ivob schreef:
En zou er geen verschil zijn tussen nieuwbouwappartementen en oudere gebouwen die aangepast worden?
Zoals ik eerder reeds schreef onlangs een laadpaal laten plaatsen op een ondergrondse (niveau -2) staanplaats (nieuwbouw).
Zou dus toch heel toevallig moeten zijn of zo gepland wanneer al diegenen die voor een laadpaal gekozen hebben vlak aan een ingang gelegen zijn?
Heb er tot nu toe nooit aandacht aan besteed maar zal eens nakijken of iedere staanplaats met laadpaal vlak aan een toegang gelegen is.
Edit: zoals eerder aangehaald ben ik het voor mijn appartementsgebouw dus eens gaan uitzoeken:
Om alle misverstanden te vermijden, het betreft een nieuwbouwblok in Antwerpen opgeleverd in april 2022 bestaande uit een 200-tal units met ondergronds parkeren verspreid over meerdere niveau's, individuele laadpunten verspreid over de niveau's en o.a. sprinklers per staanplaats.
1. Ik ben (moest er toch zijn) eens door de ondergrondse parkeergarages gelopen en heb daarbij vastgesteld dat de individuele laadpunten (Alfen Eve Single Pro line units gekoppeld aan een intern smart charging network) verspreid staan over alle niveau's en over verscheidene staanplaatsen tot in het midden van de niveau's toe.
2. Heb vervolgens contact opgenomen met de syndicus van het gebouw die de situatie heeft toegelicht: iedere eigenaar van een parkeerstaanplaats kan een laadpaal op zijn staanplaats aanvragen en laten plaatsen, ongeacht de locatie van de parkeerplaats en ongeacht of hij dit voor of na de oplevering aanvraagt. Het laadpunt is individueel beheerbaar en de kosten worden individueel berekend maar - omdat de VME dit eerder zo belsist heeft - dient aangesloten te worden op het collectief smart charging network. De kosten voor een aansluiting na oplevering zijn uiteraard iets hoger dan wie dat daarvoor heeft beslist maar zijn technisch geen enkel probleem.
3. Tot slot een portefeuillebeheerder van een grote verzekeringsmaatschappij het probleem voorgelegd (portefeuille gericht op grote risico's > 2.000.000 €): verzekeringstechnisch is er geen enkel probleem om in daartoe uitgeruste appartementsgebouwen ondergrondse laadpunten te voorzien. Naargelang de uitrusting van de blok en de veiligheidsvoorzieningen volgt er wel een evaluatie (soms in samenwerking met de bevoegde brandweer maar bij nieuwbouw is er sowieso een rapport beschikbaar) en hoe hoger het risico hoe hoger de instelling van de premie. Wat wel kan is dat indien de blok onvoldoende is uitgerust men niet wenst te verzekeren.
Maar in nieuwbouwprojecten is dat bijna nooit een probleem.
Verzekeringsgewijs is er ook geen enkele statistiek die aantoont dat er een groter risico op brand en/of brandschade in gebouwen is veroorzaakt door een elektrisch voertuig en voertuigen met een verbrandingsmotor.
Het is dus eerder de staat en uitrusting van het gebouw dat het risico en eventuele uitsluiting bepaalt dan dat het een algemene regel is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.