Ik hoor al jaren spreken over performantere batterijen, maar ik merk de laatste 10 jaar weinig tot geen vooruitgang.WalterB1 schreef:Een typische elektrische wagen is zwaarder. De banden verslijten dan ook meer. En als je zou remmen dan moeten die meer massa stoppen en kunnen de remblokken meer stof veroorzaken.
Elektrische wagens remmen wel zeer veel op de motor (regeneratie) en gebruiken de remmen minder. Verder is het te verwachten dat het gewicht van de batterijen gestaag zal dalen omdat een kleinere fysieke batterij meer energie zal kunnen opslaan. Die evolutie gaat zeer snel. En dus zal men minder gewicht moeten rondzeulen voor het zelfde bereik. In combinatie met zonnepanelen zou men die batterij nog meer kunnen beperken en dus het gewicht.
Voor zover dit echt een probleem is dan is het een probleem waarvan te verwachten is dat dit beperkt en tijdelijk is.
Op mijn elektrische fiets van 9 jaar geleden zat een batterij van 400Wh. Ik heb die een tijdje geleden vervangen en was bijna 500 euro. Sinds kort heb ik een nieuwe elektrische fiets met een batterij van 1200 Wh. Vervangen zou om en bij de 1600 euro kosten. De batterij is dan ook 3 keer zo groot en zo zwaar. Al die elektrische auto's die verder rijden dan de concurrentie en het vorige model hebben geen performantere, maar gewoon allemaal een grotere en zwaardere batterij.