisted) geleiders die eventuele storing opvangen. Voor VDSL volstaat 1 paar, dus je heb eigenlijk altijd ongebruikte leiders.lithion schreef:Twisted pairs leiden elektromagnetische storing niet echt af, maar zorgen ervoor dat op iedere draad van de twist evenveel storing optreedt. Het signaalverschil tussen de draden wordt hierdoor niet verstoord.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik heb cat7 kabels. Helaas niet gezien datk der in feite niks mee ben, zzz.
De originele kabels vh appartement die zijn gelegd en volledig er zijn ingewerkt zijn Cat5e dachtk en tot 200mhz.
De originele kabels vh appartement die zijn gelegd en volledig er zijn ingewerkt zijn Cat5e dachtk en tot 200mhz.

Tttsss