Voka legt indexsprong van 3 procent op de regeringstafel

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Ik heb respect voor ieder zijn keuze.
Zolang men ook de gevolgen van die keuze wil dragen. Positief of negatief.

Dat je pas zelf iets mag doen als het mogelijk is voor "iedereen" volg ik niet.
Als dat het uitganspunt is gebeurt er gewoon niets.
Of is het gewoon een goede nepreden voor individuen om vooral zelf niets te moeten doen en niet uit de eigen comfortzone te moeten treden.
Van mij moet ook niemand wat dan ook doen en blijft hun zitten waar ze zichzelf het beste kunnen vinden . Zolang men er maar zelf de gevolgen van wil dragen.

Blijkbaar deel je ook het misverstand dat ik mijn mening en levenswijze aan anderen wens op te dringen.
Die missie heb ik niet. Ik geef gewoon mijn standpunten en meningen weer. Een ander doet daarmee wat hij wil.
Ik ben ook geen woordvoerder van wie dan ook en zeker niet van "iedereen". Ik spreek dus inderdaad vanuit mezelf en voor mezelf. Een ander pikt er van op wat hun wil of negeert het naar eigen goeddunken.
Spreken in naam van iedereen of voor de mogelijkheden van iedereen laat ik met plezier aan anderen over die de illusie koesteren dat dit tot de mogelijkheden behoort. Persoonlijk ken ik niemand die kan spreken in naam van "iedereen" (ook al gaan ze er zelf vanuit dat dit een werkelijkheid is).
Maar dat zal wel een tekortkoming zijn die aan mezelf te wijten is.
Daar zal je dan maar mee moeten leren leven. Of het ook gewoon negeren. Altijd een keuze dus.
Ik ben niet verantwoordelijk van wat anderen in hun hoofd maken van de mening of doelstellingen van een ander.
Om daar geen misverstanden over te laten bestaan had ik, na een goede suggestie, al een disclaimer als onderschrift toegevoegd. Niet dat dit enig verschil heeft gemaakt.
Wanneer je te lang in de veiligheid van een groep verkeerd hebt is het waarschijnlijk moeilijk anderen nog als een individu te zien en gaat men er blijkbaar automatisch van uit dat iedereen reageert en handelt uit groepsbelang (of het zo wil doen uitschijnen).

Als slot: ik denk niet dat Voka onder deze regering haar slag zal thuishalen (als dat al de bedoeling was).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
_ketter_
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 2 keer

sky schreef:Hoe zit dat in andere landen waar geen automatische indexering is? Onderhandelen de werknemers daar allemaal zelf.
Daar kan je volledig vrij onderhandelen over een echte loonsverhoging. Geen 0.4% dus, maar bv. 20%. In de huidige omstandigheden zou dit m.i. dus nog veel slechter uitvallen voor de werkgevers. Bovendien kan je redeneren dat de automatische li in het verleden in het voordeel van het concurrentievermogen van de werkgevers gewerkt heeft, wat (alweer m.i.) ook effectief het geval is geweest.

Ambtenaren hebben alleen maar ali, voor hen zal er nooit sprake zijn van vrije loonsonderhandelingen.
IVOB schreef:Als slot: ik denk niet dat Voka onder deze regering haar slag zal thuishalen (als dat al de bedoeling was).
Voka heeft nu wel alle geloofwaardigheid verloren bij werknemers en ambtenaren. Zo verliezen de werkgevers ook. Ze zouden het debat beter eerlijk voeren.
so, a chicken is not a sparrow
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

sky schreef:Hoe zit dat in andere landen waar geen automatische indexering is? Onderhandelen de werknemers daar allemaal zelf.
Daar wordt dan niet gepraat over 0,4% bovenop de index/inflatie, maar over loonstijgingen inclusief inflatie.

Het enige verschil is dus dat het in BE automatisch gebeurt en in het buitenland na onderhandelingen.
Dat is ook het argument tégen de werkgeversbonden: het is altijd geleuter over de index, ook als het geen enkel probleem is (noch financieel voor bedrijven & sectoren, noch in vergelijking met andere landen). Als het dan eens écht moeilijk is, dan neemt niemand hun geklaag nog serieus, want het is toch een jaarlijks weerkerende klaagzang.

In 2009, midden in financiële crisis, moesten alle werkgevers van PC218 (nu PC200) plots 4,3% opslag geven. En dat in een periode met scherp teruglopende omzet etc. Dat was geen evidentie.

Met wat tegenslag gaat het op 1/1/2023 weer zo zijn: indexatie van 7-8-9% in een periode dat de omzet onder druk staat.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het personeel in PC200 tegen dan al een jaar lang tegen de meeruitgaven door de inflatie opkijkt en de loonsverhoging pas achteraf komt.
Het is dus maar hoe je het frame't.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Inderdaad, en in PC200 blijft dat altijd een afgezwakt gemiddelde.
Als de rest bij wijze van spreke 8% gehad heeft, zullen wij dat niet krijgen.
Want dit is altijd over een gemiddelde van 3 of 4 maanden.
En als dan 1 of 2 van die maanden lager zijn, dan zal het nooit die 8% zijn.

Maar het is vooral paniek, niet tegenstaande dat veel van die bedrijven al een serieuze indexatie dit jaar al doorgevoerd hebben.
En dit al ver boven de inflatie die er op 1 januair was.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.
Inflatie wordt uitgedrukt in een stijgingspercentage tov dezelfde maand vorig jaar.
Na corona was de inflatie hoog door "base effects". Ten tijde van corona zijn bepaalde zaken enorm in prijs gezakt (oa olie), waardoor een correctie naar de oorspronkelijke prijs (van voor corona) een - op papier- hoge inflatie opleverde.

Als je dus leest "inflatie 8%", is dat in vergelijking met 12 maanden geleden. Aangenomen dat het prijspeil sindsdien constant is gebleven, was de stijging in die maand eigenlijk maar 8/12 = 0,67%.
De banksector (die elke maand inflatiecorrectie krijgt), scoort zo geen 8% loonsstijging de maand nadien, maar wel 0,67%.
Als de inflatie dus 12 maanden lang 8% is, krijgen ze in de banksector elke maand 0,67% extra loon.
In PC200 vergelijkt men het prijspeil van 31/12/2021 met het prijspeil van 31/12/2022 en corrigeert men met het verschil.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Dat bedoel ik ook niet, ik weet dat dat technisch veel complexer zit.
Ik geef gewoon aan wat de gewone mens in de straat ziet.

Fictief voorbeeld.
Ambetenaren krijgen bijvoorbeeld 2% loonaanpassing in april, juli en september.
Dus 6%.
Wij krijgen, na die berekening bijvoorbeeld 5,5%
De gewone mens ziet nog altijd een verschil van 0,5%.
Dat corrigeert zich dan weer vertraagt in het/de jaar/jaren erna.
Dus lopen wel altijd achter t.o.v. een groot deel van de bevolking.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

ivob schreef:Wanneer je te lang in de veiligheid van een groep verkeerd hebt is het waarschijnlijk moeilijk anderen nog als een individu te zien en gaat men er blijkbaar automatisch van uit dat iedereen reageert en handelt uit groepsbelang (of het zo wil doen uitschijnen).
Eugh... onze maatschappij is net enorm individualistischer geworden en dat samen met een steeds toenemende mondialisering. Steden zijn grotere groepen van mensen maar net daar zien we meer individualisering dan op het platteland. Steden zijn altijd al een vorm van bescherming geweest want vroeger bood de stad bescherming tegen aanvallers via muren en verdediging en met meer individuen kan je makkelijker anderen afhouden.

Het individualisme is echter ook beperkt en soms zelfs fake. Hoeveel willen hun individualisme benadrukken met bvb een tatoo terwijl je ondertussen unieker bent zonder. Ook tataoo's zijn nu eerder een groepspraktijk/mode/rage dan een individualistische keuze, het omgekeerde dus van wat het voorheen was.

Maar ook mensen die niet in groep lever ontsnappen niet aan groepsdenken of invloeden maar mensen maken dit zich graag wijs om zich te onderscheiden van de rest. Het is zoals mensen die beweren dat reclame voor iedereen behalve hen werkt, yeah right.

Deze discussie doet me denken aan de film gebaseerd op ware feiten, into the wild. Een goede student geeft een zekere toekomst op om ergens in het wild te gaan leven ver van anderen en alleen. Het loopt wat voorspelbaar slecht af ondanks de schitterende soundtrack met Eddy Vedder van Pearl Jam.

Voka komt inderdaad jaarlijks af met pogingen om deze verworvenheid te slopen. Gewoon telkens de afschaffing van de overmatig riante bedrijfssubsidies eraan koppelen en de zaak is weer klaar voor een jaar uitstel :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

"ambtenaren" betalen gewoon belasting, gelijk iedereen.

"europese ambtenaren" daarentegen
https://www.jobat.be/nl/art/5-beroepen- ... en-betalen

doch, dit doet hier niets toe...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Telenet zal op zondag 19 juni zijn abonnementstarieven voor internet, televisie en telefonie optrekken met 4,70 procent. Dat had het bedrijf eerder al bekendgemaakt.

Bron: https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 61985.html
Telenet volgt dus de gezondheidsindex... da's natuurlijk een eenvoudige methode om je producten duurder te maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De Vlaamse overheid volgt blijkbaar een andere index. :-D
Haar verkeersbelastingen (VB en BIV) stijgen vanaf 1 juli met 8,97%.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Is een berekening van Muyters :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Om de CEO's nog ne vetten bonus te geven met dat geld :banana:
ivob schreef:De Vlaamse overheid volgt blijkbaar een andere index. :-D
Haar verkeersbelastingen (VB en BIV) stijgen vanaf 1 juli met 8,97%.
Ook dat is een manier om het file probleem aan te pakken :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Echt?
Wanneer op korte tijd de prijs van brandstof veel hoger stijgt (in % en €) dan de eenmalige verhoging (BIV) en jaarlijkse verhoging (VB) en dat eerste blijkbaar geen zichtbaar effect op de files heeft zal die eenmalige en periodieke verhoging het verschil ook niet gaan maken. Toch niet om files op te lossen.
Sol Invictus!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

M.i. mag je dit fenomeen niet isoleren. Persoonlijk zie ik dit in combinatie met stijgende brandstof- & andere prijzen. Zeker in de lagere inkomensklassen doet elke ingreep pijn met als resultaat dat deze moeten afhaken op een aantal vlakken ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik reageerde op jouw opmerking op de invloed van verhoging VB en BIV op de files. Niets anders.
Dat sommige mensen daar financieel last van hebben is een feit maar dat dit onmiddelljk een zichtbare invloed zal hebben op de files op onze wegen durf ik te betwijfelen. Dat was nl. jouw punt.
Bij een goedkope auto (en ik neem aan dat wie het niet breed heeft dat in de eerste plaats als oplossing ziet) weegt het brandstofgebruik ook veel harder door dan een verhoging van de VB. En de brandstofverhoging is al een tijdje bezig zonder dat de files zichtbaar verminderen, laat staan oplossen.
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ja maar als je werk niet binnen een aanvaardbare tijd zit qua openbaar vervoer. Dan nemen mensen nog makkelijk een auto. Er zijn ook vaak bedrijven die niet dicht bij een bushalte liggen.

Mijn moeder zou 4 u en een half onderweg zijn met het OV met haar vorig werk in tegenstelling tot 2 uur met de auto per dag.

Dan ja maak je die keuze en die is pijnlijk maar noodzakelijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Dan ja maak je die keuze en die is pijnlijk maar noodzakelijk.
En gaat de verhoging van de jaarlijkse VB dan de doorslag geven om in het vervolg niet meer met de auto naar het werk te gaan?
Sol Invictus!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ook hier zijn mensen slachtoffer van het BelZIEKske: ik en tal van collega's moeten met regelmaat werken tot 22 u. Pech is dat de laatste trein richting onze woonplaats vertrekt om 22.18 u. Die kunnen we nooit meer halen gezien de afstand van het ziekenhuis tot het treinstation en wegens na een bepaald uur maar om het uur nog maar 1 tram.

Resultaat: we zijn verplicht met de wagen te gaan werken ...En zou zijn er duizenden mensen.

Je moet je brood verdienen maar door een falende overheid, word je verplicht financieel én ecologisch zware offers te brengen.

Ik zou zeggen: doe zo voort !

Verder: peiling hoopgevend. Toch CD&V en VLD al in de sh** Hopelijk volgt de rest ook.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:Verder: peiling hoopgevend. Toch CD&V en VLD al in de sh** Hopelijk volgt de rest ook.
En welke partij zie je dan wel oplossingen aanbrengen die mogelijk zijn?
Ik zie het niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb niet de indruk dat de laatste 15 jaar een echt goede regering is gebracht en we hebben echt al alle kleuren gehad.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:Ik reageerde op jouw opmerking op de invloed van verhoging VB en BIV op de files. Niets anders.
Dat sommige mensen daar financieel last van hebben is een feit maar dat dit onmiddelljk een zichtbare invloed zal hebben op de files op onze wegen durf ik te betwijfelen. Dat was nl. jouw punt.
Bij een goedkope auto (en ik neem aan dat wie het niet breed heeft dat in de eerste plaats als oplossing ziet) weegt het brandstofgebruik ook veel harder door dan een verhoging van de VB. En de brandstofverhoging is al een tijdje bezig zonder dat de files zichtbaar verminderen, laat staan oplossen.
Op de lange termijn, indien de huidige inflatie zegt verder zet, zal een wagen voor 'jan modaal' gewoon onbetaalbaar worden ... Dus de files zullen afnemen.

En dit geldt niet alleen voor 'de wagen'. Dagelijks zie ik hoe evidente zaken, gezondheidszorg, onderwijs en de hieraan gerelateerde kosten, huisvesting, ... voor velen gewoon niet meer te bekostigen zijn.

Logisch toch dat bij prijzen die de pan uit swingen, mensen prioriteiten gaan leggen en het zal op den duur overleven worden. M.a.w. voeding, kleding en huisvesting (alhoewel dit laatste ook al niet meer tot 'de evidentie' behoort).

En het pervert gehalte van ons index mechanisme maakt dat diegenen die het meest verdienen, het best beschermt worden tegen de stijgende levensduurte. Een complete anomalie. Diegenen die het minst verdienen zouden het best moeten beschermt worden maar ja, in het BelZIEKSKE, is dit weer een brug te ver geredeneerd.

Nogmaals, CD&V en VLD zijn hun wonden al aan het likken. De VLD'ers hebben blijkbaar al afgesproken om niet meer te reageren op peilingen. Je kop in het zand steken en rustig verder doen, is natuurlijk ook een strategie.

De kloof tussen burger en politiek wordt immens groot.

Ik hoop op een massaal aantal foert-stemmen want blijkbaar zijn de signalen die de heren in Brussel bereiken, nog niet duidelijk genoeg. En dan gaan ze die stemmers beschouwen als extreem rechtse racisten en extremisten of gevaarlijk extreem links of zoals De Gucht Senior het ooit verwoordde: "mestkevers". Dat illustreert nog eens het niveau van ons Belgische politiek ...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:Logisch toch dat bij prijzen die de pan uit swingen, mensen prioriteiten gaan leggen en het zal op den duur overleven worden. M.a.w. voeding, kleding en huisvesting (alhoewel dit laatste ook al niet meer tot 'de evidentie' behoort).

En het pervert gehalte van ons index mechanisme maakt dat diegenen die het meest verdienen, het best beschermt worden tegen de stijgende levensduurte. Een complete anomalie. Diegenen die het minst verdienen zouden het best moeten beschermt worden
Dat de index beter georganiseerd kan worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Degressief eventueel.
Maar het verbaast me ook hoe weinig mensen het heft in eigen handen nemen.

Ik werk af en toe wat bij in 't weekend in een supermarkt. OK, dat zijn geen fortuinen, maar €12/uur netto (flexi) vind ik toch niet verkeerd.
De eigenaars vinden amper mensen om dit te doen. Als je een dag of 2 à 3 per maand kan bijwerken kan je je inkomen met €200 à €300 optrekken. Voor velen het verschil tussen wel en niet rondkomen zou je denken. Waarom gaan zo weinig mensen hier dan op in?
koenraaddeconinck schreef:Ik hoop op een massaal aantal foert-stemmen want blijkbaar zijn de signalen die de heren in Brussel bereiken, nog niet duidelijk genoeg. En dan gaan ze die stemmers beschouwen als extreem rechtse racisten en extremisten of gevaarlijk extreem links of zoals De Gucht Senior het ooit verwoordde: "mestkevers". Dat illustreert nog eens het niveau van ons Belgische politiek ...
Dat is toch geen oplossing...
(wat wel? echt geen idee)
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

Omdat sommige mensen al heel hard hun best moeten doen, om hun 40u week rond te krijgen.

Dat kan verschillende oorzaken hebben : kinderopvang, lichamelijk, ... etc

Het is niet normaal dat ze dan 48u/week moeten werken om rond te komen.
Alle respect voor wie dit wel kan, maar please, ga dit niet als de vaste norm zien. Je graaft zo je eigen graf
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik zie dat zeker niet als norm, versta me niet verkeerd.
Ik vind het niet normaal dat extra werken nodig is.

Bij mij ligt het anders, ik werk 4/5 en ben gescheiden. Ik heb dus de helft van de tijd, tijd te veel en geen geld op overschot.
Ik zou kunnen voltijds werken, dan is bijwerken niet meer nodig, maar dan ben ik minder thuis op de dagen dat het mij uitkomt. Nu werk ik 6/7 tijdens de week dat de kinderen hier niet zijn, 4/5 op weken dat ze wel bij mij zijn.

Ik ga zeker niet verlangen dat gezinnen die al beiden voltijds werken er nog eens extra dagen bij nemen. Maar laat ons eerlijk zijn. Er zijn meerdere mensen die in een situatie zitten zoals ik of die tot over hun oren in de schulden zitten. Dan is dit soort reddingsboeien toch echt wel handig.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:
Op de lange termijn, indien de huidige inflatie zegt verder zet, zal een wagen voor 'jan modaal' gewoon onbetaalbaar worden ... Dus de files zullen afnemen.
Inflatie gaat op lange termijn gewoon op en neer.
Wat je nu stelt werd jaren geleden ook al gesteld.
Doch geen enkele inflatiepiek heeft tot nu toe langdurig effect gehad op het verminderen van files.
Het omgekeerde is eerder een feit. Ze worden alleen maar langer en dichter.
En het pervert gehalte van ons index mechanisme maakt dat diegenen die het meest verdienen, het best beschermt worden tegen de stijgende levensduurte. Een complete anomalie. Diegenen die het minst verdienen zouden het best moeten beschermt worden maar ja, in het BelZIEKSKE, is dit weer een brug te ver geredeneerd.

Nogmaals, CD&V en VLD zijn hun wonden al aan het likken. De VLD'ers hebben blijkbaar al afgesproken om niet meer te reageren op peilingen. Je kop in het zand steken en rustig verder doen, is natuurlijk ook een strategie.
En in welke partij zie jij dan de oplossing om de inflatie in België/Vlaanderen terug onder controle te krijgen en België/Vlaanderen voor iedereen terug om te toveren in een paradijs? Kwestie van, als het eenmaal zo ver is, dat later te kunnen aftoetsen aan de werkelijkheid.
Ik ben het er over eens dat er veel dinger hier beter en efficiënter kunnen (maar dat gaat op voor zowat ieder land in de wereld) maar ondanks dat leven we, ook de minder bedeelden, nog altijd in één van de meest bevoorrechte regio's ter wereld en in die regio nog altijd in één van de meest welvarende delen. Men kan zich hier nog altijd de luxe veroorloven om bij een schrijnend tekort aan werkkrachten de niet werkenden (gerechtvaardigd of niet) een basis inkomen te verschaffen.
Ik hoop op een massaal aantal foert-stemmen

Uh? Was je kop in het zand steken niet de minst aanbevolen optie?
Wat gaat een "foertstem" verhelpen aan de infaltie?
De topictitel nog eens goed herlezen. Het is niet de politiek die een indexsprong van 3% op tafel legt - en al zeker niet federaal - maar het grootste ondernemersnetwerk van VLAANDEREN.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

boonpwnz schreef:Ik heb niet de indruk dat de laatste 15 jaar een echt goede regering is gebracht en we hebben echt al alle kleuren gehad.
Het is ca 50 jaar geleden dat de sociale afbraak is ingezet, ondanks het feit dat Martens & Opvolgers van 1.000 miljard staatsschuld naar 9.000 miljard zijn gefietst!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat moet hier dan in de jaren 70-80 van de vorige eeuw nogal een sociaal paradijs geweest zijn.
Nochtans een decenium getekend door zeer hoge inflatiecijfers (met 1974 als uitschieter met 15,68%) , werkloosheid (zonder massaal werkaanbod tot 17,8% van de actieve beroepsbevolking in 1981),.....
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

De periode net daarvoor werd niet toevallig de "golden sixties" genoemd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

ivob schreef:Dat moet hier dan in de jaren 70-80 van de vorige eeuw nogal een sociaal paradijs geweest zijn.
Nochtans een decenium getekend door zeer hoge inflatiecijfers (met 1974 als uitschieter met 15,68%) , werkloosheid (zonder massaal werkaanbod tot 17,8% van de actieve beroepsbevolking in 1981),.....
In de jaren 70 was er nog tans genoeg sociale woningen gebouwd...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Freec schreef:Omdat sommige mensen al heel hard hun best moeten doen, om hun 40u week rond te krijgen.
Het zou al veel schelen mocht de druk op onze sociale zekerheid door mensen die kunnen werken maar het niet doen, wegvallen.
We hadden het er vandaag nog over.
Bij ons worden ganse sociale, jaren 60 - 70 woonwijken afgebroken om nieuwe te zetten. De mensen die er wonen hebben alle tijd om 's morgens, 's middags en 's avonds aan school staan om hun kinderen op te halen. Wat ze elkaar te vertellen hebben kan ik niet navertellen want begrijp ik niet.
Diezelfde mensen zie je gratis met het openbaar vervoer reizen, ondersteuning krijgen voor vanalles en nog wat.

Intussen zitten wij met een huis van 1955, mogen beetje per beetje sparen om alles gerenoveerd en in orde te krijgen, gaan we met 2 ganse dagen werken. En wij zijn dan nog niet de sukkelaars die op het einde van de maand moeten zitten rekenen!

Er klopt gewoon iets niet. Voor zo'n gevallen dient mijn sociale bijdrage niet (die ik maar al te graag betaal)
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Dat is nu samengevat wat België geworden is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:De periode net daarvoor werd niet toevallig de "golden sixties" genoemd...
Ja, what's in a name?
Blijkbaar voor dat deel van de bevolking die op dat ogenblik gelijktijdig - onder invloed van de geur van grassen - alle gevoel met de werkelijkheid verloren waren? Niet moeilijk om onder invloed alles in gouden kleuren te zien.
Ieder zijn ding maar ik zou, in zijn geheel, zeker de huidige periode niet willen ruilen met de periode 1960-1990.
Ik behoor zeker niet tot de groep van "vroeger was alles beter". Je moet wel in staat zijn om alles in perspectief te plaatsen en in de juiste context.
Politici & co konden, om een bepaalde groep te beschermen, toen nog van de ene nacht op de andere beslissen om de eigen munt te devalueren. Daar was een indexsprong niets tegen.
De sociale onrust van die periode waar o.a. boeren, mettallo's en mijnwerkers er wel heel stevig invlogen doet de "sociale wandeling" van heden wel geheel in het niet verzinken.
En "vremden" werden toen ook al en masse geïmporteerd om werk te doen dat de "Vloamen" zich toen al te goed voor voelden.
Zou misschien daar de kern van het probleem zitten? Een deel dat alle verantwoordelijkheid en (vuil) werk maar al te graag (en steeds meer en meer) op anderen afschuift om nadien diezelfde nog eens met alle schuld van hun eigen tekortkomingen te overladen? Het is maar een suggestie hoor.

Iedere periode heeft zijn eigen kenmerken en voor- en nadelen.
De kunst is om uit iedere periode het beste naar boven te laten en de nadelen zoveel mogelijk te vermijden.
Teren op nostalgie maakt de huidige periode niet beter en levert niets op. Idem voor angst voor de onbekende toekomst.
Meegaan met het tijdsgewricht en je blijven aanpassen levert meestal de beste resultaten op.
Sol Invictus!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:
koenraaddeconinck schreef:Ik hoop op een massaal aantal foert-stemmen want blijkbaar zijn de signalen die de heren in Brussel bereiken, nog niet duidelijk genoeg. En dan gaan ze die stemmers beschouwen als extreem rechtse racisten en extremisten of gevaarlijk extreem links of zoals De Gucht Senior het ooit verwoordde: "mestkevers". Dat illustreert nog eens het niveau van ons Belgische politiek ...
Dat is toch geen oplossing...
(wat wel? echt geen idee)

Het klinkt misschien naïef maar zouden traditionele partijen echt niet eens gaan bezinnen als ze een serieuze uppercut krijgen. Ik kan me scenario's voorstellen waar traditionele partijen zodanig moeten samen klitten tegen wil en dank dat regeringsvorming allesbehalve evident wordt.
Het zou niet de 1° keer zijn maar uiteindelijk is er ook niets veranderd.

Ik sta ook schaakmat en ik walg van van alle politici.

Ongeldig stemmen is dat ook geen signaal geven ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef:Ongeldig stemmen is dat ook geen signaal geven ?
Zeker.
Het probleem is, er zijn signalen genoeg, maar ze moeten ze nog willen zien en rekening mee houden ook hé...
Wat het grote probleem is? Dat de politiekers ergens met het idee zitten dat zij hun agenda moeten uitvoeren, waarbij overeen komen eigenlijk bijzaak is.
Onze kinderen van 9,6 en 2 proberen we bij te brengen dat ze met respect met elkaar moeten omgaan. Geen ruzie maken, niet roepen tegen elkaar maar dingen deftig uitleggen en overleggen.
Als ik onze excellenties zo bezig zie en hoor, denk ik dat zij deze wijze lessen overgeslagen hebben. Roepen tegen elkaar, mekaar den duvel aandoen, zwarte pieten, altijd de schuld bij de anderen, geen visie... Mochten bedrijven zo gelijd (met lange ij ja) worden, het zou niet lang duren.
Triestig en beschamend is het.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Denk dat we mekaar begrijpen ... aan "triestig" en "beschamend" mag je ook nog "degoutant" toevoegen.

Uitiendelijk is hun eigen portefeuille én ego de belangrijkste bekommernis en niet de maatschappelijke opdracht die ze hebben, zo goed mogelijk vevullen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wat heb je er dan op tegen dat de regering(sleden) op federaal niveau vooralsnog niet zijn ingegaan op de eis van Voka om
een indexsprong in te voeren?
Zelf zijn wij geen bedrijfsleiders noch zelfstandigen dus ik vind dat zeker al geen degoutante maatregel maar juist een maatregel om een deel van onze koopkracht te vrijwaren.
Werkgevers zullen dat waarschijnlijk wel degoutant vinden maar ik behoor niet tot deze categorie en vind dat in deze mijn belangen wel grotendeels gevrijwaard bleven. Het is ook niet zo dat er in alle bedrijven een loonstop is en dat werknemers met hun werkgever niet meer vrij kunnen onderhandelen over hun loon en voordelen in natura. Dat hangt gewoon van de sector af waar men werkt. Je kan dus best nog en over je loon onderahndelen en genieten van een stijging door de index.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Het probleem is dat het echte probleem weer genegeerd wordt.
Een index is niet per definitie verkeerd, maar de uitvoering is niet juist.
Er wordt een voorstel gedaan om de index anders te organiseren. Verkeerd, maar er is een voorstel.
Gewoon afschieten en voortdoen is niet de oplossing. Het wordt hoog tijd om die regeling eens echt tegen het licht te houden en te herbekijken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Of de toepassing van de index verkeerd of correct is hangt uiteraard weer af van de individuele situatie.
Een overheid kan nu eenmaal geen beleid voeren op basis van individuele situaties.
De oorsprong van de index ligt ook niet in het feit dat het een instrument van herverdeling moet zijn of de loonkloof verkleinen (daar zijn andere middelen voor en dus beter behandelen in een ander maatschappelijk topic) maar het vrijwaren van de koopkracht op een loon. En dan bereik je dat doel eerder met % dan met vaste bedragen. En al helemaal niet als dat bedrag éénmalig is. Wie, als werknemer, in dat verhaaltje van Voka trapt kan niet goed rekenen.
Ik heb ze dat voorstel van netto 500 € premie trouwens ook nooit horen doen bij een lage of negatieve inflatie.
En dat voortdurend dreigen met naar het buitenland verhuizen :-D . Dat moet dan toch al een land zijn met (nog) lagere lonen. Wie gaat op het eind van die uitverkoop dan nog hun producten kunnen kopen?
Laatst gewijzigd door ivob 21 jun 2022, 10:42, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik volg je grotendeels.
Alleen die loonkloof.
Die wordt met de indexaanpassing inderdaad niet verkleind. Dat zou van mij gerust mogen, maar dat is inderdaad niet het doel.
Maar nu vergroot de indexaanpassing de loonkloof. Dat is het doel niet, maar dat gebeurt er wel.
Dat mag toch wel eens herbekeken worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mag inderdaad herbekeken worden.
En kan dan beoordeeld worden op het resultaat van dat herbekijken.
Maar dat is iets totaal anders dan een indexsprong van maar liefst 3% (die iedere werknemer zijn hele leven gecumuleerd meedraagt) vervangen door een eenmalig aalmoes van 500 €.
Daar kunnen dan "de rekeningen mee betaald worden"? Ja eenmalig en nadien moeten ze hun plan maar trekken of gaan ze dan zelf geen "rekeningen" meer sturen naar hun klanten? Dacht het niet. :-D
Sol Invictus!
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”