Intracommunautaire BTW

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Ik ben beheerder van een kleine vzw, héél klein, dus BTW vrijstelling en ook minder dan 11.500 euro omzet zodat ik geen rompslomp heb rond intracommunautaire BTW.

MAAR. Die ontheffing van intracommunautaire BTW is er alleen bij aankoop van goederen, niet van diensten. Van zodra je - en dat gaat rap tegenwoordig - met Google te maken krijgt voor Adwords of een developer account bijvoorbeeld, of met webhosting in Duitsland, heb je het vlaggen, ook al gaat het maar over 3 euro per maand.

Is er een manier om hier aan te ontsnappen? Kan ik bijvoorbeeld zelf de kosten betalen als particulier en dat via een onkostennota binnenbrengen?

Wellicht zijn er hier nog veel kleine zelfstandigen in bijberoep met hetzelfde probleem. Bedoeling is om alles zo simpel mogelijk te houden.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Wat bedoel je juist? 0% intracommunautaire BTW kan zeker wel op diensten.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Intracommunautaire BTW is niet gelijk aan 0%.

Als je vrijgesteld bent van BTW moet je hier toch niet van aantrekken en gwn bedrag met BTW betalen. Je brengt geen btw aangiftes binnen.

Als je BTW persé wil aftrekken op een buurland factuur kan je nog daarvoor aparte aangifte indienen (wel met voorwaarden).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Volgens mij moet je praktisch gezien de intracommunautaire btw in Belgïe betalen.
Ik heb een kleine firma en doe geen btw aangiftes, vrijgesteld.

Ik deed aankopen in het buitenland met mijn btw-nummer. De verkopers rekenen dan geen btw aan.
Geen vuiltje aan de lucht, tot een jaar later. Toen kreeg ik telefoon van een btw-kantoor:
"Meneer, u heeft vorig jaar aankopen gedaan in Nederland, Duitsland en UK. We vinden daarvan geen btw-aangifte terug !".

Ik viel op mijn poten en vroeg om het lijstje van aankopen te bezorgen waarvan sprake.
In dat lijstje stond niet alles. Italie, Spanje en Portugal hadden niets doorgegeven.

Zoals gevraagd door die controleur heb ik dat per kerende in orde gebracht om aan een boete te ontsnappen.
De tweede keer zouden ze het niet meer door de vingers zien.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Vrijstelling van BTW bedoelt toch enkel dat je geen BTW mag aanrekenen noch recupereren. Dat wil niet zeggen dat je geen BTW moet betalen. Je moet ALTIJD btw betalen, zowel in België als elders.

Jouw enige voordeel is een vereenvoudigde administratie, je hebt enkel kosten en fakturen, geen BTW regeling. Die intracommunautaire BTW moet je dus gewoon betalen, je kan die echter niet recupereren als kost !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ja dat klopt.
Maar als je aan een buitenlandse firma (in de EU) je BTW-nr doorgeeft rekenen ze meestal geen btw aan. Veel webshops zijn zo ingesteld.
Je kan dan niet anders dan hier aangifte doen en de btw in België betalen. Je kan beter geen btw-nr doorgeven. Doe ik nu zo.

Dan rekenen ze gewoon de btw aan en daar zijn de btw-tarieven meestal lager.
Dat mag ook.

Het probleem is alleen met verkopers die niet aan particulieren willen verkopen. Dan kan je niet anders dan je btw-nr doorgeven.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Zoals Sasuke zegt ...
  • voor "intracommunaitaire verwervingen" (= goederen) moet je altijd Belgische BTW betalen.
  • voor "intracommunaitaire diensten" moet je Belgische BTW betalen indien de dienst verleend werd in België (ook als de leverancier van de dienst buitenlands is).
Hiervoor moet je een "bijzondere BTW aangifte" indienen (driemaandelijks) en zelf de BTW betalen (alleen voor de kwartalen waarin je BTW verschuldigd bent).
wimpie3 schreef:Kan ik bijvoorbeeld zelf de kosten betalen als particulier en dat via een onkostennota binnenbrengen?
Dat is een afspraak tussen jou en de vzw.
Als dat voor jou eenvoudiger is mag dat wel (denk ik) ... zolang je (als particulier) dan wel de BTW betaalt is alles OK voor de fiscus?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”